eitaa logo
اسماالحسنی
2.4هزار دنبال‌کننده
307 عکس
207 ویدیو
0 فایل
گزیده ای از کتاب راه های زیبای اجابت نوشته دکتر عبدالکریم شمشیری
مشاهده در ایتا
دانلود
یا مالک المُلک / ای صاحب مُلک هستی با تمام اختیار این نام زیبای فرمانروای مقتدر و قدرتمند مُلک هستی ، خداوند متعال است که بیانگر مالکیّت حقیقی او بر همه ی عالم وجود و دنیا و آخرت است . بیان ذکر"مالک الملک" ونور آن ، در بی نیازی و غنی شدن انسان از اغیار بسیار تاثیر گذار است . اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُوَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّمَنْ تَشَاءُوَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُبِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ( آیه 26 سوره آل عمران) خدايا!اى مالك همه موجودات ! به هركه خواهى حكومت مى‏دهى و ازهركه خواهى حكومت را مى‏ستانى،وهركه راخواهى عزّت مى‏بخشى و هركه راخواهى خوار و بى‏مقدار مى‏كنى ، هر خيرى به دست توست ، يقيناً تو بر هركارى توانايى .
یا ذا الجلال و الاکرام /ای دارای بزرگی و بزرگواری و بنده نوازی وَیَبقی وَجه رَبک ذُوالجَلالِ وَالاِکرام (آیه 27 سوره الرحمن) و باقی ماند ذات پرودگارت که صاحب بزرگی و شوکت مطلق است . خداوند صاحب نعمات است. صاحب غنای مطلق و کریم و بزرگوار است . اگر کسی می خواهد گرفتاری دشوارش برطرف گردد هر روز در سجده «یا ذاالجلال و الاکرام» را بگوید و اگر به دنبال پیدا کردن بزرگی و حشمت در بین مردم و استجابت دعا است ، برذکر« « یا ذاالجلال و الاکرام» مداومت بورزد. خداوند صاحب عظمت و سر چشمه ی سخاوت است . يا ذا الجَلالِ وَ الاِكرام ! كليد رزق و بركت است. و هركس آن را تکرار کند، از جايي به وي رزق برسد كه گمان نداشته باشد.
یا اعلی / ای بلند مرتبه و ای والا مقام سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى ( آیه 1 سوره اعلی ) نام پروردگار والایت را بستای برای کسی نزد او حق نعمتی نیست که او را عوض دهد، جز طلب رضای پروردگارِ والایش و به زودی خشنود گردد. (آیه 19تا21سوره لیل) وَلَهُ الْمَثَلُ الْأَعْلَىٰ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَالْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (27/ روم) و برترين وصف‏ها در آسمان‏ها و زمين ويژه اوست ؛ و او تواناى حكيم است. اگرکسی می خواهد هرمخالفی را موافق خود کند از اسم« اعلی» بهره بگیرد. همچنین جهت نافذ شدن کلام و جلب محبّت مؤمنین نسبت به خود، به این ذکر اهتمام بورزد. یا اعلی! ای بلند مرتبه ی والا مقام! ظرف کوچک دلِ من به اندازه ظرفیت اندک خویش از اقیانوسِ معرفت تو آب ذکر بر می دارد، نه به وسعتِ بی کرانگی تو، از این که این اندک را می پذیری ، تو را سپاس می گویم.
