eitaa logo
آشنایی با نهج‌البلاغه
186 دنبال‌کننده
830 عکس
317 ویدیو
69 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📌جایگاه ائمه علیهم السلام ▫️وَإِنَّمَا الاَْئِمَّةُ قُوَّامُ اللّهِ عَلَى خَلْقِهِ، وَ عُرَفَاؤُهُ عَلَى عِبَادِهِ، وَلاَ یَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلاَّ مَنْ عَرَفَهُمْ وَ عَرَفُوهُ. وَلاَ یَدْخُلُ النَّارَ إِلاَّ مَنْ أَنْکَرَهُمْ وَ أَنْکَرُوهُ 🌖پیشوایان دین (امامان معصوم) مدبّران الهى بر مردمند و رؤسا و عارفان او بر بندگانش، هیچ کس داخل بهشت نمى شود، مگر کسى که آن ها را بشناسد و آنان نیز او را بشناسد و هیچ کس وارد دوزخ نمى شود، مگر کسى که آن ها را انکار کند و آن ها نیز انکارش نمایند. ✍این تعبیر نشان مى دهد که امامان و پیشوایان دین علیهم السلام از سوى خدا تعیین مى شوند، نه از سوى مردم و اگر بیعت و انتخابى لازم است براى انسجام کار و پیشرفت امور آن هاست. تعبیر به «قوّام» (جمع قائم) اشاره به تدبیر امور خلق است و تعبیر به «عرفاء» (جمع عریف) اشاره به این است که آن ها به علت شناختى که درباره مردم و شرایط زمان و مکان دارند و به مصالح و مفاسد آن ها آشنایند، هر کس را در جاى مناسب مى نشانند و هر کار را در موقع مناسب انجام مى دهند. جمله «لا یدخل الجنة...» و «لا یدخل النار....» تأکیدهایى است بر آن چه در جمله هاى قبل گفته شد، زیرا هنگامى که بپذیریم آن ها از طرف خدا تعیین شدند، کسى که آن ها را به رسمیت بشناسد و آنان اعمالش را صحیح بشناسند به یقین، اهل بهشتند و کسى که آن ها را انکار کند، در واقع، فرمان خدا را انکار کرده، و چنین کسى سزاوار دوزخ است، همچنین کسى که آن ها اعمالش را منکَر بشمرند او نیز دوزخى است. بدیهى است همه این تعبیرات با مذهب شیعه سازگار است که تعیین امام را از سوى خدا به وسیله پیغمبر یا امام پیشین مى دانند و او را معیار تشخیص حق از باطل مى شمرند و به یقین کسى که مردم او را با فکر برگزینند و اى بسا خطاکار و ستمکار از آب درآید داراى چنین مقاماتى نیست. حدیث: «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ اِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیْتَةً جَاهِلِیَّةً، کسى که بمیرد و امام زمان خود را نشناسند، مرگ او مرگ جاهلیّت است» 📘 ۱۵۲
7.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امان از دست این زبان... این زبان است که دریچه بهشت است و دریچه جهنم... __________________ ▫️وَمَنْ عَلِمَ أَنَّ كَلاَمَهُ مِنْ عَمَلِهِ قَلَّ كَلاَمُهُ إِلاَّ فِيَما يَعْنِيهِ. 🟠هر كه بداند كه گفتارش از كردار او است (و بازخواست خواهد شد) كم گويد، مگر در آن چه به كارش آيد. _______________________ 📘 ۳۴۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی طوفانی سید هاشم الحیدری در شب عاشورای حسینی و بیعت مجدد با رهبر معظم انقلاب @Afsaran_ir •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
سفارشات رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم به حضرت امیر المومنین علیه السلام https://noo.rs/1z8fE •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 👇 @Islamimaaref
۲۶۵ ❣اميرالمؤمنين علی علیه‌السلام مى فرماید: ✨إِنَّ كَلاَمَ الْحُكَمَاءِ إِذَا كَانَ صَوَاباً كَانَ دَوَاءً، وَإِذَا كَانَ خَطَأً كَانَ دَاءً 💠گفتار دانشمندان اگر صحيح و درست باشد دوا (داروى شفابخش) و اگر نادرست و خطا باشد درد و بيمارى است.
