eitaa logo
برای توجّه
466 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
7هزار ویدیو
31 فایل
بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرّحیمِ لاحَولَ وَ لاقُوَّه اِلّا بِاللّهِ العلیِّ العظیم و صلّی اللهُ علی محمّد و الهِ الطّاهرین هدف کانال، نشر خوبیها، واقعیت ها و حقایق، بدون جهت گیری است. 💥حرف حقّ و مطالب متنوع و مفید را نشر دهید. #کپی آزاد @barayetvajoh
مشاهده در ایتا
دانلود
خروجی‌های حوزه علمیه: ۳ هزار و ۸۹۰ شهید ۳ هزار جانباز ۳۰۰ آزاده ۹۳ شهید روحانی مفقود الاثر ۱۵۶ شهید روحانی ترور ۳۰ شهید مجتهد مسلّم ۷۰ شهید روحانی غواص ۵۶۷ شهید در عملیات کربلای ۵ و به لحاظ جمعیت،۶ برابر دیگر اقشار جامعه، رزمنده، شهید، جانباز و آزاده تقدیم اسلام و میهن کرده است!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺قدیمی ترین فیلم نویافته از حرم مطهر امیر المومنین حضرت علی (ع) در نجف اشرف این فیلم کوتاه به عنوان قدیمی ترین و تاریخی ترین فیلم نویافته از حرم امام علی (ع) شناخته می شود فردریک گادمر یک افسر فرانسوی بود که علاقه زیادی به فیلم برداری و عکاسی داشت که در حدود سال ۱۳۰۵ شمسی به غرب آسیا سفر کرد و این فیلم را در تاریخ ۲۹ فروردین ماه سال ۱۳۰۶ شمسی از کنار حرم مطهر امام علی (ع) تهیه کرد. در این فیلم قسمت کوتاهی از شهر کوفه نیز دیده می شود، و پس از آن درگاه ورودی حرم مطهر نمایان شده که زائران در حال ورود به حرم هستند، این ورودی هم اکنون با عنوان باب امام رضا (ع) شناخته می شود. در قسمت دیگری از این فیلم تابوتی در حال خارج شدن از حرم دیده می شود که به جهت تبرک جویی بوده است، از آنجا که فیلم بردار شخصی غیر مسلمان بوده اجازه ورود به داخل حرم را پیدا نکرده است و به همین دلیل تصاویر او از بیرون حرم و در کنار درب فعلی باب الرضا (ع) می باشد که روبروی آن بازار بزرگ نجف قرار دارد
🔴 ریخت و پاش از کیسه بیت المال می دانید کجای داستان پیشنهاد نجومی استقلال به بیرانوند از همه دردناک تر است؟!! اینکه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس دولتی هستند و بیرانوند و امثال او دستمزدبگیران دولت محسوب می شوند!! همان دولتی که وقتی نوبت به حقوق کارمندانش می رسد فریاد ندارم ندارمش بلند است و با افزایش نامتناسب حقوق ها نسبت به تورم، کارمندانش هر سال فقیرتر می گردند!! ...
🔻 صدور آنلاین مسدودی و رفع مسدودی حساب‌های بانکی ◽️ بانک مرکزی: 🔹 با بهره گیری از «سامانه سیاق» کلیه مراحل شناسایی حساب‌ها توسط مرجع قضایی، صدور دستور مسدودی و رفع مسدودی حساب، به صورت آنلاین و در تمام ساعات شبانه‌روز قابل انجام است. 🔹 با استقرار این سامانه متوسط اجرای حکم از ۲۰۰ روز در سال ۹۴ به حداکثر۴ دقیقه در سال ۱۴۰۲ کاهش پیدا کرده است.
🔴فضای مجازی فرانسه در آستانه فیلترینگ! 🔹مکرون در دیدار با شهرداران فرانسوی برای کنترل موضوع بحران‌های اخیر فرانسه از فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خبر داد. پ.ن: تعارف ندارند، برای امنیت ملی و بازگشت آرامش به کشورشون حتی فرانسه‌ مدعی مهد آزادی هم می‌بنده در صورت لزوم/اما به ما که میرسه اسمش میشه بستن دهان‌ها !
🔴فرزندان فلسطین هیچگاه انقدر مقتدر نبوده‌اند سردار قاآنی: فرزندان فلسطین در هیچ دوره‌ای مثل امروز مقتدر نبودند و در مقابل هم اسرائیلی‌ها هیچ وقت مثل امروز دچار تفرقه و فلاکت نبودند. رژیم صهیونیستی تمام نیروی خود را در جنین به میدان آورد ولی جوانان فلسطین در دهان او زدند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم عزیزان تازه ورود خوش آمدید تفسیر سوره های کوتاه با بیان شیرین آیت الله جوادی هربار دوتا فایل صوتی کوتاه بارگزاری می شود به همراه متن سخنرانی استاد حتماهمراه صوت ، به متن نگاه بفرمایید با دقت 🌺🍃🌸🍃🌺🍃🌼🍃
Tafsir E Hamd 20_برش_1.mp3
4.22M
تفسیر سوره حمد 20 آیت الله جوادی آملی 💜بخش اول حجم : ۴:۰۲ مگابایت زمان : ۱۷:۱۶
Tafsir E Hamd 20_برش.mp3
3.86M
تفسیر سوره حمد 20 آیت الله جوادی آملی 💜بخش دوم حجم : ۳:۷۲ مگابایت زمان : ۱۶ دقیقه
╲\╭┓ ╭‌ 🍃🌺﷽🌺🍃 ┗╯\╲ 🔴 جلسه 20 🔵 بخش اول بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله رب العالمين الرحمن الرحيم مالك يوم الدين اياك نعبد و اياك نستعين اسرار تقديم «اياك» بر «نعبد» هـ . هماهنگي تشريع با تكوين مقتضي تقديم اياك در اين آيهٔ مباركهٔ «اياك نعبد و اياك نستعين»(1) وجوهي در تقديم «اياك» بر «نعبد» ذكر شده يكی از آن وجوه اين است كه در خطاب يك متكلم است و يك خطاب است و يك مخاطب و اين سه امر اركان اوليه يك مخاطبه‌اند. گاهي متكلم مهم است، خطاب و مخاطب فرع است، گاهي مخاطب اصل است، متكلم و خطاب فرع‌اند. گاهي در عرض هم‌اند. در خطابات عادي متكلم و خطاب و مخاطب در عرض هم‎اند مثل دو انساني كه در عرض هم‌اند و با يكديگر گفتگو مي‌كنند. گاهي متكلم أشرف است وخطاب و مخاطب فرعند، گاهي مخاطب اشرف است، خطاب و متكلم فرعند. در اين خطاب اعتباري و تشريعي كه عبد نسبت به مولي خطابي دارد كه مي‎گويد «اياك نعبد» عبد متكلم است و خداي سبحان مخاطب است و اين تأدب و بندگي خطاب چون مخاطب اصل است و خطاب و متكلم فرع‌اند او مخاطب را بايد قبلاً ذكر بكند براي اين كه حرمت اصالتش محفوظ باشد حرمت اصالت مخاطب در اين خطابهاي اعتباري دو نكته ادبي است كه ما «اياك» را مقدم بر «نعبد» ذكر بكنيم ولي درخصوص مقام، اصالت مخاطب يك ريشهٴ تكويني دارد گاهي ما در محاورات براي اينكه حرمت يك شخص را حفظ بكنيم به او احترام بكنيم اسم او را اول ذكر مي‌كنيم اين يك احترام قرار دادي است يك وقت اين خطابات ما كه خطابات تشريعي و اعتباري است محصول يك خطاب تكويني است چه در آن خطاب تكويني متكلم اصل است و خطاب و مخاطب فرع. بيان ذلك اين است كه در خطابهاي اعتباري اول متكلم است بعد خطاب و مخاطب به وسيله اين خطاب متصف مي‌شود به عنوان مخاطب بودن ولي در خطابهاي تكويني اول متكلم است بعد خطاب است بعد مخاطب پيدا مي‌شود وقتي خداي سبحان كار خود را تشريع مي‌كند مي‌فرمايد: «انما امره اذا أراد شيئاً أن يقول له كن فيكون» امر خدا آن است كه اگر خواست چيزي را ايجاد كند به او ميگويد (كن) او هم (يكون و يوجد) مي‌شود. در خطاب تكويني متكلم اصل است. بعد خطاب بعد مخاطب پيدا مي‌شود.كه مخاطب فرع بر خطاب است. يكون يعني يوجد فرع بر كن يعني «محقق باش» خواهد بود، اول خطاب است بعد مخاطب پيدا مي‌شود در خطابهاي تكويني متكلم با آن خٍطابش مخاطب مي‌افريند، اينطور نيست كه يك مخاطبي قبلا موجود باشد آنگاه خداي سبحان به اين مخاطب موجود بگويد: «كن» بلكه با همين «كن» كه ايجاد است، مخاطب يافت مي‌شود فتحصل چه در خطاب اعتباري خطاب فرع بر مخاطب است و درخطاب تكويني مخاطب فرع بر خطاب اگر مخاطب فرع بر خطاب است . پس كن كه همان افرينش و ايجاد است قبل از يكون كه همان وجود مخاطب است خواهد بود، اگر اين خطابات اعتباري ما در نماز و مانند آن يك ريشه تكويني دارد اول خداي سبحان ما را مخاطب قرار داد كه خطاب او اصل بود و ما طبق خطاب او آفريده شديم پس او اصل است و هستي ما فرع حالا اگر نوبت به يكون رسيد كه اگر او يكون خواست با آمر سخن بگويد وقتي خدا امر خود را تشريح مي‌كند مي‌فرمايد: «انما امره اذا أراد شيئاً أن يقول له كن فيكون»(4) حالا امر كرد به كن و زيد ايجاد مي‌شود حالا اگر زيد خواست با خداي خود سخن بگويد چگونه سخن بگويد بگويد من با تو حرف ميزنم يا بگويد تو مخاطب مني چه جور بگويد، بگويد «اعبدك» يا بگويد «اياك اعبد» بگويد من با تو حرف مي‌زنم يا بگويد تو مخاطب مني. از كجا شروع بكند از خدا شروع بكند، يا از خود شروع بكند. بگويد من باتو حرف مي‌زنم يابگويد تو مخاطب مني، وقتي آن ريشه تكويني تحليل شد اول متكلم بود، بعد خطاب بود بعد مخاطب «انما أمره اذا أراد شيئاً أن يقول له كن فيكون» ، پس كن مقدم بر يكون است، دستور ايجاد مقدم بر وجود زيد است، اگر زيدي با دستور خدا موجود شد خواست با خدا سخن بگويد، از اين يكون بايد شروع بكند به كن برسد و به آمر برسد يا اول بايد نام شريف آمر را ببرد بگويد تو مخاطب مني اگر گفته مي‌شود «اياك نعبد» براي اينكه آن آمر مخاطب است و در خطاب اعتباري متكلم و اين خطاب فرع بر وجود آن مخاطبند كه او آمر بود و باخطاب تكويني زيد و امثال زيد را ايجاد كرد بنابر اين ادب تشريع اقتضاء مي‌كندكه به روال تكوين سخن بگوئيم، بگوئيم «اياك نعبد» و گذشته از انكه ادب اقتضاي اين را دارد.
╲\╭┓ ╭‌ 🍃🌺﷽🌺🍃 ┗╯\╲ 🔴 جلسه 20 🔵 بخش دوم . توفيق عبادت از خداست در همين مسئله عبادت هم تا از ناحيه خداي سبحان فيضي نصيب انسان نشود انسان توان عبادت را هم ندارد، بيان ذلك اين است، گرچه قران كريم اصل كلي را به اين صورت بيان كرد كه «ما بكم من نعمة فمن الله » در سوره نحل فرمود: هر نعمتي كه داريد از آن خداست اينطور نيست كه شما با استحقاق چيزي را كسب كرده باشيد . هر توفيقِ الهي، محفوف به دو نعمت از نعم الهي بعضي از نعمتها اختياري باشد بعضي از نعمتها كسبي و موهبت بلكه «وما بكم من نعمة فمن الله»روي اين اصل كلي قران كه تمام نعم از ناحيه خداي سبحان است پس هر توفيقي كه نصيب انسان شده است و با آن توفيق كار خيري كه و با آن كار خير پاداشي دريافت كرده بنام نعمت جديد هر توفيقي محفوف بنعمتين است هم نعمت قبلي هم نعمت بعدي، چرا ؟ چون اگر نصيب انسان شد كه كار را انجام بدهد خود اين است، خود اين ، نعمت است اگر اين است آنگاه مي‌گوئيم هذه نعمة و كل نعمة فمن الله پس فهذه النعمة من الله. اگر نعمت الهي نصيب زيد نمي‌شد زيد توفيق انجام عبادت پيدا نمي‌كرد . پس زيد مسبوق به است كه با عنايت الهي و توجه الهي زيد موفق مي‌شود كه عبادت كند اگر عبادت كرد و در كنار اين عبادت بهشت و امثال بهشت دريافت كرد اين هم «هذه نعمة و ما بكم من نعمة فمن الله» پس اين نعمت هم من ا‌‌لله است . قهرا توفيق زيد براي انجام عبادت محفوف به دو نعمت است بايك نعمت زيد توفيق عبادت پيدا كرد با يك نعمت ديگر زيدي كه عبادت كرد به بهشت رسيده است امّا در اين وسط براي زيد چه مي‌ماند . خدا مي‎داند. كه انسان اگر تحليل كند مي‌بيند هيچ استحقاقي در برابر نعم الهي ندارد. توبه بنده محفوف به دو توبه از خداي سبحان اين اصل كلي را قرآن كريم در موارد خاصه تنزل ميدهد به صورتهاي جزئي بيان مي‎كند يكي از آن موارد مسئله توبه است كه هر كسي محفوف به نعمت از است . بيان ذلك اين است كه عصات اگر تبهكاري مي كردند توفيق الهي اگر نصيب يك عاصي شد او به موفق مي‌شود. اگر توبه كرد خداي سبحان توبه اش را مي‌پذيرد . پس يك بار بايد نعمت خدا شامل زيد عاصي بشود كه او# توفيق_توبه پيد ا كند وقتي موفق به توبه شد و توبه كرد بار ديگر نعمتي ديگر نصيب او مي‌شود و آن است پس هر توبه‌اي محفوف به دو نعمت است هر توفيقي مخفوف به دو نعمت است، سراسر مي‌شود «و ما بكم من نعمة فمن الله» اين انسان است كه بين نعم محفوف است و چون را مي‌بيند بفهمد كه اين به هم است . اين نعم يك واحد گسترده است . بين اين نعمتها هيچ چيزي فاصله نيست مگر اگر انسان خود را نبيند آنگاه مشاهده مي‎كند سراسر عالم نعمت به هم متصل است. «و ما بكم من نعمه فمن الله» اينكه از امام باقر (سلام ا‌لله عليه) رسيده است، و از ديگر ائمه (عليهم السلام) رسيده است مرحوم صدوق (رضوان الله تعالي عليه) اين را در كتاب قيم توحيد خودشان نقل كرده اند كه ائمه فرمودند: «ليس بينه و بين خلقه حجاب غير خلقه» بين خدا و خلق حجابي غير از نيست. اينطور نيست كه بين عبد و مولا يك حجابي باشد، هيچ حجابي بين عبد و مولا نيست مگر خود عبد، اگر اين عبد خود را نبيند آنگاه «اينما تولوا فثم وجه الله»خواهد بود «ليس بينه و بين خلقه حجاب غير خلقه احتجب بغير حجاب محجوب و استتر بغير ستر مستور» اين تحليل عقلي است كه قران به ما آموخته كه هر نعمتي اگر نصيب انسان بشود هرتوفيقي نصيب انسان بشود به است، يك نعمت اولي كه اين توفيق را به انسان داد، يك نعمت بعدي كه به اين مي‌دهد. اين در جريان توبه به خوبي مشهود است كه خداي سبحان براي خود در قران كريم دو تا توبه قرار داد. يكي قبل از توبه عبد عاصي كه خدا بر عبد توبه ميكند «تاب عليه»؛ يعني «انعطف عليه و رجع لطفه الي العبد» وقتي عبد عاصي توبه كرد آنگاه خدا توّاب است يعني «يقبل التوبة عن عباده و يأخذ الصدقات» اين تواب بودن خداي سبحان بعد از توبهٴ عبد، يعني توبه. خدا توّاب است يعني «يقبل التوبة»این تواب اولي يعني «يعطي توفيق التّوبة» آن توبه هم است يعني رجوع، اين توبه ديگر هم توبه حقيقي است يعني . لطف خدا به بنده ميرسد دست بنده را مي‌گيرد به راه مي‌آورد وقتي بنده به راه افتاد دوباره لطف خدا دست بنده را ميگرد اين بنده راهي را به مقصد مي‌رساند.