eitaa logo
بصیرت نیاز همیشگی
171 دنبال‌کننده
11.4هزار عکس
8هزار ویدیو
361 فایل
مطالب در راستای افزایش بصیرت و بینش اجتماعی و سیاسی ارتباط با ادمین ⇩⇩⇩⇩⇩⇩ @Labbik_Ya_hussain
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بصیرت نیاز همیشگی
🏴🍃🏴🍃🏴🍃🏴🍃🏴🍃 *100 خصلت از خصوصيات رفتاری پيامبراکرم (صلی الله علیه وآله وسلّم)* ۱- هنگام راه رفتن با آرامت و وقار راه می رفت. ۲- در راه رفتن قدم ها را بر زمين نمي کشيد. ۳- نگاهش پيوسته به زير افتاده و بر زمين دوخته بود. ۴- هرکه را مي ديد مبادرت به سلام مي کرد و کسي در سلام بر او سبقت نگرفت. ۵- وقتي با کسي دست مي داد دست خود را زودتر از دست او بيرون نمي کشيد. ۶- با مردم چنان معاشرت مي کرد که هرکس گمان مي کرد عزيزترين فرد نزد آن حضرت است. ۷- هرگاه به کسي مي نگريست به روش ارباب دولت با گوشه چشم نظر نمي کرد. ۸- هرگز به روي مردم چشم نمي دوخت و خيره نگاه نمي کرد. ۹- چون اشاره مي کرد با دست اشاره مي کرد نه با چشم و ابرو. ۱۰- سکوتی طولانی داشت و تا نياز نمي شد لب به سخن نمي گشود. ۱۱- هرگاه با کسي، هم صحبت مي شد به سخنان او خوب گوش فرا مي داد. ۱۲- چون با کسي سخن مي گفت کاملا برمي گشت و رو به او می نشست. ۱۳- با هرکه مي نشست تا او اراده برخاستن نمي کرد آن حضرت برنمي خاست. ۱۴- در مجلسي نمي نشست و برنمي خاست مگر با ياد خدا. ۱۵- هنگام ورود به مجلسي در آخر و نزديک درب مي نشست نه در صدر آن. ۱۶- در مجلس جاي خاصي را به خود اختصاص نمي داد و از آن نهي مي کرد. ۱۷- هرگز در حضور مردم تکيه نمي زد. ۱۸- اکثر نشستن آن حضرت رو به قبله بود. ۱۹- اگر در محضر او چيزي رخ مي داد که ناپسند وي بود ناديده مي گرفت. ۲۰- اگر از کسي خطايي صادر مي گشت آن را نقل نمي کرد. ۲۱- کسي را بر لغزش و خطاي در سخن مواخذه نمي کرد. ۲۲- هرگز با کسي جدل و منازعه نمي کرد. ۲۳- هرگز سخن کسي را قطع نمي کرد مگر آنکه حرف لغو و باطل بگويد. ۲۴- پاسخ به سوالي را چند مرتبه تکرار مي کرد تا جوابش بر شنونده مشتبه نشود. ۲۵- چون سخن ناصواب از کسي مي شنيد. نمي فرمود: «چرا فلاني چنين گفت» بلکه مي فرمود « بعضي مردم را چه مي شود که چنين مي گويند؟» ۲۶- با فقرا زياد نشست و برخاست مي کرد و با آنان هم غذا مي شد. ۲۷- دعوت بندگان و غلامان را مي پذيرفت. ۲۸- هديه را قبول مي کرد اگرچه به اندازه يک جرعه شير بود. ۲۹- بيش از همه صله رحم به جا مي آورد. ۳۰- به خويشاوندان خود احسان مي کرد بي آنکه آنان را بر ديگران برتري دهد. ۳۱- کار نيک را تحسين و تشويق مي فرمود و کار بد را تقبيح مي نمود و از آن نهي مي کرد. ۳۲- آنچه موجب صلاح دين و دنياي مردم بود به آنان مي فرمود و مکرر مي‌گفت هرآنچه حاضران از من مي شنوند به غايبان برسانند. ۳۳- هرکه عذر مي آورد عذر او را قبول مي کرد. ۳۴- هرگز کسي را حقير نمي شمرد. ۳۵- هرگز کسي را دشنام نداد و يا به لقب هاي بد نخواند. ۳۶- هرگز کسي