eitaa logo
آشنایی با آثار حضرت آقا
258 دنبال‌کننده
26 عکس
3 ویدیو
8 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📗✨باغبانی فرهنگ مدیریت فرهنگ در اندیشه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) از جمله مسائل مهم در عرصه فرهنگ، نسبت بین دولت و فرهنگ و مدیریت پذیری فرهنگ، امکان، ضرورت و چگونگی آن و حدود مداخله ی دولت در فرهنگ است. در پاسخ به این سوالات، دو رویکرد رهاسازی فرهنگ و یکسان سازی فرهنگ مطرح شده است. این دو رویکرد از منظر اسلامی نمی تواند مورد تایید قرار گیرد. لذا در کتاب باغبانی فرهنگ، تلاش شده است تا از منظر حضرت آیت الله خامنه ای، نگاه معقول اسلامی طرح و تبیین گردد. این کتاب دارای ویژگی های زیر است: باروش استنتاج فرارونده، از درون مبانی هستی شناسانه، انسان شناسانه، معرفت شناسانه و جامعه شناسانه، اصول حاکم بر مدیریت فرهنگ استخراج شده است و بر اساس مبانی و اصول، مدل مختار رهبر معظم انقلاب(باغبانی فرهنگ) در مدیریت فرهنگ تبیین شده است. عمده آثاری که به مدیریت فرهنگ از منظر رهبر معظم انقلاب پرداخته اند، نقل بیانات معظم له به همراه باب بندی است اما در این کتاب، تلاش شده است نظام اندیشه و به عبارتی نظریه رهبر معظم انقلاب فهم و ارائه شود. باغبانی فرهنگ، مدلی است که هم به اتکای آن، فرهنگ مدیریت می شود و هم آزادی ها و تنوع حفظ می گردد. از دیگر نوآوری های این کتاب، تعریف فرهنگ به شاکله اجتماعی است. بر طبق آیه شریفه، "قل کل یعمل علی شاکلته"، شاکله که مبنای عمل است به دو شاکله فردی و اجتماعی تقسیم شد.شاکله اجتماعی در بستر زمان و تحت تاثیر عوامل مختلف و از تبدیل حالت به عادت و در نتیجه شاکله ایجاد می شود.... 🌷🇮🇷🌷
📗✨راه روشن مدیران شرح نهج‌البلاغه شرح بخشهایی از نهج‌البلاغه در دیدارهای رمضان با هیأت دولت درباره کتاب در برابر مرحوم سیّد رضی – فقیه متبحّر و ادیب قرن پنجم – صدها خطبه و نامه و کلمات حکمت‌آمیز امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) قرار گرفته بود که انتخاب را برای او سخت میکرد و بالاخره با چشم‌پوشی از صدها بیان نورانی آن حضرت، «نهج‌البلاغه» را تدوین کرد. در حالی که صد سال قبلش مسعودی نقل میکند که مردم بیش از 480 خطبه‌ی علیّ‌بن‌ابیطالب (علیه‌السّلام) را حفظ بوده‌اند. از آن زمان این کتاب شریف، همیشه در نظر عالمان شیعه و سنّی بوده است و شرحهای متعدّدی بر آن نگاشته شده است. در دوران معاصر استقبال جوانان نسبت به این کتاب شریف، بیشتر شد و بیانات انقلابی امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) به مثابه‌ی منشوری جاودان، نقل مجالس نیروهای مبارز انقلابی قرار گرفت و البتّه در برخی موارد مورد سوء استفاده‌ی جریانات التقاطی و انحرافی نیز قرار گرفت. از این رو بود که عالمان مبارز متعهّد، با بیان نهج‌البلاغه و شرح آن، تلاش کردند هم معارف علوی را بین جوانان گسترش دهند و هم از تحریف معنوی این کتاب شریف جلوگیری کنند. حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) که از شیفتگان این کتاب شریف است همگان بویژه مسئولان و جوانان را به مأنوس شدن با نهج‌البلاغه فراخوانده‌اند: «عزیزان با نهج‌البلاغه انس پیدا کنید. نهج‌البلاغه، خیلی بیدار کننده و هوشیار کننده و خیلی قابل تدبر است. در جلسات‌تان، با نهج البلاغه و کلمات امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌وسلامه‌علیه انس پیدا کنید.»(۱۳۷۸/۰۹/۰۱) ... 🌷🇮🇷🌷
