💠«اربعین» نماد «عشق بشریّت» به «اهل بیت(علیهم السلام)»
✅«اربعین حسینى» گردهمایی عظیمی است که در دنیا شبیه و مانند ندارد! بیش از بیست میلیون نفر براى بزرگداشت شهیدانى که چهارده قرن پیش براى مبارزه با ظلم و ستم و حفظ عزت و شرف برخاسته اند، با پای پیاده از راه هاى دور و نزدیک به سوى مرقد آنان ـ در سرزمین «کربلا» ـ حرکت مى کنند. حتى افراد ناتوان و معلول نیز مسافر راه می شوند؛ و این بزرگداشت عظیم را در تاریخ ثبت می کنند.
چیزی که این واقعه را اعجاب آورتر می کند حضور پیروان ادیان و مذاهب مختلف اعم از سنی ها، مسیحی ها، ایزدی ها، زرتشتی ها و صائبین است؛ در حالی که این واقعه صرفاً در ارتباط با امور معنوی شیعیان است و از واقعه غم انگیزی در تاریخ شیعه حکایت دارد.
این ارتباط و علاقه ی قلبی عمومی به اهل بیت(علیهم السلام)، عجیب نیست! و پیشینه ای به عمر اسلام دارد. یعنی از زمان خود امام حسین(علیه السلام) و سایر چهارده معصوم(علیهم السلام) تا کنون مردم فارغ از عقیده و قومیتشان به این بزرگواران عشق می ورزیدند. نمونه آن، شیفتگی جوانی مسیحی به نام «وهب» به امام حسین(علیه السلام) است. او که به شدّت تحت تأثیر شخصیت این امام بزرگوار قرار گرفته بود، با ایشان همراه شد و در روز عاشورا دلیرانه تا آخرین نفس جنگید.(۱)
اکنون نیز، حتی با گذشت قرن ها از زمان حیات آن فرستادگان الهی، رفتار، سخنان و اندیشه ای که از ایشان به یادگار مانده است، موجب جذب اقشار مختلف مردم با عقاید و سلایق مختلف می شود.
منشاء این گرایش، حق جویی انسان، و حقّ گویی اهل بیت(علیهم السلام) است؛ آنان خواه ناخواه حقّ جویان عالم را مجذوب و تابع خویش می سازند. امام رضا(علیه السلام) که فرمود: «فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا» (۲)؛ (مردم اگر زیبایی های کلام ما را بشنوند از ما تبعیت می کنند). این تبعیّت دارای مراتب و سطوح مختلفی است. شاید کمترین حدّ آن، همین همراهی و هم گامی با زائرین اربعین باشد.
اما کار به اینجا ختم نمی گردد! بلکه می توان لحظه به لحظه شاهد تقویت این ارتباط معنوی بود، تا جایی که به ایمان و اعتقاد قلبی بیانجامد. ایمان و اعتقادی که در زمان ظهور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) همگانی شده و قلوب همه مردمان ـ و پیروان همه ادیان و مذاهب ـ را فرا می گیرد. همانگونه که خداوند در قرآن وعده داده است که دین بر حقّش را فراگیر فرماید: «وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلىَ الدِینِ کُلِّهِ» .(۳)
امیرالمومنین(علیه السلام)، تحقّق وعده خداوند در آیه فوق را مربوط به دوران «حکومت مهدوی» می داند، که آیین اسلام فراگیر شده و در همه آبادی های جهان، به یگانگی خداوند و پیامبری رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) شهادت داده می شود.(۴)
امام صادق(علیه السلام) نیز در این باره می فرماید: (اختلاف مذاهب و ادیان از بین مى رود و فقط یک دین در سراسر گیتى حکمفرما می شود)؛ «لَیُرفَعَ عَنِ المِلَلِ وَ الأَدیَانِ الإِختِلَافُ وَ یَکُونُ الدِینُ کُلُهُ وَاحِداً» . چنان که خداى تبارک و تعالى فرموده است: «به راستى دین در نزد خدا، اسلام است»)؛ «إِنَّ الدِینَ عِندَاللهِ الإِسلَامُ» .(۵)
در این زمان است که «همه یهودیان و مسیحیان و پیروان ادیان مختلف مسلمان می شوند»،(۶) و فطرت حقّ جوی خویش را از زلال حقّ سیراب می سازند.
