eitaa logo
«عقلانیت»
360 دنبال‌کننده
965 عکس
1.5هزار ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️️ تیرخلاص به اغتشاشات (خلاصه مقاله) ✍ مهدی محمدی، تحلیل‌گر مسائل سیاسی: 🔹 تقریبا پیداست که آشوب های ۱۴۰۱ در فاز پایان قرار دارد؛ پروژه قبلی شکست خورده و پروژه جدید به سادگی قابل تعریف نیست! 🔹 زیرساخت عظیمی در داخل ایران مهیا شد که برخلاف برخی تصورات خام، به هیچ وجه منحصر به فضای مجازی نیست. داستان بزرگتر است. غفلت از شکل گیری این زیرساخت، بزگترین سوالی است که مسئولان یک دهه گذشته باید به آن پاسخ دهند. ترکیب این زیرساخت با نارضایتی، بحران ساخت. 👈 داستان اینگونه شروع شد: ممکن، سریع و آسان جلوه دادن براندازی برای اقلیتی از جامعه که قرار بود در حباب شبکه، خود را اکثریت فرض کند؛ هدف این بود که یک آشوب چند صد هزارنفری سراسری شکل بگیرد، 🔹 پروژه به سختی شکست خورد. نخستین علت شکست پروژه حجم بی سابقه خشونتی است که تولید شد. طراح خارجی در این باره عمد داشت: جنایت کنید، فیلم بگیرید و رجز بخوانید. نظام یا می ترسد و مماشات می کند که یعنی کار تمام است یا متقابلا دست به خشونت می زند که نفتی خواهد شد بر آتش اعتراضات. یافتن راه میانه آسان نبود. 🔹 نظام به جای انتخاب خشونت یا مماشات، 'تولید آگاهی اجتماعی' را هدف گرفت. ذات آشوب باید آشکار و پرده از چهره کسانی که ادعا می کردند ایران را گلستان خواهند کرد، برداشته می شد. بعد، جمع کردن بساط قداره کشی و تروریسم دشوار نبود. اکنون جامعه ایران شاید معترض اما بسیار آگاه تر است. 🔹 خشونت بی سابقه به جای اینکه ترس تولید کند یا به انگاره رفتن قدرت بدهد، به 'جامعه زدایی از آشوب' انجامید. و مهم تر، تصویر ذهنی جامعه ایران از آینده بدون جمهوری اسلامی را واقعی کرد. صریح ترین منتقدان به ما که می رسیدند می گفتند از شما خوشمان نمی آید ولی بساط اینها را جمع کنید! 🔹 خشونت کلامی وضع براندازان را بدتر کرد. طرف طراح گمان می کرد می تواند فحش جنسی را در ایران به شعار فراگیر تبدیل و به این ترتیب ایده تمام شده بودن کار را تقویت نماید اما عملا آنچه رخ داد اثبات بی صلاحیتی اخلاقی براندازان در برای جامعه ای بود که هنوز می خواهد اخلاقی زندگی کند... 🔔 تیرخلاص را اما افراط در دروغ گویی زد. من چند بار در میانه این پروژه و هنگام ارزیابی روندهای تولید و انتشار بیگ دیتا هوشمندی طرف طراح در جلوگیری از سقوط نمودار هیجانات و خلق رویدادهایی برای کش دادن غائله را ستایش کردم. انصافا فناوری پیچیده ای داشت اما خب، بیش از حد دروغ گفت. 🔻 از موضوع مهسا امینی تا همین آخرین داستان -دروغ یک ساعت قبل را چک نکرده ام! -براندازان موفق به اثبات قطعی حتی یک مورد از ادعاهایشان نشدند. فاصله معنادار واقعیت عینی با تصویری که در ماهواره یا توئیتر ارائه می شد به تدریج تصویری متوهم و حتی تا حدی خل و چل از براندازان ارائه کرد. ✳️ نتیجه این شد که جامعه به ویژه طبقات سنی که در ابتدای کار فکر می کردند رویایی در حال محقق شدن است، کنار کشید... 👌 ناتوانی براندازان در مدنی نگهداشتن اعتراض، و عجز از خلق یک چشم انداز ولو مبهم، و اصرار به دروغ و خشونت، اعتبار پروژه را به سرعت کاهش و هزینه آن را اکنون نه تنها توهم رفتنی بودن زایل شده، بلکه معلوم شده ریشه اجتماعی نظام استوارتر از هر برآوردی است که طرف طراح داشته... 👈 حالا البته سرویس خارجی می گوید: باید "هزینه ترمیم زخم" را بالا برد؛ ✅ همه چیز به موقع شناسی و هوشمندی ما بستگی دارد! 📢 اکنون یک قدم آن سوتر ایستاده ایم؛ بخش های مهمی از جامعه ایرانی تلخی چیزی را تجربه کردند که از دور، طراحان می خواستند رویایی شیرین به نظر برسد... ✳️ نظام جمهوری اسلامی هم تجربه ای اندوخته که من "نو کردن حکمرانی" را بهترین توصیف آن می دانم؛ ✍ در این باره صحبت خواهیم کرد... 📢 فرض بنیادین پروژه این بود: اگر این باور برای اقلیتی از جامعه ایجاد شود که نظام در حال رفتن است، آشوب بزرگ شکل خواهد گرفت؛ 👆مقام امنیتی گفته بود: "سیستم ها وقتی می روند که به نظر برسد دارند می روند!" 🔘 متن کامل در سایت مشرق نیوز
