eitaa logo
تفسیر راهبردی بینات
23 دنبال‌کننده
11 عکس
4 ویدیو
13 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد سیاست فقه تفسیر راهبردی ارتباط با استاد موحد @bayyenat_44 ارتباط @jenayaat_ad جلسات درس استاد محمد موحد شنبه ها از ساعت ۲۱ آدرس جلسه تهران خزانه ی بخارایی بین فلکه دوم و سوم کوچه صادقیان پلاک ۲ بیت الحسین ع هیات امام جعفر صادق ع
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از M S
🔔 منطق دستیابی به قدرت پایگاه بصیرت / محمد عینی‌زاده‌موحد https://basirat.ir/fa/news/317949
هدایت شده از M S
🎯 نظام عادلانه پایگاه بصیرت / محمد عینی‌زاده‌موحد https://basirat.ir/fa/news/317804
هدایت شده از M S
📛 نظام انسانی توحیدی پایگاه بصیرت / محمد عینی‌زاده‌موحد https://basirat.ir/fa/news/317608
هدایت شده از M S
🔔 هدف انبیاء پایگاه بصیرت / محمد عینی‌زاده‌موحد https://basirat.ir/fa/news/317427
هدایت شده از M S
🎯 تلاوت رهبر الهی پایگاه بصیرت / محمد عینی‌زاده‌موحد https://basirat.ir/fa/publication/1028/3873#content11463
هدایت شده از بینات
✅ در ادامه شیخ صدوق می‌فرمایند؛ وهذه العقبات کلّها على الصراط، اسم عقبه منها الولایه، یوقف جمیع الخلائق عندها فیسألون عن ولایه أمیر المؤمنین والأئمّه من بعده(علیهم السلام) ، فمن أتى بها نجا وجاز، ومن لم یأت بها بقی فهوى، وذلک قول اللّه عزّ وجلّ: ( وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤولون ) ، وأهم عقبه منها المرصاد وهو قول اللّه عزّ وجلّ: ( إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصادِ ). ویقول عزّ وجلّ:وعزّتی وجلالی لا یجوزنی ظلم ظالم، واسم عقبه منها الرحم، واسم عقبه منها الأمانه، واسم عقبه منها الصلاه، وباسم کلّ فرض أو أمر أو نهی عقبه یحبس عندها العبد فیسأل. 💠 « صراطی که روی جهنم است مشتمل بر این است؛ اسم گردنه ای از آن است که در آنجا همه ی خلائق نگه داشته می شوند و سوال می شوند از ولایت امیرالمومنین و وائمه (علیهم السلام)، کسی که ولایت امیرالمومنین و ائمه(علیهم السلام) را داشته باشد پیدا می کند و می کند ولی اگر کسی اعتقاد به ولایت نداشته باشد می کند. و این کلام خداوند است، آنها را نگه دارید که مورد سوال هستند. یکی از مهمترین گردنه ها، گردنه است.(از امام صادق (علیه السلام) راجع به «إن ربک لبالمرصاد» سوال کرده‌اند، فرمود: «قنطرةٌ علی الصراط») یعنی پلی است بر روی صراط. خداوند می فرماید قسم به عزت و جلالم ستم هیچ ستمکاری از من نمی گذرد و این یعنی هیچ ستمکاری از این گردنه عبور نمی کند. یکی از عقبات، مسئله رحم و است، و این یعنی انسان باید نسبت به نزدیکانش آگاه باشد و به آن عمل کند. یکی از عقبات، و یکی از عقبات است و بعد هم می‌گوید هر عقبه‌ای اسم یک واجبی یا فریضه‌ای را دارد. (بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏7، ص: 129.) 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/12/3 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
✅ وَ رَوَى اِبْنُ بَابَوَيْهًِ فِي كِتَابِ مَنْ لاَ يَحْضُرُهُ اَلْفَقِيهُ بِإِسْنَادِهِ إِلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ: أَوَّلُ مَا يُحَاسَبُ اَلْعَبْدُ اَلصَّلاَةُ فَإِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا وَ إِنْ رُدَّتْ رُدَّ مَا سِوَاهَا. در روايت آمده كه پيامبر اكرم (صلّى اللّٰه عليه و آله و سلم)فرمود:«اوّلين چيزى كه بنده از آن بازخواست مى‌شود،نماز است،اگر نماز پذيرفته شد اعمال ديگر قبول مى‌شود،و اگر پذيرفته نشد اعمال ديگر نيز پذيرفته نمى‌گردد.» 💠معنی این روایت این نیست که اگر نماز مورد قبول واقع شود عقبه دیگری برای حسابرسی بقیه اعمال وجود ندارد بلکه بدین معنی ست که و اگر نماز مورد قبول واقع شود تازه نوبت بررسی اعمال بعدی می رسد ولی اگر در گردنه نماز سقوط کند نوبت به بررسی بقیه اعمال نمی رسد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/12/3 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
✅ أمیرالمؤمنین (ع) می فرماید: «إن أمامکم عقبة کئـودا و منازل مهولة لابد من الممر بها والوقوف علیها! فإما برحمة الله نجوتم، و إما بهلکة لیس بعدها انجبار!؛ ای مردم بدانید که در جلوی شما عقبه خسته کننده و کمرشکنی است. و منزلهای ترسناک و وحشتناکی است که به ناچار باید از آن عبور کنید و بر آن وقوف نمائید! پس یا مورد رحمت خداوند قرار می گیرد و نجات پیدا می کنید! و یا به هلاکتی که به دنبالش تدارک و تلافی نیست دچار خواهید بود!» (شرح نهج البلاغه، محمدعبده،طبع مصر،ص ۵۸) 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/12/3 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
