eitaa logo
خبرگزاری بسیج خراسان رضوی
10هزار دنبال‌کننده
26.3هزار عکس
4.1هزار ویدیو
157 فایل
[📱شبکه های اجتماعی]: 🆔 eitaa.com/Basij_KhRazavi | ایتا 🆔 rubika.ir/Basij_KhRazavi | روبیکا 🆔 splus.ir/Basij_KhRazavi | سروش [🔎سایت]: 🌐https://basijnews.ir/fa/khorasan_razavi
مشاهده در ایتا
دانلود
❇ تفســــــیر خداشناسى و معاد قرآن پس از اشاره به مسأله وحى و نبوت در نخستین آیات این سوره، به سراغ دو اصل اساسى تعلیمات همه انبیاء، یعنى: مبدأ و معاد مى رود و این دو اصل مهم را ضمن عباراتى کوتاه و گویا بیان مى کند. نخست مى فرماید: پروردگار شما همان خداوندى است که، آسمان ها و زمین را در شش روز آفرید (إِنَّ رَبَّکُمُ اللّهُ الَّذی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الأَرْضَ فی سِتَّةِ أَیّام). سابقاً هم اشاره کرده ایم، کلمه یَوْم در لغت عرب، و روز در فارسى، و معادل آن در سایر لغات، در بسیارى مواقع به معنى دوران استعمال مى شود چنان که مى گوئیم: روزى در کشور ما استبداد حکومت مى کرد، ولى اکنون در پرتو انقلاب، روز آزادى است، یعنى دورانى استبداد بود و پس از پایان استبداد، دوران رهائى مردم رسیده است. بنابراین، مفهوم جمله فوق این مى شود: پروردگار شما آسمان و زمین را در شش دوران آفریده است. آنگاه اضافه مى کند: خداوند پس از آفرینش جهان، زمام امور آنها را در دست گرفت (ثُمَّ اسْتَوى عَلَى الْعَرْشِ). همه کارهاى جهان به فرمان او است، و همه چیز در قبضه تدبیرش (یُدَبِّرُ الأَمْرَ). کلمه عرش، گاهى به معنى سقف، گاهى به معنى چیزى که داراى سقف است، و زمانى به معنى تختِ بلند پایه، مى آید، این معنى اصلى آن است. اما معنى کنائى آن: همان قدرت است، چنان که مى گوئیم: فلان شخص بر تخت نشست، یا پایه هاى تختش فرو ریخت، و یا او را از تخت به زیر آوردند، همه اینها کنایه از قدرت یافتن، و یا از دست دادن قدرت است، در حالى که ممکن است اصلاً تختى در کار نبوده باشد، به همین دلیل، اسْتَوى عَلَى الْعَرْشِ به معنى این است: خداوند زمام امور جهان را بر دست گرفت. یُدَبِّرُ از ماده تدبیر، در اصل از دبر (بر وزن ابر)، به معنى پشت سر و عاقبت چیزى است. بنابراین، تدبیر به معنى بررسى کردن عواقب کارها، و سنجیدن مصالح، و بر طبق آن عمل نمودن است. پس از آن که روشن شد خالق و آفریدگار اللّه است، زمام اداره جهان هستى به دست او است و تدبیر همه امور به فرمان او مى باشد، معلوم مى گردد بت ها، این موجودات بى جان، عاجز و ناتوان، هیچ گونه نقشى در سرنوشت انسان ها نمى توانند داشته باشند، لذا در جمله بعد مى فرماید: هیچ شفاعت کننده اى جز به اذن و فرمان او وجود ندارد (ما مِنْ شَفیع إِلاّ مِنْ بَعْدِ إِذْنِهِ). آرى این چنین است اللّه پروردگار شما، او را باید پرستش کنید نه غیر او را (ذلِکُمُ اللّهُ رَبُّکُمْ فَاعْبُدُوهُ). آیا با این دلیل روشن متذکر نمى شوید؟ (أَ فَلا تَذَکَّرُونَ). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳ سوره مبارکه یونس) sapp.ir/basijnews.khorasan_razavi
گر پرتوی ز رویت در کنج خاطر افتد خلوت نشین جان را آه از حرم برآید دل رفت و صبر و دانش ما مانده‌ایم و جانی ور زان که غم، غم توست آن نیز هم برآید شاعر: سعدی ☀️السَّلامُ عَلَيْكَ یا غَریبَ الغُرَباء 📸سارا یوسفی sapp.ir/basijnews.khorasan_razavi
عضو مجلس خبرگان رهبري در گفتگو با خبرگزاري بسيج: هدف قيام حضرت زهرا (س) حفظ ولايت بود/ سكوت خواص در حمايت از ولايت، همراهي با ظالم است 👇👇 Basijnews.ir/fa/news/9312755
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «إِلَيْهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا ۖ وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا ۚ إِنَّهُ يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ لِيَجْزِيَ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ بِالْقِسْطِ ۚ وَالَّذِينَ كَفَرُوا لَهُمْ شَرَابٌ مِّنْ حَمِيمٍ وَعَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْفُرُونَ» بازگشت همه شما تنها به سوى اوست. خداوند وعده حقّى فرموده. او آفرینش را آغاز مى کند، سپس آن را باز مى گرداند، تا کسانى را که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده اند، به عدالت جزا دهد. و براى کسانى که کافر شدند، نوشابه اى از آب سوزان و عذابى دردناک است، به سزاى آن که کفر می ورزیدند! (سوره مبارکه یونس/ آیه ۴) sapp.ir/basijnews.khorasan_razavi
❇ تفســــــیر در آیه بعد، سخن از معاد مى گوید و در جمله هاى کوتاهى هم اصل این مسأله، هم دلیل، و هم هدف آن را بیان مى دارد. نخست مى فرماید: بازگشت همه شما به سوى خدا است (إِلَیْهِ مَرْجِعُکُمْ جَمیعاً). پس از آن، روى این مسأله مهم تکیه و تأکید کرده، اضافه مى کند: این وعده قطعى خداوند است (وَعْدَ اللّهِ حَقّاً). آنگاه با این عبارت، اشاره به دلیل آن کرده، مى گوید: خداوند آفرینش را آغاز کرد و سپس تجدید مى کند (إِنَّهُ یَبْدَؤُا الْخَلْقَ ثُمَّ یُعیدُهُ). یعنى: آنها که در معاد تردید دارند، باید آغاز خلقت را بنگرند، کسى که جهان را در آغاز ایجاد کرد، توانائى اعاده آن را دارد. این استدلال به صورت دیگرى در سوره اعراف آیه ۲۹، ضمن یک جمله کوتاه بیان شده است. مى فرماید: کَما بَدَأَکُمْ تَعُودُون: همان گونه که شما را در آغاز ایجاد کرد باز مى گرداند ، که شرح آن در تفسیر سوره اعراف گذشت. آیات مربوط به معاد در قرآن نشان مى دهد: علت عمده تردید مشرکان و مخالفان، این بوده که در امکان چنین چیزى تردید داشته اند و با تعجب سؤال مى کردند: آیا این استخوان هاى پوسیده و خاک شده، بار دیگر لباس حیات و زندگى در بر مى کند، و به شکل نخست باز مى گردد؟ لذا قرآن نیز، روى همین مسأله امکان انگشت گذارده، مى گوید: فراموش نکنید! آن کسى که جهان را از نو سامان مى بخشد، و مردگان را زنده مى کند، همان آفریدگارى است که در آغاز چنین کرده است. سپس، از هدف معاد سخن به میان مى آید که حیات و زندگى دیگر براى آن است که خداوند، افرادى را که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند، با عدالت پاداش دهد، بى آن که کوچک ترین اعمال آنها از نظر لطف و مرحمت او مخفى و بى اجر بماند (لِیَجْزِیَ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ بِالْقِسْطِ). 🌼🌼🌼 اما باید بدانند براى آنها که راه کفر و انکار پوئیدند، (مجازاتى دردناک و)، نوشیدنى از مایعى گرم و سوزان، و عذاب الیم است به خاطر آن که کفر مى‌ورزیدند (وَ الَّذینَ کَفَرُوا لَهُمْ شَرابٌ مِنْ حَمیم وَ عَذابٌ أَلیمٌ بِما کانُوا یَکْفُرُونَ). چرا که عمل صالحى نداشته اند، به دلیل این که عمل خوب از اعتقاد خوب سرچشمه مى گیرد. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۴ سوره مبارکه یونس) sapp.ir/basijnews.khorasan_razavi
مرا طلای گنبد تو بی‌قرار می‌کند کسی مرا به دوش ابرها سوار می‌کند خیال می‌کند که دیدن تو قسمتش شده همین کسی که دارد از خودش فرار می‌کند ☀️السَّلٰامُ عَلَیکَ یٰا عَلی اِبنِ موسَی أَلرّضا أَلمُرتَضٰی 📸 زینب رضادادی sapp.ir/basijnews.khorasan_razavi
شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت باد. مشاهده کارت👇👇 https://digipostal.ir/tsfateme
آيت الله دري نجف‌آبادي در گفتگو با خبرگزاري بسيج: آموزش‌وپرورش بدون مشورت نمي‌تواند مسئوليت خود را محقق سازد/ مقاومت رادمردان زيادي را به خود ديده است 👇👇 Basijnews.ir/fa/news/9313100
🔰 🌹یاد شهدا کمتر از شهادت نیست 🌹 ☑ همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا"س" مراسم عزاداری، غبارروبی، عطر افشانی و تجدید پیمان با شهیدان والامقام هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم با حضور فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه مقداد ، فرماندهی حوزه۴بسیج‌مقداد حجت الاسلام والمسلمین، فرماندهی حوزه‌۴خواهران‌ریحانه‌النبی ، فرماندهان، اعضای شورای حوزه و بسیجیان حلقه های صالحین نوجوان و جوان پایگاه های حوزه۴ریحانه‌النبی و گروه جهادی پایگاه شهید مدافع حرم محمدی مفرد حوزه۴مقداد در جوار مطهر قبور شهدا در بهشت رضا با مداحی و روایتگری برادر محمدزاده برگزار گردید ☑ جناب سرهنگ ترشیزی درس خودگذشتگی شهدا و رشادت‌های رزمندگان شجاع اسلام را سرمشق و سرلوحه همه دانستند ☑ همچنین در این مراسم مادر شهیدان گرانقدر ، و و همسر حضور داشتند ۴مقداد ۴خواهران‌ریحانه‌النبی_مقداد sapp.ir/basijnews.khorasan_razavi