🔴پاسخ به شبهه "تديّن به دين ناقص"
📣 #آیت_الله_جوادی آملی حفظه الله تعالی:
🔹فخر رازي اشكالي را بدين صورت مطرح كرده است:
ممكن است گفته شود: (اليوم أكملت لكم دينكم) اقتضا مي كند كه قبل از آن روز معين، دين، ناقص بوده، در نتيجه بايد ملتزم شويم كه پيغمبراكرم صلي الله عليه و آله و سلم بيشترين قسمت عمر شريف خود را با دين ناقص سپري كرد و تنها مدت كمي داراي دين كامل بوده است.
🔸صرف نظر از صحت و سقم جواب هايي كه او داده و نقض و ابرام هايي كه وارد كرده، دو جواب براي اين اشكال مي توان مطرح كرد:
🔻اول: از نظر شيعه، اكمال دين يك تغيير كيفي در دين است، نه كمّي. از اين رو ارتباطي با فروع احكام ندارد تا با نزول حكمي از احكام از نقص بيرون آيد، بلكه مربوط به تعيين رهبر معصوم پس از رحلت پيامبراكرم صلي الله عليه و آله و سلم است. بدون ترديد تا زماني كه دين يا حكومت يا... به فرد وابسته است، با درنظر گرفتن آينده، ناقص است هر چند كه نقص فعلي نداشته باشد. زماني از نقص خارج مي شود و كمال پيدا مي كند كه از وابستگي به فرد خارج شده و به شخصيت حقوقي متكي گردد.
✅در روز نزول اين آيه نيز، دين جاويد الهي به صورت رسمي و علني از وابستگي به شخصيت حقيقي، يعني پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم ـ كه دشمنان به مرگ او دل بسته بودند ـ خارج شد و به شخصيت حقوقي عصمت تكيه كرد و بدين ترتيب اميد دشمنان به يأس
تبديل شد.
🔻دوم: اگر آيه را بر مبنا و مذاق اهل سنت نيز معنا كنيم باز هم نمي توان گفت: قبل از نزول اين آيه، دين، ناقص بوده است؛ زيرا در صورتي مي توان چيزي را ناقص شمرد كه تأمين كننده نياز فعلي نباشد. مثلاً اگر فرش نُه متري را در اطاق دوازده متري پهن كنند، مي گويند: اين فرش، ناقص است يا اين اطاق به طور كامل مفروش نشده است. اما اگر همان فرش نُه متري را در اطاق نُه متري پهن كنند، نمي گويند: ناقص است. چنان كه اگر طبيبي بيماري را تحت نظر خود داشته باشد و روزانه هماهنگ با مزاج او دارويش را كم و زياد كند، نمي گويند داروي ديروز ناقص بود و امروز كامل شد، بلكه هر روز كه دارو مي دهد، كامل است.
✳️نزول احكام و حكَم قرآن كريم هماهنگ با نيازمندي هاي جامعه اسلامي آن روز بود. از اين رو هيچ گاه اين دين، ناقص نبوده است.
اما نسبت به پيغمبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم دين ناقص اصلاً معنا ندارد؛
🔰 زيرا تدريج در نزول مربوط به امّت است وگرنه براساس برخي روايات، مجموع حكَم و احكام دين، سالي يك بار به صورت دفعي بر آن حضرت نازل مي شد. چنان كه از آن حضرت نقل شده كه به اميرالمؤمنين(عليهالسلام) فرمود: جبرئيل(عليهالسلام) سالي يك بار قرآن را بر من عرضه مي كرد ولي امسال دوبار عرضه كرد. دليلي براي آن نمي بينم جز اين كه اجلم فرا رسيده است...؛ «إنّ جبرئيل(عليهالسلام) كان يعرض عَلَيَّ القرآن كلّ سنةٍ مرّةً وقد عرضه عَلَيَّ العام مرّتين ولا أراه إلا لحضور أجلي... »
بنابراين، نبي اكرم صلي الله عليه و آله و سلم هميشه متدين به دين كامل بوده است.
📚منبع: ظهور ولايت درصحنهغدير ص 130تا 133
#غدیر
https://eitaa.com/Basir_MN