همه چیز تقصیر مسئولان است. بعضی از دوستان همه مسائل را با این پیشفرض تحلیل میکنند. حتی وقتی میخواهند آیات قرآن و روایات را مرور کنند، صرفا به آن بخش از آیات و روایات توجه میکنند که نقش حاکمیت را در وضعیت اجتماعی پررنگ میکند. میگویی بیآبی، میگویند حاکمیت! میگویی بحران محیط زیست، میگویند حاکمیت! میگویی فقر، میگویند حاکمیت! میگویی بیدینی، میگویند حاکمیت! میگویی مردم، میگویند حاکمیت! و... گویی ۸۰ میلیون فرشته توسط تعداد انگشتشماری سیاستمدار دچار مشکلات مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی شدهاند.
از آن طرف، کسی جرأت نمیکند در نقد دینداری و مسئولیتپذیری جامعه و سبک زندگی مردم سخن بگوید. چون این امور هم به طور مطلق متأثر از حاکمیت تحلیل میشود. حتی فضای حاکم بر فضای مجازی این امکان را نمیدهد که خطبا و اهل منبر از آثار سوء گناه و معصیت من و امثال من بر وضعیت اجتماعی حرفی بزنند. چون مسأله اصلی گناه مسئولان و مدیران است و حتی معصیت من و امثال من هم تقصیر مدیران بیعرضه است! اگر کسی بگوید بیتقوایی من و امثال من (که اگر اجازه بفرمایید بخشی از «مردم» باشیم) میتواند باعث بیآبی و فقر و هزار بلای آشکار و پنهان شود توسط افکارعمومی سنگسار میشود. میگویند حرف غیرعلمی میزنی، بر خلاف مصلحت موضع میگیری، افکار عمومی را علیه خودت بسیج میکنی، گویی نقدی درست و مطلوب است که صرفا حاکمیت را نشانه بگیرد!
من با این نگاه مخالفم. نه چون روحانی رفته و رئیسی آمده! خیلی عوامانه و ابلهانه است که انسان جهانبینیاش را متناسب با دولتها تنظیم کند. من مخالفم چون معقتدم رابطه مردم و حاکمیت یک رابطه متقابل و دوسویه است. هم حاکمیت بر مردم اثر میگذارد و هم مردم بر حاکمیت. و هر دو تحت تدبیر و سنتهای الهی. ما اجازه نمیدهیم که دلسوزان بگویند که حیات فردی ما چه دخلی به حیات اجتماعی ما دارد. بر عکس! تا حرف از انحرافات فردی و یا رابطه شخصی ما با خدا میشود میگوییم مسأله ما اینها نیست، مسأله ما انحرافات حاکمیتی است. به نظرم این نگاه خودش مهمترین مانع تحول در جامعه است.
.
ما فقط حاکمیت را نقد میکنیم، چون ساده است، مسئولیت را از روی دوش ما بر میدارد، با این نگاه راحتتر میشود شعار داد و با عکس مستضعفین و فقرا برایش سوگنامه نوشت و روضه خواند. ما نمیخواهیم مسئولیت وضعیت فردی خودمان را بر عهده بگیریم و درباره آثار اجتماعیاش بیاندیشیم. از قضا مدیران این مملکت یکی از همین «ما» هستند!
✍ سیدیاسر تقوی
@Arefane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ کلیپ| بیت شعری تکاندهنده که علامه حسن زاده آملی(ره) در برخی سخنرانی ها تکرار میکردند| به روایت استاد سید علی طباطبایی (از شاگردان ایشان)
• شعر از ادیب الممالک فراهانی
@Arefane
❖ بیانات آیتالله صافی گلپایگانی در دیدار علی جعفری مسئول مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری
سابقه رفاقت بنده با آن مرحوم به نجف اشرف و درس مرحوم آیت الله آقای شیخ محمدکاظم شیرازی بر میگردد. البته بعد در ایران هم این ارتباط حفظ شد و بارها ایشان منزل ما آمده بودند و حقیر نیز ایشان را ملاقات کرده بودم.
