👇👇👇
💢سوال:
🔰آیا زندگی در بهشت فقط برای لذت بردن است یا مانند این دنیا، خلاقیت، هیجان، ابداع، اختراع، تنوع، و... نیز در آنجا وجود دارد؟
✍️پاسخ:
✅ انسان موجودی است که از نظر قابلیت برای برخورداری از کمالات، حد و نهایت ندارد؛ و خداوند تحقق و فعلیت یافتن این کمالات را مشروط به بهکار گیری نیروی عقل و دانش در تمام مراحل حیات و رعایت آن در جزئیات زندگی قرار داده است. کسانی که موفق به آن شوند، بخشی از نتایج و میوه آنرا در این دنیا میچشند، ولی از آنجا که این دنیا ظرفیت و قابلیت ارائه کامل از ثمرات آنرا ندارد؛ بهرهمندی کامل آنرا به عالم دیگری سپرده است؛ زیرا قابلیت و ظرفیت آن عالم بسیار بیشتر از این دنیا است؛ نسبت این دنیا با عالم آخرت مانند نسبت رحم مادر با این دنیا است.
بنابراین بالاترین لذتهای معنوی در بهشت وجود دارد؛ مثلاً چیزی که بیان کردید - یعنی لذت خلاقیت، هیجان، ابداع، اختراع، تنوع شادی و نشاطهای جذاب- آنچه در آخرت از این نوع لذّات وجود دارد بسیار برتر و بالاتر از آن چیزی است که در این دنیا وجود دارد. بر اساس برخی روایات انسانهای کامل در آنجا به درجهای میرسند که صفات الهی در آنها به طور کامل تجلی و ظهور میکند؛ یعنی همانگونه که خداوند حی و قیوم است و حیات دائمی دارد، آنجا نیز به وصف حی و قیوم متصف میشوند.[1] و همانگونه که خداوند خلاق است و هر چه بخواهد خلق میکند، انسان در بهشت نیز اینگونه است.[2]
علاوه بر این، بر اساس آیات قرآن تمام موجودات در آخرت دارای حیات و شعورند.[3] بنابراین عالم آخرت سراسر جوش، خروش، هیجان و نشاطهای جذاب است؛ به گونهای که قابل قیاس با شور و نشاط موجود در این دنیا نیست.
خلاصه اینکه بهشت نتیجه تلاش دنیا است؛ هدف را انسان در دنیا تعقیب میکند و نتیجهاش را در آخرت برداشت میکند. آنچه در تعالیم دینی از ویژگیهای بهشت آمده، حداقلها است که برای بشر قابل درک باشد، وگرنه رضوان الهی بالاتر از تمام نعمتهایی است که امروزه برای بشر قابل درک است.
📚پی نوشت:
[1]. یعنی همانگونه که در مورد خداوند حتی برای یک لحظه بیحالی، چرت زدن و سستی رخ نمیدهد، انسانهایی که به درجات بالای بهشت رسیدهاند نیز دچار چنین حالات نمیشوند و دائما سرحال و پرنشاط هستند.
[2]. «عن رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله فی خبر أهل الجنة: إنّه یأتی إلیهم الملک بعد أن یستأذن منهم للدخول علیهم، فإذا دخل ناولهم کتابا من عند اللّه، فإذا فی الکتاب لکل إنسان یخاطبه به: «من الحیّ القیّوم إلى الحیّ القیّوم، أما بعد فإنّی أقول للشیء «کن» فیکون، و قد جعلتک الیوم تقول للشیء «کن» فیکون فقال صلّى اللّه علیه و آله: فلا یقول أحد من أهل الجنّة لشیء: «کن» إلا و یکون». ابن عربی، الفتوحات، ج 3، ص 295، بیروت، دار الصادر، بیتا؛ صدرالمتالهین محمد بن ابراهیم، تفسیر القرآن الکریم(صدرا)، ج 4، ص 366، قم، بیدار، چاپ دوم، 1366ش.
[3]. و این زندگى دنیا جز سرگرمى بیهوده و بازیچه نیست، و حقّا که خانه آخرت (حتى زمین و آسمان و جماد و نباتش) داراى حیات است (و گویى حقیقت حیات است) اگر میدانستند. «وَ ما هذِهِ الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِیَ الْحَیَوانُ لَوْ کانُوا یَعْلَمُونَ». عنکبوت، 64.
