eitaa logo
برای توجّه
452 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
6.8هزار ویدیو
30 فایل
بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرّحیمِ لاحَولَ وَ لاقُوَّه اِلّا بِاللّهِ العلیِّ العظیم و صلّی اللهُ علی محمّد و الهِ الطّاهرین هدف کانال، نشر خوبیها، واقعیت ها و حقایق، بدون جهت گیری است. 💥حرف حقّ و مطالب متنوع و مفید را نشر دهید. #کپی آزاد @barayetvajoh
مشاهده در ایتا
دانلود
تیم آمریکا در المپیاد ریاضی رتبه دوم رو کسب کرد؛ نکته‌اش اینه که همه تیم آمریکا نام خانوادگی چینی دارند! آمریکایی‌ها که اینقدر به چینی بد و بیراه میگن هر جا منفعت‌شون باشه ازشون استفاده می‌کنن
رییس جمهور زیمباوه: آمریکا و انگلیس علیرغم تحریم‌ها، خودشان در معادن ما سرمایه گذاری کرده اند، چرا ایران نمی آید؟! مزیت ایران انقلابی بودن و ظلم ستیز بودن اونه؛ کشورهایی که ظلم آمریکا و انگلیس را لمس کردن، مشتاق پذیرایی از ایرانن. آفریقا میتونه به الماس سیاه اقتصاد ما بدل بشه!
♨️‏امسال تعداد متقاضیان ورود به حوزه‌های علمیه نسبت به سال قبل حدود ۲۰ درصد افزایش یافته! عمامه‌پرانیتون خیلی تأثیرگذار بود😎
♨️ نکته قابل تامل دیگه اینه که متوسط عمق خلیج فارس زیر ۵۰ متر هست و نفت کش ها امکام عبور ندارن، قسمت عمیقش تو ایرانه و از بین این جزایر رد میشه👌🏻 👈🏻هر کی این سه جزایر رو داشته باشه، عبور و مرور ۳۰ درصد نفت دنیا رو میتونه کنترل کنه👌🏻 کانال صراط
♨️سی‌ان‌ان هم فهمید؛ اما بعضی از اصلاح‌طلبان هنوز نفهمیدند!!! 👈🏻یادمون نمیره که هشت سال نشستند توی کاخ‌شون منتظر رسیدن گلابی‌های برجام‌!! نه تنها تحریمی رو رفع نکردند، نه تنها تحریمی رو خنثی نکردند، بلکه حتی دست فرمون دور زدنِ تحریم را هم نداشتند!!! بله اعزه!!! فرق داره چه کسی رئیس‌جمهور باشه!!!😎✌️🏻 🇮🇷 ✍🏻"بنده خدا"
برافراشته شدن هزاران قرآن در شهر مالمو سوئد در پاسخِ اهانت به قرآن در این کشور اروپایی. زنده باد اسلام و زنده باد قرآن •┈┈•❀🕊🍃🌺🍃🕊❀•┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Tafsir E Hamd 27_برش_1.mp3
3.16M
تفسیر سوره حمد 27 آیت الله جوادی آملی 💜بخش اول حجم : ۲:۷۰مگابایت زمان : ۱۳دقیقه
Tafsir E Hamd 27_برش_2.mp3
3.18M
تفسیر سوره حمد 27 آیت الله جوادی آملی 💜بخش دوم حجم : ۲:۷۰مگابایت زمان : ۱۳دقیقه
╲\╭┓ ╭‌ 🍃🌺﷽🌺🍃 ┗╯\╲ 🔴 جلسه 27 🔵 بخش اول  بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله رب العالمين الرحمن الرحيم مالك يوم الدين اياك نعبد و اياك نستعين اهدنا الصراط المستقيم صراط مستقيم و سبل الهي در بيان كلمهٴ مباركهٴ صراط مستقيم عنايت فرموديد كه خداي سبحان اين راه را واحد مي‌داند. راههاي ديگر را پراكنده معرفي مي‌كند. لذا صراط، تثنيه و جمع بسته نشده. و آنچه كه در سورهٴ عنكبوت فرمود: «والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا»﴿1﴾ كه نشانهٴ تعدد راههاي خداست، اين از چند جهت توجيه شد؛ يا اينكه راههاي فرعي انسان را به بزرگراه مي‌رساند از آن جهت سُبُل الهي است كه فرمود: «لنهدينهم سبلنا»﴿2﴾ يا آنكه صراط مستقيم با آن وحدت و گسترشي كه دارد اين راههاي فرعي را هم زير پوشش مي‌گيرد، اينها هم در حقيقت صراطند. لذا فرمود: ‌«والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا»﴿3﴾ يا فرمود: «يهدي به الله من اتبع رضوانه سبل السلام»﴿4﴾ كه اين سُبُل سلام، همان سُبُل الهي است. سرّ وحدت صراط، انتساب آن به خداست اما سر اينكه صراط مستقيم كثرت برنمي‌دارد چيست؟ آنچه كه از خداست، واحد است و آنچه هم كه به سوي خداست، واحد است.چيزي كه از خداست، اختلاف و تخلف و تناقض ندارد. چيزي هم كه به سوي خداست، اختلاف و تخلف و تناقض ندارد. قرآن كريم از آن جهت كه از خداست، سراسر اين كتاب هماهنگ است، منسجم است، اختلافي در قرآن نيست. استدلال خداي سبحان اين است كه فرمود: «لو كان من عند غير الله لوجدوا فيه اختلافاً كثيراً»﴿5﴾ اين را در سورهٴ نساء بيان فرمود كه «لو كان من عند غير الله لوجدوا فيه اختلافاً كثيراً»﴿6﴾ آيهٴ 82 سورهٴ نساء. «أفلا يتدبرون القرآن ولو كان من عند غير الله لوجدوا فيه اختلافاً كثيراً»﴿7﴾ معلوم مي‌شود چيزي كه از نزد خداست، اختلاف بردار نيست. و چيزي كه از نزد غير خداست، اتحاد بردار نيست. اين دو مطلب را اين آيهٴ كريمه بيان مي‌كند. يكي را به منطوق، يكي را به مفهوم. فرمود: «لو كان من عند غير الله لوجدوا فيه اختلافاً كثيراً»﴿8﴾ چيزي كه از نزد غير خداست، متحد نخواهد بود. كثير است بدون هماهنگي. و همين قياس استثنايي را و قضيهٴ شرطيه را به عنوان دليل اقامه كرده‌اند براي اينكه قرآن از نزد خداست. چرا؟ چون اختلافي بين آيات قرآن كريم نيست. معلوم مي‌شود كه هرچه از نزد خداست، هر چه هم كثير باشد، هماهنگ است و متحد. و هر چه كه از نزد غير خدا باشد، گرچه به صورت متحد باشد اما در معنا مختلف است. اينكه در سخنان اميرالمؤمنين (سلام الله عليه) به عده‌اي خطاب كرد، فرمود: «ايها الناس المجتمعة أبدانهم المختلفة أهوائهم»﴿9﴾ سرش اين است. فرمود: اي كساني كه كنار هم هستيد، زير يك سقف نشسته‌ايد، در يك جا جايگزين شده‌ايد، اما اهوايتان و خواسته‌هايتان با يكديگر اختلاف دارد. «ايها الناس المجتمعة أبدانهم المختلفة أهوائهم»﴿10﴾ هوا در برابر حق است. هر چه كه از خداست متحد است، زيرا از خداي واحد هرچه صادر بشود هماهنگ است. چه اينكه هر چه به سوي خداست، و هدف، خداست، گرچه به صورت متكثر باشد، ولي در معنا متحد است، و هماهنگ. راه چون هدفش خداست، اگر هم اين راههايي كه هدف خداست، به صورت متكثر باشد، قرآن از اين راهها به عنوان سُبُل ياد بكند، روحاً صراط است. گرچه فراوانند، اما چون به يك مقصد راهنمايي مي‌كنند، يك راهند. پس اگر در سورهٴ عنكبوت فرمود: «و الذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا»﴿11﴾ يا در آيهٴ ديگر فرمود: «يهدي به الله من اتبع رضوانه سبل السلام»﴿12﴾ راههاي سلامت را خدا به آنها نشان مي‌دهد، در موارد ديگر فرمود: همهٴ اينها صراط است. چون به آن بزرگراه ختم مي‌شوند صراطند، يا حقيقتاً صراط يك واحد گسترده‌ايست كه همهٴ اينها را زير پوشش مي‌گيرد. اينها يك راهند. گرچه راهيان اين راه از طرق گوناگون در حركتند ولي چون پايان سير اينها خداست و هدف اينها خداست، اين راهها يكي‌اند. لذا صراط را قرآن واحد مي‌داند و راههاي غير خدايي را پراكنده.
╲\╭┓ ╭‌ 🍃🌺﷽🌺🍃 ┗╯\╲ 🔴 جلسه 27 🔵 بخش دوم وحدت و كثرت صراط پس دو كثرت در قرآن براي راهها بيان شده است؛ يك كثرت هماهنگ منسجم كه به وحدت ختم مي‌شود، آن سُبُل الهي است، خواه در سوي ديگر. هر جا سخن از سُبُل الله است سر از صراط درمي‌آورد. اينكه فرمود: «يهدي به الله من اتبع رضوانه سبل السلام»﴿13﴾ كه جمع آورد يا در سورهٴ عنكبوت فرمود: «لنهدينهم سبلنا»﴿14﴾ اين كثرت، كثرت هماهنگ است. سر از يك بزرگراه درمي‌آورد و هو صراط الله. و اگر چيزي از خدا نبود يا به سوي خدا نبود، كثرتش هماهنگ نيست و هرگز متحد نخواهد شد، و همواره با تخلف و اختلاف و تناقض همراه است. پس اگر در قرآن براي صراط هم كثرت قائل شده است، اين كثرتي نيست كه مزاحم با وحدت باشد. اين كثرت نظير كثرت قواي نفساني است. انسان داراي قواي كثيره است اما همه و همه مي‌كوشند كه خواسته‌هاي انسان را برآورده كنند. يعني انسان داراي چشم است، داراي گوش است، داراي ديگر حواس ظاهر است، و همچنين داراي ديگر حواس باطن است، داراي نيروي ادراكي است، نيروي تحريكي است، اما همه در جهت تأمين خواستهٴ اين حقيقتند به نام انسان. پراكندگي اينها در اثر وحدت روح منسجم و هماهنگ خواهد شد. صراطي كه قرآن كريم براي سُبُل الهي ياد مي‌كند، اين چنين است. گرچه صراط تثنيه و جمع از او استعمال نشده است اما گاهي خدا مي‌فرمايد: همهٴ صراطها. همهٴ صراطها نشانهٴ آن است كه اين هم جمع دارد، اين هم كثرت دارد، منتها يك كثرت هماهنگ. يك كثرت منسجم. در نقل جريان شعيب (سلام الله عليه) فرمود شعيب به قومش گفت: شما سر راه مردم ننشينيد. آيهٴ 85 سورهٴ اعراف اين است، فرمود: «و الي مدين اخاهم شعيبا قال يا قوم اعبدوا الله ما لكم من اله غيره قد جاءتكم بينة من ربكم فاوفوا الكيل و الميزان و لاتبخسوا الناس اشياءهم»﴿15﴾ توصيه اخلاقي به كم نگذاشتن در هيچ كاري اين جملهٴ مباركهٴ «و لا تبخسوا الناس اشياءهم»﴿16﴾ از برجسته‌ترين قواعد كلي است كه هر گونه كم گذاري را قرآن قدغن مي‌كند. نه تنها كم فروشي را به نام بخس، هر كسي هر مسئوليتي، هر سمتي به عهدهٴ اوست، حق خدا و حق خلق خدا بر عهدهٴ اوست، در هر رشته‌اي خواه علمي، خواه عملي، حق ندارد چيزي را كم بگذارد. فرمود: «و لا تبخسوا الناس اشياءهم»﴿17﴾. وقت كسي، عمر كسي، حيثيت كسي و مانند آن. چه كارهايش مردمي عادي و چه كارهايش دولتي، چه كارهاي شخصي و چه كارهاي غير شخصي، چه كارهاي درسي و چه كارهاي غير درسي. كسي حرفي بزند كه مفيد نباشد، وقت مردم را تلف كرده. چيزي بنويسد كه مفيد نباشد، وقت عده‌اي را تلف كرده. اين از آن آيات برجستهٴ قرآن كريم است كه جمع ذكر كرده. فرمود: هيچ چيزي از مردم را كم نگذاريد. كوتاه نياييد «و لا تبخسوا الناس اشياءهم»﴿18﴾. نه تنها دربارهٴ كم فروختن و در موقع توزيع و در موقع كيل و پيمانه، كم دادن به عنوان «ويل للمطففين»﴿19﴾ مطرح است، بلكه در همهٴ اين امور اگر كسي كاري بكند، حقي از حقوق كسي تضييع بشود، مشمول نهي اين كريمه است «و لا تبخسوا الناس اشياءهم و لا تفسدوا في الارض بعد اصلاحها ذلكم خير لكم ان كنتم مؤمنين»﴿20﴾ آنگاه فرمود: «و لاتقعدوا بكل صراط»﴿21﴾؛ سر هر صراطي ننشينيد. اينجا صراط با كل ياد شده است. معلوم مي‌شود كثير است. اگر در قرآن كلمهٴ صراط تثنيه يا جمع ندارد، اما نشانهٴ كثرت و تعدد در صراط هست. شعيب پيامبر فرمود: سر هر صراطي ننشينيد. معلوم مي‌شود صراط هم متعدد است. اما در عين حالي كه متعدد است، هماهنگ است. نظير نور آفتاب در عين حال كه همه جا را روشن كرده است يك نور است در حس. اينجا هم چون اين راه از خداست و به سوي خداست، همهٴ اين پراكندگي‌ها را منسجم مي‌كند. يكي خواهد بود. گرچه از او به كل صراط ياد شده است. «و لا تقعدوا بكل صراط»﴿22