مرحوم علامه اهل حقیقت بود و مقامشان از آنچه تصوّر میشود بالاتر است و امثال آن مرحوم جایگزین ندارند. ان شاء الله با احیای آثار علّامه، این شخصیت ارزشمند را زنده نگهدارید.
یادم هست وقتی که ایشان شرح و نقد مثنوی را مینوشتند به ایشان پیشنهاد دادم که نهج البلاغة را شرح دهند و آن مرحوم، این شرح ارزشمند را که اکنون به همت شما و همکارانتان با این شکل خوب و زیبا چاپ شده است، نوشتند. احیای آثار ایشان مخصوصاً کتابهایی مثل شرح نهج البلاغهشان بسیار سودمند و مفید است.
@Arefane
❖ کتاب «علامه ضدانقلاب؟!» نگاهی به نسبت علامه طباطبایی با انقلاب و جمهوری اسلامی به کوشش رضا اکبری آهنگر و وحید خضاب به زودی توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار میشود.
• همچنین در این کتاب انتساب جمله «این انقلاب یک شهید داشت، آن هم اسلام بود!» به علامه طباطبایی، مورد بررسی و نقد واقع شده است.
@Arefane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پست_ویژه
🎥 غفلت و عقبماندگی در معنویت
👤 شیخ جعفر ناصری
⏱ یک دقیقه
@nasery_ir
❖ کانال اندیشه حکیمانه
بیانات استاد سید علی طباطبایی
از شاگردان آیت الله جوادی و علامه حسن زاده
@ostadtabatabai
❖ در سحر روز جمعه ۱۴ جمادی الاول ۱۴۱۲ برای مشرف شدن خدمت حضرت آیت الله حکیم متاله، عالم ربّانی، عارف مستقیم، جناب آقای حسنزاده آملی _رضوان الله تعالی علیه_ از محضر قرآن کریم به قصد استجازه، استخاره نمودم، این آیه آمد «و نادَیناهُ مِن جانِبِ الطُّورِ الاَیمن و قَرَّبناهُ نَجِیّا» (مریم/۵۲). ساعت ۱۰ صبح همان روز خدمت آن جناب رسیدم. فرمودند: ما کتاب مصباح الأنس را شروع کردهایم، شما هم شرکت کنید. و این آیه در استخاره برای دعوت به این درس بوده است و ما از شما دعوت میکنیم. بعد فرمودند: این را به عنوان خاطره بنویسید.
✍ زندگینامه علمی و خودنوشته استاد سید علی طباطبایی
@Arefane
❖ نباید انتظار داشت با چند برنامه طنز، جامعه شاداب و با نشاط شود. باید بدانیم جامعه گرسنه با برنامه طنز شاداب نمی شود؛ گرچه وجود این برنامه ها مانعی ندارد لکن اگر مشکلات اساسی مردم بر طرف شود قطعاً امید و نشاط به جامعه باز خواهد گشت.
✍ آیت الله جوادی آملی
دیدار با رئیس صدا و سیما
@Arefane
❖ الأفضل لاهل المناجاة و اصحاب القلوب، الصلاة بالجماعة حیث انّ حفظ أعداد الرکعات أيضا محوّل فیها الی الغیر فیوجّهون قلوبهم بکلّیتها الی الحق و الی مناجاتها
✍ سرّ الصلاة، امام خمینی رضوان الله تعالی علیه
• ترجمه و توضیح: در نماز فرادی توجه هم به ظاهر (شمردن رکعات نماز) و هم به باطن نماز است، اما در نماز جماعت توجه فرد تنها به باطن نماز است، لذا افضل برای اهل مناجات و اصحاب قلوب، نماز خواندن به جماعت است؛ زیرا در نماز جماعت، حفظ اعداد رکعات را نیز واگذار به غیر(امام جماعت) میکند و یکسره دل را متوجه به حق و مناجات او میکند.
