eitaa logo
عارفانه
2.3هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
754 ویدیو
37 فایل
یا هو یا من لا هو الا هو همه یار است و نیست غیر از یار واحدی جلوه کرد و شد بسیار ✍️ روح‌الله صادقی تلگرام: t.me/Arefane اینستا: Arefane_1001 خرید کتاب: @rosvaa لطفا در نشر مطالب، فروارد رعایت شود🙏 پیام ناشناس: harfeto.timefriend.net/17359380248574
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰غصه رزق و روزی دنیا در کلام عارف بالله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (رساله لقاءالله) 🔹الحذر! که فکر دنیا بر قلبت مستولی نشود و غصه معیشت دنیا، تو را از مطلوب حقیقی دور نکند؛ چرا که این خیلی خسران است و مضاده با حق عبودیت هم دارد؛ چنان که غلامانِ سادات دنیوی هم اگر فکر نان خود باشند فضولی است، آقایان بدشان می آید و هکذا، علاوه بر اینکه از اخلاق اراذل و سفله و دون همتان است که انسان همتش، بطن و فرج و مال و جاه این دنیای دروغ باشد؛ حیف نیست که انسان سرمایه خود را که می تواند با آن کسب عالمی نماید که مقرّب درگاه حضرت ملک الملوک تعالی باشد، آن را صرف به این دنیای دنی فانی لاشیء بکند، 🔹لاسیما به ملاحظه اینکه در کارهای دنیویه هم، نص و تجربه - هر دو - حکم می کند که با سعی و تلاش نیست، هر کس قسمتی دارد و آنچه تقدیرش شده، اگر از آن فرار هم بکند، آن را پیدا خواهد کرد؛ و اگر راه وصول به مقاصد دنیویه، سعی انسان باشد، آن هم باید از "راه خدا" بیاید، یعنی از راه توکل بیاید که بهترین طرق تحصیل عافیت، توکل است و به جد و جهد نیست؛ پس برای انسان نخواهد ماند از فکر و غصه و سعی در امور دنیا الا خسران و خزی. 🔹بالخصوص؛ در اخبار وارد شده است: هر کس صبح کند و اکبر همش دنیا باشد، مبتلا می شود. بالجمله؛ اگر در راه دوست از دنیا هم نگذشته ای، لامحالة در تحصیل دنیا، راه راست برو؛ "خسر الدنیا و الآخر"گی را بر خود نپسند و بگو: به جد و جهد چو کاری نمی رود از پیش به کردگار رها کرده به مصالح خویش در اخبار صریحه وارد است که: هر کس توکل داشته باشد، خداوند او را به اسباب واگذار نمی کند. 🆔 @Arefane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹آیت الله جوادی آملی: انسان هایی که کور اند، «او» را نمی بینند؛ لذا احسان‌ها و محبت‌های «او» را به غیر او نسبت میدهند... 🔸الله نور السموات و الارض... 🔸فأینما تولّوا فثم وجه الله... 🆔 @Arefane
🔹با اینکه قطعا حقیقت «کلام»، شرافت بر «سکوت» دارد، ولی اطبای روحانی، مطلقا «سکوت» را ترجیح داده اند... ✍ رساله لقاءالله، عارف بالله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی 🆔 @Arefane
🔹کلام معجزنشان از حضرت رسول اکرم (ص): «هرکس زبانش را اصلاح کند، به تمام قرآن عمل کرده» ✍ رساله لقاءالله 🆔 @Arefane
🔰دستور خاص لحظه خواب رفتن از عارف بالله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (رساله لقاءالله) 🔹باری؛ بعد از خواندن این آیه، اگر حال فکری برایش دست بدهد که در حال فکر خوابش ببرد، زهی کرامت! و الا مشغول ذکری از اذکار بشود تا خوابش در حال ذکر ببرد، و اگر ذکر را در اواخر، [از زبان] به نفْس اش بیندازد - که بین النوم و الیقظه - که لسان از حرکت بیفتد، [با قلب] «یا الله» یا تنها لفظ جلاله «الله» را بگوید، خیلی خوب است؛ اگر در این حال خوابش ببرد خیلی می شود که او خواب است ولی نفْس اش، آشکارا ذکر می کند که گاه است، بیدارها هم می شنوند... 🆔 @Arefane
