eitaa logo
برادرانه
219 دنبال‌کننده
26.8هزار عکس
10.9هزار ویدیو
323 فایل
حسین برادران پرسش سوالات دینی @Hossein_baradaranh
مشاهده در ایتا
دانلود
4_420725504438436525.mp3
7M
ترتیل(58دقیقه) 👆👆 🌺از ابتدای صفحه362تا پایان صفحه381🌺 🌺اللهم صل علی محمد وآل محمد🌺
📚بخوانید : چهارشنبه ها . داستان هایی از علما ✔️ صوت قرآن بقية اللّه امام زمان علیه السلام در حرم اميرالمؤ منين عليه السلام ✳️معمولاً مقابل حرم هر امامي بايد دعاي ورود به حرم را خواند و اين خود يكي از آداب زيارت است ولي مرحوم آية اللّه علاّمه سيّد بحرالعلوم آن روز برخلاف هر روز تا مقابل حرم حضرت علي بن ابيطالب اميرالمؤمنين عليه السلام ايستاد اين مصرع شعر را زمزمه كرد : ( چه خوش است صوت قرآن ز تو دلربا شنيدن ) از علاّمه پرسيدند : آيا مقام علمي و پارسايي شما و مكان مقدّسي كه ايستاده ايد با خواندن چنين شعري مناسبت دارد ؟ سيّد بحرالعلوم جواب داد : وقتي خواستم وارد حرم مطهّر شوم ، حضرت مهدي حجة بن الحسن ( صلوة اللّه و سلامه عليه ) را ديدم در قسمت بالاي سرنشسته و با صداي جانبخش مشغول تلاوت قرآن مي باشد . من با شنيدن آن صدا به خواندن اين مصرع پرداختم . و سپس آن حضرت از قرائت دست برداشت و حرم را ترك كرد . ✍چهره هايي كه در جستجوي قائم ( علیه السلام ) پيروز شدند . ص 105 https://eitaa.com/BARADARANH1_IR
🌙 الإمامُ الصّادقُ عليه السلام    ـ في تفسيرِ الآيةِ ـ  : الأجلُ الّذي غَيرُ مُسمّى مَوقوفٌ ، يُقدِّمُ مِنه ما شاءَ ، ويؤخِّرُ مِنه ما شاءَ ، وأمّا الأجَلُ المُسمّى فهُوَ الّذي يَنزِلُ مِمّا يُريدُ أنْ يكونَ مِن ليلةِ القَدْرِ إلى مِثلِها مِن قابِلٍ ، فذلك قولُ اللّه ِ:  «إذا جَاء أجلُهم لا يستأخِرونَ ساعةً ولا يستقدِمون»  الأعراف : 34 .      ـ در تفسير اين آيه ـ  فرمود : اجل غير مسمّى (غير قطعى) ، موقوف و معلّق است و به خواست خدا پس و پيش مى شود . اما اجل مسمّى (قطعى)، آن است كه از شب قدر تا شب قدر سال آينده مقدّر مى فرمايد و اين است سخن خداوند كه:  «چون اجلشان در رسد ساعتى از آن پس و پيش نمى افتند»  .  بحار الأنوار : 5/139/3 .
