📌 #معرفی_کتاب در حوزه روش شناسی
💢 کتاب روش شناسی علوم اجتماعی ترجمه فارسی سه مقاله از مقالههای ماکس وبر در مورد روششناسی است که در مجموع حاوی اندیشههایی پرمایه و راهگـشا در زمینـه مسائل و معضلات روششناسی علوم اجتماعی هستند.
⭕️ وبـر در این جستارها به مصاف ایـن پرسش بنیادی کانتی میرود که «حصول معرفت علمی به پدیدههای اجتماعی و فرهنگی، چگونه امکانپذیر است؟» اکنون در ابتدای قرن ۲۱، درست همانند زمان نگارش این مقالهها (دو دهه قبل از جنگ جهانی اول و آغاز قرن بیستم) مباحث روششناسی هنوز گستردهترین و مهمترین زمینه مجادله و مواجهه فکری جریانهای رقیب در عرصه علوم اجتماعی است.
⭕️ در دوره تاریخی نگارش این جستارها نیز مهمترین مسائل مورد بحث نه مسائل اصلی و محتوایی علوم اجتماعی بلـکه مسائل روششناختی بودند. یعنی نه مسائل تئـوریک بلکـه مسائل متاتئوریک. وبر در سختترین دورهدحیات ذهنی خود درگیر همین مباحث منطقی و فلسفی علوم اجتماعی شد.
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 💢 موضوع: ♦️ روش شناسی علوم انسانی محقق و علوم انسانی
📌 نسبت روش و معرفت شناسی
💢 در معرفت شناسی از شناخت هست ها و میزان توانایی انسان در کشف واقعیت بحث می شود اما در روش شناسی از کیفیت شناخت هست ها و چگونگی کسب معرفت درباره آن ها سخن می رود در عین حال بخش های زیادی از دانش معرفت شناسی به بحث از ارزش معرفت و میزان اعتبار منابع معرفت و روش کسب معرفت اختصاص دارد معرفت شناسی بنیان های روش داوری را شکل می دهد.
⭕️ اگر اندیشه هایی چون حس گرایی، تجربه گرایی و اثبات گرایی بر ذهن محقق حاکم باشد در آن صورت روش حاکم بر تحقیقات علمی او روش تجربی خواهد بود ، سایر منابع معرفت برای او یا فاقد اعتبارند و یا منابع ایدئولوژیکی و در نتیجه غیر علمی تلقی می شوند.
⭕️ حال اگر به جای عقل تجربی و عقل انتقادی، منابع دیگر معرفت را اصل بدانیم طبیعتاً آثار آن را در روش های تحقیق نیز خواهیم دید روشن است که اگر عقل متافیزیکی، عقل نظری ، عقل قدسی، عقل فعال و عقل مستفاد را به رسمیت بشناسیم و در کنار همه این ها اگر وحی الهی را از منابع معتبر معرفت بدانیم در آن صورت
روش تحقيق ما کاملاً دگرگون خواهد شد.
▫️جهان های اجتماعی ص۴۹
▫️روش شناسی علوم انسانی اسلامی ص ۳۶
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #معرفی_کتاب در حوزه روش شناسی
💢 کتاب حاضر ضمن ارزیابی روششناسی علوم انسانی متفکران سرشناس جهان اسلام در دهههای اخیر، تلاش دارد مدل و الگویی از علم اسلامی ارایه نماید و ظهور جریانهای احیاگرانه فکری در زمینه آموزش و پژوهش در علوم انسانی و اسلامی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
⭕️ نویسنده ابتدا تاریخچهای از شکلگیری فعالیتهای علمی در جهان اسلام در زمینههای مختلف ارایه نموده و جریانهای فکری غالب در قرون مختلف را معرفی نموده است. آنگاه به معرفی برخی از شخصیتهای علمی مسلمان که در صدد ایجاد یک روششناسی مناسب برای علوم انسانی بودند، پرداخته و مبانی فکری آنان را در علوم انسانی و اسلامی مورد بحث و بررسی قرار داده است.
⭕️ وی در این زمینه به معرفی شخصیت و افکار اندیشمندانی چون: اسماعیل راجا الفاروقی، سید محمد نقیب العطاس، ضیاءالدین سردار، سید حسین نصر، موریس بوکای و مسعود العالم چودری چرداخته و دیدگاههای آنان را در زمینه مسایلی همچون: علم دینی، نظام جهانی اسلام، علم مدرن، علم مقدس، علم اسلامی و علم دینی مورد نقد و ارزیابی قرار داده است. وی همچنین به بررسی بایستههای روش ورود به علوم انسانی و اسلامی پرداخته و افق و چشماندازهای نوین به علم اسلامی را بررسی نموده است.
