حضرت آیت الله دین پرور (دامتبرکاته)
. ♦️ مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام: 🔸 ما أَصِفُ مِن دارٍ أَوَّلُها عَناءٌ، وَ اخِرُها فَناءٌ 🔹 چ
۰۰┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈۰۰
#مجموعه_آثار
#دنیا_شناسی
🔰 فرصتی در موقعیت گذرا
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام در مورد معرفی دنیا میفرماید:
🔹 چه گویم از خانه ای که آغازش «رنج و سختی» و پایانش«نیستی» است. ( #خطبه ۸۱)
✍ یادآور روزی که متولد شدی گریان، ولی اطرافیان همه خندان و شادمان، که از سفر و سختیِ راه سالم آمده، از منزل تنگ و تاریکی که نه ماه در آنجا خوش کرده بودی.
🔻اینک با فرمان الهی مجبور به ترک آن و حضور در دنیای بسیار وسیعتر شده ای. اکنون از رنج راه رسته و در دامان مادر قرار گرفته و از شیره جانش می مکی و هر روز به رشد خود ادامه می دهی و روز به روز فرصت و امکانات بیشتر در اختیار گرفته و به بالندگی و پیشرفت نائل می شوی.
🔻 ولی این فرصت بسیار محدود و زودگذر است. زودا که بانگ «الرحیل» برمیخیزد. خوشا آنان که در این فرصت محدود به سرمایه اندوزی پرداخته و لحظه های عمر خود را به بطالت نگذرانده و از نعمت های الهی در راه رسیدن به سعادت بهره برداری کرده اند. به عبارت دیگر به دنیا و زیبایی های آن با دیده گذرا نگریسته و آن را ابزاری برای وصول به بهشت معرفت و قرب الهی دانسته و با تمام توان در راه این هدف مقدس کوشیدهاند.
✅ سختی دنیا همان محدودیت و ناپایداری و نیز «نیش و نشیب» در کنار «نوش و فراز» آن است، مثل کسی که می خواهد در جنبه علمی به اوج برسد، باید زحمت مطالعه و تحقیق را به جان خریده و از خوش گذرانی ها و اتلاف وقت دوری کند. همچنین در امور اقتصادی و معنوی هم بدون تحمل رنج موقعیت و تکامل دست نخواهد داد. نیز سرانجام هم باید بگذارد و بگذرد. پس نباید به دنیا غرّه شد و به بهای این سرمنزل موقتی و پررنج، خانه جاودانه و اصلی را از یاد برد و برای آن زاد و توشه تهیه نکرد.
📚 کتاب «منشور جاودانه» شرحی از #نهج_البلاغه ج۲ ص۳۲۹، تألیف آیت الله دین پرور دامت برکاته
---------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
۰۰┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈۰۰
#مجموعه_آثار
#هوای_نفس
🔰 استفاده غیر مجاز و حرکت در مسیر انحرافی
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام در مورد معرفی دنیا میفرماید:
🔹 ای مردم! از دو چیز بیش از هر چیز دیگر بر شما ترسانم: پیروی از هوای نفس و آرزوی دراز. ( #خطبه ۴۲)
✍️ هشدار امیرالمومنین علیهالسلام در پیروی از هوای نفس، به معنای استفاده نکردن از نعمتها و موهبتهای الهی نیست. مومنان و پارسایان اولویت در بهره برداری از این نعمتها را دارند تا آنها را به کمال رسانده و به ایمان و عمل صالح تبدیل سازند. بلکه منظور از این هشدار آن است که شخص مسلمان در مقابل امر و نهی الهی موضع گیری نکرده و برخلاف آن عمل نکند و به آن احترام بگذارد.
🔻غذای خوب و لذیذ خوردن مانعی ندارد، اما اگر از راه رباخواری و غش در معامله باشد، هوای نفس است و باید به شدت از آن پرهیز نمود. همانطور که امام علیهالسلام به مالک میفرماید: «ای مالک، مسلط بر هوای نفس خود باش و خود را از درافتادن در حرام نگهدار و بر آن سخت بگیر». (#حکمت ۴۱۶)
✅ کوتاه سخن آنکه از سخنان امیرالمومنین علیه السلام به خوبی استفاده میشود، آنچه مذموم و ناپسند است، حاکمیت هر فرمانروایی نفس و سهولت بر عقل و شرع است و این در مواردیست که خواست انسان در برابر فرمان الهی قرار بگیرد.
در هر صورت خطر بزرگ هواپرستی و بی پروایی از حرام و حریم الهی، افتادن در چاه باطلگرایی و دور شدن از حق مداری است، همان اصل مهمی که جهان بر اساس آن خلق شده است و انسان در پرتو آن به کمال میرسد.
