eitaa logo
بیان‌الصدق
131 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
227 ویدیو
115 فایل
کانال بیان الصدق مرکز تحقیقات علوم اسلامی بیان الصدق کانال ما در تلگرام https://t.me/Bayanalsidq صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/mirzskhan_hamed ارتباط با روابط‌عمومی @Bayanalsidq_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 تأثیر دعای پدر و مادر برای آخرت فرزند چقدر است؟ ✍️ پاسخ: ✅ بدون شک دعای پدر و مادر برای آخرت انسان نيز موثر خواهد بود و باعث سعادت اخروی انسان می‌گردد. 🔹 به نظر می‌رسد کثرت رواياتی که درباره اثر دعای والدين در دنيا وارد شده است اين سوال را پيش آورده است. در حالی که اثرات اصلی اعمال در آخرت ظاهر می‌شود و اگر اثراتی در دنيا هم دارد برای تشويق افراد به انجام اين افعال خير است. 👈 امام علی (علیه السلام) می‌فرمايد: الدنيا مزرعة الآخره دنيا کشتزار آخرت است هر عملی که انسان در اين دنيا انجام دهد و يا ديگران برايش انجام دهند در آخرت اثر آن را خواهد ديد. دعای پدر و مادر باعث خواهد شد که زندگی دينی و حتی مادی انسان در اين دنيا نيکو گردد و اعمال نيکی برای آخرت ذخيره کرده و سعادت آن دنيا نيز به دست آورد. 🔸 در روايت آمده است: شخصی به امام صادق عليه السلام عرض کرد: «پدرم به حدّی پير و ناتوان شده که او را برای قضای حاجت، حمل می‌کنم و می‌برم. امام صادق عليه السلام فرمود: اگر قدرت داری، خودت اين کار را انجام بده و خودت بر دهان او غذا بگذار تا اين عمل، سپر آتش فردايت باشد [و تو را به بهشت ببرد]. 🔹 دعای پدر و مادر در حق فرزند يکی از مهم‌ترين اين عوامل سعادت دنيوی و اخروی است که اثرات فراوانی چه در دنيا و چه در آخرت داد. امام صادق عليه السلام فرمود: سه دعاست که رد نمی‌شود و يکی، دعای پدر براي فرزندش است، زمانی که به او نيکی کند. 🔸 همان‌طور که در مقابل اگر کسی موجب نفرين و عقوق والدين قرار گيرد در دنيا و آخرت عقوبتش را می‌بيند درباره عاق والدين در روايات داريم که بوی بهشت را نمی‌شنود. 👈 در مقابل کسی که مهربان به والدين باشد بهشتی خواهد بود: سيد الأبرار يوم القيامه رجل برّ والديه. بهترين نيکوکار در روز قيامت، مردی است که به پدر و مادر خود، نيکی کند. 🔹 امام صادق می‌فرمايد: روز رستاخيز، چيزی مثل سپر آورده می‌شود و در بهشت بر سر مؤمن افکنده گردد و او را داخل بهشت می‌کند و گفته می‌شود که اين، به سبب نيکی به والدين و خويشان و مؤمنان است. 📚 پی‌نوشت: (1). من لا يحضره الفقيه‏، ابن بابويه، محمد بن على‏، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‏، قم،‏ ۱۴۱۳ قمری‏، چاپ: دوم‏، ج ‏۴ ، ص ۳۹۹ 🌐 منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @Bayanalsidq | بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
🏴 سالروز تخریب بقیع به روایت مرحوم آیت‌الله‌العظمی صافی‌گلپایگانی ▪️ عنوان بقعه‌ای از بقاع مدینه طیبه است که حافظ آثار بخش‌های مهمّی از تاریخ صدر اسلام است و در طول چهارده قرن و اندی که از هجرت می‌گذرد همواره یادآور روزهای بزرگی است که هرکدام در معرّفی اسلام و رسالت الهی حضرت رسول اکرم صلّی الله علیه و آله از اسناد مهمّ تاریخ است. پاسداری از این آثار و حفاظت از آنها، پاسداری از مبانی دعوت به توحید و قرآن کریم است. ▪️ امّا افسوس که بیشتر این مشاهد و مقامات را تخریب نمودند. خسـارات بزرگی به تاریخ اسـلام به واسطه‌ی ازبین بردن این اسناد تاریخی وارد شد که جبران‌پذیر نیست و پشتوانه‌های تاریخی دین مبین را ویران نمود. ▪️در دنیای کنونی که دولت‌ها و مردم به حفظ سوابق فرهنگی و مواریث افتخارآمیز خود اهتمام دارند، این مواریث عزیز منهدم گردید و یا نام آنها را عوض نمودند. هیچ امّت و هیچ فرد آگاهی، تاریخِ خود را این‌گونه ضایع نمی‌سازد. ▪️روز هشتم شوّال، روزی است که ویران‌گری‌های این گروه از بقیع شروع شد و مراقد مطهّر و نورانی اهل‌البیت علیهم السّلام را تخریب نمودند و به هویت اسلام عزیز تاختند. لذا لازم است که همه‌ی مسلمانان، اعمّ از شیعه و سنّی و مذاهب مختلف، این روز را جهانی و جنایات آنان را محکوم نمایند و همه با هم تجدید بنای این مشاهد عزیز و احیای سوابق درخشان اسلام را مطالبه نمایند. متن کامل: https://hawzahnews.com/xbJjq @Bayanalsidq | بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