📣 یادآوری یک خاطره توسط یکی از علمای محترم اهل سنت، به حمیداسماعیل زهی (مولوی عبدالحمید)
«عقلانیت» 🌱 رهایی از گناه ( ١۵ ) ✅ "خودخواهی" در اصل، چیز بدی نیست 🔹 شاید ما دین را از اساس، غلط معرفی کردیم. اینکه بگوئیم: «دین، برنامه ای براساس اعتقادات و ایمان است» ، برداشت دقیقی از دین نیست. دین، برنامه ای است که ابتدائا براساس منافع انسان طراحی شده است؛ منافع دنیوی و اخروی. لذا در مرحله اول، ما باید یک مقدار انسان خودخواهی باشیم تا گناه نکنیم. 🔹 امیرالمومنین(ع) فرمود: «من به کسی احسان نکردم، بلکه هرکاری انجام دادم، برای خودم بود» جوامع الجامع، طبرسی، ج٢، ص ٣١٨ 🔹 اگر اهل بیت خودخواهی به معنای درست کلمه نداشتند، اینقدر برای بهشت و جهنم ناله نمیزدند. قرآن میفرماید: «کسیکه انسان بدی شود و خدا بخواهد مجازاتش کند، کاری می‌کند که خودخواه نباشد» سوره حشر، آیه ١٩ 🔹 کودکان را باید در معرض انتخاب قرار داد تا عوارض منفی و مثبت انتخاب خود را ببینند. در اینصورت است که مواظب منافع خودشان خواهند بود. اگر دیگران برای آنها تصمیم بگیرند و نتیجه اشتباه خود را نبینند، حساس نسبت به منافع خودشان بار نمی‌آیند. 🔹 مرحوم آیت الله بهجت ره میفرمود: « ذکر اینستکه تصمیم بگیری گناه نکنی، تصمیم بگیری به ضرر خودت عمل نکنی، حقیقت گناه زهر و سم است که هرگز حاضر نیستی آنرا بخوری» کتاب "نفس مطمئنه" ، ص ٢٣ 🔹 بیائید مقداری خودخواه باشیم، به فکر بالاترین منافع خودمان باشیم. یک قدم برای توجه پیدا کردن به گناه اینستکه منافع خودمان را ببینیم. 👈 ادامه دارد ...
♦️ آندریو کوریبکو، متخصص جنگ‌های ترکیبی و نویسنده کتاب «جنگ ترکیبی؛ استراتژی کلان غیرمستقیم آمریکا» در گفتگو با کیهان: «آنچه در ایران رخ داد یک جنگ تمام‌‌عیار ترکیبی بود»   🔹 جنگ شناختی و تحریم‌ها خطوط گسل های موجود جامعه را تشدید می‌کند. این دو ابزار جنگی، باعث قوت گرفتن احساسات ضدحکومتی می‌شود. 🔹 اتفاقات اخیر در ایران نتیجه دخالت نیروهای خارجی برای فعال‌کردن گسل‌های موجود در جامعه و نقاط ضعف موجود در حکومت است، آن هم البته با هدف ایجاد درگیری مسلحانه بین مردم و نیروهای امنیتی. برخی از معترضان به واسطه اطلاعات غلط و گمراه‌کننده به‌واسطه جنگ رسانه‌ای خارجی، دچار سوءبرداشت شدند. در حالی که گروهی دیگر به طور مستقیم با سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی خارجی و متخاصم در ارتباط بوده‌اند. هدف دشمن از چنین اقدامات و تحریکاتی ایجاد یک حلقه دائمی ناآرامی و اغتشاش است که به واسطه حمله به نیروهای امنیتی به‌وجود می‌آید. 🔹 جنگ ترکیبی به روش‌های مختلفی می‌تواند طراحی و عملیاتی شود. اما مدل‌هایی که پیش از این در سوریه، اوکراین و لیبی اجراء شده، اعتراضات مسلحانه یا همان انقلاب‌های رنگی بوده است. مدلی که البته پاشنه آن روی اقدامات تروریستی می‌چرخد. این ریخت از جنگ ترکیبی توسط نیروهای خارجی هدایت می‌شود و در آن جنگ شناختی و اطلاعاتی از اهمیت بالایی برخوردار است. 🔹 تحریک درگیری‌های مسلحانه بین مردم و نیروهای امنیتی با این هدف انجام می‌شود که شعار دروغین و گمراه‌کننده «تقابل دموکراسی و دیکتاتوری» را تداعی کند و در نتیجه اقدامات تروریستی و خشونت‌آمیز را موجه جلوه دهد!