📚 کتاب «منشور جاودانه» شرحی از نهج البلاغه ج۲ ص ۲۹و۳۰، تألیف آیت الله دین پرور دامت برکاته
---------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
♦️ #خطبة_الغدیر ۸
🔸 وَ سَاَلْتُ جَبْرَئیلَ اَنْ یَسْتَعْفِىَ لِىَ السَّلامَ عَنْ تَبْلیغِ ذالِكَ اِلَیْكُمْ - اَیُّهَا النّاسُ - لِعِلْمى بِقِلَّةِ الْمُتَّقینَ وَ كَثْرَةِ الْمُنافِقینَ وَ اِدْغالِ اللّائِمینَ وَ حِیَلِ الْمُسْتَهْزِئینَ بِالْاِسْلامِ، الَّذینَ وَصَفَهُمُ اللَّهُ فى كِتابِهِ: بِاَنَّهُمْ یَقُولُونَ بِاَلْسِنَتِهِمْ ما لَیْسَ فى قُلُوبِهِمْ ، وَ یَحْسَبُونَهُ هَیِّناً وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظیمٌ
🔹 و من از جبرئیل درخواستم كه از خداوند سلام اجازه كند و مرا از مأموریت تبلیغ به شما معاف دارد؛ زیرا كمى پرهیزكاران و فزونى منافقان و دسیسهى ملامتگران و مكر مسخره كنندگان اسلام را مىدانم؛ همانان كه خداوند در وصفشان در كتاب خود فرموده: به زبان مىگویند آن را كه در دلهایشان نیست (فتح / ١١) و مىشمارند آن را اندك و آسان، حال آن كه نزد خداوند بس بزرگ است. (نور / ١۵)
🔻 “And I asked Gabriel to beseech Almighty God so that He may discharge me from this duty of mine, because I well knew the scarcity of the virtuous, but the excess of the deceivers; and the vices of the blamers, as well who scald, and the deceit of those who insult Islam – those whom God has defined in His Book that: ‘They say what does not exist in their hearts, and they take it of very little importance, while it is of the utmost importance to God,’ (The Light: 24/25).
--------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
.
📌 ۱۲ تیرماه، سالگرد درگذشت احیاگر بزرگ #غدیر، علّامه شیخ عبدالحسین امینی نجفی رحمة الله علیه، صاحب موسوعهی بینظیر #الغدیر است که چهل سال از عمر پُربرکت خود را برای تألیف آن صرف نمود؛ کلام زیر از ایشان نقل شده است:
✅ «هم وزن خود برای غربت مولا امیرالمؤمنین علیهالسلام اشک ریختم و الغدیر را نوشتم.»
ترویح روح بلند آن علامهی جلیل القدر، قرائت کنیم سوره فاتحه و اخلاص را با صلوات...
🆔 @Ayatollahdinparvar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📅 ۱۲ تیر
🌹روز بزرگداشت علامه امینی (ره)
#علامه_امینی #الغدیر
🔻اقتباس از مجموعه مذهبی "ندای شیعه"
🆔 @Ayatollahdinparvar
🔰 بیانی از آیتالله دینپرور به مناسبت سالروز درگذشت علامه امینی(ره)
#قسمت_اول
🔻«الغدیر» حاصل پژوهشهای نفسگیر
مرحوم علامه امینی در میان مؤلفان و محققانی که در ارتباط با امیرالمؤمنین(ع) و نهجالبلاغه کار کردند، ویژگیهای خاصی داشت که همانها سبب ماندگاری کارش شد. مهمترین آنها پژوهشهای نفسگیری بود که ایشان برای تهیه کتاب الغدیر انجام داد. او به منابع محدود اکتفا نکرد و سراغ منابع اصلی و کتابهایی که کمتر در اختیار افراد معمولی بود میرفت. ضمن اینکه بیشتر منابعی که استفاده میکرد از منابع اهل تسنن بود. مرحوم علامه امینی به دلیل اینکه محتوا و منابع کافی در اختیار نداشت، برای دسترسی به آنها دائم در حال سفر به کشورهای مختلف و بازدید از کتابخانههای مهم دنیا بود. روش ایشان تحقیقات میدانی بود. او درصدد دستیابی به منابع دست اول بود؛ کاری بسیار پرزحمت بخصوص در آن زمانی که رفت و آمد به دشواری انجام میشد و وسایل ارتباط جمعی به گستردگی امروز نبود و با محدودیتهای بسیاری همراه بود؛ در آن شرایط به گفته خودش ۱۰ هزار جلد کتاب را مورد مطالعه قرار داد تا توانست الغدیر را بنویسد؛ او برای این کار مهم بیش از ۳۰ سال کتابخانههای کوچک و بزرگ ایران، عراق، حجاز، سوریه، لبنان، شبه قاره هند و پاکستان را مورد بررسی قرار داد.
🔻ادبیات «الغدیر» منحصر به فرد است
علامه امینی در این کتاب از روش نویسندگی و ادبیات خاصی استفاده کرده است؛ علامه امینی از ادبیات خاصی که در دنیای عرب مطرح بود، استفاده نکرد بلکه از ادبیات معاصر زمان خود که کمتر در کتابها کاربرد داشت، بهره برد. تا جایی که میتوان به جرئت گفت یکی از نقاط مثبت و ویژگیهایی که در الغدیر جلوه دارد همین ادبیات ویژه آن است.
🔻ذکر دقیق منابع در «الغدیر»
پیش از علامه امینی علمای زیادی درباره الغدیر و مسائل امامت و ولایت تألیفاتی داشتهاند و شاید بتوان گفت «عَبَقاتُ الاَنوار فی مَناقِبِ الائَمَةِ الاَطهار»، مفصلترین کتاب عقیدتی مذهب شیعه، نوشته میرحامدحسین در این حوزه است و علامه امینی در کتاب الغدیر از آن یاد کرده؛ اما ویژگیهای خاص و سبک نوشتاری الغدیر آن را از سایر آثار متمایز کرد. افزون بر آن در کتابهای قبلی منابع به طور دقیق ذکر نشده، اما در الغدیر به طور مستند اسم و حتی صفحه کتاب آمده است.