💝آیین همسرداری در احادیث اسلامی(قسمت چهارم و آخر) 💖اخلاق زن نسبت به همسر 💠مهمان، با اجازه شوهر ✔️31- پیامبر عزیز خدا صلی الله علیه و آله می‌فرمایند: «ایها الناس ان لنسآءكم علیكم حقا ولكم علیهن حقا حقكم علیهن [ .  .  . ان] لا یدخلن احدا تكرهونه بیوتكم الا باذنكم ؛ مردم! زن‌های شما بر شما حقی دارند و شما هم بر آنان حقی دارید . حق شما بر آنان این است كه كسی را كه شما رضایت ندارید، بدون اجازه به منزلتان وارد نكنند . » بحارالانوار، ج 76، ص 348. 💠 هم به استقبالش برو و هم او را بدرقه كن ✔️32- مردی خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و عرض كرد: همسری دارم كه هرگاه وارد خانه می‌شوم به استقبالم می‌آید، و چون از خانه بیرون می‌روم بدرقه‌ام می‌كند و زمانی كه مرا اندوهگین می‌بیند می‌گوید: اگر برای رزق و روزی [و مخارج زندگی] غصه می‌خوری، بدان كه خداوند آن را به عهده گرفته است و اگر برای آخرت خود غصه می‌خوری، خدا اندوهت را زیاد كند [و بیشتر به فكر آخرت باشی . ] رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «ان لله عمالا و هذه من عماله لها نصف اجر الشهید ؛ برای خدا كارگزارانی [در روی زمین] است و این زن یكی از كارگزاران خداست كه پاداش او برابر با نیمی از پاداش شهید است . » وسائل الشیعه، ج 14، ص 17. 💠 در این كارها نیز به او كمك كن ✔️33- پیامبر عزیز خدا صلی الله علیه و آله می‌فرمایند: «ایما امراة اعانت زوجها علی الحج والجهاد او طلب العلم اعطاها الله من الثواب ما یعطی امراة ایوب علیه السلام ؛ هر زنی كه در حج و جهاد و دانش اندوزی به شوهرش كمك كند، خداوند آن پاداشی را كه به زن حضرت ایوب علیه السلام داده است، به او می‌دهد . » وسائل الشیعه، ج 14، ص 202. 💠 شهری در بهشت خدا ✔️34- امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: «ما من امراة تسقی زوجها شربة من مآء الا كان خیرا لها من عبادة سنة صیام نهارها وقیام لیلها ویبنی الله لها بكل شربة تسقی زوجها مدینة فی الجنة وغفر لها ستین خطیئة ؛ هر زنی كه به شوهرش مقداری آب دهد، برای او بهتر از عبادت یك سال است كه روزهایش روزه باشد و شب هایش عبادت كند . و خداوند به جای هر مقدار آبی كه به شوهرش بنوشاند، شهری در بهشت برایش می‌سازد و شصت گناهش را می‌آمرزد . » وسائل الشیعة، ج 14، ص 123. 💠 تامین امنیت روانی همسر ✔️35- پیامبر عزیز خدا صلی الله علیه و آله می‌فرمایند:  حق مرد بر زن این است كه چراغ خانه را روشن سازد؛ غذای مطبوع فراهم كند؛ و تا در خانه‌اش به پیشواز او برود و به او خوشامد بگوید؛ و تشت آب و حوله را برای او آماده كند و دست‌های او را بشوید؛ و بدون دلیل (عذر شرعی) مانع شوهر نسبت به نفس خودش نشود . » مستدرك الوسائل، ج 14، ص 254 💠 رحمت خدا از آن كدبانویان است ✔️36- امام صادق علیه السلام از پیامبر عزیز خدا صلی الله علیه و آله روایت می‌كند: «ایما امراة دفعت من بیت زوجها شیئا من موضع الی موضع ترید به صلاحا نظر الله الیها ومن نظر الله الیه لم یعذبه  ؛ هر زنی كه در خانه شوهرش چیزی را برای سامان دادن وضع خانه جابه جا كند، خداوند نظر [رحمت] به او می‌كند . و هر كس مورد نظر [رحمت] خدا قرار گیرد، خدا عذابش نمی‌كند . »  وسائل الشیعة، ج 15، ص 175. 