eitaa logo
برادرانه
219 دنبال‌کننده
26.8هزار عکس
10.9هزار ویدیو
323 فایل
حسین برادران پرسش سوالات دینی @Hossein_baradaranh
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️چگونگی تقسیم کارها میان امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) 🔸علی بن ابی طالب علیه السلام و زهرای مرضیه سلام الله علیها پس از آنکه با هم ازدواج کردند و زندگی مشترک تشکیل دادند، ترتیب و تقسیم کارهای خانه را به نظر و مشورت رسول اکرم(ص) واگذاشتند، به آن حضرت گفتند: «یا رسول الله ما دوست داریم ترتیب و تقسیم کارهای خانه با نظر شما باشد». 🔹پیامبر(ص) کارهای بیرون خانه را به عهده علی(ع) و کارهای داخلی را به عهده زهرای مرضیه(س) گذاشت. علی(ع) و زهرا(س) از اینکه نظر رسول خدا(ص) را در زندگی خصوصی خود دخالت دادند و رسول خدا(ص) با مهربانی و محبت خاص از پیشنهاد آنها استقبال کرد و نظر داد، راضی و خرسند بودند. 🔸مخصوصا زهرای مرضیه(س) از اینکه رسول خدا(ص) او را از کار بیرون معاف کرد خیلی اظهار خرسندی می‌کرد، می‌گفت: «یک دنیا خوشحال شدم که رسول خدا(ص) مرا از سروکار پیدا کردن با مردان معاف کرده است». 📝 استاد مطهری، داستان راستان، ج۲، ص۲۷۱
🔰تمام حقیقت انسان 🔹امام خمینی(ره): فاطمه زهرا(س) یک زن معمولی نبوده است. یک زن روحانی ، یک ، تمام حقیقت زن ، تمام حقیقت انسان . او زن معمولی نیست ، او موجودی ملکوتی است که در عالم به صورت انسان ظاهر شده است. 🏴شهادت حضرت فاطمة زهرا سلام‌الله علیها تسلیت باد ✅ @EMAM_COM
📚 بخوانید : پنج شنبه ها . خاطراتی از شهدا 💢 زندگی حاج قاسم بدجوری به روضه اهل بیت علیهم السلام گره خورده بود. خیلی پیش می آمد دلش بهانه روضه می کرد. زنگ می زد به مداح و می گفت فلان نوحه را بخوان. گاهی وقت ها خودش می خواند. با سوز و آه. خیلی وقت ها فاصله 200 کیلومتری کرمان تا روستا را مهمان روضه تلفنی بودیم. 🔹 سوریه که بودیم، بیشتر پیش هم بودیم.می گفت: «موعظه مون کن تا غافل نشیم. روضه بخون سبک بشیم و شسته بشیم». 🌷 خاطره ای از شهید سردار 📚 منبع: کتاب سلیمانی عزیز، ص 101 ✔️ امام صادق علیه السلام :  اَلْبَكّائُونَ خَمْسَةٌ; آدَمُ، وَ يَعْقُوبُ، وَ يُوسُفُ، عليهم السلاموَفاطِمَةُ عليهاالسلام بِنْتُ مُحَمَّدٍ صلي الله عليه و آله وَ عَلِىُّ بْنُ الْحُسَيْنِ عليهماالسلام. ... اَمّا فاطِمَةُ عليهاالسلامفَبَكَتْ عَلى رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آلهحَتَّى تَأَذّى بِها اَهْلُ الْمَدينَةِ فَقالُوا لَها; قَدْ اذَيْتِنا بِكَثْرَةِ بُكائِكِ، فَكانَتْ تَخْرُجُ اِلَى الْمَقابِرِ ـ مَقابِرِ الشُّهَداءِ ـ فَتَبْكى حَتّى تَقْضى حاجَتَها ثُمَّ تَنْصَرِفُ. ;  گريه كنندگان ـ معروف تاريخ ـ پنج نفرند; آدم و يعقوب و يوسف عليهم السلام و فاطمه زهرا عليهاالسلام و امام سجّاد عليهم السلام آنگاه حضرت صادق عليه السلام در بيان علت گريه آنان مى فرمايد : ... فاطمه عليهاالسلام نيز آن قدر بر فراق پدر گريست كه مردم مدينه به زحمت افتاده و گفتند; با گريه بسيارت ما را آزردى، او نيز ناچار به سوى مزار شهداى احد مى رفت و آنقدر گريه مى كرد تا آرام مى گرفت و بر مى گشت. الخصال. ص۲۷۲
