💠وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلاَّ لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الآخِرَةُ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ (انعام/32)
و زندگى دنيا جز بازى و سرگرمى نيست و البتّه خانه ى آخرت، براى تقوا پيشگان بهتر است. آيا نمى انديشيد؟
✳️نکته ها :
🔵اگر دنيا مزرعه ى آخرت قرار نگيرد، بازيچه مى شود و مردم مانند كودكانى كه سرگرم به اسباب بازى هايى چون مال و مقام و مانند آن شده اند. مثل صحنه نمايش كه يكى لباس شاه مى پوشد، ديگرى نقش نوكر را بازى مى كند و سوّمى وزير مى شود، ولى ساعتى بعد كه همه لباسها و نقش ها كنار مى رود، مى فهمند كه همه عناوين ، خيالى بيش نبود.
خير بودن آخرت به خاطر آن است كه هم لذّت هايش آميخته به رنج نيست و هم زودگذر و موهوم و خيالى نيست.
⚫️كلمه ى «لعب» به كارى گفته مى شود كه قصد صحيحى در آن نباشد و كلمه ى «لهو» به كارى گفته مى شود كه انسان را از كارهاى مهم و اصلى باز دارد.
✳️شباهت دنيا به لهو و لعب از جهاتى است:
✔️الف: دنيا مثل بازى، مدّتش كوتاه است.
✔️ب: دنيا مثل بازى، تفريح و خستگى دارد و آميخته اى از تلخى و شيرينى است.
✔️ج: غافلان بى هدف، بازى را شغل خود قرار مى دهند.
✔️د: دنياگرايى مثل بازى، انسان را از اهداف مهم باز مى دارد.
✳️پیام ها :
✔️1- دنيا محورى، فكرى كودكانه و پوچ است. (لهو و لعب معمولاً كار كودكان است و سرگرم شدن به دنيا انسان را از آخرت باز مى دارد)
✔️2- راه نجات از حسرت آخرت، فكر و تعقّل است.
✔️3- خردمند، فريب دنيا را نمى خورد.
✔️4- بكار نگرفتن انديشه، زمينه توجّه به دنيا وغفلت از آخرت است.
✔️5- غفلت از آخرت، سبب توبيخ است.
✔️6- تعقّل و تقوا، ملازم يكديگرند.
✍تفسیر نور . ذیل آیه شریفه
💠علت منحصر شدن فرقه های فقهی اهل سنت در چهار فرقه
✅مساله تصویب (یعنی آنچه که در آن " نص" نباشد فقها حق دارند قانون گذاری کنند و آراء مختلف آنها همه حکم الله واقعی است حتی اگر ضدّ یکدیگر در یک مساله ای داده باشند) سبب شد که آرا و عقاید گوناگون و بسیار مختلف و متضاد در جامعه اسلامى و در میان فقها به سرعت رشد کند و شکل وحشتناکى به خود بگیرد و سبب تزلزل توده مردم در مسائل دینى گردد و زبان دشمنان را نسبت به مسلمین و احکام اسلامى بگشاید. این جا بود که گروهى از دانشمندان دست به کار شدند و براى پایان دادن به این وضع اسف انگیز دست به کار زشت دیگرى زدند و آن بستن باب اجتهاد بود. گفتند تا همین جا کافى است و دیگر کسى حقّ اجتهاد کردن ندارد! و چون مردم به فرقه هاى مختلفى در احکام شرعى تقسیم شده بودند و هر گروهى پیرو دانشمندى بود، چهار تن از این فقها را که پیروان بیشترى داشتند (ابوحنیفه، مالک، محمد بن ادریس شافعى و احمد حنبل) را برگزیدند و همه مردم را ملزم کردند که از یکى از این چهار نفر پیروى کنند و خطّ بطلان بر بقیّه آرا و عقاید کشیدند تا جلوى پراکندگى و انشعاب بیشتر گرفته شود؛ در حالى که هیچ دلیلى در کتاب و سنّت نسبت به این چهار پیشوا وجود نداشت و آنها هیچ امتیازى بر دیگران نداشتند جز این که پیروان بیشترى داشتند.
انحصار مذاهب در چهار مذهب، تاریخچه دردناک و عبرت انگیزى دارد و نشان مى دهد که این بدعت بى سابقه در اسلام، که استقلال فقهاى اسلام را سلب کرد طىّ چه حوادثى واقع شد. بنابه نوشته «مقریزى» در کتاب «الخطط المقریزیه» و همچنین نوشته «ابن فوطى» و نوشته دیگران، هیچ ضابطه مشخصى براى انتخاب مذاهب چهارگانه نبود جز این که از یک سو کثرت مذاهب فقهى، زمامداران مناطق مختلف کشورهاى اسلامى را به وحشت انداخت و موجب هرج و مرج فراوان شد؛ و از سوى دیگر این مذاهب چهارگانه به علل سیاسى و اجتماعى در تمام جهان اسلام انتشار یافته بودند؛ به همین دلیل حذف آنها ممکن نبود؛ همان گونه که شیوع مذاهب دیگر نیز موجب مشکلات فراوانى مى شد.
لذا فقها و حکّام وقت دست به دست هم دادند که با هرکس که سخنى از غیر این چهار مذهب بگوید به شدّت مقابله کنند؛ و عجب این که این مسأله در قرن هفتم اتّفاق افتاد.
در مصر در سال ۶۶۵ و در بغداد در سال ۶۳۱، شروع شد به طورى که در سال ۶۴۵ مدرّسان مدرسه معروف «مستنصریّه» تصمیم گرفتند که غیر از این چهار مذهب را نپذیرند و آنچه غیر از آن است تحریم کنند.
بدین ترتیب هفت قرن بعد از ظهور اسلام و گرم بودن بازار اجتهاد و آزادى فقها، درهاى اجتهاد بسته شد و همه فقها به صورت مقلّدانى براى این چهار فقیه درآمدند؛ و استقلال فقهى خویش را از دست دادند. و این نبود مگر به خاطر انحرافى که در همان قرن اوّل واقع شد. عترت و اهل بیت که یکى از دو ثقل عظیم بودند کنار گذاشته شدند و باب قیاس و استحسان و اجتهاد به رأى، گشوده شد و آن همه آراى ضدّ و نقیض و پر از هرج و مرج ظاهر گشت و همه به عنوان حکم الله تلقّى شد و حتّى با نهایت تأسّف، مکتب اهل بیت در ردیف یکى از مذاهب چهارگانه نیز قرار نگرفت. (۱)
بسته بودن باب اجتهاد، امروز مشکل عظیمى براى دانشمندان و فقهاى اهل سنّت به وجود آورده، چرا که خود را در برابر انبوه «مسائل مستحدثه اى» مى بینند که وجود نداشته و هیچ حکمى در مذاهب چهارگانه درباره آن دیده نمى شود؛ به همین دلیل گروهى علناً و آشکارا و گروهى در پرده یا نیمه آشکار به مخالفت با این مسأله برخاسته اند و مایل هستند درهاى اجتهاد را آهسته آهسته به روى فقهاى کنونى باز کنند و از انحصار در فقهاى چهارگانه درآورند؛ و به فتوا دادن در مسائل امروزى و حتّى تجدید نظر در مسائل گذشته پرداختند و این سؤال را مطرح کردند که چرا اجتهاد منحصر به آنها باشد با این که دانشمندانى برتر از آنها وجود دارند و به فرض که برتر هم نباشند با بسته بودن باب اجتهاد چه کسى پاسخگوى مسائل این زمان مى شود؟ (۲)
✍پی نوشت :(۱). براى توضیح بیشتر به کتاب «توضیح الرشاد فی تاریخ عصر الاجتهاد» نوشته محدث محقّق، مرحوم «حاج شیخ آقا بزرگ طهرانى» مراجعه فرمایید.
(۲). گرد آوری از کتاب: پیام امام امیر المومنین علیه السلام، آیت الله العظمى ناصر مکارم شیرازى، دار الکتب الاسلامیه، تهران، ج ۱، ص 616
✔️هشدار 8 ماه پیش رهبر انقلاب در دیدار 24 تیر97، به دولت درباره بسته اروپایی منتشر شد:
💠یکروز مشکل اقتصادی کشور را موکول کردیم به برجام، اما برجام نتوانست مشکل اقتصادی کشور را برطرف کند/ حالا هم «بسته اروپایی»؛ این را جزو موضوعات اصلی کشور قرار ندهید. گره نزنید بهبود اقتصاد کشور را به چیزی که از اختیار ما خارج است.
💢 اگر دکتر شریعتی #اینستاگرام داشت؟
فرض کنید الان در دوره ما، دکتر شریعتی و علامه مطهری بعنوان دو #متفکر و #روشنفکر برجسته زنده بودند و هر کدام یک صفحه شخصی اینستاگرام داشتند تا آرای خود را بی واسطه نشر دهند.
فکر میکنید چند #هزار_فالوور داشتند؟ فکر میکنید چند درصد مردم جامعه حوصله داشتند نظرات آنها را دنبال کنند؟
فکر میکنید تعداد دنبال کنندگان و کسانی که از صفحه اینستاگرام #شریعتی و #مطهری اثر می پذیرفتند از صفحه مهناز افشار، حمیدفرخ نژاد، علی کریمی و رامید جوان بیشتر بود؟
برای ساخت یک جامعه، به مراجع #فکری اثرگذار نیاز است، سرعت پیشرفت به این بستگی دارد که سرنوشت فکری جامعه را به دست چه کسانی می سپاریم.
افراد متفکر یا افراد اهل فکاهی؟
#علیرضا_زادبر
⚽️برای دیدار فوتبال، ۱۰۰ نفر خانم هم نیامد!
📚همشهری ورزشی در گزارشی درباره عدم استقبال زنان از بازی دوستانه تیم ملی زنان ایران و بلاروس گلایه کرد.
پ.ن:
میخواستم خدمت اون خانومایی که همش میگن بریم استادیوم فوتبال ببینیم عرض کنم که شما دلت نمیخواد بری فوتبال ببینی، شما دلت میخواد بری وسط یه مشت پسر، وگرنه میرفتی فوتبال بانوان ایران رو میدیدی ...😊
اونایی که مدام میگن باید خانمها استادیوم برن، کجا بودن⁉️
تعداد خانمهایی که روی سکوها نشستن به 100 نفر هم نرسید!!
⚫️پيامبر صلي الله عليه و آله :
مَنِ اغْتابَ مُسْلِما اَو مُسْلِمَةً لَمْ يَقْبَلِ اللّه ُ تَعالى صَلاتَهُ وَ لا صيامَهُ اَرْبَعينَ يَوْما وَ لَيْلَةً اِلاّ اَنْ يَغْفِرَ لَهُ صاحِبُهُ؛
خداوند متعال تا چهل شبانه روز نماز و روزه غيبت كننده مرد و زن مسلمان را نمى پذيرد، مگر اين كه غيبت شونده او را ببخشد.
جامع الأخبار، ص 412، ح 1141
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید : 💠 روستای عجیب در فرانسه که تمام ساکنانش مسلمان شیعه شده اند و معتقد و منتظر ظهور امام زمان علیه السلام ایستاده اند...
📌با سبک زندگی و چگونه مسلمان و شیعه شدن این روستا آشنا شوید!
https://eitaa.com/BARADARANH1_IR
❌ شعر فکاهی....
چون که ما تاریخمان بر باد رفت/ هستی و فرهنگمان بر خاک رفت
کاوه و آرش همانجا خاک شد/ پهلوان کشورم عباس شد
جای کوروش را علی آمد گرفت/ کل آن آتشکده آتش گرفت
نقش رستم،تخت جمشید،خاک شد/ کربلا وکاظمین آباد شد
رسم زرتشت را اگر دانی که چیست/عید ما غدیر و فطر نیست
ای عزیزان جملگی همت کنیم/ سنت اعراب خاکستر کنیم
✔️ جواب :
ما کجا تاریخمان بر باد رفت؟
ظلم ساسانی مگر از یاد رفت؟!
آرش آخر جز فسانه بیش بود؟!
در وفا از پور حیدر پیش بود؟
کورش آخر بت پرستی می نمود!
بهر بت گفته است قربانی نمود
باورت ناید برو لوحی که آن
اهل دانش گفت منشور است خوان
با علی آخر کجا آید قیاس
اندکی انصاف دارم التماس
نقش رستم که خدا آورد زیر
روی اسبی می نشاند آن دبیر
شکل انسان صورتک سازد ز او
کفر آخر چیست جانا راست گو!
تخت جمشیدی که اسکندر بسوخت
پای دین دیگری باید بدوخت؟
ما پس از اسلام و پوران علی
فرهی جستیم با رب جلی
پور سینا یک طرف غوغا نمود
وان ابو ریحان دگر ها می نمود
حافظ و سعدی چه ها کردند شور
مولوی رفته است در اقصای دور
از نظامی تا نظام الملک ها
دین ما داده است این فری به ما
ما کجا رازی ز پیشش داشتیم
ما کجا گل های این سان کاشتیم
گو که طوسی قبل اسلامت که بود
لاف را از گفته ها باید زدود
راه حق ایران و اعرابی نداشت
راه ما از دین ساسانی جداست
ما همه باید که دانش جو شویم
با همه باید که ما خوش خو شویم
ما همه یکتا پرستی می کنیم
با فقیران نیکدستی می کنیم
دین ما اسلام و مولامان علیست
تا ابد ورد زبانم یا علیست
علی کوزه گر مهر ۹۵