رعایت عدالت حتی در برابر مخالفان سیاسی
اگر به نام عدالتخواهی و به نام انقلابیگری، اخلاق را زیر پا بگذاریم، ضرر کردهایم؛ از خط امام منحرف شدهایم.
اگر به نام انقلابیگری، به نام عدالتخواهی، به برادران خودمان، به مردم مؤمن، به کسانی که از لحاظ فکری با ما مخالفند، اما میدانیم که به اصل نظام اعتقاد دارند، به اسلام اعتقاد دارند، اهانت کردیم، آنها را مورد ایذاء و آزار قرار دادیم، از خط امام منحرف شدهایم
اگر بخواهیم به نام انقلابیگری و رفتار انقلابی، امنیت را از بخشی از مردم جامعه و کشورمان سلب کنیم، از خط امام منحرف شدهایم.
در کشور آراء و عقاید مختلفی وجود دارد.
اگر چنانچه یک عنوان مجرمانهای بر یک حرکتی، بر یک حرفی منطبق شود، این عنوان مجرمانه البته قابل تعقیب است؛ دستگاههای موظف باید تعقیب کنند و میکنند؛
اما اگر عنوان مجرمانهای نباشد، کسی است که نمیخواهد براندازی کند، نمیخواهد خیانت کند، نمیخواهد دستور دشمن را در کشور اجرا کند، اما با سلیقهی سیاسی ما، با مذاق سیاسی ما مخالف است، ما نمیتوانیم امنیت را از او دریغ بداریم، عدالت را دریغ بداریم؛ «و لایجرمنّکم شنئان قوم علی الّا تعدلوا».
قرآن به ما دستور میدهد و میگوید:
مخالفت شما با یک قومی، موجب نشود که عدالت را فرو بگذارید و فراموش کنید. «اعدلوا»؛ حتّی در مورد مخالف هم عدالت به خرج دهید.
«هو اقرب للتّقوی»؛ این عدالت، نزدیکتر به تقواست.
مبادا خیال کنید تقوا این است که انسان مخالف خودش را زیر پا له کند؛ نه، عدالت ورزیدن با تقوا موافق است.
همه هوشیار باشیم، همه بیدار باشیم. این بُعد هم نباید ابعاد دیگر را در سایه قرار بدهد.۱۳۹۰/۰۳/۱۴
بیانات در مراسم بیست و دومین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله)
عدالتخواهی, اخلاق اسلامی, خط امام
@BALAGH69
http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1347
حتما این لینک روکامل مطالعه کنیم
💠 لحظه ای صبر💠
❓ چرا نباید غیبت کرد؟
🔻امام صادق علیه السلام:
قَالَ رَجُلٌ لِعَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ إِنَّ فُلاَناً يَنْسِبُكَ إِلَى أَنَّكَ ضَالٌّ مُبْتَدِعٌ فَقَالَ لَهُ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ مَا رَعَيْتَ حَقَّ مُجَالَسَةِ اَلرَّجُلِ حَيْثُ نَقَلْتَ إِلَيْنَا حَدِيثَهُ وَ لاَ أَدَّيْتَ حَقِّي حَيْثُ أَبْلَغْتَنِي عَنْ أَخِي مَا لَسْتُ أَعْلَمُهُ إِنَّ اَلْمَوْتَ يَعُمُّنَا وَ اَلْبَعْثَ مَحْشَرُنَا وَ اَلْقِيَامَةَ مَوْعِدُنَا وَ اَللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَنَا إِيَّاكَ وَ اَلْغِيبَةَ فَإِنَّهَا إِدَامُ كِلاَبِ أَهْلِ اَلنَّارِ وَ اِعْلَمْ أَنَّ مَنْ أَكْثَرَ مِنْ ذِكْرِ عُيُوبِ اَلنَّاسِ شَهِدَ عَلَيْهِ اَلْإِكْثَارُ أَنَّهُ إِنَّمَا يَطْلُبُهَا بِقَدْرِ مَا فِيهِ
🔹 مردى به امام سجاد عليهالسّلام عرض كرد:
فلانى تو را به گمراهى و بدعتگذارى متهم مىكند.
امام سجاد عليه السّلام فرمود:
تو حق همنشينى او را مراعات نكردى كه گفتۀ او را براى من نقل نمودى و حق مرا هم ادا نكردى كه گفتۀ برادرم را كه من از آن خبر نداشتم برايم نقل نمودى.
همۀ ما خواهيم مرد و همۀ ما روز قيامت بر انگيخته خواهيم شد و خداوند بين ما قضاوت مىنمايد.
از غيبت دورى كن!
زيرا غيبت خورش سگهاى دوزخ است و بدان!
هر كس عيبهاى مردم را بين ديگران شايع كند، غيبتكنندۀ او نيز بسيار مىگرداند و از او هم به اندازهاى كه در اوست طلب مىشود.
📚 مشکاةالأنوار في غررالأخبار، جلد ۱، صفحه ۳۲۳
•┈┈••✾••┈┈•
@BALAGH69
🔹 اگر نتیجه برای شما مهم باشد، بعد از انتخاب نماینده مجلس، با بیل دنبال او راه میافتید!
دکتر سعید جلیلی در مسجد امام صادق علیهالسلام مشهدمقدس:
▫️در جلسهای در محضر حضرت آقا، حاج قاسم گفت "ما روستایی هستیم، آنجا وقتی آب را رها میکنی، اینطوری نیست که خودش برود و برسد به آن درختی که میخواهی. باید بیل را برداری و پشت آب قدم به قدم بروی و برسانیاش به آن نقطه"
اینطور نیست که ما بگوییم یک چیزی مصوب کردیم و چیزی بخشنامه کردیم و دیگر حل شد. اینکه میبینیم حاج قاسم موفق شد، چون نگاهش اینگونه بود و کار را تا آخرش پیش میبرد. پیگیری میکرد تا آن نتیجه مثبت اتفاق بیفتد. نمیگفت ایراد از فلانی است که کارش را درست انجام نداده است.
لذا اگر دستاورد و نتیجه برای شما مهم باشد، آن وقت بعد از انتخاب نماینده مجلس، بر اساس این مثال، با دسته بیل دنبال او راه میافتید!
@BALAGH69
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ الصَّالِحِينَ
السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَلَمَ الْهُدىٰ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حَلِيفَ التُّقىٰ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَمُودَ الدِّينِ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيِّينَ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعالَمِينَ
@BALAGH69
مَن رَضِیَ عَن نَفسِهِ کَثُرَ السّاخِطُونَ عَلَیهِ
کسی که پر مدّعی و از خود راضی باشد (یعنی تنها کار خود را میپسندد)؛ مردم نسبت به چنین شخصی خشمگین و بدبین خواهند شد
(بحارالانوار، ج. ۱۷، ص. ۲۱۵)
مَن أطاعَ الخالِقَ فَلَم یُبالِ بِسَخَطِ المَخلُوقینَ وَ مَن أسخَطَ الخالِقَ فَلیَیقَنَ أن یَحِلَّ بِهِ سَخَطُ المَخلُوقینَ
هر کس از خدا اطاعت کند از خشم مخلوق و مردم نمیترسد و آنکه خدا را به خشم آورد پروردگار، وی را دچار خشم مخلوق خود مینماید.
(سفینة البحار، ج. ۲، ص. ۳۴۳)
@BALAGH69
خلفاي معاصر امام ـ عليه السلام ـ به ترتيب عبارتند از:معتصم، واثق، متوکل، منتصر، مستعين و معتز
اوضاع سياسي در زمان امام علي النقي عليه السلام
بطور کلي اوضاع سياسي دستگاه عباسي در دوران امام هادي ـ عليه السلام ـ شامل موارد و عناوين ذيل مي باشد:
1ـ زوال هيبت و عظمت خلافت عباسي که بر اثر عوامل داخلي و خارجي، خليفه عملاً يک مقام تشريفاتي به حساب مي آمد
2ـ خوش گذراني و هوس راني درباريان به خاطر عدم شايستگي که بر دستگاه بني عباس حاکم بود
3ـ گسترش ظلم و بيدادگري و خودکامگي و غارت بيت المال و صرف آن در عياشي ها و خوش گذراني ها
4ـ گسترش نهضت و قيام هاي علوي به نحوي که در فاصله سال 219 تا 270 قمري، تعداد 18 قيام ضبط شده است
اگر بخواهيم بصورت جزئي مصداق هاي اين اوضاع سياسي را اشاره کنيم، مي توان آن دوران را چنين ترسيم نمود
1 - تسلط غلامان ترک بر دستگاه عباسي و عزل و نصب خلفا و وزراء
2 ـ عدم آشنايي ترکان به امور سياسي و اداره جامعه
3 ـ انتشار رشوه، اختلاس در بين وزيران و واليان حکومت
4 ـ شکنجه و آزار و اذيت علويان به خصوص در دوران متوکل
5 ـ تخريب بارگاه ملکوتي امام حسين عليه السلام در زمان متوکل و جلوگيري از ورود مسلمانان به زيارت
@BALAGH69