8.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یا محبّ الصابرین / ای دوستدار صبرکنندگان إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرينَ (آیه¬ی 153 سوره¬ی بقره) یقیناً خدا با صابران است. به دلیل آن¬ که:
1- صبرپیشگان به وسیله¬ی صبر و نماز از خدا کمک می¬گیرند. (آیه¬ 153/ بقره)
2- در آزمایش¬های الهی شکیبا هستند. (آیه¬ 155 سوره¬ی بقره)
3- در سختی¬ها پایدارند. (آیه¬ 177 سوره¬ی بقره)
4- ایمان دارند و از خدا آمرزش می¬طلبند (آیات 16 و 17 سوره¬ی آل¬عمران)
5- ازهررنجی که درراه خدا ببینند ،سست نمی شوند. (آیه¬ 164 سوره¬ی آل¬عمران) 6- بر مصیبت¬ها شکیبایی می¬نمایند. (آیه¬ 35 سوره¬ی حج) برای صبور و پرحوصله شدن:
1- بعد از هر نماز به سجده میرویم و می¬گوییم: "یا صبور"
2- سوره¬ی والعصر را مرتب بخوانید.
3- دو آیه¬ی آخر سوره¬ی نحل را روزی یک بار بخوانیم یا محبّ الصابرین! ای دوستدار صبرپیشگان! بی¬تابی ما را ببخش و ایمانی عطا کن که صبر و شکیبایی ستاره¬ی درخشان آن باشد.
13.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یا محبّ المتوکلین / ای دوستدار توکل کنندگان
إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَکِّلينَ (آیه¬ی 159 سوره¬ی آل¬عمران) قطعاً خدا توکل کنندگان را دوست دارد.
چون:
1- همیشه خدا را در نظر دارند و بر او توکل می¬کنند. (آیه¬ی 159سوره ی آل¬عمران)
2- خدا را برای خود کافی می¬دانند (شرک نمی¬ورزند) (آیه¬ی 38 سوره¬ی زمر)
و خدا نیز به راه خود هدایت¬شان می¬فرماید. (آیه¬ی 12 سوره¬ی ابراهیم)
ذکر "یا محبّ¬المتوکلین" اولاً در برآوردن حاجات انسان به همراه تلاش مؤثر است، ثانیاً رفع خطر می¬نماید.
یا محبّ المتوکلین! ایمان به کارسازی و چاره¬سازی تو، پلّه¬¬ی فرا دستی است از نردبان تکامل. برای پیمودن آن، خود را به تو می¬سپاریم. وکالت ما را بپذیر ! ای بهترین وکیل در همه¬ی هستی.
12.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یا محبّ المحسنین /ای دوستدار نیکوکاران
وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنينَ (آیه¬ی 93 سوره¬ی مائده) و خدا نیکوکاران را دوست دارد.
چون: 1- تقوا پیشه¬اند و از انجام گناه پرهیز می¬کنند. 2- مؤمن واقعی¬اند. 3- کارهای شایسته و صالح انجام می¬دهند. 4- خشم خود را فرو می¬برند. 5- خطای دیگران را می¬بخشند و چشم¬پوشی می¬کنند. 6- و نیکوکاری خداپسندانه پیشه می¬نمایند.
خداوند نیز هیچ¬گاه اجرشان را ضایع ننموده است. (آیه¬ی 120 سوره توبه)
و هدایت و رحمتش را شامل آنان فرموده (آیه¬ی 3 سوره¬ی لقمان)
و با ایشان همیشه همراه است. (آیه¬ی 69 سوره¬ی عنکبوت).
پیام اصلی همه ی ادیان و پیامبران الهی انجام کار نیکو است .
آیا فطرت انسان پیامی جز این دارد؟
یا محب¬المحسنین!
ای دوستدار نیکان و نیکوکاران!
ما را نیز از زمره¬ی این خوبان به شمار آور.
7.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یامحبّ المطّهّرین / ای دوستدار پاکیزگان
وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرينَ (آیه¬ی 108 سوره¬ی توبه)
و خداوند کسانی را که خواهان پاکی¬اند دوست دارد.
زیرا:
1- تقوا پیشه¬اند و از انجام گناهان پرهیز می¬کنند. (آیه 108 سوره¬ی توبه)
2- پاکی و طهارت ظاهری و جسمی را نیز رعایت می¬کنند.
(آیه¬ی 222 سوره¬ی بقره، آیه¬ی 6 سوره¬ی مائده، آیه¬ی 4 سوره¬ی مدّثر)
3- از کفر و عصیان مطهر و پاکیزه¬اند. (آیه¬ی 55 سوره¬ی آل¬عمران)
4- رعایت حُجب و حیا و عفاف و حدّ و حدود محرم و نامحرم را می¬نمایند.
(آیه¬ی 53 سوره¬ی احزاب)
5- از مالشان صدقه می¬دهند. (آیه¬ی 103 سوره¬ی توبه)
ذکر "یا محبّ المطّهّرین" و تکرار مستمر آن، انگیزه¬ی انسان را تقویّت نموده و قلب او را در زدودن ناپاکی¬ها و سیاهی¬ها آماده می¬سازد
یا محبّ المطّهّرین!
تو دوستدار پاکان و پاکیزگانی و ما محب و دوستدار تو، ما را نیز از هر آنچه بدی است پاک و مطّهر گردان.
12.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یا مُحِبَّ المُقسِطین / ای دوستدار دادگران و عدالت¬خواهان
إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطينَ (آیه¬ی 42 سوره¬ی مائده) زیرا خدا عدالت پیشگان را دوست دارد.
چون مقسطین: به هنگام قضاوت و حکم کردن به انصاف داوری می¬کنند.
(آیه¬ی 42 سوره¬ی مائده)
1- و کتاب خدا را ملاک قضاوت خود قرار می¬دهند. (آیه¬ی 43 سوره¬ی مائده)
2- به دنبال اصلاح امور و برقراری صلح هستند. (آیه¬ی 9 سوره¬ی حجرات)
3- به عدل و داد حکم می¬رانند. (آیه¬ی 9 سوره¬ی حجرات)
4- تقوا پیشه¬اند و خدا را همیشه در نظر دارند. (آیه¬ی 10 سوره¬ی حجرات)
5- در حق دیگران نیکی می¬کنند. (آیه¬ی 8 سوره¬ی ممتحنه)
6- در حق یتیمان عدل و انصاف را رعایت می¬نمایند. (آیه¬ی 127 سوره¬ی نساء)
7- و حق پیمانه و میزان و وزن را به انصاف ادا می¬کنند.
(آیه¬ی 152 سوره¬ی انعام)
ذکر" یا محب المقسطین" عدالت¬گری و رعایت انصاف را به انسان یادآور می¬شود. یا محب المقسطین! دست ما را در وادی انصاف و عدالت، در دستان خود گیر و از لغزیدن آن جلوگیری کن.
8.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یا مُذِّل / ای به خواری کشاننده ستمگران وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ (آیه 26 سوره عمران )
]خدایا[ تو به هرکه بخواهی ذلّت و خواری می دهی.
و این خواست خدا هنگامی محقق می شود که مجموع نا فرمانی های فرد یا افرادی از اوامر الهی به حدّی رسیده باشد که مستحق ذلّت و خواری باشند.
پاسداری به من می گفت: در عملیاتی گرفتار شدم و در محاصره ای وحشتناک اسیر گردیدم. ذکر"یا مُذِّل" را مرتّب گفتم، در حالی که دستهایم بسته شده بود. نذر کردم بحقِ این ذکر مبارک درصدی از حقوقم را برای مستمندان و یتیمان قرار دهم و هر روز حد اقل چند آیه از قرآن تلاوت کنم .همچنین روزی 14 صلوات بر محمّدصلی الله علیه وآله بفرستم . ناگهان اتفاق عجیبی افتاد و نام زیبای "یا مُذِّل" ونذرها معجزه کرد و گلوله ی توپی همراه با ترکش های حساب شده درمیان ما منفجرشد وتمام دشمنان در این واقعه ی شگفت انگیز کشته شدند و من و بقیه دوستان بواسطه ی مدد الهی نجات یافتیم.
یا مُذِّل!
خواری و ذلیل شدن همیشه با وسوسه های شیطان همراه است. مارا اسیر شیطان مپسند.
7.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یا معافی / ای عافیت¬بخش و ای عفوکننده و ای درگذرنده از خطا وگناهان بندگان
و خدا معافی است اگر از گناهان¬مان توبه کنیم (آیه ی 25 سوره¬ی شوری)
خدای معافی همیشه به دنبال بهانه¬ای برای بخشش است.
ثُمَّ عَفَوْنا عَنْکُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِکَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ (آیه¬ی 52 سوره¬ی بقره)
پس از آن ما شما را عفو کردیم تا مگر سپاسگزاری کنید .
و سپاسگزاری و شاکربودن ما به عمل است.
چگونه؟
با گذشت از بدی دیگران.
إِنْ تُبْدُوا خَيْراً أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ فَإِنَّ اللَّهَ کانَ عَفُوًّا قَديراً
¬(149 سوره¬ی نساء) اگر نیکى را عیان کنید یا نهان دارید، یا از بدى [دیگران] در گذرید، البته خداوند [نیز] بخشایندهى تواناست. چرا که عفو و گذشت از خطای دیگران از تقوای الهی نشـأت می¬گیرد. وَ أَنْ تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوى وَ لا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَکُمْ (آیه¬ی 237 سوره¬ی بقره)
وگذشت و بخشش شما به پرهیزکاری نزدیک تر است. و فزون بخشی و نیکوکاری را در میان خودتان فراموش نکنید.
اگر این عفووبخشش با کمک و مساعدت و انفاق هم همراه شود، کاری خدایی است و پاداش ویژه¬ خداوند را در پی خواهد داشت.
8.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یا محصی/ ای خدای دانا و ای شمارنده و آگاه به تعداد هر چیز
کسی که مرتب این ذکر را بگوید دچار فراموشی نمی شود.
ذکر مبارک "یا محصی" حساب صالحان مومن را در قیامت آسان می کند.
فراموشی و آلزایمر با این ذکر دور می شود.
یا محصی !
بی یاد تو خود نیز خود را فراموش خواهیم کرد . ما را دریاب!
9.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یا محیط / ای فراگیرنده
وَ کانَ اللَّهُ بِکُلِّ شَيْءٍ مُحيطاً (آیه¬ی 126 سوره¬ی نساء) و خدا همواره بر هر چیزی احاطه دارد.
جالب است که این احاطه و اشراف در هر سطح و هر معناست. وَ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحاطَ بِکُلِّ شَيْءٍ عِلْماً (آیه¬ی 12 سوره¬ی طلاق)
و (بدانید) یقیناً علم خدا به همه چیز احاطه دارد. محیط به کسی گفته می شود که برتمام ممکنات ( یعنی موجودات) احاطه دارد. اگر کسی طلب علم دارد و توانایی فوق العاده برای پیدا کردن یادگیری می خواهد هر روز ذکر «یا محیط» را بخواند.
یا محیط! ای آن کس که بر ملکوت آسمان و زمین احاطه داری و هیچ چیز از دایره¬ی دانش و توانایی¬ات بیرون نیست. محبت دائمی خود را بر قلب ما نیز محیط گردان.
7.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یا محیی / ای زنده کننده
فَانظُرْ إِلَى آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ كَيْفَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ ذَلِكَ لَمُحْيِي الْمَوْتَى وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (آیه50 سوره روم) پس با تأمل به آثار رحمت خدا بنگر كه چگونه زمين را پس از مردگىاش زنده مىكند، بىترديداين [خداى قدرتمند] زندهكننده مردگان است و او بر هر كارى تواناست.
کسی که مرتّب این ذکر را بگوید ، حافظه و ادراک او قوی می گردد و از سرگردانی در افکار نجات پیدا می کند. گفتن "یا محیی" انسان را در برابر بلا و امتحانات محکم و مقاوم می سازد و در برابر رنج و سختی شدید آرامش را نصیب او می سازد و نور معرفت و فضل و رحمت را در دل وی ایجاد و جایگزین می کند.
لا اِلهَ اِلاّ هُوَ یُحیی وَ یُمیت
هیچ خدایی جز او نیست که او زنده می کند و او می میراند .
اگر کسی می خواهد عالِم گردد ، به مدت چهل روز بر اسم « یا محیی» مداومت کند.
یا محیی !
دل ما را به عشق و محبت و شوق وصال خویش همیشه زنده بدار.
8.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یا مختار / ای صاحب اراده و اختیار
خدای قادر به واسطه آن که در انجام هر فعل و ترک آن مجبور نیست ، مختارِ آگاهی است که صاحب اراده و اختیار کامل بوده و این قدرت و اختیار از صفات کمال اوست .
تکرار ذکر"یامختار" گوشزد این نکته به مؤمنِ ذاکر است که خداوند متعال علی رغم تسلط مطلقش بر بندگان، مانع اختیار و آزادی آنان (در چار چوب مشخص شده) نمی باشد و کسی نمی تواند ادعا کند من کارهایم را از روی اجبار انجام می دهم و مسئول اعمال خود نیستم.
اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ
خدايا ! اى مالك همه موجودات !
تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ
به هر كه خواهى حكومت مىدهى،
وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ
و از هر كه خواهى حكومت را مىستانى،
وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ
و هر كه را خواهى عزّت مىبخشى،
وَ تُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ
و هر كه را خواهى خوار و بىمقدار مىكنى،
بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
هرخيرى به دست توست، يقيناً تو بر هر كارى توانايى.
( آیه 26 سوره آل عمران)
8.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یا مرتاح / ای خشنود کننده و شادی آفرین
خداوند مرتاح به واسطه غلبه و سبقت رحمتش بر غضبش باعث شادی و نشاط بندگان می شود.
وَإِنَّا إِذَا أَذَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنَّا رَحْمَةً فَرِحَ بِهَا (آیه 48 سوره شوری)
و براستی ما چون به انسان رحمتی از خود بچشانیم ، بدان شاد ]و سرمست[ می گردد.
و مومنین شاد می شوند به این که می دانند:
لِلَّهِ الْأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَمِنْ بَعْدُ وَيَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ (آیه 3 سوره روم) امر، امرخداست چه قبل ]ازپیروزی[ و چه ]بعد از آن[ و در آن روز مومنان شاد می شوند.
قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَٰلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ
(آیه 58 سوره یونس)
بگو : [اين موعظه و شفا و هدايت و رحمت] به فضل و رحمت خداست ، پس بايد مؤمنان به آن شاد شوند كه آن از همه ثروتى كه جمع مىكنند بهتر است . و شهدا نیز به آنچه خدا از فضلش عطایشان کرده است شاد و با نشاطند.
(170/ آل عمران)
نور ذکرِ "یا مُرتاح" دل مؤمن را روشن و زمینه های شادی و خشنودی را در سایه عمل به دستورات الهی فراهم می آورد .
کسی که خدا را با نام های "یا فتاح "و "یانفاح" و "یا مُرتاح " صدا بزند، همیشه شاد و خندان خواهد بود.
یا مُرتاح!
همه شادی و نشاط حقیقی و ماندگار در نزد توست . دل غم زده ی گن