--------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
🔰 بیانی از آیتالله دینپرور به مناسبت سالروز درگذشت علامه امینی(ره)
#قسمت_دوم
🔻۱۰۰ هزار فیش برای تألیف «الغدیر» نگاشته شد
آیت الله دین پرور با نقل خاطره ای از قول علامه امینی میگوید:
«تا قرن چهارم اسلامی کتابهای بسیاری در دست بود اما از قرن پنجم به بعد آنها از دسترس خارج شد و پس از آن هر که آنها را نقل میکند با واسطه است؛ اما چون من همیشه سعی میکنم که بدون واسطه نقل کنم، در تلاش بودم که این کتابها را پیدا کنم و سرانجام آنها را در مکتبه ظاهریه دمشق پیدا کردم؛ اما شرایط استفاده از این کتابها بسیار دشوار بود و تنها روزی یک ساعت میشد از کتابخانه استفاده کرد. کتابدار بداخلاق هم پس از پایان ساعت مطالعه همه را بیرون کرده و اجازه نوشتن نمیداد؛ به همین دلیل اصرار کردم که در کتابخانه بمانم و او قبول کرد در را از بیرون قفل کرده و فردا بیاید. مدتی به همین منوال گذشت تا موفق شدم ۱۰۰هزار فیش از این کتابها تهیه کنم».
رئیس بنیاد بینالمللی نهجالبلاغه میافزاید: بیشتر مطالب کتاب از منابع اهلسنت است و او داوری را به خواننده واگذار کرده است؛ استفاده بدون تعصب از منابع و احترام به نویسندگان و خلفا از دیگر ویژگیهای این کتاب ارزشمند است.
🔻 «الغدیر» اثری فرقهگرایانه نیست
آیتالله دینپرور با تأکید بر اینکه روش علامه امینی چراغ راه پژوهشگران علوم دینی است، تشریح میکند: استفاده او از منابع اهل سنت که دسترسی به برخی از آنها دشوار و حتی غیرممکن بود، نشان از آن دارد که این کار فرقهگرایانه نیست و بر اصول مکتب اسلام نوشته شده است. علامه امینی میگفت که برای نوشتن بخشی از الغدیر به نسخه خطی معتبر اهل تسنن نیاز داشتم، اما پیدا نمیکردم. به حضرت علی علیه السلام متوسل شدم. وقتی از حرم خارج شدم در یک بساطی کتاب را دیدم. این نشانی از امدادهای الهی برای دسترسی به منابع است تا این اثر حالت فرقهگرایانه پیدا نکند. وی بیان میکند: متأسفانه برخی از علمای اهلسنت در مورد این کتاب عظیم سکوت کردند و حتی در کشورهای وهابی اصلاً الغدیر پیدا نمیشود؛ در حالی که در کتابخانههای ما منابع مهم اهل تسنن به وفور پیدا میشود؛ البته برخی از علمای اهل تسنن نیز این کتاب را تهیه کرده و حتی توصیه کردهاند همه و بخصوص جوانها این کتاب را بخوانند.
✅ این مفسر و مترجم نهجالبلاغه در پایان با ابراز تأسف میگوید: هنوز تمام کتاب الغدیر چاپ نشده و تنها ۱۱ جلد از ۲۰ جلد کتاب در دسترس همگان است. این ۱۱ جلد تلخیص هم شده و امیدوارم که در دسترس تمام مردم باشد زیرا حیف است که از چنین منبع عظیمی بیبهره بمانیم؛ الغدیر دنیایی از علوم و حقایق است.
--------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
.
#خدا_شناسی
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام:
🔸 سپاس خدای را که همه صفات او یکسان است و عالم هستی به یک نسبت از خوان گسترده او برخوردار، «تقدم» و «تأخر» در این نباشد تا گویند آغاز او بر انجامش پیشی گرفته و ظاهرش بر باطنش پیش دستی کرده است.
📚 #خطبه ۶۴
🆔 @Ayatollahdinparvar
۰۰┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈۰۰
#مجموعه_آثار
#خدا_شناسی
🔰 ویژگی صفات الهی
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام در مورد توحید و خداشناسی میفرماید:
🔹 سپاس خدای را که همه صفات او یکسان است و عالم هستی به یک نسبت از خوان گسترده او برخوردار، «تقدم» و «تأخر» در این نباشد تا گویند آغاز او بر انجامش پیشی گرفته و ظاهرش بر باطنش پیش دستی کرده است. ( #خطبه ۶۴)
✍️ تغییر و تبدیل از خصوصیات انسان و ممکنات است. جسم و جسمانیت همواره در معرض حوادث، تأثیر و تأثر بوده و هیچ پدیده ای از این قانون مستثنی نیست. «زمان» نیز خود مخلوق، متحول و سیّال است و از خود اختیاری ندارد. در واقع هر پدیده آغاز و انجامی دارد و حالات و شرایط گونه گون آن را تحت تأثیری جدّی قرار میدهد یعنی اول و آخر، و ظاهر و باطن دارد.
🔻اما تنها خدای متعال، آفریننده این گردونه و خارج از آن است، که نه تغییر و تبدیل دارد و نه اول و آخر، و نه ظاهر و باطن.
امام علیه السلام فلسفه و علت این «ثبوت» و «تغییرناپذیری» از عوامل و حوادث را به شیواترین بیان ترسیم کرده است:
«لَا يَجْرِي عَلَيْهِ السُّكُونُ وَ الْحَرَكَةُ وَ كَيْفَ يَجْرِي عَلَيْهِ مَا هُوَ أَجْرَاهُ وَ يَعُودُ فِيهِ مَا هُوَ أَبْدَاهُ وَ يَحْدُثُ فِيهِ مَا هُوَ أَحْدَثَهُ».
واژه «سکون» و «حرکت» وصف آفریدگار نتواند شد و چگونه حرکت و سکون بر آن ذات برتر صادق باشد در حالیکه خداوند آن دو را در بستر آفرینش روان ساخته است، و چگونه بدانچه خود پدید آورده روی نیاز آورد و محکوم آن گردد؟! ( #خطبه ۲۲۸)
✅ کوتاه سخن آنکه چون خداوند متعال تغییرناپذیر است، اول و آخر، ظاهر و باطن هم ندارد. زیرا به طور کلی صفات گوناگون، معلول عوامل مختلف بوده که ویژه مخلوقات و ممکنات است که دائم تحت تأثیر زمان، شرایط و حالات مختلفند.