از اطرافيان و بستگان خود را نفرين نکرد. ۳۷- هرگز عيب مردم را جستجو نمي کرد. ۳۸- از شر مردم برحذر بود ولي از آنان کناره نمي گرفت و با همه خوشخو بود. ۳۹- هرگز مذمت مردم را نمي کرد و بسيار مدح آنان نمي گفت. ۴۰- بر جسارت ديگران صبر مي فرمود و بدي را به نيکي جزا مي داد. ۴۱- از بيماران عيادت مي کرد اگرچه دور افتاده ترين نقطه مدينه بود. ۴۲- سراغ اصحاب خود را مي گرفت و همواره جوياي حال آنان مي شد. ۴۳- اصحاب را به بهترين نام هايشان صدا مي زد. ۴۴- با اصحابش در کارها بسيار مشورت مي کرد و بر آن تاکيد مي فرمود. ۴۵- در جمع يارانش دايره وار مي نشست و اگر غريبه اي بر آنان وارد مي شد نمي توانست تشخيص دهد که پيامبر کداميک از ايشان است. ۴۶- ميان يارانش انس و الفت برقرار مي کرد. ۴۷- وفادارترين مردم به عهد و پيمان بود. ۴۸- هرگاه چيزي به فقير مي بخشيد به دست خودش مي داد و به کسي حواله نمي کرد. ۴۹- اگر در حال نماز بود و کسي پيش او مي آمد نمازش را کوتاه مي کرد. ۵۰- اگر در حال نماز بود و کودکي گريه مي کرد نمازش را کوتاه مي کرد. ۵۱- عزيزترين افراد نزد او کسي بود که خيرش بيشتر به ديگران مي رسيد. ۵۲- احدي از محضر او نا اميد نبود و مي فرمود « برسانيد به من حاجت کسي را که نمي تواند حاجتش را به من برساند.» ۵۳- هرگاه کسي از او حاجتي مي خواست اگر مقدور بود روا مي فرمود و گرنه با سخني خوش و با وعده اي نيکو او را راضي مي کرد. ۵۴- هرگز جواب رد به درخواست کسي نداد مگر آنکه براي معصيت باشد. ۵۵- پيران را بسيار اکرام مي کرد و با کودکان بسيار مهربان بود. ۵۶- غريبان را خيلي مراعات مي کرد. ۵۷- با نيکي به شروران، دل آنان را به دست مي آورد و مجذوب خود مي کرد. ۵۸- همواره متبسم بود و در عين حال خوف زيادی از خدا بردل داشت . ۵۹- چون شاد مي شد چشم ها را بر هم مي گذاشت و خيلي اظهار فرح نمي کرد. ۶۰- اکثر خنديدن آن حضرت تبسم بود و صدايش به خنده بلند نمي شد . ۶۱- مزاح مي کرد اما به بهانه مزاح و خنداندن، حرف لغو و باطل نمي زد. ۶۲- نام بد را تغيير مي داد و به جاي آن نام نيک مي گذاشت. ۶۳- بردباري اش همواره بر خشم او سبقت مي گرفت. ۶۴- از
هدایت شده از بصیرت نیاز همیشگی
براي فوت دنيا ناراحت نمي شد و يا به خشم نمي آمد. ۶۵- از براي خدا آنچنان به خشم مي آمد که ديگر کسي او را نمي شناخت ۶۶- هرگز براي خودش انتقام نگرفت مگر آنکه حريم حق شکسته شود. ۶۷- هيچ خصلتي نزد آن حضرت منفورتر از دروغگويي نبود. ۶۸- در حال خشنودي و نا خشنودي جز ياد حق بر زبان نداشت. ۶۹- هرگز درهم و ديناري نزد خود پس انداز نکرد . ۷۰- در خوراک و پوشاک چيزي زيادتر از خدمتکارانش نداشت. ۷۱- روي خاک مي نشست و روي خاک غذا مي خورد. ۷۲- روي زمين مي خوابيد. ۷۳- کفش و لباس را خودش وصله مي کرد. ۷۴- با دست خودش شير مي دوشيد و پاي شتر ش را خودش مي بست. ۷۵- هر مرکبي برايش مهيا بود سوار مي شد و برايش فرقي نمي کرد. ۷۶- هرجا