• کانال عارفانه: با توجه به این بیان، نمازهای جماعتی که در بعضی مساجد با سرعت زیاد خوانده میشود و توجه مامومین دایم به عقب نماندن از رکوع و سجود است، از روح و باطن نماز جماعت فاصله دارد.
@Arefane
20.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❖ کلیپ اختصاصی| مکاشفهی استاد سید علی طباطبایی (از شاگردان علامه حسن زاده آملی) و مشاهدهی عارف بالله سید علی قاضی طباطبایی در عالَم مکاشفه و جملات مرحوم قاضی درباره علامه حسن زاده آملی... (توضیحات با صوت استاد سید علی طباطبایی)
@Arefane
❖ انتشار کتاب "در محضر ارباب معرفت"، اقتباس از حلقات انس عارف عظیم آیت الله سعادت پرور
اثر حاضر تألیف استاد محمدحسین رخشاد است که توفیق درک محضر تنیچند از بزرگان سیروسلوک، از جمله علامه طباطبایی، آیتالله بهجت و آیتالله سعادتپرور رحمت الله علیهم را داشته است. معظم له در این اثر رهیافت و برداشت حضور خود در جلسات آیتالله سعادت پرور را با قلم رسای خویش با اضافات و ملحقاتی بر ارقام سطور آورده است؛ که شامل ۲۵۰ جلسه و حاصل سالیان متمادی شرکت در محضر آن بزرگوار میباشد. این کتاب مشتمل بر مباحث گوناگون معرفتی با محوریت شرح آیات، احادیث حضرات معصومین(ع) و اشعار است و با رویکرد سلوکی و بیانی لطیف ایراد شده که با ذوق و قریحه مؤلف محترم مزین به اشعار عرفای بزرگی همچون خواجه حافظ شیرازی، فیض کاشانی، شمس مغربی و طوطی همدانی و... نیز گشته است.
این کتاب مشتمل بر ۸ فصل است:
در آستانه سلوک
شرایط و لوازم سلوک
نفحات سلوک
پایان سلوک
ندای ملکوت
صاحبان ملکوت
ترنم ملکوت
سالکان ملکوت
مشخصات کتاب:
۶۸۲ صفحه
قطع وزیری
جلد سخت
قیمت با تخفیف ۳۰ درصدی تا ۳ روز: ۱۰۵ هزار تومان
نشر فیض فرزان
لینک خرید
@Arefane
❖ دستخط| نامه دوستانه علامه طباطبایی به آیتالله سیدجواد خامنهای
در جریان برگزاری نشست پیشهمایش بزرگداشت آیتالله حاج سید جواد حسینی خامنهای (پدر رهبر معظم انقلاب) که صبح پنجشنبه چهارم آذر ۱۴۰۰، به همت مؤسسه پژوهشیفرهنگی انقلاب اسلامی در مشهد برگزار شد، از سند «نامه دوستانه علامه طباطبایی به آیتالله سیدجواد خامنهای» رونمایی شد.
@Arefane
❖ بیانات خواندنی آیت الله جوادی آملی در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی
«بنده از شب رحلت ایشان تا همین دیشب، هیچ شبی نشده که علامه مصباح یزدی را فراموش کنم؛ هیچ شبی!
این کارهایی که بیان کردید، کارهای بسیار خوبی است اما کارهای بالاتری باید صورت گیرد تا بیشتر از شأن و مقام ایشان یاد شود و هرچه بهتر این شخصیت علمی به مردم معرفی شود. الحمدالله امروز به برکت نظام اسلامی و خون شهیدان، این حوزه از مظلومیت به درآمده؛ توصیه بنده اینست که علاوه بر یادنامهها، مقالات علمی تألیف گردد که نظریات اندیشمندان غربی با اندیشههای آیت الله مصباح مقابل هم قرار گیرد تا قوت فکری اندیشه اسلامی در مقابل آن نظریات مشخص شود.