📗✨روشنای علم مروری بر بیانات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله العالی رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون دانش و تولید علم درباره کتاب مجموعه‌‌ي حاضر شامل بيانات حضرت آيت‌الله خامنه‌اي (مدّظلّه العالي) در مقوله‌ي علم، توليد علم، تحقيق و پژوهش از ابتداي رهبري معظم‌له است، كه با همكاري جمعي از طلّاب و محقّقان حوزه‌ي علميه‌ي قم و طي حدود سه سال كار مستمر به ثمر رسيده است. بدون ترديد اين اثر مي‌تواند علاوه بر پاسخگويي به سؤالات مذكور و تبيين موضوعات مختلف مربوط به علم و توليد علم، به عنوان يك منبع و مرجع علمي تأثيرگذار و هماهنگ‌‌كننده‌ي علوم و مراكز علمي در فضاي رو به پيشرفت علم و دانش جامعه‌ ي اسلامي ايران ايفاي نقش نمايد. در اين مجموعه تلاش گرديده است ضمن فراهم نمودن زمينه‌‌ي استفاده‌ي حدّاكثري مخاطبان از مطالب مربوط به اين موضوع، مجموعه‌ي بيانات رهبر معظّم انقلاب در اين زمينه به‌طور کامل پوشش داده شود. صفحاتی از کتاب جوانان عزيز! ببينيد اهميت كار علمى چقدر است؛ اهميتش درجه يک است. اگر ما براى يك كشور، عزّت و آبرو و رفاه و اقتدار جهانى و پيشرفتهاى علمى بخواهيم، بايد از طريق علم وارد شويم. من نمي‌گويم براى سعادت يك جامعه، علم كافى است. مي‌بينيم كه در دنيا كشور‏هايى هستند كه علم هم دارند، اما واقعاً سعادتمند نيستند و در مشكلات فراوانى دست و پا مي‌زنند. قطعاً علم، نه فقط يك شرط لازم، بلكه يك شرط لازمِ بسيار مهمّ است و بايد در كشور پيش برود. بنابراين، اهميت علم معلوم است. اگر امروز كشورى از لحاظ علمى پيشرفت نكرد، نه اقتصادش پيشرفت خواهد كرد، نه اقتدار جهاني‌اش پيشرفت خواهد كرد.... 🌷🇮🇷
📗✨عرصه‌های حضور اجتماعی زن برگرفته از بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) رهبر معظّم انقلاب اسلامی درباره کتاب با توجّه به نگاه هدفمند مقام معظّم رهبری(مدّظلّه‌العالی) به مسائل زنان با وجود رویکرد تمدنگرایی اسلامی که ایشان دارند؛ ضروری است که خطوط معیارهای اسلامی متناسب با شرایط زمان و‌‌مکان در زمینه‌ی حضور اجتماعی زن از دید‌گاه معظّمٌ‌له جمع‌بندی گردد. این بیانات در سه فصل با عناوین: جایگاه اجتماعی زنان، تعلیم و‌تربیت زنان و نقش زن در انقلاب اسلامی، تدوین شده و در تمامی این زمینه‌ها سعی شده است آرای مقام معظّم رهبری(مدّظلّه‌العالی) به صورت دقیق استخراج و با عنوانگذاری مناسب سیر منطقی موضوعات بگونهای ارائه گردد که پاسخگوی مشکلات و نیازهای امروز باشد. در استخراج، گردآورى و دسته‌بندى سخنان معظّمٌ‌له و ارائه‌ی آن در قالب اثر حاضر، تمامی سخنرانیها و پیامهاى ایشان درباره‌ی زنان، از آغاز پیروزى انقلاب اسلامى تا سال1392، حتّی سخنانی که رسانه‌ای نشده است مانند توصیه‌هایی که هنگام خواندن خطبه‌ی عقد به جوانان داشته‌اند ولی درمخزن اسناد دفتر معظّمٌ‌له موجود بوده، مورد بررسى قرار گرفته است که حجم گسترده‌ی آنها، توجّه و اهتمام رهبرمعظّم انقلاب را نسبت به مسائل زنان نشان میدهد. موضوعات مهم جایگاه اجتماعی زنان/ تعلیم و تربیت زنان/ نقش زن در انقلاب اسلامی/ تاثیر انقلاب در وضعیت زنان/ شرایط حضور اجتماعی زنان... دانلود رایگان: 👇 http://book-khamenei.ir/uploads/zan_jeld5.pdf 🌷🇮🇷🌷