📎 #اعتقادی
🌐منبع: سایت اسلام کوئست
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🔔 خبرگزاری حوزه "سقط جنین در ایران" را بررسی میکند
🎙 «دکتر محسن رضایی آدریانی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم» و «حجتالاسلام سیدمحسن مرتضوی، نویسنده هفت جلد کتاب مجموعه مسائل مستحدثه پزشکی» در این نشست حضور پیدا خواهند کرد.
📌 این نشست، روز پنجشنبه، بیستودوم مهرماه، ساعت ۹ صبح در حوزهنیوز برگزار میشود و خروجی متنی و ویدئویی آن منتشر خواهد شد.
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
@HawzahNews | حوزهنیوز
🔰 آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» گفت:
🔻 اولین و مهمترین مسئله در فقه سیاسی لزوم تشکیل حکومت در هر عصری از اعصار است.
بنظر میرسد میتوان موضوع دین به معنای عام ( اعم از اعتقادات، اخلاق و احکام) را جامعه هم قرار داد. به این معنا که خداوند به دنبال ایجاد جامعهای موحد، ظلم ستیز و... است؛ بر این اساس مانعی بر اینکه شارع در این اوامر دو مطلوب (فرد و جامعه) داشته باشد نیست.
در عالم ثبوت خداوند میتواند حکمی از احکام یا یک امر اعتقادی و اخلاقی را از فرد مطالبه کند.
🔹همچنین در عین حال میتواند همان حکم را از جامعه نیز مطالبه کند. در این صورت جامعه موضوع امر شارع واقع شده است. چنین مطلوبی در میان عقلا نیز در جریان است. ادعای ما این است که در عالم اثبات هنگام رجوع به قرآن کریم با آیات فراوانی مواجه میشویم که متعلق خطاب آنها گروه یا قوم میباشد. آیاتی که در آن کلمات «ناس»، «قوم»، «امت» آمده است دال بر این مطلب میباشند.
🔸مطلوب اصلی خداوند در این آیات وجود جامعهای موحد، متقی، ظلم ستیز و... است؛ از این رو تفکری که دین را امری فردی میداند، با آیات قرآن در تعارض است. دین امری فردی و اجتماعی است که در آیه شریفه «انا ارسلناک للناس رسولا» به صراحت بیان شده است. در آیه مذکور پیامبر رسول برای مردم معرفی شده است. از سوی دیگر اگر امری مطلوب جمع باشد قطعا مطلوب فرد نیز میباشد؛ زیرا جمع متشکل از افراد است. اما عکس قضیه صحیح نیست.
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#بیان_الصدق
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🏴🏴🏴🏴🏴
#حدیث
✳️ تعبیر حضرت امامحسنعسکری علیهالسّلام ازشخصیت حضرت امام زمان(عجلاللهتعالیفرجهالشریف)
❇️ عن أَبي مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ الْعَسْكَرِيَّ (ع): الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يُخْرِجْنِي مِنَ الدُّنْيَا حَتَّى أَرَانِيَ الْخَلَفَ مِنْ بَعْدِي ما أَشْبَهَ النَّاسِ بِرَسُولِ اللَّهِ (ص) خَلْقاً وَ خُلُقاً يَحْفَظُهُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِي غَيْبَتِهِ وَ يُظْهِرُهُ فَيَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً.
✅ حضرت امام حسن عسکری(عليهالسّلام)فرمودند:
سپاس خدایی را که مرا از دنیا نبرد تا اینکه جانشین پس از خود را به من نشان داد و او کسی است که شبیهترین مردم در صورت و سیرت به رسول الله(صلیعلیهوآلهوسلم) است و خداوند متعال در غیبتش نگهدار او است تا این که ظهور میکند و زمین را پس از آن که از ظلم و ستم لبریز شده از عدل و مساوات لبریز میکند.