واقعه تلخ تخریب گنبد و بارگاه ائمه بقیع در هشتم شوّال سال ۱۳۴۵ قمری در مدینه و کنار مرقد رسول‌خدا(ص) اتفاق افتاد؛ در حالی که اسناد فراوانی وجود دارد که مسلمانان در طی سده های متمادی نسبت به ساخت گنبد و بارگاه باشکوه در بقیع برای ائمه اطهار(ع) اهتمام داشته‌اند. https://hawzahnews.com/xbJnk @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
📚 تبدیل پول فطریه به کالا 💠 سؤال: آیا می توان به جای پول فطریه، مواد و لوازم مورد نیاز فقیر را برایش تهیه کرده و به او تحویل دهیم؟ ✅جواب: به صورت مذکور کافی نیست؛ اما می توانید از فقیر وکالت بگیرید که پول فطریه را برای او دریافت کرده و کالاهای مورد نیازش را تهیه کنید. @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
📚 غسل با وجود موی مصنوعی 💠 سؤال: آیا غسل و وضوی کسی که جلوی سرش موی مصنوعی گذاشته است، اشکال دارد؟ ✅ جواب: اگر موی مصنوعی به صورت کلاه گیس باشد، باید برای غسل و وضو برداشته شود؛ ولی اگر مو بر پوست سر کاشته شده و مانع رسیدن آب به پوست سر باشد و برداشتن آن ممکن نباشد (یا مستلزم ضرر یا مشقت غیر قابل تحمل باشد)، باید غسل و وضوی جبیره ای انجام شده و بنابر احتیاط، تیمّم نیز انجام شود. @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
🌐 وب سایت کودک و نوجوان به همراه مجموعه کتب، کتاب صوتی و انیمیشن نیکو و نیکان برگرفته از آثار آیت الله العظمی مکارم شیرازی همزمان با سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران، با هدف ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و تبیین معارف اسلامی، رونمایی شد.‌ http://nikoonikan.com @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
❇️ حکایت اشک‌های آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در روز خاکسپاری همسرش چه‌بود؟ ‌‌ ◻️ اشک‌ها و بی‌تابی‌های آیت‌الله جوادی آملی در روز تشییع پیکر همسرشان، فقط یک وداع عاشقانه نبود و در پس آن می‌شد، درس‌های بسیاری را مرور کرد. عالمی که پیش‌ازاین با کتاب "زن در آیینه جلال و جمال"، توانسته بود شأن و منزلت زن را قلم‌فرسایی کند، این بار در وداع با همسرشان، بار دیگر مقام زن و فراتر از آن‌یک همسر را برای همه نمایان کرد. روایت زندگی این عالم بزرگوار و طبعاً شیوه رفتاری حاج‌خانم روحی، قطعاً حاوی نکات ظریفی است که می‌تواند ما را به پاسخ این سؤال نزدیک کند. به همین سبب با حجت‌الاسلام «مرتضی جوادی آملی» فرزند آیت‌الله همراه شده‌ایم تا نیم‌نگاهی داشته باشیم به سبک زندگی مشترک این دو بزرگوار و آنچه ما را بیش‌ازپیش به یک بینش اسلامی و سبک زندگی می‌رساند.👇 https://hawzahnews.com/xbJNQ @Bayanalsidq | بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
✅ اگر کسی دارای باطن خوب باشد، آیا خداوند سرانجام ظاهر او را نیز اصلاح خواهد کرد؟ ✍️ پاسخ: براساس آموزه‌های دینی، لازم است انسان در مسیر خودسازی تمام سعی و تلاش خود را بنماید تا به صورت هماهنگ، هم ظاهر و هم باطن او در مسیر اصلاح باشد. البته اصلاح باطن نسبت به اصلاح ظاهر اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا سعی و تلاش در راستای اصلاح باطن، در بیشتر موارد سرانجام به اصلاح ظاهر نیز خواهد انجامید؛ اما اگر انسان بدون آن‌که به اصلاح باطن خود همت ورزد، تنها به اصلاح ظاهر مشغول شود، باطن او ممکن است روز به روز در سراشیبی سقوط قرار گیرد؛ از این‌رو در روایات متعددی سفارش شده است تا انسان به اصلاح باطن خویش بپردازد: 🔹رسول خدا(ص): «هر انسانی ظاهر و باطنی دارد. هر کسی باطن خود را پاک کند، خداوند ظاهرش را نیز پاک گرداند، و هر کس باطنش را تباه کند، خداوند ظاهرش را تباه می‌کند». 🔸رسول خدا(ص): «هر کس برای خداوند چیزی را مخفی بدارد، خداوند هم آشکارا او را خوشحال می‌کند، و هر کس در نهان خدا را به خشم آورد، خداوند هم آشکارا او را رسوا می‌کند». 🔹امام علی(ع): «هرگاه کسی روابط میان خود و خدا را اصلاح نماید، خداوند نیز روابط میان او و مردم را اصلاح خواهد کرد». 🔸امام صادق‌(ع): «بنده‏ از اظهار کار نیک و پوشاندن کار بد سودی نخواهد برد؛ زیرا هنگامی که به باطن خود مراجعه می‌کند می‌داند که کارش حقیقت ندارد، و خداوند هم می‌فرماید: «بَلِ الْإِنْسانُ عَلی‏ نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ»،انسان حال خود را می‌داند و هر گاه باطن درست شد ظاهر هم درست می‌گردد». 🔹امام صادق(ع): «هر کس ظاهر خود را به گونه‌‌ای نیک جلوه دهد و در صدد فهماندن این موضوع به مردم باشد که خدا او را دوست می‌دارد، ولی در باطن با اعمال زشت خود به مخالفت با خداوند برخیزد، روز قیامت با خشم پروردگارش روبرو خواهد شد». 🔸امام صادق(ع): «فساد ظاهر آدمی از فساد باطن او است، کسی که باطن خود را (از عیوب نفسانی و رذائل اخلاقی) اصلاح کند، خداوند ظاهر او را (از نواقص و عیوب و گرفتاری‌های مادی و صوری)‏ اصلاح می‌کند». 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چهلمین سالروز آزاد سازی خرمشهر مبارکباد. امت شهید پرور ایران توجه فرمایید تا لحظات دیگر خبر بسیار مهمی از جبهه‌های نبرد به اطلاع شما خواهد رسید شنوندگان عزیز توجه فرمایید شنوندگان عزیز توجه فرمایید خونین شهر شهر خون آزاد شد. @Bayanalsidq |بیان الصدق
