رضایت دل به حد متوسط زندگی.mp3
481.9K
؛༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀
شرح دعای ۳۲ صحیفه سجادیه صلوات اللّٰه علیه
✅ کانال #بصیرت_شهداء در #ایتا
🆔eitaa.com/BasiratShohada
انک خیر الرازقین.mp3
405.9K
؛༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀
شرح دعای ۳۲ صحیفه سجادیه صلوات اللّٰه علیه
✅ کانال #بصیرت_شهداء در #ایتا
🆔eitaa.com/BasiratShohada
8.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 توهین به دبیرستانیها
🔻به دبیرستانی "دانشآموز" نگوییم!
🔻ما به دبیرستانیها پس از دفاع مقدس، ضربه زدیم.
#تصویری
✅ کانال #بصیرت_شهداء در #ایتا
🆔eitaa.com/BasiratShohada
📌عامل اصلی تأخیر در ظهور(۹)
🔻نمرۀ ۱۰ از ۲۰
🔹گنهکارهای کوچه و بازار را مانع اصلی ظهور نبینید؛ مسألۀ اصلی ما مؤمنین هستیم! اما نه در زندگی فردی! اگر شما یک فرد باتقوا باشید که حتی یک گناه در خلوت نداشته باشید، حداکثر نمرۀ ۱۰ از ۲۰ میگیرید! بقیهاش به زندگی اجتماعی شما برمیگردد! اما متأسفانه ما رشد معنوی و اخلاقی را غالبا یک مسألۀ فردی میدانیم! در حالیکه مانع اصلی ظهور، رشد ولایتمداران در «زندگی اجتماعی» است.
📝 متن و صوت
📎 panahian.ir/post/3052
✅ کانال #بصیرت_شهداء در #ایتا
🆔eitaa.com/BasiratShohada
🔸 شیوۀ اداره کشور باید عوض بشود؛ بروکراسی موجود عامل پدیدآمدن مافیا و رانت است
🔸 مدیران کشور اگر فرشتۀ آسمانی هم باشند باید قدرت را تا آنجا که ممکن است از آنها بگیریم و به مردم بسپاریم
📌 #علیرضا_پناهیان در جمع دستیاران استانداران در امر مردمیسازی دولت:
🔘 فرمانداری که با نخبگان شهر ارتباط مستمر ندارد باید عزل شود؛ حتی اگر اهل نمازشب و عاشق ولایت باشد
🔘 مهمترین اقدام دولت سیزدهم، انجام «مردمیسازی دولت» و افزایش مشارکت مردم در کارهاست
🔘 برای مردمیسازی دولت باید سیستم بروکراسی موجود در ادارۀ کشور را کنار گذاشت
🔘 چرا دولت امیرالمؤمنین(صلوات الله علیه) موفق نبود؟ دلیل اصلیاش این بود که مردم مشارکت لازم را نداشتند و نمیخواستند داشته باشند
🔘 دلیل اصلی موفقیت حکومت امامزمان(صلوات الله علیه) «مشارکت و مسئولیت پذیری بالای مردم در اداره امور» است
🚩 رویداد توانمندسازی استانداریها در امر مردمیسازی دولت - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
▫️ متن کامل:
📎 panahian.ir/post/7595
▫️ گزارش تصویری:
📎 panahian.ir/post/7596
✅ کانال #بصیرت_شهداء در #ایتا
🆔eitaa.com/BasiratShohada
📌 نوروز و معنویت(۱)
🔰 اولین کاری که در اوقات فراغت به ذهنت میآید چیست؟
🔰 آدم در وقت خوشی و فراغت، باطن خود را آشکار میکند
🔹انسان در دو موقعیت، ضمیر و باطن خودش را آشکار میکند؛ یکی در «سختی و فشار»، دیگری در زمان «خوشی و فراغت». ببینید در اوقات فراغت(مثلا نوروز) اولین کاری که به ذهنتان میآید چیست؟ برخی هوسبازتر میشوند و برخی مهربانتر؛ شما چطور؟
🔹بعضیها حریصِ بازی هستند. البته دین با سرگرمی و بازی مخالف نیست؛ با «کم لذت بردن» مخالف است. آدم دونهمت وقتی بیکار میشود، بهدنبال لذتهای کم و بیارزش میرود و اینگونه ضمیر خود را نشان میدهد.