♦️‌ پاسخ به شبهه اعدام محسن شکاری 🔹‌ بخش اول چرا بابک زنجانی اعدام نشد؟ درمتن ماده ۱ قانون تشدید مجازاتِ مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری به صراحت واژه رد مال، تاکید شده، بخشی از اموال زنجانی خارج کشوره و تا رد کامل دیون به بیت المال، مجرم باید زنده بمونه وگرنه اموالش توسط کشور مذبور ضبط واسترداد مال سخت میشه 🔹‌ چرا طبری اعدام نشد؟ طبری به جرم پولشویی و رشوه در دادگاه کیفری، تنها چند روز پس از نشستن رئیسی بر مسند دستگاه قضا، دستگیر شد، به ۳۱سال حبس، پرداخت ۱۰۰میلیارد تومان جزای نقدی، انفصال دائم ازخدمات دولتی وضبط اموال ناشی از ارتشا محکوم شد. طبق قانون، مجازات پولشویی اعدام نیست (موارد بالاست) 🔹‌ چرا عیسی شریفی اعدام نشد؟ در پرونده شریفی به جرم مشارکت در کلاهبرداری باندی، تاکنون مبلغ ۵ هزار و ۸۵۳ میلیارد و ۵۳۰میلیون و ۶۳۶ هزار و ۷۰۶ ریال بدهی متهمان در قالب املاک ومستغلات براساس ارزش زمان وقوع جرم (سالهای۹۲ تا ۹۵) به بیت المال مستردشده بقیه اش مونده 🔘 کانال لشکر سایبری قدس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 خبرهای خوب 🍃 میثم لطیفی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی : 🔹 چند هزار نانوایی در کشور پیدا کردیم که وجود خارجی ندارند ولی سهمیه آرد دریافت می‌کردند! بعد از اصلاحات اخیری که دولت در حوزه نان انجام داد، بدون هیچ تغییری در قیمت نان یا میزان مصرف مردم، روزانه به اندازه نان ۲۵ میلیون نفر در آرد صرفه‌جویی شد.
«عقلانیت» 🌱 رهایی از گناه ( ١۶ ) ✅ خواسته اصلی خدا از انسان 🔹 خداوند از انسان چه خواسته و انسان کجا با دین به مشکل برمی‌خورد؟ دین به انسان میگوید: قسمت‌های زیبای تمایلات خودت را پاسخ بده؛ چرا به تمایلات بی‌ارزشت توجه میکنی و به آنها پاسخ می‌دهی؟!. اینجاست که هوای نفس پیش می‌آید. «هوای نفس» یعنی قسمت‌های زشت تمایلات انسان. 🔹 فرق تمایل بد و خوب چیست؟ تمایل بد، تمایلی است که لذت کمی دارد، اما تمایل خوب، تمایلی است که لذتش بیشتر است. اسلام می‌گوید‌‌ با تمایلی که لذت کمی دارد مبارزه کن. یکی از تفاوت‌های انسان و حیوان همین است که انسان می‌تواند لذت‌های برتری را تجربه کند که حیوان هیچگاه نمی‌تواند آنها را بفهمد. 🔹 اگر دینداری را بدرستی برای مردم توضیح دهیم، مردم همچنانکه برای کسب منافع اقتصادی از یکدیگر سبقت می‌گیرند، برای دینداری از هم سبقت گرفته و مسابقه میدهند. ✅ باید سودجویانه سراغ دین برویم 🔹 خودخواهیِ انسان هیچگاه از بین نمیرود؛ به همین دلیل باید خودخواهانه و سودجویانه به سمت خدا رفت. اساسا خدا ما را خلق کرده تا نفع ببریم، نه اینکه او بخواهد از خلقت ما منتفع شود! چون او کریم است. 🔹 دلیل غربت دین اینستکه ما نمی‌فهمیم که دینداری به نفع مان است. ضمن اینکه خیلی از ما به معنای واقعی کلمه، منفعت طلب نیستیم!؛ یعنی دنبال بالاترین منافع مان نیستیم! 🔹 آیا زشت نیست که انسان بالاترین منافع خودش را نخواهد؟ چنین کسی شبیه حیوان نشده است؟ چنین انسانی، غریب، دلگیر، افسرده، خسته و درمانده نخواهد شد؟ ✅ ایمان تاجرمآبانه؛ خواسته قرآن از ما 🔹 قرآن کریم میفرماید: «ای مؤمنین! می‌خواهید شما را به تجارتی راهنمایی کنم که شما را از عذاب دردناک نجات دهد؟» سوره صف، آیه ١٠ 👈 ادامه دارد ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀❌ میگن؛ اگه شاه هم بود همین کارهایی که جمهوری اسلامی درجهت رفاه مردم و پیشرفت کشور کرده، می‌کرد و همینقدر دستاورد داشت. ✅ پاسخ به شبهه ای مشهور توسط حجت الاسلام راجی
هوالبصیر ⭕️ تناقضی که بوی "قساوت" می دهد ✍ علی شعبانی در این روزها دو حادثه همزمان رخ داد . یکی از علمای اهل سنت به نام مولوی عبدالواحد ریگی که طرفدار نظام اسلامی بود ، توسط عده ای ناشناس ربوده شده و مظلومانه به شهادت رسید . در همین روزها یک لات شرابخوار چاقوکش هم که با بستن راه مردم و حمله به ماموران انتظامی ، یک نفر را به شدت مجروح کرده بود ، به نام محسن شکاری به حکم شرع و به حکم قانون پس از طی مراحل قانونی اعدام شد. اولی که نه کسی را کشته بود و نه راهی بسته بود و نه چاقو و قمه بر کسی فرود آورده بود را نه سلبریتی های بی سواد دیدند و نه مدعیان اصلاحات. نه شبکه های معاند رسانه ای دل سوزاندند، نه سخنگوی کاخ سفید از آن گفت و نه وزارت خارجه روباه پیر (انگلیس) . پیر مردی را که امام جماعت در خاش بود به جرم حمایت لفظی از جمهوری اسلامی به شهادت می رسانند و کورهای بی شرافت خم به ابرو نمی آورند اما اعدام کسانی را که می کشند و آتش می زنند و تخریب میکنند و مردم را زنده زنده آتش می زنند را بر نمی تابند . نامرد ها آیا ندیدید که چگونه با سنگ و آجر و پوتین و چاقو چه بر سر جوان کارگر در کرج آوردند و بی رحمانه به شهادت رساندند؟ لال بودید آن روزی که جوان پاک و معصوم آرمان علی وردی را چطور محاصره کردند و به شهادت رساندند و پیکر مطهرش را در شهرک اکباتان رها کردند ؟ خفقان گرفته بودید زمانی که به خانه ای در لاهیجان حمله کردند و در مقابل خانواده ، مرد خانه را بی رحمانه کشتند و به شهادت رساندند؟ لبهایتان دوخته بود زمانی که سیزده زن و مرد و کودک بی‌گناه در حرم شاهچراغ مظلومانه به شهادت رسیدند؟ خوب شد شما نبودید تا حرمله که گلوی شش ماهه امام حسین علیه السلام را پاره کرد ، تبرئه و مختار ثقفی را محکوم کنید . خوب شد شما نبودید تا وقتی مظهر عدل ، علی بن ابیطالب خوارج نهروان را که علیه نظام اسلامی خروج کردند را از دم تیغ گذراند، محکوم کنید و برای مظلومیت آنها اشک بریزید و علی مظلوم را شماتت کنید . چه خوب شد که نبودید تا قصاص و اعدام ابن ملجم مرادی قاتل امام معصوم ، علی مظلوم توسط امام مجتبی علیه السلام را محکوم کنید و هشتک «اعدام نکنید» راه بیندازید. تناقضات شما دیگر بوی جهل نمی دهد، بوی "قساوت" می دهد