🔰 آیا صحت دارد که شافعی و حنبلی و مالکی از شاگردان امام جعفر صادق (ع) بوده‌اند؟ ✍️ از ميان رهبران مذهبي اهل سنت، ابوحنيفه (نعمان بن ثابت) (۸۰ ـ ۱۵۰ هـ ق) و مالك بن انس (۹۳ ـ ۱۹۷ هـ ق) در دوران امام صادق (ع)(۸۳ ـ ۱۴۸هـ ق) مي زيسته و محضر ايشان را درك كرده اند، اما محمد بن ادريس شافعي (۱۵۰ـ۲۰۴هـ ق) و احمد بن حنبل (۱۶۴ ـ ۲۴۱) كه تولدشان بعد از شهادت امام صادق(ع) بوده نمي توانند، محضر ايشان را درك كرده باشند، لذا جزء شاگردان بدون واسطه آن حضرت محسوب نمي گردند. درباره ابوحنيفه نقل شده كه وي از شاگردان امام صادق(ع) بوده است.(۱) و در عظمت علمي امام گفته است: "من دانشمندتر از جعفر بن محمد نديده ام."(۲) و در عين حال ايشان در برابر امام صادق ـ عليه السّلام ـ قرار داشته است. مالك بن انس پيشواي فرقه مالكي مي گفت: "مدتي نزد جعفر بن محمد رفت و آمد مي كردم و او را همواره در يكي از سه حالت ديدم، يا نماز مي خواند يا روزه بود و يا قرآن تلاوت مي كرد. و هرگز او را نديدم كه بدون وضو حديث نقل كند. در علم و عبادت و پرهيزكاري، برتر از جعفر بن محمد هيچ چشمي نديده و هيچ گوشي نشنيده و به قلب هيچ بشري خطور نكرده است."(۳) از اين بيان استفاده مي شود كه مالك نيز از محضر امام صادق(ع) استفاده نموده و حديث شنيده است، و جزء شاگردان رسمي و يا غير رسمي ايشان محسوب مي گردد. و در عين حال ايشان نيز در مدينه فتوا مي داد و خود را صاحب رأي و بي نياز از امام (ع) مي دانست. بنابراين برخي از رهبران مذاهب اهل سنت، مانند ابوحنيفه و مالك بن انس، در زمان امام صادق(ع) بوده و برخي ديگر مانند شافعي و احمد بن حنبل بعد از شهادت امام صادق(ع) به دنيا آمده اند. و لكن از آنجايي كه احمد شاگرد شافعي بوده است و شافعي شاگرد مالك بن انس، و مالك ان سخنان را در باره امام صادق ذکر کرده است .پس می توان گفت همه انان از ان حضرت مستقیم یا غیر مستقیم، استفاده علمی کرده اند. 📚 پی‌نوشت ها: ۱. شرح نهج البلاغه، ج ۱۵، ص ۲۷۴، کتابخانه نجفی مر عشی ، قم، ۱۴۰۴ه . ۲ . ذهبي، شمس الدين محمد، تذكرة الحفاظ، بيروت، داراحياء التراث العربي، بي تا، ۱/ ۱۶۶. ۳ . ابن حجر عسقلاني، تهذيب التهذيب، چاپ اول بيروت دار الفكر ،۱۴۰۴ه.ق، ج۱، ص۸۸ حيدر، اسد، الامام الصادق و المذاهب الاربعه، ۱/ ۵۴. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
💠 ویژگی‌ها و شاخصه‌های نظام آموزشی امام صادق (علیه السلام) 🔸 وجود انحرافات فرهنگی و بدعت‌های دینی در عصر امویان لزوم بازنگری در فرهنگ اسلامی، بویژه فرهنگ مذهب تشیع را فزونی بخشیده بود. 🔸 مناسب‌ترین شرایط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مختص عصر امامین صادقین است که فرصتی مناسب را برای انجام فعالیت‌های فرهنگی فراهم آورد. 🔸 امام صادق (ع) از بسترها و زمینه‌های موجود عصر خویش بهره جست و توانست با انجام فعالیت‌های فرهنگی گسترده، نظام فرهنگی جامعه شیعه را طراحی و مدیریت نماید. 🔸 از محورهای مهم فعالیت آن حضرت، طراحی نظام آموزشی منسجم است که مولفه‌های ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. 🌐 مشاهده متن کامل یادداشت: https://www.balagh.ir/content/14911 @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
🏴 جایگاه معنوی‌وعلمی امام صادق علیه‌السلام نزد علمای اهل‌سنت 🔻حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر طبسی: بیست و پنجم شوال المکرم سالروز شهادت رئیس مذهب امام جعفر صادق علیه السلام است. ◻️ایشان در طول زندگی پربرکتشان، از جایگاه بسیار ممتاز و والایی نزد مسلمانان برخوردار بوده‌اند؛ به طوری که هرکس از ایشان سخنی گفته، از شخصیت ایشان به نیکی یاد کرده است. ◻️ در این یادداشت کوتاه به اظهارنظر برخی از بزرگان اهل سنت درباره رئیس مذهب شیعه امام صادق (ع) پرداخته می شود. 🔹 ابوحنیفه: فقیه‌تر از او ندیدم. 🔹شافعی: او مورد اطمینان و ثقه است. 🔹ابوزرعه رازی دمشقی: جعفر علیه السلام با دیگران قابل قیاس نیست. 🔹ذهبی: ایشان یکی از امامان بزرگ و نیکوکار و راستگو و بلند مرتبه است. 🔹ابن حجر عسقلانی: بسیار راستگو، فقیه و امام است. 🔹مصطفی رشدی: او جنگاور و سوارکار میدان دانش ها است؛ بیشتر مردم با وجود اختلاف مذاهبشان، دانش های مختلف را از او نقل کرده اند. متن کامل +‌منابع:👇 hawzahnews.com/xbKDx @Bayanalsidq | بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
