eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.6هزار دنبال‌کننده
973 عکس
147 ویدیو
69 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 💢 بیشتر از آنچه می خوانید ، فکر کنید. اگر به صرف خواندن عادت کنید در بین متن ها و سطر ها محدود می شوید. آن وقت نو آور نمی شوید. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 جهان واقعیت بودگی ندارد همه چیز شدن است!! 💢 دگرگون کردن جهان مستلزم دگرگون شدن مفهوم جهان است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 تاثیر مباحث بر 💢 وقتی سخن از مبانی انسان‌شناختی علوم انسانی به میان می‌آید، مراد چه نوع مباحثی است؟ آیا مراد آن دست از مباحثی هستند که در علم النفس فلسفی بدانها می‌پردازیم. بحثهایی که در فضای فلسفه اسلامی عموماً با جلد هشتم اسفار و کتاب نفس شفا و نمط سوم اشارات شناخته می‌شود؟ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 مشخص و مستقلا درباره علم روانشناسی در معنای متداول آن، حرفی نزده است ، جز بخشی کوتاه در کتاب دایرة المعارف علوم فلسفی و نیز مبحثی در بخش عقل از پدیدار شناسی روح. من مشخصاً به این بخش ها کاری ندارم، بلکه معتقدم نه این مباحث، بلکه نگاه کلی او به جهان و اشیاء و نقش انسان در آنها بود که تأثیر چشمگیری بر روانشناسی پساهگلی و به ویژه روانکاوی گذاشته است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 مشخص و مستقلا درباره علم روانشناسی در معنای متداول آن، حرفی نزده است ، جز بخشی کوتاه در کتاب دایرة المعارف علوم فلسفی و نیز مبحثی در بخش عقل از پدیدار شناسی روح. من مشخصاً به این بخش ها کاری ندارم، بلکه معتقدم نه این مباحث، بلکه نگاه کلی او به جهان و اشیاء و نقش انسان در آنها بود که تأثیر چشمگیری بر روانشناسی و به ویژه روانکاوی گذاشته است. نباید فراموش کرد که ژاک لكان، بزرگترین روانکاو فرانسوی قرن بیستم، از کلاس های ،الکساندر کوژو بیرون آمد. این گرایش در روانکاوی را به یک معنا می توان متأثر از دانست. در مباحثی به ذات انسان نزد پرداختیم و اشاره کردیم که فرد واجد ذاتی توپر و مستقل نیست، بلکه کانونی است از نیروهای بر سازنده وضعیتش. ما اگر فقط بر همین ایده ساده تمرکز کنیم، می بینیم که اساس روانشناسی کلاسیک را دگرگون می سازد. فرد نه ذاتی مستقل و توپر، بلکه دقیقا امری وابسته و تهی است، که به سایر افراد در مقام اموری وابسته و تهی استوار است و همین امر حقیقت جامعه را تشکیل میدهد در نتیجه چیزی به نام روان فردی یا نفس جوهری مستقل و ثابت که علم النفس با روان شناسی بر آن استوار بود در کار نیست به قول لکان در اینجا ما با سوژه خط خورده ای مواجه هستیم که بر ساخته حقیقت کلی بیرونی است. از سوی دیگر خودآگاهی نزد به هیچ وجه بی واسطه نیست. دشمن عدم وساطت و خوداندیشی های شبه عرفانی است. من برای شناخت خودم هم، باید به آیینه جهان بنگرم، من خودی ندارم .جز نیروهایی که بر سازنده من اند. در نتیجه این من چیزی نیست جز شرایط سیاسی ،اجتماعی ،فرهنگی اقتصادی و غیره ای که من از آنها برآمده ام و در آنها زندگی می کنم. به تعبیر ، (منی که ماست و مایی که من است) به راحتی میتوان مشاهده کرد که شناخت این «من» که هدف روان شناسی است ،اساساً چه تغییری می کند. این رویکرد هگلی را لکان از تحلیل همان دوره اوایل کودکی یعنی مرحله آیینه ای (Mirror Stage) آغاز میکند که اگو (Ego) در آن ، حتی برای شکل گرفتنش نیازمند دیگری است. منی از پیش وجود ندارد، بلکه کودک حتی نفسانیتِ خودش را به واسطه انعکاسش در آیینه (یا همان نگاه دیگری) باز می یابد. در نتیجه لکان به اساسی ترین عنصر روان شناسی کلاسیک، یعنی همان «من» یا اگو ، حمله میکند ( لكان باور دارد که این افسانه (یعنی اگو) می بایست کنار گذاشته شود و این مسأله در واقع یکی از اساسی ترین اهداف او در روانکاوی است) ، شرمن در همین کتابی که از آن نقل قول کردم، فصلی را به نسبت و اختصاص میدهد. به هر ترتیب یکی از تأثیرات مهم هگل در روان شناسی و روانکاوی پس از وی سرنگون ساختن ایده «من» در مقام امری پیشینی ، مستقل و قائم به ذات بود. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 معتقد است که اگر سطح عقل کنار رفت و حس و خیال و زمین و زمان محور انسان شد و عقل هم به اسارات این امر درآمد مدینه جاهله شکل میگیرد، او برای مدینه جاهله اقسامی ترسیم میکند که در آن انسانها به دنبال ،قدرت ثروت و انواع لذات دنیایی هستند. ⭕️ در ادامه میگوید که هر یک از این تقسیم بندی ها دارای لوازمی است که نوعی از رقابت ها، مناسبات و انسجام ها را ایجاد می کند که در ادامه و در روند چنین مدینه ای مشکلات کلانی را به وجود می آورد؛ فارابی در این انسان را غافل از معاد عنوان میکند که مرگ را نادیده میگیرد. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢جز مكتب عالى اسلام که اساس آن تسلیم مطلق در برابر خدا و قوانین خدائی بودن است دیگر مکتبی وجود ندارد مکتبی که از انسان نیروئی خلاق و عنصری شکست ناپذیر و موجودی فعال که در کامیابی و بهره گیریها حکمیت داشته و لذت و بهره را در راه رسیدن به یک حیات توأم با سعادت به سوی آینده ای بهتر به کار می گمارد می سازد. ص ۱۱۲ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
💢 در 5 آبانماه امسال1401 ، همایشی برگزار شد از اساتید، گروه‌ها و دست‌اندرکاران طرح نخبگانی شهید بیاضی‌زاده. 🔻در ابتدای این همایش اساتید اسدپور، قنبریان و علی محمدی ارائه‌ای داشتند. 🔻استاد اسدپور، گزارشی داشتند از الگوی شناخت مسئله از دیدگاه شهید بهشتی (ره). 🔻استاد قنبریان، روایتی داشتند از تجربه‌شان در حل مسئله‌ی نظام پرداخت و پاداش کشور. 🔻 استاد محمدی هم تلاش کردند در ضمن شش محور، تحت عنوان خیلی دور و خیلی نزدیک‌های حل مسئله، چالشهای رویکرد حل مسئله را بیان کنند. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
حجت الاسلام اسد پور_01.mp3
19.55M
📌، گزارشی داشتند از الگوی شناخت مسئله از دیدگاه شهید بهشتی (ره). لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
حجت الاسلام قنبریان_01.mp3
19.73M
📌 ، روایتی داشتند از تجربه‌شان در حل مسئله‌ی نظام پرداخت و پاداش کشور. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
حجت الاسلام علیمحمدی_01.mp3
27.62M
📌 هم تلاش کردند در ضمن شش محور، تحت عنوان خیلی دور و خیلی نزدیک‌های حل مسئله، چالشهای رویکرد حل مسئله را بیان کنند. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢محمدبن محمدطرخان، معروف به ابونصر فارابی(259- 339 ه)(870- 950 م)در ولایتی از ولایات خراسان چشم به جهان گشود. وی در روستایی با نام "وسیج" در نزدیکی "فاراب " به دنیا آمد. "فاراب" نام شهر بزرگی در اطراف رود سیحون بوده است و چون "وسیج"در نزدیکی آن شهر قرار داشته، این فیلسوف فرزانه در زمان حیات خویش ملقب به" فارابی" گردید. ⭕️ بعضی از محققین معاصر شروع مطالعات علمی و فلسفی او را از شهر "مرو" می‌دانند چه اینکه "مرو" در آن زمان مرکز درس و بحث دینی و فلسفی بوده و اساتید حاذقی در آنجا حضور داشته‌اند و نزدیکی فاصله میان این شهر و محل سکونت و رشد فارابی نیز دلیل خوبی برای حضور و تحصیل وی در این شهر پر قدمت است. ⭕️ بی شک این عالم برجسته از پیشگامان و مهم ترین دانشمندان علوم اجتماعی در جهان است که به سبب عدم تبیین صحیح آرا و افکار ایشان آنگونه که باید به دنیا معرفی نشده اند. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 آثاری از فارابی در حوزه اندیشه اجتماعی 💢 آثار که برخی تعداد آن را 94 و برخی 102 کتاب و رساله دانسته اند، درباره ی افلاطون، بطلمیوس، اقلیدس، آثار و آراء ارسطو، درآمدی به فلسفه، طبقه بندی علوم، مابعدالطبیعه، اخلاق، سیاست، علم النفس، موسیقی و هنر و شعر است. ⭕️ اکثر تألیفات فارابی مفقود شده است و تنها حدود سی کتاب و رساله از وی به چاپ رسیده است. مهمترین آثار فارابی که در زمینه ی اخلاق و سیاست و در بردارنده آراء اجتماعی او هستند عبارتند از: 🔻 احصاءالعلوم 🔻فی آراء اهل المدینه الفاضلة 🔻السیاسةالمدنیة 🔻 فصول منتزعة 🔻 تحصیل السعادة 🔻التنبیه علی سبیل السعادة؛ 🔻الملة و نصوص اخری 🔻الحروف لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 اندیشمندان اسلامی و علم اجتماعی 💢 فارابی با تدوین علم مدنی قطعاً جزء اولین اندیشمندانی است که در پیرامون علم اجتماعی سخن گفته است. لینک کانال ↙↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 اندیشمندان اسلامی و علم اجتماعی 💢 فارابی با تدوین علم مدنی قطعاً جزء اولین اندیشمندانی است که در پیرامون علم اجتماعی سخن گفته است. ⭕️ جالب آنکه جوامع آکادمیک در غرب و به تبع در ایران آگوست کنت را که قریب به یک هزاره بعد از فارابی به یا همان پرداخته است مبدع می دانند. ⭕️ برای اینکه بیشتر با علم مدنی فارابی آشنا شویم مطالعه کتاب فی آرا اهل مدینه الفاضله ضروری است. اینجا به اختصار به برخی آرا اجتماعی فارابی می پردازیم. ⭕️ از نظر فارابی جامعه دارای هیئت و شکل و ساختاری است که اولاً از اجتماع ارگانیستی وهماهنگ افراد مختلف که از مراتب مختلفی برخوردارند شکل گرفته است دوماً این اجتماع مبتنی بر تعاون است و سوما در راستای غایت آن جمع به وجود آمده است. ⭕️ جامعه از نظر فارابی اساسا هویتی ارگانیستی دارد یعنی همانند بدن موجود زنده است هرچند این در حد تشبیه و قیاس است. نمی توان قول به وجود جامعه به مثابه وجود زنده را به فارابی نسبت داد البته تقسیم جوامع به مکانیکی و ارگانیکی دورکیم هم از نگاه فارابی صحیح نمی باشد. ⭕️ جامعه هویتی ارگانیستی دارد که چیستی آن به شدت وابسته به تنوع و تکثر اعضایی است که لزوما جایگاه یکسانی ندارند بلکه به صورت سلسله مراتبی در جهت غایت واحدی با یکدیگر می‌شوند. ⭕️ فارابی رویکردی کارکردگرایانه در تعریف جامعه و چیستی آن ندارد بلکه رویکردی غایت گرایانه دارد که هویت اعضا تعامل در کارکرد آنها با توجه به غایت شکل می گیرد در این نوع نگاه دو عنصر غایت و تعاون اعضاست که هویت جمعی ایجاد می کند. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 از آن هنگام که صاحب نظران و متفکران اهمیت اساسی شخصیت ( من انسانی ) را از نظر دور داشته اند محور اصلی موضوع این علوم را از دست داده و به مختصات و معلومات و کارگردانان آن موضوع پرداخته اند. چنین چشم پوشی از محور اصلی نتایج غلطی را به وجود آورده است که از آن جمله این علوم متوجه پدیده ها شده،اند نه حقایق و به معلولات روی آورده اند نه به علل و به امور حاشیه ای پرداخته اند نه به مرکز اصلی؛ و به آمارگیری پرداخته اند نه به عوامل و شرایط اصلی این جریان باعث شد که حتی همین پدیده ها و معلومات هم تدریجاً کنار گذاشته شود و جای آنها را بگیرد. ⭕️ پیام خرد ص۲۱۳ لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 علوم اجتماعی اسلامی به چه معناست؟ 💢 و متفکرین مسلمان، و اجتماعی را در قبال علوم طبیعی قرار نمی ‏دهند، بلکه در قبال علوم نظری قرار می ‏دهند. از دیدگاه آنها، متافیزیک و موجودات فوق ‏طبیعی، حقایق عینی مستقل از خواست و فهم انسان ‏هاست. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 به چه معناست؟ 💢 و متفکرین مسلمان، و اجتماعی را در قبال علوم طبیعی قرار نمی ‏دهند، بلکه در قبال علوم نظری قرار می ‏دهند. از دیدگاه آنها، متافیزیک و موجودات فوق ‏طبیعی، حقایق عینی مستقل از خواست و فهم انسان ‏هاست. قرار گرفتن متافیزیک در متن علوم حقیقی، مانع از زوال رویکرد تبیینی علوم می ‏شود. ⭕️ پوزیتیویست‏ها به دلیل اینکه هویت تبیینی علم را به قضایای تجربی و آزمون ‏پذیر محدود می ‏کردند، پس از آنکه دانستند علم تجربی با استفاده از گزاره ‏های غیرتجربی سازمان پیدا می ‏کند، هویت علم را در پیوند با قضایایی دیدند که از نظر آنها قابل تبیین علمی نبوده و به همین دلیل ارزش شناختی و تبیینی و روشنگرانه علم در معرض تردید وانکار قرارگرفت و جنبه رئالیستی و واقع‏گرایانه علم متزلزل شد؛اما رویکرد تبیینی در جهان اسلام،به این سرنوشت دچار نمی ‏شود و علم درهرحال وحتی هنگامی‌که به رفتارها و کنش ‏های فردی واجتماعی انسان ‏ها می ‏پردازد،هویت شناختی خود را حفظ می ‏کند. ⭕️ حضور عقل به‌عنوان یک منبع معرفتی و توانایی عقل برای داوری و شناخت،مسائل مربوط به حکمت علمی و همچنین حضور وحی و نقل مستند به وحی،این ظرفیت را برای علم اسلامی پدید می ‏آورد تا قدرت شناخت قضایای تجویزی، هنجاری،اخلاقی وارزشی راداشته باشد و بدین ترتیب،علوم اجتماعی با حفظ هویت تبیینی وشناختی خود، علاوه‌ بر آنکه به فهم معانی و کنش‏ها و رفتار آدمیان نائل می ‏شود، قدرت داوری درباره صحت وسقم، خطا ویا صواب برای واقعیات اجتماعی وانسانی راپیدا می ‏کند . لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 قانون اساسی اصالت را به چه چیز میدهد فرد، جامعه یا نظام؟ 💢 بر مبنای نظر قائل به اصالت آمیخته است یعنی از دیدگاه اسلام نه فرد اصل است به معنای اینکه نظام و محیط اجتماعی هیچ نقشی ندارند و نه فرد بازیچه سرنوشتی است که محیط اجتماعی برایش تعیین می کند بلکه هر انسانی خود سرنوشت ساز است . همان لا جبر و لا تفويض بل امر بين الامرین در اینجا شکل دیگری پیدا می کند یعنی انسان نه محکوم جبر اجتماعی و جبر محیط اجتماعی است و نه صددرصد حاکم بر محیط اجتماعی است بلکه ،انسان تا حدودی که این حدود هم هندسی نیست ، حدودیست که نوسان دارد میتواند سرنوشت خود را بسازد هم در بدترین و هم در بهترین آنها انسان سرنوشت ساز است انسان هم خودساز است و هم محیط ساز اما تسلطش بر خودسازی و محیط سازی مطلق نیست و بالاخره به جائی میرسد که عوامل دیگر تسلط او را محدود می کنند. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 برای آنکه تلویزیون بتواند به عنوان مؤثرترین رسانه ارتباط جمعی رسالت خود را در هدایت جامعه و نیز خنثی سازی یورش های فرهنگ مهاجم ایفا کند، باید سه محور اصلی را که برای مصون ماندن افراد جامعه بر شمردیم در دستور کار خود قرار دهد؛ و بر آن اساس به تنظیم برنامه بپردازد. الف ) آگاهی بر خویش گذشته و تاریخ و سیر تحولات و مسیر جنبه های روانی و اخلاقی و اجتماعی فرد و جامعه. ب ) شناخت و آگاهی کامل از جهان عموماً و خصوصاً. ج ) شناخت ساز و برگهای لازم برای مبارزه با لشگر مهاجم و ابزارهای تهاجم . ⭕️ طلوع ماهواره افول فرهنگ چه باید کرد؟(ص۱۹۲) لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 اغراق آمیز نیست اگر ادعا کنیم که برنامه های کنونی در ما به صورتی که امروزه شاهد آن هستیم اگر بر روح و روان جوانان باقی نگذارد بدون شک فاقد كليه جنبه های و و آموزندگی و سازندگی بوده و هیچ اثری در تحکیم پیوندهای عاطفی و قشر جوان ندارد. برای ایجاد در جوانان باید مذهب را در کنار و قرار داد و از عناصر سازنده و دل نشین هر يک بهره وافی برگرفت، هم چنان که برای تعمیق اندیشه و پرورش خلاقیت مذهبی در انسان نسل جدید لازم است مذهب را در کنار و مورد تحلیل قرار دهیم جوان تشنه برابری و آزادی به این دلیل به راحتی مجذوب می گردد که غرب را با تبلیغات وسیع منادی می پندارد. ⭕️ طلوع ماهواره افول فرهنگ چه باید کرد؟ (ص ۱۹۹) لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 انتخاب ایشان به عنوان تنها زن مجلس خبرگان ، اعتراض برخی از منتخبان این مجلس را برانگیخت. آنان تهدید کردند:«این باید برود و گرنه ما مجلس را ترک می کنیم.» ⭕️ پاسخ ایشان :«من بر مسؤولیتی که مردم به من واگذار کرده اند، استوارم؛ هر کس نمی تواند حضور یک زن را تحمل کند، برود.» ⭕️ ایشان روز ۵ شهریور ماه در جلسه علنی مجلس خبرگان در دفاع از حقوق زنان عنوان سخنرانی کرد. خانم گرجی در این سخنان با یادآوری جایگاه حقوقی زن در اسلام و نیز ذکر تاریخی وضعیت زنان ایرانی، خطاب به دیگر همکاران خویش در مجلس خبرگان گفت: «چون در پیشگاه قرآن مسئول هستم، به حکم آیه «و من لم یحکم بما انزل‌الله» که سه بار در سوره مائده تکرار می‌شود این را توجه داشته باشیم که در این موقع، در این نشست مهم و عظیم، حقوق این گروه، که بنیاد اجتماع بر پایه زن است، ضایع نشود. ما زن‌ها محروم مانده‌ایم، این شعار نیست، واقعیت است.» لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 این اثر تلاشی فلسفی برای دست یابی به حقیقت فرهنگ و نحوه تقرر آن از منظر فلسفه اسلامی با رویکرد کشف واقع است. این اثر در حقیقت مربوط به حوزه و نگاه های کلان و فلسفی به حقیقت فرهنگ است، بی آنکه فرهنگ خاصی مدنظر بوده باشد. ⭕️ این کتاب می خواهد به همان پدیده ای ناظر باشد که هم اکنون همگان از فرهنگ مراد می کنند، اما پایگاه سخنش، است. ⭕️ در این اثر تنها مباحث کلان و اساسی همچون ، ، ، لایه های فرهنگ و نحوه وجود فرهنگ مورد کاوش قرار گرفته اند. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 تأمّل درباره کتاب «چیستی و نحوۀ وجود فرهنگ» ⭕️ کتاب «چیستی و نحوه وجود فرهنگ: نگرشی نوین به فلسفه فرهنگ»، اثر استاد است که در حجم ششصد صفحه به تازگی منتشر شده است. کتاب در آنجا که وارد قلمرو می‌شود و می‌خواهد با تکیه بر مبادیِ فلسفی، فلسفه فرهنگ را صورت‌بندی کند، به‌شدّت متأثّر از -رضوان‌الله‌تعالی‌علیه- است، تا آنجا که باید گفت او در «زیر سایه» تأمّلات استاد مطهری به سر می‌برد و «»ی را پدید نیاورده است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b