-234938623_-210290.mp3
114.8K
آیه ۵۷ سوره مبارکه یونس
استاد پرهیزگار
sapp.ir/basijnews.khorasan_razavi
❇ تفســــــیر
قرآن رحمت بزرگ الهى
در قسمتى از آیات گذشته، بحث هائى در زمینه قرآن و گوشه اى از مخالفت هاى مشرکان در آنها منعکس گردیده بود. در این آیات، به همین مناسبت سخن از قرآن به میان آمده.
نخست به عنوان یک پیام همگانى و جهانى، تمام انسان ها را مخاطب ساخته مى گوید:
اى مردم! از سوى پروردگارتان، موعظه و اندرزى براى شما آمده است (یا أَیُّهَا النّاسُ قَدْ جائَتْکُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ).
و درمانى براى آنچه در سینه ها است (وَ شِفاءٌ لِما فِی الصُّدُورِ).
و چیزى که مایه هدایت و راهنمائى است (وَ هُدىً).
و رحمت براى مؤمنان است (وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنینَ).
در این آیه، چهار صفت براى قرآن بیان شده است، که براى فهم بیشتر باید نخست روى لغات آن تکیه کنیم.
وعظ (و موعظه) نهى آمیخته به تهدید است، ولى ظاهراً معنى موعظه وسیع تر از این باشد.
در واقع هر گونه اندرزى که در مخاطب تأثیر بگذارد، او را از بدى ها بترساند، و یا قلب او را متوجه نیکى ها گرداند، وعظ و موعظه نامیده مى شود.
البته مفهوم این سخن، آن نیست که هر موعظه اى باید تأثیر داشته باشد، بلکه منظور آن است که بتواند در قلب هاى آماده چنین اثرى بگذارد.
🌼🌼🌼
منظور از شفا دادن بیمارى دل ها، و یا به تعبیر قرآن شفاى چیزى که در سینه ها است، همان آلودگى هاى معنوى و روحانى است، مانند: بخل، کینه، حسد، جبن، شرک، نفاق و امثال اینها، که همه از بیمارى هاى روحى و معنوى است.
منظور از هدایت، راه یابى به سوى مقصود، یعنى تکامل و پیشرفت انسان در تمام جنبه هاى مثبت است.
و منظور از رحمت، همان نعمت هاى مادّى و معنوى الهى است، که شامل حال انسان هاى شایسته مى شود، همان گونه که در کتاب مفردات مى خوانیم:
رحمت هر گاه به خدا نسبت داده شود، به معنى نعمت بخشیدن او است، و هنگامى که به انسان ها نسبت داده شود، به معنى رقّت قلب و عطوفت است.
قرآن است که نور هدایت را به دل ها مى تاباند.
و نیز قرآن است که نعمت هاى الهى را بر فرد و جامعه نازل مى گرداند.
على(علیه السلام) در گفتار جامع خود در نهج البلاغه، با رساترین تعبیرى این حقیقت را توضیح داده است، آنجا که مى فرماید:
از قرآن براى بیمارى هاى خود شفا بطلبید، و به آن براى حل مشکلاتتان استعانت جوئید، چه این که در قرآن شفاى بزرگ ترین دردها است، که آن بیمارى کفر، نفاق، گمراهىو ضلالت است.
و این خود مى رساند: قرآن، نسخه اى است براى بهبودى فرد و جامعه از انواع بیمارى هاى اخلاقى و اجتماعى.
این همان حقیقتى است که مسلمانان آن را به دست فراموشى سپرده، و به جاى این که از این داروى شفابخش بهره گیرند، درمان خود را در مکتب هاى دیگر جستجو مى کنند.
و این کتاب بزرگ آسمانى را فقط یک کتاب خواندنى قرار داده اند، نه اندیشیدنى و عمل کردنى!
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۷ سوره مبارکه یونس)
sapp.ir/basijnews.khorasan_razavi
پایانی بر عصر تاریکی
"پروردگار رسولش محمد را در هنگامهای فرستاد که فاصله قطع رسالتهای آسمانی و وحی الهی به درازا کشیده بود. مردمان درخواب بلند بی خبری فرو رفته و فتنهها کمر به تباهی آفرینی بسته بودند. آتش جنگها زبانه میکشید. دنیا تیره بود و پرفریب، خزان زده بود و یأس آفرین و بی برگ و بار. خشک سالیِ معنویت بود و قحطی حقیقت. نشانههای هدایت فرسوده و پرچمهای گمراهی افراشته بود، روزگاری بود میوه اش فتنه، خوراکش مردار و کسب و کارش آلوده، در دلها هراس بود ودر دستها شمشیر"
☀️ امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع)
📃 خطبه ۸۹ نهج البلاغه
🔸 یا محمد سخن خویش ز لا کن آغاز
خیز از جا، به بت و بتگر و بت خانه بتاز
🔸 دور دختر کشی و جهل به پایان آمد
سر تسلیم بیارید که قرآن آمد
🔸 خیز تا عرصه ی بیدادگران تنگ کنی
سینه در حین تبسم سپر سنگ کنی
sapp.ir/basijnews.khorasan_razavi
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَٰلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ»
بگو: «تنها به فضل خدا
و رحمت او باید خوشحال شوند. که این،از تمام آنچه گردآورى مى کنند، بهتر است.»
(سوره مبارکه یونس/ آیه ۵۸)
sapp.ir/basijnews.khorasan_razavi
-2024136959_-210298.mp3
71.8K
آیه ۵۸ سوره مبارکه یونس
استاد پرهیزگار
sapp.ir/basijnews.khorasan_razavi
❇ تفســــــیر
در آیه بعد، براى تکمیل این بحث و تأکید روى این نعمت بزرگ الهى، یعنى قرآن مجید، که از هر نعمتى برتر و بالاتر است، مى فرماید: بگو اى پیامبر این مردم به فضل پروردگار، و به رحمت بى پایان او و این کتاب بزرگ آسمانى که جامع همه نعمت ها است باید خشنود شوند (قُلْ بِفَضْلِ اللّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِکَ فَلْیَفْرَحُوا).
نه به حجم ثروت ها، بزرگى مقام ها و فزونى قوم و قبیله هاشان.
زیرا این سرمایه، از تمام آنچه آنها براى خود گردآورى کرده اند بهتر و بالاتر است (هُوَ خَیْرٌ مِمّا یَجْمَعُونَ)
و هیچ یک از آنها قابل مقایسه با این نیست.
🌼🌼🌼
نکته:
تفاوت فضل و رحمت
در این که میان فضل و رحمت، که به آن اشاره شده است چه تفاوتى است؟ در میان مفسران گفتگو بسیار است:
الف ـ بعضى فضل الهى را اشاره به نعمت هاى ظاهرى، و رحمت را اشاره به نعمت هاى باطنى دانسته اند.
ب ـ بعضى دیگر گفته اند: فضل الهى آغاز نعمت، و رحمت او دوام نعمت است.
البته با توجه به این که فضل به معنى بخشیدن نعمت مى باشد، و با توجه به این که ذکر رحمت پس از آن، باید چیزى اضافه بر آن بوده باشد، تفسیر فوق قابل درک است.
بعضى دیگر احتمال داده اند: فضل اشاره به نعمت هاى بهشتى، و رحمت اشاره به آمرزش از گناه است.
ج ـ این احتمال نیز داده شده که فضل، اشاره به نعمت عام پروردگار به دوست و دشمن مى باشد، و رحمت با توجه به کلمه لِلْمُؤْمِنِین که در آیه قبل به صورت قید رحمت، ذکر شده، اشاره به رحمت ویژه او نسبت به افراد باایمان است.
تفسیر دیگرى که براى این دو ذکر شده این است که فضل پروردگار اشاره به مسأله ایمان، و رحمت اشاره به قرآن مجید است، که در آیه قبل از آن سخن گفته شد.
البته، غالب این معانى با هم تضادى ندارند و ممکن است همه در مفهوم جامع فضل و رحمت جمع باشد.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۸ سوره مبارکه یونس)
sapp.ir/basijnews.khorasan_razavi
آمد ندا از آسمان جان را که بازآ الصلا*
جان گفت ای نادی خوش، اهلا و سهلا مرحبا
ای نادره مهمان ما بردی قرار از جان ما
آخر کجا میخوانیم گفتا برون از جان و جا
از پای این زندانیان بیرون کنم بند گران
بر چرخ بنهم نردبان تا جان برآید بر علا*
این قافله بر قافله پویان سوی آن مرحله
چون برنمیگردد سرت چون دل نمیجوشد تو را
🔺مولانا
📸 سارا یوسفی
۱- دعوت برای مهمانی و ضیافت
۲- بلندی مقام و مرتبه
#سلام_آقا
sapp.ir/basijnews.khorasan_razavi
🔰 #گزارش_تصویری
🌸 شهادت هنر مردان خداست 🌸
🌷 مراسم بزرگداشت #روز_شهدا با برگزاری یادواره #شهدای_عملیاتهای_بدر_خیبر با حضور دکتر قالیباف "رئیس مجلس شورای اسلامی"، سردار قاآنی "فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران"، سردار نظری "فرمانده سپاه امام رضا"ع"، سردار یوسفعلیزاده"مدیر کل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی" و دیگر مسئولین و فرماندهان کشوری و لشکری در مجتمع آیه های مشهد
🌷 در این مراسم معاونت روابط عمومی حوزه۴خواهران ریحانهالنبی "خواهر برزگر" و اعضای شورای حوزه، فرماندهان و بسیجیان پایگاههای تابعه حوزه و اقشار مردم شهید پرور مشهد مقدس نیز حضور داشتند
۹۹/۱۲/۲۲
#راه_شهیدان_ادامه_دارد
#آتش_به_اختیار
#حوزه۴ریحانهالنبی_ناحیهمقداد
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
sapp.ir/basijnews.khorasan_razavi
🔰 #گزارش_تصویری
🌸 محمد رسول الله 🌸
✅ همزمان با عید مبعث رسول اکرم"ص" و در راستای طرح مسجد سنگر سلامت تهیه و توزیع ۴۵ بسته معیشتی"سبد کالا" شامل: (برنج.حبوبات.قند.چای.ماکارونی.رب.روغن) به ارزش ۲۷۰ میلیون ریال و ذبح یک راس گوسفند به ارزش ۲۲ میلیون ریال و توزیع گوشت گرم جهت خانوادههای تحت پوشش توسط جهادگران و خیرین #پایگاه_خواهران_قبا (حوزه۴ریحانهالنبی_ناحیهمقداد)
۹۹/۱۲/۲۲
#جهاد_ادامه_دارد
#آتش_به_اختیار
#حوزه۴ریحانهالنبی_ناحیهمقداد
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
sapp.ir/basijnews.khorasan_razavi
🔴سردار قاآنی: به وقتش صدای شکستن استخوان دشمنان را خواهید شنید
🔸با وجود مشکلاتی که دشمنان برای انقلاب اسلامی ایجاد میکنند اما نظام ما هر روز جلوتر میرود و آمریکا و اسرائیلی که سر و صدا میکنند اسرائیل و آمریکای روز اول نیستند.
🔸امروز اسرائیل به دور خودش دیواریهای ۶متری میکشد که خراب خواهد شد.
🔸به آنها میگویم استخوانشان را میشکنیم به وقتش صدایش در میآید، اینجا مملکت امام زمان است با وجود همه مشکلات ملت ما محکم ایستادگی کردهاند، امیدواریم این حکومت با دست مبارک شما عزیزان به دست صاحب اصلیاش برسد.
#انتقام_سخت
#ایران_قوی
┏🍃🌸🍃━━━━━┓
sapp.ir/nardooneh_razavi99
مراسم یادواره شهدا به مناسبت ۲۲ اسفند سالروز بزرگداشت مقام شهید امروز به همت و میزبانی معاونت پرورشی وتربیت بدنی و کارشناسی شاهد وامور ایثارگران و مدیران مدارس شاهد وباحضور مدیر آموزش وپرورش وجانشین فرماندهی سپاه وفرماندهی منطقه انتظامی ورئیس بنیاد شهید وامور ایثارگران وفرمانده حوزه بسیج دانش آموزی وفرهنگیان وخانواده های معزز فرهنگی شاهد درمحل مجتمع رفاهی کارکنان آ. پ کاشمر بارعایـت پروتکل های بهداشتی همزمان در پیام رسان شاد برگزار گردید.
🔶 مدیریت آموزش وپرورش کاشمر
🔶 حوزه مقاومت بسیج دانش آموزی وفرهنگیان کاشمر
خبرنگار افتخاری بسیج :محسن تقوی
sapp.ir/basijnews.khorasan_razavi
مراسم تجلیل از برگزیدگان مسابقه کتاب خوانی صعود چهل ساله که در ایام الله دهه مبارک فجر برگزار شده بود امروزباحضور معاونت محترم پرورشی وتربیت بدنی آموزش وپرورش کاشمر وفرمانده حوزه بسیج دانش آموزی وفرهنگیان در محل دفتر معاونت پرورشی وتربیت بدنی برگزار شد و جوایزآنها به همراه تقدیرنامه تقدیم برگزیدگان گردید.
🔶 معاونت پرورشی وتربیت بدنی آموزش وپرورش کاشمر
♦️حوزه مقاومت بسیج دانش آموزی وفرهنگیان کاشمر
sapp.ir/basijnews.khorasan_razavi
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«قُلْ أَرَأَيْتُم مَّا أَنزَلَ اللَّهُ لَكُم مِّن رِّزْقٍ فَجَعَلْتُم مِّنْهُ حَرَامًا وَحَلَالًا قُلْ آللَّهُ أَذِنَ لَكُمْ ۖ أَمْ عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُونَ»
بگو: «به من خبر بدهید (چرا) روزیهایى را که خداوند بر شما نازل کرده، بعضى از آن را حرام، و بعضى را حلال قرار داده اید؟!» بگو: «آیا خداوند به شما اجازه (چنین کارى) داده، یا بر خدا افترا مى بندید (و از پیش خود، حلال و حرام درست مى کنید)؟!»
(سوره مبارکه یونس/ آیه ۵۹)
sapp.ir/basijnews.khorasan_razavi
❇ تفســــــیر
همه جا ناظر او است!
در آیات گذشته، سخن از قرآن، موعظه الهى و هدایت و رحمتى که در این کتاب آسمانى است در میان بود. در آیات مورد بحث، به همین مناسبت از قوانین ساختگى و خرافى، و احکام دروغین مشرکان سخن مى گوید.همه جا ناظر او است!
زیرا کسى که ایمان به خدا دارد، و مى داند همه مواهب و ارزاق از ناحیه او است، باید این حقیقت را نیز بپذیرد که: بیان حکم این مواهب و مجاز و غیر مجاز آنها به دست پروردگار است، و بدون اذن و فرمان او دخالت در این کار ناروا است.
در آیه مورد بحث، روى سخن را به پیامبرکرده، مى فرماید: بگو: به من خبر بدهید آیا روزى هائى را که خداوند بر شما نازل کرده دیده اید؟ که بعضى از ان را حلال و بعضى را حرام نموده اید (قُلْ أَ رَأَیْتُمْ ما أَنْزَلَ اللّهُ لَکُمْ مِنْ رِزْق فَجَعَلْتُمْ مِنْهُ حَراماً وَ حَلالاً).
چرا این روزى هائى را که خداوند براى شما نازل کرده است، بعضى را حرام و بعضى را حلال قرار داده اید؟! و بر طبق سنن خرافى خود، پاره اى از چهارپایان را تحت عنوان سائبه، بحیره و وصیله و همچنین قسمتى از زراعت و محصول کشاورزى خود را تحریم نموده اید، و خود را از این نعمت هاى پاک محروم ساخته اید؟!
به علاوه این مربوط به شما نیست که چه چیز حلال و چه چیز حرام باید باشد، این تنها در اختیار فرمان پروردگار و خالق آنها است، لذا در تعقیب آن مى افزاید:
بگو: آیا خداوند به شما اجازه داده است چنین قوانینى را وضع کنید، یا بر خدا افترا مى بندید؟ (قُلْ آللّهُ أَذِنَ لَکُمْ أَمْ عَلَى اللّهِ تَفْتَرُونَ).
یعنى این کار از دو صورت خارج نیست، و شقّ سوم ندارد: یا باید با اجازه پروردگار صورت گرفته باشد.
و یا تهمت و افترا است، و چون احتمال اول منتفى است، بنابراین چیزى جز تهمت و افترا نمى تواند باشد.
زیرا کسى که ایمان به خدا دارد و مى داند همه مواهب و ارزاق از ناحیه او است، باید این حقیقت را نیز بپذیرد که بیان حکم این مواهب و مجاز و غیر مجاز آنها به دست پروردگار است و بدون اذن و فرمان او دخالت در این کار ناروا است.
🌼🌼🌼
یعنى این کار از دو صورت خارج نیست و شقّ سوم ندارد: یا باید با اجازه پروردگار صورت گرفته باشد.
و یا تهمت و افترا است، و چون احتمال اول منتفى است، بنابراین چیزى جز تهمت و افترا نمى تواند باشد.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۹ سوره مبارکه یونس)
sapp.ir/basijnews.khorasan_razavi