🔰 در مورد بدبينی نظر و احاديث اسلام چيست؟ () ✍️ پاسخ: آيات و احاديث متعددي در مورد اين صفت بد وارد شده است و نکات ظريفي در اين باره بيان شده است، البته بيان همه ابعاد آن در پيامک ممکن نيست و فقط به چندنکته اکتفا ميشود. 🗞قرآن مي فرمايد: 🔹(يا اَيُّها الَّذينَ آمنَوا اِجْتَنِبُوا كثيراً مِنَ الظَنِّ اِنَّ بَعْضَ الظنِّ اِثْم وَلاتَجَسَّسُوا وَلا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً، اَيُحِبُّ اَحَدُكُمْ اَنْ يَأكُلَ لَحْمَ اَخيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ، وَاتَّقُوا اللّهَ اِنَّ اللّهَ تَوّاب رحيم؛. 👈اي افراد با ايمان! از بسياري گمانها بپرهيزيد؛زيرا برخي از گمانها گناه (و بي اساس) است؛ در امور مردم كنجكاوي نكنيد و از يكديگر غيبت ننماييد؛ آيا كسي از شما دوست دارد كه گوشت برادر خود را در حالي كه مرده است، بخورد حتماً اين كار را بد وناپسند مي شماريد (غيبت برادر مسلمان همانند اين عمل است) و از مخالفت خدا بپرهيزيد؛ خداوند توبه پذير و رحيم است). 🔰در اين آيه، خداوند جامعه اسلامي را ملزم مي سازد كه سه اصل اخلاقي را به عنوان حقِ لازم كه از لوازم و آثار اخوت اسلامي و برادري ديني است نسبت به يكديگر رعايت نمايند؛ اينك به طور اجمال به اين سه اصل اشاره مي كنيم:. 🔸1. بدگماني و بدبيني نسبت به مسلمانان ممنوع است؛. 🔸2. يك فرد مسلمان نبايد در امور مردم كنجكاوي كند؛. 🔸3. غيبت و بدگويي پشت سر مسلمان حرام است. 💠از آن جا كه اصول ياد شده از مباحث اساسي اخلاق اسلامي هستند و در اصلاح اجتماع نقش مهمي ايفا مي كنند و از پيشوايان بزرگ ما بيانات جالب و شيوايي در اين زمينه وارد شده، شايسته است كه هر كدام را جداگانه مورد بحث و تجزيه و تحليل قرار دهيم. اكنون نخستين اصل يعني (بدگمانى) را مورد بحث قرار مي دهيم. 🔹بدبيني يك حالت رواني منفي است كه شخصيت و احترام و تقوا و پاكي افراد در فضاي فكر و قضاوت دارنده آن، لطمه مي بيند. 🔸افراد بدبين از ميان هزاران نقاط روشن و جلوه هاي خوب زندگي مردم، فقط به نقطه هاي مبهم و تاريك و تيره زندگي آنان، متوجه مي گردند. 🔹همه ما مي دانيم كه جان و مال و آبروي مسلمان محترم و هرگونه تعدي به آن حرام است، ولي در آيه به تعدّي ديگري اشاره نموده و مي فرمايد: حيثيت و آبرو و شخصيت هر مسلمانى، حتي در عالم فكر و پندار و در دايره داوري دروني ما نيز محترم است. هيچ فرد مسلمانى، نبايد بي جهت در درون خود، به حريم شخصيت و پاكي مسلماني با بدبيني وبدگماني و داوري بد، تجاوز نمايد. 🔸به قول يكي از دانشمندان معاصر: حدود امنيتي كه اسلام براي جامعه مسلمانان به وجود آورده، منحصر به جان و مال و آبرو نيست، بلكه علاوه بر اين امنيتهاي سه گانه، امنيت چهارمي را نيز خواستار شده است و آن، امنيت قضاوتهاي ديگران است؛ يعني افراد ديگر را در محيط فكر خود، مورد هجوم افكار و داوريهاي بد و ناروا قرار ندهد؛ احترام و شخصيت مسلمان، علاوه بر مرحله عمل، بايد حتي در محيط افكار ديگران نيز محفوظ بماند. 🔹از اين نظر، اسلام هرگونه بدگماني و بدبيني را كه منجر به لكه دار ساختن شخصيت كسي در محيط فكر و پندار مي شود، تحريم نموده و دستور داده است كه جامعه با ايمان از هرگونه سوءِ ظن نسبت به همديگر بپرهيزند. 🔸پيامبر اكرم در يكي از بيانات شيواي خود به امنيتهاي چهارگانه مزبور اشاره نموده و چنين مي فرمايد:. 🔹(اِنَّ اللّهَ حَرَّمَ عَلَي الْمُسْلِمِ دَمَهُ، وَمالَه وعِرْضَهُ، وَاَنْ يَظُنَّ به سُوءَ الظّنِ) 1 🗞خداوند، تجاوز به خون، مال و آبروي مسلمانان را حرام نموده و هرگز اجازه نداده است كه كسي به يك فرد مسلمان بدگمان شود و حتي در ذهن و فكر خود، به او نسبت ناروا بدهد. 💠اگر امنيتهاي سه گانه، نخست در پرتو حكومتهاي مادي و سازمانهاي اداري تأمين گردد، ولي امنيت از نظر قضاوت مردم، جز در سايه ايمان به خدا عملي نمي شود؛ زيرا حدود حكومتهاي مادي منحصر به ظواهر است و جلوگيري از تجاوزهاي باطنى، از حريم قدرت عوامل مزبور، بيرون مي باشد؛ فقط ايمان به خداست كه مي تواند جلو اين گونه تجاوزها را بگيرد؛ زيرا يك فرد مسلمان ايمان دارد كه خداوند از كارهاي برون و درون او آ گاه است. 📚 پی‌نوشت: 1. المحجة البيضاء، ج 5، ص 268. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
