eitaa logo
بینات || ناصر قیلاوی زاده
291 دنبال‌کننده
194 عکس
53 ویدیو
73 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم یادداشت ها، تاملات و جلسات ناصر قیلاوی زاده، طلبه حوزه علمیه قم + مطالب برگزیده از امامین انقلاب، شهید مطهری و علامه طباطبایی ناصر قیلاوی زاده @GHILAVI @P_BAYYENATT کانال پشتیبان
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از المرسلات
💠 دروس اساتید المرسلات ⭕️ فهرست دروسی که در مقدمات و سطح عالی توسط اساتید المرسلات تدریس می شود 🔵 صوت این تدریس ها در این کانال بارگذاری می شود: https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
بَأۡسُهُم بَيۡنَهُمۡ شَدِيد ٞ تَحۡسَبُهُمۡ جَمِيعٗا وَقُلُوبُهُمۡ شَتَّى ٰ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمۡ قَوۡمٞ لَّا يَعۡقِلُونَ (١٤) زورمندی ايشان در ميان خودشان سخت است [اما در مقابل شما ضعيفند] آنها را متحد مى پندارى ولى دل هايشان پراكنده است اين بدان سبب است كه آنان مردمى هستند كه تعقل نمی کنند. حشر. 14
🔴⚡️ چشمان تو دید هرچه این شهر ندید شاگرد حسین، دانش آموز شهید ای شهد لب تو از عسل شیرینتر برخیز و ببین که قاسم از راه رسید! 📌 اثر هنرمند: بهنام شیرمحمدی نوشتار: مهدی فیض اللهی مرکز تعالی مدیران انقلاب اسلامی
استاد علی فرحانی: هر جا لبیک به ولی فقیه گفته شد؛ باب شهادت باز می شود. شهادت در لبیک به فرمان ولی حاصل می شود... شهادت، شهادت دادن بر الهیت اله است، و از مسیری جز مسیر ولایت نمی توان رسید به شهود ِولایت الله، نمی توان از سبیلی جز سبیل ولی فقیه رفت و انتظار داشت که شاهد بر عهد یوم الست بود... ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ Eitaa.com/Bayyenatt
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰قمار مستانه یا انتخاب آگاهانه 🔷در نظام هستی همه اشیاء حد و بهره مشخصی دارند و میزان رشدشان محدود به ماهیتشان است. مثلا یک درخت، بیش از درخت بودن نمی تواند باشد همچنین کمتر از آن هم؛ کمال یک درختِ میوه دار به ثمر دهی اوست. دلفین معروف به حیوانِ با ضریب هوشی بالاست، اگر این باهوش حیوانات را آموزش دهند در نهایت می تواند چند حرکات جدید، اضافه بر افعال غریزی یاد بگیرد. در این میان تنها انسان است که حد وجودیش را خودش تعیین می کند و خود انتخاب می کند که چه باشد و تا چه حدی رشد کند. انسان می تواند رشد کند تا «ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى، فَکانَ قابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنى‏»؛ و اما همین انسان هم می تواند «کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَل‏» بشود. 🔶بشر در ابتدای خلقتش در یک حد استوا آفریده می شود «لَقَدْ خَلَقْنَا الْانْسانَ فى احْسَنِ تَقْویمٍ» این انسان که در بهترین حالت آفریده شده، می تواند خود را به بدترین درجات وجودی و پست­ترین نقاط هستی برساند «ثُمَّ رَدَدْناهُ اسْفَلَ سافِلینَ» و هم می توان خود را به قرب و رضوان الهی برساند و لکن رساندن مشروط است «الَّا الَّذینَ امَنوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ»آدمی با انتخاب هایش سرانجام خود را تعیین می کند، که به سمت قرب الهی حرکت کند و یا به سوی اسفل سافلین! اما آنچه که باعث و دلیل هرکدام از این منزل هاست انتخاب است، انتخابی که از علم سرچشمه می گیرد. «الذین آمنوا» کسانی که ایمان آوردند و «عملوا الصالحات» و مطابق این ایمان صحیح عمل صالح داشتند و هیچ کدام از ایمان و عمل بدون خواست بشر رخ نمی دهد. این انسان است که اینگونه خویشتن خویش را می سازد؛ با انتخاب... 🔷اتفاقات زندگی(به معنای رخداد نه تصادف) انسان همراه با توابع است. یعنی ما شروع را انتخاب می کنیم و قدم های بعدی لازمه ی قطعی آن گام اول است. اگر در همین انتخاب ها دقت نکنیم برای خود اتفاقات بعدی را رقم زده ایم و دیگر نمی شود گفت قمار است و بازی، بلکه با قاعده و جدی است. در این مسیر انتخابی هیچ گامی نیست مگر در آن بلیات (از ابتلاء یعنی امتحان) است. این بلیات برخی در لباس خیر است و برخی در جامه ی شر، برخی با روی خوش دنیا همراه است و برخی با چهره عبوس و خشن دنیا اما چه فرقی میکند وقتی که همه ابتلاء هستند و می دانیم تا در این دنیا هستیم و حق انتخاب داریم، در حال آزموده شدن هستیم، آزمونی که یک سوی آن لَأَزِیدَنَّکُم‏ است و سوی دیگر آتشگیره ی نار شدن، ناری که وَقودُهَا النّاس‏ وَ الْحِجارَة است. 🔶بعد از بیان این مطالب و قبل از به منصه ظهور رسانیدن فعل، باید دانست آنچه در پهنه ی هستی می گذرد یک شاه بیت دارد: «ما شاءَ اللَّهُ و لاحَوْلَ وَ لا قُوَّةَ الّا بِاللَّهِ» پس اگر چه قرار است مسیری طی شود، اما فقط یک راه دارد، آنهم ایمان به رب الارباب عالم و در طریق اراده او قرار گرفتن که «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَیْئاً أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُون‏». 🙏پس الهی آنچه را که محبوب تو می یابیم انتخاب می کنیم و شروع، باقی همه با تو... بارها گفته‌ام و بار دگر می‌گویم که منِ دلشده این ره نه به خود می‌پویم در پسِ آینه طوطی صفتم داشته‌اند آن چه استاد ازل گفت بگو می‌گویم من اگر خارم و گر گل چمن آرایی هست که از آن دست که او می‌کشدم می‌رویم 📝ناصر قیلاوی زاده ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ Eitaa.com/Bayyenatt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
15 سال برای خودش یه عمر حساب میشه بعد از عمری سلام هر روزه به حضرت معصومه و در کنارش به حضرت اسوه صبر و استقامت حضرت زینب کبری سلام الله علیهما امشب دوباره قسمت شد و به نیابت از خانم جان حضرت زینب، بی بی فاطمه معصومه رو زیارت کردم. نائب الزیاره تمام سروران بودم. ان شاء الله دمشق عشق نصیبمان گردد. ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ Eitaa.com/Bayyenatt
🔰 سرمشق مسیر علم و عمل بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق (ع) می فرمایند: الْعَامِلُ عَلَى غَیْرِ بَصِیرَةٍ کَالسَّائِرِ عَلَى غَیْرِ الطَّرِیقِ لَا یَزِیدُهُ سُرْعَةُ السَّیْرِ إِلَّا بُعْداً. 🔷شیوه صحیح حرکت در راه اهداف 🔸بی شک سریع ترین رهرو کسی است که بیشترین معرفت به هدف را داراست. بهترین شناخت، شناختی است که فرد را به آگاهی کامل نسبت به مسیر برساند و الا شناختی که نه مسیر را مشخص کند و نه ابزار را، نمی تواند شناخت کاملی باشد. پس سرانجام حرکت به سمت چنین هدفی ولو اینکه با سرعت بسیار و اخلاص هم باشد غیر آنچه امام صادق (ع) فرموده اند یعنی دوری از هدف نخواهد بود. 🔸طلاب و دانشجویانی که در پی علوم هستند یا صرفا در پی یادگیری نتایج علم هستند و یا خود را تولیدگر دانش می خواهند یعنی نقطه مطلوب آنها قله علم است. در ادبیات حوزوی به این جایگاه اجتهاد و در ادبیات دانشگاهی آن را دکتری می گویند.* در این نوشتار که با ادبیات حوزوی نوشته شده است، اجتهاد را عادل مرتبه تولید گری علم در دانشگاه بدانید تا برای هر دو بستر علمی مفید باشد. 🔸 مقام معظم رهبری(دام ظله) در باب معنا و اهمیت اجتهاد می فرمایند: «اجتهاد، یک متد و یک شکل و یک طریقه است؛ رفتارى در فهمیدن و کیفیتى در مشى به سمت حقیقت است. آن کیفیت را باید بلد بود. اگر کسى راه را بلد نباشد، معلوم است که به حقیقت نمى‏ رسد». ** 🔸 این چنین اجتهادی ملکۀ حاصله از علوم متعددی است و به عنوان غایت اعلی از کسب علوم حوزوی مطرح می گردد. ملکه اجتهاد از جهتی هدف پاره ای از علوم حوزوی است یعنی اصالی است و از جانب دیگر آلی است چرا که برای استنباط احکام الهی به کار می رود. با تامل پیرامون مسئله اجتهاد این سوال دغدغه آفرین به ذهن می رسد، که چرا از هزاران طالب اجتهاد کسانی که حائز این رتبه علمی می شوند اندک اند؟ حال آنکه این هدف گذشته از اهمیت آن، در ظاهر بسیار واضح به نظر می رسد! و اگر نگوییم هدف اغلب محصلین، باید انگیزۀ غالب ورودی های حوزه علمیه را همین مسئله یا درجات قریب به این معنا بدانیم.*** 🔷تبیین دقیق مشکل 🔸اما علت چیست؟ علت چیست که طلبه­ و دانشجوی با شور و نشاطی که ساعت ها به امید نیل به هدف نهایی مشغول تحصیل است، حداقل یک سال از عمر خود را برای کسب رتبه عالی در وقف کرده است، پس از چندی به اهداف میان مدت بسنده می کند؟ و چه بسا مطلوب خود را در جای دیگری جستجو کند؟ 🔸چنانچه از مقدمات فهمیده می شود اساسی ترین پاسخ مسئله، در درک کامل از خود هدف است. کلی بودن هدف و به تبع آن وجود ابهامات فراوان در مسیر کسب مقامات عالیه علمی را باید علت اصلی سردرگمی محصلین عنوان کرد. 🔸پس برای حل این مسئله ، مهم­ترین کار تبیین دقیق مسیر مورد نیاز اجتهاد و کارآمدی علمی است. یعنی ابتدا باید مقام اجتهاد و تولید گر علمی را در یک تحلیل دقیق و کارشناسی شده تبیین کنیم، سپس برای رسیدن به این هدف، متناسب با مخاطبین برنامه ریزی کنیم. پس از تبیین دقیق مسئله و یافتن محور ایجاد مشکل، اکنون زمان بیان مهمترین راهبرد در برطرف ساختن این مسئلۀ حساس است. 🔷 راه حل مسئله 🔸راهبرد در این مسئله از مدل حرکتی انسان مشخص می شود. در تحلیل تمام فعالیت های انسان می­یابیم که او هیچ کاری انجام نمی دهد مگر مصلحت خود را در آن ببیند و نسبت به آن علم پیدا کند اساسا باید گفت: بشر آن چیزی را می تواند طلب کند که نسبت به آن علم داشته باشد. پس برای ایجاد حرکت در افراد باید فرد را به آنچه مستحق اوست آگاه کنیم و به او بیاموزیم که چه می تواند داشته باشد و برای چه خلق شده است. آب کم جو تشنگی آور بدست تا بجوشد آب از بالا و پست 🔸 پس برای رشد میزان تلاش و رسیدن به حرکت جهادی در علم، باید بصیرت دهی نسبت به هدف متعالی علم آموزی را در دستور کار قرار داد. آری همین نکته است که می تواند یک مجموعۀ علمی را به پویایی برساند و باعث ­شود در عین توانا بودن در پاسخگویی به مسائل متفاوت، اقتضائات و بن مایه های علمی (که ریشه و اساس کار حوزه و دانشگاه است) را از دست ندهد. 🔷نتایج قطعی این مسیر 🔸ما به عینه دیده­ایم که اگر جریانی این چنین شکل بگیرد و انسان نسبت به آنچه لایق اوست دانش بیابد، مجاهدانه در پی حصول آن کوشش می کند و ما حصل این جریان، جمعی تلاش گر و نخبه پرور است. 🔸این الگو را ما از عالم مجاهد و احیا کننده دین حق، حضرت امام خمینی(قدس سره) به یادگار داریم. هم ایشان بودند که ابتدا جایگاه و ارزش انسان را به مردم ما نشان دادند و آنگاه برای نیل به این مطلوب فرمودند: «ما مى ‏گوییم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست. و تا مبارزه هست، ما هستیم. ما بر سر شهر و مملکت با کسى دعوا نداریم. ما تصمیم داریم پرچم «لا اله الّا اللَّه» را بر قلل رفیع کرامت و بزرگوارى به اهتزاز درآوریم‏».****
🔸این همان الگویی است که ما در جنگ تحمیلی تجربه کردیم و ثمره­اش شد شکسته شدن ابهت دو ابر قدرت شرق و غرب، بی شک اجرای این الگو در مسیر تولید علم، هم هدف را معین و هم مسیر را کوتاه می کند. این همان چیزی است که حوزه های علمیه و دانشگاه ها و نظام آموزش و پرورش را به هدف تمدن سازی عظیم اسلامی و اهتزاز پرچم لا اله الا الله بر قلل رفیع کرامت می رساند. 🔸 ایشان با شناخت کامل از هدف، هم خود مسیر علم و عمل را طی نمود و هم جامعه ای را با خویش به عرش رسانید و حدیث شریف ((إِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیَاء)) را به منصه ظهور رسانید و شد امام این امت. 🔸حضرت امام خمینی(ره) علم را چنان عمیق دریافت و منتقل کرد، که ثمر شاخه ای از آن، درخت تنومندی چون (ره) است. این روشی است که با برهان و تجربه نتایج آن را چشیده و ثمرات آن را دیده ایم. 🔸 لذا باید هم­آهنگ با این محیی و منجی و با سرمشق قرار دادن روش علمی-تحقیقی و الگوی عملی وی در این مسیر گام بگذاریم. 🔸برای نیل به این مقصود ابتدا باید از مبانی روشی حضرت امام خمینی (ره) استفاده و در برخی موارد مهندسی معکوس آن را در محیط های مختلف علمی تبیین کنیم، اینگونه می توانیم با یک نگاه واقع بینانه برای رسیدن به مقصود امیدوار بود. * معادل کردن واژه اجتهاد و دکتری، فارغ از مسئله مدرک گرایی و صرفا با عنایت به جایگاه حقیقی این مرتبه است. ** مقام معظم رهبری.۱۳۶۹/۱۱/۰۴ *** هر هدف دیگری را که بیان کنیم، همین مشکل دامن گیرش خواهد بود. ****جلد 21 صحیفه، ص88 📝ناصر قیلاوی زاده ▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️ Eitaa.com/Bayyenatt