یا منتقم / ای کیفردهنده و سرزنش کننده ی ستمکاران وَاللهُ عَزیِزٌ ذُو انتِقام (آیه 95 سوره مائده) و خدا قدرتمند است وحقِ مظلومان را می گیرد. برای گرفتن جرأت ظلم کردن از ظالمان ، این ذکر مؤثر و کاری است . البته به شرط آن که نه تنها خود به دیگران ظلم نکنیم بلکه نیکی و محبّت را سر لوحه زندگی قرار دهیم . به برکت این ذکر انبیاء و خوبان بر کفار و مشرکین پیروز می شدند. خداوند می فرماید : ما از مجرمان و تبهکاران انتقام می گیریم . (آیه 22سوره سجده)
یا نور / ای روشن و روشنی بخش اللهُ نُورُ السَّماواتِ وَالاَرض (آیه 35 سوره نور) خداوند نور آسمانها و زمین است اگر کسی بخواهد تاریکی های زندگی ، از دل او پاک شود و به صفای دل برسد هر روز ذکر« یا نور» را بخواند . خداوند نور است و همه ی نور، اوست. با ذکر مداوم "یا نور" دل را نورانی کنیم ، هدایت یابیم و درستکاری خویش را بیمه نمائیم. بینایی و بصیرت به واسطه ذکر "یا نور" حاصل می شود و حقیقت به وسیله گفتن مستمر "یا نور" عیان می گردد. قَد جاءَکُم مِّنَ اللهِ نُورٌ وَکِتابٌ مُبیِن( آیه 15 سوره مائده) همانا برای (هدایت) شما از جانب خدا نوری(عظیم) وکتابی روشنگر آمده است.
یا محیی / ای زنده کننده فَانظُرْ إِلَى آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ كَيْفَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ ذَلِكَ لَمُحْيِي الْمَوْتَى وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (آیه50 سوره روم) پس با تأمل به آثار رحمت خدا بنگر كه چگونه زمين را پس از مردگى‏اش زنده مى‏كند، بى‏ترديداين [خداى قدرتمند] زنده‏كننده مردگان است و او بر هر كارى تواناست. کسی که مرتّب این ذکر را بگوید ، حافظه و ادراک او قوی می گردد و از سرگردانی در افکار نجات پیدا می کند. گفتن "یا محیی" انسان را در برابر بلا و امتحانات محکم و مقاوم می سازد و در برابر رنج و سختی شدید آرامش را نصیب او می سازد و نور معرفت و فضل و رحمت را در دل وی ایجاد و جایگزین می کند. لا اِلهَ اِلاّ هُوَ یُحیی وَ یُمیت هیچ خدایی جز او نیست که او زنده می کند و او می میراند . اگر کسی می خواهد عالِم گردد ، به مدت چهل روز بر اسم « یا محیی» مداومت کند. یا محیی ! دل ما را به عشق و محبت و شوق وصال خویش همیشه زنده بدار.
یا متعال / ای بلند مرتبه و ای تعالی دهنده بندگان عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ الْكَبِيرُ الْمُتَعَالِ (آیه 9 سوره رعد) دانای نهان و آشکار و بزرگ و بلند مرتبه است . "متعال" نام نیک برازنده خداوند است که علم و کمال و قدرت و حکمتش از همه بالاتر است و احاطه و تسلّط کامل بر همه چیز و همه کس و کل عالم وجود دارد. فَتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ (116 / مومنون) پس بلند مرتبه است آن خدایی که فرمانروای حق است ،هیچ خدایی جز او نیست ، و او پروردگار عرش کریم است . ذکر "یا متعال" ضمن نورانی ساختن دلِ ذاکرِ مومن ، زمینه ساز رشد و تعالی او در اجرای فرامین الهی می گردد و از غل و غش و کینه وکدورت دورش می دارد. یا متعال! هر راهی که به تو منتهی نشود ، تیره و تاریک است .و هر دل که به لطافت حضور تو مزّین نیست ، از هرچه خوبی و لطف است خالی است. ما را رهرو جادّه ای فرما که نسیم عنایت تو هماره در آن می وزد و لطافت بی همانند تو در دل رهروانش اشتیاق بی پایان می افشاند.
یا معطی / ای عطا کننده و بخشنده رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَىٰ كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَىٰ (آیه 50 سوره طه) پروردگار ما کسی است که آفرینش هر چیز ی را به او عطا کرده وسپس هدایتش نموده است. او کسی است که از روی مهر و محبّت، عمل اندک را پاداش بسیار می دهد. او هم به کسی که از وی درخواست کند عطا می کند و هم به کسی که خدای خود را نشناسد و درخواست نکند. (از دعاهای ماه مبارک رجب) ذکر"یا معطی"توجه انسان را به عطا کننده حقیقی (خدا)، جلب کرده و زمینه برآوردن حوائج رادرسایه کاروتلاش وطلب رزق حلال را فراهم می آورد. یا معطی! ای عطا کننده بی منّت! دستان گشاده ما را از درگهت خالی باز مگردان و رغبت و امیدمان را نا امید مساز ، ازخویش مرانمان که ما را جز تو نه پناهی است و نه رجائی
یا مونس / ای همدم و ای انس گیرنده خداوند انیس القلوب یعنی مونس و آرامش بخش و بهترین همدم و راحت دلهای مؤمنان است . دلهای چه کسانی ؟ انیس الاصفیا ء مونس پاکان و برگزیدگان انیس الذاکرین مونس آنانی که اورا یاد می کنند انیس المریدین مونس آنانی که خواستار و مُرید اویند یا مُونس ! تو بودی که در این جهان پر آشوب و غوغا ، اُنس خود را بر دل ما نشاندی و ما را از مونس شدن با غیر خودت که نتیجه ای جز خُسران ندارد، حفظ نمودی. پروردگارا! ما را ازکسانی قرار ده که محفل انس شان با تو ، موجب پاکی ضمیر و با طن شان می شود. خدایا ! از هر آرامش و راحتی خیالی که بدون انس تو حاصل شود، استغفار می نماییم. چرا که راحتی از غیر تو ،راحتی غفلت ، بی خبری، بی دردی ، سکون و جُمود است که سر انجامی جز انحراف و گمراهی و ظلمت و ذّلت ندارد. اماآرامشی که ناشی از اُنس تو باشد ، آرامشِ ترقی وکمال، به یقین رسیدن ، نورانی شدن، اطمینانِ قلبی و همه خوبی هاست .
یا مونس / ای همدم و ای انس گیرنده خداوند انیس القلوب یعنی مونس و آرامش بخش و بهترین همدم و راحت دلهای مؤمنان است . دلهای چه کسانی ؟ انیس الاصفیا ء مونس پاکان و برگزیدگان انیس الذاکرین مونس آنانی که اورا یاد می کنند انیس المریدین مونس آنانی که خواستار و مُرید اویند برای آن که خدا مونس انسان شود : 1- باید طلب کند و بخواهد. 2- باید تمام مونس های دیگررا کنار بگذارد ، چون دو چیز متضاد در یک دل جای نمی گیرد. 3- پروردگار، پاک ترینِ پاکان است ،و جز پاکان با او مانوس نمی شوند. 4- باید با معرفت و شناخت خداوند و تقویت آن، محبّت و دوستیِ نسبت به او را در دل ایجاد کند. 5- باید ذاکرِ حقیقی باشد و در نیّت و گفتار و عمل، به یادِ او باشد و خدا را در همه حال حاضر و ناظر بداند. یا مُونس ! تو بودی که در این جهان پر آشوب و غوغا ، اُنس خود را بر دل ما نشاندی و ما را از مونس شدن با غیر خودت که نتیجه ای جز خُسران ندارد، حفظ نمودی. پروردگارا! ما را ازکسانی قرار ده که محفل انس شان با تو ، موجب پاکی ضمیر و با طن شان می شود. خدایا ! از هر آرامش و راحتی خیالی که بدون انس تو حاصل شود، استغفار می نماییم. چرا که راحتی از غیر تو ،راحتی غفلت ، بی خبری، بی دردی ، سکون و جُمود است که سر انجامی جز انحراف و گمراهی و ظلمت و ذّلت ندارد. اماآرامشی که ناشی از اُنس تو باشد ، آرامشِ ترقی وکمال، به یقین رسیدن ، نورانی شدن، اطمینانِ قلبی و همه خوبی هاست .
یا حاضر / حضور یابنده در مکان¬ها و زمان¬ها حاضر نام زیبا و نیکوی حق تعالی است و بیان¬کننده¬ی حضور مطلق و بدون عیب خداوند در همه¬ی شئونات هستی اعم از نهان و آشکار است. بیان ذکر نورانی "یا حاضر" به همراه "یا ناظر" حضور دائمی انسان را در محضر پروردگار متعال یادآور شده و دائماً مراقبت از نیّات، اعمال و پرهیز از معاصی را به هر شکلی که باشد، گوشزد می¬کند. گذشته از این شرم حضور، خود اعمال نیز در قیامت شهادت¬دهنده¬ی خوب و بد عملکرد انسان است. یا حاضر! حضور پر مهر تو در لحظه لحظه و جای جای زندگی هر یک از ما انکار ناپذیر است. غفلت را از ذهنِ ما دور کن تا فراموش نکنیم برای تو هیچ زاویه¬ی پنهانی وجود ندارد.
یا جواد/ ای بخشنده وکریم اَنتَ الجَواد الکَریِمُ الَّذی لا یَبخَل (الاقبال،ج2،ص365) ]خداوندا[ تویی آن بخشنده ی صاحب کرم که بخل نمی ورزی . انعام و احسان بسیار می کنی بدون هیچ درخواست. به نیکویی عطایای فراوان می دهی و با آبشار لطف خویش ظرف های طلب و نیاز ما را پر می کنی. یا ذالجود والنعم ای دارای بخشش ونعمت یاذالفضل والکرم ای دارای فضل وکرم یاذالجود والسخاء ای دارنده گشاده دستی وسخا یاجواد! آنچه عطا می کنی ومی بخشی از جود و فضل وکرم توست. نه از شایستگی ما . ما را به خویش فراخوان در آشکار و نهان و از روشنایی ذکرت بر ما بتابان در هر صبح و شام .
یا وهَّاب / ای بسیار بخشنده اِنَّکَ اَنتَ الوهَّاب (آیه 35 سوره ص) ( بار خدایا) همانا که تو بسیار بخشنده ای . خداوند متعال در ازای چیزی که می بخشد توقع بازگشتی ندارد . و برای انسان هیچ محدویّتی در مورد در خواست او وجود ندارد. اگرکسی می خواهدازبخشش های مادّی خاص بهره مند شود،درسجده های نیم شب ذکر« یاوهَّاب» را بخواندوبرای برخوردار شدن ازعطایاوعنایات خاصه خداوند در هر زمان که حال خوشی پیدا شود، خدا را این گونه خطاب نماید: یا واهبَ العَطایا اَعطِنی ای بسیار بخشنده عطایا و نعمت ها! به من عطا فرمابیان ذکر "یا وهَّاب" موجب اجابت دعاها، زیاد شدن رزق و داشتن اراده پولادین برای مقابله با مشکلات می شود. به شرط آنکه انفاق نمائیم ، پدر و مادر را شادمان سازیم و نماز را سر وقت اقامه کنیم . یا وهّاب! ای بسیار بخشنده هدیه ها و عطایا به بندگان خویش در دنیا و آخرت ای عطا کننده ی همه زیبایی ها ، نگاهها ، توان ها ، جانها و نعمت ها ای وهّابِ بهشت مغفرت که از بذل و بخشش خسته نمی شوی و خزانه ی بخشش تو را پایانی نیست . از خزانه بی انتهای خود، معرفت توأم با بصیرت عطایمان بفرما و شوق به دیدار خودت را به ما ببخش.
