یا غیاث / ای فریادرس درماندگان و پناه دهنده پناه جویان
إِذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبَّكُمْ فَاسْتَجَابَ لَكُمْ (آیه 9 سوره انفال)
و به یاد آرید هنگامی را که به درگاهِ پروردگار خود استغاثه و زاری می کردید پس دعای شما را اجابت کرد .
اگرکسی اضطراب یا ترس یا وحشت دارد« یا غیاث»را بخواند و اگر کسی می خواهد در میان مردم مورد احترام قرار بگیرد، اقدام به گفتن این ذکر کند.
گفتن ذکر "یا غیاث" باعث آرامش هر بی پناه و در مانده ای در سایه ی عنایت و رحمت خداوندی است و سبب امید و رجاء هر سر گشته و رنج دیده ای است.
یا غیاث !
ما را به نگاهی دریاب
یا نعم المولی ویا نعم النصیر / ای بهترین سرور و ای بهترین یار
وَإِن تَوَلَّوْاْ فَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَوْلاَكُمْ نِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِيرُ (40 / انفال)
واگرآن کافران به دین خدا پشت کردند ]شما مؤمنان غم مخورید[ و بدانید که خدا سرپرست شماست. چه خوب سرپرستی ، و چه خوب یاوری.
اگر کسی می خواهد از شر دشمن خلاص شود، هنگام بروز خطر از جانب آن دشمن بر خواندن این اسم در هر روز مداومت داشته باشد .ضمناً برای رفع حاجات این ذکر خوانده شود.
یا نعم المولی ونعم النصیر!
ما را هم چنان سرپرست ویاور باش که تو بهترینی .
یا قابل التوب / ای پذیرنده و قبول کننده ندامت و پشیمانی توبه بندگان
بازآ، بازآ هر آن که هستی بازآ گر کافر و گبر و بت پرستی بازآ
این درگه ما در گه نومیدی نیست صد بار اگر توبه شکستی بازآ
غَافِرِالذَّنْبِ و َقَابِلِ التَّوْبِ شَدِيدِ الْعِقَابِ ذِي الطَّوْلِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ إِلَيْهِ الْمَصِيرُ (3/غافر)
]خداوند[ آمرزنده گناه و پذیرنده توبه و مجازات کننده شدید است و صاحب نعمت فراوان است. خدایی جز او نیست و بازگشت همه به سوی اوست .
این عمل خدای قابل التوب یعنی پذیرنده توبه بندگان،باعثِ برانگیختگی هر گناهکار است که از رحمت و عفو خدا قطع امید نکند و با پشیمانی از معاصی خود به دامان او بازگشته و جبران مافات نماید و همه چیز را تمام شده نپندارد .
نور ذکر "یا قابل التوب"باعث نجات انسان از وسوسه های شیطانی می شود .
یا قابل التوب ! به عزّتت سوگند که جز تو بخشنده ای برای گناهانمان نمی یابیم. این است که از سر پشیمانی و متواضعانه به بارگاه تو بازگشته ایم و پذیرش توبه مان راخواهانیم، اجابت کن دعای ما را ای پذیرنده توبه ما.
یا متولی الصالحین / ای یار و یاور شایستگان
إِنَّ وَلِيِّيَ اللَّهُ الَّذِي نَزَّلَ الْكِتَاب وَهُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحِينَ (آیه196 سوره اعراف)
بی تردید سرپرست من خداوندی است که این کتاب را نازل کرده و او شایستگان را سرپرستی می کند.
خداوند ولی ، متولی وبر عهده دارنده امور جهان و تصرّف کننده در آن است ودر عین حال دوست ،یاور و عهده دار کار مومنان صالح ،متولی نعمت و متولی دین (68/آل عمران)متولی آرزوها وتمایلات (البلد الامین ص 272)متولی خیر ها ونیکی ها (دعای جوشن کبیر)متولی هدایت مؤمنان از ظلمت به سوی نور است (257/بقره)
البته خداوند درجهان اولیایی دارد و از طرف او این سرپرستی را به انجام می رساند.
إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَ هُمْ رَاكِعُونَ (آیه 55 سوره مائده)
سرپرست و دوست شما فقط خدا و رسول اوست وهمچنین مؤمنانى [مانند على بن ابى طالب] كه همواره نماز را برپا مىدارند و در حالى كه در ركوعند [به تهيدستان] زكات مىدهند.
پنج صفت از صالحین را در آیه 114 سوره ی آل عمران بخوانیم .
یا مصلح الاعمال / ای نیکو گرداننده و درست کننده ی کردارها و رفتارها
خدا اصلاح کننده و نیکو گرداننده اعمال بندگانی است که به اندازه وسع و توانشان در راه او تلاش می کنند.
*و البته این لطف خدا شامل حال مفسدان نخواهد شد.
إِنَّ اللَّهَ لَا يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِينَ (آیه 81 سوره یونس)
یقیناً خدا عمل فساد کنندگان را اصلاح نمی کند.
وکسانی که توبه کرده و جبران مافات کنند،خدای مصلح الاعمال نیز حالشان را نیکو می گرداند. ( آیه 89 سوره آل عمران )
و مومنان نیز که برادر یکدیگرند باید بین خود را اصلاح نمایند تا خدا مصلح الاعمال شان گردد. ( آیه10 سوره حجرات)
یا مصلح الاعمال! اعمال نیک ما اندک است و معاصی مان بی شمار، امّا نیّت مان خیر است و مدالِ بندگی تو افتخارمان،
ای اصلاح کننده! حال و عمل و نتیجه کردارمان را نیکو و شایسته گردان.
یا سریع الرضا / ای زود راضی شونده
یا سَریعَ الرِّضا اِغفِر لِمَن لا یَملِکُ اِلاّ الدُّعا (دعای کمیل )
ای کسی که زود راضی می شوی! بیامرز کسی را که جز دعا کردن و عرض نیاز به درگاه تو چیزی را مالک نیست .
خداوند ، احد و واحد یکتای یگانه و بی همتاست و سریع تر ازهمه به اندک عمل نیکی از جانب ما راضی می شود.
بدست آوردن خشنودی او اولی تر و راحت تر از کسب رضایت دیگران است.
رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ خداوند از آنها راضی است
وَرَضُوا عَنْهُ و آنها نیز از خدا خشنودند.
ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ اين است رستگارى بزرگ. (آیه 119 سوره مائده)
یا سَریعَ الرِّضا ! تو زود راضی می شوی ؛ به شرط آن که راههای روی آوردن به درگه تو را بشناسیم، اگر دل مان را فقط در اختیار تو بگذاریم، اگر فقط تو را بنده باشیم و اگر فقط به رحمت و فضل تو امید داشته باشیم .
یا شکور / بسیار سپاس پذیرنده و پاداش دهنده)
إِنَّ رَبَّنَا لَغَفُورٌ شَكُورٌ (آیه 34 سوره فاطر)
قطعاً پروردگار ما بخشاینده ی گناهان و شکر گزار اعمال خوب بندگان است.
اگر کسی می خواهد رزق و روزیش زیاد شود بعد از نماز صبح ذکر « یاشکور» را بخواند . این ذکر به جهت شفای چشمی که بسیار درد می کند، موثر است.
با ذکر« یا شکور» غم و کدورت و مشکل تأمین معاش برطرف می شود. چون:
یا شکور!
تو آنقدر بزرگوار و بخشنده و کریمی که نه تنها کوچکترین عمل نیک ما را ارج می نهی ، بلکه تشکر هم می نمایی.
یا مجیب الدعوات / ای برآورنده خواهش ها ودعاها
إِنَّ رَبِّي قَرِيبٌ مُّجِيبٌ (آیه 61 سوره هود)
همانا خدا به همه نزدیک است و دعای خلق را می شنود و اجابت می کند.
اگر کسی می خواهد دعایش به درگاه خداوند مورد قبول قرار گیرد" یا مجیب" بگوید و به خداوند عرض حاجت نماید و مأیوس نگردد. و اگر در آخر دعا و حاجت خود « یاسریعُ یا مجیبُ» بخواند دعایش زودتر مستجاب می گردد.
یا مجیب الدعوات!
ما از تو فقط تو را می خواهیم . دعای ما را به شرف استجابت نائل گردان.
یا کاشف الضُّر / ای برطرف کننده سختی ها
وَإِن يَمْسَسْكَ اللّهُ بِضُرٍّ فَلاَ كَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ (آیه 17 سوره انعام)
و اگر از خدا به تو سختی برسد هیچ کس جز خداوند نمی تواند تو را ازآن سختی برهاند.
اگر کسی می خواهد سختی های زندگی از او دفع شود بعد از نمازهای یومیه مخصوصا نماز صبح ، بر خواندنِ ذکر« یاکاشف الضر» مداومت نماید.
خداوند " کاشف الضر" است تا ما به چشم دل، رحمت پنهانِ در پس هر ابتلا و آزمایش را ببینیم و گرفتاری و دشواری ها و اندوه ها را به حساب نیاوریم.
یا کاشف الضُّر!
سختی تزلزل در ایمانِ ما را به لطف خویش بر طرف ساز.
یاقاضی الحاجات / ای برآورنده حاجات بندگان
وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا (آیه 23 سوره اسراء)
و خدای تو حکم فرمود که جز او هیچ کس را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید .
قاضی به معنی حکم کننده می باشد و قاضی الحاجات تنها خدایی است که برای برآورده شدن حاجات حکم می کند.
هر وقت حاجتی داشتید ذکر « یا قاضی الحاجات» را بخوانید تا اثرات شگرف آن را ببینید.
یا مبتلی/ ای خدایی که بندگان را آزمایش می کنی
أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ (آیه 2 سوره عنکبوت)
آیا مردم گمان می کنند همین که گفتند: ایمان آوردیم به حال خود رها می شوند و موردآزمایش قرار نمی گیرند؟
کسانی که چنین تصوری می کنند، شدیداً در اشتباهند . چون از نام های نیک و زیبای خداوند"مُبتلی" است، یعنی از یک طرف آزمایش کننده به ترس، گرسنگی، زیان مالی، جانی ، کاهش محصولات و از طرف مقابل با دادن ثروت، مقام، قدرت و...
مطمئناً موفقیّت با کسانی است که دراین آزمایش ها، شکیبایی ورزیده و بی تابی نکنند . و از خدای مُبتلی کمک و یاری بخواهند.
فَأَمَّا الْإِنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ
اما انسان ، هنگامى كه پروردگارش او را بيازمايد و او را مورد اكرام قرار دهد و نعمتش بخشد ،
فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ (آیه 15 و16 سوره فجر)
مىگويد : پروردگارم [چون شايسته و سزاوار بودم] مرا گرامى داشت ، ولى چون او را بيازمايد ، و در اين آزمايش رزق را بر او تنگ گيرد گويد : پروردگارم مرا خوار و زبون كرد.
نور ذکرِ "مُبتلی" و "یا ارحم الرّاحمین" بی تابی انسان را در آزمایش های الهی به آرامش و امیّد به گذارا بودن بلاها و امتحانات الهی ، مبدّل می سازد.
صادق آل محمّد علیه السلام فرمودند :
خدایا مرا در آزمایش ها ثابت قدم نگهدار .
امام علی علیه السلام می فرمایند :
البلا للظالم ادب بلا برای ظالم ادب است
یا شاکر / ای سپاسگزار و پاداش دهنده به خوبی ها الله اکبر از این همه محبتِ خدای بی نیاز، خدای صمد،خدای با آن عظمت و آن مقام والا چنین می فرماید:
وَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا وهرکس در کار خیر بشتابد،
فَإِنَّ اللَّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ ( آیه 158 سوره بقره)
خداوند پاداش دهنده و تشکر کننده از آن هاست.
جالب است که خدا کار خیر را به ما می آموزد وسپس تشکر هم می کند.
به ترجمه این آیه بیشتر توجه کنید
لَئن شَکَرتُم لَاَ زیِدَنَّکُم (آیه 7 سوره ابراهیم)
اگر شکرکردید] به زبان و به عمل[هم نعمت تان را بیشتر می کنم وهم مثلِ شما را زیاد می کنم.