✅ وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ ۖ وَيَوْمَ يَقُولُ كُنْ فَيَكُونُ ۚ قَوْلُهُ الْحَقُّ ۚ وَلَهُ الْمُلْكُ يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ ۚ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ و اوست خدایی که آسمانها و زمین را به حق آفرید و روزی که بگوید: موجود باش، آن چیز بی‌درنگ موجود خواهد شد. سخن او حق است و پادشاهی و فرمان عالم روزی که در صور بدمند تنها با اوست و دانای نهان و آشکار است و هم او به تدبیر خلق دانا و (بر همه چیز) آگاه است. (سوره مبارکه انعام، آیه 73) 💠 در بحث ، از نظر قرآن کریم، در پایان دنیا دو بار درصور دمیده می شود. با ، همه ی اهل زمین و آسمان می میرند یا بی هوش می شوند و با ، همه زنده می شوند. ✔️صور اول که ما با و از آن یاد می کنیم در واقع یعنی صور دوم و برپایی قیامت است. صور اول زمینه سازی برای این است که حرکت انسان با نظم صورت بگیرد و آفرینش به هم نریزد. ✔️با حرکت انسان اتفاق می افتد و قیامت بر پا می شود. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/8/25 💯 @bayyenat313
👀 چندی پیش یکی از دوستان با ارسال متن کسی در باره خودارضایی🙈، خواستار توضیح شده بود که در ذیل متن سوال و پاسخی که برایش ارسال کردم می‌آید : 🔻 متن سوال: 🔸 حلال است!! حرمت استمناء (خود ارضایی) از احکام غلط مشهور است که نه آیه ای صریح و نه روایتی صحیح و خدشه ناپذیر که دلالت بر حرمت خودارضایی داشته باشد، وجود ندارد. در زمان ما هم که پیامبر اسلام زنده نیست تا مسلمین، حکم استمناء را از او جویا شوند و تنها قرآن و روایاتی از او به یادگار مانده که بعد از خودش، دیگران به راست یا دروغ به خدا و پیامبر نسبت داده اند که از همین قرآن و روایات هم حرمت قطعی این عمل ثابت نمی شود. از این رو مسلمین هم اگر دلایل این مقاله را صحیح می دانند، می‌توانند با خیال راحت و بدون احساس گناه اقدام به خود ارضایی کنند. البته افراط در آن ممکن است مضراتی در پی داشته باشد. در مقاله هفت صفحه ای فوق که پیرامون حکم ازدواج موقت و خود ارضایی نوشته شده است، از صفحه ۴ تا ۷ مورد توجه بنده است که حرام نبودن خود ارضایی را مختصر و مفید از قرآن و روایات استخراج می کند. : اگر فرضا روایتی صحیح مبنی بر حرمت استمناء وجود داشت باز هم بی ارزش بود چون روایات ظنی الصدور-اند و بنا به آموزه های قرآن، مسلمین حق ندارند مبتنی بر ظن چیزی را حرام کنند خصوصا تحریم مبتنی بر اخبار آحاد! 🔻📜 متن پاسخ : 📔 بخش نخست: سلام مدت زیادی تلگرام نداشتم مطلب شما را تازه دیدم. چند نکته در این‌باره بايد توجه شود : ✍ اول اینکه ارتباط کلامی خدای مهربان با مردم از طریق فرستاده رئوف و مهربان اوست. بنابراین حکم خدا را باید از فرستاده‌اش گرفت. قرآن هم همین را فرموده (۴۴ و ۶۴ سوره نحل، ۷ سوره حشر، ۳۶ احزاب و...) ✍ دوم اینکه بشر در زندگی فردی و اجتماعی خود نیاز به هزاران هزار حکم و قانون و مقررات دارد که همه آنها باید از خدا باشد (مائده ۴۴، ۴۵،۴۷، سوره انعام ۵۷، یوسف ۴۰، ۶۷ و.. ) اما در قرآن کریم تنها حدود ۵۰۰ آیه آمده که برخی احکام را بیان کرده وبقیه را به سنت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله ارجاع داده. مثلا فقط نماز بیش از هزار حکم و قانون دارد که در قرآن نیست که حتی نحوه انجام آن در قرآن نیامده و پیامبر از طرف خدا آن را بیان نموده است. ✍ سوم آنکه دستیابی به این هزاران هزار حکم الهی و استنباط آن از قرآن و سنت نیازمند تخصص است. تخصص در ادبیات عرب، زبان‌شناسی، تاریخ اسلام، حدیث شناسی، سندشناسی، تحقیق در باره راویان حدیث و میزان اعتماد به هریک از آنها، اعتبار سنجی احادیث، اصول استنباط، منطق و.. بدیهی است که همه مردم نمیتوانند به این تخصص‌ها برسند. پس چاره‌ای نیست جز اعتماد به متخصصان این رشته. همچنانکه در سایر تخصص‌ها چنین است مثلا در راه و ساختمان و شهرک‌سازی به مهندسان این رشته‌ها و در بیماری‌ها به متخصصان هر رشته از پزشکی اطمینان می‌کنیم البته بعد از تحقیق و بررسی در باره تخصص و درستی شان. 🔷🔶 حاصل آنکه غیر متخصص حق ندارد در احکام الهی دخالت کند و خودسرانه با دیدن یک آیه یا روایت حکم صادر کند. قرآن در این‌باره می‌فرماید : و من لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الکافرون. (۴۴ مائده) هرکه به آنچه خدا نازل کرده حکم نکند اینان همان کافران هستند. 🔽 ادامه دارد.. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 📝 t.me/Bayyenat_44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat44 واتساپ: https://chat.whatsapp.com/AXsO5bHVxb83n1YBUf7TWB