╲\╭┓
╭ 🍃🌺﷽🌺🍃
┗╯\╲
🔴 جلسه 27
🔵 بخش چهارم
الف. تعبير به هوي در قرآن
دربارهٴ سقوط و هوي اينچنين فرمود كه «لاتطغوا فيه فيحل عليكم غضبي و من يحلل عليه غضبي فقد هوي»﴿26﴾. اين به صورت يك شكل اول منطقي بيان شده كه «لا تطغوا»﴿27﴾ طغيان نكنيد، تجاوز نكنيد هر كسي در هر حدي كه هست. «لا تطغوا»﴿28﴾ خب چه ميشود؟ «فيحل عليكم غضبي»﴿29﴾ پس إن الطاغي يعني كسي كه معصيت كرده است، طغيان كرده است، يحل عليه غضب الله. كه فرمود: «لاتطغوا فيه فيحل عليكم غضبي»﴿30﴾. انسان با اين ميتواند يك قياس ترتيب بدهد. مثلاً زيد اگر معصيت كرد و طغيان كرد، ميتوان گفت زيدٌ عصي و طغي و كل من عصي و طغي يحل عليه غضب الله، فزيدٌ يحل عليه غضب الله. خب اگر غضب خدا بر كسي حلال شد چه ميشود؟ فرمود: «لاتطغوا فيه فيحل عليكم غضبي و من يحلل عليه غضبي فقد هوي»﴿31﴾ هر كس غضب خدا بر او حلال شد و روا شد و حلول كرد، او سقوط ميكند. اين هم به صورت يك قياس دوم بيان ميشود كه ميگوييم زيدٌ حل عليه غضب الله و كل من حل عليه غضب الله فقد هوي و سقط فزيدٌ سقط. اين را كه قرآن كريم به صورت يك قياس منطقي كه فطرت هم آن را ميپذيرد، براي ما تدوين كرد نشانهٴ آن است كه راه انسان راه از پايين به بالاست. چون تعبير هوي و تعبير سقوط مال راهي است كه عمودي باشد يعني انسان از پايين به بالا برود. اگر انسان در اين راههاي عادي افتاد نميگويند سقوط كرد. اگر هم بگويند سقوط كرد چون يك قائمي، عمود شد، اين بدن افتاد ميگويند سقوط كرد. و گر نه در راه عادي نميگويند پرت شد، ميگويند لغزيد، افتاد. ولي از نردبان كه بيافتد ميگويند پرت شد. اين تعبير هوي و سقوط معلوم ميشود انسان يك سير الهي دارد كه «اليه يصعد الكِلمُ الطيّب»﴿32﴾ در اين سير طولي و در اين سير عمودي اگر كسي گناهي كرده است مشمول غضب ميشود، و اگر مشمول غضب شد سقوط ميكند. كه «لاتطغوا فيه فيحل عليكم غضبي»﴿33﴾ «و من يحلل عليه غضبي فقد هوي»﴿34﴾.
ب. تعبير به نكوب در قرآن
گاهي هم تعبير قرآن كريم اين است كه اينها از راه منحرف شدهاند. فرمود: «... عن الصراط لناكبون»﴿35﴾ در سورهٴ مؤمنون آيهٴ 73 و 74 اين است، فرمود: «و انك لتدعوهم الي صراط مستقيم»﴿36﴾ تو مردم را به راه راست دعوت ميكني. اما «و ان الذين لا يؤمنون بالاخره عن الصراط لناكبون»﴿37﴾ آنكه به قيامت معتقد نيست از راه انحراف ميكند. «نكب عن الطريق» يعني انحرف. در اينجا صراط مستقيم را يك صراط افقي روشن فرض كرده است كه فرمود كسي كه به قيامت معتقد نيست، اين نكوب دارد يعني عدول دارد. نفرمود سقوط دارد، فرمود نكوب دارد. «و ان الذين لا يؤمنون بالاخره عن الصراط لناكبون»﴿38﴾ پس انسان يا بالاخره نكوب دارد در اين راه باز و روشن منحرف ميشود، يا هوي دارد و سقوط ميكند از بالا ميافتد.
╲\╭┓
╭ 🍃🌺﷽🌺🍃
┗╯\╲
🔴 جلسه 27
🔵 بخش پنجم
اصرار بر گناه عامل تبديل راهرو به راهزن
اگر انحراف يا هوي و سقوط دامنگيرش شد و توان برگشتن داشت به نام توبه، ميآيد و اين راه را ادامه ميدهد. اگر توان برگشتن نداشت، راه رفتن نداشت، تمام قوا را شكست، اين ميآيد به عنوان يك راهزن سر راه مينشيند. آنگاه سالك ميشود قعيد. آنكه راهي اين راه بود و خداي سبحان او را براي طي اين طريق خلق كرد، ميشود راهزن. اين راهرو ميشود راهزن. اول راهزن نبود الان شده راهزن. چون نه توان رفتن دارد، نه توان اصلاح و تجديد قوا براي رفتن دارد، نه حاضر است اصلاح بشود. اين ميشود راهزن. آنگاه همين كسي كه اين راه را بنا بود طي كند، ميشود قعيد و در كمين راهروهاي ديگر. لذا اگر شيطان را خداي سبحان به عنوان راهزن معرفي كرد، شعيب پيامبر به تبهكاران ميگويد سر راه مردم را نبنديد. راهزني نكنيد. اينها شياطين الانسند كه راهزنند. حالا اگر بعد روشن شد كه راه در خارج غير از رونده نيست، و انسان است كه در خويشتن خويش سفر ميكند، اگر كسي پيشنهاد باطل به انسان داد يا جلوي پيشنهاد حق انسان را گرفت، اين راهزن خواهد بود. انسان بايد از پيشنهادها، از حرفهاي طرف بفهمد او خود راهي اين راه است يا قعيد اين طريق و راهزن.
سؤال...
جواب: بله مادامي كه در دنياست. بله ديگر، منتها اين زمينهٴ سقوط يك دفعه را تدريجاً فراهم كرده است. يعني يكبار، دوبار، دهبار، كمتر و بيشتر گرفتار مكروهات و معاصي صغيره و امثال ذلك شده خداي سبحان مهلت داد و او را نگرفت، بغتهٴ گرفته. گاهي اينچنين ميشود.
توبهٴ راهزن صراط مستقيم
اگر چنانچه توبه كرد توبهاش آن است كه آنهايي كه نگذاشت بروند آنها را هم برگرداند و ببرد. توبهٴ يك راهزن را قرآن در سورهٴ بقره بيان كرده است. فرمود: «الا الذين تابوا و اصلحوا و بينوا فاولئك أتوب عليهم و أنا التواب الرحيم»﴿39﴾ اينگونه راهزنها توبه كردنشان مشكل است. اگر هم توبه كردند تنها موردي كه خداي سبحان ميفرمايد من توبهٴ آنها را ميپذيرم، همين جاست. منتها شرطش سنگين است. فرمود: «الا الذين تابوا و اصلحوا و بينوا»﴿40﴾ اين كاريست بسيار سخت. انسان يك حرفي زد اشتباه بود، بعد به مردم بگويد من اشتباهي سخن گفتم شما را منحرف كردم برگرديد، اين كار آساني نيست. اين است كه اگر خدايي ناكرده كسي به اين راه گرفتار شد برگشتش دشوار است. اگر برگشت با اين شرايط آنگاه هم كه يكي از شرايطش آن است كه كساني را كه نگذاشت اين راه را طي كنند، بياورد در اين راه اينها را برساند به مقصد، آنگاه توبهاش قبول است. فرمود: «الا الذين تابوا و اصلحوا و بينوا فاولئك أتوب عليهم و أنا التواب الرحيم»﴿41﴾
بنابراين همين انساني كه سالك الي الله بود، ميشود راهزن. چرا؟ چون نه توان رفتن دارد، نه حاضر است كسي اين راه را طي كند. معلوم ميشود كه اين عده به عنوان شياطين انس خواهند بود. پس آني كه شعيب (سلام الله عليه) فرمود كه: «و لا تقعدوا بكل صراط توعدون و تصدون عن سبيل الله»﴿42﴾ اينها ميشوند شياطين انس. كار انساني كه خود به مقصد نرسيد. اين است كه اين راه را منحرف كند. شعيب (سلام الله عليه) به اين راهزنهاي قومش فرمود: «و لا تقعدوا بكل صراط»﴿43﴾ يعني هر چه كه انسان را به خدا ميرساند، اين صراط الهي است. اين همان سُبُل الله است. سر راه مردم ننشينيد. «توعدون و تصدون»﴿44﴾ وعدههاي بيجا ميدهيد، تهديد بيجا ميكنيد و مردم را از راه خدا باز ميداريد، «و تصدون عن سبيل الله من آمن به و تبغونها عوجا»﴿45﴾ ميخواهيد اين راه را كج كنيد، اين راه را منحرف كنيد. «و اذكروا اذ كنتم قليلاً فكثركم و انظروا كيف كان عاقبه المفسدين»﴿46﴾ معلوم ميشود كه اگر كسي اين راه را طي نكرد، حالا يا به نكوب يا به هوي كه بازگشت هر دو به يك امر است، خود ميشود راهزن.
╲\╭┓
╭ 🍃🌺﷽🌺🍃
┗╯\╲
🔴 جلسه 27
🔵 بخش ششم
هوي كه بازگشت هر دو به يك امر است، خود ميشود راهزن.
حشر راهيان صراط با اولياي الهي و حشر راهزنها با شياطين
راهزنها را يكجا محشور ميكنند كه فرمود: «لنحشرنهم و الشياطين»﴿47﴾ فرمود راهزنها را، اين فسقه و تبهكاران را با شياطين يكجا محشور ميكنيم. راهيان الي الله را با اولياي الهي محشور ميكنند. فرمود: «و حسن اولئك رفيقاً»﴿48﴾ آنها كه راهي اين راهند با انبيا و اوليا محشورند، رفقاي خوب دارند. اينهايي كه راهزنان اين راهند با خود شيطان محشور ميشوند.
تفرق راههاي غير خدائي
مطلبي كه در سورهٴ انعام بيان كرده است اين است كه اگر كسي اين راه الهي را طي كند، هرگز پراكنده نخواهد شد. راه الهي چون از خداست و به سوي خداست، هرگونه كثرت و پراكندگي را منسجم ميكند. آيهٴ 126 سورهٴ انعام كه قبلاً خوانده شد، آن مربوط به شرح صدر بود و اما آنچه كه مربوط است به اينكه «و ان هذا صراطي مستقيماً فاتبعوه و لاتتبعوا السبل فتفرق بكم عن سبيله»﴿49﴾ در اين بخش نيست. فرمود: «و ان هذا صراطي مستقيماً فاتبعوه و لاتتبعوا السبل فتفرق بكم عن سبيله»﴿50﴾ در اين آيهٴ كريمه كه فرمود: «و ان هذا صراطي مستقيماً فاتبعوه و لاتتبعوا السبل»﴿51﴾ معلوم ميشود هر چه اين راه مستقيم كه در سورهٴ انعام همان دين خدا تفسير شده است، فرمود: «انني هداني ربي الي صراط مستقيم دينا قيما ملة ابراهيم حنيفا و ما كان من المشركين»﴿52﴾ هرچه اين صراط مستقيم نبود، ميشود سُبُل. آن سُبُل هرگز اتحاد پذير نيست. آن راهها هرگز هماهنگ نخواهد شد. كارش جز تفرقه چيز ديگر نيست. «فتفرق بكم عن سبيله»﴿53﴾ در ذيل اين آية «فتفرق بكم عن سبيله»﴿54﴾ است كه نقل كردند رسول خدا (عليه آلاف التحيه و الثناء) يك نقشهاي كشيد، يك خط مستقيمي وسط كشيد و يك خطوطي دو طرف اين خط مستقيم رسم كرد، فرمود اين نقشهٴ چيست؟ عرض كردند ما نميدانيم. فرمود اين نقشهٴ آن است اين راهي كه من آوردهام، اين راه مستقيم وسط است، اين خطوط انحرافي كه در چپ و راست اين خط است، راه ديگران است.﴿55﴾ «و ان هذا صراطي مستقيماً فاتبعوه و لاتتبعوا سبل»﴿56﴾ سبل راست و السبل چپ را «فتفرق بكم عن سبيله»﴿57﴾. آن سبل هرگز به يكجا نخواهند رسيد، هيچ ممكن نيست جهنميها در جهنم هم متحد باشند، چون آنجا هم «كلما دخلت امة لعنت أختها»﴿58﴾ آنجا هم در عذابند. و هيچ ممكن نيست بهشتيها اختلاف داشته باشند در بهشت هم كه رسيدهاند ميگويند: «الحمد لله الذي اذهب عنا الحزن»﴿59﴾ و خداي سبحان هم در مورد آنها ميفرمايد: «و نزعنا ما في صدورهم من غل»﴿60﴾ كساني كه اصحاب صراط مستقيمند اين چنيناند، هماهنگاند. خدا اينها را اصحاب صراط مستقيم ميداند. اصحاب صراط مستقيم امروز همان اصحاب جنت فردايند. اين را در پايان سورهٴ طه بيان كرد. سورهٴ انعام، بله آن آيه در سورهٴ انعام آيهٴ 153 بود كه «و ان هذا صراطي مستقيماً فاتبعوه و لاتتبعوا السبل فتفرق بكم عن سبيله ذلكم وصيكم به لعلكم تتقون»﴿61﴾. پس معلوم ميشود راهي كه از خدا نباشد، و به سوي خدا نباشد، يك كثرت ناهماهنگ. و اما سالكان اين راه، راه مستقيم را قرآن اصحاب الصراط السوي ميداند. در پايان سورهٴ طه بيان كرد، فرمود: «قل كل متربص فتربصوا فستعلمون من اصحاب الصراط السوي و من اهتدي»﴿62﴾. فرمود شما الان صبر كنيد، بعدها معلوم ميشود آنكه اصحاب اين راه راست است، كيست. آنكه به مقصد ميرسد كيست. اينها اصحاب صراطند. آنگاه اصحاب صراط را در آيهٴ بعدي همين سورهٴ مباركهٴ فاتحه كه محل بحث است، قرآن بيان ميكند كه اصحاب صراط كيانند «صراط الذين انعمت عليهم»﴿63﴾ كه به خواست خدا بعد بايد بحث بشود.
(و الحمد لله رب العالمين)
🔭🔮🔭🔮🔭🔮🔭🔮
🔮🔭
🔭
💎 تقویم نجومی 💎
✴️ شنبه 👈24 تیر / سرطان 1402
👈26 ذی الحجه 1444👈15 ژوئیه 2023
🕌 مناسبت های دینی و اسلامی.
🐪امام علیه السلام در منزل 17"شرافت"
🌙⭐️ احکام دینی و اسلامی.
❇️امروز روز خوبی برای امور زیر هست :
✅جابجایی و نقل و انتقال
✅خرید و فروش
✅آغاز بنایی و خشت بنا نهادن
✅امور زراعی و کشاورزی
✅و انواع دیدارها خوب است
📛ولی ازدواج خیر نداردو ممکن است به جدایی انجامد.
👶زایمان مناسب و نوزاد عمرش طولانی است.
🚘مسافرت : سفر همراه با صدقه باشد.
🔭 احکام و اختیارات نجومی.
🌓 امروز قمر در برج جوزا و از نظر نجومی روز مناسبی برای امور زیر است:
✳️شروع به نگارش و امور آموزشی
✳️خرید ملک و کالا
✳️تبادل اسناد
✳️ارسال کالاهای تجاری
✳️و مشارکت و امور شراکتی خوب است.
👩❤️👨 انعقاد نطفه و مباشرت.
👩❤️👨 امشب : دستور روایی وارد نشده است
💇💇♂ اصلاح سر و صورت.
طبق روایات، #اصلاح_مو (سر و صورت) در این روز از ماه قمری، باعث رهایی از بلاست
💉💉 حجامت.
خون دادن فصد زالو انداختن خون_دادن یا #حجامت در این روز از ماه قمری ، باعث خلاصی از مرض است.
😴😴 تعبیر خواب امشب:
خواب و رویایی که شب یکشنبه دیده شود تعبیرش از آیه ی 27 سوره مبارکه "نحل" است.
قال سننظر اصدقت ام کنت من الکاذبین...
و از مفهوم و معنای آن استفاده می شود که برای خواب بیننده حالتی غیر از آن حالتی که داشت روی دهد و از جانب شخص خوب و بزرگی به عظمت و بزرگی برسد. ان شاءالله و شما مطلب خود را بر آن قیاس کنید.
💅 ناخن گرفتن.
شنبه برای #گرفتن_ناخن، روز مناسبی نیست و طبق روایات ممکن است موجب بیماری در انگشتان دست گردد.
👚👕دوخت و دوز.
شنبه برای بریدن و دوختن،#لباس_نو روز مناسبی نیست آن لباس تا زمانی که بر تن آن شخص باشد موجب مریضی و بیماری اوست.(این حکم شامل خرید لباس و پوشیدن نمی شود)
🙏🏻 وقت #استخاره در روز شنبه:
از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۰ و بعداز اذان ظهر تا ساعت ۱۶ عصر.
📿 ذکر روز شنبه : یارب العالمین ۱۰۰ مرتبه
📿 ذکر بعد از نماز صبح ۱۰۶۰ مرتبه #یاغنی که موجب غنی و بی نیاز شدن میگردد .
💠 ️روز شنبه طبق روایات متعلق است به #حضرت_رسول_اکرم_(صلّىاللهعليهوآله). سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد
🌸زندگیتون مهدوی 🌸
🌸به امید پرورش نسلی مهدوی ان شاءالله🌸
🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿
🌸زندگیتون مهدوی
📚 منابع مطالب
کتاب تقویم همسران
نوشته ی حبیب الله تقیان
@taghvimehamsaran
با این دعا روز خود را شروع کنید
🌟بسم الله الرحمن الرحیم🌟
✨ *اللّهُمَّ اِنّی اَسأَلُکَ یا قَریبَ الفَتحِ وَ الفَرَجَ یا رَبَّ الفَتحِ وَ الفَرَج یا اِلهَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ عَجِّلِ الفَتحَ وَ الفَرَجَ سَهِّلِ الفَتحَ وَ الفَرَجَ یا فَتّاحَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا مِفتاحَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا* *فارِجَ الفَتحِ وَالفَرَجِ یا صانِعَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا غافِرَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا رازِقَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا خالِقَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ یا صابِرَالفَتحِ وَ الفَرَجِ یا ساتِرَ الفَتحِ وَ الفَرَجِ وَاجعَل لَنا مِن اُمُورِنا فَرَجاً* *وَمَخرَجاً اِیّاکَ نَعبُدُ وَ اِیّاکَ نَستَعینَ بِرحمتک یا اَرحَمَ الرّاحمینَ✨
🔭
🔮🔭
🔭🔮🔭🔮🔭🔮🔭🔮
8.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نظامی بازنشسته اسرائیلی:
🔺چهار بار برای اسرائیل جنگیدم اما امروز توانایی خرید فلافل هم ندارم!
💥📣💥📣💥📣💥📣💥
🎁 هدیه ای ویژه به والدین :
نمازی که والدین فوت شده چنان شاد میشوند که آرزو می کنند زنده شوند و زانوی فرزند خوبشان را ببوسند.
-هر کس این نماز را بخواند چنان چه پدر, مادر و عزیزان او زنده باشند مورد رحمت خداوند رحمان و رحیم قرار میگیرند.
-چنان چه والدین فوت کرده باشند مورد آمرزش خداوند کریم قرار می گیرند.
- خواندن آن موجب گشایش درهای رحمت الهی می شود.
- این نماز انسان را در افسرگی های بسیار شدیدی که بر اثر مصیبت های سنگین بوجود می آید آرامش می بخشد .
- بهتر است که این نماز در شب جمعه ترک نشود.
طریقه خواندن نماز هدیه به والدین :
💠 مانند نماز صبح دو رکعت است
💠 با نيت نماز هدیه به پدر و مادر
👈رکعت اول :
بعد از حمد، به جای خواندن سوره قل هوالله احد ، ۱۰ مرتبه میخوانیم : « ربَّنَا اغْفِرلی وَ لِوالِدَیَّ وَ لِلمُؤمِنینَ یَومَ یَقُومُ الحِساب »
یعنی پروردگارا ، مرا و پدر و مادرم و همه مومنان را ببخشاى در روزى كه حساب برپا میشود.
👈رکعت دوم :
بعد از خواندن حمد ، به جای توحید ، ۱۰ مرتبه میخوانیم :
« رَبِّ اغْفِرلِی وَ لِوالِدَیَّ وَ لِمَن دَخَلَ بَیتی مُؤمِناً وَ لِلمُؤمِنینَ وَ المُؤمِناتِ»
یعنی : پروردگارا بر من و پدر و مادرم و هر مؤمنى كه در سرایم درآید و بر مردان و زنان با ایمان ببخشاى .
👈پس از سلام نماز :
بدون تغییر حالت نماز ، ۱۰ مرتبه میگوییم : " رَبِّ ارْحَمْهُما کَما رَبَّیانِی صَغیراً "
پروردگارا: همچنان که پدر و مادر مرا به مهربانی از کودکی پرورش دادند. تو نیز در حق آنها مهربانی نموده و رحمت خود را شامل حالشان بفرما .
منبع: مفاتیح الجنان
نشرپیام صدقه جاریه است.
8.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ناراحتی شبکه تروریستی اینترنشنال از پیشرفت چشمگیر صنعت دفاعی و پهپادی ایران، علیرغم تحریمها!😄
مجری و کارشناس اینترنشنال:
🔴بومیسازی و تولید داخلی قطعاتی که در صنایع دفاعی ایران و همچنین پهپادها کاربرد دارد، کار را برای آمریکا و غرب دشوارتر کرده است!
جهاد تبیین بر همه ما واجب است
11.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻نحوه انتقاد در بیان امامین انقلاب
حضرت امام خمینی(ره):
اما یک وقت لحن، لحن انتقاد نیست! لحن، لحن تضعیف جمهوری اسلامی است... ما با این مخالفیم...
حضرت امام خامنه ای:
علامت دلسوزانه بودن انتقاد این است که، وقتی انسان انتقاد را میکند، نقطه قوت راهم در کنار آن بیان کند تا معلوم شود نظر شخصی، بنای انتقام گیری، بنای اذیت کردن ندارد...