✨ دانلود رایگان 👇 📗شرح نامه http://book-khamenei.ir/uploads/nametavarogh_842.pdf
✨ دانلود رایگان 👇 📗معیشت مومنانه http://book-khamenei.ir/index.aspx?&&siteid=1&pageid=208&description=292595
📗✨کتابِ گفتاری در باب صبر مشتمل بر پنج نوبت از جلسات مسجد کرامت است که بنابر اسناد ساواک از تاریخ 2/11/1352 آغاز شده است. متن پیاده شده‌ی این جلسات در سال 1354 با بازنویسی و تنظیم حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) و با کارسازی مبارز مجاهد مرحوم سیّدحسین نیّری تهرانی توسّط نشر غدیر به چاپ رسیده و پس از پیروزی انقلاب بارها توسّط دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است. آن‌چنان که در مقدّمه‌ی چاپ اوّل آن آمده مؤلّف معظّم بنا داشتند مفاهیم مندرج در این سلسله جلسات و برخی مفاهیم دیگر را در قالب کتب سهل‌الوصول به دست چاپ بسپرند که شرایط بعدی مانع از این مهم میگردد. مؤسّسه‌ی انقلاب اسلامی ان‌شاءالله با دسترسی به نوارهای صوتی جلسات مذکور،‌ پس از انتشار این مجلّد،‌ مباحث موجود از آن جلسات را در قالب مناسبی آماده و در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد داد. 🌷🇮🇷🌷
آشنایی با آثار حضرت آقا
✨جدیدترین اثر
📗✨جهاد مقدس دفاع مقدس در بیانات حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای‌(مدّظلّه‌العالی) درباره کتاب دفاع مقدّس یکی از درخشان‌ترین و مهم‌ترین بخشهای تاریخ انقلاب اسلامی و داستان حماسی پرشکوه مقاومت ملّت بزرگ ایران است که با وجود خسارات آن، مشحون از درس ایستادگی، مقاومت، ایثار، عزّت و استقلال است و تجربیّات گران‌بهایی در حوزه‌های مختلف برای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران بر جای نهاده و الگویی برای ایستادگىِ درس‌آموز مبارزات ملّتهای آزاده علیه استکبار جهانی به شمار میرود. جنگ هشت‌ساله از بزرگ‌ترین افتخارات ملّت ایران و تجلّیگاه ایستادگی و فداکاری عمومی بی‌نظیر مردم در همه‌ی ادوار تاریخ کشور است؛ به گونه‌ای که چراغی راهنما برای آینده‌های نزدیک و دور مدیریت راهبردی و کلان کشور تلقّی میگردد. آیت الله العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌‌العالی) از اوّلین ساعات آغاز جنگ تحمیلی به عنوان نماینده‌ی حضرت امام خمینی(قدّس‌سرّه) در شورای‌عالی دفاع در این جهاد عظیم نقش مؤثّری داشتند و در همان روزهای اوّل جنگ، عازم جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شدند و در بین رزمندگان حضور یافتند، و چشم امین و بازوی توانمند امام در جهاد مقدّس ملّت قهرمان ایران بودند. مسئولیّتهای توأمان معظّمٌ‌لّه در شورای‌عالی دفاع، امامت نماز جمعه‌ی تهران و ریاست کمیسیون دفاع مجلس شورای اسلامی در سال اوّل جنگ و سپس در مقام ریاست‌جمهوری و ریاست شورای‌عالی دفاع و ریاست شورای‌عالی پشتیبانی جنگ و تمشیت امور ارتش و سپاه، این امکان را به ایشان میداد که نگاهی جامع نسبت به مسائل کشور و دفاع مقدّس داشته باشند؛ لذا بیانات مقام معظّم