eitaa logo
تفسیر راهبردی بینات
23 دنبال‌کننده
11 عکس
4 ویدیو
13 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد سیاست فقه تفسیر راهبردی ارتباط با استاد موحد @bayyenat_44 ارتباط @jenayaat_ad جلسات درس استاد محمد موحد شنبه ها از ساعت ۲۱ آدرس جلسه تهران خزانه ی بخارایی بین فلکه دوم و سوم کوچه صادقیان پلاک ۲ بیت الحسین ع هیات امام جعفر صادق ع
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بینات
✅ وَمَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَٰئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فِي جَهَنَّمَ خَالِدُونَ و کسانی که اعمال وزن شده آنان سبک [و بی ارزش] است، همانانند که سرمایه وجودشان را از دست داده و در دوزخ جاودانه اند.(سوره مبارکه مومنون، آیه103) 💠 کسانی که وزن شده آنان و بی ارزش است همان کسانی هستند که کردند و دیدند. سوال این است که اینان چه چیزی را از دست دادند و ضرر کردند، مالشان را؟ سرمایه شان را؟ چه چیزی را؟ آیه شریفه می فرماید اینان خودشان را از دست دادند و آنچه ضرر کردند خودشان بوده است که باعث شد در جاودانه شوند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/11/26 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
✅ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ پس (در آن روز) هر که اعمالش سنگین و وزین است آنان رستگارانند.(سوره مبارکه مومنون، آیه102) 💠 با توجه به اینکه در آیه شریفه "مَوَازِينُ" جمع است به تعبیری می توان گفت در قیامت ممکن است یک سری از انسانها باشند، از شخصیت ها و اولیاء. یعنی فرد بایکی از این شخصیت ها سنجیده می شود. برای مثال در قیامت از کسی که در گرمای تابستان روزه نگرفته است می پرسند چرا روزه نگرفتی و او می گوید چون هوا گرم بود، خداوند شخصی را با همان شرایط و یا حتی با شرایط سخت تر نشان می دهد و می گوید شرایط او سخت تر بود ولی روزه گرفت. و همین طور افراد با توجه به درجه ای که دارند با شخص دیگری سنجیده می شوند. ✔️گاه افرادی هم هستند که با امیرالمومنین علی (علیه السلام) سنجیده می شوند و ما به عنوان شیعه باید تلاش کنیم که میزان ما اهل بیت (علیهم السلام) باشند و خود را با آنها میزان کنیم. یعنی ما باید اهل بیت (علیهم السلام) باشند، درست است که در و مانند آنها نمی توانیم عمل کنیم ولی در و باید دنباله رو آنها باشیم. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/11/26 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
✅أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ آیا مردم چنین پنداشتند که به صرف اینکه گفتند ما ایمان (به خدا) آورده‌ایم رهاشان کنند و هیچ امتحانشان نکنند؟(سوره مبارکه عنکبوت، آیه 2) ✅إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ بر آنان كه گفتند: پروردگار ما اللّه است و پايدارى ورزيدند، فرشتگان فرود مى‌آيند كه مترسيد و غمگين مباشيد، شما را به بهشتى كه به شما وعده داده شده بشارت است.( سوره مبارکه فصلت، آیه 30) 💠 خداوند می فرماید: کسانی که می گویند، آوردیم، حتما مورد قرار می گیرند. ایمان آوردن یعنی، و انسان این باشد که باید در زمین حاکم باشد یعنی هیچ کس حق ندارد منافع دیگران را نابود کند و اگر کسی سخنش و عملکردش این باشد دشمنان و شیاطین بزرگ در مقابل او می ایستند و او باید در این شرایط باشد و در برابر ظلم کند، و در برابر قدرت های بزرگ را نفی کند تا پیروز و شود. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/11/26 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
. . ✅ أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ آیا چنین پنداشتید که ما شما را به عبث و بازیچه آفریده‌ایم و هرگز به سوی ما بازگردانده نمی‌شوید؟!(آیه 115، سوره مبارکه مومنون) 💠 اکثر مردم بر اساس زندگی می کنند، حسبان، نه گمان است، و نه خیال و نه تعقل. بلکه ، و برای رسیدن به آن برای انسان می کند، خود انسان خیال می کند بر اساس دلائلی کاری را انجام داده است در حالیکه دلیل انجام آن کار این تحلیل ها و فلسفه ها نیست بلکه خواسته و دوست داشته که آن کار را انجام دهد. ✔️بر اساس قرآن کریم و خداوند برای زندگی او هیچ برنامه ریزی نکرده است به همین دلیل برای زندگی اش برنامه ریزی می کند و در واقع آن گونه که نفسش می پسندد زندگی می کند حتی شاید بگوید که ما بیهوده خلق نشده ایم و به سوی خدا باز می گردیم ولی اینگونه نیست و هیچ از این اعتقاد زبانی در زندگی اش دیده نمی شود و او در واقع اش را که اعتقادی به و ندارد نمی شناسد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/11/26 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
