🔴 چگونگى حضور در قيامت!
✍ قرآن نحوه حاضر شدن انسان در صحنه قيامت را چند نوع بيان نموده است:
گاهى مى فرمايد: انسان تنها مبعوث مى شود؛ «وكُلُّهم آتِيهِ يَومَ القِيامَةِ فَرداً»
گاهى مى خوانيم: انسان همراه با رهبرى كه در دنيا پذيرفته است مبعوث مى شود؛ «يَومَ نَدعُوا كُلّ اُناسٍ بِاِمامِهِم»
و گاهى مى خوانيم: مردم دسته دسته و بطور فوج فوج وارد مى شوند؛ «فَتَاءتُونَ اَفواجاً»
دليل اين تفاوتها آن است كه انسان از نظر فريادرسى تنهاى تنهاست، يعنى مال، ثروت، دوست و فاميل به درد او نمى خورند، واز نظر سرنوشت، با رهبرى كه انتخاب كرده همراه است، و از نظر شكل و قيافه، در ميان گروهى كه همكار و همفكر او هستند خود را مى يابد.
بنابراين ممكن است انسانى در شكل خاصّى و در پشت سر رهبر خويش و در ميان انبوه جمعيّت باشد، ولى فريادرسى نداشته و خود را تنها ببيند.
📚 کتاب معاد، استاد
.
🔴 #تجربه_نزدیک_به_مرگ
🔹اشک و توبه بر درگاه الهی
✍ نکته دیگری که در آن وادی شاهد بودم بحث اشک و توبه بر درگاه الهی بود. من دقت کردم که برخی گناهانی که مرتکب شده بودم در کتاب اعمالم نیست!
بعد از اینکه انسان از گناهی توبه می کند و دیگر سمتش نمیرود، گناهانی که قبلا مرتکب شده کاملا از اعمالش حذف می شود. آنجا رحمت خدا را به خوبی حس کردم...
📚 کتاب سه دقیقه در قیامت
🔵 جاودانگى، لطف الهى است...
✍ آيا در بهشت و جهنّم بودن، هميشگى است و هيچ كس نمى تواند انسان را از آن خارج كند؟
پاسخ: اوّلاً؛ خلود وابديّت تنها براى تمام بهشتيان است، امّا همه اهل جهنّم در آن براى هميشه نيستند، زيرا گروه هايى بعد از مدّتى عذاب وشكنجه مشمول شفاعت و عفو قرار مى گيرند.
ثانيا؛ معناى خلود اين نيست كه خداوند نتواند مؤ منان را از بهشت بيرون كند و لذا در ادامه آيه جمله«الاّ ما شاءَ رَبّك» در كنار خلود و تداوم قهر يا لطف خدا آمده است.
بنابراين خداوند قدرت دارد كه هر كارى را انجام بدهد، امّا چون بر خود لازم كرده و قول داده كه بهشتيان را در بهشت جاودانه قرار دهد، پس بهشتيان در بهشت جاودانه خواهند ماند.
خداوند در قرآن بعضى كارها را بر خودش واجب كرده گرچه قدرت بر انجام ندادن آن را هم دارد، ولى بخاطر حكمت و عدالت يا وعده اى كه داده قطعاً عمل مى فرمايد از جمله:
۱ هدايت مردم. «اِنّ عَلَينَا لَلهُدى»
۲ رحمت و لطف. «كَتَبَ عَلى نَفسِهِ الرَّحمَة»
۳ رزق و روزى. «عَلَى اللّه رِزقُها»
۴ حفظ قرآن از تحريف. «و اِنّا لَهُ لَحافِظُون»
۵ يارى و نجات مؤمنان. «كانَ حَقّاً عَلَينا نَصرُالمُؤمِنِينَ كَذلِك حَقّا عَلَينا نُنجِ المؤمِنِينَ»
.