رهبری(مدّظلّه‌العالی) در خصوص هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران حاوی نکات و محورهای مهمّی در این خصوص میباشد. رهبر معظّم انقلاب اسلامی پس از دوران دفاع مقدّس تاکنون نیز همواره در بیانات متعدّد، نسبت به اهمّیّت آن دوران و لزوم تبیین و ترویج معارف و ارزشهای این واقعه‌ی عظیم تأکید فرموده‌اند. برای تدوین این کتاب، رهنمودها و تدابیر مقام معظّم رهبری و فرماندهی معظّم کلّ قوا(مدّظلّه‌العالی) در خصوص ابعاد و موضوعات مختلف مرتبط با دفاع مقدّس که طیّ سالهای 1359 تا 1399 بیان فرموده‌اند، مورد بررسی و بهره‌برداری قرار گرفته، و مطالب آن در ده فصل به شرح زیر دسته‌بندی شده است: فصل اوّل: مبانی و کلّیّات جهاد و دفاع فصل دوّم: چرایی طمع دشمنان در تحمیل جنگ علیه ملّت ایران فصل سوّم: نقش تدیّن، معنویّت و مبانی دینی در پیروزی دفاع مقدّس فصل چهارم: نقش مردم و اقشار مختلف مردمی در دفاع مقدّس فصل پنجم: نقش ارگانها و نهادهای مختلف در دفاع مقدّس فصل ششم: نقش دولتها و سازمانهای بین‌المللی در جنگ تحمیلی فصل هفتم: درسها، عبرتها و دستاوردهای دفاع مقدّس فصل هشتم: الزامات مرتبط با دفاع مقدّس فصل نهم: خاطرات فصل دهم: برخی شهدای شاخص دفاع مقدّس امید است این کتاب که در چهل‌ویکمین سالگرد دفاع مقدّس منتشر میگردد، مورد استفاده‌ی علاقه‌مندان و محقّقین قرار گیرد و مبنایی برای اجرای تحقیقات و پژوهشهای بیشتر در این زمینه باشد. ارائه طرح اولیه‌ی این کتاب و استخراج فیش ها، توسط آقای «امین حجازی» و تنظیم متن و بازخوانی این اثر بر عهده حجت الاسلام مهدی مطهّری بوده است. 🌷🇮🇷🌷
آشنایی با آثار حضرت آقا
📗✨کتابِ گفتاری در باب صبر مشتمل بر پنج نوبت از جلسات مسجد کرامت است که بنابر اسناد ساواک از تاریخ 2/
گفتاری در باب صبر حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) مقدمه کتاب گفتاری در باب صبر: حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) اوایل دهه‌ی پنجاه، مسجد کرامت مشهد را پایگاهی برای فعّالیّتهای دینی و انقلابی خود قرار داده بودند و ضمن اقامه‌ی نماز جماعت شبها پس از نماز در قالب شرح آیات و روایات منتخب به بیان معارف اسلامی میپرداختند. ‌از‌جمله در زمستان سال 52 مصادف با اواخر سال 1393 و اوایل سال 1394 هجری قمری به شرح حدیث مکارم‌الاخلاق که در آن به ده ویژگی پیامبران اشاره شده، پرداختند. معظّمٌ‌لّه ضمن تبیین این صفات،‌ اهتمام ویژه‌ای به زدودن برداشتهای غلط از این معارف اساسی، در اذهان مخاطبان عمدتاً جوان خود داشتند، گو اینکه به واقع باز تعریف این صفات با رویکرد انقلابی که در بطن این مفاهیم وجود داشت، جوانان انقلابی را در مسیر مبارزات اسلامی عمیق‌تر و راسخ‌تر مینمود. یکی از این صفات که در متن روایت شریف به‌عنوان سوّمین صفت بیان شده «صبر» است. مفهوم «صبر» از مفاهیمی بود که مورد برداشتهای غلط قرار گرفته بود. معظّمٌ‌لّه در ابتدای این بحث شجاعانه و البتّه با اشاره و کنایه، بیان میکنند که جامعه‌ی امروز ما تحت سلطه‌ی ستمگران است و فهم غلط از مفهوم صبر، باعث شده است با بی‌تحرّکی نسبت به ستمهای آنان، مجال بیشتری برای ظالمان فراهم آید. «وقتی به ملّتی فقیر و عقب‌مانده که دستخوش هرگونه نابسامانی و پریشانی