مي رفت عبايي که داشت به عنوان زير انداز خود استفاده مي کرد. ۷۷- اکثر جامه های آن حضرت سفيد بود. ۷۸- چون جامه نو مي پوشيد جامه قبلي خود را به فقيري مي بخشيد. ۷۹- جامه فاخري که داشت مخصوص روز جمعه بود. ۸۰- در هنگام کفش و لباس پوشيدن هميشه از سمت راست آغاز مي کرد. ۸۱- ژوليده مو بودن را کراهت مي دانست. ۸۲- هميشه خوشبو بود و بيشترين مخارج آن حضرت براي خريدن عطر بود. ۸۳- هميشه با وضو بود و هنگام وضو گرفتن مسواک مي زد. ۸۴- نور چشم او در نماز بود و آسايش و آرامش خود را در نماز مي يافت. ۸۵- ايام سيزدهم و چهاردهم و پانزدهم هرماه را روزه مي داشت. ۸۶- هرگز نعمتي را مذمت نکرد. ۸۷- اندک نعمت خداوند را بزرگ مي شمرد. ۸۸- هرگز از غذايي تعريف نکرد يا از غذايي بد نگفت. ۸۹- موقع غذا هرچه حاضر مي کردند ميل مي فرمود. ۹۰- در سر سفره از جلوي خود غذا تناول مي فرمود. ۹۱- بر سر غذا از همه زودتر حاضر مي شد و از همه ديرتر دست مي کشيد. ۹۲- تا گرسنه نمي شد غذا ميل نمي کرد و قبل از سير شدن منصرف مي شد. ۹۳- معده اش هيچ گاه دو غذا را در خود جمع نکرد. ۹۴- در غذا هرگز آروغ نزد. ۹۵- تا آنجا که امکان داشت تنها غذا نمي خورد. ۹۶- بعد از غذا دستها را می شست و روي خود مي کشيد. ۹۷- وقت آشاميدن سه جرعه آب می نوشيد؛ اول آنها بسم الله و آخر آنها الحمدلله. ۹۸- از دوشيزگان پرده نشين با حياتر بود. ۹۹- چون مي خواست به منزل وارد شود سه بار اجازه می خواست. ۱۰۰- اوقات داخل منزل را به سه بخش تقسيم مي کرد: بخشی برای خدا، بخشي براي خانواده و بخشی براي خودش بود و وقت خودش را نيز با مردم قسمت می کرد. 📚 کتاب «منتهی الآمال» محدث قمی و کتاب «مکارم الاخلاق» طبرسی 👇👇👇👇
┅═🌸﷽🌸═┅ 🌹امام صادق علیه‌السّلام مرد مبارزه، تشکیلات و علم بود. محفل درس امام صادق علیه‌السّلام و ميدان آموزشي كه آن بزرگوار به وجود آورد در تاريخ زندگي امامان شيعه بي‌نظير بود. همه‌ حرف‌های درست اسلام و مفاهيم اصيل قرآن كه در طول يك قرن و اندي به‌وسیله‌ مغرضان و مفسدان يا جاهلان تحريف شده بود، همه‌ آن‌ها را امام صادق علیه‌السّلام به شكل درست بيان كرد.۱۳۵۹/۶/۱۴ ✨✨✨✨✨✨✨✨ ☘️یا ذالجلال و الاکرام ، ۱۰۰ مرتبه☘️ 🔅امروز یکشنبه 🗓 ۲ آبان ۱۴۰۰ هجری شمسی 🗓 ۱۷ ربیع الاول ۱۴۴۲ قمری 🗓 24 اکتبر 2021 میلادی ─═ 🍀🌸🍀═─
9.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نماهنگ «مادر هستی» 🌸🍃 در مدح مادر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله ─═ 🍀🌸🍀═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
