eitaa logo
بیان‌الصدق
131 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
227 ویدیو
115 فایل
کانال بیان الصدق مرکز تحقیقات علوم اسلامی بیان الصدق کانال ما در تلگرام https://t.me/Bayanalsidq صفحه ما در اینستاگرام https://instagram.com/mirzskhan_hamed ارتباط با روابط‌عمومی @Bayanalsidq_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
ششمین نشست علمی گروه 📍موضوع: انتخاب موضوع و مدیریت پژوهش در دانش ای میان رشته ای با تاکید بر فقه پزشکی ارائه کننده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدعلی قاسمی مدیرگروه آموزشی_پژوهشی فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین حامد میرزاخان دبیر و پژوهشگر گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام 🏢مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام _ طبقه دوم _ سالن امام خمینی (ره) 🕦زمان: چهارشنبه 25 خردادماه 1401، ساعت 10:30 الی 12 لینک وبینار: Www.markazfeqhi.com/live @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
✅ اینکه خداوند نور آسمان‌ها و زمین است یعنی چه؟ ✍️ پاسخ: بر اساس آیه شریفه «لَیسَ کَمِثْلِهِ شَیءٌ» خداوند شبیه مخلوقاتش نیست و برتر از آن است که بخواهد همچون نور خورشید یا نورهای مصنوعی باشد. برای تبیین آیه مبارکه سوره نور بهترین تبیین حدیثی که از وجود امام رضا (علیه‌السلام) صادر شده که قالب مفسیرین هم با تأسی به آن، آیه را تفسیر کرده‌اند: عباس بن هلال گوید: از امام رضا (علیه‌السلام) درباره «الله نور السموات و الارض» را پرسیدم، فرمود: یعنی هادی اهل آسمان است و هادی اهل زمین. و در روایت بَرقی گفته: هدایت کرد هر که را در آسمان است و هدایت کرد هر که را در زمین است. 🔹غالب مفسرین سنی و شیعه مراد از «نور» در آیه «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» را به معنای «هدایت» و «تدبیر» تفسیر کرده‌اند. در این خصوص، ابن جریر طبری، از برجسته‌ترین مفسران اهل سنت، «نور» را به معنای هدایت‌گر اهل آسمان‌ها و زمین گزارش کرده است. البته طبری این‌گونه تفسیر را به نقل از دیگر مفسران بیان می‌دارد و خود در ادامه، قول دیگری در معنای عبارت نور مطرح می‌کند. به باور او، منظور از نور در آیه، «مدبر آسمان‌ها و زمین» است. 🔸علامه طباطبایی، مفسر بزرگ شیعه، در بیان معنای واژه «نور» می‌نویسد: نور چیزی است که خود برای ما روشن است و هر چیزی دیگری را (که قابل دیدن باشد) روشن می‌کند.علامه در ادامه مراد از نور را خدا می‌داند؛ نور عامی که هر چیزی از آن نور می‌گیرد و روشن می‌شود و این نور، مساوی با وجود هر چیزی بوده و ظهور این نور در نفس خدا و برای غیرش است و این معنای رحمت عام است. 🔹طبری، در جامع البیان به نقل از ابن عباس، زجاج و مجاهد، نور را اداره‌کننده امور آسمان‌ها و زمین گزارش می‌کند. 🔸شیخ طوسی از مفسران شیعه در کتاب التبیان به نقل از ابن عباس و انس ابن مالک منظور از «نور» را هدایت‌گر اهل آسمان‌ها و زمین به آنچه مصلحت آنهاست تعبیر کرده است. 🔹فخر رازی، مفسر سنی مذهب، به جهت سببیت نور برای ظهور اشیاء و اتحاد کلمه نور و هدایت در این معنا، منظور از نور در این آیه را هدایت الهی می‌داند. بر این اساس منظور از «اللَّهُ نُورُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ» همان «الله ذُو نُور السَمَواتِ وَ الْارْضِ» است و معنایی آن «الله هَادِی السَمَواتِ وَ الْارْضِ» خواهد بود. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