«عقلانیت» 🌱 رهایی از گناه ( ١٧ ) ✅ دین؛ برنامه تامین منافع اشخاص و ملت ها 🔹 متاسفانه سوءتفاهم در فهم دین تا جایی است که بعضی انقلابیون -که در اثر دینداری، انقلابی شدند- متهم می‌شوند به اینکه بخاطر انقلابی بودن، از منافع ملی می‌گذرند! درحالیکه فلسفه انقلابی شدن این افراد اینستکه حاضر نیستند ذره‌ای از منافع خودشان را هم به دشمن بدهند. 🔹 اما کسیکه واداده است، نه تنها منافع خودش را به دشمن می‌دهد، بلکه حاضر به کوتاه آمدن از منافع ملی می‌شود! دیندار واقعی حاضر نیست حتی ذره‌ای از منافع خود و ملتش را به دشمن بدهد. 🔹 بعضی می‌پرسند؛ «اگر انسانها باید منفعت طلب باشند، جایی که دین به ضرر آنهاست، باید دین را کنار بگذارند؟» پاسخ اینستکه؛ مگر می‌شود دین به ضرر انسان باشد؟ خودِ این سوال نشان می‌دهد بسیاری از اطلاعات دینی مردم اشتباه است. مگر میشود خداوند به انسان بگوید کاری را انجام بده که به ضرر خودت و به نفع دین باشد؟ صدر تا ذیل دین، برای منفعت انسان است. 🔹 دین، آنقدر انسان را در حفظ و حراست از منافعش محکم می‌کند که اگر کسی بخواهد منافعش را غارت کند، او را نابود خواهد کرد. دین برنامه ای برای تامین منافع انسانها؛ هم منافع اشخاص و هم منافع ملت هاست. 🔹 قرآن کریم میفرماید: «روزه گرفتن بنفع خودتان است اگر بدانید» سوره بقره، آیه ١٨۴ «صدقه دادن، بنفع خودتان است اگر بدانید» بقره، ٢٨٠ «با مال و جان خود در راه خدا جهاد کنید، این به نفع خودتان است اگر بدانید» توبه، ۴١ «به مردم بگو که حق از جانب پروردگار شما آمده است، هرکس هدایت پیدا کند بنفع خودش است و هرکس هم گمراه شود به خودش ضرر زده است و من وکیل و نگهبان شما نیستم!» یونس، ١٠٨ یعنی برو بفکر خودت باش! 🔹 اساسا ادبیات قرآن به همین صورت است. البته اینکه «چرا بنفع خودمان است؟» ممکن است مقداری پیچیده باشد؛ اما کسی که خودخواه و منفعت طلب نیست، اساسا اینها را نمیفهمد، چون کاری به منافع خودش ندارد. 👈 ادامه دارد ...
«عقلانیت» 🌱 رهایی از گناه ( ١٨ ) ✅ گناه علنی به ضرر همه جامعه است 🔹 اگر ادبیات دینی در جامعه ما صحیح بود، همه می‌فهمیدند که کسی که در جامعه بصورت علنی بی‌دینی کند، در واقع به ضرر همه کار می‌کند و به جامعه لطمه می‌زند؛ مانند کسیکه بصورت ممتد بوق می‌زند و اعصاب همه را خُرد می‌کند. باید جلوی چنین کسی را گرفت، چون به دیگران ضربه می‌زند. اگر ادبیات دینی ما درست بود، با هر بی‌دینیِ عملی، به همین صورت برخورد میکردیم. 🔹 کسیکه بصورت علنی گناه می‌کند، نمی‌تواند بگوید : «من به دین اعتقادی ندارم و دین یک مسئله شخصی است!» این مثل آنست که کسی جیب دیگری را بزند و بگوید: «من نظرم اینستکه دزدی چیز بدی نیست!» 🔹 چرا دین را بصورت عقیدتیِ صرف معرفی کردیم که بعضی بهانه بی دینی شان این باشد که: «هرکس عقیده خودش را دارد»؟ بله، هرکسی عقیده خودش را دارد، اما هنگامی که چراغ راهنمایی قرمز است، همه باید پشت چراغ بایستند؛ کسی اجازه ندارد شهر را بهم بریزد. کسی نمی‌تواند با این عقیده که سرعت ١۴٠ کیلومتر در اتوبان اشکالی ندارد، با سرعت غیرمجاز در اتوبان حرکت کند. همانگونه که این مسائل به عقیده شخصی افراد بستگی ندارد، دینداری در اجتماع هم ربطی به عقیده شخصی ندارد. 👈 ادامه دارد ...