10.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈 مظهر امانتداری 🔻 رهبر انقلاب: امین بودن و او (پیامبر اکرم(ص)) چنان بود که در دوران جاهلیت او را به «امین» نامگذاری کرده بودند و مردم هر امانتی را که برایش بسیار اهمیت قائل بودند، دست او می‌سپردند و خاطرجمع بودند که این امانت به آنها سالم برخواهد گشت. حتی بعد از آن که دعوت اسلام شروع شد و آتش دشمنی و نقار با قریش بالا گرفت، در همان احوال هم باز همان دشمنها اگر می‌خواستند چیزی را در جایی امانت بگذارند، می‌آمدند و به پیامبر می‌دادند! لذا شما شنیده‌اید که وقتی پیامبر اکرم به مدینه هجرت کرد، امیرالمؤمنین را در مکه گذاشت تا امانتهای مردم را به آنها برگرداند. معلوم می‌شود که در همان اوقات هم مبالغی امانت پیش آن بزرگوار بوده است؛ نه امانت مسلمانان، بلکه کفّار و همان کسانی که با او دشمنی می‌کردند! 🌟 مجموعه محصولات به‌مناسب ایام هفته وحدت و ولادت پیامبر اکرم(ص) | 🇮🇷 @samanefin سلام الله علیها ╲\╭┓ ╭⁦🌺🍂 ┗╯\╲
8.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈🏻 اهتمام به عدالت و برپایی آن 📹 ببینید | رهبر انقلاب: خصوصیت حکومت پیامبر این بود که به جای ابتناء بر ظلم، ابتناء بر داشت. به جای شرک و تفرقه فکری انسان، متّکی بر توحید و تمرکز بر ذات مقدس پروردگار بود. به جای جهل، متّکی بر علم و معرفت بود. به جای کینه‌ورزی انسانها با هم، متّکی بر محبّت و ارتباط و اتّصال و رفق و مدارا بود؛ یعنی یک حکومتِ از ظاهر و باطن آراسته. 🌟 مجموعه محصولات به‌مناسب ایام هفته وحدت و ولادت پیامبر اکرم(ص) | 🇮🇷 @samanefin سلام الله علیها ╲\╭┓ ╭⁦🌺🍂 ┗╯\╲
18.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈🏻 اهل استقامت در مسیر حق 📹 ببینید | رهبر انقلاب: پیغمبر به مجرّد این که وارد مدینه شد، کار [خود] را شروع کرد. از جمله شگفتیهای زندگی آن حضرت این است که در طول این ده سال، یک لحظه را هدر نداد. دیده نشد که پیغمبر از فشاندن نور معنویّت و هدایت و تعلیم و تربیت لحظه ای باز بماند. بیداری او، خواب او، مسجد او، خانه ی او، میدان جنگ او، در کوچه و بازار رفتن او، معاشرت خانوادگی او و وجود او هرجا که بود درس بود. عجب برکتی در چنین عمری وجود دارد! 🌟 مجموعه محصولات به‌مناسب ایام هفته وحدت و ولادت پیامبر اکرم(ص) | 🇮🇷 @samanefin سلام الله علیها ╲\╭┓ ╭⁦🌺🍂 ┗╯\╲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
داستان زندگی امام صادق علیه السلام - اسماعیل پسر با ادب یکی از روزهای خوب خدا، امام صادق (علیه السّلام)دوستانش را به مهمانی دعوت کرده بود. «عمار بن حیّان» هم در بین آن‌ها بود. عمّار به دوستش گفت: چه روز خوبی است. ما چقدر خوشبختیم که مهمان امام صادق (علیه السّلام) هستیم. کاش پسرم اسماعیل را هم با خودم می‌آوردم. او خیلی امام را دوست دارد. جایش در این‌جا خالی است. امام صادق (علیه السّلام) با یک سینی میوه به اتاق آمد. سینی را جلوی آن‌ها گذاشت و در کنارشان نشست. عمّار رو به امام صادق (علیه السّلام) کرد و گفت: «می‌خواستم اسماعیل را بیاورم. او پسر آرام و با ادبی است و خیلی شما را دوست دارد. به من هم خیلی نیکی می‌کند.» امام صادق (علیه السّلام) با همان لبخند به سخنان عمّار گوش کرد و گفت: «من هم پسرت اسماعیل را دوست داشتم؛ امّا حالا که گفتی به تو نیکی می‌کند، او را بیشتر از قبل دوست دارم.» منبع: داستان‌های بهشتی، نوشته‌ی خانم دکتر اعظم فعال به نقل از گنجینه 🇮🇷 @samanefin سلام الله علیها ╲\╭┓ ╭⁦🌺🍂 ┗╯\╲