🌐 ابلاغ پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به پاپ 💠 آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در دیدار با رهبر مسیحیان کاتولیک، پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب را به پاپ منتقل کرد. ➖➖➖➖➖ 🔻 آیت الله اعرافی: 🔸 پس از اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی از سفر بنده مطلع شدند به شما سلام رساندند و پیشینه شما و ارتباطتان با آمریکای لاتین را ستوده و برخی از مواضعی که در تلطیف روابط بین اسلام و مسیحیت و دفاع از مظلومان اتخاذ نموده اید را تحسین و تأکید نمودند ما انتظار داریم که شما همچنان در دفاع از مظلومان عالم و بویژه فلسطین و یمن تلاش کنید و مواضع روشن و شفافی داشته باشید. 🔸رهبر معظم انقلاب انتظار دارند که در دفاع از مردم فلسطین اقدام شود و حل آن بر اساس آرای مردم و انتخابات میان همه مردم اصیل و فلسطینیان اعم از پیروان همه ادیان نظام حاکم بر فلسطین شکل بگیرد. ➖➖➖➖➖ 🔻 پاپ فرانسیس: 🔸 سلام مرا به رهبر انقلاب اسلامی ایران و مراجع و بزرگان دینی ایران برسانید؛ ما هم مطالبی که رهبر انقلاب اسلامی می‌گویند را قبول داریم. https://hawzahnews.com/xbL2f @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
فراخوان چهاردهمین جشنواره علامه حلی(ره) تمدید شد طلاب خواهر و برادر زیر ۳۵ سال و اساتید سطح ۱و۲و۳ زیر ۵۰ سال تا پایان خرداد می‌توانند با مراجعه به سایت جشنواره به نشانی www.jhelli.ir در این رقابت علمی ثبت‌نام نمایند. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️ @Bayanalsidq I بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
🔰در مورد بدبينی نظر و احاديث اسلام چيست؟ () ✍️ پاسخ: 💠 ضررهاي بدبيني. 🔹1. نخستين نتيجه بدگمانى، به خود انسان برمي گردد؛ از آن جا كه افراد بدگمان نمي توانند اعمال ديگران را خالي از غرض و آلودگي تصور نمايند، همواره در رنج روحي و درد رواني سختي به سر مي برند و سوز و گداز خيال و پندار، همواره آنان را شكنجه مي دهد. 🔹2. بدبينى، رشته الفت و دوستي را از هم مي گسلد و بر اثر گمان بدي كه انسان به ديگران دارد، همواره آنها را خيانتكار و در ميدانِ دوستى، ناپايدار مي پندارد، ناچار مي شود كه همه گونه روابط خود را با آنها قطع كند؛ از اين رو پيشوايان ما فرموده اند:. 🗞(مَنْ غَلَبَ عَلَيْهِ سوءُ الظَّنِ لَمْ يَترُكْ بَيْنَهُ وَبَيْنَ خَليلٍ صُلْحاً؛ 2 🔹بدگماني بر هر كس كه غلبه كند، هر نوع صلح و صفايي را كه ميان او و دوستان وي برقرار است، از بين مي برد). 🔸3. افراد بد بين هميشه منزوي و گوشه گيرند، و بر اثر رعب و ترسي كه از مردم دارند، هرگز نمي توانند با كسي انس بگيرند؛ از اين رو در روايات، آمده است كه:. 🗞(مَنْ لَمْ يَحْسُنْ ظَنُّهُ اِسْتَوْحَشَ مِنْ كُلِّ اَحَدٍ؛ 3 💠افراد بدبين از همه مردم وحشت دارند). 🔹4. بدبيني آفت بزرگي براي سنجش منطق انسان است؛ بدبيني نوعي اختلال در طرز تفكر و ادراك انسان به وجود مي آورد كه هرگز نمي تواند در موضوعي به صورت خرد پسند و واقع بينانه داوري كند. 🔸5. بدبيني از بيماريهاي سرايت كننده است كه هم نشينان انسان را نيز آلوده مي سازد. 🔹6. بدبيني نه تنها در روح انسان اثر مي گذارد، بلكه براساس ارتباطي كه ميان تن و جان وجود دارد، تن نيز از گزند آن سالم نمي ماند، و به قول دانشمند بزرگ عصر ما دكتر كارل: بدبيني و عادت به انتقاد از همه چيز، حتي از قدرت زندگي نيز مي كاهد؛ زيرا اين عادت منفي رواني روي دستگاه اعصاب (سمپاتيك) و غدد داخلي اثر مي كند و مي تواند مبدأ اختلالات عملي و حتي عضوي شود. 🔸7. بدگمانيهاي بي مورد، به همسر و يا شاگرد مغازه و كارگر و خدمتكار منزل، آنان را به خيانت و جنايت مي كشاند؛ زيرا كنجكاويهاي زياد ارباب و بزرگ خانه و يا شوهر، بر اثر (تداعي معانى) صور و اشباح خيانت و كارهاي زشت را در نظر آنها مجسم مي سازد و فكر خيانت را در دل آنها احيا مي نمايد و به قول برخي از دانشمندان: نوكراني كه مورد سوء ظن آقا هستند و او پيوسته احتمال مي دهد كه آنان به اثاث خانه دستبردي بزنند، چنين نوكراني بالاخره دست به دزدي مي زنند، و به سوي دزدي كشيده مي شوند. 👈از اين رو، در دين مقدس اسلام، تظاهر به غيرتمندىِ بي مورد و افراطي درباره همسر، مذموم شمرده شده است؛ زيرا چه بسا افراد پاكي را به ناپاكي بكشاند و درستكار را به نادرستي دعوت نمايد؛ چنان كه علي(ع)فرموده است:. 🗞(ايّاكَ وَالتَّغايرَ في غَيْرِ مَوْضِعِه فَاِنَّ ذلِكَ يَدعُوا الصَّحيحة اِلَي السُّقم والبريئةَ اِلَي الرَّيبِ؛ 4 💠اظهار غيرتهاي بي مورد، زنان پاك را به ناپاكي و زنان بي گناه را به سوي گناه دعوت مي كند). 📚 پى‌نوشت‌ها:‌ 2. غرر الحكم، ص 697. 3. همان، ص 712. 4. همان، ص 152. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