است یا به مردمی مظلوم که دچار هزاران ستم و نامردمی‌اند یا به جامعه‌ای که با فساد اخلاق و فقر سجایای انسانی روبرو است و یا هر فرد یا جمعی که به صورتی در منجلاب بدبختی‌ها و سیه‏روزی‌ها غوطه‌ور است، گفته شود صبر کنید، اوّلین نتیجه‌ای که از این موعظه گرفته میشود آن است که شربت تلخ و مهلک شرایط رویاروی، برای آنان قابل تحمّل گشته؛ نه فقط در صدد دگرگون کردن وضع و تدارک نجات خویش برنمی‌آیند بلکه با یادآوری پاداش موهومی که بر این بی‌تفاوتی و خونسردی مقرّر شده است از وضع خود خرسند و خشنود نیز بوده، آن را فوزی عظیم میپندارند. پیدا است که رواج چنین روحیّه‌ای در چنان جامعه‌ای تا چه اندازه به سود طبقات سودجو و ظالم و به زیان طبقات جورکش و مظلوم است».[1] ایشان چنین برداشتی از «صبر» را دقیقاً مخالف معارف قرآنی و روایی در این زمینه میدانند که براساس آن، «صبر، به اهرمی تبدیل میشود که سنگین‌ترین موانع و بزرگ‌ترین مشکلات را با سهولت و توأم با نتیجه‌گیری صددرصد مثبت، برطرف میسازد و در یک جامعه‌ی بدبخت، کلید همه‌ی خوشبختی‌ها و سپیدبختی‌ها به‌شمار می‌آید».[2] ازاین‌رو صبر _ به‌مثابه‌ی یکی از فضایل اخلاقی _ در نظر ایشان این‌گونه تعریف میگردد: «مقاومت آدمی در راه تکامل، در برابر انگیزه‌های شرآفرین، فسادآفرین و انحطاط‌آفرین.»[3] و این تعریف با بهره‌گیری از مثال کوهنوردی که با هدف فتح قلّه، قدم در راه کمال میگذارد، شرح میشود. از نکات جالب توجّه دیگر در این کتاب، تعریضهای صریح به شاه ستمگر و خون‌ریز پهلوی در دوران خفقان دهه‌ی 50، و دعوت مخاطبان به بیان مفاسد آن دستگاه ظالم است: «باید صبر کرد، یعنی از برق نگاه تند و خشم‌بار ستمگری که فساد و طغیانش ملّتی را به فساد و انحطاط کشانیده و قهر و اعتراض بر او را بر همه‌کس لازم ساخته، هراس به دل راه نداد و طشت رسوایی او را از بام بلند این وظیفه‌ی انسانی به زیر افکند.»[4] معظّمٌ‌لّه با شرح سه قسم صبر _ یعنی صبر بر انجام واجبات، و صبر در برابر انجام معصیت، و صبر هنگام مصیبت _ با استفاده از معارف دینی و شواهد تاریخی بر اهمّیّت بیشتر قسم دوّم تأکید میکنند. ایشان قسم سوّم _ یعنی صبر هنگام مصیبت_ را به دو نوع تقسیم میکنند: صبر در برابر مصیبتهای اختیاری و غیر اختیاری. و اینگونه شرح میدهند که مصیبتهای اختیاری، مشکلاتی است که به سبب انتخاب شخص و ‌قرار گرفتن در مسیر مبارزه و حرکت در راه انبیا پیش می‌آید. در ادامه ایشان با تعریض به افراد عافیت‌طلب که به گوشه‌ای خزیده و مبارزه را کنار گذاشته‌اند، و با بیان روش تقویت این نوع از صبر در برابر مصیبت، این بخش را به پایان میبرند. بخش پایانی کتاب نیز به آثار و فواید دنیوی صبر اختصاص دارد که با مثالهایی تاریخی، انگیزه‌ی لازم برای تحمّل مشکلات و سختی‌ها را در مخاطب تقویت میکند. 