💠 خوشبوترین عطر، زیباترین لباس، نیكوترین زینت ✔️37- پیامبر عزیز خدا صلی الله علیه و آله درباره حق شوهر بر زن می‌فرمایند: «علیها ان تطیب باطیب طیبها وتلبس احسن ثیابها وتزین باحسن زینتها ؛ بر زن است كه [برای شوهرش] خوشبوترین عطرهایش را بزند و قشنگترین لباس هایش را بپوشد، و از زیباترین زینت هایش استفاده كند . » الكافی، ج 5، ص 508. 💠 هنر آشپزی ✔️38- امام صادق علیه السلام می‌فرمایند:  بهترین زنان شما زنی است كه دارای بویی خوش و دست پختی خوب باشد . هنگامی كه خرج می‌كند، بجا خرج كند، و هنگامی كه خرج نمی‌كند بجا از خرج كردن خودداری ورزد . چنین زنی كارگزاری از كارگزاران خداست و كارگزار خدا نه ناامید می‌شود و نه پشیمان . وسائل الشیعة، ج 14، ص 15. 💠 آرایش فقط برای شوهر ✔️39- پیامبر عزیز خدا صلی الله علیه و آله می‌فرمایند: «ان من خیر نسآءكم .  .  . المتبرجة من زوجها الحصان عن غیره  ؛ بهترین زنان شما آن زنی است كه برای شوهرش آرایش و زینت می‌كند، اما از بیگانگان خود را می‌پوشاند . » بحارالانوار، ج 103، ص 235. 💠 از تو سپاسگزارم ✔️40- امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: «خیر نسآءكم التی ان اعطیت شكرت وان منعت رضیت ؛ بهترین زنان شما آن زنی است كه چون به او چیزی داده شود، سپاسگزاری كند و اگر به او چیزی داده نشود راضی باشد . » بحارالانوار، ج 103، ص 239.
ما هیچ کداممان یک نیستیم ماه مبارک رمضان است و درهاى رحمت خداى تبارک و تعالى به روى همه گناهکاران باز است و شما تا دیر نشده است در این ماه رمضان خودتان را اصلاح کنید. ما همه باید خودمان را اصلاح کنیم؛ ما هیچ کداممان یک آدم حسابى نیستیم. پناه به خدا باید ببریم و خودمان را اصلاح کنیم. 📚صحیفه نور، جلد ١۵، صفحه ۶٩
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴اعترافات شنیدنی دیپلمات سابق انگلیسی از جنایات این کشور با بمباران ناتو ما ۱۵ هزار نفر را در لیبی کشتیم، چیزی که هرگز در BBC به شما نگفتند!
✅ ابن ملجم کسیت؟ ابن ملجم صرفا نام فردی زیسته در پهنه تاریخ نیست. هرکسی می تواند ابن ملجم زندگی اش باشد. ابن ملجم کسی است که اسیر توهمات و تعصبات است. این ملجم گمراهی است که خود را بر حق می پندارد. ابن ملجم با نام خدا آدم می کشد. ابن ملجم به مسجد می رود، اما ستمکار و گمراه است. ابن ملجم می تواند من باشم، تو باشی... ابن ملجم نام نیست، مرام است. ابن ملجم صرفا قاتل علی نیست ابن ملجم کسی است که قاتل خرد و آگاهی است. ابن ملجم کسی است که با شمشیرِ ریا بر فرق «حقیقت» می کوبد. حقیقت، انسانیت و آزادگی است. حقیقت وارستگی است. حقیقت کنار گذاشتن نفس پرستی و قدرت طلبی است. هر زمان که با حقیقت جنگیدیم، برازنده نام ابن ملجمیم، هر چند شناسنامه مان، این نام را تائید نکند.
💠 اهمیت اخلاص در قرآن ✅منظور از «اخلاص» همان خلوص نیّت است و منظور از خلوص نیّت این است که انگیزه تصمیم گیرى تنها خدا باشد و بس. ممکن است کسانى داراى اراده هاى محکم براى انجام مقاصدى باشند، ولى انگیزه آنها رسیدن به اهداف مادّى باشد؛ امّا سالکان راه خدا کسانى هستند که اراده نیرومند آنان آمیخته با خلوص نیّت و برخاسته از انگیزه هاى الهى است. در آیات قرآن مجید و روایات اسلامى، به کمتر چیزى به اندازه اخلاص نیّت اهمّیّت داده شده است. در جاى جاى قرآن مجید و کلمات معصومین(علیهم السلام) سخن از اخلاص نیّت به میان آمده و عامل اصلى پیروزى در دنیا و آخرت شمرده شده است؛ و اصولاً از نظر اسلام هر عملى بدون اخلاص نیّت بى ارزش است. از سوى دیگر، مسأله اخلاص از مشکلترین کارها شمرده شده به گونه اى که تنها اولیاء اللّه و بندگان خاصّ خدا به اخلاص کامل مى رسند، هرچند اخلاص در هر مرحله اى محبوب و مطلوب است. بهتر است در اینجا نخست به سراغ قرآن مجید برویم و گوشه اى از آیات مربوط به اخلاص را که ویژگیهاى خاصّى دارد از نظر بگذرانیم. در آیات متعدّدى از قرآن، سخن از مخلِصین (خالصان) یا مخلَصین (خالص شدگان!) به میان آمده و آنها را با تعبیرات گوناگون و پرمعنى توصیف و تمجید مى کند، از جمله: ✔️۱ ـ در آیه ۵ سوره بیّنه مى خوانیم: «وَ مااُمِرُوا اِلاّ لِیَعْبُدُوا اللّهَ مُخْلِصینَ لَهُ الدِّینَ حُنَفاءَ و َ یُقیمُوا الصَّلوةَ وَ یُؤتُوا الزَّکوةَ وَ ذلِکَ دِیْنُ الْقَیِّمَةِ»؛ (به آنها دستورى داده نشده بود جز این که خدا را بپرستند در حالى که دین خود را خالص کنند و از شرک به توحید باز گردند، نماز را بر پا دارند و زکات را بپردازند؛ و این است آیین مستقیم و پایدار!). با توجّه به این که دین مفهوم گسترده اى دارد که عقاید و اعمال و درون و برون را همگى شامل مى شود و با توجّه به این که ضمیر در «ما اُمُِروا» به همه پیروان مذاهب آسمانى برمى گردد و با توجّه به این که: اخلاص و نماز و زکات در آیه به عنوان تنها دستورهاى الهى به همه آنها است، اهمّیّت این موضوع کاملاً روشن مى شود و این تعبیر نشان مى دهد که همه دستورهاى الهى از حقیقت توحید و اخلاص سرچشمه مى گیرد. ✔️۲ ـ در جاى دیگر همه مسلمانها را مخاطب ساخته و مى فرماید: «فَادْعُوا اللّهَ مُخْلِصینَ لَهُ الدِّینَ وَ لَو کَرِهَ الکافِرُونَ»؛ (خداوند [یگانه] را بخوانید و دین خود را براى او خالص کنید، هرچند کافران ناخشنود باشند).(۱) ✔️۳ ـ در جاى دیگر، شخص پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) را مخاطب ساخته و بطور قاطع به او دستور مى دهد: «قُلْ اِنِّى اُمِرْتُ اَنْ اَعْبُدَ اللّهَ مُخْلِصاً لَّهُ الدِّینَ»؛ (بگو من مأمورم خدا را پرستش کنم در حالى که دینم را براى او خالص کرده باشم!).(۲) از این آیات و آیات متعدّد دیگر که همین معنى را مى رساند بخوبى استفاده مى شود که اخلاص اساس دین و شالوده محکم و رکن رکین آن است. درباره مخلَصان (خالص شدگان) تعبیراتى از این مهمتر دیده مى شود: ۱ ـ در آیه ۳۹ و ۴۰ سوره حجر مى خوانیم که شیطان بعد از رانده شدن از درگاه خدا، از سر لجاجت و خیره سرى عرض مى کند: «وَ لاَُغْوِیَنَّهُمْ اَجْمَعینَ * اِلاّ عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصینَ»؛ (من همه آنها را گمراه خواهم ساخت مگر بندگان مخلصت را). این تعبیر نشان مى دهد که موقعیّت بندگان مخلَص آن چنان تثبیت شده است که حتّى شیطانُ افسونگر و لجوج طمع خود را از آنها بریده است. ۲ ـ در آیه ۳۹ و۴۰ سوره صافّات، وعده پاداش فوق العاده اى که جز خدا از آن آگاه نیست به آنان داده شده، مى فرماید: «وَ ما تُجْزَونَ اِلاّ ما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ * اِلاّ عِبادَ اللّهِ الْمُخْلَصینَ»؛ (شما جز به آنچه انجام مى دادید جزا داده نمى شوید، مگر بندگان مخلص خدا [که رابطه اى میان اعمال و جزاى آنها نیست، و بر سرخوان نعمت الهى بى حساب پاداش مى گیرند]). ۳ ـ در آیه ۱۲۷ و ۱۲۸ همین سوره (صافّات) مقام مخلَصین را چنان والا شمرده که از حضور در دادگاه الهى در قیامت معافند (و یکسره به بهشت جاویدان پروردگار روانه مى شوند!). ۴ ـ در آیه ۱۵۹ و ۱۶۰ همین سوره تنها بیان و توصیف مخلَصین را شایسته ذات پروردگار شمرده است، که نشان عمق واقعى معرفت آنان است؛ مى فرماید: «سُبْحانَ اللّهِ عَمّا یَصِفُونَ * اِلاّ عِبادَ اللّهِ الْمُخْلَصینَ»؛ (منزّه است خداوند از آنچه آنها توصیف مى کنند، مگر [توصیف] بندگان مخلص خدا!). ۵ ـ در آیه ۲۴ سوره یوسف، هنگامى که سخن از حمایت الهى در برابر وسوسه هاى خطرناک همسر عزیز مصر به میان مى آورد، مى فرماید: «کَذَلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الفَحْشاءَ اِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُخْلَصینَ»؛ (اینچنین کردیم، تا بدى و زشتى را از او دور سازیم؛ چرا که او از بندگان مخلَص ما بود). هنگامى که انسان به این مرحله برسد دیگر در برابر وساوس شیاطین و هواى نفس بیمه خواهد شد و طمع شیطان از او بریده مى
شود، و شیطان در برابر این افراد رسماً اظهار عجز مى کند. اینجاست که از خوان نعمت الهى بى حساب بهره مى گیرند و توصیف آنها درباره صفات جلال و جمال پروردگار، رنگ توحید خالص به خود مى گیرد و طبیعى است که در قیامت نیز بدون حساب وارد بهشت مى شوند چرا که حساب خود را در این جهان صاف کرده اند. این همان است که امیرمؤمنان على(علیه السلام) طبق بعضى از خطب نهج البلاغه بدان اشاره کرده و در توصیف بندگان شایسته پروردگار مى فرماید: «قَدْ اَخْلَصَ لِلّهِ فَاسْتَخْلَصَ»؛ ([یکى از صفات برجسته آنان این است که] خویش را براى خدا خالص کرده، و خداوند خلوص او را پذیرفته و به مرحله نهایى رسانیده است).(۳) به همین دلیل درباره پیغمبراکرم(صلى الله علیه وآله) در حدیثى چنین آمده است: «فَعِنْدَ ذلِکَ اِسْتَخْلَصَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لِنُبُوَّتِهِ وَ رِسالَتِهِ مِنَ الشَّجَرَةِ الْمُشَرَّفَةِ الطَیِّبَةِ ... مُحَمَّداً(صلى الله علیه وآله) اُختَصَّهَ لِلّنُبُوَّةِ وَ اصطَفاهُ بِالِرّسالَةِ»؛ (در این هنگام خداوند بزرگ محمد(صلى الله علیه وآله) را براى نبوّت و رسالتش از شجره پر ارزش پاک برگزید و خالص گردانید).