✅ چرا امام رضا (علیه السلام) را امام رئوف می‌نامند!؟ ✍️ پاسخ: یکی از القاب حضرت ثامن الحجج، علی بن موسی الرضا(ع) لقب رئوف است. چنان‌چه در زیارت‌نامه آن حضرت می‌خوانیم: «السَّلَامُ‌ عَلَی‌ الْإِمَام الرَّءُوف‌ سلام بر امام رئوف». در توضیح این واژه باید بدانیم که رأفت یک نوع شدت در رحمت می‌باشد. در واقع هر چند بین دو واژه رأفت و رحمت، قرابت و نزدیکی در معنا وجود دارد؛ اما در بررسی دقیق لغوی این دو به یک معنا نبوده و فرقی ظریف بینشان وجود دارد. ▫️مرحوم مصطفوی در کتاب «التحقیق» خود فرق بین رأفت و رحمت را این‌گونه بیان می کند: «رأفت، عطوفت، لطف و رحمت خالص و شدید است یعنی لطف و رحمتی است که وقوع درد و ناراحتی را برنمی تابد هر چند آن درد و ناراحتی به مصلحت فرد باشد؛ اما رحمت، صرف عطوفت و مهربانی کردن است مهربانی کردنی که گاهی با درد و ناراحتی فرد نیز همراه است مانند لطف و رحمت یک جراح به یک بیمار علاقه مند به بهبودی. بنابراین «رأفت» مرحله ای دقیق تر و بالاتر از «رحمت» است، و هرگز در مسائل ناخوشایند به کار نمی رود ولی رحمت در امور ناخوشایندی که به خاطر مصلحتی انجام می شود، استعمال می شود. ▪️حال با توجه به روشن شدن معنای رئوف، اگر چه همه اهل بیت(ع) از باب تجلی رأفت حضرت حق، رئوف می‌باشند ولی این رأفت و مهر ورزی در وجود امام هشتم(ع) بروز و ظهور بیشتری دارد و به تعبیر مرحوم علامه طباطبایی: «انسان هنگامی که وارد حرم رضوی(ع) میشود، مشاهده میکند که از در و دیوار حرم آن امام رأفت میبارد. ▪️یکی از مصادیق این رأفت را می‌توان در پاسخی که حضرت به زائرین خود، در قبال زیارت، می‌دهند دانست که در بیانی فرمودند: «مَنْ زَارَنِی عَلَی بُعْدِ دَارِی وَ شُطُونِ مَزَارِی أَتَیْتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِی ثَلَاثِ مَوَاطِنَ‌ حَتَّی‌ أُخَلِّصَهُ‌ مِنْ أَهْوَالِهَا إِذَا تَطَایَرَتِ الْکُتُبُ یَمِیناً وَ شِمَالًا وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ وَ عِنْدَ الْمِیزَان، هر کس مرا زیارت کند روز قیامت در سه جا نزد او خواهم آمد تا از ترس های آن سه جا رهایش سازم: ۱- هنگام پخش شدن نامه اعمال به دست راست یا چپ، ۲- و نزد صراط، ۳- و نزد میزان ▫️امام رضا(ع) در زمان حیات مبارک خویش کانون مهر و عاطفه نسبت به مردم و مظهر عشق و محبت نسبت به آن‌ها بودند و این مهربانی در تک تک زوایای زندگی و برخورد ایشان با آحاد مردم جامعه آن روز به روشنی مشهود است به عنوان نمونه: ◼️«ابراهیم بن عباس» نقل می‌کند: هرگز ندیدم که حضرت رضا (علیه‌السلام) کسی را با سخن خود بیازارد، ندیدم سخن کسی را قطع کند، می‌گذاشت تا حرف او تمام شود؛ هرگز کسی را که قدرت برآوردن حاجت او را داشت رد نمی‌کرد؛ هرگز نزد کسی پای خود را دراز نمی‌کرد، و تکیه نمی‌زد، و هرگز ندیدم سخن درشتی به خادمان خود بگوید، هرگز ندیدم که آب دهان خود را بر زمین بیاندازد و همین طور هرگز ندیدم که با صدای بلند قهقه کند و بخندد بلکه همیشه تبسم می‌کرد. زمانی که به خانه می‌رفت و سفره می‌انداختند تمام خدمت‌گزاران، حتی دربان‌ها را نیز بر سر آن سفره می‌نشاند. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓ چرا امام رضا «ع» حکومت را از مأمون قبول نکردند تا حکومت علوی تشکیل گردد؟ 🔹 در جواب این سوال باید عرض کنم ما ظاهر قضیه را می‌بینیم ولی با مراجعه به تاریخ حقیقت را واژگون می بینیم و به سیاست‌های مکارانه مامون پی می‌بریم. 🔸 در کتابهای تاریخی می خوانیم که مامون نخست پیشنهاد خلافت به امام کرد ولی امام شدیدا از پذیرش آن خود داری کردند مدتها مامون می‌کوشید که امام رضا را قانع گرداند ولی موفق نمی شد. می گویند این کوششها به مدت دو ماه در مرو ادامه یافت که امام همچنان از پذیرفتن پیشنهاد وی امتناع می ورزید . تا سر انجام امام از هر سو زیر فشار قرار گرفت که آنگاه با نهایت اکراه و درحالی که از شدت درماندگی می گریست مقام ولیعهدی را پذیرفت . 🔹 بعد از این مقدمه به سوال شما می پردازیم که چرا امام رضا «علیه السلام » خلافت را قبول نکردند تا حکومت علوی تشکیل گردد و حکومت عباسی پایان پذیرد؟ ▫️در پاسخ دو سوال دیگر مطرح می‌شود : ۱- آیا مامون مقام خلافت را بطور جدی به امام عرضه داشت ۲- در صورت جدی نبودن این پیشنهاد اگر امام جواب مثبت به او می داد و خلافت را می‌پذیرفت مامون چه موضعی را می خواست اتخاذ کند. 🔸 حقیقت آنست که تمام قرائن و شواهد دلالت بر جدی نبودن این پیشنهاد دارند زیرا مامون مردی بود بسیار شیفته و تشنه حکومت تا آنجا که دست به خون برادرش بیالود و برادرش امین را کشت حتی فرماندهان خود و دیگران را نیز به قتل می رسانید و باز برای رسیدن به مقام آن همه شهرها را به ویرانی کشانده بود دیگر قابل تصور نبود که همین مامون بسادگی دست از خلافت بردارد و بیاید به اصرار و خواهش آن را به کسی واگذارد که نه در خویشاوندی مانند برادر به او نزدیک بود نه در جلب اطمینان به پای وزرا و فرمانده اش می رسید. 🔹 آیا می توان ازمامون پذیرفت که تمام فعالیتهایش از جمله قتل برادر همه به خاطر مصالح امت صورت می گرفت و او می خواست که راه خلافت را برای امام رضا «علیه السلام » باز کند؟ 🔸 اگر مامون براستی می خواست امام را بر مسند خلافت مسلمانان بنشاند پس چرا تاکید می کرد که برای رفتن به خراسان از راه کوفه و قم نرود ؟ او بخوبی می دانست که در این دو شهر مردم آمادگی داشتند که شیفته امام گردند. امام بخوبی می دانست که قصد مامون ارزیابی نیت درونی اوست یعنی می خواست بداند آیا امام براستی شوق خلافت در سر می پروراند که اگر اینگونه است هرچه زودتر به زندگیش خاتمه دهد آری این سرنوشت افراد بسیاری پیش از این بود مانند محمد بن محمد بن یحیی بن زید ، محمد بن جعفر ، طاهر بن حسین و دیگران ... 🔹 اصلاً مامون می خواست پیشنهاد خلافت را زمینه ساز برای اجبار بر پذیرش ولیعهدی نماید پس نتیجه می گیریم که مامون هرگز در پیشنهاد مقام خلافت جدی نبود. 🔸 پاسخ سوال دوم : روشن است که اگر امام رضا (ع) در آن شرایط خلافت را می پذیرفت مامون و دیگر عباسیان ساکت نمی نشستند تا نظاره گر اوضاع باشند بلکه در برابر از دست دادن قدرت و حکومت به شدیدترین عکس العمل ها دست می یازیدند. اینکه مامون خلافت را به امام رضا «علیه السلام » عرضه می داشت معنایش آن نبود که خود از هر گونه امتیازی چشم پوشیده باشد و دیگر هیچگونه سهمی در حکومت نمی طلبید بلکه برعکس برای خود مقام وزارت یا ولیعهدی امام را در نظر گرفته بود مامون می خواست امام را بر مسند یک مقام ظاهری و صوری بنشاند و خود در باطن تغزیه گردان صحنه ها باشد. در این صورت نه تنها ذره ای از قدرتش کاسته نمی شد که موقعیتی نیرومند تر هم می یافت. 🔹 مامون در زیرکی نابغه بود و نقشه تفویض خلافت به امام به منظور رهانیدن مقام خود از هر گونه آسیب پذیری طرح شده بود او می خواست از علویان اعتراف بگیرد که حکومتش قانونی است و بزرگترین شخصیت علویان (امام رضا «علیه السلام») را در این بازی و صحنه سازی وارد کرده بود. (۱) 📚 پی‌نوشت: (۱) «زندگی سیاسی هشتمین امام «علیه السلام» جعفر مرتضی حسینی ، صفحه ۱۵۵» @Bayanalsidq | بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
ششمین نشست علمی گروه 📍موضوع: انتخاب موضوع و مدیریت پژوهش در دانش ای میان رشته ای با تاکید بر فقه پزشکی ارائه کننده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدعلی قاسمی مدیرگروه آموزشی_پژوهشی فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین حامد میرزاخان دبیر و پژوهشگر گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام 🏢مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام _ طبقه دوم _ سالن امام خمینی (ره) 🕦زمان: چهارشنبه 25 خردادماه 1401، ساعت 10:30 الی 12 لینک وبینار: Www.markazfeqhi.com/live @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
✅ اینکه خداوند نور آسمان‌ها و زمین است یعنی چه؟ ✍️ پاسخ: بر اساس آیه شریفه «لَیسَ کَمِثْلِهِ شَیءٌ» خداوند شبیه مخلوقاتش نیست و برتر از آن است که بخواهد همچون نور خورشید یا نورهای مصنوعی باشد. برای تبیین آیه مبارکه سوره نور بهترین تبیین حدیثی که از وجود امام رضا (علیه‌السلام) صادر شده که قالب مفسیرین هم با تأسی به آن، آیه را تفسیر کرده‌اند: عباس بن هلال گوید: از امام رضا (علیه‌السلام) درباره «الله نور السموات و الارض» را پرسیدم، فرمود: یعنی هادی اهل آسمان است و هادی اهل زمین. و در روایت بَرقی گفته: هدایت کرد هر که را در آسمان است و هدایت کرد هر که را در زمین است. 