یا غیاث / ای فریادرس درماندگان و پناه دهنده پناه جویان إِذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبَّكُمْ فَاسْتَجَابَ لَكُمْ (آیه 9 سوره انفال) و به یاد آرید هنگامی را که به درگاهِ پروردگار خود استغاثه و زاری می کردید پس دعای شما را اجابت کرد . اگرکسی اضطراب یا ترس یا وحشت دارد« یا غیاث»را بخواند و اگر کسی می خواهد در میان مردم مورد احترام قرار بگیرد، اقدام به گفتن این ذکر کند. گفتن ذکر "یا غیاث" باعث آرامش هر بی پناه و در مانده ای در سایه ی عنایت و رحمت خداوندی است و سبب امید و رجاء هر سر گشته و رنج دیده ای است. یا غیاث ! ما را به نگاهی دریاب
یا نعم المولی ویا نعم النصیر / ای بهترین سرور و ای بهترین یار وَإِن تَوَلَّوْاْ فَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَوْلاَكُمْ نِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِيرُ (40 / انفال) واگرآن کافران به دین خدا پشت کردند ]شما مؤمنان غم مخورید[ و بدانید که خدا سرپرست شماست. چه خوب سرپرستی ، و چه خوب یاوری. اگر کسی می خواهد از شر دشمن خلاص شود، هنگام بروز خطر از جانب آن دشمن بر خواندن این اسم در هر روز مداومت داشته باشد .ضمناً برای رفع حاجات این ذکر خوانده شود. یا نعم المولی ونعم النصیر! ما را هم چنان سرپرست ویاور باش که تو بهترینی .
یا قابل التوب / ای پذیرنده و قبول کننده ندامت و پشیمانی توبه بندگان بازآ، بازآ هر آن که هستی بازآ گر کافر و گبر و بت پرستی بازآ این درگه ما در گه نومیدی نیست صد بار اگر توبه شکستی بازآ غَافِرِالذَّنْبِ و َقَابِلِ التَّوْبِ شَدِيدِ الْعِقَابِ ذِي الطَّوْلِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ إِلَيْهِ الْمَصِيرُ (3/غافر) ]خداوند[ آمرزنده گناه و پذیرنده توبه و مجازات کننده شدید است و صاحب نعمت فراوان است. خدایی جز او نیست و بازگشت همه به سوی اوست . این عمل خدای قابل التوب یعنی پذیرنده توبه بندگان،باعثِ برانگیختگی هر گناهکار است که از رحمت و عفو خدا قطع امید نکند و با پشیمانی از معاصی خود به دامان او بازگشته و جبران مافات نماید و همه چیز را تمام شده نپندارد . نور ذکر "یا قابل التوب"باعث نجات انسان از وسوسه های شیطانی می شود . یا قابل التوب ! به عزّتت سوگند که جز تو بخشنده ای برای گناهانمان نمی یابیم. این است که از سر پشیمانی و متواضعانه به بارگاه تو بازگشته ایم و پذیرش توبه مان راخواهانیم، اجابت کن دعای ما را ای پذیرنده توبه ما.
یا متولی الصالحین / ای یار و یاور شایستگان إِنَّ وَلِيِّيَ اللَّهُ الَّذِي نَزَّلَ الْكِتَاب وَهُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحِينَ (آیه196 سوره اعراف) بی تردید سرپرست من خداوندی است که این کتاب را نازل کرده و او شایستگان را سرپرستی می کند. خداوند ولی ، متولی وبر عهده دارنده امور جهان و تصرّف کننده در آن است ودر عین حال دوست ،یاور و عهده دار کار مومنان صالح ،متولی نعمت و متولی دین (68/آل عمران)متولی آرزوها وتمایلات (البلد الامین ص 272)متولی خیر ها ونیکی ها (دعای جوشن کبیر)متولی هدایت مؤمنان از ظلمت به سوی نور است (257/بقره) البته خداوند درجهان اولیایی دارد و از طرف او این سرپرستی را به انجام می رساند. إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَ هُمْ رَاكِعُونَ (آیه 55 سوره مائده) سرپرست و دوست شما فقط خدا و رسول اوست وهمچنین مؤمنانى [مانند على بن ابى ‏طالب‏] كه همواره نماز را برپا مى‏دارند و در حالى كه در ركوعند [به تهيدستان] زكات مى‏دهند. پنج صفت از صالحین را در آیه 114 سوره ی آل عمران بخوانیم .