📚 کتاب «منشور جاودانه» شرحی از نهج البلاغه ج۲ ص۱۸۰تا۱۸۲، تألیف آیت الله دین پرور دامت برکاته
#نهج_البلاغه
---------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
🔸💠🔸
در هلال اول ذیقعده پیدا روی تو
حضرت کاظم بود محو رخ دلجوی تو
آل حیدر شادمان از این که دنیا آمدی
شد بهشتی بو مدینه، با بهشتی بوی تو
زادروزت روز دختر باشد و هر دختری
افتخارش باشد ای بانو شود رهجوی تو
...........................................
💐 روز دختر و میلاد بانوی قدسیه مطهره، فاطمه معصومه(س) که بارگاه نورانیشان محل دائمی نزول فرشتگان بر زمین و دروازه بهشت است
خجسته باد.
🔷🔸💠🔸🔷
🆔 @Ayatollahdinparvar
.
#معرفت_شناسی
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام:
🔸شُغِلَ مَنِ الْجَنَّةُ وَ النَّارُ أَمَامَهُ سَاعٍ سَرِيعٌ نَجَا وَ طَالِبٌ بَطِي ءٌ رَجَا وَ مُقَصِّرٌ فِي النَّارِ هَوَى
🔹آنکس که بهشت و دوزخ را فرا روی خود بیند، سر از پا نشناسد و از فکر آن نیاساید و بیتفاوت نماند. (مردم در این رابطه سه گروه اند:)
تلاشگر شتابانی که به ساحل نجات هستند و جستجوگر کندروی که امید رستگاری دارد و تقصیر کاری که سرانجام در آتش فرو افتد.
📚 #نهج_البلاغه #خطبه ۱۶
🆔 @Ayatollahdinparvar
۰۰┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈۰۰
#مجموعه_آثار
#معرفت_شناسی
🔰 آینده نگری و نقش آن در زندگی
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام در مورد مسیر انتهایی زندگی انسان میفرماید:
🔹آنکس که بهشت و دوزخ را فرا روی خود بیند، سر از پا نشناسد و از فکر آن نیاساید و بیتفاوت نماند. (مردم در این رابطه سه گروه اند:)
تلاشگر شتابانی که به ساحل نجات هستند و جستجوگر کندروی که امید رستگاری دارد و تقصیر کاری که سرانجام در آتش فرو افتد. ( #خطبه ۱۶)
✍️ زندگی حرکت جدّی به سوی خداست و سرانجامِ هر کس به بهشت است یا دوزخ، پس باید این حقیقت بزرگ را دریافت و در جهت تعیین مسیر خود به سوی بهشت و سعادت حرکت کرد. به عبارت دیگر دلمشغولی هر انسان عاقل و آینده نگر باید خود او و سعادتش باشد و نباید به چیزی جز این بیاندیشد.
🔻 حضرت در حدیث دیگر می فرماید:
« خوشا آنان که سرگرم اصلاح کژی های خویشتن اند به طوری که فرصت عیبجویی دیگران را نیابند ... پس وقت خویش را صرف اصلاح و تربیت خود کنند و مردم نیز از آن در آسایش باشند». ( #خطبه ۱۷۵)
یعنی همه باید در فکر خودسازی و رسیدن به کمال انسانی و قرب الهی باشند. شیرینی و زیبایی زندگی در پرتو این سیر مقدس است.
✅ از طرفی مهم انتخاب راه حق و پرهیز از باطل است، لذا امام علیه السلام مردم را در این رابطه به سه گروه تقسیم میکند که هر یک با انتخاب خود راه سعادت یا شقاوت را برمیگزینند:
افرادی که راه حق را با سرعت طی می کنند و از هیچ سرزنش کننده هم پروانه دارند، اینان قطعاً اهل نجات اند.
کسانی که در جستجوی راه حل اند ولی سرمایه گذاری کافی را انجام نداده و با ضعف و سستی حرکت می کنند، اینان باز هم امید نجات دارند.
گروهی که کوتاهی می کنند و هوای نفس بر آنها حاکم گردیده و حق را نادیده میگیرند و راه باطل را برمیگزینند، اینان قطعاً از دوزخیانند.
📚 کتاب «منشور جاودانه» شرحی از نهج البلاغه ج۱ ص۳۹۱و۳۹۲، تألیف آیت الله دین پرور دامت برکاته
#نهج_البلاغه
---------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
.
#امام_شناسی
♦️ مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام:
🔸لَقَدْ عَلِمْتُمْ أَنِّي أَحَقُّ النَّاسِ بِهَا مِنْ غَيْرِي وَوَ اللَّهِ لَأُسْلِمَنَّ مَا سَلِمَتْ أُمُورُ الْمُسْلِمِينَ وَلَمْ يَكُنْ فِيهَا جَوْرٌ إِلَّا عَلَيَّ خَاصَّةً
🔹شمایان خوب می دانید که من به خلافت سزاوارتر از دیگرانم ولی به خدا سوگند تا آنگاه که امور مسلمانان به هنجار و سامان باشد و جز بر من ستم نرود، صبر و سکوت پیشه کنم.