🔹غالب مفسرین سنی و شیعه مراد از «نور» در آیه «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» را به معنای «هدایت» و «تدبیر» تفسیر کرده‌اند. در این خصوص، ابن جریر طبری، از برجسته‌ترین مفسران اهل سنت، «نور» را به معنای هدایت‌گر اهل آسمان‌ها و زمین گزارش کرده است. البته طبری این‌گونه تفسیر را به نقل از دیگر مفسران بیان می‌دارد و خود در ادامه، قول دیگری در معنای عبارت نور مطرح می‌کند. به باور او، منظور از نور در آیه، «مدبر آسمان‌ها و زمین» است. 🔸علامه طباطبایی، مفسر بزرگ شیعه، در بیان معنای واژه «نور» می‌نویسد: نور چیزی است که خود برای ما روشن است و هر چیزی دیگری را (که قابل دیدن باشد) روشن می‌کند.علامه در ادامه مراد از نور را خدا می‌داند؛ نور عامی که هر چیزی از آن نور می‌گیرد و روشن می‌شود و این نور، مساوی با وجود هر چیزی بوده و ظهور این نور در نفس خدا و برای غیرش است و این معنای رحمت عام است. 🔹طبری، در جامع البیان به نقل از ابن عباس، زجاج و مجاهد، نور را اداره‌کننده امور آسمان‌ها و زمین گزارش می‌کند. 🔸شیخ طوسی از مفسران شیعه در کتاب التبیان به نقل از ابن عباس و انس ابن مالک منظور از «نور» را هدایت‌گر اهل آسمان‌ها و زمین به آنچه مصلحت آنهاست تعبیر کرده است. 🔹فخر رازی، مفسر سنی مذهب، به جهت سببیت نور برای ظهور اشیاء و اتحاد کلمه نور و هدایت در این معنا، منظور از نور در این آیه را هدایت الهی می‌داند. بر این اساس منظور از «اللَّهُ نُورُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ» همان «الله ذُو نُور السَمَواتِ وَ الْارْضِ» است و معنایی آن «الله هَادِی السَمَواتِ وَ الْارْضِ» خواهد بود. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
💢 آیا ابلیس قبل از رانده شدن از درگاه الهی فرشته بود؟ ✍️ پاسخ: ابتدا به تعریف این واژگان توجه نمایید: 1⃣شیطان: یعنی موجود خبیث و نافرمان. اعم از انسان، جنّ یا جنبندگان دیگر. 2⃣ ابلیس: اسم خاص(عَلَم) می‌باشد که تنها یک مصداق دارد. کسی که در برابر پروردگارش، ادعای استقلال کرد. تفاخر و استکبار نمود و از فرمان مولایش سرپیچی کرد که پیش از رانده شدن از بهشت، «عزازیل» نام داشت. ابلاس؛ یعنی مأیوس شدن و شاید به این اعتبار که ابلیس از رحمت خدا مأیوس شد، این لقب را گرفت. 3⃣فرشته: در نهاد فرشتگان هرگز خلاف حق، چیزی نبوده و همیشه مشغول عبادت و اطاعت پروردگارند. 4⃣ جن: یعنی چیزی که از حواس انسان پوشیده شده است. از آیات قرآن برمی‌آید که جن نیز مانند نوع بشر، دارای اراده و شعور است و مؤمن و کافر نیز دارد؛ مانند انسان زندگی و مرگ و قیامت دارند؛ ازدواج و تولید نسل در میان آنها جریان دارد. 💠برای اثبات اینکه ابلیس از فرشتگان نبود، چند استدلال وجود دارد: 🔹خداوند تعالی فرمود: «ابلیس از [گروه] جن بود» 🔸همچنین فرمود: «ملائکه به هیچ‌وجه خدا را عصیان نمی‌کنند» یعنی هیچ‌یک از ملائکه معصیتی مرتکب نمی‌شوند. برخلاف ابلیس که از فرمان الهی سرپیچی کرد. 🔹در جای دیگر فرمود: «أ فتتخذونه و ذُریته اولیاء من دونی و هُم لکم عدو»یعنی در میان جنیان ذریه و نسل، یا به عبارتی توالد و تناسل وجود دارد و حال آن‌که فرشتگان خلقتشان روحانی است و این قبیل مسائل بین آنها وجود ندارد. 🔸 از امام صادق(علیه‌السلام) پرسیدند: آیا ابلیس از ملائکه است یا جزو سایر موجودات آسمانی است؟ فرمود: «نه از ملائکه است و نه از سایر موجودات آسمانی؛ بلکه او جنّ است،..» 🔹ممکن است کسی بگوید، ابلیس جزو ملائکه است، زیرا خداوند فرموده: «و اذ قلنا للملائکه اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابلیس» ابلیس از سجده کردن استثنا شد و «مستثنی منه» در این جمله، ملائکه است و در نتیجه ابلیس جزو ملائکه می‌شود. 🔸اما باید توجه داشت که استثنا شدن ابلیس از ملائکه، دلالت بر هم‌جنس بودن ابلیس با ملائکه ندارد. نهایت چیزی که از آن فهمیده می‌شود، این است که ابلیس در صف ملائکه و میان آنها بود و مانند فرشتگان مأمور به سجده شد. حتی عده‌ای گفته‌اند: استثنا در این آیه، از نوع استثنا منقطع است؛ یعنی مستثنی منه در جمله وجود ندارد. 🔹در توصیف ابلیس گفته‌اند حدود شش هزار سال خدا را عبادت کرد. پس قرار گرفتن او در صف فرشتگان، امر بعیدی نیست. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
1507464.mp3
12.46M
🎙|درس اخلاق؛ آداب معاشرت در اجتماع 🎬فیلم کامل درس اخلاق روز دوشنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۱ توسط استاد همتیان با موضوع آداب معاشرت در اجتماع-بخش ششم👇 https://hawzahnews.com/xbMr6 @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما