﷽
⚛دعاکردن ازنظرحجت الاسلام قرائتی
📝⇦•ما وظیفه داریم دعاکنیم چه اجابت بشه چه
نشه قرار نیس هرچی بخوای از خدا بهت بده..
ادعونی یعنی منو بخوان تا اجابتت کنم
نه اینکه هم بمن بگی هم به دیگران رو بزنی.
📝⇦•دردعا تکلیف مشخص نکن! حضرت یوسف ع
گفت خدایا زندان بهتره واسه من تا اینکه اسیر
دام زنان بشم. یوسف تو زندان فهمید با دعایی
که خودش کرده افتاده زندان بایدمیگفت خدایا
نجاتم بده از شر زنان.
📝⇦•حضرت موسی(ع) گفت خدایا من به
خیری که ازجانب تو بهم برسه نیازمندم.
خدا جریان را طوری چید که بخاطر آب دادن
به بزغاله ها هم صاحب زن شد. هم مسکن هم شغل هم سرمایه هم امنیت..
این یه قانونه ان تنصرالله.... ینصرکم خدا
رو یاری کن تا خدا یاریت کنه..
حدیث داریم از دعا خسته نشو❌
•☜یا اجابت شود.
•☜یا مشابهش بهت میدن.
•☜یا دفع بلا میکنن.
•☜یا اونو به نسلت میدن
•☜یا بجاش نسل صالح میدن.
•☜یا ذخیره آخرت میکنن.
•☜یا کفاره گناهات میکنن.
و قیامت که میبینی چی بجای دعاهای اجابت
نشدت دادن آرزو میکنی ایکاش هیچ حاجتمو
نمیدادن..
✍🏻هیچ دعایی پیش خدا گم
نمیشه تو صلاحت رو نمیدونی همیشه
بگو خدایا اگر اینکار خیر داره برام بهم بده..
💠 @Rahee_saadat
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
✨
🚩 فضیلت افطاری دادن
👈رسول خدا صلّي الله عليه و آله (در ضمن خطبه اي در فضيلت ماه رمضان) فرمود: اي مردم! هر که از شما روزه دار مؤمني را در اين ماه افطار دهد، نزد خداوند پاداش آزاد نمودن يک بنده را دارد و گناهان گذشته اش مورد آمرزش واقع مي شود.
👈گفته شد: اي رسول خدا! همگي ما توانايي اين کار را نداريم. فرمود: از آتش (دوزخ) بپرهيزيد اگر چه به (افطار دادن به) دانه اي خرما باشد، از آتش (دوزخ) بپرهيزيد اگر چه به (افطار دادن به) جرعه اي آب باشد.
📚بحار الأنوار، ج 96، ص317
💠 @Rahee_saadat
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
امام حسن مجتبی عليه السلام:
تنها چيزى كه در اين دنياى فانى، باقى مى ماند قرآن است، پس قرآن را پيشوا و امام خود قرار دهيد، تا به راه راست و مستقيم هدايت شويد. همانا نزديك ترين مردم به قرآن كسانى هستند كه بدان عمل كند، گرچه به ظاهر (آيات) آن را حفظ نكرده باشند و دورترين افراد از قرآن كسانى هستند كه به دستورات آن عمل نكنند گرچه قارى و خواننده آن باشند
ما بَقِىَ فِى الدُّنْيا بَقِيَّةٌ غَيْرَ هَذَا القُرآنِ فَاتَّخـِذُوهُ إماما يَدُلُّكُمْ عـَلى هُداكُمْ، وَإنَّ أَحَقَ النّاسِ بِالقُرآنِ مَنْ عَمِلَ بِهِ وَإنْ لَمْ يَحْفَظْهُ وَأَبْعَدَهُمْ مِنْهُ مَنْ لَمْ يَعْمَلْ بِهِ وَإنْ كانَ يَقْرَأُهُ
ارشاد القلوب، ديلمى، صفحه102
🌺 خجسته ميلاد با سر سعادت کریم اهل بیت، حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام بر شما مبارک🌺
@Rahee_saadat
📚 #داستان آموزنده عاقبت عابد بدبخت بنى اسرائیل📚
#شیطان
عابد سخت کوش بنى اسرائیلى که دویست سال از عمر خود را در عبادت گذرانده بود، از خدا تقاضا کرد تا ابلیس را به او نشان دهد، ناگهان پیرى در برابر او ظاهر شد.
- تو کیستى ؟
- من #ابلیس هستم .
- چرا به سراغ من نیامدى تا مرا فریب دهى ؟
- بارها آمدم ولى در کمند من نیفتادى .