✍پی نوشت :
(۱). بحارالانوار، مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، مصحح: جمعی از محققان، دار احیاء التراث العربی، بیروت، ج ۴۵، ص ۱۶.
(۲). عیون اخبار الرضا(علیه السلام)، شیخ صدوق، محمد بن على بن بابویه، محقق / مصحح: لاجوردى، مهدى، نشر جهان، تهران، ۱۳۷۸ هـ ق، چاپ اول، ج ۱، ص ۳۰۷، (باب فیما جاء عن الإمام علی بن موسى(علیه السلام) من الأخبار المتفرقة).
(۳). سوره توبه، آیه ۳۳.
(۴). البرهان فی تفسیر القرآن، بحرانى، سید هاشم، محقق / مصحح: قسم الدراسات الإسلامیة مؤسسة البعثة، مؤسسه بعثه، قم، ۱۳۷۴ ش، چاپ اول، ج ۵، ص ۳۶۶؛ تأویل الآیات الظاهرة فی فضائل العترة الطاهرة، استرآبادى، علی، مؤسسة النشر الإسلامی، قم، ۱۴۰۹ ق، چاپ اول، ص ۶۶۳.
(۵). مختصر البصائر، حلى، حسن بن سلیمان بن محمد، مؤسسة النشر الإسلامی، قم، چاپ اول، ۱۴۲۱ هـ ق، ص ۴۳۶.
(۶). ابن عباس ذیل آیه ۳۳ سوره توبه می گوید: وعده خداوند در این آیه زمانی محقق می شود که: «لَا یَبْقَى یَهُودِیٌّ وَ لَا نَصْرَانِیٌّ وَ لَا صَاحِبُ مِلَّةٍ إِلَّا دَخَلَ فِی الْإِسْلَامِ». بحار الأنوار، همان، ج ۵۱، ص ۶۱.
📚بخوانید : جمعه ها . مهدویت
💠 امام مهدی علیه السلام در قرآن
✳️«وَيَقُولُونَ لَوْلاَ أُنزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلّهِ فَانْتَظِرُواْ إِنِّي مَعَكُم مِّنَ الْمُنتَظِرِينَ (یونس/۲۰)»
[و مى گويند: چرا معجزهاى از جانب پروردگارش بر او نازل نمى شود؟ بگو: غيب فقط به خدا اختصاص دارد. پس منتظر باشيد كه من هم با شما از منتظرانم]
✔️یحیی بن ابی القاسم نقل كرده است كه از امام صادق علیه السلام درباره تفسیر آیه «الم * ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدًی لِّلْمُتَّقِینَ * الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ »(بقره/۱ ـ ۳)
[الف لام میم * این است كتابی كه در (حقّانیّت) آن هیچ تردیدی نیست (و) مایه هدایت تقوا پیشگان است * آنان كه به غیب ایمان میآورند و نماز را بر پا میدارند و از آن چه به ایشان روزی دادهایم، انفاق میكنند] سؤال كردم. در جواب فرمودند: مقصود از با تقوایان در این آیه، شیعیان علی علیه السلام هستند و «غیب»، حضرت قائم علیه السلام است و دلیل من بر این گفتار، آیه «وَیَقُولُونَ لَوْلاَ أُنزِلَ عَلَیْهِ آیَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَیْبُ لِلّهِ فَانْتَظِرُواْ إِنِّی مَعَكُم مِّنَ الْمُنتَظِرِینَ» است.
✔️محمد بن فضیل، از امام رضا علیه السلام نقل میكند كه از ایشان درباره فَرَج سؤال كردم. فرمود: پروردگار متعال میفرماید: «فَانتَظِروا إنّی مَعَكُم مِنَ المُنتَظِرِینَ».
✍ كمال الدین و تمام النعمة، ص ۵۸۴، ح ۴
https://eitaa.com/BARADARANH1_IR
🕌 امام خمینی رحمت الله علیه :
کسی که خودش فاسد است،نمی تواند کلامش را یک طوری ادا کند که مردم صحیح بشوند،تأثیر ندارد.آن وقتی کلام تأثیر دارد که از قلب مهذب و پاک بیرون بیاید،اگر چنانچه از قلب ناپاک بیرون بیاید و از قلب شیطانی بیرون بیاید،به زبان شیطانی گفته بشود،این تأثیر نمی تواند بکند در قلب اشخاص.