بر مستی من، حدّ سزاوار زدند؛ با شک و یقین، تهمت بسیار زدند؛ حلّاج شدم ولی به کفرم سوگند؛ دلتنگ تو بودم که مرا دار زدند... علی شاملو 🆔 @Arefane
🔹قدیم ترها، فقط گناهان و کثرات فضای حقیقی بود، حالا کثرات فضای مجازی هم به صحنه جان ما اضافه شده، تازه اگر از این دو بتوانیم به سلامت خارج شویم، خطورات نفسانی در جان ما غوغا میکند که رهایی از آن سخت است. و اگر از آن نیز رها شدیم، کم کم معرفت حقیقی نورانی بر ما طلوع خواهد کرد. ✍ استاد مویدی، فایل صوتی 🆔 @Arefane
🔰مراسم سی و پنجمین سالگرد عارف بالله مرحوم سید هاشم حداد 🔹با سخنرانی اساتید معظم: کمیلی، خسروپناه، موسوی مطلق 🆔 @Arefane
🔹کتاب «شطّ شراب» تالیف استاد جعفر صالحان، در آستانه انتشار قرار گرفت. 🆔 @Arefane
🔰کم و کیف خوراک و خواب سالک در بیان عارف بالله میرزا جوادآقا ملکی تبریزی (رساله لقاءالله) 🆔 @Arefane 🔸و اما تأدیب خوراک و خواب را تا یک درجه باید ملاحظه نماید؛ 🔹اما خوراک از جهت کیف: اولاً تمام جِدّش در تطهیر طعامش از حرام و شبهات بوده و از آجیل خوری و خوردن اشیاء لذیذه یک مقدار نفس را منع نماید، در این مسأله بهترش این است که للذه (برای لذت) نخورد بلکه للقوة(برای نیرو گرفتن) بخورد؛ چنان که در کمّ هم میزان اعلا همین است، ولی میزان وسطش این است که خود را به آجیل خوری عادت ندهد و از افراط و تفریط در صرف لحوم (گوشت ها) اجتناب نماید که افراطش موجب قساوت و تفریطش مورث شدت قوه غضبیه است، و آنچه میزان عدالت است این است که ترک (گوشت) را از سه روز نگذراند و صرف (گوشت) را شبانه روزی دو دفعه نکند، بلکه گاهی هر دو(دفعه) را ترک کند. 🔹و اما (خوراک) کمّاً: میزان وسطش این است نه آن قدر نخورد که از ضعف و گرسنگی خاطرش پریشان بشود و نه آن قدر بخورد که سنگینی طعام را بفهمد و میزان این را هم حکمای اخلاق چنین گفته اند: بعد از اشتهای کامل، بخورد و قبل از سیری، دست بکشد؛ و اگر مبتدی در اول امر یک مقدار طرف جوع (گرسنگی) را تقدیم نماید ظاهراً بهتر است لاسیما اگر روزه باشد. 🔹اما خواب: ریاضت آن را هم مرحوم علیین آرامگاه، آخوند استاد ملا حسین قلی همدانی (قدس سره) می فرمودند که هر شبانه روزی، یک ساعت از میزان طبی کم بکند. میزان طبی را هفت ساعت می فرمودند که خوابش در شبانه روزی، شش ساعت باشد ولی وقتش را به نحوی قرار بدهد که اواخر شب(سحر) را بیدار باشد، چرا که می فرمودند کسانی که از مقامات دین به جایی رسیده اند، همه شان از شب خیزها بوده اند، از غیر آنها دیده نشده است... 🆔 @Arefane
مخور فریبِ محبت، که دوستداران را به روزگارِ سیه‌بختی آزمودم من... رهی معیری یا رفیق من لا رفیق له... 🆔 @Arefane
اگر معشوقی میخواهی که به تمام شِکوه ها و درد دل‌هایت با مهربانی گوش فرا دهد، «او» را بخوان که «اسمع السامعین» است؛ اگر حبیبی میخواهی که ناله‌ها و مشکلات تو را از عمق جان درک کند، «او» را بخوان که «ابصر الناظرین» است؛ دیگران را رها کن؛ هیچگاه به آنها دل مبند تا روزهای بی مهری و جفایشان برایت گران نیاید، فقط به «او» دل ببند که «ارحم الراحمین» است... ✍ ر- ص، برداشتی از دعای جوشن کبیر 🆔 @Arefane