6.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃تا مى توانى حمل بر صحت كن ▫️لا تَظُنَّنَّ بكَلِمَةٍ خَرَجَت مِن أحَدٍ سُوءا و أنتَ تَجِدُ لَها في الخَيرِ مُحتَملاً. 🟠هرگاه سخنى از شخصى سر زد و تو مى توانى براى آن توجيه خوبى بيابى، به آن گمان بد مبر. 📘 ۳۶۰
البلاغه عِبَادَ اَللَّهِ أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اَللَّهِ فَإِنَّهَا حَقُّ اَللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ اَلْمُوجِبَةُ عَلَى اَللَّهِ حَقَّكُمْ وَ أَنْ تَسْتَعِينُوا عَلَيْهَا بِاللَّهِ وَ تَسْتَعِينُوا بِهَا عَلَى اَللَّهِ. بندگان خدا! شما را سفارش مى‌كنم به پرهيزگارى و ترس از خدا، كه پرهيزگارى حقّ‌ خداست بر شما، و موجب حقّ‌ شما شود بر خدا، و اين كه از خدا يارى خواهيد در پرهيزگارى، و از پرهيزگارى در گزاردن حقّ‌ حضرت بارى یاری جویید. فَإِنَّ اَلتَّقْوَى فِي اَلْيَوْمِ اَلْحِرْزُ وَ اَلْجُنَّةُ وَ فِي غَدٍ اَلطَّرِيقُ إِلَى اَلْجَنَّةِ مَسْلَكُهَا وَاضِحٌ وَ سَالِكُهَا رَابِحٌ وَ مُسْتَوْدَعُهَا حَافِظٌ. كه پرهيزگارى امروز سپر و پناهگاه است، و فردا بهشت را راه است. راه آن آشكار است و روندۀ راه سود بردار، و امانتدار آن، نيكو نگه دار. # خطبه ۱۹۱
علی یعنی.... علی یعنی امام آفرینش از او باشد دوام آفرینش علی یعنی جلال حضرت حق کمال او کمال حضرت حق علی معنای مرآت الهی است تماشاگاه آیات الهی است علی نور سماوات و زمین است علی استاد جبریل امین است علی جلوه گه اسماء حسنی است علی بر کلّ عالم میر و مولاست علی چون مالک ملک وجود است بدین سان شاهد بزم شهود است علی آگاه از سرّ و علن بود چو ابراهیم علی هم بت‌شکن بود خدا نفس پیامبر خواند او را خدا بر خویش مظهر خواند او را علی هم مُظهر و هم مَظهر حق علی هم صادر و هم مصدر حق علی آن شهسوار "لافتی" بود علی مصداق نور و "هل أتي" بود علی مولود کعبه، نور مطلق علی دائر مدار چرخش حق علی از داخل کعبه طلوع کرد ملائک بهر تعظیمش رکوع کرد علی پیغام غیبی را شنیده پیمبر هرچه دیده او بدیده علی اصل قدیم و اصل اقدم نگین خاتم سیمین خاتم علی راز نهان و سرّ مستور علی بر جان دشمن تیغ مشهور علی "شمس الضّحی" "نورٌ علی نور" علی "بدر الدّجی"ای شام دیجور علی حقّا اميرالمؤمنين است علی فرمانده دنیا و دین است علی ادراک را "لولا" است حقّا علی بر انبیا مولاست حقّا غم دین و غم دنیای مردم غم قبر و غم عقبای مردم علی جان پیامبر، عِدل قرآن علی بر قلب دشمن تیر و پیکان علی مقتول عدل و داد گشته از او دنیای دین آباد گشته ولید کعبه و مقتول محراب سلیل انبیا و لبّ الالباب علی همتای زهرای بتول است علی چون آفتاب بی‌افول است علی را ،"موسوی"! مدح و ثنا کن برای شیعیان او دعا کن # شعر از حضرت آیت‌الله سید ابوتراب موسوی (رضوان الله تعالی علیه)
منبع شعر فوق :👆👆👆 دیوان سید ابوتراب، انتشارات آل نبی، چاپ اول، ۱۴۰۲، صص: ۳۹- ۴۱
قال رسول الله صلّی‌الله‌عليه‌وآله سلّم: عُنوانُ صحيفةِ المؤمنِ حُبُّ عليِّ بنِ أبي طالبٍ. سرلوحه كارنامه مؤمن، دوستى على بن ابى طالب عليه السلام است. [كنز العمّال، ج ۱۱ و الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب، ج ١، ص ١٥] https://eitaa.com/Ashenaiibanahjolbalaghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
19.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخاوت، نتیجه باور به پاداش خدا ▫️مَنْ أَيْقَنَ بِالْخَلَفِ جَادَ بِالْعَطِيَّةِ 🟠كسى كه يقين به پاداش و عوض داشته باشد در بخشش سخاوت به خرج مى دهد. 📘 ۱۳۸