یا مصلح الاعمال / ای نیکو گرداننده و درست کننده ی کردارها و رفتارها خدا اصلاح کننده و نیکو گرداننده اعمال بندگانی است که به اندازه وسع و توانشان در راه او تلاش می کنند. *و البته این لطف خدا شامل حال مفسدان نخواهد شد. إِنَّ اللَّهَ لَا يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِينَ (آیه 81 سوره یونس) یقیناً خدا عمل فساد کنندگان را اصلاح نمی کند. وکسانی که توبه کرده و جبران مافات کنند،خدای مصلح الاعمال نیز حالشان را نیکو می گرداند. ( آیه 89 سوره آل عمران ) و مومنان نیز که برادر یکدیگرند باید بین خود را اصلاح نمایند تا خدا مصلح الاعمال شان گردد. ( آیه10 سوره حجرات) یا مصلح الاعمال! اعمال نیک ما اندک است و معاصی مان بی شمار، امّا نیّت مان خیر است و مدالِ بندگی تو افتخارمان، ای اصلاح کننده! حال و عمل و نتیجه کردارمان را نیکو و شایسته گردان.
یا سریع الرضا / ای زود راضی شونده یا سَریعَ الرِّضا اِغفِر لِمَن لا یَملِکُ اِلاّ الدُّعا (دعای کمیل ) ای کسی که زود راضی می شوی! بیامرز کسی را که جز دعا کردن و عرض نیاز به درگاه تو چیزی را مالک نیست . خداوند ، احد و واحد یکتای یگانه و بی همتاست و سریع تر ازهمه به اندک عمل نیکی از جانب ما راضی می شود. بدست آوردن خشنودی او اولی تر و راحت تر از کسب رضایت دیگران است. رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ خداوند از آنها راضی است وَرَضُوا عَنْهُ و آنها نیز از خدا خشنودند. ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ اين است رستگارى بزرگ. (آیه 119 سوره مائده) یا سَریعَ الرِّضا ! تو زود راضی می شوی ؛ به شرط آن که راههای روی آوردن به درگه تو را بشناسیم، اگر دل مان را فقط در اختیار تو بگذاریم، اگر فقط تو را بنده باشیم و اگر فقط به رحمت و فضل تو امید داشته باشیم .
یا شکور / بسیار سپاس پذیرنده و پاداش دهنده) إِنَّ رَبَّنَا لَغَفُورٌ شَكُورٌ (آیه 34 سوره فاطر) قطعاً پروردگار ما بخشاینده ی گناهان و شکر گزار اعمال خوب بندگان است. اگر کسی می خواهد رزق و روزیش زیاد شود بعد از نماز صبح ذکر « یاشکور» را بخواند . این ذکر به جهت شفای چشمی که بسیار درد می کند، موثر است. با ذکر« یا شکور» غم و کدورت و مشکل تأمین معاش برطرف می شود. چون: یا شکور! تو آنقدر بزرگوار و بخشنده و کریمی که نه تنها کوچکترین عمل نیک ما را ارج می نهی ، بلکه تشکر هم می نمایی.
یا مجیب الدعوات / ای برآورنده خواهش ها ودعاها إِنَّ رَبِّي قَرِيبٌ مُّجِيبٌ (آیه 61 سوره هود) همانا خدا به همه نزدیک است و دعای خلق را می شنود و اجابت می کند. اگر کسی می خواهد دعایش به درگاه خداوند مورد قبول قرار گیرد" یا مجیب" بگوید و به خداوند عرض حاجت نماید و مأیوس نگردد. و اگر در آخر دعا و حاجت خود « یاسریعُ یا مجیبُ» بخواند دعایش زودتر مستجاب می گردد. یا مجیب الدعوات! ما از تو فقط تو را می خواهیم . دعای ما را به شرف استجابت نائل گردان.
یا کاشف الضُّر / ای برطرف کننده سختی ها وَإِن يَمْسَسْكَ اللّهُ بِضُرٍّ فَلاَ كَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ (آیه 17 سوره انعام) و اگر از خدا به تو سختی برسد هیچ کس جز خداوند نمی تواند تو را ازآن سختی برهاند. اگر کسی می خواهد سختی های زندگی از او دفع شود بعد از نمازهای یومیه مخصوصا نماز صبح ، بر خواندنِ ذکر« یاکاشف الضر» مداومت نماید. خداوند " کاشف الضر" است تا ما به چشم دل، رحمت پنهانِ در پس هر ابتلا و آزمایش را ببینیم و گرفتاری و دشواری ها و اندوه ها را به حساب نیاوریم. یا کاشف الضُّر! سختی تزلزل در ایمانِ ما را به لطف خویش بر طرف ساز.
یاقاضی الحاجات / ای برآورنده حاجات بندگان وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا (آیه 23 سوره اسراء) و خدای تو حکم فرمود که جز او هیچ کس را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید . قاضی به معنی حکم کننده می باشد و قاضی الحاجات تنها خدایی است که برای برآورده شدن حاجات حکم می کند. هر وقت حاجتی داشتید ذکر « یا قاضی الحاجات» را بخوانید تا اثرات شگرف آن را ببینید.
یا مبتلی/ ای خدایی که بندگان را آزمایش می کنی أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ (آیه 2 سوره عنکبوت) آیا مردم گمان می کنند همین که گفتند: ایمان آوردیم به حال خود رها می شوند و موردآزمایش قرار نمی گیرند؟ کسانی که چنین تصوری می کنند، شدیداً در اشتباهند . چون از نام های نیک و زیبای خداوند"مُبتلی" است، یعنی از یک طرف آزمایش کننده به ترس، گرسنگی، زیان مالی، جانی ، کاهش محصولات و از طرف مقابل با دادن ثروت، مقام، قدرت و... مطمئناً موفقیّت با کسانی است که دراین آزمایش ها، شکیبایی ورزیده و بی تابی نکنند . و از خدای مُبتلی کمک و یاری بخواهند. فَأَمَّا الْإِنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ اما انسان ، هنگامى كه پروردگارش او را بيازمايد و او را مورد اكرام قرار دهد و نعمتش بخشد ، فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ (آیه 15 و16 سوره فجر) مى‏گويد : پروردگارم [چون شايسته و سزاوار بودم] مرا گرامى داشت ، ولى چون او را بيازمايد ، و در اين آزمايش رزق را بر او تنگ گيرد گويد : پروردگارم مرا خوار و زبون كرد. نور ذکرِ "مُبتلی" و "یا ارحم الرّاحمین" بی تابی انسان را در آزمایش های الهی به آرامش و امیّد به گذارا بودن بلاها و امتحانات الهی ، مبدّل می سازد. صادق آل محمّد علیه السلام فرمودند : خدایا مرا در آزمایش ها ثابت قدم نگهدار . امام علی علیه السلام می فرمایند : البلا للظالم ادب بلا برای ظالم ادب است
یا شاکر / ای سپاسگزار و پاداش دهنده به خوبی ها الله اکبر از این همه محبتِ خدای بی نیاز، خدای صمد،خدای با آن عظمت و آن مقام والا چنین می فرماید: وَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا وهرکس در کار خیر بشتابد، فَإِنَّ اللَّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ ( آیه 158 سوره بقره) خداوند پاداش دهنده و تشکر کننده از آن هاست. جالب است که خدا کار خیر را به ما می آموزد وسپس تشکر هم می کند. به ترجمه این آیه بیشتر توجه کنید لَئن شَکَرتُم لَاَ زیِدَنَّکُم (آیه 7 سوره ابراهیم) اگر شکرکردید] به زبان و به عمل[هم نعمت تان را بیشتر می کنم وهم مثلِ شما را زیاد می کنم.