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 💢 موضوع: ♦️ روش شناسی علوم انسانی محقق و علوم انسانی
📌نسبت روش و منطق
💢 دانش منطق را به یک اعتبار می توان دانش روش نامید ؛ روش راهبری فکر و اندیشه روش درست .اندیشیدن روش درست تعریف کردن و روش
درست استدلال آوردن. دانشی که قالب ها و ساختارهای اندیشه درست از نادرست را نمایان می کند.
⭕️ در عین حال روش شناسی بسیار عام تر و گسترده تر از دانش منطق است. دانش منطق صرفاً عهده دار ارائه روش تعریف و روش استدلال یا تبیین است. اما از ارائه مدل یا ساختاری برای دستیابی به توصیفی درست یا تفسیری صحیح و یا پیش بینی و کنترل ناتوان است. اساساً منطق دانان سنتی
هرگز دغدغه روش شناسی تفسیر، پیش بینی، ارزشیابی و کنترل را نداشتند.
⭕️ خلاصه آنکه دانش منطق هر چند دانش روش است؛ اما نه همه روش های مورد نیاز در علوم انسانی بلکه صرفاً روش تعریف و استدلال به همین دلیل آشنایی با این دانش برای آگاهی از روش صحیح تعریف و استدلال، لازم است.
▫️ روش شناسی علوم انسانی اسلامی ص ۳۶
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #معرفی_کتاب در حوزه روش شناسی
💢 کتاب روش در روش تلاشی است متمرکز، سازمانیافته و هدفمند برای شناساندن هویت تاریخی و فلسفی ناظر بر سه جریان روششناختی کمّی، کیفی و ترکیبی در علوم انسانی. در این میان، قبض و بسط بنیانهای هستیشناختی، معرفتشناختی و روششناختیِ روش در کانون توجه قرار دارد.
⭕️ نویسنده در سراسر کتاب بر اتصال فلسفه و روش از سویی و فهم مبانی نظری فنون تحقیق کمّی، کیفی و ترکیبی از سویی دیگر تأکید میکند.
⭕️ جدا از تشریح پیبندیهای فلسفی و پارادایمی روش در علوم انسانی، نویسنده در لابهلای مباحث و مجادلههای موجود، ذهن خواننده را نسبت به آنچه امروزه در حوزه تحقیقات اجتماعی در کشور جریان دارد حسّاس میکند و ابزارها و معیارهایی برای نقد و ارزیابی این تحقیقات در اختیار وی میگذارد.
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 💢 موضوع: ♦️ روش شناسی علوم انسانی محقق و علوم انسانی
📌 نسبت روش و دانش اصول فقه
⭕️ یکی دیگر از دانش های مرتبط با روش ، دانش اصول فقه است هر چند معنای اصول پایه ها و مبانی است و بنابراین اصول فقه به یک معنا
عبارت است از پایه ها و مبانی فقه اما دقت در رسالت این علم و فلسفه وجودی آن و همچنین مسائل اصلی آن نشان می دهد که علم اصول فقه
در حقیقت عبارت است از دانش روش استنباط و روش کشف آموزه های .
⭕️ علم اصول به دنبال ارائه روش صحیح استنباط احکام شرعی از
منابع دینی است به تعبیر شهید مطهری
صحيح
علم اصول در حقیقت علم دستور استنباط است.
⭕️ این علم روش استنباط از منابع فقه را در فقه به ما می آموزد. از این رو، علم اصول مانند علم منطق یک علم دستوری است و به «فن نزدیکتر است تا «علم» یعنی در این علم درباره یک سلسله (بایدها
سخن میرود نه درباره یک سلسله است ها)
البته به اعتقاد نویسنده در صورت تکمیل و به روز رسانی این دانش و آگاهی عالمان اصولی از مباحث روش شناسی و دیدگاه های تأویلی و تفسیری معاصر، می توان به جای تعبیر اصول فقه آن را با همان عنوان اولیه اش یعنی اصول استنباط معرفی کرد و از آن به عنوان روشی برای کشف همه آموزه های دینی اعم از فقهی ،اخلاقی ،سیاسی ، اجتماعی و امثال آن استفاده نمود.
