eitaa logo
اسماالحسنی
2.6هزار دنبال‌کننده
307 عکس
207 ویدیو
0 فایل
گزیده ای از کتاب راه های زیبای اجابت نوشته دکتر عبدالکریم شمشیری
مشاهده در ایتا
دانلود
یا قیّوم /ای همیشگی و پاینده اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ (آیه255سوره بقره) الله خدای یکتایی است که جز او خدایی نیست و او زنده و پاینده است. هرکس این ذکررا مرتب بگوید قلب اواز وابستگی به خلق دنیا بریده می شود و به خدای بزرگ متصل خواهد شد. اگر کسی مشکلی دارد که از هیچ طریقی حل نشده باشد ذکر « یا قیوم » بگوید. مداومت در گفتن "یاحَیّ" و "یاقیّوم" از بروز مشکلات جلوگیری می نماید و عمر را طولانی می کند. یا قیّوم ! مارا در توبه ها و برگشت هایمان به فرامین خویش پایدار و استوار بدار.
یا مقتدر / ای قدرت مدار حقیقی ،ای روشنی چشم چشم بصیرت یافتن واز غفلت رهایی پیدا کردن همه ازاثرات ذکر"یا مقتدر”است. همین ذکر است که به انسان قدرت و منزلت می دهد و عاقبت بخیری عطا می کند. البته با رعایت سفارشهای خداوند مقتدر درآیات 19 تا 30 سوره ی رعد ، وَ کانِ اللهُ عَلی کُلِّ شَیءٍ مُقتَدِرا ( آیه 45 سوره کهف ) وخدا بر هر چیزی تواناست. یا مقتدر ! به ما اقتداری عطا کن تا باعث ترویج اهداف دین تو شویم.
یا مالک المُلک / ای صاحب مُلک هستی با تمام اختیار این نام زیبای فرمانروای مقتدر و قدرتمند مُلک هستی ، خداوند متعال است که بیانگر مالکیّت حقیقی او بر همه ی عالم وجود و دنیا و آخرت است . بیان ذکر"مالک الملک" ونور آن ، در بی نیازی و غنی شدن انسان از اغیار بسیار تاثیر گذار است . اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُوَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّمَنْ تَشَاءُوَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُبِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ( آیه 26 سوره آل عمران) خدايا!اى مالك همه موجودات ! به هركه خواهى حكومت مى‏دهى و ازهركه خواهى حكومت را مى‏ستانى،وهركه راخواهى عزّت مى‏بخشى و هركه راخواهى خوار و بى‏مقدار مى‏كنى ، هر خيرى به دست توست ، يقيناً تو بر هركارى توانايى .
یا ذا الجلال و الاکرام /ای دارای بزرگی و بزرگواری و بنده نوازی وَیَبقی وَجه رَبک ذُوالجَلالِ وَالاِکرام (آیه 27 سوره الرحمن) و باقی ماند ذات پرودگارت که صاحب بزرگی و شوکت مطلق است . خداوند صاحب نعمات است. صاحب غنای مطلق و کریم و بزرگوار است . اگر کسی می خواهد گرفتاری دشوارش برطرف گردد هر روز در سجده «یا ذاالجلال و الاکرام» را بگوید و اگر به دنبال پیدا کردن بزرگی و حشمت در بین مردم و استجابت دعا است ، برذکر« « یا ذاالجلال و الاکرام» مداومت بورزد. خداوند صاحب عظمت و سر چشمه ی سخاوت است . يا ذا الجَلالِ وَ الاِكرام ! كليد رزق و بركت است. و هركس آن را تکرار کند، از جايي به وي رزق برسد كه گمان نداشته باشد.
یا اعلی / ای بلند مرتبه و ای والا مقام سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى ( آیه 1 سوره اعلی ) نام پروردگار والایت را بستای برای کسی نزد او حق نعمتی نیست که او را عوض دهد، جز طلب رضای پروردگارِ والایش و به زودی خشنود گردد. (آیه 19تا21سوره لیل) وَلَهُ الْمَثَلُ الْأَعْلَىٰ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَالْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (27/ روم) و برترين وصف‏ها در آسمان‏ها و زمين ويژه اوست ؛ و او تواناى حكيم است. اگرکسی می خواهد هرمخالفی را موافق خود کند از اسم« اعلی» بهره بگیرد. همچنین جهت نافذ شدن کلام و جلب محبّت مؤمنین نسبت به خود، به این ذکر اهتمام بورزد. یا اعلی! ای بلند مرتبه ی والا مقام! ظرف کوچک دلِ من به اندازه ظرفیت اندک خویش از اقیانوسِ معرفت تو آب ذکر بر می دارد، نه به وسعتِ بی کرانگی تو، از این که این اندک را می پذیری ، تو را سپاس می گویم.