. ✅ إلامامُ الصّادقُ (عليه السلام) : فحاسِبوا أنْفُسَكُم قَبلَ أنْ تُحاسَبوا ، فإنَّ أمْكِنَةَ القِيامَةِ خَمْسونَ مَوْقِفا ، كُلُّ مَوقِفٍ مَقامُ ألْفِ سَنَةٍ ، ثُمَّ تَلا هذهِ الآيةَ : «فِي يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِينَ ألْفَ سَنَةٍ» . از نفْسهاى خود حساب بكشيد، پيش از آن كه از شما حساب بكشند؛ زيرا در قيامت، پنجاه موقف [حسابرسى ]است و توقف در هر موقفى هزار سال به درازا مى كشد. امام عليه السلام سپس اين آيه را تلاوت كرد: «در روزى كه اندازه آن پنجاه هزار سال است». 💠 کسانی که در از خود و اعمال خود نمی کنند در دچار حساب های خیلی سخت و سنگین می شوند زیرا حسابرسی نکردن در دنیا باعث جمع شدن اعمال بی حساب و حسابرسی بسیار سخت در آخرت می شود. ✔️ انسان فقط و سرزنش کننده است و این خود انسان است که به اعمال خود باید حساب رسی کند و هر شب در رابطه با کارهایی که در طول روز انجام داده تفکر کند و کارهای خوب و بدش را مرور کند، برای کارهای نیک شکرگزار باشد و از خداوند توفیق بیشتر طلب کند و برای خطاهایش نیز استغفار کند. ✔️انسان برای و پیشرفت خویش می تواند برای حساب رسی اعمال خود کند مثلا برای یک سال آینده برنامه‌ریزی کند که چگونه از خود حساب کشی کند و برای چه کارهایی باید انجام دهد و از چه کارهایی اجتناب کند و در هنگام حسابرسی، خود را با آن تطبیق بدهد که چقدر به آن عمل کرده و چقدر کوتاهی کرده است در این صورت می تواند و خویش را پیدا کند و خود را بیابد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/12/3 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
✅ امیرالمومنین علیه السلام در وصیتش به فرزندش محمد بن حنفیه فرمود: با اراده های آهنین صبر، غمهایی را که بر تو وارد می شوند دور بیفکن. نفس خود را به شکیبایی عادت ده که شکیبایی اخلاقی نیکوست و آن را در ترس ها و اندوه های دنیا که به تو رسیده است به مشقت بیفکن. 📕جهاد با نفس (کتاب جهادالنفس وسائل الشیعه)، شیخ حر عاملی، ترجمه علی افراسیابی، ح ۲۴۸ 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
✅ شیخ صدوق در باب «الاعتقاد فی العقبات التی علی طریق المحشر»، می‌فرمایند: اعتقادنا فی العقبات التی على طریق المحشر انّ لکلّ عقبه منها اسمها اسم فرض وأمر ونهی، فمتى انتهى الإنسان إلى عقبه اسمها فرض وکان قد قصّر فی ذلک الفرض حبس عندها وطولب بحق اللّه فیها، فإن خرج منها بعمل صالح قدّمه أو برحمه تدارکه نجا منها إلى عقبه أُخرى، فلا یزال یدفع من عقبه إلى عقبه، ویحبس عند کلّ عقبه فیسأل عمّا قصّر فیه من معنى اسمها، فإن سلم من جمیعها انتهى إلى دار البقاء فیحیا حیاه لا موت فیها أبداً، وسعد سعاده لا شقاوه معها أبداً، وسکن فی جوار اللّه مع أنبیائه وحججه والصدّیقین والشهداء والصالحین من عباده، وإن حبس على عقبه فطولب بحقّ قصر فیه فلم ینجه عمل صالح قدّمه ولا أدرکته من اللّه عزّ وجلّ رحمه زلت به قدمه عن العقبه فهوى فی جهنم ـ نعوذ باللّه منها. 💠 در قیامت عقباتی وجود دارد، هر ای اسم یک ای، و یا ای دارد، وقتی به عقبه‌ای که اسم آن فرض است مثل فرض صلاة می‌رسد، که او در آن فرض کوتاهی کرده است، او را نگه می‌دارند و عملش را مطالبه می کنند اگر یک عمل خوبی انجام داده باشد یا رحمتی که خودش زمینه آن را تدارک دیده باشد، از آن گردنه عبور می کند به سمت گردنه ای دیگر. از عقبه نماز که عبور کرد، می‌رود به عقبه صوم، زکات، حج و جهاد، و همین طور پیوسته از گردنه ای به گردنه ی دیگر فرستاده می شود و در هر گردنه ای نگه داشته می شود و از آن عملی که آن گردنه به اسم آن است ، سوال می شود و می شود، اگر از همه گردنه ها گذشت، به یک و سعادتی که شقاوت ندارد هدایت می‌شود، ودر جوار خدای تعالی و انبیاء و حجت های الهی، شهدا و صالحین آرام می گیرد اگر در یک عقبه‌ای ماند، از عملش مطالبه کردند و نتوانست جواب بدهد و عملی که موجب نجاتش باشد انجام نداده یا یک کاری که اقتضای توجه رحمت خدا به او باشد نکرده باشد، در جهنم می‌کند. به خدا پناه می‌برم. (بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏7، ص:129.) 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/12/3 💯 @bayyenat313
هدایت شده از M S
🔔 کوکب دُری - استاد موحد https://basirat.ir/fa/news/320357
هدایت شده از M S
🎯 فتنه‌انگیزان و فتنه‌سوزان پایگاه بصیرت / محمد عینی‌زاده‌موحد https://basirat.ir/fa/news/320538
هدایت شده از M S
📛 مذاکره با شیطان پایگاه بصیرت / محمد عینی‌زاده‌موحد https://basirat.ir/fa/news/320715
هدایت شده از M S
🔔 سهم فقرا در اموال اغنیا پایگاه بصیرت / محمد عینی‌زاده‌موحد https://basirat.ir/fa/news/320189
هدایت شده از M S
🚦 فلسفه ابتلائات الهی پایگاه بصیرت / محمد عینی‌زاده‌موحد https://basirat.ir/fa/news/320015