♦️ #خطبة_الغدیر ۶
🔸 و اُقِرُّ لَهُ عَلى نَفْسى بِالْعُبُودِیَّةِ، وَ اَشْهَدُ لَهُ بِالرُّبُوبِیَّةِ، وَ اُؤَدّى ما اَوْحى بِهِ اِلَىَّ، حَذَراً مِنْ اَنْ لا اَفْعَلَ، فَتَحِلَّ بى مِنْهُ قارِعَةٌ، لایَدْفَعُها عَنّى اَحَدٌ، وَ اِنْ عَظُمَتْ حیلَتُهُ وَصَفَتْ خُلَّتُهُ، لا اِلاهَ اِلّا هُوَ، لِاَنَّهُ قَدْ اَعْلَمَنى اَنّى اِنْ لَمْ اُبَلِّغْ ما اَنْزَلَ اِلَىَّ فى حَقِّ عَلِىٍّ فَما بَلَّغْتُ رِسالَتَهُ، وَ قَدْ ضَمِنَ لى - تَبارَكَ وَ تَعالَى - الْعِصْمَةَ مِنَ النّاسِ، وَ هُوَ اللَّهُ الْكافِی الْكَریمُ. فَاَوْحى اِلَىَّ:
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمانِ الرَّحیمِ، یا اَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ فى عَلِىٍّ یَعْنى فِى الْخِلَافَةِ لِعَلِىّ بْنِ اَبى طالِبٍ وَ اِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ»
🔹 و اكنون به بندگى خویش و پروردگارى او گواهى مىدهم و وظیفهى خود را در آن چه وحى شده، انجام مىدهم؛ مباد از سوى او عذابى فرود آید كه كسى را یاراى دور ساختن آن از من نباشد، هر چند توانش بسیار و دوستىاش با من خالص باشد. - خداوندى جز او نیست - چرا كه به من هشدار داده كه اگر آن چه در حق على نازل كرده به مردم ابلاغ نكنم، وظیفهى رسالتش را انجام ندادهام. و خود او تبارك و تعالى امنیّت از آزار مردم را برایم تضمین كرده و البتّه كه او بسنده و بخشنده است. پس آن گاه خداوند چنین وحىام فرموده:
«به نام خداوند همه مهرِ مِهر وَرز، اى فرستادهى ما! آن چه از سوى پروردگارت بر تو فرو فرستادیم دربارهى على و جانشینى او به مردم برسان؛ وگرنه رسالت خداوندى را به انجام نرساندهاى و او تو را از آسیب مردمان نگاه میدارد».(مائده/۶٧)
🔻 “And now, I confess to my servitude to Him, so do I confess to the Divinity of His: and I carry out my duty concerning the Revelation has announced to me, in fear that if I were not to execute it, such a torment might befall on me that no one could eliminate it – even though having a great astuteness, and his friendship be sincere [to me]! There is no God but Him, for He has announced to me that if I do not proclaim to you [the Fact] that concerning Ali, (peace be upon him) has been stated to me, I have not fulfilled my mission as a Messenger of God. And God has guaranteed me of His protection against the people's corruption, for God is Generous, all-Sufficient. So, God has revealed to me thus:
‘In the name of Allah (Who's) the most Merciful Bountiful
(O Messenger of Us)!
Announce this Message that; to you
Being sent from your Great Lofty Lord:
[Regarding Ali, and Command of Ali]
Or else, then you have not carried
Your own task as a right Messenger of His;
‘DEFENDER’, from reproach of men, God is.’ (The Table: 5/67)
--------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
حضرت آیت الله دین پرور (دامتبرکاته)
. ♦️ مولانا اميرالمؤمنين عليه السلام: 🔸وَلاَ رِبْحَ كَالثَّوَابِ 🔹 «هيچ سودى همچون ثواب الهى نيست»
#شرح
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام:
🔸وَلاَ رِبْحَ كَالثَّوَابِ
🔹 «هيچ سودى همچون ثواب الهى نيست».
✍سودهاى مادى همه از بين مى روند ولى ثواب الهى همواره باقى و برقرار است، همانگونه كه در قرآن كريم مى خوانيم:
✨مَا عِنْدَكُمْ يَنفَدُ وَمَا عِنْدَ اللهِ بَاق✨
در واقع سود مادى همچون خواب و خيال است ولى سود معنوى واقعيتى است انكار ناپذير.
✅ اضافه بر اين، سود مادى حدى دارد،
دو يا چند برابر و حتى ممكن است گاهى ده برابر شود در حالى كه ثواب الهى به مقتضاى آيه شريفه:
✨مَثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللهِ…✨
گاه هفتصد برابر و گاه افزون بر آن است، سودى كه در هيچ تجارتى پيدا نمى شود.
--------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
حضرت آیت الله دین پرور (دامتبرکاته)
. ♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام: 🔸مَنْ تَرَكَ قَوْلَ لَا أَدْرِي، أُصِيبَتْ مَقَاتِلُهُ 🔹كسى ك
.
#درس_اخلاق
🔰 مَنْ تَرَكَ قَوْلَ لَا أَدْرِي، أُصِيبَتْ مَقَاتِلُهُ
🔻 امیرالمومنین علیه السلام می فرماید:
انسان در جایی که نمی داند باید هیچ اِبائی نداشته باشد و بگوید نمی دانم. اگر انسان آنجایی که نمی داند بگوید نمی دانم که صحیح اما اگر نمی داند و نمی گوید که نمی دانم اشکالش چیست؟
«أُصِيبَتْ مَقَاتِلُهُ»
🔻«مقاتل» جمع مقتل است، مقتل یعنی مواضعی از بدن که اگر آسیبی به آن برسد انسان تلف می شود و می میرد، اگر مثلاً به پای انسان سنگی بخورد نمی میرد اما اگر مثلا قلب انسان آسیب ببیند انسان از بین میرود.
🔻امام می فرماید که یعنی آن بزنگاه مانند این است که تیر به مغزش خورده و این شخص هلاک می گردد، این خیلی مهم است که امام میفرماید آنجا که انسان نمی داند باید بگوید نمی دانم، اگر این قول «لَا أَدْرِي» را ترک کند هلاک می شود، یعنی گرفتار رذائل اخلاقی میشود، گرفتار دروغ و هرزه گویی و اضافه گویی و ... می شود.
🔻 در جای دیگر امام علیهالسلام توضیح میدهند که بدانیم صحبت کردن خیلی سرمایه گذاری میخواهد و حرف زدن خیلی گران است و انسان باید خیلی مراقبت کند که زبان او بیخودی حرکت نکند، ایشان در حکمت ۳۷۴ میفرماید: آنچه را که نمی دانی نگو، و هرچه را هم که می دانی حق نداری بگویی.
🔻گاهی انسان یک حرفِ راست می زند و یک طایفه را به هم میریزد، دروغ گفتن حرام است اما راست گفتم که واجب نیست. غیبت کردن یعنی راست گفتن، طرف یک عیبی دارد و یک کار خلافی را واقعاً مرتکب شده و تو هم آن را می گویی، غیبت همین است. پس انسان هر چیزی را هم که می داند نباید بگوید.