یا منتقم / ای کیفردهنده و سرزنش کننده ی ستمکاران وَاللهُ عَزیِزٌ ذُو انتِقام (آیه 95 سوره مائده) و خدا قدرتمند است وحقِ مظلومان را می گیرد. برای گرفتن جرأت ظلم کردن از ظالمان ، این ذکر مؤثر و کاری است . البته به شرط آن که نه تنها خود به دیگران ظلم نکنیم بلکه نیکی و محبّت را سر لوحه زندگی قرار دهیم . به برکت این ذکر انبیاء و خوبان بر کفار و مشرکین پیروز می شدند. خداوند می فرماید : ما از مجرمان و تبهکاران انتقام می گیریم . (آیه 22سوره سجده)
یا نور / ای روشن و روشنی بخش اللهُ نُورُ السَّماواتِ وَالاَرض (آیه 35 سوره نور) خداوند نور آسمانها و زمین است اگر کسی بخواهد تاریکی های زندگی ، از دل او پاک شود و به صفای دل برسد هر روز ذکر« یا نور» را بخواند . خداوند نور است و همه ی نور، اوست. با ذکر مداوم "یا نور" دل را نورانی کنیم ، هدایت یابیم و درستکاری خویش را بیمه نمائیم. بینایی و بصیرت به واسطه ذکر "یا نور" حاصل می شود و حقیقت به وسیله گفتن مستمر "یا نور" عیان می گردد. قَد جاءَکُم مِّنَ اللهِ نُورٌ وَکِتابٌ مُبیِن( آیه 15 سوره مائده) همانا برای (هدایت) شما از جانب خدا نوری(عظیم) وکتابی روشنگر آمده است.
یا محیی / ای زنده کننده فَانظُرْ إِلَى آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ كَيْفَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ ذَلِكَ لَمُحْيِي الْمَوْتَى وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (آیه50 سوره روم) پس با تأمل به آثار رحمت خدا بنگر كه چگونه زمين را پس از مردگى‏اش زنده مى‏كند، بى‏ترديداين [خداى قدرتمند] زنده‏كننده مردگان است و او بر هر كارى تواناست. کسی که مرتّب این ذکر را بگوید ، حافظه و ادراک او قوی می گردد و از سرگردانی در افکار نجات پیدا می کند. گفتن "یا محیی" انسان را در برابر بلا و امتحانات محکم و مقاوم می سازد و در برابر رنج و سختی شدید آرامش را نصیب او می سازد و نور معرفت و فضل و رحمت را در دل وی ایجاد و جایگزین می کند. لا اِلهَ اِلاّ هُوَ یُحیی وَ یُمیت هیچ خدایی جز او نیست که او زنده می کند و او می میراند . اگر کسی می خواهد عالِم گردد ، به مدت چهل روز بر اسم « یا محیی» مداومت کند. یا محیی ! دل ما را به عشق و محبت و شوق وصال خویش همیشه زنده بدار.
یا متعال / ای بلند مرتبه و ای تعالی دهنده بندگان عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ الْكَبِيرُ الْمُتَعَالِ (آیه 9 سوره رعد) دانای نهان و آشکار و بزرگ و بلند مرتبه است . "متعال" نام نیک برازنده خداوند است که علم و کمال و قدرت و حکمتش از همه بالاتر است و احاطه و تسلّط کامل بر همه چیز و همه کس و کل عالم وجود دارد. فَتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ (116 / مومنون) پس بلند مرتبه است آن خدایی که فرمانروای حق است ،هیچ خدایی جز او نیست ، و او پروردگار عرش کریم است . ذکر "یا متعال" ضمن نورانی ساختن دلِ ذاکرِ مومن ، زمینه ساز رشد و تعالی او در اجرای فرامین الهی می گردد و از غل و غش و کینه وکدورت دورش می دارد. یا متعال! هر راهی که به تو منتهی نشود ، تیره و تاریک است .و هر دل که به لطافت حضور تو مزّین نیست ، از هرچه خوبی و لطف است خالی است. ما را رهرو جادّه ای فرما که نسیم عنایت تو هماره در آن می وزد و لطافت بی همانند تو در دل رهروانش اشتیاق بی پایان می افشاند.
یا معطی / ای عطا کننده و بخشنده رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَىٰ كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَىٰ (آیه 50 سوره طه) پروردگار ما کسی است که آفرینش هر چیز ی را به او عطا کرده وسپس هدایتش نموده است. او کسی است که از روی مهر و محبّت، عمل اندک را پاداش بسیار می دهد. او هم به کسی که از وی درخواست کند عطا می کند و هم به کسی که خدای خود را نشناسد و درخواست نکند. (از دعاهای ماه مبارک رجب) ذکر"یا معطی"توجه انسان را به عطا کننده حقیقی (خدا)، جلب کرده و زمینه برآوردن حوائج رادرسایه کاروتلاش وطلب رزق حلال را فراهم می آورد. یا معطی! ای عطا کننده بی منّت! دستان گشاده ما را از درگهت خالی باز مگردان و رغبت و امیدمان را نا امید مساز ، ازخویش مرانمان که ما را جز تو نه پناهی است و نه رجائی
یا مونس / ای همدم و ای انس گیرنده خداوند انیس القلوب یعنی مونس و آرامش بخش و بهترین همدم و راحت دلهای مؤمنان است . دلهای چه کسانی ؟ انیس الاصفیا ء مونس پاکان و برگزیدگان انیس الذاکرین مونس آنانی که اورا یاد می کنند انیس المریدین مونس آنانی که خواستار و مُرید اویند یا مُونس ! تو بودی که در این جهان پر آشوب و غوغا ، اُنس خود را بر دل ما نشاندی و ما را از مونس شدن با غیر خودت که نتیجه ای جز خُسران ندارد، حفظ نمودی. پروردگارا! ما را ازکسانی قرار ده که محفل انس شان با تو ، موجب پاکی ضمیر و با طن شان می شود. خدایا ! از هر آرامش و راحتی خیالی که بدون انس تو حاصل شود، استغفار می نماییم. چرا که راحتی از غیر تو ،راحتی غفلت ، بی خبری، بی دردی ، سکون و جُمود است که سر انجامی جز انحراف و گمراهی و ظلمت و ذّلت ندارد. اماآرامشی که ناشی از اُنس تو باشد ، آرامشِ ترقی وکمال، به یقین رسیدن ، نورانی شدن، اطمینانِ قلبی و همه خوبی هاست .
یا مونس / ای همدم و ای انس گیرنده خداوند انیس القلوب یعنی مونس و آرامش بخش و بهترین همدم و راحت دلهای مؤمنان است . دلهای چه کسانی ؟ انیس الاصفیا ء مونس پاکان و برگزیدگان انیس الذاکرین مونس آنانی که اورا یاد می کنند انیس المریدین مونس آنانی که خواستار و مُرید اویند برای آن که خدا مونس انسان شود : 1- باید طلب کند و بخواهد. 2- باید تمام مونس های دیگررا کنار بگذارد ، چون دو چیز متضاد در یک دل جای نمی گیرد. 3- پروردگار، پاک ترینِ پاکان است ،و جز پاکان با او مانوس نمی شوند. 4- باید با معرفت و شناخت خداوند و تقویت آن، محبّت و دوستیِ نسبت به او را در دل ایجاد کند. 5- باید ذاکرِ حقیقی باشد و در نیّت و گفتار و عمل، به یادِ او باشد و خدا را در همه حال حاضر و ناظر بداند. یا مُونس ! تو بودی که در این جهان پر آشوب و غوغا ، اُنس خود را بر دل ما نشاندی و ما را از مونس شدن با غیر خودت که نتیجه ای جز خُسران ندارد، حفظ نمودی. پروردگارا! ما را ازکسانی قرار ده که محفل انس شان با تو ، موجب پاکی ضمیر و با طن شان می شود. خدایا ! از هر آرامش و راحتی خیالی که بدون انس تو حاصل شود، استغفار می نماییم. چرا که راحتی از غیر تو ،راحتی غفلت ، بی خبری، بی دردی ، سکون و جُمود است که سر انجامی جز انحراف و گمراهی و ظلمت و ذّلت ندارد. اماآرامشی که ناشی از اُنس تو باشد ، آرامشِ ترقی وکمال، به یقین رسیدن ، نورانی شدن، اطمینانِ قلبی و همه خوبی هاست .