🌷🇮🇷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨📗کتاب دغدغه های فرهنگی با تبیین دیدگاه های مقام معظم رهبری در خصوص فرهنگ منتشر شده است. این کتاب که به همت مرکز صهبا گردآوری و تنظیم و از سوی مؤسسه جهادی منتشر شده، شرح مزجی یکی از بیانات محوری مقام معظم رهبری در سال 1373 است که با استفاده از دیگر بیانات معظم له شرح و تدوین شده است. مَزج به معنای ترکیب و آمیختگی است و وقتی متن با شرح متن، به گونه ای در هم بیامیزند که متنی جدید به وجود بیاید، به این گونه شرح، مزجی می گویند. کتاب های زیادی وجود دارند که به روش شرح مزجی نوشته شده اند که از جمله آنها می توان به کتاب شریف شرح لمعه شهید ثانی رحمه الله اشاره کرد. در کتاب دغدغه های فرهنگی، کلیه کلمات کلیدی استفاده شده از سوی معظم له، استخراج شده و در مورد بعضی کلمات تحقیق محتوایی انجام گرفته است. تحقیق محتوایی همان شرح ترکیبی متن محور را تشکیل می دهد و برای شرح متن محوری، از بیانات خود ایشان استفاده شده است. در این کتاب متن صحبت که تاریخ مشخصی دارد با قلم درشت تر و متونی که به عنوان شرح اضافه شده با قلم ریزتر و تاریخ هر سند نیز در پایان آن مشاهده می شود. با توجه به دایره بسیار وسیع معلومات معظم له، در بیانات ایشان، به اسامی، وقایع و اعلام دیگری اشاره شده است که نیاز به توضیح دارد. لذا جهت فهم بیشتر متن، تحقیقاتی بر روی بسیاری از واژگان با استفاده از منابع متنوع و مطمئن و حتی المقدور منطبق بر دیدگاه ایشان انجام گرفته و در پایان کتاب آمده است. متن محوری کتاب، مربوط به دیدار مقام معظم رهبری با عناصر جبهه خودی در حوزه فرهنگ در تاریخ 22/4/1373 شمسی است. این کتاب در نه فصل تدوین شد
daghdagheha-farhangi-1.pdf
1.73M
✨📗کتاب دغدغه های فرهنگی با تبیین دیدگاه های مقام معظم رهبری در خصوص فرهنگ منتشر شده است. این کتاب که به همت مرکز صهبا گردآوری و تنظیم و از سوی مؤسسه جهادی منتشر شده، شرح مزجی یکی از بیانات محوری مقام معظم رهبری در سال 1373 است که با استفاده از دیگر بیانات معظم له شرح و تدوین شده است. 🌷🇮🇷🌷
📗✨قرارگاه های فرهنگی سخنرانی اصلی، محور کتاب و به صورت برجسته و پررنگ نمایش داده شده و سایر متون که با قلم ریزتر در کتاب هستند، به عنوان شرح سخنرانی اصلی در کتاب جای دارند. این کتاب از مواردی همچون پی نوشت، نمایه و فهرست تفصیلی و… خالی نگه داشته شده تا حجم کتاب به صورت عملیاتی حفظ شود که بتواند همراهِ همیشگی باشد. پیش از این نیز کتابی با عنوان «دغدغه های فرهنگی» در اردیبهشت سال ۱۳۹۰ منتشر شد و تا امروز که سه سال از انتشار آن می گذرد، ما شاهد رشد آگاهیِ جامعه در سطوح مختلف نسبت به این دغدغه و نگرانی بوده ایم. شخصیت های مطرح فرهنگی، در رابطه با این دغدغه ها به صحبت و گفتگو پرداختند و بسیاری نیز آن بیانات را سرلوحة عمل خود قرار دادند. این دو کتاب در کنار هم قرار دارند و مطالعة هر دوی آن ـ با شروع از کتاب دغدغه هاـ توصیه می شود. مطالعة هر یک، اکتفا از مطالعة دیگری نمی کند و فصل مشترکِ مطالب این دو کتاب، تنها به اندازة یک صفحه است. هدف کتاب «قرارگاه های فرهنگی» انتقال دستورالعمل است، آن هم از فرماندة عالی یا عالی ترین فرمانده. 🌷🇮🇷🌷
قرارگاه های فرهنگی در اردیبهشت سال ۱۳۹۲ مجموعه ای از فعّالان پشتیبانی و حمایت از تشکّل های فرهنگی، توفیق شرف یابی به محضر مقام معظم رهبری می یابند. حرف های مهمی ردّ و بدل می شود، گزارش های متعددی داده و رهنمودها و توصیه های مهمی شنیده می شود. شاید بعضی از جملات بیان شده در این دیدار، مختص توجه همان مجموعه باشد، اما عموم صحبت ها ناظر به کلیّت یک تشکّل فرهنگی است که باید به آن توجه ویژه داشت.