📚صحیفه نور ، جلد ۱۹ ، صفحه ۹۲
🌷اللهم عجل لولیک الفرج🌷
💠 الإمامُ الحسينُ عليه السلام :
أكُونُ أوَّلَ مَن يَنشَقُ الأرضُ عَنهُ ، فَأخرُجُ خَرجَةً يُوافِقُ ذلكَ خَرجَةَ أميرِالمؤمنينَ و قيامَ قائِمِنا .
من نخستين كسى هستم كه وقتى زمين شكاف مى خورد از آن بيرون مى آيم و اين همزمان است با رجعت اميرالمؤمنين و قيام قائم ما .
بحار الأنوار : 53/ 62/ 52
💠 پيامبر صلي الله عليه و آله:
ثَلاثٌ لَيسَ لاَِحَدِ مِنَ النّاسِ فيهِنَّ رُخْصَةٌ: بِرُّ الْوالِدَينِ مُسْلِما كانَ اَوْ كافِرا وَ الْوَفاءُ بِالْعَهدِ لِمُسْلِمٍ اَوْ كافِرا وَ اَداءُ الاَْمانَةُ اِلى مُسْلِمٍ كانَ اَوْ كافِرا؛
سه چيز است كه ترك آن براى هيچ كس جايز نيست: نيكى به پدر و مادر، مسلمان باشند يا كافر، وفاى به عهد با مسلمان يا كافر و اداى امانت به مسلمان يا كافر.
جامع الصغير، ج 2، ص 716، ح 3469.
8.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. .
🎥 ببینید : پاسخ به شبهات و سوالات دینی
.
. .❔ سفر زیارتی یا سیاحتی اربعین....!؟
.
#اسلام
#تشیع
#امام_حسین_علیه_السلام
#زیارت_اربعین
#شبهات
#پاسخ_به_شبهات
#روحانیت
#تبلیغ
#سفیران_هدایت
#گروه_تبلیغی_جهادی_شهید_اردهال
⭕️ «فساد و اختلاس همه جا را گرفته» درست نیست!
رهبر انقلاب :
"یکی از مشکلات ما، عدم مبارزهی جدّی با #فساد است. من اینجا عرض بکنم که امروز مسئلهی فساد در کشور یعنی شهرتِ فساد و مُفسد در کشور، به یک مسئلهی خیلی رایجی درآمده؛ نه، این خبرها نیست. البتّه فساد کمش هم بد است، کمش هم مضر است؛ امّا اینکه بعضی تبلیغ میکنند که «حالا همهجا را فساد گرفته»، نخیر، بههیچوجه اینجوری نیست. آدمهای صالح، آدمهای مؤمن، آدمهای درستکار، آدمهای پاکدست در مجموعهی مدیریّتهای کشور کم نیستند، زیادند؛ اکثر آنها هستند؛ حالا یک تعدادی هم البتّه فاسدند. البتّه با این فاسدها باید مبارزهی جدّی کرد، باید مبارزهی پیگیر کرد؛ اینکه ما بگوییم، یک سروصدایی راه بیفتد و بعد از چند وقتی هم خاموش بشود، این آن کاری نیست که برای کشور، در نهایت مفید باشد. پس یکی از مشکلات، عدم مبارزهی جدّی با فساد است." ١فروردین٩٧
...#حقوق_حیوانات
💢آیا #سگ_نگه میدارید؟
تقریبا در #یک_دهه_اخیر یکی از مواردی که بیشتر از قبل قابل رویت است، نگهداری از #سگ و #گربه در خانه و حتی همراهی آنها با انسانها در سطح جامعه می باشد.
لابه لای این ماجرا یکی از حرفهایی که #زیاد شنیده میشود، احترام به حقوق حیوانات است.
اما براستی در #سبک_زندگی انسانِ مدرن حقوق حیوانات رعایت میشود؟
حقوق هر موجودی براساس #ذات و #طبیعت خود او باید در نظر گرفته شود.
اینکه ما حیوانی را از دل طبیعت خارج کنیم و در #آپارتمانهای ۷۰ یا ۶۰ متری زندانی کنیم و مدعی باشیم همه امکانات را برای او فراهم کرده ایم آیا تامین حقوق حیوانات است یا ارضای علاقه ی خودمان؟
آیا ذات #سگ این نیست که در طبعیت #آزاد باشد؟
حالا بیایید فکر کنید مثلا اگر برخلاف ذاتِ انسان #سگها بیایند و بگویند ما علاقه داریم از نوزاد انسانها در طبیعت مراقبت کنیم و #یک_نوزاد را برای نگهداری به جنگل یا کوه ببرند و در حد توان خود بیشترین خدمات را به او بدهند، آیا نوزاد برای این کار ساخته شده است؟ حتی اگر سگها بهترین خدمات را به او بدهند.