📸 🥧🍪🍰🎂 🔻پویش پخت کیک و دونات در جشن و شادمانه میلاد پیامبر صل الله علیه وآله وسلم وامام صادق علیه السلام پاییز 1400 توسط دختران حلقه صالحین🌐😍 زهرا و ریحانه بحرانی یاسمن علوانی حورا کاظمی 🇮🇷 @samanefin سلام الله علیها ╲\╭┓ ╭⁦🌺🍂 ┗╯\╲
⁉️متن شبهه: 👇👇👇و پاسخ👇 فرض می‌گیریم ﺣﻀﺮﺕ ﻋﯿﺴﯽ ﻭ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﺤﻤﺪ ﻫﺮﺩﻭ ﺍﻧﺴﺎﻧ‌ﻬﺎﯼ ﭘﺎﮎ ﻭ ﻣﻌﺼﻮﻡ بودند و از طرف خدا اومده بودند و ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺧﻮﺩﺷﻮﻥ ﻭ ﺣﺎﻝ ﭘﺮ ﻃﺮﻓﺪﺍﺭ ﻭ ﻧﻮﺁﻭﺭﯼ ﺑﻮﺩﻧﺪ. ﺑﯿﺎﯾﯿﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﻗﺎﯾﻘﯽ ﺷﮑﯽ ﻧﮑﻨﯿﻢ. ﺳﻮﺍﻝ ﻣﻦ ﺍﯾﻦ ﻫﺴﺖ ■ ﭼﻄﻮﺭ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﯿﺴﯽ ﺷﺮﺍﺏ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﺁﺯﺍﺩ ﮐﺮﺩ!! ﻭ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﺤﻤﺪ ﺣﺮﺍﻡ؟ ﯾﻌﻨﯽ ﺧﺪﺍ در ﺯﻣﺎﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﯿﺴﯽ ﻧﻤﯿ‌‌‌‌ﺪﺍﻧﺴﺘﻪ ﮐﻪ ﻣﺸﺮﻭﺏ ﭼﯿﺰ ﺑﺪﯾﺴﺖ؟ ﻭ ﯾﮏ ﺩﻓﻌﻪ ﻧﻈﺮﺵ ﻋﻮﺽ ﺷﺪﻩ؟ ﻣﮕﺮ میﺷﻪ ﺧﺪﺍ ۲ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺟﺪﺍ ﺻﺎﺩﺭ ﮐﻨﻪ؟ ﻣﮕﺮ ﻣﯽﺷﻪ ﺩﺭ ﯾﮏ ﺩﯾﻦ ﮐﻪ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﯾﮏ ﺧﺪﺍ ﻫﺴﺖ ﺷﺮﺍﺏ ﻣﻘﺪﺱ ﺑﺸﻪ ﻭ ﺩﺭ ﺩﯾﻦ ﺩﯾﮕﺮ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﻫﻤﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﺷﻼﻕ ﺑﺨﻮﺭﯼ؟ ■ ﭼﻄﻮﺭ ﮔﻮﺷﺖ ﺧﻮﮎ ﺩر ﯾﮑﯽ ﺁﺯﺍﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ؟ ■ ﭼﻄﻮﺭ ﺩﺭ ﯾﮑﯽ ﻣﯿﺸﻮﺩ ۴ ﺗﺎ ﺯﻥ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺩﯾﮕﺮﯼ یکی؟؟ ■ ﭼﻄﻮﺭ ﺩﺭ ﯾﮑﯽ ﻫﺮ ﯾﮏ ﺷﻨﺒﻪ ﻣﻠﺖ ﺑﻪ ﻓﮑﺮ ﺧﺪﺍ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻫﺮ ۴ ﺳﺎﻋﺖ ﺑﻪ ۴ ﺳﺎﻋﺖ؟؟ ■ ﭼﻄﻮﺭ ﺩﺭ ﯾﮑﯽ ﻣﻮﯼ ﺯﻥ ﺩﯾﺪﻧﺶ ﺣﺮﺍﻡ ﻭ ﺩﺭ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻣﻬﻢ ﻧﯿﺴﺖ؟؟ ✅پاسخ شبهه: 👇👇👇 1⃣ همان‌طور که می‌دانيد در شريعت اسلام شراب حرام است و آيين اسلام همان آيين ابراهيم حنيف است. آيين ابراهيم حنيف ـ عليه‌السلام ـ پيش از يهوديت و نصرانيت بوده، و آنان نيز تابعي از آن آيين حنيف بوده‌اند. بنابراين گوشت خوک و خوردن مسکرات در آئين يهود و مسيحيت نيز حرام بوده است. و اين حکم در تمامي اديان الهي که از تحريف بشر مصون مانده باشند جاري است. 2⃣ در اثر تحريفات، تغييراتي در آيين آن‌ها داده شده است که ربطي به اصل دين ندارد. چنان چه گفته‌اند ـ پولس خوردن گوشت خوک وشراب را بر مسيحيان حلال کرد وگرنه در اصل آيين آنها حرام بوده است.[۱] 3⃣ اينکه امروزه در برخي اديان شراب را حلال شمرده.اند نشانه تحريف آنهاست، که در اديان الهي به دست بشر صورت گرفته است.