❇️ سلسله درسهای #اخلاق در #نهج_البلاغه؛ استاد حضرت آیت الله دین پرور (دام ظله)
——————————————
🆔 @Ayatollahdinparvar
♦️ #خطبة_الغدیر ۷
🔸 مَعاشِرَ النّاسِ، ما قَصَّرْتُ فى تَبْلیغِ ما اَنْزَلَ اللَّهُ تَعالى اِلَىَّ، وَ اَنَا اُبَیِّنُ لَكُمْ سَبَبَ هذِهِ الْایَةِ: اِنَّ جَبْرَئیلَ هَبَطَ اِلَىَّ مِراراً ثَلاثاً یَأْمُرُنى عَنِ السَّلامِ رَبّى - وَ هُوَ السَّلامُ - اَنْ اَقُومَ فى هذَا الْمَشْهَدِ فَاُعْلِمَ كُلَّ اَبْیَضَ وَ اَسْوَدَ: اَنَّ عَلِىّ بْنَ اَبى طالِبٍ اَخى وَ وَصِیّى وَ خَلیفَتى عَلى اُمَّتى وَ الْاِمامُ مِنْ بَعْدى. الَّذى مَحَلُّهُ مِنّى مَحَلُّ هارُونَ مِنْ مُوسى، اِلّا اَنَّهُ لا نَبِىَّ بَعْدى. وَ هُوَ وَلِیُّكُمْ بَعْدَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ، وَ قَدْ اَنْزَلَ اللَّهُ - تَبارَكَ وَ تَعالى - عَلَىَّ بِذالِكَ آیَةً مِنْ كِتابِهِ هِىَ : اِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَالَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ ، وَ عَلِىّ بْنُ اَبى طالِبٍ الَّذى اَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ هُوَ راكِعٌ، یُریدُ اللَّهَ - عَزَّوَجَلَّ - فى كُلِّ حالٍ.
🔹 هان مردمان! در تبلیغ آن چه خداوند بر من نازل فرموده، كوتاهى نكردهام و اكنون سبب نزول آیه را بیان مىكنم: همانا جبرئیل از سوى سلام، پروردگارم - كه تنها او سلام است - سه مرتبه بر من فرود آمد و فرمانى آورد كه در این مكان به پا خیزم و به هر سفید و سیاهى اعلام كنم كه علىّبنابىطالب، برادر و وصىّ و جانشین من در میان امّت و امام پس از من است. همو كه جایگاهاش نسبت به من، به سان هارون نسبت به موسى است؛ مگر این كه پیامبرى پس از من نخواهد بود و او پس از خدا و رسول او صاحب اختیار شماست و خداوند تبارك و تعالى آیه اى بر من نازل فرموده كه: همانا تنها ولى و سرپرست و صاحب اختیار شما، خداوند و پیامبرش و مؤمنانىاند كه نماز به پا مىدارند و در ركوع زكات مىپردازند(مائده / ۵۵)، و قطعاً علىّبنابىطالب، نماز به پا داشته و در ركوع زكات پرداخته و پیوسته خداخواه است.
🔻“O people! I have not been neglectful about publicizing what has been delivered to me by God. Now, I am to explain to you the cause of the Revelation of this Verse: Gabriel, bearing His Command, came down to me thrice from ‘Peace’, the Creator – for only He is [the source of] Peace – he brought it to me that to stand amid this vast mass and deliver God's Command. Now, I announce you the coloured or white that: Ali, the son of Talib, is [as] a brother to me, and he is my executor, and successor to lead my people as an Imam after me! His relation to me is as Aaron to Moses is, except for no other messengers will follow me. After God and His Messenger, Ali is going to be your Conserver, and God has sent down a Verse saying: ‘Verily, your Guardian is Only God, His Messenger and the believers who pray and pay alms while are bowing down,’ (The Table: 5/55). Surely it is Ali who did set up prayer, and while bowing [down to pray], paid out alms, and always sought the Will of Almighty God.”
--------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
حضرت آیت الله دین پرور (دامتبرکاته)
. ♦️ مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام: 🔸 ما أَصِفُ مِن دارٍ أَوَّلُها عَناءٌ، وَ اخِرُها فَناءٌ 🔹 چ
۰۰┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈۰۰
#مجموعه_آثار
#دنیا_شناسی
🔰 فرصتی در موقعیت گذرا
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام در مورد معرفی دنیا میفرماید:
🔹 چه گویم از خانه ای که آغازش «رنج و سختی» و پایانش«نیستی» است. ( #خطبه ۸۱)
✍ یادآور روزی که متولد شدی گریان، ولی اطرافیان همه خندان و شادمان، که از سفر و سختیِ راه سالم آمده، از منزل تنگ و تاریکی که نه ماه در آنجا خوش کرده بودی.