▫️ روش شناسی علوم انسانی اسلامی ص۳۸
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #معرفی_کتاب در حوزه روش شناسی
💢 در این کتاب مکاتب فکری در نظریه اجتماعی و فلسفه اجتماعی، از پدیده شناسی شوتز تا پیشرفت های اخیر در فلسفه هرمنوتیک و نظریه انتقادی مورد بحث قرار گرفته است. نویسنده میکوشد اگر چیزی را از آنها اقتباس کردهاست، روشن سازد.
⭕️ نویسنده درباره این اثر میگوید: «برخی دیدگاه ها در اندیشه اجتماعی معاصر هستند که به تفصیل تحلیل شان نکرده ام و این در حالی است که بسیاری از آنچه گفته ام، مستقیما معطوف به آنها است. من کارکردگرایی، ساخت گرایی و تعامل گرایی نمادین - عناوینی برای مجموعه دیدگاه های متنوع و اما قطعا واجد موضوعات اصلی متمایز خاص خود - را مد نظر دارم. اینجا تنها شتاب زده نشان می دهم که چرا مباحث مطرح در این مطالعه با مباحث ویژه سنن نظری اجتماعی مزبور متفاوت اند.»
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 💢 موضوع: ♦️ روش شناسی علوم انسانی محقق و علوم انسانی
📌 نسبت روش و دانش هرمنوتیک
💢 همانطور که بعداً به تفصیل خواهیم گفت ، دانش هرمنوتیک در حقیقت دانش تفسیر و فهم متون دینی است . با این حال بعضی از هرمنوتیست ها مثل دیلتای اساساً نگاهی صرفاً روش شناسانه به هرمنوتیک داشتند.
⭕️ هر چند
بعدها افرادی مثل هایدگر و گادامر این دانش را نیز از مسیر اصلی خود جدا کردند و نگاهی صرفاً هستی شناسانه به آن را ترویج نمودند به هر حال هرمنوتیک از جمله دانش هایی است که می تواند در خدمت روش شناسی علوم انسانی قرار گیرد البته این دانش نیز روش شناسی همه ابعاد مورد نیاز در علوم انسانی را شامل نمی شود .
⭕️ هرمنوتیک بیشتر در مقام روش شناسی «تفسیر» به عنوان یکی از کارکردهای علوم انسانی به کار می آید.
▫️روش شناسی علوم انسانی ص ۳۹
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #معرفی_کتاب در حوزه روش شناسی
⭕️ کتاب «درآمدی به مطالعات قرآن و نظریهپردازی در علوم انسانی» درصدد است تا با ملاک قرار دادن شاخصهها و معیارهای عام علوم انسانی و تفسیر قرآن، نمونههایی از مطالعات قرآنی در عرصه علوم انسانی را ارزیابی کند.
⭕️ این ارزیابی، آسیبها و امتیازات نمونه آثار موجود را آشکار و سنخ عناصر روششناختی کلان برای نظریهپردازی قرآنی را نمایان میسازد. در این طرح، پژوهشگران عرصه علم دینی و علوم انسانی قرآنی بهسوی «تفسیر موضوعی» سوق داده میشوند؛ گونهای اجتهادی از روش فهم متن دینی که با اکتشاف نظریههای علمی قرآن، توان آشکار ساختن ظرفیت پاسخگویی دین به مسائل اساسی زندگی بشر را داراست.
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 💢 موضوع: ♦️ روش شناسی علوم انسانی محقق و علوم انسانی
📌 عوامل تاثیرگذار در روش
💢 روش در علم متاثر از عوامل بسیاری است از مهمترین عوامل موثر در روش موضوع علم و مهمتر از آن قوای ،ادارکی، ابزارها و منابع شناخت علمی است موضوع علم و قوا و ابزارها به نوبه خود متاثر از بنیان های متافیزیکی ، انسان شناختی و نیز معرفت شناختی کسی است که در این باب اظهار نظر می کند.
⭕️ کسانی که واقعیت مستقل از اراده انسان و اراده آدمی را انکار کرده و معانی را بر ساخت های فردی یا اجتماعی می دانند با رویکردهای ایدئالیستی نمی توانند علم را عهده دار انکشاف حقیقت بدانند
و معنای تجربی علم را نیز که عهده دار تبیین حقایق عینی باشد، نمی توانند پذیرند کسانی که نظیر کانت اصل واقعیت را می پذیرند ولی انسان را فاقد قوه ای میدانند که به متن واقع راه پیدا کند، گرفتار شکاکیت و نسبی گرایی نسبت به واقع میشوند و نمیتوانند علم را به معنای معرفتی که حکایت از واقع داشته باشد و در ارتباط با واقع متصف به صدق و کذب بشود بپذیرند.
⭕️ بر همین قیاس کسانی که با رویکردهای ماتریالیستی در هستی شناسی اصل واقعیت را پذیرفته و هستی را به افق زمان و امور طبیعی دنیوی و این جهانی محدود و مقید میگردانند و افزون بر این که حواس آدمی را تنها راه مواجهه با واقعیتهای هستی میدانند ناگزیر علم را به معرفت های تجربی محدود و مقید می کنند. این گروه ناگزیر روشهای غیر تجربی را نمیتوانند به منزله روش های معرفت علمی بپذیرند.
▫️ فلسفه و روش علوم اجتماعی ص ۳۸
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #معرفی_کتاب در عرصه روش شناسی
💢 این اثر مشتمل بر ده گفتار و مقاله است که به بخشی از عقبه های علم مدرن که اولا بیشتر هستی شناختی و معرفت شناختی است و ثانیا تاثیر مباشر و قریب در هویت علم دارند، اشاره کرده و تطورات این عقبه هارا در تعامل با تحولات علم پیگیری کرده است.
⭕️ همچنین به موازات آن عقبه های متناظر با آن هارا در فرهنگ اسلامی و خصوصا ایرانی دنبال کرده و ظرفیت های منطقی آن هارا برای تعامل و تدوین دانش ها و نظریه های مورد نیاز جامعه اسلامی به بحث و گفت و گو گذاشته است.
⭕️ مهمترین مفاهیمی که در این اثر از دو بعد هستی شناختی و معرفت شناختی موضوع بحث بوده اند این موارد است: عقل، وحی، نقل، شهود، روش و علم تجربی، تجریدی و نیز علم سکولار و #علم_دینی.
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 💢 موضوع: ♦️ روش شناسی علوم انسانی محقق و علوم انسانی
📌 تطورات تعریف پارادایم
💢 نکتهی جالبی که در مورد پارادایم وجود دارد این است که با وجودی که کوهن تمام کتاب خود را به بحث در مورد پارادایم اختصاص داده، تعریف شفاف و صریح و واحدی از پارادایم ارائه نمیدهد.
⭕️ مارگارت مسترمن در مقالهی معروفی با عنوان The Nature of Paradigm توضیح داده که کوهن در کتاب ساختار خود، پارادایم را به بیستویک شکل مختلف به کار برده است.
⭕️ به همین علت، ممکن است نویسندگان مختلفی را ببینید که همگی شما را به کتاب ساختار انقلابهای علمی ارجاع میدهند، اما تعریف متفاوتی از پارادایم ارائه میکنند.
⭕️ تعریف پارادایم را در حدی که جامع تعاریف دیگر باشد ، می توان به شکل زیر تصویر کرد:
🔻 پارادایم یعنی مجموعهای از مفروضات، باورها و نگرشها که در نهایت خود را به شکل قوانین، نظریهها، ابزارها و کاربردها نشان میدهند.
🔻ویژگی پارادایم این است که تقریباً همهی متخصصان و کارشناسان یک حوزه، آن را پذیرفتهاند. به همین علت، اگر تحقیق انجام میدهند، در تأیید و تکمیل همان پارادایم است و اگر سوالی مطرح میکنند، میخواهند جنبههای بیشتری از همان پارادایم برایشان شفاف شود.
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #معرفی_کتاب در حوزه روش شناسی
💢 هدف این کتاب، آشناکردن خوانندگان با شیوه استفاده جامع و نظام مند از رویکرد علمی است. تاکید بر رابطه بین نظریه، پژوهش و عمل، و مرتبط کردن فعالیت های گوناگون پژوهشی در چارچوبی منظم است، تا به این ترتیب خواننده، مفهوم پژوهش در علوم اجتماعی را به آسانی درک کند.
⭕️ به نظر نویسندگان کتاب، پژوهش در علوم اجتماعی فرایندی چرخه ای و خوداصلاحی است. این فرایند هفت مرحله مرتبط به هم دارد که عبارت اند از: مسئله مورد پژوهش، ساختن فرضیه، طرح پژوهش، اندازه گیری، جمع آوری داده ها، تحلیل داده ها و تعمیم داده ها. هریک از این مراحل به گونه ای به نظریه مرتبط است، از آن تاثیر می گیرد و بر آن تاثیر می گذارد. کتاب پیش رو، خواننده را با هر یک از مراحل این فرایند آشنا می کند.
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 روش شناسی علوم انسانی اسلامی
💢 دستیابی به علوم انسانی اسلامی در مهندسی تمدن اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. برای رسیدن به مقام «اسلامیت»ِ علوم انسانی باید توجه خاصی به منابع ، مبانی و روش ها داشته باشیم.
⭕️ روش شناسی علوم انسانی اسلامی عهده دار کشف، توصیف و ارزیابی معرفت شناختی روش های پیشنهادی در نظریه های علم دینی و علوم انسانی اسلامی است .
#علم_دینی
#روش_شناسی
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 💢 موضوع: ♦️ روش شناسی علوم انسانی محقق و علوم انسانی
📌 چیستی روش تحقیق کمی
💢 تحقیقات کمی را باید به عنوان یک روش پژوهشی سیستماتیک و علمی در نظر گرفت که براساس جمعآوری داده و اطلاعات از پدیدهها مورد بررسی، عمل میکند. در این روش تحقیقی، پس از دستهبندی و آمادهسازی اطلاعات جهت پردازش، از تکنیک های آماری، ریاضی یا محاسباتی به منظور مدلسازی رفتار پدیدهها استفاده میشود.
⭕️ تحقیقات کمی با استفاده از روشهای نمونه گیری، بخشی از جامعه آماری هدف را در نظر گرفته و با ارسال فرمهای نظرسنجی به قالب پرسشنامه و … اطلاعات مورد نظر را جمع آوری میکند. حاصل تجزیه و تحلیل آماری چنین دادههایی، نتایج تحقیق کمی را میسازند. به این ترتیب با دریافت نتایج حاصل از تحقیق کمی، پس از درک دقیق این اعداد، آینده پدیده های اجتماعی ، قابل پیش بینی بوده و متناسب با آن قادر به تغییرات خواهیم بود.
⭕️ پژوهش یا تحقیق کمی بیشتر در علوم اجتماعی با استفاده از روشهای آماری اجرا شده و بعد از جمع آوری دادهها، به کار گرفته میشوند. در این روش تحقیق، محققان و آمارشناسان چارچوبها و تئوریهای ریاضی را که مربوط به کمیت مورد بحث است، به کار میگیرند.
⭕️ الگوهای تحقیق کمی، دقیق و بارها مورد بررسی قرار گرفته تا دقت مناسبی داشته باشند. نتایج بدست آمده از این روش تحقیق، منطقی، آماری و بیطرفانه و بدون اریب است. جمعآوری دادهها با استفاده از یک روش ساختارمند و روی نمونههای بزرگتر که نماینده مناسبی از کل جمعیت آماری هستند، انجام میشود.
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #معرفی_کتاب در حوزه روش شناسی
💢 در کتاب «فلسفه روش تحقیق در علوم انسانی» تلاش شده است تا مبانی فلسفی روش تحقیق در علوم انسانی مورد توجه واقع شود؛ ورود به این مبانی، نیازمند معرفی و تعریف تحقیقات علمی است و به طور کلی، تحقیقات علمی، به عنوان فرآیندهای عقلانی جواب به سؤالات یا مسئله پژوهشی، توسط اندیشمندان و یا محققینی انجام می شود که متکی بر تفکر منطقی و با پیروی از قواعد یا هنجارهای علمی مشخص، از مراحل معینی جهت ورود به واقعیات تجربی پدیدههای مورد مطالعه استفاده می کنند.
⭕️ تمامی عناصر، تکنیک ها و ابزارهایی که محقق در فرایند تحقیق استفاده می کند، متکی بر توجیهات منطقی است که مورد اتفاق نظر اجتماعاتی از اندیشمندان قرار گرفته است. همین امر، تعیین کننده علمی بودن تحقیق است و به عبارتی دقیق تر، اصالت تحقیق علمی را به روش شناسی آن مرتبط می کند. در تحقیقات علمی، روش شناسی به مجموعه ای از عقاید، قوانین، تکنیک ها و رویکردهایی اطلاق می شود که توسط جامعه علمی اندیشمندان، به کار برده می شود.
⭕️ در این کتاب تلاش شده تا مبانی اساسی حوزه های مختلف علمی رایج در علوم انسانی معرفی شود و از آنجا که نقطه تمرکز این کتاب، مفهوم پاردایم است، تلاش شده تا پارادایم تعریف و پارادایم های رایج در حوزه تحقیقات در علوم انسانی معرفی شود. مفهوم پارادایم در این کتاب، در معنای چگونگی درک جهان و فرایندهای حاکم بر آن و نیز چگونگی تحقیق در جهان است.
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 💢 موضوع: ♦️ روش شناسی علوم انسانی محقق و علوم انسانی
📌 چیستی روش تحقیق کیفی
💢 روش تحقیق کیفی شامل گردآوری و تحلیل دادههای غیرعددی برای شناخت مفاهیم، دیدگاهها و تجارب مختلف است. منظور از دادههای غیرعددی مواردی مانند متن، صوت، تصویر یا ویدیو است. تحقیقات کیفی بر منابع دسته اول برای گردآوری اطلاعات و دادهها، اتکا دارند.
⭕️ تحقیق کیفی حوزهای از روش پژوهش (تحقیق) است که ویژگی مشترک انواع مختلف آن تحلیل دادههای بدون ساختار میباشد. روشهای تحقیق را از منظر نوع دادههای تحقیق میتوان به روش تحقیق کیفی و روش تحقیق کمی تقسیم بندی کرد. در روش تحقیق کیفی هدف شناسایی، طبقه بندی و استخراج مفاهیم براساس مطالعه متون یا مبتنی بر دیدگاه خبرگان است. بنابراین ابزارهای اصلی گردآوری دادهها در روش تحقیق کیفی مصاحبه یا مطالعات کتابخانهای است. بسته به نوع تحقیق باید از ابزارهای مناسب استفاده کرد.
⭕️ تحلیل کیفی عبارت از مجموعه فعالیتهایی (چون مشاهده، مصاحبه و شرکت گسترده در فعالیتهای پژوهشی) است، که هرکدام بهنحوی محقّق را در کسب اطلاعات دست اول، درباره موضوع مورد تحقیق یاری میدهند. بدینترتیب، از اطلاعات جمعآوری شده، توصیفهای تحلیلی، ادراکی و طبقهبندیشده حاصل میشود. در روش مورد بحث دسترسی به اطلاعات؛ یعنی زندگی کردن با مردم مورد پژوهش، یادگیری فرهنگ آنها، از جمله مبانی ارزشی، عقیدتی و رفتاری، زبان و تلاش برای درک احساس، انگیزش و هیجانهای آنها است. پژوهشگر کیفی، رفتار اجتماعی را به این دلیل درک میکند که خود را بهجای دیگران قرار میدهد.
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #معرفی_کتاب در حوزه روش شناسی
💢 کتاب حاضر در چهار فصل به تبیین روش شناسی حکمی _ اجتهادی می پردازد که یکی از کاربست های رئالیسم شبکه ای است.
⭕️ در فصل اول با عنوان «فلسفه و روش»، این موضوعات بیان شده اند: فلسفه و فلسفه های مضاف، فلسفه و روش شناسی علوم، طبقه بندی علوم انسانی، روش شناسی و اصالت فرد و جامعه، روش ها در بستر سوبجکتیویسم.
⭕️ مولف در فصل دوم که «فلسفه های تبیین گرا» نام دارد، به مباحثی چون: تبیین در علوم اجتماعی، استقراء در فلسفه اسلامی، عادت گرایی و اثبات گرایی و ابطال گرایی، تاییدگرایی پرداخته است.
⭕️ در فصل «فلسفه های تفهم گرا»، مطالبی پیرامون هرمنوتیک و مسئله فهم، هنرمنوتیک و روش شناسی، هرمنوتیک فلسفی و منتقدان آن، فلسفه های انتقادی و مسئله ارزش توضیح داده شده اند.
⭕️ نویسنده در فصل پایانی با نام «رئالیسم و روش شناسی حکمی _ اجتهادی»، این موضوعات را تبیین نموده است: رئالیسم و شناخت اجتماعی، عقلانیت اسلامی و علوم اجتماعی، روش شناسی حکمی _ اجتهادی.
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 💢 موضوع: ♦️ روش شناسی علوم انسانی محقق و علوم انسانی
📌 اجتهاد روش علوم انسانی اسلامی
💢 اندیشمندان علوم اجتماعی غربی چندین سده است که با روشهای اثباتی، فرااثباتی، انتقادی، تفهمی، تفسیری و هرمنوتیکی، تحلیل گفتمان و ... در حوزه علوم انسانی مدرن ، اندیشهها و نظریههای اجتماعی تولید میکنند.
⭕️ در صورتی که در جهان اسلام و ایران، فقها با بهره گیری از روش اجتهادی که دارای بیش از هزار سال سابقه دیرینه در متن حوزه است، توانستهاند یکی از مطمئنترین روشهای بومی تجربه شده در تولید اندیشه در حوزه علوم انسانی اسلامی را خلق و معرفی نمایند.
⭕️ نتایج و یافتهها بیانگر آنست که اجتهاد این ظرفیت بالقوه را دارا می باشد و به عنوان یک روش در خلق نظریه و عمل در حوزه علوم انسانی اسلامی که باید به بهترین وجه توسط فقیهان و دانشمندان دینی پی گرفته شود.
⭕️ باید بر این نکته تاکید داشت که اجتهاد مصطلح و سنتی در این عرصه کافی نبوده و در این زمان و یا زمانهای دیگر نخواهد توانست جوابگوی نیازهای متنوع و پیچیده جوامع بشری باشد.
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #معرفی_کتاب در عرصه روش شناسی
💢 شاید بتوان «تمدن» را بزرگ ترین سازه مفهومی دانست که اندیشیدن بدان در سپهر فکری هر اندیش ورزی نیست؛ اما ملاحظه آرمان های رهبران جامعه اسلامی و نیز نظرداشت افق ترسیم شده برای نظام اسلامی ایران، حکایت از دست یافتنی شدن «تمدن عظیم اسلامی» دارد. حرکت نظام اسلامی، برای تمدن سازی، آنگاه در راستای مبانی و اهداف اصیل اسلامی خواهد بود که پیگیری این هدف والا را با روش اجتهادی و رویکرد فقهی در دستور کار خود قرار دهد.
⭕️ «اجتهاد تمدن ساز» نرم افزار بنیادین برای نیل به «تمدن سازی اسلامی» است که اثر حاضر در صدد تبیین آن، بر اساس دیدگاه استاد علیرضا اعرافی دارد.
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 💢 موضوع: ♦️ روش شناسی علوم انسانی محقق و علوم انسانی
📌 نسبت امتداد فلسفه اسلامی با روش
💢 فلسفه علمی است که در درباره موجود بما هو موجود بحث می کند که سنخ این مباحث غیر از «باید» می باشد و در عرصه روش هم بر محور برهان چرخ می زند.
⭕️ منظور از «باید» در این مبحث «باید» های اعتباری می باشد به عنوان نمونه مسائل علم فقه و بخش هایی از علوم انسانی جدید از این سنخ «باید» ها هستند.
⭕️ حال مسئله ای که وجود دارد این است که رابطه بین «باید»ها و گزاره های حقیقی فلسفی چیست؟
⭕️ بعضی از اندیشوران بین باید ها و هست ها نمی توانند رابطه تولیدی را تصویر نمایند و عده برعکس این دیدگاه به رابطه تولیدی حکم داده اند که در این نوشته در مقام داوری نیستیم.
⭕️ با مشخص شدن تعریف فلسفه و رابطه هست و باید ، حال به سراغ معنای «امتداد» می رویم. اگر قائل شویم رابطه ی بین ایندو مورد ذکر شده وجود دارد ، «امتداد فلسفه» به این معناست که علوم انسانی جدید را از دل علم فلسفه تولید نمایم.
⭕️ اما اگر رابطه ی تولیدی را قبول نداشته باشیم در این صورت علوم انسانی را که عمدتا ایستاده بر مبانی پوزیتویستی و سبجکتیویسمی هستند، با مبانی فلسفی خود بازبینی کرده و مبانی صحیح اسلامی را جایگزین می کنیم که این را امتداد فلسفه می نامیم .
⭕️ در این صورت تولید «باید»های علوم انسانی با «علم فقه به معنای عام خود » و بر اساس روش صحیح فقاهت انجام می گیرد.
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #معرفی_کتاب در حوزه روش شناسی
💢 نویسنده در ارتباط با نوشتن این کتاب می گوید: تجربه چندساله تدریس و تحقیق در گروه انسان شناسی دانشگاه واندربیلت همسو با نظرگاه کمابیش فلسفی ای که همواره دانشجویان و محققان را به آن حساس و تشویق کرده ام، زمینه ای فراهم کرد تا نگاهی نسبتا انعطاف پذیرتر و متأملانه تر به روش تحقیق بیندازم.
⭕️ کتاب حاضر روش های تحقیق را شیوه هایی برای نگریستن به جهان یا بودن در آن و مواجهه با مسائل پیشاروی انسان و معضلات فلسفی، اجتماعی، سیاسی و غیره می داند و بدین وسیله با تعریف های طبیعت گرایانه و ذات گرایانه مرسوم در روش شناسی علوم انسانی مخالفت می ورزد. این کتاب با بررسی بستر شکل گیری برخی از مهم ترین جریان های نظری و عملی در علوم انسانی معاصر و برجسته کردن سویه های هستی شناختی و معرفت شناختی آن ها، فهم متفاوتی از روش تحقیق و کاربرد معاصر آن به خواننده ارائه می دهد و می کوشد مواجهه او را با پدیده های اجتماعی در افقی وسیع تر میسر سازد.
⭕️ کتاب در یازده فصل تنظیم شده است که مجموعه ای است از گفتارها، مقاله ها و مطالب متنوع و البته مرتبط که در طول چند سال فراهم شده اند.
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
💢 موضوع:
▫️ تاملی بر نسبت فمینیسم با علوم انسانی
⭕️ با حضور
▫️استاد دکتر ابوالفضل اقبالی
⭕️ محور های دوره
▫️تطورات فمینیسم از جنبش اجتماعی تا نظریه معرفتی
▫️فلسفه و الهیات فمینیسم
▫️معرفت شناسی فمینیسم
▫️فلسفه اخلاق فمینیسم
▫️علوم اجتماعی فمینیسم
▫️فلسفه سیاسی فمینیسم
⭕️ هزینه شرکت در دوره ۵۰۰۰۰۰ ريال
⭕️ برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام
http://yun.ir/gfr6x7
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 💢 موضوع: ▫️ تاملی بر نسبت فمینیسم با علوم انسانی ⭕
📌 #معرفی_اساتید
⭕️ استاد دکتر ابوالفضل اقبالی
▫️لیسانس علوم اجتماعی(پژوهشگری)دانشگاه علامه طباطبایی
▫️کارشناسی ارشد جامعهشناسی انقلاب اسلامی دانشگاه شاهد
▫️کارشناسی ارشد مطالعات زنان دانشگاه خوارزمی
▫️دکتری جامعهشناسی فرهنگی دانشگاه آزاد علوم تحقیقات
دکتری علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران
⭕️ آثار
▫️مناقشات نظری ابنسینا و گیدنز پیرامون الگوی خانواده
▫️بازنمایی گفتمان های خانواده
▫️خوانش گفتمانی از مناقشات امر جنسی
▫️ساخت اجتماعی طلاق توافقی در ایران
▫️ روششناسی بنیادین اندیشه فمینیستی
▫️بازنمایی عشق در موسیقی پاپ ایرانی
▫️الگوی خانواده مطلوب از منظر ابنسینا و ارزیابی آن از منظر اسلامی و فمینیستی
▫️ تحولات هویت جنسیتی بانوان مذهبی در ایران
▫️ هویت جنسیتی زنانه (زنانگی) در سیره حضرت زهرا (س)
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 💢 موضوع: ▫️ تاملی بر نسبت فمینیسم با علوم انسانی ⭕
📌 تاریخچه تطورات فمینیسم
💢 وقتی اوراق تاریخ را مرور می کنیم ظلم به زن در تاریخ شرق و غرب به صورت های مختلف به چشم می خورد چه آن زمان که زن، در نوع حیوان صورت بندی می شد و چه بعد از انقلاب فرانسه که قوانین اروپا زن را از اغلب و اهم حقوق محروم می ساخت لذا جریان های ظهور کردند که خواستار پایان سرافکندگی تاریخی زن بودند.
⭕️ «فمینیسم» مفهومی برآمده از فرهنگ غربی علی الخصوص فرانسه می باشد که در قرن نوزدهم به جنبش های زنان که به دفاع از حقوق اساسی زنان بر اساس آرمان برابری و رهایی طلبی روشنگری پا در عرصه اجتماع نهاده بودند، اطلاق می شد.
⭕️ جنبش های فمینیسم در آغاز برای اعتراض به برخی نابرابری های اجتماعی و سیاسی شکل گرفت، اما با گذشت زمان به جریانی علمی ، فرهنگی نیز تبدیل شد؛ جریانی که بر اساس پایگاه روشنگری و مدرن به تحلیل نابرابری های زنان می پرداخت و راهبردهایی خاص مطرح می کرد . این جریان در درون خود گرایش های مختلف علمی ، فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی را جای داده است.
⭕️ البته این نکته حائز اهمیت است که بدانیم همه کسانی که صادقانه می گویند برای منافع زنان اهمیت قائل هستند، فمینیست نمی باشند . مساله مهم نحوه تفسیر این منافع است . کسی که منافع زنان را بر اساس نگرش سنتی به زن تفسیر می کند، در نظام اندیشه ای این تفکر فمینیست نیست.
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b