‼️طهارت و نجاست غساله
🔷س ۶۳۹۹: آیا غساله ـ آبی که هنگام تطهیر از شیء جدا می شود یا ترشح می کند، ـ پاک است؟
✅ج: اگر تطهیر با آب قلیل انجام شود، غساله آن نجس است و اگر با آب متصل به کر انجام شود، در صورتی که عین نجاست در غساله آن نباشد، پاک است.
📕منبع: leader.ir
https://eitaa.com/Basir_MN
‼️مانع بین پیشانی و محل سجده
🔷س ۶۳۹۸: اگر هنگام سجده، چادر یا کلاه روی صورت بیفتد و پیشانی با واسطه چادر یا کلاه روی مهر قرار بگیرد، یا پیشانی بر چیزی که سجده بر آن صحیح نیست، گذاشته شود، چه وظیفه ای داریم؟
✅ج: باید بدون بلند شدن از سجده، مانع ـ چادر ـ را کنار بکشید تا پیشانی بر مهر قرار گیرد یا پیشانی را به طوری که سر بلند نشود، بر چیزی که سجده بر آن صحیح است، قرار دهید.
📕منبع: leader.ir
https://eitaa.com/Basir_MN
‼️ خمس خانه مورد نیاز
🔷 س ۶۴۰۰: شخصی مسکن مورد نیاز را تهیه نموده ولی نمی تواند در آن سکونت کند، و یا مدتی آن را اجاره داده است، سپس از سکونت در آن منصرف می شود و آن را می فروشد، بر فرض که در این مدت، سال_خمسی بر آن گذشته باشد، حکم خمس آن چگونه است؟
✅ ج: سکونت شرط نیست و همین که مورد نیاز و در شأن او باشد، با گذشت سال خمسی بر آن، مؤونه محسوب شده و خمس ندارد حتی اگر پس از فروش باشد.
https://eitaa.com/Basir_MN
‼️لزوم یادگیری مسائل شرعی مورد ابتلا برای پیراپزشکان
🔷س ۶۴۰۴: دانستن مسائل شرعی برای پزشکان و پرستاران در حین آموزش و کار تا چه حدّی لازم است؟
✅ج: اگر نیاموختن احکام به ترک واجب یا ارتکاب حرام بینجامد، گناهکار است.
📕منبع: leader.ir
#احکام_ویژه_پرستاران
https://eitaa.com/Basir_MN
‼️ شرط بندی و پیش بینی نتیجۀ مسابقه
🔷س ۶۴۰۲: آیا #شرط_بندی در سایت ها برای #پیش_بینی تیم برنده در فوتبال حرام است؟
✅ج: احتیاط در ترک شرکت در این مسابقات است، هر چند حرام نیست، اما کسی که در پیش بینی برنده می شود، شرعا مالک جایزه نمی شود، مگر آن که مالک #جایزه، ضمن یکی از عقود شرعی مانند هبه یا صلح، جایزه را به #برنده تملیک کند.
https://eitaa.com/Basir_MN
‼️ معالجه زن توسط پزشک نامحرم
🔷س ۶۴۰۸: نگاه و لمس بیمار زن برای پزشک مرد چه حکمی دارد؟
✅ ج: اگر مرد برای معالجه زن نامحرم ناچار باشد که او را نگاه کند و دست به بدن او بزند اشکال ندارد، ولی اگر با نگاه کردن بتواند معالجه کند نباید دست به بدن او بزند و اگر با دست زدن بتواند معالجه کند نباید او را نگاه کند.
https://eitaa.com/Basir_MN
‼️وجوب رو به قبله کردن بیمار محتضر
🔷س ۶۴۰۵: آیا پزشک یا پرستاری که شاهد بیمار محتضر است، رو به قبله کردن بیمار واجب می شود؟ آیا نیاز به اجازه از ولیّ او دارد؟
✅ج: بنابر احتیاط واجب است و با علم به رضایت ولی، تحصیل اجازه لازم نیست.
#احکام_ویژه_پرستاران
#پرستار
📕منبع: leader.ir
https://eitaa.com/Basir_MN
‼️ لمس غیرمماثل توسط پرستار
🔷س ۶۴۰۶: اگر برای پرستار غیر مُماثل (غیر همجنس با بیمار) هنگام گرفتن نبض (فشارخون) و چیزهای دیگری که احتیاج به لمس بدن بیمار دارند، دست کردن دستکش امکان داشته باشد، آیا انجام آن اعمال بدون دستکشهایی که پزشک هنگام درمان بیمار از آنها استفاده می کند، جایز است؟
✅ج: با امکان لمس از روی لباس یا با دست کردن دستکش هنگام معالجه، ضرورتی به لمس بدن مریض غیر مُماثل (غیر هم جنس) وجود ندارد و بنا بر این جایز نیست.
📕منبع: leader.ir
https://eitaa.com/Basir_MN
‼️تطهیر خون با پنبهی آغشته به الکل
🔷س ۶۴۰۷: گاهی موقع خونگیری از بیمار، خون با دست گیرندهی خون تماس پیدا میکند. آیا با پنبهی الکلی میتوان محل را تطهیر کرد یا مطابق آنچه که در احکام آمده است باید طهارت شود؟
✅ج: تطهیر متنجّسات از قبیل مذکور در سؤال باید با آب باشد.
📕منبع: leader.ir
https://eitaa.com/Basir_MN
‼️بیهوش کردن بیمار درمان ناپذیر
🔷 س ۶۴۰۹: آیا در مواردی که بیمار از نظر پزشکی درمان ناپذیر بوده و باید تا زمان مرگ، درد بسیار شدیدی را تحمل کند، می توان او را با رضایت خودش تا زمان مرگ، بیهوش کرد تا متوجه درد نشود؟
✅ ج: اگر بیهوش کردن سبب تسریع در فوت یا ضرر قابل توجه برای بیمار نباشد، با رضایت او اشکال ندارد.
📕 منبع: leader.ir
https://eitaa.com/Basir_MN
‼️سقط جنینِ بیمار
🔷س ۶۴۰۸: آیا صِرف تشخیص بیماری در جنین، مجوّز #سقط آن است؟ و در صورت سقط #دیه آن بر عهده چه کسی می آید؟
✅ج: مجرد تشخیص بیماری جنین مجوز #سقط_جنین نیست و حرمت آن را از بین نمی برد، مگر در موارد بسیار خاص و بیماریهایی که نگهداری آن با مشقت زیاد و حرج همراه باشد، که در این صورت سقط جنین فقط قبل از #دمیده_شدن_روح جایز است، اما بنا بر احتیاط واجب، دیه آن باید پرداخت شود و دیه بر عهدۀ کسی است که عمل سقط را انجام می دهد.
https://eitaa.com/Basir_MN
‼️حد و اندازه اسراف
🔷س ۶۴۱۱: گفته می شود که استفاده از نیروی برق برای روشنایی بیشتر از مقدار نیاز، اسراف محسوب نمی شود، آیا این سخن صحیح است؟
✅ج: شکی نیست که استفاده و مصرف هر چیز حتّی نیروی برق و نور چراغ بیشتر از مقدار نیاز، اسراف محسوب می شود. آن چه صحیح است سخن منقول از رسول الله(صلّی الله علیه وآله) است که می فرماید: «لاسَرَف فی خیر» در کار خیر، اسراف وجود ندارد.
#اسراف #برق
https://eitaa.com/Basir_MN