مرحوم علامه کاشف الغطاء (رضوان الله علیه) نیز در این باره میفرماید :
ولعلّ السر فی التزام الشیعة الإمامیّة (استحبابا) بالسجود على التربة الحسینیة ، مضافاً إلى أنّها أسلم من حیث النظافة والنزاهة من السجود على سائر الأراضی وما یطرح علیها من الفرش والبواری والحصر الملوّثة والمملوءة غالباً من الغبار والمیکروبات الکامنة فیها.
مضافاً إلى کلّ ذلک لعلّه من جهة الأغراض العالیة والمقاصد السامیة منها ، أن یتذکر المصلی حین یضع جبهته على تلک التربة ، تضحیة ذلک الإمام بنفسه وأهل بیته والصفوة من أصحابه فی سبیل العقیدة والمبدأ ومقارعة الجور والفساد .
ولما کان السجود أعظم أرکان الصلاة ، وفی الحدیث «أقرب ما یکون العبد إلى ربه حال سجوده» فیناسب أن یتذکر بوضع جبهته على تلک التربة الزاکیة ، أولئک الذین جعلوا أجسامهم ضحایا للحق ، وارتفعت أرواحهم إلى الملأ الأعلى ، لیخشع ویخضع ویتلازم الوضع والرفع ، وتحتقر هذه الدنیا الزائفة ، وزخارفها الزائلة ، ولعل هذا هو المقصود من أن السجود علیها یخرق الحجب السبع کما فی الخبر ، فیکون حینئذ فی السجود سر الصعود والعروج من التراب إلى رب الأرباب .
(الأرض والتربة الحسینیة ، ص 24 .)
شاید علت التزام شیعه به سجده بر روی تربت امام حسین(عليه السلام) ـ جدا از اینکه پاکیزه تر است واز جهت نظافت مناسب تر از سجده بر هر خاک و حصیری که غالبا پر از غبار و میکروب است ـ یک هدف عالی باشد وآن این است که وقتی نماز گذار پیشانیش را بر روی آن خاک می گذارد به یاد فداکاری امام حسین (علیه السلام) و خاندان پاکش ـ در راه دین و عقیده و مقابله با جور و فساد ـ بیفتد .
و چون سجده مهم ترین رکن نماز است و در روایت نیز آمده است که نزدیک ترین حالت بنده به پروردگارش ، حالت سجده است ؛ از این رو مناسب است که در هنگام سجده به سبب نهادن پیشانی بر تربت پاک ایشان به یاد کسانی افتد که بدن های خود را قربانی حق نمودند و روحشان به عالم بالا پرواز کرد ؛ تا فروتنی پیدا کرده و سجود (پایین رفتن ظاهری) را با بالا رفتن (معنوی) همراه کند . و این دنیای پست و زینت های نابود شونده آن را کوچک بشمارد؛ وشاید همین مقصود از سجده بر تربت است تا – همان طور که در روایت آمده است - این سجده حجاب های هفت گانه آسمان را پاره کند . پس این سجده در واقع رمز بالا رفتن و عروج است از خاک به نزد پروردگار عالمیان .
https://eitaa.com/Basir_MN
👇👇👇
سجده فقط بر خاک جایز است :
شیعیان هرگز سجده کردن بر تربت حضرت سید الشهداء(عليه السلام) یا هر تربت دیگری را واجب نمیدانند ؛ بلکه با تأسی و پیروی از فرامین ائمه اهل بیت (علیهم السلام) که عدل و قرین قرآن در حدیث ثقلین ذکر شده اند ، سجده کردن بر تربت امام حسین (علیه السلام) را مستحب میدانند . و طبق روایاتی که از آن خاندان پاک رسیده است ، سجده ، تنها بر زمین و آنچه که از او میروید صحیح است و بر چیزهای دیگر ؛ از جمله لباس ، فرش و ... جایز نیست . ما در این جا فقط به نقل یک روایت بسنده میکنیم :
عن هشام بن الحکم أنه قال لأبی عبد الله (علیه السلام) أخبرنی عما یجوز السجود علیه وعما لا یجوز ، قال : السجود لا یجوز إلا على الأرض أو على ما أنبتت الأرض إلا ما اکل أو لبس ، فقال له : جعلت فداک ما العلة فی ذلک؟ قال : لان السجود خضوع لله عز وجل فلا ینبغی أن یکون على ما یؤکل ویلبس ، لان أبناء الدنیا عبید ما یأکلون ویلبسون ، والساجد فی سجوده فی عبادة الله عز وجل ، فلا ینبغی أن یضع جبهته فی سجوده على معبود أبناء الدنیا الذین اغتروا بغرورها ، الحدیث
(وسائل الشیعة (آل البیت) ، ج 5 ، ص 343 .)