🔹بعضیها در اوقات فراغت، سراغ فعالیتهای ناب و کمیاب (مثل خدمت به دیگران) میروند. بعضیها هم در وقت فراغت، سراغ محاسبۀ نفس میروند. لااقل در تعطیلات نوروز که ایام فراغت است، به محاسبۀ نفس بپردازیم.
🔹امیرالمومنین(صلوات الله علیه): فراغت برای افراد معمولی زمینۀ هوسبازی است.
📝 متن و صوت
📎 panahian.ir/post/3774
✅ کانال #بصیرت_شهداء در #ایتا
🆔eitaa.com/BasiratShohada
📌عامل اصلی تأخیر در ظهور(۱۰)
🔻کار موفق جمعی بلد نیستیم
🔹مسیر رشد ما باید به آنجا برسد که بتوانیم در روابط اجتماعی، امتحاناتمان را پس بدهیم. ولی ما فوقالعاده زرنگیم و برای اینکه گیرِ امتحانات اجتماعی سخت نیفتیم، با هم کار تشکیلاتی نمیکنیم، و ارتباطمان را در حد یک «سلام و علیک» نگه میداریم! هر کسی تنهایی در کارش موفق است! کار موفق جمعی بلد نیستیم.
📝 متن و صوت
📎 panahian.ir/post/3052
✅ کانال #بصیرت_شهداء در #ایتا
🆔eitaa.com/BasiratShohada
🔻 بهجای اثبات خدا، به بچهها یاد بدهیم «هرچه دین گفته، به نفع دنیای شماست»
📌انگیزههای دنیوی دینداری در آیات قرآن- ج۴
🔘 بعضیها برداشت قرون وسطایی از مسیحیت تحریفشده را به اسلام تعمیم میدهند
🔘 این تصور که دین فقط دنبال آخرت است و کاری به دنیا ندارد، اشتباه است
🔘 امر دینیِ صرف که به دنیای ما کاری نداشته باشد اصلاً نداریم
🔘 این باید جابیفتد که دین برای دنیا مفید است و بیدینی به دنیای آدم ضرر میزند
_________
خیلیها دربارۀ مؤمنین میگویند «اینها دنبال آخرت رفتند، ولی ما میخواهیم سراغ دنیا برویم!» این دوگانۀ اشتباه را باید بههم بزنیم و بگوییم: مؤمنینی که به مسجد میروند، دنیا را رها نکردهاند بلکه میخواهند دنیا را عاقلانهتر و هوشمندانهتر دنبال کنند و آخرت را هم داشته باشند.
مؤمنین عقل معاد دارند، عقل معاش هم دارند، قرآن میفرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْض» (اعراف،96) اگر اهل آبادىها ايمان مىآوردند و تقوا پیشه مىكردند، يقيناً درهای بركات از آسمان و زمين را بر آنان مىگشوديم.
چهل سال است هنوز این مطلب در جامعۀ ما جا نیفتاده که «دین برای دنیا مفید است و قبل از فایدۀ اخروی، فایدۀ دنیاییاش به آدم میرسد، و بیدینی به دنیای آدم ضرر میزند» هنوز بهخاطر فرهنگ عوامانه و غلطی که جا افتاده، بیدینی در جامعۀ ما «کلاس» دارد! حوزۀ علمیه، دانشگاهها و آموزش و پرورش، باید یک فکری برای این مسئله بکنند.
دوازده سال در آموزش و پرورش فرصت داریم با بچهها دربارۀ دین حرف بزنیم. اگر دربارۀ آثار و فواید دنیایی دین چیزی نگفتهایم، پس چه گفتهایم؟ مثلاً خدا را برایشان اثبات کردهایم، درحالیکه وجود خدا نیاز به اثبات ندارد، اصلاً چه کسی منکر خداست؟!