📚کفایةالاثر، علیبنمحمد خزاز رازی، ص۲۹۵
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
◾️🗞🗞◾️
💢پرسش:
🔰پنهان کاری امام حسن عسکری (ع) درباره امام مهدی (عج) چگونه با وجوب معرفت امام سازگار است؟
✍️پاسخ:
✅امام شناسی در تفکر شیعی از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ زیرا بدون شناخت امام، خدا شناسی و پیامبر شناسی صحیح نیز امکان ندارد؛ چرا که از طریق امام و با ارشاد و راهنمایی او است که می توان به شناخت درستی از خدا و رسول او رسید. از این رو بسیاری از کسانی که از شناخت واقعی امام باز مانده اند در دیگر اصول عقاید خویش به بیراهه رفته اند.
👈شناخت امام به معنای مشاهده و شناخت فیزیکی و چهره به چهره او نیست. بسیاری از افراد بودند که امام زمان خویش را می دیدند، ولی نصیبی از شناخت امام نداشتند. همان گونه که در باره پیامبر نیز بسیاری؛ مانند ابو جهل ها بودند که او را میدیدند و با وی حشر و نشر داشتند، ولی به شناخت پیامبر دست نمی یافتند. در مقابل، فردی همچون اویس قرنی با این که در طول عمر خود یک بار هم پیامبر را مشاهده نکرد.
👈اما از چنان شناختی نسبت به پیامبر برخوردار بود که پیامبر از او تمجید کرد. شناخت امام به معنای شناخت مقام و منزلت او پیش خدا و نقشی است که او در نظام هستی دارد. در این شناخت دیدن امام ضرورت ندارد. امام حسن عسکری (ع) با راهنمائی ها و ارشادات خود و بیان حقایق در باره امام دوازدهم این نوع شناخت را در اختیار مردم و شیعیان قرار داده است.
💢مشاهده پاسخ تفصیلی در لینک زیر:
👇👇👇
https://www.balagh.ir/content/16716
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
🗞🔹🔹🗞
💢پرسش:
🔰از کجا بدانیم وقتی با خدا حرف میزنیم، او میشنود و یا میتواند جواب ما را بدهد؟
✍️پاسخ:
✅دلایل و برهانهایی که وجود خدا را اثبات میکند، همان دلایل نیز همهی صفات کمالی را برای خدا اثبات و هر نقص و عیب را از او نفی کرده و او را منزه از معایب میداند؛ سمیع و شنوا بودن از صفات کمال است؛ در حقیقت کمالی است که سزاوار ذات متعالی خداوند بوده و برای خداوند ثابت است.[1]
💠بنابراین، از نظر عقلی، دلایل قرآنی و روایی، سمیع و شنوابودن خداوند مسلم است و هر کس به وجود خدا مطمئن شده، معنایی ندارد که منکر شنوا بودن او شود.
👈البته گاهی مقصود از شنوا بودن، حرفشنوی، تبعیت و انجام خواسته است؛ ظاهرا آنچه در پرسش آمده به این معنا است؛ در این صورت باید گفت هیچ دلیلی وجود ندارد که خداوند به هر انسانى بفهماند که درخواست او را شنیده و او را مطمئن نماید که خواستهاش را برآورده میکند.
👈طراحی خداوند در خلقت انسانها بر این پایه قرار گرفته که جز پیامبران و اولیای خاص، دیگران نتوانند از عنصر ویژه وحی بهرهمند شوند.
📚 پی نوشت:
[1]. ر. ک: «خدا و صفات ثبوتی و سلبی»، 2330؛ «نام ها و صفات خداوند»، 5898؛ «صفات جلال و جمال»، 10379؛ «صفات ثبوتیه و سلبی خداوند»، 45846.
📎 #اعتقادی
🌐منبع:سایت اسلام کوئست
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق
📚 اطاعت از والدین
💠 سؤال: #اطاعت_از_والدین تا چه حدی شرعاً واجب است؟ آیا در همه امور حتی در زندگی شخصی مثل انتخاب رشته تحصیلی و... هم باید از آنان اطاعت کرد؟
✅ جواب: اطاعت از والدین به خودی خود واجب نیست ولی نباید مخالفت با پدر و مادر، ناراحتی و اذیت قابل توجه آنان را موجب شود مثلاً با اظهار انزجار، راندن و طرد کردن از طرف آنها همراه گردد.
#احکام_حقوق #اطاعت_از_پدر
@Bayanalsidq ¦بیان الصدق