- چرا؟
چون عبادت تو خالصانه انجام مى گیرد و به خاطر خدا تمام لحظات عمر خود را، به عبادت مى گذرانى و فکر مى کنى که نکند که عزرائیل فرا رسد در حالى که در گناه و عصیان باشى ، لذا من نتوانستم تاکنون بر تو مسلط شوم و به خاطر همین اطاعت تا الان دویست سال از خدا عمر گرفتى و دویست سال دیگر نیز زنده خواهى بود.
ابلیس این را گفت و غایب گشت !
عابد به فکر فرو رفت و با خود گفت حالا که دویست سال مهلت دارم ، چرا خود را از کام جویى ها و لذات دنیوى محروم کنم ، صد سال را در عیش و نوش به سر مى برم و صد سال دیگر را در اطاعت و عبادت مى گذرانم ، پیرو این اندیشه ، دست از عبادت کشید و به دنیا روى آورد و کم کم خطاهاى فراوانى را مرتکب گشت ، ناگهان احساس کرد که عزرائیل به سراغ وى آمد.
به عزرائیل گفت : من دویست سال مهلت دارم .
عزرائیل گفت : آرى مهلت داشتى ، ولى بر اثر دورى از عبادت و غرق شدن در لذت جویى و انجام گناهان ، عمر تو کوتاه شد، و بدین وسیله عابد بیچاره عاقبت به شر شد.(1)
🌸✍️پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله و سلم) در این باره فرمودند:
مَوْتُ الاِْنْسانِ بِالذُّنوبِ اَکْثَرُ مِنْ مَوْتِهِ بِالاَْجَلِ وَ حَیاتُهُ بِالبِرِّ اَکْثَرُ مِنْ حَیاتِهِ بِالْعُمُرِ.
📚مرگ انسانها در نتیجه گناهان، بیشتر از مرگ آنها در نتیجه فرا رسیدنِ اَجَل است و زنده ماندن انسانها در نتیجه نیکی هایشان، بیشتر از زندگی کردنشان به خاطر باقی بودنِ عمر است.(2)
اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً
📚پاورقی:
1. بدعاقبت ها در تاریخ ، ص 24.
2.مکارم الاخلاق، ص 362.
@Rahee_saadat
امام صادق عليه السلام:
نگاهت را جز از سر مهر و دلسوزى به آنان (پدر و مادر) خيره مكن و صدايت را از صداى آنها بلندتر مگردان و...
@Rahee_saadat
#علت_فشار_قبر
#قسمت_پنجم
💬از حضرت امام رضاعلیه السلام منقول است که فرمود:
✨بر شما باد به #نماز_شب، نیست بنده ای که برخیزد آخر شب و بجا آورد هشت رکعت نماز شب و دو رکعت نمازِ شَفع و یک رکعت وَتر و استغفار کند در قنوتِ وَتر هفتاد مرتبه، مگر آنکه پناه داده شود از عذاب قبر و از عذاب جهنم و طولانی شود عمرش، و معیشتش گشاده شود .
📗 بحارالانوار، ج ۸۷، ص ۱۶۱
@Rahee_saadat
😰تسریع #مرگ با ارتکاب گناهان و تأخیر مرگ با انجام اعمال صالح😰
👌انسان دو نوع اجل دارد یکی حتمی و دیگری غیر حتمی، اجل حتمی در دست خداست و به هیچ وجه کم یا زیاد نمی شود، اما اجل غیر حتمی در دست خود انسان و وابسته به اعمال اوست و مقدارش نهایتا به اندازه اجل حتمی است.
درباره عقب و جلو افتادن اجل غیرحتمی پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله و سلم) می فرمایند:
مَوْتُ الاِْنْسانِ بِالذُّنوبِ اَکْثَرُ مِنْ مَوْتِهِ بِالاَْجَلِ وَ حَیاتُهُ بِالبِرِّ اَکْثَرُ مِنْ حَیاتِهِ بِالْعُمُرِ.
مرگ انسانها در نتیجه گناهان، بیشتر از مرگ آنها در نتیجه فرا رسیدنِ اَجَل است و زنده ماندن انسانها در نتیجه نیکی هایشان، بیشتر از زندگی کردنشان به خاطر باقی بودنِ عمر است.
📚مکارم الاخلاق، ص 362.
@Rahee_saadat
بکگراند | 𝖣𝗂𝗌𝗇𝖾𝗒🌸 •
💠 فَانْظُرْ إِلى آثارِ رَحْمَتِ اللَّهِ كَيْفَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها إِنَّ ذلِكَ لَمُحْيِ الْمَوْتى وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ .
📚آیه «50» سوره مبارکه روم
🔸 پس با دقت به آثار رحمت خدا بنگر كه چگونه زمين را بعد از مرگش زنده مىكند.
همانا خداست زنده كنندهى مردگان و او بر هر چيزى قدرت دارد.
🔸 فَانْظُرْ إِلى آثارِ رَحْمَتِ اللَّهِ: پس تأمل كن و نگاه نما بسوى نشانه رحمت خدا كه باران است. مراد آنست كه به اثر باران نگر تا مشاهده كنى، كَيْفَ يُحْيِ الْأَرْضَ: چگونه زنده مىفرمايد خدا زمين را به اشجار و اثمار و زروع و رياحين و ساير نباتات از آن، بَعْدَ مَوْتِها: بعد از مردگى و افسردگى آن. حمزه و كسائى و ابن عامر و حفص (اثار رحمة اللّه) به صيغه جمع خواندهاند، يعنى ببين نشانههاى رحمت الهى و بخشايش نامتناهى سبحانى را كه چگونه زمين مرده را زندگى مىبخشد.
🔸 تبصره: حضرت صادق عليه السّلام به مفضل فرمايد: تأمل كن در انواع تدبير عليم قدير در اصناف درختان سالى يك مرتبه مىميرد و حرارت غريزيه در چوبش محتبس و پنهان مىگردد، و متولد مىشود در آن مواد ميوهها، پس در فصل بهار زنده مىشود و به حركت مىآيد و انواع فواكه را براى تو حاضر مىسازد؛ هر ميوه را در وقتش، چون نيك تأمل كنى درختان باردار انواع لطايف بىشمار به كف گرفته و نزد تو دراز كردهاند؛ در صحن باغ نظر نما شاخههاى گل طبقهاى رياحين و نسرين و ياسمين به دست برداشتهاند كه هر يك را خواهى برگيرى؛ اگر عقل دارى چرا ميزبان خود را نمىشناسى، و اگر هشيارى چرا اصناف اين الطاف را نمىفهمى و شكر ولى نعمت خود را نمىگزارى؟
🔸 اين اطعمه و ثمار و رياحين و گلها و الوان اطعمه فراوان در باغ و بستان و كوه و هامان، براى تو مهيا كرده و تو منكر احسان و عاصى فرمان اوئى و بجاى شكر، كفران و با نعمت، عصيان بجا مىآورى «1».
🔸 إِنَّ ذلِكَ لَمُحْيِ الْمَوْتى: بدرستى كه آن ذاتى كه قادر است بر زنده كردن زمين بعد از مردن آن و اخراج اشجار و نباتات، هر آينه زنده گرداننده مردگان است، يعنى هر آينه قادر است بر زنده نمودن آنان، زيرا زنده كردن زمين، احداث مثل آنست كه در او بوده از قواى نباتيه و زنده نمودن مردگان
📚منبع تفسیر :تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)
. «1» توحيد المفضل، ص 159. (طبع سوم مكتبة الدّاورى- قم)
@Rahee_saadat
🌺تمثیل #اجل_حتمی و #اجل_غیر_حتمی🌺
هُوَ الَّذِى خَلَقَکُم مِن طِینٍ ثُمَّ قَضَى أَجَلاً وَأَجَلٌ مُّسَمّىً عِندَهُ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ (انعام، 2)
👌او کسى است که شما را از گل آفرید، پس از آن أجلى را (براى زندگى شما در دنیا) قرار داد و أجلى معیّن (که مربوط به آخرت یا غیر قابل تغبیر در دنیاست) نزد اوست. پس (با وجود این) شما شک و شبهه مىکنید؟
امام باقرعلیه السلام در مورد «أجلاً و أجلٌ» فرمود: آنها دو أجل هستند: یکى محتوم و قطعى و دیگرى موقوف (یعنى مشروط و معلّق).(1)
بنابراین خداوند براى عمر انسان دو نوع زمانبندى قرار داده: یکى حتمى که اگر همه ى مراقبتها هم به عمل آید، عمر (مانند نفت چراغ) تمام مى شود. و دیگرى غیر حتمى که مربوط به کردار خودمان است، مثل چراغى که نفت دارد، ولى آن را در معرض طوفان قرار دهیم.
به نقل ابن عباس، خداوند براى انسان دو أجل قرار داده: یکى از تولّد تا مرگ، دیگرى از #مرگ تا #قیامت. انسان با اعمال خود، گاهى از یکى مىکاهد وبه دیگرى مى افزاید. پس پایان أجل هیچ کس قابل تغییر نیست. «ومایُعمَّر مِن مُعَمَّرٍ ولایَنقَصُ مِن عُمُرِه الاّ فى کتاب»(2)
و هیچ سالخورده ای عمر طولانی نمی کند و هیچ مقداری از عمرش کاسته نمی گردد مگر آنکه همه در کتابی مضبوط است و این کار برخدا آسان می باشد.
1) کافى، ج1، ص147.
2) فاطر، 11.
📚کتاب تمثیلات تفسیر نور
(حجت الاسلام قرائتی)
@Rahee_saadat