📚 #نهج_البلاغه #خطبه ۷۳
🆔 @Ayatollahdinparvar
۰۰┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈۰۰
#مجموعه_آثار
#امام_شناسی
🔰 سکوت مشروط
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام در مورد خلافت و حکومت میفرماید:
🔹شمایان خوب می دانید که من به خلافت سزاوارتر از دیگرانم، ولی به خدا سوگند تا آنگاه که امور مسلمانان به هنجار و سامان باشد و جز بر من ستم نرود، صبر و سکوت پیشه کنم، به خاطر خدا و پاداش صابران و بی رغبتی به ریاست و حکومتی که برای آن سر و دست می شکنند. ( #خطبه ۷۳)
✍️ امام علیه السلام با بیان این جمله به موضوع آرامش و امنیت داخلی، و حفظ و حراست مرزها از حمله و هجوم دشمن خارجی اشاره داشته که حکومت اسلامی موظف به تامین آنهاست، گرچه رشد معنوی عمومی و عدالت و رسیدن به افقهای بلند و متعالی جامعه اسلامی جز در پرتو به رهبری امام معصوم صورت نخواهد.
🔻آن حضرت در موارد زیادی به عملکرد خلفا اعتراض نموده و رسماً دخالت می کردند، که شاهدِ آنْ جمله معروف خلیفه دوم است که بارها می گفت «لَولا عَلیٌ لَهَلَکَ عُمَر» یعنی اگر دخالت علی علیه السلام نبود نظام جامعه و زندگی مسلمانان در هم می ریخت و نابسامانی و هرج و مرج فراگیر می شد.
✅ بنابراین امیرمومنان علی علیه السلام در دوران خلفا به عنوان یک دیدهبان آگاه و شجاع و یک قانون شناس مقتدر مطرح بوده و هر جا که لازم می دید و صلاح بود، وارد میشد و اقدامی کرد. از این رو این جمله که «حضرت علی علیه السلام ۲۵ سال خانه نشین بود» صحیح نیست، بلکه از خاستگاه مقام امامت که مسئولیتی الهی و موقعیتی پدرگونه در مقابل کارها و دستورهای غیرقانونی است، می ایستاد و به صراحت موضع مناسب میگرفت و راه درست را نشان میداد و حتی به مرحله اجرا می گذاشت.
📚 کتاب «منشور جاودانه» شرحی از نهج البلاغه ج۲، ص۲۸۱، تألیف آیت الله دین پرور دامت برکاته
#نهج_البلاغه
---------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
▬▬▬▬ ஜ۩🔴۩ஜ ▬▬▬▬
🔰 #زیبا_شناختی_ادبی
#استعاره در کلمه «یَحُطُّ»
🔻 حضرت علی علیه السلام در بازگشت از صفین یکی از اصحاب را که بیمار بود، دیدند و بدو فرمودند:
🔸... وَ لَكِنَّهُ يَحُطُّ السَّيِّئَاتِ وَ يَحُتُّهَا حَتَّ الْأَوْرَاق
🔹امّا بیماری گناهان را از بين میبرد و آنها را مانند برگ درختان میريزد. ( #حکمت ۴۲)
✍️ کلمه «یَحُطُّ» به معنای بر زمین نهادن بار سنگین از دوش حیوان است. حضرت با به کار بردن این کلمه خواستهاند بفهمانند #گناه بار سنگینی است بر دوش انسان که به وسیله #بیماری برداشته میشود و بدین ترتیب انسان راحت میشود و سپس آماده لقاء پروردگارش میگردد (تخففوا تلحقوا: سبک شوید سپس ملحق گردید) و پس از #مرگ نیز در خواب برزخی اش آسوده میخوابد.
✅ باد پاییزی نیز همینطور است یعنی باری از دوش درخت برمیدارد تا درخت در فصل زمستان آسوده بخوابد.
#نهج_البلاغه
---------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
.
#افزایش_رزق_و_روزى
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام:
🔸 إِسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِالصَّدَقَةِ
🔹 روزى را به وسیله صدقه فرود آورید.
📚 #نهج_البلاغه #حکمت ۱۳۷
🆔 @Ayatollahdinparvar
▬▬▬▬ ஜ۩🔴۩ஜ ▬▬▬▬
🔰 #راه_افزایش_رزق_و_روزى در کلام امام علی علیه السلام
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام در حکمت ۱۳۷ نهج البلاغه میفرمایند:
🔸 إسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِالصَّدَقَةِ
🔹 روزى را به وسیله صدقه فرود آورید.
✍️ امام علیه السلام در این کلام کوتاه حکمت آمیز اشاره به اسباب فزونى نعمت کرده مى فرماید: «روزى را به وسیله صدقه فرود آورید»(اسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِاالّصَدَقَةِ)
🔻منظور از رزق و روزى تمام مواهب الهى است که انسان در زندگى به آن نیاز دارد و معمولاً بر مواهب مادى از قبیل مال و املاک گوناگون اطلاق مى شود، هرچند درباره امور معنوى نیز به کار مى رود، مثلاً مى گوییم: «اللّهُمّ ارْزُقْنَا الاْیمانَ وَالْیَقینَ، خداوندا ایمان و یقین به ما روزى بفرما» ولى در کلام مورد بحث اشاره به مواهب مادى است.
🔻 منظور از «صدقه» هرگونه موهبت مادى است که بدون عوض و با انگیزه الهى در اختیار دیگرى قرار داده شود.
🔻حضرت در این کلام نورانى رابطه نزدیکى میان صدقات و فزونى رزق و روزى بیان فرموده است. این معنا در روایات دیگر نیز با عبارات متفاوتى آمده است از جمله در حکمت ۲۵۸ آمده است که ایشان مى فرماید: «إذا أمْلَقْتُمْ فَتاجِرُوا اللهَ بِالصَّدَقَةِ، هر زمان فقیر و نیازمند شدید با دادن صدقه با خداوند معامله کنید».