🔻اقدامات و سیره سیاسی حضرت فاطمه (س) 🔹حضرت فاطمه (سلام الله علیها) همچون سیاست‏مداری قهرمان به تکلیف و رسالت الهی خویش در جهت آگاه کردن افکار عمومی مسلمانان از راه اشتباهی که در مسئله امامت و خلافت پیمودند عمل کرد. ایشان برای روشن‏‌ ساختن افکار عمومی، چند شب همراه امام حسن و حسین و حضرت علی (علیهم السلام) به درِ خانه مهاجر و انصار می‌‏رفت؛ در همین راستا در مسجد خطبه‌ای سیاسی خوانده و در نهایت وصیتنامه سیاسی نوشتند. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/36632 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
20.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ ◼️ بررسی علت تشییع و دفن شبانه حضرت زهرا (س) 🏴 مفتی‌های وهابی معتقدند، امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) با اولین خلیفه‌ی اهل سنت بیعت کردند و همچنین با او تعاملات فراوان داشتند و از رسیدن بعضی از به خلافت نیز داشتند و اینکه حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) شرم داشتند نامحرمی حجم پیکرشان را ببیند، باعث شد به امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) کنند تا شبانه بدن ایشان دفن شود! 👈 بر خلاف ادعای باطل مفتی‌های وهابی، بنا بر آنچه در منابع معتبر اهل سنت بیان شده، صدیقه‌ی شهیده (سلام‌الله‌علیها) تا پایان عمر مبارک خود، هیچگاه از امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) راضی نشدند و علت دفن شبانه حضرت و عدم دعوت از صحابه در مطهر حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) ایشان از بعضی اصحاب پدر بزرگوارشان است. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: 👇👇👇 https://www.adyannet.com/fa/news/36458 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
💢 «بَیتُها بَیتی» 🔷 رسول خدا (صلّی‌اللّه‌علیه‌و‌آله) فرمودند: «ألا إنَّ فاطِمَةَ بابُها بابی وَ بَیتُها بَیتی فَمَن هَتَکَه فَقَد هَتَکَ حِجابَ الله.» 🔶 «رسول الله (صلوات‌الله علیه‌و‌آله) در معرفی حضرت فاطمه (علیهاالسّلام) فرمودند: «خانه فاطمه خانه من است و در خانه فاطمه در خانه من است. هر کس آن‌جا را هتک کند، حجاب خدا را پرده‌دری کرده و حرم الهی را هتک نموده است.» ⚫️ اللّهُمَّ العَن اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلَ مُحَمَّدٍ 📚 عوالم العلوم، ج ۱۱، ب ۲۱، ص ۵۵۴ شهادت حضرت زهرا (سلام‌اللّه‌علیها) تسلیت🏴 📎 📎 📎 📎 📎 🔷 https://btid.org/fa/photogallery/194844 🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org
⭕️ ابعاد شوم توزیع قدرت در سقیفه 👈 تاریخ اسلام سرشار است از گزاره‌هایی در جهت عبرت گرفتن؛ عبرت به معنی گذشتن از چیزی است و مقصود از آن، گذشتن از زشتی‌ها به زیبایی‌ها، از ظواهر به بواطن و از بدی‌ها به خوبی‌هاست. فردی که با گذر از تاریخ، از ظاهر حوادث به ورای آنها سیر کند، به مفهوم عبرت دست پیدا می‌کند. از آنجا که اصل تکرار پذیری در تاریخ، از اصول مسلم و غیر قابل انکار است، شناسایی ریشه‌های فجایع تاریخی می‌تواند عبرت آموز ما گردد تا با پرهیز از عوامل ایجاد کننده، و جلوگیری از تحقق آنها سعی در تعالی حکومت اسلامی نماییم. 🔹 آنچه در بررسی ابعاد شورای سقیفه و غصب خلافت قابل اهمیت است و می‌تواند عبرت آموز ما گردد، چگونگی توزیع قدرت در این شورا است. تنها چند روز پس از رحلت پیامبر و در هنگامی که هنوز پیکر پیامبر تشییع نشده بود، عده‌ای در سقیفه بنی‌ساعده جمع شدند تا جانشین پیامبر را معین نمایند؛ آن هم در شرایطی که ۷۰ روز قبل، پیامبر در غدیر خم، علی ابن ابی طالب را به جانشینی خود برگزیده بود. آن شورا بدون توجه به انتخاب پیامبر بر آن شدند تا خلیفه مسلمین را با رأی و نظر مسلمین برگزینند. آنها سرانجام پس از ساعت‌ها بحث و جدل ابوبکر را به عنوان خلیفه مسلمین برگزیدند. از نکاتی که همه گزارشگران تاریخ بدان تصریح کرده‌اند انتخاب ابوبکر به عنوان خلیفه پس از پیامبر جز از مسیر برتری قبیله‌ای نبود. ابوبکر در سقیفه گفت: «نحن قریش و الائمة منا» بعدها زمانی که امیرالمومنین علی (علیه السلام) به ابوبکر و عمر اعتراض کردند که چگونه به قرابت استناد کردید، در حالی که ما به رسول خدا نزدیکتر هستیم، عمر گفت: «عرب دوست نمی‌دارد نبوت و خلافت در یک خاندان باشد! استناد به برتری قبیله‌ای که قریش داشت، علی‌رغم محدودیت نفوذ آنان در مدینه آن زمان و البته با استفاده از عنادهای داخلی انصار، موجب شد ابوبکر به خلافت برسد. در واقع این تنها معیار جاهلی یعنی عصبیت قبیله‌ای بود که توانست او را به خلافت برساند. 🔹 در حکومت ولائی پیامبر، ایشان بنای حکومت را بر پایه دین استوار کردند، اما روشن بود که دین نمی‌توانست جای عصبیت طایفه‌ای را در چنین شرایطی بگیرد و می‌بایست مهم‌ترین نقش را برای تشکیل دولت بر عهده داشته باشد. بنابراین برای رعایت ظرفیت دینی و هم طائفه‌ای، خداوند بهترین مؤمنان را پس از رسول خدا که فردی قریشی بود به خلافت برگزید. 🔹 امیرالمؤمنین علی ابن ابی طالب یگانه شخصی بود که از نظر ایمانی و دانش دینی در بالاترین درجه قرار داشت و در ضمن از طائفه قریش بود. علاوه برآن هفتاد روز قبل، پیغمبر(صلی الله علیه وآله) دست علی(علیه السلام) را بلند کرده و فرموده بود: «من کنت مولاه فهذا علیّ مولاه»، اما حتی یک نفر در سقیفه نگفت خود پیغمبر(صلی الله علیه وآله) چه کسی را معیّن کرده است! در نهایت شورای سقیفه تنها با عنصر عصبیت، ابوبکر را به خلافت نصب کرد. بنابراین پس از رحلت پیامبر حکومت ولائی کنار گذاشته شد و مفهوم خلافت به ناحق و به بهانه‌های واهی، جایگزین مفهوم ولایت شد. ✅ می‌توان گفت اعضای شورای سقیفه پایه‌گذار دو بدعت شوم در تاریخ شدند. ۱: تعیین جانشین پیامبر در امر خلافت با رأی عموم مسلمین و بدون اتکا به رأی و نظر پیامبر. ۲: تعیین خلیفه مسلمین بر اساس عنصر عصبیت و بدون اتکا به عنصر ایمان. پیرامون میراث شوم دوم بدون شک می‌توان گفت در واقع بنای تشکیل سقیفه این بود که عنصر دیانت را از سیاست و حکومت جدا کند تا بدین وسیله هرچه آسان‌تر به اهداف شوم خود دست یابد. در حقیقت سقیفه پایه‌گذار سکولاریزم شد که امروزه کشورهای غربی بر پایه آن تشکیل شده است. _______________ 🔗 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/196284 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
⭕️ سکوت اصحاب، برگ برنده غاصبان 👈 هر واقعه تاریخی را می‌توان از زوایای گوناگون دید و مورد نقد و بررسی قرار داد، و بخشی از آن را تلخ‌تر یا شیرین‌تر دید. واقعه شهادت حضرت زهرا -علیهاالسلام- نیز از این امر مستثنا نیست. از دید نگارنده در میان وقایع پس از رحلت رسول اکرم -صلی الله علیه و آله- بخشی از پاسخی که خلیفه اول در جریان خطبه فدکیه به بانوی گرامی اسلام می‌دهد، دردناک‌تر از دیگر رخدادهاست، و حتی شاید بشود کلیت ماجراهای منجر به شهادت حضرت را با محوریت همین بخش تحلیل و تفسیر کرد. 🔹 ابوبکر در بخشی از پاسخی که به استدلال‌های حضرت زهرا -سلام الله علیها- می‌دهد، این گونه به رای مردم برای حکم خود در غصب فدک احتجاج می‌کند: «این تصمیم به اتفاق تمام مسلمانان بود، و تنها دست به این کار نزدم، و در رأى و نظرم مستبدّانه عمل ننمودم» و در ادامه، همین مضمون را با عبارت دیگری تکرار می‌کند و مردم را حَکَم قرار می‌دهد: «این مسلمانان بین من و تو حَکَم هستند، و آنان این حکومت را به من سپردند، و به تصمیم آنها این منصب را پذیرفتم، نه متکبّر بوده و نه مستبدّ به رأى هستم، و نه چیزى را براى خود برداشته‏‌ام، و اینان همگى گواه و شاهدند.» 🔹 درددل ام ابیها با جانشین به حق پیامبر، پس از بازگشت از مسجد، گواه این است که بیشترین آزردگی ایشان معطوف به همان بخش از روایت است؛ آنجا که رو به امیر مومنان -علیه السلام- می‌فرماید: «... انصار حمایتشان را از من باز داشته، و مهاجران یاریشان را از من دریغ نمودند، و مردم از یاریم چشم‏‌پوشى کردند، نه مدافعى دارم و نه کسى که مانع از کردار آنان گردد، در حالى که خشمم را فروبرده بودم از خانه خارج شدم و بدون نتیجه بازگشتم... اى کاش قبل از این کار و قبل از اینکه این چنین خوار شوم، مرده بودم!» 🔹 تمام آن وقایع تلخی که پس از رحلت پیامبر رخ داد، جز با همراهی مردم -گرچه در قالب سکوت در برابر ظلم غاصبان- عملی نمی‌شد. مقصر دانستن چند نفر انگشت شمار، تحریف تاریخ است؛ جامعه اسلامی را نمی‌توان از این واقعه تبرئه کرد. شاهد دیگری بر این مسئله، جایی است که عامل به آتش کشیدن در خانه، در پاسخ به حضرت زهرا که با بیان نکوهش آمیز می‌پرسد: «آیا آمدی تا خانه ما را بسوزانی؟»، بی‌شرمانه می‌گوید: «آرى. مگر آن که چون بقیّه امّت با ابوبکر بیعت کنید». جالب است که آن شخص، دختر پیامبر را نه با عنوان مخالفت با حکومت یا عدم بیعت با خلیفه مسلمانان، که با عنوان همراه نشدن با مردم متهم می‌کند؛ گویی جرم عدم همراهی با مردم، از خود بیعت با خلیفه سنگین‌تر است. 🔹 درست است که در جریان سقیفه از مردم رای گرفته نشد، ولی اگر مردم و به ویژه اصحاب پیامبر در برابر غاصبان می‌ایستادند، یا دستکم در برابر تظلم دختر گرامی پیامبر، با سکوت خود، ظالم را تایید نمی‌کردند، حق اهل بیت پیامبر زیر پا نهاده نمی‌شد. در هر جامعه‌ای، به‌ویژه جامعه اسلامی، مردم نه تنها در برابر همراهی‌ها با جریانات مختلف مسئول هستند، بلکه باید در برابر سکوت و بی‌تفاوتی نسبت به رخدادهای مختلف نیز پاسخگو باشند. ✅ راز این همه تاکید امامین انقلاب بر آگاهی هرچه بیشتر عموم مردم نسبت به جبهه بندی‌ها در سطح داخلی و بین‌المللی، و حضور آگاهانه و حداکثری مردم، همین نقش بازدارنده و شتاب دهنده است که آنچه که می‌تواند در تحولات مختلف، بازدارندگی و پیشروی ایجاد کند، همین حساسیت و حضور اجتماعی سیاسی عموم مردم است؛ حقیقتی که درک هرچه بیشتر آن، رفاه مادی و معنوی خود مردم را در پی خواهد داشت. _______________ 🔗 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/196427 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
💠 فاطمه زهرا (س) اسوه بی بدیلِ عبودیت و بندگی 🔸معرفت و شناخت ابعاد مختلفِ زندگی شخصیت های بزرگ درس های فراوانی برای حیات فردی و اجتماعی جامعه به دنبال دارد. 🔹از جمله این شخصیت ها وجود مقدس فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است؛ وجود بی بدیلی که زندگی فردی و اجتماعی او می تواند الگویی برای جوامع بشری باشد. 🔸یکی از ابعاد این شخصیت والا، بُعد عبودیت آن حضرت است که از جهت کمی و کیفی قابل الگوبرداری است. 🔹از جهت کمیت باید از وی به عنوان عابده‌ای بی‌همتا یاد نمود. دعا، انس با قرآن، قیام، رکوع و سجده‌های طولانی در نماز بخشی از این عبودیت و بندگی کمی است. 🔸حسن بصری (م 110 ق) در این باره می گوید: «در تمام دنیا، عابدتر از فاطمه (علیهاالسلام) یافت نمى‌شود؛ او به حدى براى عبادت برپا مى‌ایستاد که پاهایش ورم مى‌کرد.» 🔹در روایتی دیگر از امام حسن مجتبی علیه السلام آمده: «مادرم فاطمه را ديدم كه در شب جمعه از بستر خويش جدا شده، در محراب عبادت ایستاده و تا طلوع خورشيد مشغول عبادت و راز و نياز با پروردگار بود و لحظه‏‌اى از ركوع و سجود دست برنمى‌‏داشت.» 🔸 جهت کیفی عبودیت او را باید در سلوک عبادی و عرفانى او جستجو نمود. 🔹او با وجود جوانی و سن کمی که داشت همانند پیری که عمری در سیر روحانی سپری کرده، در این مسیر حرکت نموده و غیر از لقاى پروردگار چيزى او را راضى نمى‏‌ساخت؛ از همين روست كه در دعاهايش مى‌‏گفت: «لَذَّةَ النَّظَرِ إِلَى‏ وَجْهِكَ‏ الْكَرِيمِ؛خداوندا! از تو مى‏‌خواهم كه همواره لذّت نظر به وجه خود را نصيب من فرمايى.» 🌐جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://btid.org/fa/news/194453 📎 📎 📎 📎 📎 🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
8.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 💢 آیت الله مصباح یزدی 🎞 مرد میدان ایدئولوژی 📎 📎 📎 📎 🔹 گروه سیاست و اجتماع 🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
💠 آقای نقویان لطفا با اعتقادات مردم بازی نکنید ✍ اخیراً کلیپی کوتاه از آقای ناصر نقویان منتشر شد که ایشان ادعا می کند توجه و عنایت خداوند به جماعتی که دور هم جمع هستند و شراب می نوشند بیشتر است از عده ای که از خانواده و جمع، دور هستند و به عبادت می پردازند. 👈 آقای ناصر نقویان در ادامه سخنرانی خود با اشاره به عالم بودن و ملبس بودن به لباس مقدس روحانیت، سخنان خود را سخن دین مبین و مذهب مقدس می داند اما لازم است در مورد سخنانی که ایشان ایراد کرده چند نکته بیان شود. 💢 مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر: 👇👇👇 🌐 https://rasanews.ir/002vsP 📎 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
💢 مرا یاد کن تا تو را یاد کنم 💠 شاید براتون پیش اومده باشه که یکی از اعضای خونوادتون مسافرت رفته باشن. وقتی بر‌می‌گردن، برای فامیل‌ها سوغاتی میارن. ✅ وقتی سوغاتی‌ها رو میدن، میگن جاتون خیلی خالی بود. ما به یادتون بودیم و این هدیه را براتون خریدیم. ❇️ اگه شما هم بعد از این جریان مسافرت برید، یاد اون سوغاتی که عمو یا عمه‌ براتون آورده می‌افتید. سعی می‌کنید شما بهتر از اون رو براشون بخرید تا وقتی برگشتید بهشون بگید فلانی ما هم به یاد شما بودیم. 🔶 خدا هم همین کار رو به ما یاد داده و فرموده: اگه من رو یاد کنی، منم شما رو یاد می‌کنم. ❤️ «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ»(بقره/152)؛❤️مرا یاد کنید تا شما رو یاد کنم. 📎 📎 📎 🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه 🌐btid.org