خلاصه-کتاب-قرارگاه-های-فرهنگی.pdf
287.1K
✨📗خلاصه کتاب قرارگاه های فرهنگی (مجموعه ای از بیانات رهبرمعظم انقلاب در مورد الزامات کار فرهنگی) «آنچه نقطه مهم عرض من است ، خطاب به جوان هایی است که در سرتاسر کشور فعالیت های فرهنگی را به صورت خودجوش شروع کردند؛ که بحمدالله خیلی هم وسیع شده است . من می خواهم بگویم آن جوان هایی که در تهران ، در شهرهای گوناگون ، در استان های مختلف ، در خود مشهد ، در بسیاری از شهرهای دیگر کار فرهنگی می کنند ، با اراده ی خودشان ، با انگیزه ی خودشان – کارهای بسیار خوبی هم از آنها ناشی شده است که از بعضی از آنها ما بحمدالله اطلاع پیدا کردیم – کار را هرچه می توانند به طور جدی دنبال کنند و ادامه بدهند . بدانند که همین گسترش کار فرهنگی در بین جوان های مؤمن و انقلابی ، نقش بسیار زیادی را در پیشرفت این کشور و در ایستادگی ما در مقابل دشمنان این ملت ، ایفا کرده است » (1/1/1393)
✨📗کتاب کار باید تشکیلاتی باشد؛مجموعه بیانات مقام معظم رهبری درباره‌ی تشکل و کار تشکیلاتی ✍️نویسنده : محمود زارعی https://b2n.ir/t86062 یا https://b2n.ir/h18462 🌷🇮🇷🌷
خلاصه کتاب «کار باید تشکیلاتی باشد».pdf
1.54M
✨📗خلاصه کتاب «کار باید تشکیلاتی باشد» ⁦https://b2n.ir/u74157
✨انسانها در درون تشکیلات تربیت میشوند ✍️ضرورت انجام عملیات سازمان یافته و تشکیلاتی در انقلاب اسلامی برای تحقق اهداف آن در جامعه کنونی ما امری بدیهی به نظر رسیده و مورد وفاق دلسوختگان نظام می باشد. اما پرداختن به اهمیت آن بر اساس ادله عقلی و نقلی خارج از وجاهت نبوده و قابل بهره برداری است. آشنایی ارکان تربیتی صالحین با چرایی و ضرورت فعالیت تربیتی در قالب یک تشکیلات منسجم کمک زیادی به شکل گیری و انسجام هر چه بیشتر تشکیلات تربیتی صالحین خواهد نمود. اهمیت فعالیت تشکیلاتی در امر تربیت و ضرورت آن را می توان از طرق مختلف و با حد وسط های گوناگونی تبیین و اثبات نمود. بررسی تحلیل سیره انبیاء و اولیاء الهی، نگاه اجتهادی به روایات ناظر به حوزه تربیت اسلامی و جامعه سازی، بررسی تجارب موفق و ناموفق تشیع در تعمیق باورهای دینی و گسترش کمی و کیفی خود، تفسیر آیات قرآن، تحلیل محتوای بیانات بزرگان و علما و … برخی از ادله اثبات این مهم می باشد. اما در ادامه درصدد هستیم با نگاهی بر دیدگاه های مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) به اهمیت این موضوع بپردازیم. تربیت تشکیلاتی از دیدگاه مقام معظم رهبری « ما ملّتى هستیم با آرمانهاى بلند، با حرفهاى بزرگ، با قلّه‌هاى ترسیم‌شده‌اى که میخواهیم خودمان را به این قلّه‌ها برسانیم. این احتیاج دارد به انسانهاى