💢 آیا ابلیس قبل از رانده شدن از درگاه الهی فرشته بود؟ ✍️ پاسخ: ابتدا به تعریف این واژگان توجه نمایید: 1⃣شیطان: یعنی موجود خبیث و نافرمان. اعم از انسان، جنّ یا جنبندگان دیگر. 2⃣ ابلیس: اسم خاص(عَلَم) می‌باشد که تنها یک مصداق دارد. کسی که در برابر پروردگارش، ادعای استقلال کرد. تفاخر و استکبار نمود و از فرمان مولایش سرپیچی کرد که پیش از رانده شدن از بهشت، «عزازیل» نام داشت. ابلاس؛ یعنی مأیوس شدن و شاید به این اعتبار که ابلیس از رحمت خدا مأیوس شد، این لقب را گرفت. 3⃣فرشته: در نهاد فرشتگان هرگز خلاف حق، چیزی نبوده و همیشه مشغول عبادت و اطاعت پروردگارند. 4⃣ جن: یعنی چیزی که از حواس انسان پوشیده شده است. از آیات قرآن برمی‌آید که جن نیز مانند نوع بشر، دارای اراده و شعور است و مؤمن و کافر نیز دارد؛ مانند انسان زندگی و مرگ و قیامت دارند؛ ازدواج و تولید نسل در میان آنها جریان دارد. 💠برای اثبات اینکه ابلیس از فرشتگان نبود، چند استدلال وجود دارد: 🔹خداوند تعالی فرمود: «ابلیس از [گروه] جن بود» 🔸همچنین فرمود: «ملائکه به هیچ‌وجه خدا را عصیان نمی‌کنند» یعنی هیچ‌یک از ملائکه معصیتی مرتکب نمی‌شوند. برخلاف ابلیس که از فرمان الهی سرپیچی کرد. 🔹در جای دیگر فرمود: «أ فتتخذونه و ذُریته اولیاء من دونی و هُم لکم عدو»یعنی در میان جنیان ذریه و نسل، یا به عبارتی توالد و تناسل وجود دارد و حال آن‌که فرشتگان خلقتشان روحانی است و این قبیل مسائل بین آنها وجود ندارد. 🔸 از امام صادق(علیه‌السلام) پرسیدند: آیا ابلیس از ملائکه است یا جزو سایر موجودات آسمانی است؟ فرمود: «نه از ملائکه است و نه از سایر موجودات آسمانی؛ بلکه او جنّ است،..» 🔹ممکن است کسی بگوید، ابلیس جزو ملائکه است، زیرا خداوند فرموده: «و اذ قلنا للملائکه اسجدوا لآدم فسجدوا الا ابلیس» ابلیس از سجده کردن استثنا شد و «مستثنی منه» در این جمله، ملائکه است و در نتیجه ابلیس جزو ملائکه می‌شود. 🔸اما باید توجه داشت که استثنا شدن ابلیس از ملائکه، دلالت بر هم‌جنس بودن ابلیس با ملائکه ندارد. نهایت چیزی که از آن فهمیده می‌شود، این است که ابلیس در صف ملائکه و میان آنها بود و مانند فرشتگان مأمور به سجده شد. حتی عده‌ای گفته‌اند: استثنا در این آیه، از نوع استثنا منقطع است؛ یعنی مستثنی منه در جمله وجود ندارد. 🔹در توصیف ابلیس گفته‌اند حدود شش هزار سال خدا را عبادت کرد. پس قرار گرفتن او در صف فرشتگان، امر بعیدی نیست. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
1507464.mp3
12.46M
🎙|درس اخلاق؛ آداب معاشرت در اجتماع 🎬فیلم کامل درس اخلاق روز دوشنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۱ توسط استاد همتیان با موضوع آداب معاشرت در اجتماع-بخش ششم👇 https://hawzahnews.com/xbMr6 @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