برخی از رفتارهای ما انسانها قابل درک نیست، اینکه در #اینستاگرام میبینیم #سگ و #گربه را در خانه به حمام میبرند یا واکسن میزنند، لباس دخترانه یا پسرانه به آنها میپوشانند....
این رفتارها بنام انسان، برای سلب حقوق حیوانات بزرگترین ظلم در حق موجوداتی است که ذاتشان حمام رفتن لباس دخترانه پوشیدن یا... نیست.
انسان امروزی برای ارضای علاقه خود این حیوانات را #اسیر کرده است.
منبع: مباهله قرن21
✳️ پيامبر صلي الله عليه و آله:
ثَلاثٌ مَنْ لَمْ تَـكُنْ فيهِ فَلَيْسَ مِنّى وَ لا مِنَ اللّه ِ ـ عَزَّ وَ جَلَّ ـ . قيلَ: يا رَسولَ اللّه ِ! وَ ما هُنَّ؟ قالَ: حِلْمٌ يَرُدُّ بِهِ جَهْلَ الْجاهِلِ وَ حُسْنُ خُلْقٍ يَعيشُ بِهِ فِى النّاسِ وَ وَرَعٌ يَحْجُزُهُ عَنْ مَعاصِى اللّه ِ ـ عَزَّ وَ جَلَّ ـ ؛
سه چيز است كه هر كس نداشته باشد، نه از من است و نه از خداى ـ عزّ و جلّ ـ . عرض شد: اى رسول خدا! آنها كدامند؟ فرمودند: بردبارى كه به وسيله آن جهالت نادان را دفع كند، اخلاق خوش كه با آن در ميان مردم زندگى كند و پارسايى كه او را از نافرمانى خدا باز دارد.
خصال، ص 145، ح 172.
💠امام خمینی رحمت الله علیه :
✍ روحانيون وابسته و مقدس نما و تحجرگرا هم كم نبودند و نيستند. در حوزه هاي علميه هستند افرادي كه عليه انقلاب و اسلام ناب محمدي فعاليت دارند. امروز عده اي با ژست تقدس مابي چنان تيشه به ريشه دين و انقلاب و نظام مي زنند كه گويي وظيفه اي غير ازاين ندارند. خطر تحجرگرايان و مقدس نمايان احمق در حوزه هاي علميه كم نيست .طلاب عزيز لحظه اي از فكر اين مارهاي خوش خط و خال كوتاهي نكنند، اينها مروج اسلام امريكايي اند و دشمن رسول الله . آيا در مقابل اين افعيها نبايد اتحاد طلاب عزيزحفظ شود؟
📚 منبع: صحیفه امام ج 21، ص 278
✔️عزاداری، بزرگداشت و تعظیم شعائر الهی
🔵اساساً سوگوارى در مرگ اشخاص یک نوع تعظیم و احترام به آنان و رعایت موقعیّت و شخصیّت شان محسوب مى شود؛ پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى فرماید: «مَیِّتٌ لابَواکِیَ عَلَیْهِ، لا إِعْزازَ لَهُ»؛ (مرده اى که گریه کننده اى نداشته باشد عزّتى ندارد!).(۱)
مخصوصاً سوگوارى در مرگ مردان الهى، از مصادیق بارز تعظیم شعائر الهى بوده و تجلیل از عقیده و راه و رسم و مجاهدت و تلاش آنان محسوب مى شود. از این رو، رسول خدا(صلى الله علیه وآله) هنگام بازگشت از جنگ اُحد وقتى که مشاهده کرد خانواده هاى شهداى قبیله «بنى اشهل» و «بنى ظفر» براى شهیدان خود گریه مى کنند، ولى عموى بزرگوارش حضرت حمزه گریه کننده اى ندارد، فرمود: «لکِنَّ حَمْزَةُ لابَواکِیَ لَهُ الْیَوْمَ»؛ (امّا امروز حمزه، گریه کننده اى ندارد!).(۲)
زنان مدینه با شنیدن این سخن در خانه حضرت حمزه اجتماع کرده و به سوگوارى پرداختند و بدین وسیله شخصیّت عظیم حضرت حمزه مورد تجلیل و تکریم قرار گرفت.
و نیز آنگاه که خبر شهادت جعفر طیّار در جنگ موته به مدینه مى رسد، پیامبر(صلى الله علیه وآله) براى گفتن تسلیت نخست به خانه جعفر رفت، سپس به خانه فاطمه زهرا(علیها السلام) آمد، و آن بانوى بزرگ را در حال گریه و سوگوارى دید، فرمود: «عَلى مِثْلِ جَعْفَر فَلْتَبْکِ الْبَواکِی»؛ (به راستى براى شخصیّتى چون جعفر باید گریه کنندگان گریه کنند!).(۳)
قرآن کریم در مورد گروهى از قوم موسى که راه تباهى و فساد را در پیش گرفتند و سرانجام در اثر نفرین آن حضرت به هلاکت رسیدند، آنان را لایق تجلیل و گریه ندانسته و مى فرماید: «فَمَا بَکَتْ عَلَیْهِمُ السَّمَاءُ وَالاَرضُ وَمَا کَانُوا مُنظَرِینَ»؛ (نه (اهل) آسمان بر آنان گریستند و نه (اهل) زمین!)(۴)
از این تعبیر به خوبى استفاده مى شود که لیاقت گریه دیگران را نداشتن نوعى حقارت و بى ارزشى است.
از این رو، در سفارش هاى ائمّه اطهار(علیهم السلام) مى بینیم که مى فرمودند: چنان در میان مردم منشأ آثار خیر و برکت باشید که بر مرگتان بگریند و از شما تجلیل کنند!.
امیرمؤمنان(علیه السلام) فرمود: «خالِطُوا النّاسَ مُخالَطَةً إِن مِتُّمْ مَعَها بَکَوْا عَلَیْکُمْ وَ إِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَیْکُم»؛ (با مردم آنچنان معاشرت کنید که اگر بمیرید بر مرگ شما اشک بریزند و اگر زنده بمانید به شما عشق بورزند).(۵)
بنابراین، اقامه عزادارى براى امام حسین(علیه السلام) آن شخصیّت ممتاز و بى نظیرى که خود از خاندان عصمت و طهارت بود و از اولیاى الهى و امامان معصوم است، علاوه بر تجلیل از مقام شامخ آن امام همام، از مصادیق روشن تعظیم شعائر الهى است که: «وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ»؛ (هر کس شعائر الهى را بزرگ دارد، این کار نشانه تقواى دل هاست).(۶)
چگونه چنین نباشد و حال آن که صفا و مروه با این که مکانى بیش نیستند، تنها چون یاد و ذکر الهى در آنجا زنده مى شود، از شعائر الهى شمرده است؟
«إِنَّ الصَّفا وَ الْمَرْوَةَ مِنْ شَعائِرِ اللهِ»؛ (صفا و مروه از شعائر (و نشانه هاى) خداست).(۷)
به یقین، امام حسین(علیه السلام) که تمام هستى خویش را یکجا با خداوند معامله کرد و با تمام اهل بیت(علیهم السلام) و فرزندان در قربانگاه عشق قدم نهاد و مخلصانه از همه چیزش در راه خدا گذشت، از عظیم ترین شعائر الهى است و برپایى مجالس عزا براى آن حضرت، تعظیم یکى از بزرگترین شعائر الهى محسوب مى شود.(۸)
✍پی نوشت :
(۱). المأساة الحسین، ص ۱۱۸.
(۲). استیعاب، ج ۱، ص ۲۷۵.
(۳). بحارالانوار، ج ۲۲، ص ۲۷۶.
(۴). سوره دخان، آیه ۲۹.
(۵). نهج البلاغه، کلمات قصار، کلمه ۱۰.
(۶). سوره حج، آیه ۳۲.
(۷). سوره بقره، آیه ۱۵۸.
(۸). گرد آوری از کتاب: «عاشورا ریشه ها، انگیزه ها، رویدادها، پیامدها»، سعید داودی و مهدی رستم نژاد، (زیر نظر آیت الله العظمى ناصر مکارم شیرازى)، انتشارات امام على بن ابى طالب(علیه السلام)، قم، ۱۳۸۸ ه. ش، ص ۷۷.