eitaa logo
خانواده با نشاط ما
18.8هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
2.4هزار ویدیو
0 فایل
خانواده شاد هفت نفره ما با چهار تا دختر 👧🏻👧🏻👧🏻👧🏻 و یک پسر🧒 اینجا از خانواده شلوغ پلوغمون تجربیات خودم حرف می زنم 💖💖 اگه کارم داشتی @Banosiri_tabrz تبلیغات: @Admin_BaNeshat
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃صدقه دادن برای سکرات و لحظه مرگ و شب اول قبر 🍃 ✨🔹پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «میّت در قبر هم چون انسانی است که در حال غرق شدن است و هر لحظه منتظر رسیدن کمکی به خود است. میّت چشم به صدقه و دعای زنده‌ها دارد همین که می‌بیند شخصی برای نجات او دعای خیر و استغفار کرد یا صدقه داد شادتر می‌شود از اینکه همه دنیا را به او بدهند. » و فرمودند: « برای میّت سخت تر از شب اول قبر نیست، پس بر مردگان خود، بواسطه صدقه دادن و هدیه فرستادن برای آنها، رحم کنید. » 📗 لئالی الاخبار، ج ۵، ص ۲۶۰ الی ۲۶۲. .
اگه گره یا مشکل یا بسته شدن تو کارت افتاده نیت کن و بزن رو قفل ها انشالله خیره🍃👇 🔐🔓🔐🔓🔐🔓🔐🔓🔐🔓🔐 🔐🔓🔐🔓🔐🔓🔐🔓🔐🔓🔐 اگرم مدام خودت ، زندگیت یا فرزندت تو معرض چشم زخم هستی بزن رو چشم نظرا طالعتو ببین😱👇 🧿🧿🧿🧿🧿🧿🧿🧿🧿🧿 🧿🧿🧿🧿🧿🧿🧿🧿🧿🧿
🔵 از حضرت امیر علیه السلام نقل شده که فرمود: چهار کس هستند که من در روز قیامت شفيع آنان هستم: کسی که ذریه من را احترام کند؛ کسی که نیازشان را برآورد؛ کسی که وقتی آنان مضطر شدند در امورشان تلاش کنند، و آن که با قلب و زبانش محب آن‌هاست. 🔸 احترام میرزا جواد آقا تهرانی به سادات آیت الله میرزا جواد آقا تهرانی در این امر از پیشگامان بود. ایشان که مجتهد مسلم و اخلاقی بزرگ و صاحب نفسی بود. یک بار سر درس صدایش به یکی از شاگردانش که سیدی بود بلند شد. بعد از درس رفت و عذرخواهی کرد و گفت: دستت را بده ببوسم که صدایم بر فرزند زهرا (س) بلند شد. یک بار یکی از سادات که شاگردش بود دو ساعت از ایشان مسأله پرسید و بحث کرد، آقا با متانت جواب داد. آن سید از مزاحمتش خیلی عذرخواهی کرد. آقا می فرمود: خیر مزاحمتی نبود. او اصرار داشت آقا ببخشید و حلال کنید. میرزا جواد آقا فرمود: آقاجان حال که خودت اصرار می کنی، یک کاری برای من بکن. آن سید هم خیلی خوشحال شد. فرمود: روز قیامت اگر جواد را به سمت جهنم بردند، برو نزد مادرت زهرا و بگو مادرجان، من در دنیا دو ساعت مزاحمش شدم، حالا که گرفتار شده، شما شفاعتش را بکن و به دادش برس. 📚 کتاب صراط و شفاعت 🆔 .
⏰کیفیت زمان در عالم برزخ چگونه است؟ ☄بَرْزَخْ، عالمی میان دنیا و آخرت که از آن به قیامت صغری، عالم مثال یا عالم قبر نیز تعبیر می‌شود. بر اساس آموزه‌های اسلامی، این عالم برای هر دو گروه مومن و غیر مؤمن وجود دارد؛ با این تفاوت که برای مؤمنان همچون بهشت و برای کافران وگنهکاران همچون جهنم است. ✨عالم برزخ خصوصیات خاص خود را دارد، نوع قوانین حاکم بر عالم برزخ با نظامی که در دنیا وجود دارد و ما بعد از گذشت سالها کم کم با بخشی از آن آشنا شده ایم،کاملا متفاوت است. در عالم دنیا همه چیز مادی است و خصوصیات ماده را داراست یعنی در دنیا همه چیز گرفتار زمان و مکان و اندازه و شکل و رنگ و ... است. همه چیز در حال حرکت است مثلا موجودات رشد می کنند و کمالاتی را که نداشته اند دوباره به دست می آورند. در عالم بعد از یا همان هیچ گونه خصوصیتی از خصوصیات ماده وجود ندارد و همه چیز مجرد از ماده است. عالم برزخ بینابین است یعنی برخی خوصیات ماده را داراست اما از جهات بسیاری هم موجودات عالم برزخ مجرد اند. مثلا زمان و مکان در عالم برزخ وجود ندارد اما کمیاتی از قبیل اندازه و شکل وجود دارند. .
انسان بعد از مرگ دارای احکامی است. یکی از آن احکام، این است که بدن او بعد از مردن و قبل از تمام شدن غسل‌های سه‌گانه است و انجام غسل‌های سه‌گانه برای میت  لازم است و با انجام این غسل‌ها طاهر و پاکیزه می‌گردد. در مورد علت این حکم، ابتدا باید در نظر داشت که این حکم نجاست مربوط به جسم و بدن است؛ اما روح و جان انسان که اساس انسانیت انسان است، مشمول این حکم نیست؛ بنابراین عبارت پرسش باید تغییر کند و بجای عبارت؛ چرا انسان بعد از مرگ نجس است⁉️باید پرسید؛ چرا بدن انسان بعد از مرگ نجس است❓ علت نجس بودن بدن انسان بعد مرگ این است که از نظر مباحث فقهی، بدن انسان بعد از مرگ، مردار به شمار می‌آید؛ و از نظر فقهی مردار یکی از نجاسات است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ .
🍃جاودانگی در بهشت و جهنّم 🍃 🔰 علیه السلام: إِنَّما خُلِّدَ أَهْلُ النّارِ فِی النّارِ لاِءَنَّ نِیّاتِهِمْ کانَتْ فِی الدُّنْیا أَنْ لَوْ خُلِّدُوا فیها، أَنْ یَعْصُوا اللّه َ أَبَدا، وَإِنَّما خُلِّدَ أَهْلُ الْجَنَّةِ فِی الْجَنَّةِ لاِءَنَّ نِیّاتِهِمْ کانَتْ فِی الدُّنْیا أَنْ لَوْ بَقُوا فیها أَنْ یُطیعُوا اللّه َ أَبَدا، فَبِالنِّیّاتِ خُلِّدَ هؤُلاءِ وَهؤُلاءِ. 💬علّت این که اهل دوزخ همیشه در آتش خواهند بود، آن است که قصد و نیّت آن‌ها این بود که اگر همیشه در دنیا بودند، همواره خدا را معصیت کنند، و علّت این که اهل بهشت، همیشه در خواهند بود، آن است که قصد آن‌ها این بود که اگر همیشه در دنیا باشند همواره خدا را اطاعت کنند، پس نیّت‌ها است که موجب شده اهل در بهشت و اهل آتش در آتش جاویدان باشند. 📗 الکافی، ج۲، ص۸۵ .
خدایا آخر عاقبتمون را ختم به خیر کن و یک لحظه ما را بخودمون واگذار نکن❤️🤲 •·•·•·•·•·•·•·•·•·•·•·•·•·•·• بخیر
🔴 سیمای جهنّم ✍ امام علی علیه السلام: إِحْذَرُوا نارا قَعْرُها بَعیدٌ، وَحَرُّها شَدیدٌ وَعَذابُها جَدیدٌ، دارٌ لَیْسَ فیها رَحْمَةٌ، وَلا تُسْمَعُ فیها دَعْوَةٌ، وَلا تُفَرَّجُ فیها کُرْبَةٌ. بترسید از آتشی که ژرفایش ناپیداست و گرمایش سخت و عذابش نو به نو. سرایی است که در آن رحمتی نباشد و فریاد کمک خواهی شنوده نشود و اندوهی زدوده نگردد. 📚 کتاب چهل حدیث بهشت و جهنم 🆔 .
ما شیعه ایم ؛ رسالتمان .... محمدی ولایتمان .... علوی عصمتمان .... فاطمی سخاوتمان .... حسنی عزتمان .... حسینی غیرتمان .... عباسی صبرمان .... زینبی عبادتمان .... سجادی شریعتمان .... باقری مذهبمان .... جعفری بردباریمان .... کاظمی مهربانیمان .... رضوی بخششمان .... تقوی زیارتمان .... نقوی نگاهمان .... عسکری و امیدمان .... مهدویست ما به شیعه بودنمان افتخار می کنیم. .✨اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج .
🔴 آنچه در هر گام در قیامت از انسان می‌پرسند ✍ پرسش از مال : سومین سؤالی که می کنند، از دارایی و اموال انسان است که از کجا کسب کرده ای؟ از راه حلال بوده، یا حرام؟ در چه راهی خرجش کرده ای؟ بعضی راه در آوردنش را بلد نیستند، از راه حرام در می آورند. از دست ابلیس می گیرند. بعضی راه خرج کردنش را بلد نیستند، در راه ابليس خرجش می کنند. نوبت به خدا که می رسد، برایشان سخت است خرج کنند. یکی از علمای بزرگوار ما درباره یکی از هم ولایتی هایش می گفت: آدم پولداری بود. آخر عمرش به او می گفتیم آقا وصیت بکن. نمی فهمید اصلا وصیت چیست. در این باغها نبود. گفت: خمس که الان مد نیست. این که هیچ. اما زكات، اگر من مُردم ورثه ندهند؛ چون فقیر می شوند. اگر زنده ماندم حالا شاید یک کاری کردم. اتفاقا مُرد و ورثه اش خمس و زکات خور شدند و ندادند. خوشی اموالش مال دیگران شد و جواب و بازخواست قبر و قیامتش به گردن خودش ماند. بعضی این طورند. 📚 کتاب قیامت و حشر 🆔 .
🔴 حضرت عیسی (ع) و مشاهده عذاب قبر ✍ از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمودند: حضرت عيسی (ع) از كنار قبری عبور می کرد، متوجه شد كه صاحب قبر در عذاب است. سال آینده وقتی از همان جا عبور كرد، متوجه شد عذاب از او برداشته شده است، همین مطلب را از خداوند سؤال كرد. خطاب آمد: يا روح الله ! از این مرد فرزندی به سن بلوغ رسيد كه صالح و نيكوكاراست. راهی را برای مردم هموار كرد و اصلاح نمود و يتيمی را مسكن ومأوی داد، به برکت اعمال خير اين فرزند، عذاب قبر از پدرش برداشته شد. از پیامبر صلی الله علیه نقل شده که فرمودند: در بهشت مقام و درجه كسی بالا برده می شود، سؤال می كند چنين درجه و مقامی از كجا برای من حاصل شده است؟ به او گفته می شود اثر دعای فرزندت می باشد که برای تو استغفار و طلب رحمت كرده است. 🔹 اری، فرزندان تربیت شده و صالح میتوانند باعث رشد و بالا رفتن درجه و مرتبه والدین در برزخ وايجاد توسعه و رفاه در زندگی آخرتی آنها، یا اگر خدای ناکرده در عذاب باشند، حداقل موجب تخفیف عذاب برای آن‌ها باشند. 📚 کتاب دوران حیرت، استاد عالی 🆔 .
🔴 ✍ حاکم شاهد! شهادت خداوند، مهم‌ترین و فراگیرترین شهادت‌هاست. چنان‌که قرآن می‌فرماید: «خداوند بر هر چیزی گواه است، سوره حج آیه۱۷.» امیر المؤمنین (ع) هم در یک جمله تکان دهنده‌ای در نهج البلاغه می‌فرمایند: «از گناه کردن در خلوت‌ها بپرهیزید؛ چرا که کسی دارد شما را می‌بیند که خودش قاضی و حاکم دادگاه است!» خیلی عجیب است که قاضی دادگاه، خودش جرم را دیده باشد و بخواهد شهادت دهد. اینجا دیگر چه کسی می‌تواند انکار کند و بگوید من نکردم؟! اگر آدم این را باور کند آیا دیگر در خلوت‌ها گناه می‌کند؟ 📚 کتاب صراط و شفاعت .
🔴 سایه هایی از دود و آتش در جهنم ✍ (جهنمی ها) طبیعتا در این داغی ها و سوزش ها می خواهند به سایه ای پناه ببرند. از دور ابر سیاهی می بینند که گویی سایه است. وقتی نزدیک می شوند که زیر آن سایه کمی خنک شوند و هوای تازه تنفس کنند، ناگهان با دود غلیظ و خفه کننده ای مواجه می شوند. و در سایه دودهای متراکم و آتش زا! سایه ای نه خنک است و نه آرام بخش. می بینند ابر نیست، بلکه فضای تاریکی از دود غلیظ و خفه کننده است که نه خنکی دارد و نه فایده ای تا نفسی تازه کنند. این زندگی جهنمی هاست که در واقع از صدها مردن بدتر است. بیخود نیست که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دعای مجیر را می خواند و در هر بندی از هشتاد و شش بند آن این جمله را تکرار می کند: اَجِرنا مِنَ النّارِ یا مُجیرُ؛ ای پناه دهنده، ما را از آتش پناه ده! گفته اند: این دعا برای رفع غم و اندوه و شفای مریض و ادای دین خوب است، اما مهم همین رفتن در پناه خدا و اسماء حسنای اوست. 📚 کتاب بهشت و جهنم 🆔 .
🔴 خداوند بندۂ توبه کار را دوست دارد ✍ إن الله يحب التوّابین ؛ «خداوند انسان‌های توبه کننده را دوست دارد.» خداوند دوست دارد که بنده گنهکارش به او بگوید: «خدایا، بد کردم، غلط کردم.» شما ببینید وقتی فرزندتان یک خطایی می کند، بعد می گوید: «غلط کردم!» چه قدر خوشحال می شوید. او را بغل میکنید و می بوسید. شما که بنده خدا هستید اینقدر از پشیمانی فرزندتان خوشحال می شوید، آن وقت خدا که معلوم است چه قدر از توبه بندگانش خوشحال می شود. فقط یک کلمه به خدا بگو: «خدایا، غلط کردم، نفهمیدم! عمرم را به بیهودگی و بطالت گذراندم.» و خداوند در قرآن کریم می فرماید: «بگو ای بندگان من که بر خود ستم و اسراف کرده اید، از رحمت خدا ناامید نشوید که خدا همه گناهان را می آمرزد؛ زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.» گاه شیطان به سراغ بعضی افراد می آید و به آن‌ها می گوید: «بی خودی توبه نکن! تو خیلی بدی کرده ای و محال است که خدا تو را بیامرزد!» این سخن، سخن شیطان است. این کار شیطان است. یأس و ناامیدی از رحمت خداوند از گناهان کبیره است. در روایت آمده است که: «اگر گناه جن و انس را هم مرتکب شدی از رحمت خدا مأيوس نشو؛ چون ممکن است خداوند تو را ببخشاید و اگر عبادت جن و انس را هم به جای آوردی، مغرور نگرد؛ زیرا ممکن است عباداتت مقبول نباشد.» 📚 کتاب در محضر مجتهدی 🆔 .
🔴 ميزان در قيامت ✍ يكى از مسائل مهم قيامت كه در قرآن و روايات زياد به چشم مى خورد، مساءله ميزان است. ميزان، به معناى وسيله وزن و سنجش است. قرآن مى فرمايد: وَ اَنزَلْنَا مَعَهُمُ الكِتابَ وَ المِيزَانَ ، پيامبران با كتاب و ميزان آمدند، يعنى انبيا قانون و ملاك حقّ و باطل و معيارهاى سنجش خير و شرّ را براى مردم آوردند. ميزان و وسيله سنجش اعمال در قيامت، لازم نيست مانند ميزان و ترازوهايى باشد كه در دنيا مى بينيم، زيرا كلمه ميزان مانند كلمه چراغ است، يعنى همان گونه كه همه چراغ‌ها در يك نقطه با هم شريكند و آن نور و از بين بردن تاريكى است و كلمه چراغ شامل تمام انواع چراغ هاى قديم و جديد و آينده مى شود، ولى اكنون با لفظ چراغ، ديگر چراغ هاى گذشته به ذهن نمى آيد و شكل ونوع آن فرق نموده است، در قيامت نيز ميزان چنين خواهد بود و شكل و نوع و وسيله سنجش آن فرق خواهد كرد. 📚 کتاب معاد، استاد قرائتی .
خدایا آغوش تو که باشد خواب دیگر بهانه‌‌ای برای خستگی نیست تپش قلبت می‌شود لالایی‌ام کنارم بمان تا صبح چشمانم در نگاهت بیدار شود شبتون آروم
🔵 آگاهی ارواح در برزخ از احوال دنیا ✍ به نظر می‌رسد ارواح در عالم برزخ از امور دنیا آگاهی کامل داشته باشند. ولی با وجود این روایات در این زمینه متفاوت است. و از مجموع آن‌ها آن چه به طور مسلّم می‌توان پذیرفت این است که ارواح در برزخ از آزادی کامل برخوردار نیستند و اطّلاعات آن‌ها نسبت به امور دنیا محدود به مواردی خاص است که از سوی خدای تعالی بر ایشان اجازه داده شده است. در حدیثی آمده است که وقتی مؤمنی می‌میرد، روح او به ارواح مؤمنان دیگر در عالم برزخ می‌پیوندد. ارواح دور او جمع می‌شوند و از او درباره دوستانشان در دنیا سؤال می‌کنند. اگر او در جواب بگوید: او زنده بود، به او امیدوار می‌شوند که به آن‌ها ملحق خواهد شد و اگر بگویند او مرده است به همدیگر می‌گویند: اوهلاک و تباه شد و به دوزخ افتاد: پس هنگامی که روحی بر ارواح وارد شد می‌گویند: رهایش کنید به درستی که او از خطر بزرگ رها شده است سپس از او می‌پرسند فلانی چه می‌کند و فلانی چه می‌کند؟ پس اگر به ایشان بگوید او را در حالی که زنده بود ترک گفتم به وی امیدوار می‌شوند واگر به ایشان بگوید: او مرده است می‌گویند او تباه شد. 📚 کتاب انسان و معاد 🆔 .
🔴 ✍ حاکم شاهد! شهادت خداوند، مهم‌ترین و فراگیرترین شهادت‌هاست. چنان‌که قرآن می‌فرماید: «خداوند بر هر چیزی گواه است، سوره حج آیه۱۷.» امیر المؤمنین (ع) هم در یک جمله تکان دهنده‌ای در نهج البلاغه می‌فرمایند: «از گناه کردن در خلوت‌ها بپرهیزید؛ چرا که کسی دارد شما را می‌بیند که خودش قاضی و حاکم دادگاه است!» خیلی عجیب است که قاضی دادگاه، خودش جرم را دیده باشد و بخواهد شهادت دهد. اینجا دیگر چه کسی می‌تواند انکار کند و بگوید من نکردم؟! اگر آدم این را باور کند آیا دیگر در خلوت‌ها گناه می‌کند؟ 📚 کتاب صراط و شفاعت .
🔴 آنچه در هر گام در قیامت از انسان می‌پرسند ✍ پرسش از مال : سومین سؤالی که می کنند، از دارایی و اموال انسان است که از کجا کسب کرده ای؟ از راه حلال بوده، یا حرام؟ در چه راهی خرجش کرده ای؟ بعضی راه در آوردنش را بلد نیستند، از راه حرام در می آورند. از دست ابلیس می گیرند. بعضی راه خرج کردنش را بلد نیستند، در راه ابليس خرجش می کنند. نوبت به خدا که می رسد، برایشان سخت است خرج کنند. یکی از علمای بزرگوار ما درباره یکی از هم ولایتی هایش می گفت: آدم پولداری بود. آخر عمرش به او می گفتیم آقا وصیت بکن. نمی فهمید اصلا وصیت چیست. در این باغها نبود. گفت: خمس که الان مد نیست. این که هیچ. اما زكات، اگر من مُردم ورثه ندهند؛ چون فقیر می شوند. اگر زنده ماندم حالا شاید یک کاری کردم. اتفاقا مُرد و ورثه اش خمس و زکات خور شدند و ندادند. خوشی اموالش مال دیگران شد و جواب و بازخواست قبر و قیامتش به گردن خودش ماند. بعضی این طورند. 📚 کتاب قیامت و حشر 🆔 .
🔴 حضرت عیسی (ع) و مشاهده عذاب قبر ✍ از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمودند: حضرت عيسی (ع) از كنار قبری عبور می کرد، متوجه شد كه صاحب قبر در عذاب است. سال آینده وقتی از همان جا عبور كرد، متوجه شد عذاب از او برداشته شده است، همین مطلب را از خداوند سؤال كرد. خطاب آمد: يا روح الله ! از این مرد فرزندی به سن بلوغ رسيد كه صالح و نيكوكاراست. راهی را برای مردم هموار كرد و اصلاح نمود و يتيمی را مسكن ومأوی داد، به برکت اعمال خير اين فرزند، عذاب قبر از پدرش برداشته شد. از پیامبر صلی الله علیه نقل شده که فرمودند: در بهشت مقام و درجه كسی بالا برده می شود، سؤال می كند چنين درجه و مقامی از كجا برای من حاصل شده است؟ به او گفته می شود اثر دعای فرزندت می باشد که برای تو استغفار و طلب رحمت كرده است. 🔹 اری، فرزندان تربیت شده و صالح میتوانند باعث رشد و بالا رفتن درجه و مرتبه والدین در برزخ وايجاد توسعه و رفاه در زندگی آخرتی آنها، یا اگر خدای ناکرده در عذاب باشند، حداقل موجب تخفیف عذاب برای آن‌ها باشند. 📚 کتاب دوران حیرت، استاد عالی 🆔 .
🔴 ✍ حاکم شاهد! شهادت خداوند، مهم‌ترین و فراگیرترین شهادت‌هاست. چنان‌که قرآن می‌فرماید: «خداوند بر هر چیزی گواه است، سوره حج آیه۱۷.» امیر المؤمنین (ع) هم در یک جمله تکان دهنده‌ای در نهج البلاغه می‌فرمایند: «از گناه کردن در خلوت‌ها بپرهیزید؛ چرا که کسی دارد شما را می‌بیند که خودش قاضی و حاکم دادگاه است!» خیلی عجیب است که قاضی دادگاه، خودش جرم را دیده باشد و بخواهد شهادت دهد. اینجا دیگر چه کسی می‌تواند انکار کند و بگوید من نکردم؟! اگر آدم این را باور کند آیا دیگر در خلوت‌ها گناه می‌کند؟ 📚 کتاب صراط و شفاعت . .
🔴 سایه هایی از دود و آتش در جهنم ✍ (جهنمی ها) طبیعتا در این داغی ها و سوزش ها می خواهند به سایه ای پناه ببرند. از دور ابر سیاهی می بینند که گویی سایه است. وقتی نزدیک می شوند که زیر آن سایه کمی خنک شوند و هوای تازه تنفس کنند، ناگهان با دود غلیظ و خفه کننده ای مواجه می شوند. و در سایه دودهای متراکم و آتش زا! سایه ای نه خنک است و نه آرام بخش. می بینند ابر نیست، بلکه فضای تاریکی از دود غلیظ و خفه کننده است که نه خنکی دارد و نه فایده ای تا نفسی تازه کنند. این زندگی جهنمی هاست که در واقع از صدها مردن بدتر است. بیخود نیست که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دعای مجیر را می خواند و در هر بندی از هشتاد و شش بند آن این جمله را تکرار می کند: اَجِرنا مِنَ النّارِ یا مُجیرُ؛ ای پناه دهنده، ما را از آتش پناه ده! گفته اند: این دعا برای رفع غم و اندوه و شفای مریض و ادای دین خوب است، اما مهم همین رفتن در پناه خدا و اسماء حسنای اوست. 📚 کتاب بهشت و جهنم 🆔 .
🔴 خداوند بندۂ توبه کار را دوست دارد ✍ إن الله يحب التوّابین ؛ «خداوند انسان‌های توبه کننده را دوست دارد.» خداوند دوست دارد که بنده گنهکارش به او بگوید: «خدایا، بد کردم، غلط کردم.» شما ببینید وقتی فرزندتان یک خطایی می کند، بعد می گوید: «غلط کردم!» چه قدر خوشحال می شوید. او را بغل میکنید و می بوسید. شما که بنده خدا هستید اینقدر از پشیمانی فرزندتان خوشحال می شوید، آن وقت خدا که معلوم است چه قدر از توبه بندگانش خوشحال می شود. فقط یک کلمه به خدا بگو: «خدایا، غلط کردم، نفهمیدم! عمرم را به بیهودگی و بطالت گذراندم.» و خداوند در قرآن کریم می فرماید: «بگو ای بندگان من که بر خود ستم و اسراف کرده اید، از رحمت خدا ناامید نشوید که خدا همه گناهان را می آمرزد؛ زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.» گاه شیطان به سراغ بعضی افراد می آید و به آن‌ها می گوید: «بی خودی توبه نکن! تو خیلی بدی کرده ای و محال است که خدا تو را بیامرزد!» این سخن، سخن شیطان است. این کار شیطان است. یأس و ناامیدی از رحمت خداوند از گناهان کبیره است. در روایت آمده است که: «اگر گناه جن و انس را هم مرتکب شدی از رحمت خدا مأيوس نشو؛ چون ممکن است خداوند تو را ببخشاید و اگر عبادت جن و انس را هم به جای آوردی، مغرور نگرد؛ زیرا ممکن است عباداتت مقبول نباشد.» 📚 کتاب در محضر مجتهدی 🆔 .
🔴 ميزان در قيامت ✍ يكى از مسائل مهم قيامت كه در قرآن و روايات زياد به چشم مى خورد، مساءله ميزان است. ميزان، به معناى وسيله وزن و سنجش است. قرآن مى فرمايد: وَ اَنزَلْنَا مَعَهُمُ الكِتابَ وَ المِيزَانَ ، پيامبران با كتاب و ميزان آمدند، يعنى انبيا قانون و ملاك حقّ و باطل و معيارهاى سنجش خير و شرّ را براى مردم آوردند. ميزان و وسيله سنجش اعمال در قيامت، لازم نيست مانند ميزان و ترازوهايى باشد كه در دنيا مى بينيم، زيرا كلمه ميزان مانند كلمه چراغ است، يعنى همان گونه كه همه چراغ‌ها در يك نقطه با هم شريكند و آن نور و از بين بردن تاريكى است و كلمه چراغ شامل تمام انواع چراغ هاى قديم و جديد و آينده مى شود، ولى اكنون با لفظ چراغ، ديگر چراغ هاى گذشته به ذهن نمى آيد و شكل ونوع آن فرق نموده است، در قيامت نيز ميزان چنين خواهد بود و شكل و نوع و وسيله سنجش آن فرق خواهد كرد. 📚 کتاب معاد، استاد قرائتی 🆔 .