✅ رجعت به چه معناست!؟ چگونه می‌توان در زمان رجعت و حکومت حضرت مهدی (عج) حضور داشت؟ ✍️ پاسخ: رجعت به معنای بازگشت است و منظور از آن زنده شدن عده ای از مردگان و بازگشت آنان به دنیا در دوران ظهور حضرت مهدی است مشهور این است که رجعت به کسانی اختصاص دارد که یا از مؤمنان خالص و یا از کافران خالص بوده اند. 🔹احادیث فراوانی از رجعت انبیا، اولیای خدا به ویژه امام حسین(ع)، امام علی(ع) و اهل بیت(ع) به هنگام ظهور امام مهدی(عج) سخن گفته اند. در برخی احادیث به رجعت جمعی از اصحاب خاصّ پیامبر(ص) و امام علی(ع) اشاره شده است. رجعت شهدا نیز مورد تأکید برخی احادیث است. در کنار اینها، از رجعت کافران و منافقان مهم نیز یاد شده است. تمام این موارد را می توان ذیل عنوان مشهور «خالصان در کفر و ایمان» آورد. 🔸بنابراین رجعت مخصوص ائمه نیست بلکه برخی از مؤمنین هم رجعت می کنند در حديث امام صادق(ص) آمده است: هرکس چهل صبحگاه این دعا را بخواند از یاوران حضرت قائم (عج) خواهد بود و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد خدای تعالی او را زنده خواهد کرد تا در رکاب آن جناب جهاد نماید و به شماره هر کلمه از آن هزار حسنه برایش نوشته می شود و هزار کار بد از او محو می‌گردد. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نماهنگ| چمران، سرباز اسلام آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: «ما اگر از دکتر چمران تجلیل میکنیم، در حقیقت از خطّ اسلام و جهاد و مبارزه‌ی برای حاکمیّت قوانین اسلامی با استفاده از شیوه‌های اسلامی داریم تجلیل میکنیم؛ و این همان چیزی است که امروز ملّت ما باید متوجّه به آن باشد و امتحان عمومی ملّت ما این است.» ۱۳۶۰/۰۴/۰۲ @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
💠 تحلیل چهارده خصوصیت ویژه امام جواد (ع) 🔹 قسمت اوّل ✍ سیّد محمّدتقی قادری آخر ماه ذی‌القعدة الحرام سال روز شهادت مظلومانه حضرت امام محمّد تقی (علیه السلام) است. از همین‌رو در این یادداشت چهارده خصوصیت ویژه امام جواد (عليه السلام) به صورت جامع مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. ▫️مولود با برکت ▫️باورپذیر کردن امامت در کودکی ▫️سلوک امام (علیه السلام) در برابر ازدواج سیاسی ▫️سلوک مردمی امام جواد (علیه السلام) ▫️ولایت تکوینی و کرامات امام جواد (علیه السلام) ▫️تلاش فرهنگی در برابر انحرافات فکری ▫️نفوذ در حاکمیت برای حفظ اقلیت شیعه 🌐 مشاهده متن کامل یادداشت: https://www.balagh.ir/content/15314 @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
📌 انتشار بیست و یکمین شماره ماهنامه الکترونیکی علمی_تبیینی صدق بیست و یکمین شماره ماهنامه الکترونیکی علمی_تبیینی صدق (اردیبهشت ماه 1401) منتشر شد. آنچه در این نشریه میخوانید: ✔️شهید و شهادت: شهید دکتر چمران ✔️رجعت و حکومت حضرت مهدی(عج) ✔️وحدت شاه راه اسلام ✔️توسعه ناتو، مشکل اصلی بحران اوکراین است ✔️سیری در سیره و تعالیم امام جواد علیه السلام لینک دانلود مستقیم 👇👇 https://eitaa.com/Bayanalsidq/1889 نشریه الکترونیکی صدق آماده پذیرش مقالات و مطالب علمی طلاب و دانشجویان گرامی می باشد. جهت هماهنگی و ارسال مقاله به آیدی مرکز تحقیقات علوم اسلامی بیان الصدق @Bayanalsidq_ir مراجعه نمائید. @Bayanalsidq ¦بیان الصدق
نشریه الکترونیکی صدق شماره 21 اردیبهشت ماه 1401.pdf
2.44M
📌 انتشار بیست و یکمین شماره ماهنامه الکترونیکی علمی_تبیینی صدق بیست و یکمین شماره ماهنامه الکترونیکی علمی_تبیینی صدق (اردیبهشت ماه 1401) منتشر شد. آنچه در این نشریه میخوانید: ✔️شهید و شهادت: شهید دکتر چمران ✔️رجعت و حکومت حضرت مهدی(عج) ✔️وحدت شاه راه اسلام ✔️توسعه ناتو، مشکل اصلی بحران اوکراین است ✔️سیری در سیره و تعالیم امام جواد علیه السلام نشریه الکترونیکی صدق آماده پذیرش مقالات و مطالب علمی طلاب و دانشجویان گرامی می باشد. جهت هماهنگی و ارسال مقاله به آیدی مرکز تحقیقات علوم اسلامی بیان الصدق @Bayanalsidq_ir مراجعه نمائید. @Bayanalsidq ¦بیان الصدق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرسه در مه -دستگیری جاسوس آمریکا محمود موسوی مجد مستندی از اقدامات جاسوسی توسط محمود موسوی مجد @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✈️نماهنگ | رهبرانقلاب: ملت ما جنايت‌های آمریکا را فراموش نمی‌کند! ⚠️رئيس جمهور آمريكا فرمانده ناوی كه هواپيمای مسافربری ايران را ساقط كرد،مدال داد! 🗓بازنشر به مناسبت ١٢ تيرماه سال۶۷؛ سالروز نابود کردن هواپیمای مسافربری ايران به‌وسیله‌ی شلیک موشک آمريكا 💻 @Khamenei_ir @Bayanalsidq|بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
✅ چرا در احادیث مختلف برتریت عمل یا با فضیلت‌ترین عمل این مقدار متفاوت نقل می‌شود؛ مثلا نماز یا تفکر یا....؟ ✍️ پاسخ: شناخت کلام معصومین علیهم السلام نیاز به دقت زیاد و ممارست خاصی دارد به همین دلیل است که معصومین علیهم السلام عموم مردم را به فقها و علما ارجاع داده‌اند. 🔸 اینگونه احادیث که بیان برتر بودن برخی از اعمال و افضلیت است بر دو نوع می باشد یک نوع بیان جزء از مجموعه است. یعنی مجموعه‌ای از اعمال برترین اعمال و افضل هستند و در هر حدیثی قسمتی و جزئی است این اعمال بیان شده است (مثلا در مجموع بیست عمل برتر از همه اعمال است و همه آنها در یک حدیث وارد نشده و به مناسبت‌های مختلف و به اقتضای شرایط جزء جزء و یکی یکی بیان شده است) 🔹 نوع دیگر به تناسب آثار است. یعنی هر عملی آثار مخصوص دارد و برخی از اعمال در نتیجه و اثر خاص برتر از دیگران می باشد مثلا همه اعمال نیک باعث قرب انسان به خداوند هستند ولی دارای اثرات دیگری هم هستند و این اثرات با یکدیگر متفاوت است مثلا صدقه باعث دوری بلا می‌شود و برترین اعمال در این موضوع می‌باشد یا مثلا صله رحم باعث افزایش عمر می‌شود و هیچ عمل دیگری این مقدار اثر در این موضوع ندارد لذا به عنوان افضل بیان می‌شود. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
🔔 نشست علمی حوزه علمیه و گفت‌وگوی ادیان برگزار می‌شود ◻️ این نشست پنجشنبه ۱۶ تیر، ساعت ۱۳:۱۵ به‌صورت مجازی به آدرس https://vc.miu.ac.ir/mashhad و حضوری در ساختمان مرکزی جامعة المصطفی العالمیه مشهد طبقه اول سالن کنفرانس برگزار خواهد شد. https://hawzahnews.com/xbNmR @Bayanalsidq | بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
💢 چرا انسان خدا را فراموش می‌کند‌؟ ✍️ پاسخ: عوامل متعددی بیان شده که سبب فراموشی یاد خدا در انسان می‌گردد: 1️⃣ شیطان یکی از عوامل مؤثر در فراموشی خدا است و در سوره مجادله آیه 19 آمده است: «شیطان بر آنان مسلّط شد و یاد خدا را از خاطر آنها برد، آنان حزب شیطان‌اند! آگاه باشید که حزب شیطان زیان‌کارند.» تمام تلاش شیطان این است که سرمایه‌ی خدا خواهی را از انسان بگیرد و اگر کسی این سرمایه را باخت، خود را از یاد می‌برد. 2️⃣ تعلق به دنیا عامل مهمی در فراموش کردن خداوند است؛ چرا که دنیا با جاذبه‌ها و زرق و برق‌هایش موجبات دل بستگی افراد را فراهم می‌سازد؛ به همین جهت امام علی (ع) فرمود: «به آنچه نزد خدا است جز با بریدن از دنیا نمی‌توان رسید.» 3️⃣ گناه و نافرمانی پروردگار متعال، مانند پرده‌ای است که بین انسان و خدا آویخته می‌شود و موجب خواهد شد که انسان خدا و مبدأ هستی خویش را فراموش کند و از او غافل گردد. چنان‌که نقل شده است مردی از امام رضا (ع) سؤال کرد؛ چرا خدا در پرده است؟ امام فرمود: به دلیل گناه زیادی که اشخاص مرتکب می‌شوند. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @Bayanalsidq | بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
✅ در بیان قرآن چند نوع حجاب داریم؟ ✍️ پاسخ : قرآن سه نوع حجاب را برای انسان لازم می داند: 1️⃣ حجاب پوششی تأکید قرآن برای این نوع از حجاب پوشش بلند است. به طوری که کاملا بدن را بپوشاند. 2️⃣ حجاب گفتاری حجاب گفتاری نوعی از حجاب است که انسان در برخورد با نامحرمان باید رعایت کند. این نوع از حجاب در بیان و ادای کلام است . 3️⃣ حجاب رفتاری به بیان شهید مطهری رفتارهای انسان زبان دارند و انسان باید به شکلی رفتار کند که گویای عمل بد نباشد. گاهی انجام رفتاری محرک تبعاتی به دنبال دارد که از نگاه خداوند حکم گناه و اشتباه را دارد. خودنمایی کردن نوعی از رفتار است که خوشایند نیست و نباید وجود داشته باشد. نماز یکی از جلوه های رفتار نیک در انسان است که خضوع و خشوع او را می رساند. نماز ارزش است و نمازگزار در نزد خداوند محترم است. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بررسی آسیب‌های فضای مجازی بر روابط زوجین 🔹 علت خیانت‌های کاربران در فضای مجازی (۱) ▫️ چه ویژگی‌هایی در این فضای مجازی هست که این افراد را این‌قدر درگیر موضوع روابط عاطفی آنلاین می‌کند و همچنین ویژگی‌هایی که به خصوص زن و شوهرها را به این فضای چالشی می‌برد و آن‌ها را درگیر خود می‌کند چه هست؟ @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
🔰 کدام فراز زیارت جامعه کبیره بر این مطلب دلالت می‌کند که نیازهای خود را می‌توانیم از أئمه اطهار (ع) بخواهیم؟ ✍️ پاسخ: هنگامی که ما معتقد باشیم پروردگار، پیشوایان معصوم ما را جانشینان خود در زمین قرار داده است، طبیعی است که نیازهای خود را بتوانیم از آن بزرگواران بخواهیم تا آنان واسطه فیض خدا شوند. 🔻 فرازهای مختلفی از زیارت جامعه نیز شاهدی بر همین موضوع است که به پاره‌‌ای از آنها اشاره می‌‌شود: 🔹 «وَ رَضیکُمْ خُلَفَاءَ فِی أَرْضِه»؛ و خدا به جانشینی شما در زمین رضایت داد. 🔸 «إِیَابُ الْخَلْقِ إِلَیْکُمْ وَ حِسَابُهُمْ عَلَیْکُم»؛ بازگشت خلق به سوی شما است و حسابرسی آنها نیز بر عهده شما است. 🔹«مَنِ اعْتَصَمَ بکُمْ فَقَدِ اعْتَصَمَ بِالله»؛ آن‌که به شما چنگ بزند در حقیقت به خدا چنگ زده است. 🔸 «مَنْ أَرَادَ اللَّهَ بَدَأَ بکُمْ وَ مَنْ وَحَّدَهُ قَبِلَ عَنْکُمْ»؛ آن‌که به دنبال خدا باشد از شما آغاز می‌‌کند و آن‌که خدا را یگانه می‌‌داند، سخن شما را مورد پذیرش قرار می‌‌دهد. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @Bayanalsidq | بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
📚 حکم نماز و روزه در فاصله بین ترخص و ورودی شهر 💠 سؤال: اگر مسافری در مسیر ورود، به فاصله بین حد ترخص و وطن (یا محل اقامت) برسد، چگونه نماز بخواند و روزه بگیرد؟ ✅ جواب: نماز در فاصله بین حد ترخص* و وطن، تمام است اما در فاصله بین حد ترخص و محل اقامت ده روزه، بنابر احتیاط واجب باید جمع خوانده شود و در هر دو صورت روزه، صحیح نیست مگر آنکه پیش از اذان ظهر، به آنجا وارد شود. *حد ترخص مکانی است که در آنجا اذان شهر شنیده نمی شود. طبق تحقیقات انجام گرفته حد ترخص از آخر شهر حدود ۱۳۵۰ متر می باشد. @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
مُحَمَّدٌ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ: وَلَايَةُ عَلِيٍّ ع مَكْتُوبَةٌ فِي جَمِيعِ صُحُفِ الْأَنْبِيَاءِ وَ لَنْ يَبْعَثَ اللَّهُ رَسُولًا إِلَّا بِنُبُوَّةِ مُحَمَّدٍ ص وَ وَصِيِّهِ عَلِيٍّ ع. ترجمه: حضرت ابو الحسن عليه السلام فرمود: ولايت على عليه السلام در تمام كتب پيغمبران نوشته شده است و خدا هيچ پيغمبرى را مبعوث نسازد، جز بنبوت محمد صلّى اللّٰه عليه و آله و وصيت على عليه السلام (يعنى اقرار باين دو مطلب از طرف خدا بر او واجب است). کافی، ج1، ص 437 @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
✅ اهمیت واقعه غدیر خم از چه بابی است!؟ ✍️ پاسخ: حادثه غدیر فقط یک حادثه خاص تاریخی نیست که در زمان خود واقع شده باشد، بلکه تعیین سرنوشت تمام انسان‌ها در طول تاریخ است. به همین جهت، نوشتن و سخن گفتن از غدیر خم در هر زمان و مکانی بی مناسبت نمی‌باشد. 🔹 عصاره عالم هستی پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) درباره عمومیت غدیر و ابدیت و ماندگاری آن فرمود: «فقولوا باجمعکم... نحن نؤدی ذلک عنک الدانی و القاصی من اولادنا و اهالینا و نشهد الله بذلک «و کفی بالله شهیدا» و انت علینا به شهید؛ سپس همگی بگویید... [ای رسول خدا! این مطالب خطبه غدیر را] از طرف تو به نزدیک و دور از فرزندانمان و فامیل‌هایمان می‌رسانیم، و خدا را بر آن شاهد می‌گیریم. خداوند در شاهد بودن کفایت می‌کند و تو نیز بر این اقرار ما، شاهد هستی.» 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
📽 مستند «سلام فرمانده»👇 https://hawzahnews.com/xbPrM مدت زمان: 40 دقیقه @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
✅ در حدیثی آمده است حضرت امام کاظم (ع) می‌فرماید: «همانا خداوند به شیعیان غضب می‌کند. سپس خداوند به من دستور داد که کدام را انتخاب می‌کنید بین او و آنها؟ من گفتم: به خدا قسم آن‌ها را نجات بدهم از غضب خداوند». مقصود از این حدیث چیست؟ ✍ پاسخ: در روایتی از امام موسی بن جعفر (ع) نقل شده است که ایشان فرمودند: «خداى عزّوجلّ بر شيعه غضب كرد، پس مرا مخيّر ساخت كه يا من و يا آنها فدا شويم، به خدا قسم! من با دادن جان خودم ايشان را حفظ كردم».[۱] 🔻 برای بررسی این روایت توجه به این نکات ضروری است: 1⃣ در مورد متن حدیث؛ اندیشمندان دینی، گفتارهایی در تفسیر این روایت و در بیان علت غضب خداوند بر شیعیان بیان کرده‌‌اند؛ مانند این‌ تفسیر: این غضب یا به این جهت بود که شیعیان تقیّه را ترک کرده و امامت آن امام را آشکار کرده‌اند؛ سپس هارون الرشید مردد ماند بین این‌که شیعیان و تابعان آن امام را بکشد یا این‌که آن امام را زندانی کرده و او را به شهادت برساند. پس امام برای شیعیان خود دعا کرده و بلا را برای خود خواستند، یا این‌که علت غضب را در این بدانیم که شیعیان آن امام را حمایت نکردند و در پیروی از او نیّت خالص و پاک نداشتند.