صبور، عاقل، متدیّن، اهل ابتکار، اهل اقدام، دور از تنبلى، مهربان، عطوف، داراى حلم، داراى شجاعت، با رفتارهاى مؤدبّانه، پرهیزگار و انسانهایى که درد دیگران، درد آنها محسوب بشود. بافت انسان و قالب و تراش یک انسان مطلوبِ اسلام چیزى است که با تربیت حاصل میشود. همه‌ى انسانها هم قابل تربیتند. بعضى ممکن است دیرپذیرتر باشند، بعضى زودپذیرتر؛ بعضى تربیت در آنها ماندگارتر باشد، بعضى کم دوام‌تر؛ امّا همه‌ى انسانها در معرض تغییر و تبدیلى هستند که با تربیت حاصل میشود. »[1] « ما اعتقادمان اين است كه بهترين راه و برترين حربه اي كه مي تواند اين راه ها را باز كند و هدايت الهي را و هدايت انقلابي را در ذهن ها و جان ها بنشاند و به ميوه بياورد، مثمر بكند؛ يك تشكيلات است. ما عقيده داريم كه اگر چنان چه كساني بخواهند براي انقلاب كار كنند و اينها متشكّل نباشند، متجمع نباشند، نخواهند توانست از لحاظ كيفيت و از لحاظ كميّت آن كاري را بكنند كه يك گروه متشكّل انجام خواهد داد. »[2] « تشكيلات يكي از فرائض هر گروه مردمي است كه يك هدفي را دنبال مي كنند. تشكيلات يعني نظم، يعني تقسيم وظائف، يعني ارتباط و اتصال، و زنجيره اي كاركردن؛ اين معناي تشكيلات است. اين چيزي است كه نه فقط بد نيست، بلكه يك چيز خوب و بلكه يك چيز ضروري است. هيچ كاري در دنيا بدون تشكيلات پيش نمي رود؛ انقلاب اسلامي ايران هم بدون تشكيلات پيش نرفت و پيروز نشد »[3] « یک کار تشکیلاتی یک کار جمعی خصوصیتش این است که فرد باید خودش را در جمع حل کند، گم کند؛ که این گم کردن عین باز یافتن به نحو درست است. چیزی کم نمی‌شود از آدم، چیزها افزوده می شود. من مثال می زنم به آن لیوان آبی که داخل آن یک حبه قند را شما می اندازید. این حبه قند یک چیز مشخصی است، به قدر خودش شیرینی دارد. وقتی در (لیوان آب) انداختی، تمام است، یعنی یک دانه از این ذرات ریزی که زیر داندان می آمد و صدا می کرد و خودش را نشان می داد که هان! منم؛ یک دانه از اینها باقی نمی ماند، تمام حل می شود در آب. در آنجایی که قبل از آن یا بعد از آن، ده حبه قند دیگر هم حل شده. اما به نظر شما از این حبه قند یک ذره اش از بین رفت؟ هیچ چیز از آن از بین نرفته است. این قند یک ذره کم نشد، بلکه یک خورده به آن زیاد شد. زیرا آن مقدار شیرینی که در این قند بود آن ریخته شد با شیرینی های دیگری که در قند های دیگر بود و در تمام اجزای این آب حل شد، سرایت پیدا کرد، چیزی هم از آن کم نشده، اما آن تشخص خودش را از دست داده، آن فردیت خودش را از دست داد؛ یک تشکیلات باید این جور باشد.. شکل کامل یک تشکیلات درست، این جوری است که فرد در جمع، حل بشود. این شکل درست تشکیلات است.