در معرفی اندیشههای آیت الله مصباح یزدی همت بلند داشته باشید چراکه دیدگاهها و اندیشههای ایشان #آبروی_علمی برای جمهوری اسلامی است.»
❖ همچنین استاد مجتبی مصباح در این دیدار فرمود: مرحوم والد میفرمود: «ریاست فلسفه اسلامی در زمان ما بر عهده حضرت آیت الله جوادی است» انشاءالله خداوند سایه شما را بر سر ما حفظ کند. آیت الله جوادی در پاسخ فرمودند: این جمله از بزرگواری و لطف ایشان بوده است.
@Arefane
▪️انّا لله و انّا الیه راجعون
عالم ربانی و حکیم متالّه آیت الله سید رضی شیرازی از علمای بزرگ تهران دار فانی را وداع گفت.
❖ به گزارش کانال عارفانه| از اساتید ایشان در حکمت و عرفان میتوان به آیات عظام شیخ محمد تقی آملی، میرزا محمّد مهدی الهی قمشه ای، میرزا ابوالحسن شعرانی، سیّد ابوالحسن رفیعی قزوینی، میرزا احمد آشتیانی، شیخ حسین فاضل تونی، و آقا محمد علی حکیم شیرازی اشاره کرد.
❖ وی از مریدان امام خمینی و از همراهان و مبلغان انقلاب اسلامی بود که در تیر ماه ۱۳۵۸ با چهار گلوله مورد سوءقصد گروه تروریستی فرقان قرار گرفته بود؛ امام خمینی نیز به این مناسبت پیامی در محکومیت ترور ایشان صادر کردند.
❖ گفتنی است که طی سالیان گذشته حدود ۶۰۰ نفر از پیروان ادیان مختلف و با ملیتهای متفاوت به دستان وی با بهرهگیری از استدلالات کلامی و فلسفی به دین مبین اسلام و مذهب جعفری روی آوردهاند.
❖ خود ایشان در این زمینه فرمودهاند: «خود ما صدها نفر را به کمک همین بحثهای فلسفه اسلامی مسلمان و شیعه کردیم. چطور می گویید فلسفه راه دین را کند می کند؟ والله هرچه بگویم که بی سوادند کم است. نمی فهمند. والله بی سوادند».
@Arefane
❖ بخشی از پیام تسلیت استاد عبدالحسین خسروپناه
حوزه علمیه تهران باید تنبه اساسی یابد که بزرگان حکمت و فقاهت را یکی یکی از دست می دهد و اما آیا جایگزینی برای آنها دارد؟ آیا حوزه علمیه تهران می تواند استاد حکیم سید رضی شیرازی دیگری تربیت کند؟ نگارنده پاسخی به این پرسش ها ندارد لکن می تواند عزیزان را به خاطرات معظم له درباره استادش علامه شعرانی که در کتاب اندیشه نامه علامه شعرانی آمده، ارجاع دهد؛ شاید پاسخی بیابند.
@Arefane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖ کلیپ| از مرحوم سید مهدی امام پرسیده بودند: از استادتان حاج آقا رحیم ارباب چی یاد گرفتید؟ (بیانات با صوت استاد شیخ جعفر ناصری)
• تصویر داخل کلیپ متعلق به عالم ربّانی حاج آقا رحیم ارباب رضوان الله تعالی علیه، از فیلسوفان و فقیهان شیعه در اصفهان است. ایشان از شاگردان آخوند ملا محمد کاشی و جهانگیرخان قشقایی بود و مانند استاد خود، عمامه بر سر نمیگذاشت. ایشان در فقه و اصول، هیئت و ریاضی، فلسفه و کلام، و عرفان تخصص داشت و در زمره آخرین دانشوران مکتب فلسفی اصفهان بود. شاگردان وی از علمای زمان خود بودهاند و پیکر مطهر ایشان در تخت فولاد اصفهان دفن شده است.
@Arefane