[۲] 2⃣ با این وجود، این روایت به لحاظ سند، چندان قابل اعتماد نبوده و مرسل می‌باشد. بنابراین، نمی‌توان قطعیتی برای صدور این روایت از امام کاظم (ع) قائل شد؛ لذا بر فرض قبول سند این روایت، می‌توان با توضیحاتی که ارائه شد، آن‌را پذیرفت. 📚 پی‌نوشت: [۱]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج ۱، ص ۲۶۰، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق. [۲]. مجلسی، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، محقق و مصحح: رسولی، سید هاشم، ‌ج ۳، ص ۱۲۶، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ دوم، ۱۴۰۴ق. منبع: بلاغ @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
🔰 آیا میثم تمار ایرانی بود؟ او چه سرگذشتی داشت؟ ✍️پاسخ: «میثم بن یحیای تمار»، از بزرگان شیعه و از افرادی است که در راه تشیع خود و محبت امام علی(ع) در اواخر سال 60 هجری به شهادت رسید. او از بردگان زنی از قبیلۀ بنی اسد بود که حضرت علی (ع) او را خریده و آزاد کرد و سپس یکی از یاران مخلص امام علی(ع) و بعد از ایشان از اصحاب امام حسن(ع) و امام حسین(ع) شد. 🔹برده بودن میثم اشاره به این دارد که وی از مردم عجم بوده و برخی از محققان به صراحت وی را ایرانی دانسته اند و این‌ نکته بعید نیست که وی ایرانی باشد. 🔸 امام علی(ع) آیندۀ میثم را از سال‌‌ها قبل به او گوشزد کرده بودند، در روایت آمده است که: روزی امیر المؤمنین (ع) به او فرمود: همانا تو پس از من گرفتار شده و به دار آویخته خواهی شد و چون سومین روز (به دار کشیدنت) شود از سوراخ‌‌هاى بینى و دهانت خون جاری شود که ریشت را رنگین نماید، پس چشم به راه آن خضاب (و رنگین شدن) باش! بدان که تو بر در خانه «عمرو بن حریث» به دار آویخته خواهى شد، و تو دهمین نفرى هستی که در آن‌‌جا به دار آویخته شده و چوب تو (که بر آن به دارت زنند) کوتاه‏‌تر از آنان است. 🔹زمانی که عبید اللَّه بن زیاد والی کوفه شد ؛ دستور داد او را گرفته و به نزدش آوردند، به عبید اللَّه گفتند: این مرد از نیکوکارترین مردمان (و نزدیک‌‌ترین آنان) در نزد على(ع) بود، گفت: واى بر شما این مرد عجمى (چنین بود)؟گفته شد: آرى! 🔸عبید اللَّه به او گفت: خداى تو کجا است؟ میثم گفت: در کمین هر ستم‌کارى است و تو یکى از آن ستم‌کاران هستى، پسر زیاد گفت: تو ای عجمى! به این جرأت رسیده‌‌ای که هر چه خواهى بگوئى! آقایت (على بن ابی طالب) گفته که من با تو چه خواهم کرد؟! 🔹میثم گفت: به من خبر داده که تو مرا (زنده) بر دار می‌‌کشی! و من می‌‌دانم بر چوب کدام درخت و در کجا و چگونه به شهادت می‌‌رسم. 🔸عبید الله امر کرد تا دو دست و دو پاى وى را قطع کردند، اما او با همین وضعیت بر بالاى چوبه دار مشغول به بیان فضائل أمیر المؤمنین (ع) بود، گویا خطیبى است که بر روى چوبه‏‌ها سخن مى‌‏گوید. عبید الله دستور داد تا زبان او را بیرون آوردند و بریدند، سپس شکمش را دریدند تا آن که به شهادت رسید. 🔹و چنین بود که میثم همان طور که امام علی(ع) پیش‌بینی کرده بود به شهادت رسید و شهادت او ده روز قبل از آمدن امام حسین(ع) به عراق بود. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
🏴 امام حسین (علیه السلام): «خداوند متعال بندگان را نیافرید، مگر آنکه او را بشناسند. پس هر گاه خدا را بشناسند، او را عبادت می‌کنند.» 📚 علل الشرایع ؛ ج ۱ ص ۹ @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما
🔰 سفیر تنها ؛ مسلم بن عقیل @Bayanalsidq |بیان الصدق سایت | کانال ایتا | ارتباط باما