خیلیها فکر میکنند اهل دین سراغ آخرت رفتند و دنیایشان را از دست دادند. همین فکر غلط، یک خطّ سیاسی منحط در جامعه درست کرده است، یک خطّ سیاسی که در همین فتنۀ اخیر هم، پای کار است. نمایندگان این طرز تفکر، میگویند «امور دینی به خودِ فرد بستگی دارد و یک مسئلۀ عقیدتی است!»
برخی میگویند «حجاب یک امر دینی است و مسئلۀ دینی هم مسئلۀ شخصی است» درحالیکه امر دینیِ صرف که به دنیای ما کاری نداشته باشد اصلاً نداریم.
مثلاً محبت اهلبیت(صلوات الله علیهم اجمعین) صرفاً یک امر قدسی و غیردنیایی نیست، ولی ما نتوانستهایم فواید و آثار دنیایی آن را جا بیندازیم. ذکر صلوات، عزاداری و گریه برای امام حسین(صلوات الله علیه) فایدۀ دنیویشان بیشتر از فایدۀ اخروی آنهاست یعنی بیشتر میتواند دنیا را درست کند.
هر امر دینی، اثر دنیایی هم دارد، طبق روایات، همانطور که غذای مسموم برای انسان مضر است، گناه هم آثار بدی دارد. گناه نه فقط بر روح و روان انسان بلکه بر جسم انسان هم اثر میگذارد. برخی از اطباء بررسی کردند که سجدۀ طولانی چه اثری در گردش خون و عروق و مغز و... دارد، برخی هم مقالاتی دربارۀ آثار وضو با آب سرد بر بدن نوشتهاند.
دین از مقولۀ دانش است؛ مثل فیزیک و پزشکی و... البته معادلاتش پیچیدهتر و دستگاههای محاسباتیاش دقیقتر است. وضو نور است. اگر یک زمانی دستگاهی درست شد که آدم باوضو را از آدم بیوضو تشخیص داد، اصلاً تعجب نکنید. کمااینکه الان با قراردادن سنسورهایی روی مغز، میفهمند که شخص دروغ گفته است.
اگر علم بشر پیشرفت کند بسیاری از مسائل دینی با علم تجربی قابل اثبات میشود. علوم تجربی چه تفاوتی با علوم وحیانی دارند که این دو را طوری از هم تفکیک کردند که به دنبالش دانشگاهیان و حوزویان از هم جدا شدند و دنیا و دین از هم جدا شد.
آیتالله جوادی آملی میفرماید که علم دینی و غیردینی نداریم، علم یعنی پردهبرداری از آیات الهی، آیات تکوینی یا تشریعی، که هر کدام یک روشی دارد. آیات تشریعی هم حکایت از واقعیت دارند، فقط چون پیچیدهتر هستند، پیامبرها آمدهاند به ما کمک کنند.
آیتالله بهجت(رحمة الله علیه) میفرمود که تمام اوامر الهی، ارشادی است، مولوی نیست. یعنی اینها چیزی است که آدم خودش هم میتواند بفهمد ولی ما چون ضعیف هستیم پیامبرها آمدند راهنمایی کردند.
بعضیها همان برداشتی که متفکرین غربی از دین مسیحیت تحریفشده دارند، نسبت به اسلام دارند. امام خمینی(رحمة الله علیه) گله میکرد که چرا بعضیها برداشت قرون وسطایی از دین را به ایران و دین اسلام تعمیم میدهند؟
الان در آموزش و پرورش و حتی بعضاً در ادبیات ما طلبهها و در بسیاری از کتابها میبینیم که لااقل تلقیِ غیررسمی از دین، همان برداشت غلطی است که غربیها از دین دارند؛ به عنوان یک امر صرفاً قدسی و غیرواقعی مربوط به آخرت و عالم بالا! این تلقی باید اصلاح بشود.
✅ کانال #بصیرت_شهداء در #ایتا
🆔eitaa.com/BasiratShohada
10.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 چگونه بچهها از پدر و مادر بیزار میشوند؟
👈🏻 اثرات نامطلوب حسابرسی لحظهای والدین بر روی کودکان
🎙#پناهیان
#تربیت_فرزند
✅ کانال #بصیرت_شهداء در #ایتا
🆔eitaa.com/BasiratShohada