🔻اینک با فرمان الهی مجبور به ترک آن و حضور در دنیای بسیار وسیعتر شده ای. اکنون از رنج راه رسته و در دامان مادر قرار گرفته و از شیره جانش می مکی و هر روز به رشد خود ادامه می دهی و روز به روز فرصت و امکانات بیشتر در اختیار گرفته و به بالندگی و پیشرفت نائل می شوی.
🔻 ولی این فرصت بسیار محدود و زودگذر است. زودا که بانگ «الرحیل» برمیخیزد. خوشا آنان که در این فرصت محدود به سرمایه اندوزی پرداخته و لحظه های عمر خود را به بطالت نگذرانده و از نعمت های الهی در راه رسیدن به سعادت بهره برداری کرده اند. به عبارت دیگر به دنیا و زیبایی های آن با دیده گذرا نگریسته و آن را ابزاری برای وصول به بهشت معرفت و قرب الهی دانسته و با تمام توان در راه این هدف مقدس کوشیدهاند.
✅ سختی دنیا همان محدودیت و ناپایداری و نیز «نیش و نشیب» در کنار «نوش و فراز» آن است، مثل کسی که می خواهد در جنبه علمی به اوج برسد، باید زحمت مطالعه و تحقیق را به جان خریده و از خوش گذرانی ها و اتلاف وقت دوری کند. همچنین در امور اقتصادی و معنوی هم بدون تحمل رنج موقعیت و تکامل دست نخواهد داد. نیز سرانجام هم باید بگذارد و بگذرد. پس نباید به دنیا غرّه شد و به بهای این سرمنزل موقتی و پررنج، خانه جاودانه و اصلی را از یاد برد و برای آن زاد و توشه تهیه نکرد.
📚 کتاب «منشور جاودانه» شرحی از #نهج_البلاغه ج۲ ص۳۲۹، تألیف آیت الله دین پرور دامت برکاته
---------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
۰۰┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈۰۰
#مجموعه_آثار
#هوای_نفس
🔰 استفاده غیر مجاز و حرکت در مسیر انحرافی
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام در مورد معرفی دنیا میفرماید:
🔹 ای مردم! از دو چیز بیش از هر چیز دیگر بر شما ترسانم: پیروی از هوای نفس و آرزوی دراز. ( #خطبه ۴۲)
✍️ هشدار امیرالمومنین علیهالسلام در پیروی از هوای نفس، به معنای استفاده نکردن از نعمتها و موهبتهای الهی نیست. مومنان و پارسایان اولویت در بهره برداری از این نعمتها را دارند تا آنها را به کمال رسانده و به ایمان و عمل صالح تبدیل سازند. بلکه منظور از این هشدار آن است که شخص مسلمان در مقابل امر و نهی الهی موضع گیری نکرده و برخلاف آن عمل نکند و به آن احترام بگذارد.
🔻غذای خوب و لذیذ خوردن مانعی ندارد، اما اگر از راه رباخواری و غش در معامله باشد، هوای نفس است و باید به شدت از آن پرهیز نمود. همانطور که امام علیهالسلام به مالک میفرماید: «ای مالک، مسلط بر هوای نفس خود باش و خود را از درافتادن در حرام نگهدار و بر آن سخت بگیر». (#حکمت ۴۱۶)
✅ کوتاه سخن آنکه از سخنان امیرالمومنین علیه السلام به خوبی استفاده میشود، آنچه مذموم و ناپسند است، حاکمیت هر فرمانروایی نفس و سهولت بر عقل و شرع است و این در مواردیست که خواست انسان در برابر فرمان الهی قرار بگیرد.
در هر صورت خطر بزرگ هواپرستی و بی پروایی از حرام و حریم الهی، افتادن در چاه باطلگرایی و دور شدن از حق مداری است، همان اصل مهمی که جهان بر اساس آن خلق شده است و انسان در پرتو آن به کمال میرسد.
📚 کتاب «منشور جاودانه» شرحی از نهج البلاغه ج۲ ص ۲۹و۳۰، تألیف آیت الله دین پرور دامت برکاته
---------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar