eitaa logo
بینات || ناصر قیلاوی زاده
291 دنبال‌کننده
194 عکس
53 ویدیو
73 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم یادداشت ها، تاملات و جلسات ناصر قیلاوی زاده، طلبه حوزه علمیه قم + مطالب برگزیده از امامین انقلاب، شهید مطهری و علامه طباطبایی ناصر قیلاوی زاده @GHILAVI @P_BAYYENATT کانال پشتیبان
مشاهده در ایتا
دانلود
بینات || ناصر قیلاوی زاده
#یادداشت 📝 اجتهاد، رکن رکین شناخت معارف اسلامی ❗️یک آسیب ریشه دار در باب کیفیت مواجهه با منابع نقل
و یکی از اعضای محترم کانال، در مورد فوق👆 از حجت الاسلام قیلاوی زاده @ghilavi، سوالی را مطرح کرده اند، که سوال و جواب آن را در ادامه می خوانید. ⁉️: در مورد متن منتشر شده حضرتعالی سوالی دارم، بفرمایید نسبت مطلق شخص مسلمان با ملکه اجتهاد چیست؟ هر فرد مسلمان چه وظیفه ای نسبت به ملکه اجتهاد دارد؟ اساسا آیا کسب ملکه اجتهاد شرط در تکامل مطلق انسان است یا یک تکلیف کفایی اجتماعی است؟ ✅ : در مورد ارتباط افراد مسلمان با مسئله ملکه اجتهاد و جهتی که فرمودید، دو بحث وجود دارد: 1️⃣ بحث اول در مورد اجتهاد و حیثیت تکالیف اجتماعی متفرع بر آن است. اجتهاد ابزار اسلامی شناسی و کشف مسائل جدید از دل منابع اسلامی است. در این مورد خود استاد شهید مطالب بسیاری دارند که نمونه بارز آن در مقاله «اصل اجتهاد در اسلام» و «الهامی از شیخ الطائفه»، مباحث اسلام و مقتضیات زمان موجود است. 🔷 البته خود استاد شهید در تبیین و تشریح نقش اجتهاد در اسلام و جایگاه آن در ایدئولوژی اسلامی به مقاله ارجاع می دهند. شهید مطهری در این مقاله در مورد اجتهاد چنین می نویسند: ➖ اهمّ وظايف و ، «اجتهاد» است. اجتهاد يعنى كوشش عالمانه با متد صحيح براى درك مقرّرات اسلام با استفاده از منابع: كتاب، سنّت، اجماع، عقل. ➖كلمه «اجتهاد» اوّلين بار در احاديث نبوى به كار رفته و سپس در ميان مسلمين رايج گرديده است. اين كلمه در قرآن نيامده است. كلمه‏اى كه از لحاظ روح معنى مرادف اين كلمه است و در قرآن آمده است «تفقّه» است. قرآن صريحاً به تفقّه و فهم عميق دين دعوت كرده‏است. ➖ اجتهاد يا تفقّه، در دوره خاتميّت وظيفه بسيار حسّاس و اساسى بر عهده دارد و از شرايط امكان جاويد ماندن اسلام است. اجتهاد را به حق نيروى محرّكه اسلام خوانده‏اند. فيلسوف بزرگ اسلامى با روشن بينى خاصّى اين مسأله را طرح مى‏ كند، مى ‏گويد: ➖ «كلّيّات اسلامى، ثابت و لا يتغيّر و محدود است و امّا حوادث و مسائل، نامحدود و متغيّر است و هر زمانى مقتضيات مخصوص خود و مسائل مخصوص خود دارد. به همين جهت ضرورت دارد كه در هر عصر و زمانى گروهى متخصّص و عالم به كلّيّات‏ اسلامى و عارف به مسائل و پيشامدهاى زمان، عهده‏دار اجتهاد و استنباط حكم مسائل جديد از كلّيّات اسلامى بوده باشند.» 🔶 بنابرمطلبی که استاد شهید فرموده اند و تقریبا تمام علمای اعلام بر آن تصریح دارند، اجتهاد وظیفه ای اجتماعی و یک واجب کفایی است که باید علمای امت عهده دار آن باشند تا بتوانند مسائل و نیازهای هر عصر و مصر را بر اساس این شاخصِ اسلامی بسنجند و احکام اسلامی را از دل منابع اسلام، استخراج کنند. طبیعتا با حصول نتیجه این تکلیف از دوش بقیه ساقط است. نکته جالب توجه این است که در شرایط فعلی فقدان مجتهدین به شدت حس می شود و این مهمترین تکلیف بر زمین ماندۀ حوزه علمیه است، که متوجه تمامی طلاب است. 2️⃣ جهت دوم ، اجتهاد و کمال فردی انسان ها: بیان حق مسئله در مورد این بخش کار دشواری است که باید اهل آن در موردش نظر بدهند. اما از باب تجمیع و اشاره به مسئله به چند نکته اشاره می کنیم. 🔹 نکته اول: راه رسیدن به کمال نهایی انسان ها انجام تکالیف شرعیه است. در این مسیر هرکس بهتر به تکالیف خود عمل کند، به مقام قرب نزدیک تر شده است. 🔹 نکته دوم: اگر کلمات امامین انقلاب را محور و مبنا بدانیم و تشخیص آنها را در سیر و سلوک صائب بدانیم، می بینیم که در کلماتشان در مورد شهدای جنگ تحمیلی تعابیر دارند که نشان می دهد حداقل، برخی از شهدای جنگ تحمیلی به کمال نهایی خویش رسیده اند. 🔹نکته سوم: تعابیری است که از حضرت امام در مورد کیفیت سلوک (خصوصا برای اهل علم) بیان شده است که ایشان ابتدا دستور به کسب مقدمات علمی دارند. ✅ جمع بندی :با توجه به اینکه انسان های مختلف در شرایط مختلف تکالیف مختلفی دارند، و با توجه به اینکه ملاک اسلامی در رشد و کمال انسان ها، عمل به تکالیف شرعیه است، باید گفت که مسیر عادی و عمومی که وجود دارد این است که از طریق کسب علم (که در برخی جاها نیازمند اجتهاد هم می شود) باید به کمال رسید البته این طریق منحصر نیست همانطور که مسئله شهدا این مسئله مصداق پیدا کرده است. 🎁 تمام مطالبی که در قسمت دوم بیان شد، در کلمات استاد فرحانی با تبعیت از اندیشۀ موجود است. لینک برخی از ارجاعات مطلب را اضافه می کنم تا به اصل مطلب هم مراجعه بفرمایید. eitaa.com/almorsalaat/1300 eitaa.com/almorsalaat/811 eitaa.com/almorsalaat/544 eitaa.com/almorsalaat/1128 eitaa.com/almorsalaat/813 eitaa.com/almorsalaat/862 *انسان و ایمان ص 62 مجموعه ‏آثار شهيد مطهرى ج‏3ص198 ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ @almorsalaat @shmotahari الگوی همیشه جاوید
🔰خاطرات استاد شهید مرتضی مطهری از سال های اول طلبگی / روح قدس الهی 🔷 تا آنجا كه من از تحوّلات روحى خودم به ياد دارم از سنّ سيزده سالگى اين دغدغه در من پيدا شد و حسّاسيت عجيبى نسبت به مسائل مربوط به خدا پيدا كرده بودم. پرسشها- البتّه متناسب با سطح فكرى آن دوره- يكى پس از ديگرى بر انديشه‏ام هجوم مى‏ آورد. 🔶 در سالهاى اوّل مهاجرت به قم كه هنوز از مقدّمات عربى فارغ نشده بودم، چنان در اين انديشه‏ها غرق بودم كه شديداً ميل به «تنهايى» در من پديد آمده بود. وجود هم حجره را تحمّل نمى‏ كردم و حجره فوقانى عالى را به نيم حجره‏اى دخمه مانند تبديل كردم كه تنها با انديشه‏هاى خودم بسر برم. در آن وقت نمى‏ خواستم در ساعات فراغت از درس و مباحثه به موضوع ديگرى بينديشم، و در واقع، انديشه در هر موضوع ديگر را پيش از آنكه مشكلاتم در اين مسائل حل گردد، بيهوده و اتلاف وقت مى ‏شمردم. مقدّمات عربى و يا فقهى و اصولى و منطقى را از آن جهت مى ‏آموختم كه تدريجاً آماده بررسى انديشه فيلسوفان بزرگ در اين مسأله بشوم. 🔷 به ياد دارم كه از همان آغاز طلبگى كه در مشهد مقدّمات عربى مى‏ خواندم، فيلسوفان و عارفان و متكلّمان- هر چند با انديشه‏هايشان آشنا نبودم- از ساير علما و دانشمندان و از مخترعان و مكتشفان در نظرم عظيم‏تر و فخيم‏تر مى ‏نمودند تنها به اين دليل كه آنها را قهرمانان صحنه اين انديشه‏ها مى ‏دانستم. دقيقاً به ياد دارم كه در آن سنين كه ميان 13 تا 15 سالگى بودم، در ميان آن همه علما و فضلا و مدرّسين حوزه علميّه مشهد، فردى كه بيش از همه در نظرم بزرگ جلوه مى‏ نمود و دوست مى‏ داشتم به چهره‏اش بنگرم و در مجلسش بنشينم و قيافه و حركاتش را زير نظر بگيرم و آرزو مى‏كردم كه روزى به پاى درسش بنشينم، مرحوم «آقا ميرزا مهدى شهيدى رضوى» مدرّس فلسفه الهى در آن حوزه بود. آن آرزو محقّق نشد، زيرا آن مرحوم در همان سالها (1355 قمرى) در گذشت. 🔶 پس از مهاجرت به قم گمشده خود را در شخصيّتى ديگر يافتم. همواره مرحوم آقا ميرزا مهدى را بعلاوه برخى مزاياى ديگر در اين شخصيّت مى‏ ديدم؛ فكر مى‏كردم كه روح تشنه‏ام از سرچشمه زلال اين شخصيّت سيراب خواهد شد. اگر چه در آغاز مهاجرت به قم هنوز از «مقدّمات» فارغ نشده بودم و شايستگى ورود در «معقولات» را نداشتم، امّا درس اخلاقى كه وسيله شخصيّت محبوبم در هر پنجشنبه و جمعه گفته مى ‏شد و در حقيقت درس معارف و سير و سلوك بود نه اخلاق به مفهوم خشك علمى، مرا سرمست مى‏ كرد. بدون هيچ اغراق و مبالغه‏اى اين درس مرا آنچنان به وجد مى‏ آورد كه تا دوشنبه و سه شنبه هفته بعد خودم را شديداً تحت تأثير آن مى ‏يافتم. 🔷بخش مهمّى از شخصيّت فكرى و روحى من در آن درس- و سپس در درسهاى ديگرى كه در طىّ دوازده سال از آن استاد الهى فرا گرفتم- انعقاد يافت و همواره خود را مديون او دانسته و مى ‏دانم. راستى كه او « » بود. ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ @shmotahari الگوی همیشه جاوید
🔰 خاطره‏اى خوش و جاويد از دوران تحصیل استاد شهید مرتضی مطهری 🔷 يادم هست، در زمانى كه در قم تحصيل مى ‏كردم، يك روز خودم و تحصيلاتم و راهى را كه در زندگى انتخاب كرده‏ام ارزيابى مى‏ كردم؛ با خود انديشيدم كه آيا اگر بجاى اين تحصيلات، رشته‏اى از تحصيلات جديد را پيش مى‏ گرفتم بهتر بود يا نه؟ 🔶طبعا با روحيّه‏اى كه داشتم و ارزشى كه براى ايمان و معارف معنوى قائل بودن اولين چيزى كه به ذهنم رسيد اين بود كه در آن صورت وضع روحى و معنوى من چه مى‏شد؟ 🔷 فكر كردم كه الان به اصول توحيد و نبوّت و معاد و امامت و غيره ايمان و اعتقاد دارم و فوق العاده اينها را عزيز مى‏ دارم؛ آيا اگر يك رشته از علوم طبيعى و يا رياضى يا ادبى را پيش گرفته بودم چه وضعى داشتم؟ ✅ به خودم جواب دادم كه اعتقاد به اين اصول و بلكه اساساً روحانى واقعى بودن وابسته به اين نيست كه انسان در رشته‏هاى علوم قديمه تحصيل كند. بسيارند كسانى كه از اين تحصيلات محرومند و در رشته‏هاى ديگر تخصص دارند، اما داراى ايمانى قوى و نيرومند هستند و عملًا متّقى و پرهيزكار و احياناً حامى و مبلّغ اسلام‏اند و كم و بيش مطالعات اسلامى هم دارند؛ احياناً ممكن بود من در آن رشته‏ها بر زمينه‏هايى علمى براى ايمان خود دست مى‏ يافتم بهتر از آنچه اكنون دست يافته‏ام. 🔷 آن ايّام، تازه با حكمت الهى اسلامى آشنا شده بودم و آن را نزد استادى- كه برخلاف اكثريّت قريب به اتفاق مدّعيان و مدرّسان اين رشته صرفاً داراى يك سلسله محفوظات نبود، بلكه الهيّات اسلامى را واقعا چشيده و عميق‏ترين انديشه‏هاى آن را دريافته بود و با شيرين‏ترين بيان آنها را بازگو مى ‏كرد، مى‏ آموختم. لذّت آن روزها و مخصوصاً بيانات عميق و لطيف و شيرين استاد از خاطره‏هاى فراموش ناشدنى عمر من است. 🔶 در آن روزها با همين مسأله كه آن ايّام با مقدّمات كامل آموخته بودم آشنا شده بودم، قاعده معروف «الواحد لا يصدر منه الّا الواحد» را آن طور كه يك حكيم درك مى‏كند درك كرده بودم (لااقل به خيال خودم)، نظام قطعى و لا يتخلّف جهان را با ديده عقل مى‏ ديدم، فكر مى‏ كردم كه چگونه سؤالاتم و چون و چراهايم يكمرتبه نقش بر آب شد؟ 🔷 و چگونه مى‏ فهمم كه ميان اين قاعده قطعى كه اشياء را در يك نظام قطعى قرار مى‏ دهد، و ميان اصل «لا مؤثّر فى الوجود الّا اللّه» منافاتى نديده آنها را در كنار هم و در آغوش هم جا مى ‏دهم، معنى اين جمله را مى‏ فهميدم كه «الفعل فعل اللّه و هو فعلنا» و ميان دو قسمت اين جمله تناقضى نمى ‏ديدم، «امر بين الامرين» برايم حل شده بود، بيان خاصّ صدر المتألّهين در نحوه ارتباط معلول با علت و مخصوصاً استفاده از همين مطلب براى اثبات قاعده «الواحد لا يصدر منه الّا الواحد» فوق العاده مرا تحت تأثير قرار داده و به وجد آورده بود ⬅️ خلاصه يك طرح اساسى در فكرم ريخته شده بود كه زمينه حلّ مشكلاتم در يك گسترده بود؛ در اثر درك اين مطلب و يك سلسله مطالب ديگر از اين قبيل، به اصالت معارف اسلامى اعتقاد پيدا كرده بودم، معارف توحيدى‏ قرآن و نهج البلاغه و پاره‏اى از احاديث و ادعيّه پيغمبر اكرم و اهل بيت اطهار را در يك اوج عالى احساس مى‏ كردم. 🔶 در اين وقت فكر كردم ديدم اگر در اين رشته نبودم و فيض محضر اين استاد را درك نمى‏ كردم همه چيز ديگر چه از لحاظ مادّى و چه از لحاظ معنوى، ممكن بود بهتر از اين باشد كه هست، همه آن چيزهايى كه اكنون دارم داشتم و لااقل مثل و جانشين و احياناً بهتر از آن را داشتم، اما تنها چيزى كه واقعاً نه خود آن را و نه جانشين آن را داشتم همين طرح فكرى بود با نتايجش؛ الآن هم بر همان عقيده‏ام. 📚 مجموعه‏ آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏1، ص 124 ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ @shmotahari الگوی همیشه جاوید
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 حوزه یا دانشگاه؟! ✳️ ابتدای سال تحصیلی هستیم و هنوز نتایج کنکور سراسری اعلام نشده است. بسیاری در پی پاسخ به این پرسش هستند که برای آینده خود چه تصمیمی باید بگیریم؟! ⁉️ به رشته های فنی دانشگاهی بروم یا در علمیه تحصیل کنم؟! ⁉️ در دانشگاه (علیه السلام) درس بخوانم یا ؟! ⁉️آیا بعنوان یک عصر می توانم در و مفید باشم یا بعنوان یک نیروی تحصیل کرده دانشگاهی مفیدتر هستم؟! ✅ سوالات بسیار زیادی از این دست وجود دارد که پاسخ به آنها نیازمند صرف وقت و تامل و تفکر و مشورت است. 🔷 در این یادداشت به چند نکته کوتاه اشاره می کنم و برای تفصیل مسئله به مطالبی از شهید مطهری ارجاع می دهم. 1️⃣ قبل از هر انتخابی (مقل انتخاب رشته یا محل تحصیل) باید هدف خود را معلوم کنیم، بدون تعین دقیق هدف، انتخاب کردن فقط باعث دوری از مطلوب می شود، هرچه سرعت بیشتر باشد، هدف دورتر می شود. 2️⃣ تعین هدف نباید در حد گفتن چند کلمه و جمله باشد. اینکه کسی بگوید هدف من «تقرب به خدای متعال است»، «سربازی امام زمان است» «شهادت است» «شغل خوب است» و مواردی از این قبیل، قطعا هدف دقیق و سازنده ای نخواهد بود. 3️⃣ وقتی هدفتان خوب و معین است که بتوانید حداقل چند صفحه در مورد آن بنویسید و توضیح بدهید. (یکبار این کار را امتحان کنید.) 4️⃣ اگر هدفی درست تصور شود و به خوبی شناخته شود، خود آن هدف، راه و روش رسیدن را نیز به شما معرفی می کند. 🔰 برای آشنایی بیشتر با این مسئله مطالب زیر را مشاهده کنید. ✅ کتاب عدل الهی، خاطره ای خوش و جاوید (2 صفحه) https://eitaa.com/shmotahari/107 ✅ مقدمه کتاب علل گرایش به مادیگری، خاطرات حجره نشینی شهید مطهری (2 صفحه) https://eitaa.com/shmotahari/106 ✅ صوت جلسه اول تدریس کتاب انسان و ایمان (در باب چیستی هدف و ضرورت آشنایی با آن) https://eitaa.com/shmotahari/87 🎁 پیشنهادات، سوالات و مسائلی را که در این زمینه دارید رو برای من ارسال کنید. @Ghilavi ▫️▪️▫️▪️▫️▪️ @BAYYENATT
بسم الله الرحمن الرحیم 🌐 کتاب شریف «مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی» در بخش جهان بینی توحیدی مطالب ناب و تولیدی و جدید بسیاری دارد. 🌐 این کتاب علاوه بر اینکه رویکرد جدیدی در معرفی دین و مذهب و توحید و نگرش توحیدی دارد، از مطالب و محتوای دقیق و علمی جدیدی نیز برخوردار است. 🌐 استاد شهید در این کتاب به نقد روش پوزیتویسمی یا به اصلاح می پردازند و مزایا و نواقص این روش علمی را در مسائل مربوط به جهان بینی مورد اشاره و نقد و بررسی قرار می دهند. 🌐 کتاب بعد از کتاب انسان و ایمان قرار دارد. بعد از اینکه در کتاب قبلی ثابت کردیم که انسان برای رشد و کمال نیازمند (جهان بینی و ایدولوژی) است، اکنون به بررسی اقسام جهان بینی و بیان خصائص جهان بینی خوب و برتر می پردازد. 🎙 🔷 صوت تدریسی که در ادامه منتشر می شود، صوتی است که در مدرسه دارالهدی در خدمت طلاب خوب و جدید الورود این مدرسه بودم. ▫️▪️▫️▪️▫️ @bayyenatt
9.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰موضوع: تدریس کتاب جهان بینی توحیدی 🏛 مکان: مدرسه دارالهدی، | سال 1399 ♨️ ⏱ زمان: دقیقه 🔰توضیح درس: ▫️▪️▫️▪️▫️ @bayyenatt
8.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰موضوع: تدریس کتاب جهان بینی توحیدی 🏛 مکان: مدرسه دارالهدی، | سال 1399 ♨️ ⏱ زمان: دقیقه 🔰توضیح درس: ▫️▪️▫️▪️▫️ @bayyenatt
8.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰موضوع: تدریس کتاب جهان بینی توحیدی 🏛 مکان: مدرسه دارالهدی، | سال 1399 ♨️ ⏱ زمان: دقیقه 🔰توضیح درس: ▫️▪️▫️▪️▫️ @bayyenatt
8.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰موضوع: تدریس کتاب جهان بینی توحیدی 🏛 مکان: مدرسه دارالهدی، | سال 1399 ♨️ ⏱ زمان: دقیقه 🔰توضیح درس: ▫️▪️▫️▪️▫️ @bayyenatt
9.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰موضوع: تدریس کتاب جهان بینی توحیدی 🏛 مکان: مدرسه دارالهدی، | سال 1399 ♨️ ⏱ زمان: دقیقه 🔰توضیح درس: ▫️▪️▫️▪️▫️ @bayyenatt
9.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰موضوع: تدریس کتاب جهان بینی توحیدی 🏛 مکان: مدرسه دارالهدی، | سال 1399 ♨️ ⏱ زمان: دقیقه 🔰توضیح درس: ▫️▪️▫️▪️▫️ @bayyenatt
8.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰موضوع: تدریس کتاب جهان بینی توحیدی 🏛 مکان: مدرسه دارالهدی، | سال 1399 ♨️ ⏱ زمان: دقیقه 🔰توضیح درس: ▫️▪️▫️▪️▫️ @bayyenatt