[۲] 4⃣ از بين مبلغان و مروجين مسيحيت، پولس موقعيت ويژه‌اي دارد؛ که براي ترويج مسيحيت بين غيريهوديان امپراطوري روم، دو کار و در حقيقت دو تحريف عمده در مسيحت انجام داد: اولا: از نظر عقيدتي، مسيحيت را چنان تغيير داد که پذيرش آن براي مشرکان امپراطوري روم آسان شد. ثانياً: مسيحيت را ازنظر عمل آسان گردانيد؛ زيرا براي غير يهوديان، عمل به دستورات بسيار پيچيده يهوديت سخت بود، لذا پولس شريعت (حلال و حرام و مکروه و مستحب) را از مسيحيت حذف کرد و ايمان را براي رستگاري کافي دانست.[۳] 5⃣ البته بايد دانست که احکام الهي بر اساس مصالح و مفاسد است. که علت حرمت ذاتي مواردي مثل گوشت خوک و شراب به دليل زيان‌ها و ضررهاي فردي و اجتماعي بر کسي پوشيده نيست. چنان که قرآن کريم نيز به اين معني اشاره دارد.[۴] 6⃣ اما پولس که از تحريف‌کنندگان مسيحيت واقعي و از بنيانگذاران مسيحيت تحريف شده کنونی است براي جلب طرفداران بيشتر صريحا اعلام کرد که ديگر عمل «ختنه» وجوب ندارد، و هم چنين رعايت حلال و حرام در طعام و شراب ضروري نيست.[۵] 7⃣ با توجه به مطالب ذکر شده در مسيحيت واقعي، مثل اسلام شراب حرام است اما در اين زمان که مسيحي ها مشروب مي‌خورند، دينشان تحريف شده است و اينها تابع يک دين منحرف هستند؛ که بدعت‌هاي بسياري وارد آن شده است. 8⃣ لازم به ذکر است که مسأله تحريف مسيحيت در روايات اسلامي نيز ذکر شده است. در روايتي از امام کاظم ـ عليه‌السلام ـ آمده است: «در يکي از بدترين مکان‌هاي جهنم که «سقر» نام دارد نام پنج تن از امم سابق ذکر شده است؛ اين پنج تن عبارتند از: قابيل، نمرود، فرعون، يهود (که قوم بني‌اسرائيل را منحرف ساخته و از دين خارج کرد) و پولس که نصرانيت را به وضعيت کنوني درآورد.»[۶] 9⃣ هم چنين امام صادق ـ عليه‌السلام ـ نيز مي‌فرمايد: «رسولان الهي در زمان خود و پس از خود مبتلا به شيطان‌هايي بوده‌اند که آنان را آزرده و مردم را پس ازآنان گمراه کرده‌اند؛ دو شيطاني که نسبت به عيسي ـ عليه‌السلام ـ چنين کرده‌اند، پولس و مريسا بوده‌اند.[۷] آنچه گذشت مختصري بود از مسيحيت کنوني که به دليل تحريف، شراب و مسکرات را حلال شمرده‌اند. [۱]. طباطبايي، سيد محمد حسين، تفسير الميزان، قم، دفتر انتشارات اسلامي وابسته به جامعه مدرسين، چاپ دوم، ج۳، ص ۲۱۳. [۲]. ر.ک: محلاتي، ذبيح الله، در مضرات شراب ـ ترياک ـ قمار و موسيقي، تهران، جاودان، ۱۳۷۲. [۳]. رضواني، علي اصغر، نگاهي به مسيحيت و پاسخ به شبهات، قم، انتشارات جمکران، چاپ اول، ص ۳۷. [۴]. بقره / ۲۱۹. [۵]. جان بي ناس، تاريخ جامع اديان، ترجمه علي اصغر حکمت، تهران، انتشارات آموزش انقلاب اسلامي، چاپ پنجم، ۱۳۷۲ش، ص۶۱۴. [۶]. مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، بيروت، موسسه الوفا، چاپ دوم، ۱۴۰۳ق، ج۸، ص ۳۱۰. [۷]. همان، ج ۱۳، ص ۲۱۲، حديث ۵ 🇮🇷 @samanefin سلام الله علیها ╲\╭┓ ╭⁦🌺🍂 ┗╯\╲