✨✨✨✨✨✨
📗شرح و تفسیرحکمت ۳۶
آرزوهاى طولانى و سوء عمل امام(علیه السلام) در این سخن کوتاه و حکمت آمیز مى فرماید: «کسى که آرزویش را طولانى کند اعمال بد انجام مى دهد»; (مَنْ أَطَالَ الاَْمَلَ أَسَاءَ الْعَمَلَ). شک نیست که آرزوها انگیزه حرکت انسان براى هرگونه فعالیت است; جوانى که آرزو دارد به مقامات عالیه علمى برسد تلاش و کوشش را در فراگیرى علم افزایش مى دهد، کشاورزى که آرزو دارد مزارع پربار و باغ هاى سرشار از برکات مادى داشته باشد در امر کشاورزى فعالیت مى کند و مادرى که آرزو دارد جوان برومندى در سنین آخر عمر در کنار او باشد در حفظ و تربیت فرزندش مى کوشد. همین معنا در حدیث معروف پیغمبر اکرم آمده است که فرمود: «الاَْمَلُ رَحْمَةٌ لِأُمَّتِی وَلَوْ لاَ الاَْمَلُ مَا رَضَعَتْ وَالِدَةٌ وَلَدَهَا وَلاَ غَرَسَ غَارِسٌ شَجَراً; آرزو براى امت من مایه رحمت است و اگر امید و آرزو نبود هیچ مادرى کودک خود را شیر نمى داد و هیچ باغبانى نهالى نمى نشاند». ولى هرگاه آرزو از حد اعتدال خارج شود و انسان به سراغ امور دست نیافتنى و یا غیر ضرروى و خارج از حد نیاز برود، طبیعى است که باید تمام تلاش و کوشش خود را براى رسیدن به آن بگذارد و همه چیز جز آن را فراموش کند و شب و روز به دنبال آن بدود. چنین کسى از یک سو آخرت را به کلى به دست فراموشى مى سپارد و از سوى دیگر براى رسیدن به هدف خود هر وسیله اى را مباح مى شمرد و از سوى سوم در مقابل هر کس خضوع ذلیلانه مى کند و سرانجام گرفتار «سوء العمل» مى شود که امام در جمله حکمت آمیز بالا به آن اشاره فرمود. در حالى که اگر دامنه آرزو را کوتاه مى کرد و به آنچه مورد نیازش بود قناعت مى نمود، وقت کافى براى رسیدن به وظایف الهى و اندوختن ذخیره هاى آخرت پیدا مى کرد و از آلوده شدن به حرام در امان مى ماند و عزت و کرامت خود را بر باد نمى داد. در حدیثى قدسى که در کتاب شریف کافى آمده مى خوانیم: خداوند به موسى بن عمران فرمود: «یَا مُوسَى لاَ تُطَوِّلْ فِی الدُّنْیَا أَمَلَکَ فَیَقْسُوَ قَلْبُکَ وَالْقَاسِی الْقَلْبِ مِنِّی بَعِیدٌ; آرزوهایت را در دنیا طولانى مکن که مایه قساوت قلب تو مى شود و شخص قسىّ القلب سنگدل از من دور خواهد بود». روشن است، قساوت و سنگدلى ناشى از فراموش کردن ذکر خدا و یاد مرگ و قیامت است و افرادى که گرفتار آرزوهاى دراز هستند هم خدا را فراموش مى کنند و هم مرگ و قیامت را. اولیاى خدا به قدرى آرزوهایشان کوتاه بود و آماده سفر آخرت بودند که هر لحظه احتمال مى دادند فرمان رحیل و کوچ کردن از دنیا صادر شود. در حدیث پرمعنایى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: «وَالَّذِی نَفْسُ مُحَمَّد بِیَدِهِ مَا طَرَفْتُ عَیْنَایَ إِلاَّ ظَنَنْتُ أَنَّ شُفْرَیَّ لاَ یَلْتَقِیَانِ حَتَّى یَقْبِضَ اللَّهُ رُوحِی; قسم به آن کسى که جان محمد به دست اوست هرگز پلک هاى چشم من به هم نخورد مگر این که گمان مى بردم که پیش از آنکه پلک ها به روى هم بیایند قبض روح شوم». منظور از گمان داشتن همان آماده بودن است. حدیث معروفى است که هم از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) و هم از امیر مؤمنان على(علیه السلام)نقل شده که فرمودند: خطرناک ترین چیزى که بر شما مى ترسیم پیروى از هواى نفس و آرزوهاى دراز است، زیرا پیروى از هواى نفس انسان را از حق باز مى دارد و آرزوهاى دراز موجب نسیان آخرت مى شود; (أَمَّا اتِّبَاعُ الْهَوَى فَإِنَّهُ یَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ وَأَمَّا طُولُ الاَْمَلِ فَیُنْسِی الاْخِرَةَ). قرآن مجید هم مى گوید: یکى از دام هاى مهم شیطان همین طول امل است: «(وَقالَ لاََتَّخِذَنَّ مِنْ عِبادِکَ نَصیباً مَفْرُوضاً * وَلاَُضِلَّنَّهُمْ وَلاَُمَنِّیَنَّهُمْ وَلاَمُرَنَّهُمْ... یَعِدُهُمْ وَیُمَنِّیهِمْ وَما یَعِدُهُمُ الشَّیْطانُ إِلاّ غُرُوراً); شیطان چنین گفته که از بندگان خود سهم معینى خواهم گرفت; آنها را گمراه مى کنم و به آرزوها سرگرم مى سازم و به آنها فرمان مى دهم... شیطان به آنها وعده هاى دروغین مى دهد و به آرزوها سرگرم مى سازد و جز فریب و نیرنگ به آنها فرمان نمى دهد».
📗شرح تفسير حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
@Asheghan_Amiralmomenin
ترتيل جزء01 - پرهيزكار www.jea.ir .mp3
6.81M
🔊 ترتیل قرآن - جزء1 - پرهیزکار
💫فضایل امیر المومنین(ع) در کتب غیر شیعه!!!
✨ عبدالله بن عباس می گوید:
⁉️ نزد پیامبر(ص) بودم که درباره امام علی(ع) از حضرت سؤال شد. پیامبر(ص) پاسخ فرمود:
👌 دانش و حکمت ده قسمت شده است. نه قسمت آن به علی(ع) داده شده و یک قسمت باقی آن به همه مردم.
📚 منبع: شواهد التنزیل، ج ۱، ص ۱۴۶
@Asheghan_Amiralmomenin
🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿
💠خطبه متقین نهج البلاغه مشهور به خطبه همام می باشد .
✨جریان خطبه اینست که نوف البکالی با سه نفر دیگر بنام جندب بن الزهیر و الربیع بن خیثم و همام بن عباده برای سوالاتی نزدیک منزل امام علی (ع) می ایستند که جمع دیگری از شیعیان هم نزدیک منزل حضرت بودند و مشغول شوخی و فکاهیات بودند
❣حضرت به قصد مسجد از منزل خارج میشوند، میپرسند شماکی هستید ؟ جواب میدهند که شیعیان شما هستیم.
💫حضرت می فرمایند چرا نشانه شیعه در شما نمیبینم ؟
جندب میپرسد نشانه شیعه شما چیست ؟ امام جواب ندادند و آیه ۱۲۸ سوره نحل را خواندند ان الله مع الذین اتقوا والذین هم محسنون.
همام قانع نشد (که از یاران امام ع بود و مردی عابد و پر تلاش بود) و حضرت را قسم داد که علائم شیعه را بیان کنند امام (ع) فرمودند قسم ندهید به شما خواهم گفت .
حضرت (ع) دست همام را گرفته به مسجد میروند دو رکعت نماز بجا آورده سپس رو به جمعیت مینشینند و نشانه افراد با تقوی را بیان میکنند.
@Asheghan_Amiralmomenin
🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿
4_5940744930707113199.mp3
9.44M
🎙#صوت_کامل
🔹#استاد_حجه_الاسلام_میرزا_مهدی_صادقی
🌺خطبه متقین (صفات شیعیان) جلسه 1️⃣
✳️(مقدمه : جایگاه تقوا - اوصاف متقین : ۱- سخن بجا و صواب)
@Asheghan_Amiralmomenin
🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃
4_6008341840430891628.MP3
50.54M
🔉 #فایل_صوتی | سخنرانی
🔺 حجة الاسلام والمسلمین عالی
👈 موضوع «عهد خدواند با بندگانش»
🔹 جلسه اول
🔸🔸🔸
✅ #حجت_الاسلام_عالی
✅غزوه تبوک، آخرین غزوه رسول اکرم(ص) بود که در رمضان سال نهم هجری در منطقه تبوک اتفاق افتاد.
تبوک نام قلعهای در نوار مرزی حجاز و شام بود و بدین سبب آن منطقه با این خوانده میشد.
روم شرقی در آن هنگام هم مرز با حجاز بود و پیشرفت سریع اسلام را خطرناک میدید و سپاه قدرتمندی نزدیک به ۴۰٬۰۰۰ نفر در مرز «حجاز» آماده کرد.
پیامبر اکرم(ص) از این رویداد باخبر شد و بیدرنگ فرمان آمادهباش داد. ۳۰٬۰۰۰ نفر شامل ۱۰٬۰۰۰ سواره و ۲۰٬۰۰۰ پیاده آماده شدند.
این لشکر به سبب مشکلات زیادش از جمله وجود قحطی در مدینه، کمبود آذوقه و مسیر طولانی و بادهای سوزان و طوفانهای کشنده شن و نبود مرکب کافی به «جیش العسرة» (لشکر مشکلات) معروف شد.
سپاه در آغاز ماه شعبان سال نهم هجرت به سرزمین تبوک رسید.
در این جنگ پیامبر اسلام(ص)، امام علی(ع) را در مدینه جانشین خود کرد و این تنها غزوهای بود که علی(ع) درآن شرکت نکرد.
در این جنگ از دشمن خبری نبود، و با شنیدن لشگر کشی پیامبر(ص) به تبوک، عقب نشینی کرده و منطقه تبوک را ترک کردند.و پیامبر(ع) با سپاه بعد از چند مدت توقف در آنجا،به مدینه بازگشت.
📚منابع:
۱)المغازی واقدی، ج۳، ص۹۹۰
۲)تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۶۷