(۴) و در حدیث دیگرى که از بعضى معصومان(علیهم السلام) روایت شده مى خوانیم: «وَجَدتُ اِبْنَ آدَمَ بَیْنَ اللّهِ وَ بَیْنَ الشَّیطانِ فَاِنْ اَحَبَّهُ اللّهُ تَقَدَّسَتْ اَسمائَهُ، خَلَّصَهُ وَ اسْتَخْلَصَهُ وَ اِلاّ خَلّى بَیْنَهُ وَ بَیْنَ عَدُوِّهِ»؛ (فرزند آدم را در میان خدا و شیطان مى بینم، اگر خداوند متعال او را [به سبب تلاش و کوشش در راه اخلاص] دوست دارد، خالص و مخلصش مى سازد وگرنه او را در برابر شیطان رها مى سازد).(۵) کوتاه سخن این که: مسأله خلوص و اخلاص در نیّت و اعتقاد و اخلاق و عمل، از مهمترین گامها و اساسى ترین پایه هاى تهذیب نفس و سیر و سلوک الى اللّه است.(۶) ✍پی نوشت : (۱). سوره غافر، آیه ۱۴. (۲). سوره زمر، آیه ۱۱. (۳). نهج البلاغة، شریف الرضى، محمد بن حسین‏، محقق/ مصحح: صبحی صالح، هجرت‏، قم‏، چاپ اول، ۱۴۱۴ ق‏، ص ۱۱۹ ،خطبه ۸۷ «و من خطبة له(ع) و هی فی بیان صفات المتقین و...». (۴). بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، محقق/ مصحح: جمعى از محققان‏، دار إحیاء التراث العربی‏، بیروت‏، چاپ دوم، ۱۴۰۳ ق‏، ج ۱۴، ص ۵۲۰ ،باب ۳۳ «بعض أحوال ملوک الأرض ...». (۵). همان، ج ۵، ص ۵۵ ، باب ۱ «نفی الظلم و الجور عنه تعالى و...». (۶). گرد آوری از کتاب: اخلاق در قرآن‏، آیت الله العظمى ناصر مکارم شیرازى، مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، چاپ اول، ۱۳۷۷ ه. ش‏، ج ۱، ص ۲۶۹.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆 این تصاویر از شورش و اعتراض مردم برای بسته شدن یک ساحل در کالیفرنیا به خاطر کروناست. روز بسته شدن حرم حضرت معصومه(س) را به یاد دارید؟ به یاد دارید که جوانکی خرد همراه قلیلی انگشت شمار جلوی حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) تجمع کردند و شبکه های فارسی لندن و سعودی و آمریکا برای چندین روز متوالی چه گزارش ها و هیاهوهایی به پا کردند؟ حالا شبکه های لندنی، آمریکایی و سعودی کجا هستند که تصاویر حماقت آمیز تجمع برای بستن یک ساحل در مهد بلاهت جهان را با آب و تاب پوشش دهند؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺گاف معاون ترامپ؛ اهدای بسته های خالی به پرسنل بیمارستان برای شوی تبلیغاتی لو رفت 🔹مایک پنیس هنگامی که در جلو دوربین ها و بدون اطلاع از روشن بودن میکروفن قصد کمک به پرسنل یک بیمارستان داشت، درپاسخ صحبت های همراه وی درباره خالی بودن جعبه ها و نداشتن تجهیزات پزشکی میگوید: حالا برای دوربین‌ها که دارند فیلم می‌گیرن می‌برم!
🔴 پسر: چرا اون هایی که برای هواپیمای اکراینی پروفایل سیاه میکردند امروز برای اتفاق مشغول شادی هستند؟ پدر: پسرم اینها همان هایی هستند که میگفتند نه غزه نه لبنان؛ ولی در هنگام سیل و زلزله و یک قدم هم برنداشتند. فصل جنگ آمد تماشاگر شدند صلح آمد لاله پرپر شدند 🖋دانیال صادقی