💠 در حدیث دیگرى از امام صادق علیه السلام مى خوانیم که به یکى از فرزندانش فرمود:
از آن مالى که نزد تو بود چقدر باقى مانده؟ عرض کرد: فقط چهل دینار.
امام علیه السلام فرمود: برو و آن را به نیازمندان صدقه بده.
عرض کرد: چیزى غیر از آن در بساط نیست، فرمود: مى گویم آن را صدقه بده خدا به جاى آن به ما مى دهد. سپس فرمود: «أَما عَلِمْتَ أنَّ لِکُلِّ شَیْء مِفْتاحاً وَمِفْتاحُ الرِّزْقِ الصَّدَقَةُ، آیا نمى دانى هرچیز کلیدى دارد و کلید رزق صدقه است؟» پس برو و آن را در راه خدا به نیازمندان بده. فرزند امام این کار را کرد.
ده روز نگذشته بود که از محلى چهار هزار دینار خدمت حضرت آوردند. امام(علیه السلام)فرمود: فرزندم! چهل دینار براى خدا دادى و خداوند چهار هزار دینار به ما داد.
✅ اسباب و موانع رزق و روزى رزق و روزى اسباب و موانع مختلفى دارد. این اسباب و موانع بر دو گونه است: بخشى جنبه مادى و ظاهرى دارد و بخشى جنبه معنوى.
🔻اسباب مادى رزق و روزى، تلاش و کوشش، و دقت در انتخاب کسب و کار و برخورد خوب با مردم، داشتن حساب و کتاب دقیق و امثال آن است.
موانع مادى آن نیز تنبلى، بدرفتارى با مردم و اقدام هاى بدون مشورت و بى مطالعه و امثال آن است.
🔻اما اسباب معنوى آن امور زیادى از جمله دادن صدقه و بخشش در راه خداست. قرآن کریم مى فرماید: «(یَمْحَقُ اللهُ الرِّبَا وَیُرْبِى الصَّدَقَاتِ)، خداوند ربا را نابود مى کند، و صدقات را افزایش مى دهد».
این آیه نیز اشاره به این معنا دارد که صدقه باعث ازدیاد روزى مى شود.
همچنین در احادیث اسلامى آمده است که نماز شب، بیدار ماندن میان طلوع فجر و طلوع آفتاب و پرداختن به ذکر و دعا تأثیر زیادى در فزونى روزى دارد. از جمله موانع معنوى روزى گناهان مختلف است، از این رو در بعضى از احادیث امیر مؤمنان آمده است:
«إذا أبْطَئَتِ الاْرْزاقُ عَلَیْکَ فَاسْتَغْفِرِ اللهَ یُوَسِّعْ عَلَیْکَ فیها، هنگامى که روزى براى تو سخت شد از گناهانت استغفار کن خداوند روزى تو را وسیع مى گرداند».
💠 روایت معروفى نیز در ذیل آیات ۱۰ به بعد سوره «نوح»: (فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّاراً * یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُمْ مِّدْرَاراً * وَیُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَال وَبَنِینَ وَیَجْعَلْ لَّکُمْ جَنَّات وَیَجْعَلْ لَّکُمْ أَنْهَاراً …) از امیرمؤمنان علیه علیه السلام نقل شده که گروهى نزد آن حضرت آمدند و از خشکسالى و کمبود فراورده هاى کشاورزى و مانند آن شکایت داشتند. حضرت به همه آنها دستور داد که از گناهان خود توبه کنند و به این آیات استناد فرمود.
💠 در مورد صله رحم از امام باقر علیه السلام نقل شده است که مى فرماید: «صُلَةُ الاْرْحامِ تُزَکِّى الاْعْمالَ وَتُنْمِى الاْمْوالَ، صله رحم اعمال انسان را پاکیزه و اموال را فزونى مى دهد». در مقابل آن قطع رحم باعث تاریکى فضاى زندگى و کمبود روزى است.
#نهج_البلاغه
---------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
.
#اقتصاد_اسلامی
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام:
🔸وَ اللَهِ لَوْ وَجَدْتُهُ قَدْ تُزُوِّجَ بِهِ النِّسَاءُ وَ مُلِكَ بِهِ الْإِمَاءُ لَرَدَدْتُهُ
🔹به خدا سوگند اگر اموال و املاک بیت المال کابین همسران و بهای کنیزکان هم شده باشد، آن را به بیت المال برمیگردانم.
📚 #نهج_البلاغه #خطبه ۱۵
🆔 @Ayatollahdinparvar
۰۰┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈۰۰
#مجموعه_آثار
#اقتصاد_اسلامی
🔰مبارزه با فساد مالی
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام در مورد غارت بیت المال میفرماید:
🔹 به خدا سوگند اگر اموال و املاک بیت المال کابین همسران و بهای کنیزکان هم شده باشد، آن را به بیت المال برمیگردانم که در عدالت گشایش است، و آن کس که عدل و داد بر او سخت آید، از بیداد به فریاد آید. ( #خطبه ۱۵)
🔻از آنجا که عدالت اجتماعی اولین و مهمترین برنامه حکومت و دولت اسلامی است، باید با سرعت و قاطعیت اقدام کرد تا بی درنگ اموال عمومی ای که حاتم بخشی شده است، به بیت المال بازگردد لذا امام علیه السلام در روز دوم خلافت خود اعلام فرمود که قانون عدالت اسلامی زمان و مکان نمی شناسد، پس هر کس در هر زمان از اموال عمومی سوء استفاده کرده است، باید آن را برگرداند و گرنه خود دست به این کار خواهد زد.
💠 در این خطبه به چند نکته یادآوری شده است:
۱. مبارزه با فساد مالی باید در اولویت برنامه های دولت اسلامی قرار داشته باشد.
۲. اجرای عدالت آشنا و غریبه نمی شناسد.
۳. قانون عدالت عطف به ماسبق نمی شود (و نسبت به ریخت و پاش های نابجای گذشته ی مسئولین قابل اجراست).
۴. هزینه شدن اموال غصب شده دلیلی بر عدم پیگیری نخواهد بود.
۵. برخلاف نظر کوته نظران عدالت تنها محدودیت و تنگنا نیست بلکه گشایش و توسعه، و زمینه سازی گسترده برای رفاه و آسایش عموم افراد جامعه خواهد بود.
✅ امام علیه السلام پس از بیان فلسفه عدالت و ضرورت پیاده کردن آن در حکومت اسلامی به عنوان نخستین وظیفه دولت اسلامی، خود به اجرای این قانون و باز پس گیری اموال به غارت رفته مردم اقدام نمود.
📚 کتاب «منشور جاودانه» شرحی از نهج البلاغه ج۲، ص۳۷۱، تألیف آیت الله دین پرور دامت برکاته
#نهج_البلاغه
---------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
.
#رفتار_شناسی
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام:
🔸أَلَا فَاعْمَلُوا فِي الرَّغْبَةِ كَمَا تَعْمَلُونَ فِي الرَّهْبَةِ
🔹 به هوش باشید! همانگونه که در روزگار و ترس و بلا خدمت و اطاعت می کنید در هنگام خوشی و رفاه نیز چنین باشید.
📚 #نهج_البلاغه #خطبه ۲۸
🆔 @Ayatollahdinparvar
۰۰┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈۰۰
#مجموعه_آثار
#رفتار_شناسی
🔰 هشدار از فرصت سوزی
♦️امیرالمومنین علیه السلام در مورد راه و رسم بندگی می فرماید:
🔹 به هوش باشید! همانگونه که در روزگار و ترس و بلا خدمت و اطاعت می کنید در هنگام خوشی و رفاه نیز چنین باشید. ( #خطبه ۲۸)
✍ طاعت و عبادت خداوند نباید منحصر به روزگار سختی و گرفتاری باشد، بلکه در هنگام خوشی و شادی هم باید انجام وظیفه کرد؛ آنها که در وقت سرور و شادمانی از یاد خدا و انجام واجبات شانه خالی می کنند، ناسپاس هستند و از راه رسم عبودیت و بندگی خدا خارج شده اند، و این بر خلاف انصاف و کرامت انسانی است، همانگونه که قرآن از چنین افرادی نکوهش می کند:
🔻 وَ إِذا مَسَّکُمُ الضُّرُّ فِي الْبَحْرِ ضَلَّ مَنْ تَدْعُونَ إِلاَّ إِيَّاهُ فَلَمَّا نَجَّاکُمْ إِلَي الْبَرِّ أَعْرَضْتُمْ وَ کانَ الْإِنْسانُ کَفُوراً
💠 و آنگاه که خوف و خطر در دریا به شما رسد، آنچه غیر از خدا می خواندید از یاد شما برود، پس وقتی که خداوند شما را به ساحل نجات رساند، از طاعت و عبادت او روی بگردانید؛ و به راستی که انسان کافر و ناسپاس است.
✅ بنابراین بنده حقشناس در روزگار خوف و سختی، صبر و فرمانبرداری پیشه می کند و در هنگام خوشی و نعمت شکرگزار و وظیفه شناس خواهد بود.
📚 کتاب «منشور جاودانه» شرحی از نهج البلاغه ج۱، ص۵۵۵، تألیف آیت الله دین پرور دامت برکاته
#نهج_البلاغه
---------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
▬▬▬▬ ஜ۩🔴۩ஜ ▬▬▬▬
🔰 #منطق_بهت_آور امیرالمؤمنین علیه السلام
🔻 #خوارج گروهی خونریز و سفاک بودند. از هر گونه اقدامی علیه حکومت امیرالمؤمنین علیه السلام، فروگذار نکرده بودند!
عبدالله بن خباب را در مقابل چشمان زن باردارش سر بریدند سپس زن بارادارش را شکم دریدند! و خودش را کشتند و جنینش را نیز درآوردند و سر بریدند!
در راهی به دو مرد که یکی مسلمان و دیگری مسیحی بود، برخورد کردند. مرد مسلمان را به خاطر اینکه مواضع سیاسی اش با مواضع سیاسی آنان همخوانی نداشت سربریدند اما مرد نصرانی را آزاد کردند!
🔻خوارج قومی چنین سفاک و بیرحم بودند که به هدایتشان هیچ امیدی نبود! امیرالمؤمنین خودش و برخی یارانش هر چه کردند که اینان هدایت شوند، نشد که نشد!
سرانجام در برابر امام آرایش نظامی گرفتند. اعلام #جنگ شد. خوارج در #نهروان جمع شدند!
👈 امیرالمؤمنین علیه السلام بر اساس رسم همیشگی خودشان که هیچ جنگی را قبل از #دعوت_به_صلح و #هدایت_دشمن آغاز نمیکردند، در اینجا نیز اراده فرمودند که یک بار دیگر این قوم گمراه را #هدایت کنند!
وقتی امام علی علیه السلام، خوارج را به #صلح دعوت میکردند از آنان خواستند که هر چه شبهه درباره ایشان دارند مطرح کنند.
🔻خوارج شبهههایشان را یکی یکی بیان کردند و امام نیز آنها را پاسخ دادند (این شبهات و پاسخهای امیرالمؤمنین علیه السلام در کتب تاریخی ذکر شده است).