هشام بن حکم میگوید به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم :
سجده بر چه چیزهایی جایز و بر چه چیزهایی جایز نیست ؟
امام (علیه السلام) فرمودند :
سجده جایز نیست ؛ مگر بر زمین و آنچه که از زمین میروید ؛ غیر از خوردنیها و پوشدنیها .
هشام بن حکم میگوید به آن حضرت عرض کردم :
فدایت شوم ، دلیل آن چیست ؟
آن حضرت فرمود : زیرا سجده برای خداوند و تواضع در برابر او است و سزاوار نیست که بر روی خوراکی وپوشاک باشد ؛ چرا که دنیا پرستان بنده آن چیزی هستند که می خورند و می آشامند ؛ اما کسی که سجده می کند در حال سجود برای خداوند بلند مرتبه است ؛ از این رو ، سزاوار نیست که در حال سجده پیشانیش را بر همان چیزی نهد که دنیا پرستان از حیله های آن فریب خورده اند .
مرحوم علامۀ امینی رضوان الله تعالی علیه در این باره میفرماید :
نحن نتخذ من تربة کربلاء قطعا لمعا وأقراصا نسجد علیها کما کان فقیه السلف مسروق بن الأجدع یحمل معه لبنة من تربة المدینة المنورة یسجد علیها والرجل تلمیذ الخلافة الراشدة ، فقیه المدینة ومعلم السنة بها ، وحاشاه من البدعة ... وکثیر من رجال المذهب یتخذون معهم فی أسفارهم غیر تربة کربلاء مما یصح السجود علیه کحصیر طاهر نظیف یوثق بطهارته أو خمرة مثله ویسجدون علیه فی صلواتهم . ونحن نرى أن الأخذ بهذین الأصلین القویمین ، والنظر إلى رعایة أمری الحیطة والحرمة ومراقبتهما ...
(السجود على التربة الحسینیة ، الشیخ الأمینی ، ص 66 – 67 .)
ما از خاک محل شهادت امام حسین (علیه السلام) قطعههایی را در اندازه های متفاوت می سازیم که هنگام سجده پیشانی را بر آن می گذاریم ، همان گونه که مسروق بن اجدع فقیه اهل سنت وشاگرد مکتب خلافت قطعه ای از خاک مدینه را همراهش می برد و بر آن سجده می کرد . آیا می شود گفت : دانشمند و فقیه اهل مدینه و آموزگار سنت نبوی بدعت گذار بوده و کارش ناشایست بوده است؟
آری بسیاری از بزرگان مذهب ( شیعه ) هنگام سفر قطعه ای حصیر یا غیر آن را که پاک وطاهر بود همراه می بردند و هنگام نماز برآن سجده می کردند ، و لذا ما بر اساس این نقل و روش محکم سجده بر خاک را الازم می دانیم .
https://eitaa.com/Basir_MN
👇👇👇
فرق بین مسجود له و مسجود علیه :
یکی از ایرادهایی که وهابیها به شیعیان میگیرند ، این است که میگویند شما مهر پرست هستید و خیال میکنند که نمازگزار مهری را که جلوی خود گذاشته است ، عبادت میکند! .
در جواب این مطلب باید گفت که متأسفانه وهابیها فقط به دنبال این هستند که با کوچکترین بهانه مشرک بودن شیعیان را ثابت کنند ؛ با این که خود آنها میدانند که شیعیان اگر بر مهر سجده میکنند ، نه به این خاطر است که مهر را عبادت کنند ؛ بلکه فقط به این خاطر است که به پاک بودن آن اطمینان دارند و و نیز یقین دارند که این تربت جزئی از زمین هستند .
اگر قرار باشد که سجده بر مهر شرک باشد ، قطعاً سجده بر فرش ، عمامه ، لباس ، سجاده و ... نیز شرک خواهد بود . اگر نعوذ بالله شیعیان مهری را که از پاکترین مکانهای روی زمین تهیه کردهاند ، عبادت میکنند ، وهابیها فرش و سجاده را عبادت میکنند . چه فرقی است بین سجده بر مهر و سجده بر فرش؟
https://eitaa.com/Basir_MN
👇👇👇
اهتمام رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) بر تربت امام حسین(عليه السلام) :
اگر امروز شیعیان تربت سید الشهداء (علیه السلام) را محترم میدانند و بر این تربت پاک سجده میکنند ، در واقع آنها به رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) تأسی میکنند .
پيامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) اهمیت فراوانی به تربت سید الشهداء میدادند و هر وقت این تربت را میدیدند اشکهایشان جاری میشد و از شهادت مظلومانۀ آن حضرت در کربلا سخن میگفتند .
حاکم نیشابوری در المستدرک ، ج3 ، ص176_177 مینویسد :
عن أم الفضل بنت الحارث انها دخلت على رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم فقالت یا رسول الله انی رأیت حلما منکرا اللیلة قال وما هو قالت إنه شدید قال وما هو قالت رأیت کأن قطعة من جسدک قطعت ووضعت فی حجری فقال رسول الله صلى الله علیه وآله رأیت خیرا تلد فاطمة إن شاء الله غلاما فیکون فی حجرک فولدت فاطمة الحسین فکان فی حجری کما قال رسول الله صلى الله علیه وآله فدخلت یوما إلى رسول الله صلى الله علیه وآله فوضعنه فی حجره ثم حانت منى التفاتة فإذا عینا رسول الله صلى الله علیه وآله تهریقان من الدموع قالت فقلت یا نبی الله بابی أنت وأمی مالک قال اتانی جبریل علیه الصلاة والسلام فأخبرنی ان أمتی ستقتل ابنی هذا فقلت هذا فقال نعم وأتانی بتربة من تربته حمراء .
ام الفضل دختر حارث محضر رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) رسید و عرض کرد: دیشب خواب بدی دیدم ، فرمود: چگونه بود؟ گفت : خیلی بد بود ، فرمود : برایم نقل کن . عرض کرد : درخواب دیدم قطعه ای از گوشت بدنت جدا شد و بر دامن من گذاشته شد . فرمود : تو خواب خوبی دیده ای ، به امید خداوند فاطمه صاحب فرزندی می شود که تو او را بردامن و آغوشت میگیری .
ام الفضل می گوید : فاطمه [سلام الله عليها] حسین[عليه السلام] را به دنیا آورد که من او را بردامنم می گذاشتم همان گونه که پیامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) فرموده بود .
روزی محضرش رسیدم و حسین را بر زانوانش قرار دادم ، نگاهی به او نمود ، دیدم چشمانش پر از اشک است ، گفتم : پدر و مادرم به فدایت چه شده است؟ فرمود : جبرئیل نزد من آمد و به من خیر داد که افرادی از امتم این فرزندم را خواهند کشت ، سپس خاکی سرخرنگ از محل شهادت حسین به من داد .
و حتی روایات فراوانی از طریق خاصه و عامه نقل شده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم تربت امام حسین علیه السلام را استشمام کرده و آن را میبوسید :
عن عبدالله بن وهب بن زمعة قال أخبرتنی أم سلمة رضی الله عنها ان رسول الله صلى الله علیه وآله اضطجع ذات لیلة للنوم فاستیقظ وهو حائر ثم اضطجع فرقد ثم استیقظ وهو حائر دون ما رأیت به المرة الأولى ثم اضطجع فاستیقظ وفی یده تربة حمراء یقبلها فقلت ما هذه التربة یا رسول الله قال أخبرنی جبریل ( علیه الصلاة والسلام ) ان هذا یقتل بأرض العراق للحسین فقلت لجبریل أرنی تربة الأرض التی یقتل بها فهذه تربتها .
هذا حدیث صحیح على شرط الشیخین ولم یخرجاه .
(المستدرک ، الحاکم النیسابوری ، ج 4 ، ص 398 .)
ام السلمه گوید : در یکی از شب ها رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مشغول استراحت بود ناگهان نگران و مضطرب از جایش حرکت کرد ، سپس نشست و دراز کشید که باز هم از جایش با ناراحتی حرکت کرد که از دفعه قبل شدیدتر بود ، باز هم دراز کشید در حالی که خاکی سرخرنگ در دست هایش بود و آن می بوسید ، گفتم : این خاک چیست؟ فرمود : جبرئیل به من خبر داد که بر این خاک حسین مرا می کشند ، از او درخواست کردم تا آن خاک را به من نشان دهد، جبرئیل این خاک را برایم آورد.
https://eitaa.com/Basir_MN
👇👇👇
ثواب سجده بر تربت امام حسین (علیه السلام):
امام صادق(علیه السلام ) در این باره میفرماید :
محمد بن علی بن الحسین قال : قال الصادق ( علیه السلام ) : السجود على طین قبر الحسین (علیه السلام) ینور إلى الأرضین السبعة ، ومن کانت معه سبحة من طین قبر الحسین (علیه السلام) کتب مسبحا وإن لم یسبح بها .
(وسائل الشیعة (آل البیت) ، ج 5 ، ص 365 – 366 و من لا یحضره الفقیه ، الشیخ الصدوق ، ج 1 ، ص 268 .)
امام صادق (علیه السلام) فرمودند :
سجده بر خاک قبر حسین علیه السلام نورش تا آسمان هفت آسمان را نورانی میکند . هر کس تسبیحی از خاک قبر امام حسین (علیه السلام) به همراه داشته باشد ، تسبیح کننده به حساب میآید ؛ هر چند که با آن تسبیح نکند .
کان لأبی عبد الله جعفر بن محمد علیه السلام خریطة من دیباج صفراء فیها من تربة أبی عبد الله ( عليه السلام ) ، فکان إذا حضرته الصلاة صبه على سجادته وسجد علیه قال ( عليه السلام ) : إن السجود على تربة أبی عبد الله ( عليه السلام ) تخرق الحجب السبع .
(وسائل الشیعة (آل البیت) ، ج 5 ، ص 366 .)
امام صادق علیه السلام کیسه ای داشت که در آن تربت امام حسین علیه السلام را نگه میداشت . هر وقت که نماز میخوانده آن را بر سجادهاش میریخت و بر آن سجده میکرد . امام علیه السلام فرمود : سجده بر تربت امام حسین علیه السلام هفت حجاب را پاره میکند .
این امام صادق علیه السلام ، فرزند رسول خدا است که جز بر خاک امام حسین علیه السلام بر چیز دیگری سجده نمیکند . از این جا است که ارزش سجده بر تربت کربلا آشکار میشود . ما نیز خود را پیرو همان بزرگوران میدانیم .
وعن الصادق ( علیه السلام ) قال من أدار سبحة من تربة الحسین (علیه السلام) مرة واحدة بالاستغفار أو غیره کتب الله له سبعین مرة وأن السجود علیها یخرق الحجب السبع .
امام صادق (علیه السلام) فرمودند :
هر کس با تسبیح خاک کربلا یک دور استغفار یا کاری دیگری بکند ، خداوند برای او هفتاد مرتبه مینویسد . سجده بر خاک کربلا ، حجاب هفت آسمان را پاره میکند .
(وسائل الشیعة (آل البیت) ، ج 6 ، ص 456 .)
کسی که سجده بر تربت او حجاب هفت آسمان را پاره میکند ، خود او چه میکند؟ و چه زیبا سخنی گفته است علامۀ بزرگ ، شیخ عبد الحسین امینی رضوان الله تعالی علیه :
هذا حبنا وهذا حسیننا ، وهذا مأتمه ، وهذه کربلاؤه ، وهذه تربته ، وهی مسجدنا ، والله ربنا ، وسنتنا وسیرتنا سیرة نبینا وسنته ولله الحمد .
(سیرتنا وسنتنا - الشیخ الأمینی - ص 180 .)
https://eitaa.com/Basir_MN
14.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥مصاحبه ای تکان دهنده از یک هم وطن خوزستانی: از خارج گوشت وارد نکنید وام بدهید به ما ، تولید می کنیم جوانان ما ازبیکاری و فقر دارند وهابی می شوند، ما فقط خدا را داریم و رهبرمان ... همه دارای ام را سیل برد
🚨این مصاحبه نکات عجیبی دارد و از صداو سیما پخش نشد. باحوصله تا آخر ببینید و برای مسئولین بفرستید.
https://eitaa.com/Basir_MN
📝 متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجةالاسلام آقای حاج شیخ احمد مروی دامت برکاته
🔹توفیق خدمتگزاری در آستان مقدس حضرت ثامنالحجج ابیالحسن الرضا علیه آلاف التحیة و الثنا فوزی عظیم و کرامتی بزرگ است که شایسته است برخوردارشوندگان از آن، خدای سبحان را پیوسته از عمق جان سپاس گویند و اکنون که جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای رئیسی پس از دورهی خدمت پر تلاش و پر ثمر و پایهگذاری کارهای ماندگار در این آستان با کرامت، به مسئولیت مهم دیگری منصوب شدهاند جنابعالی را که پرورش یافتهی این دیار و بهرهگرفته از برکات آن میباشید و مراتب امانت و تقوای جنابعالی در دورهی همکاری طولانی به اثبات رسیده است، به تولیت و خدمتگزاری این درگاه با عظمت منصوب میکنم و توجه آن جناب را به نکاتی معطوف میسازم.
🔹اولاً لازم میدانم همهی نکات مذکور در حکم جناب آقای رئیسی را به جنابعالی نیز یادآوری کنم. اغتنام فرصت این خدمت و صرف همهی توش و توان خود در آن، خدمت به زائران و مجاوران بویژه ضعیفان و نیازمندان، بهرهگیری از ظرفیت فرهنگی آستان قدس، نگهبانی و مراقبت از گنجینهی منحصربهفرد هنر معماری و خطاطی و تزئین به کار رفته در مجموعهی بناها و فضاها، حفاظت از موقوفات گسترده و غنی، ساماندهی بنگاههای اقتصادی و خدماتی و سرانجام، بهرهمندی از روحانیت این خورشید فروزان، با اخلاص و مجاهدتی که به کار خواهید برد در شمار این توصیهها است.
🔹ثانیاً حضور و همکاری آستان قدس در کنار حوزهی علمیه و روحانیت معظّم مشهد مقدس را موکداً توصیه میکنم.
ثالثاً همکاری با مدیریتهای دولتی و کمک به آنان به نحو مقتضی توصیهی دیگر اینجانب است.
🔹رابعاً بهرهگیری از کارشناسان متدین و انقلابی در بخشهای گوناگون سفارش موکد دیگری است که همواره تکرار شده است.
در پایان مزید توفیقات جنابعالی را از خداوند سبحان مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۱۰ فروردین ۱۳۹۸
https://eitaa.com/Basir_MN
⛔️ لگد دشمن
ظریف: اروپایی ها با وجود خروج غیرقانونی آمریکا از برجام به جای مقابله با تروریسم اقتصادی آمریکا مشغول خشنود کردن ترامپ هستند.
کسی که با هشدارهای رهبرش از خواب بیدار نشود، با لگد دشمن بیدار میشود.
⚠️نوش جونت آقای لبخند، آقای خودکار، آقای دوربینی، آقای امضای تضمینی!
*فرید ابراهیمی*
https://eitaa.com/Basir_MN
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨آمریکا دروغ می گوید...
اعتراف کارشناس شبکه سعودی ایران اینتر نشنال به عدم معافیت تحریمی لوازم پزشکی و هلال احمر و موارد انسان دوستانه.
مادرم به خاطر تحریم ها در بیمارستان جان باخت!.
https://eitaa.com/Basir_MN
9.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تحلیل_تصویری
🎥 موشن گرافیک| خلق پول از هیچ و ظرفیتهایی که از دست رفت
🔹 روایتی متفاوت از جریان اصلی اقتصاد
🔸با دیدن این کلیپ انگار که کلی کتاب اقتصادی خوندید و متوجه میشید ریشه مشکلات این مملکت چه کسانی هستن!
📌بانک، خلق پول، دلالی، تورم، افزایش قیمت، دلار، سکه، طلا، ارز، تولید، بورس، صنعت، مسکن، خودرو... .
https://eitaa.com/Basir_MN