🔹پاسخ های قانع کننده و #احتجاجات جذاب امام که پایان یافت، لشکر ١٢هزار نفری خوارج برای دقایقی ساکت شد! منطق قاطع امام چنان قانع کننده بود که به قول قرآن کریم «فَبُهِتَ الّذی کَفَر» شدند!
برخی به یکدیگر گفتند: "راست میگوید! همه استدلالهای مارا بر باد داد!"
❗️سپس از چهارگوشهی لشکر فریاد برخاست که: "التوبة التوبة! یا امیرالمؤمنین!"
✅ و سرانجام هشت هزار نفر از آن سپاهِ دوازده هزار نفری توبه کردند و از امیر المومنین امان خواستند و به ایشان پناه آوردند! امام علیه السلام ـ اماـ بنا بر مصالحی نخواستند که آنان به سپاه ملحق شوند بلکه به آنان دستور دادند که میدان جنگ را ترک کنند و سپاه علی (ع) را با چهارهزار خارجی باقی مانده در نهروان، تنها بگذارند.
📚 الفتوح ج۴،ص۲۷۰، نوشته ابن اعثم کوفی، (قرن دوم و سوم هجری قمری)
--------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
.
#پیامبر_شناسی
♦️مولانا امیرالمؤمنین علیه السلام:
🔸بَعَثَ فِيهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَيْهِمْ أَنْبِيَاءَهُ لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِيَّ نِعْمَتِهِ وَ يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْلِيغِ وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ وَ يُرُوهُمْ آيَاتِ الْمَقْدِرَةِ
🔹خداوند سفیرانش را بر اساس زمانبندی، یکی پس از دیگری به سوی مردم فرستاد تا استعدادهای نهفته آفریده را در آنان بشکفند، و میثاق و فطرت الهی را در آنان عینیت بخشند، و نعمت فراموش شده او را به یادشان آورند، و با رساندن پیام حق راه هرگونه عذری را بربندند، و گنجینه های خرد را از اسارت خرافات و اوهام آزاد سازند و نشانه های قدرت الهی را به دید مردم نشان دهند.
📚 #نهج_البلاغه #خطبه ۱
🆔 @Ayatollahdinparvar
۰۰┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈۰۰
#مجموعه_آثار
#پیامبر_شناسی
🔰 اهدف مهم فرستادن پیامبران
♦️امیرالمومنین علیه السلام در مورد فلسفه فرستادن پیامبران الهی می فرماید:
🔹خداوند سفیرانش را بر اساس زمانبندی، یکی پس از دیگری به سوی مردم فرستاد تا استعدادهای نهفته آفریده را در آنان بشکفند، و میثاق و فطرت الهی را در آنان عینیت بخشند، و نعمت فراموش شده او را به یادشان آورند، و با رساندن پیام حق راه هرگونه عذری را بربندند، و گنجینه های خرد را از اسارت خرافات و اوهام آزاد سازند و نشانه های قدرت الهی را به دید مردم نشان دهند. ( #خطبه ۱)
✍ خداوند برای هدایت انسانها یک یکصد و بیست و چهار هزار پیامبر فرستاده است که البته همه آنها در یک سطح نبودند و از نظر دایره تبلیغ هم با یکدیگر تفاوت داشتند بعضی حوزه ماموریتشان جهانی بود و به از دیگر مبلغ شریعت آنان بودند.
🔻 علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار جلد ۱۱ صفحه ۳۰ آورده است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:
خداوند عزوجل یکصد و بیست و چهار هزار پیامبر آفرید و من در پیشگاه او از همه برترم، ولی هیچ به خودم نمیبالم و فخری نیست بلکه اظهار حقیقت است، و نیز پروردگار یکصد و بیست و چهار هزار وصی آفرید و علی از همه آنها برتر است.
✅ پنج هدف مهم در فرستادن پیامبران عبارتست از:
۱.توجه دادن به پیام فطری انسان ها
۲. یادآوری نعمت های فراموش شده الهی
۳. اتمام حجت
۴. رشد و شکوفایی اندیشه ها
۵. نشان دادن حقایق توحیدی و معرفتی
📚 کتاب «منشور جاودانه» شرحی از نهج البلاغه ج۱، ص۱۳۷، تألیف آیت الله دین پرور دامت برکاته
#نهج_البلاغه
---------------------------------------
🆔 @Ayatollahdinparvar
.
💢 چقدر خوبست که جوانها در گوشیشان یک سری صوت همیشه ذخیره دارند... هنگام اوقات بیکاری، در طول سفر یا در مترو به آن گوش میدهند...
👈 همه ما به مجالس نصیحت و دین آموزی نیاز داریم... اصلا مشکل اساسی ما اینست که دین را درست یاد نگرفته ایم، یعنی دوره دین آموزیمان را تکمیل نکرده ایم... نداشتن فهم درست از مسائل دینی باعث میشود تا نتوانیم درست به آن عمل کنیم...
✅ راهش فقط یه چیز است ... ارتباط با منبر...
🔻مَجالِسُ العِلمِ غَنیمَةٌ
🔹مجلس علم، غنیمت است.
#کلام_امیر
📚 غررالحکم امیرالمؤمنین علیه السلام، حدیث ۷۰۸۰
🆔 @Ayatollahdinparvar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
💢 #سفری_به_درون_چشم_انسان
♦️امام امیرالمؤمنین علیه السلام:
✨اعْجَبُوا لِهَذَا الاِْنْسَانِ یَنْظُرُ بِشَحْم ✨
🔹از این انسان تعجب کنید که با یک قطعه پیه (چربی) مى بیند.
📚 #نهج_البلاغه #حکمت ۸
🆔 @Ayatollahdinparvar