eitaa logo
تفسیر راهبردی بینات
23 دنبال‌کننده
11 عکس
4 ویدیو
13 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد سیاست فقه تفسیر راهبردی ارتباط با استاد موحد @bayyenat_44 ارتباط @jenayaat_ad جلسات درس استاد محمد موحد شنبه ها از ساعت ۲۱ آدرس جلسه تهران خزانه ی بخارایی بین فلکه دوم و سوم کوچه صادقیان پلاک ۲ بیت الحسین ع هیات امام جعفر صادق ع
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بینات
6⃣3⃣ مکتب سوم در روش تفسیر، است. این مکتب در واقع روایات را حجت نمی داند بلکه اگر در تایید تفسیری که کرده اند روایتی باشد، آن روایت را هم می آوردند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/8 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
7⃣3⃣ در حديث منقولی از امام علی(ع) مبنی بر اینكه خداوند كلام خود را سه قسمت كرده، آمده است: «ان اللَّه قسم كلامه ثلاثة أقسام فجعل قسما منه يعرفه العالم و الجاهل و قسما لايعرفه الا من صفی ذهنه و لطف حسه و صح تمييزه و شرح صدره للإسلام و قسما لا يعرفه الا اللَّه و أمنائه و الراسخون فی العلم» 💠 اولین قسم. بر اساس اين روايت يك قسمت از كلام الهی را و می‌توانند بفهمند. اين بدان معناست كه كلام قرآن بر اساس نازل شده است و بخشی از آن را همه می‌فهمند؛ مانند خطاب ها و قصه‌های قرآنی و فهم معنای آیات از طریق ترجمه. 💠 دومين قسم از قرآن به گونه ای است که فقط كسانی كه (خالی از حب و بغض و امراض روحی مانند حسادت است)، و (یعنی دقیق و باریک) باشد و خداوند نيز به آنها (صدر محل اندیشه است و هر چه محل اندیشه وسیع تر باشد یعنی قلب بزرگتر است و هر چه قلب بزرگتر باشد تعقل و تفکر بالاتر است) داده باشد ، آن قسم را می فهمند. 💠 سومین قسم از آيات را كه لايه‌های پنهان قرآن هستند تنها و كه (ص) و (ع) هستند، درك می‌كنند. فهم اين گروه بالاترين فهم است و معرفتشان به حد اعلی است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/8 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
8⃣3⃣ امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند :خداوند قرآن را در سه بخش قرار داده است یک بخش را همه می فهمند، بخشی را علمای خاص و بخش دیگر را خداوند و راسخان در علم. این تقسیم بندی می تواند تقسیم آیه ای داشته باشد و هم تقسیم بندی به این صورت که آیات قرآن کریم دارای سطوح مختلفی است. یک ظاهری دارد که همه ممکن است بفهمند و یک سطحی دارد که علما با آن ویژگی های ذکر شده می فهمند و یک سطح دیگری دارد که فقط خداوند و راسخان در علم که پیامبر (ص)و امامان (ع) هستند، درک می کنند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/8 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
9⃣3⃣ پیرامون فهم قرآن کریم سه دیدگاه وجود دارد یک دیدگاه که ها هستند معتقدند و می گویند همه ی آیات قرآن را می فهمیم و نیاز به مبین و تفسیر نداریم. دیدگاه دوم ها هستند که خود شامل دو گروهند، گروهی می گویند ما هیچ چیز از معنا و آیات قرآن نمی فهمیم و گروه دیگر نیز می گویند ما نصوص را ممکن است بفهمیم و نیاز به روایات نداشته باشیم ولی اکثر آیات قرآن ظاهرند( یعنی چند معنا از آنها برداشت می شود ولی یک معنا ظهور پیدا می کند) و این معنای ظاهری نیز برای ما حجت نیست و تا اینکه معصوم تایید یا تبیین کند. دیدگاه سوم دیدگاه است که در کلام امیرالمؤمنین علی علیه السلام آمده است. حضرت می فرمایند خداوند قرآن را در سه بخش قرار داده است، یک بخش را همه می فهمند بخشی را علمای خاص و بخش دیگر را خداوند و راسخان در علم. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/8 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
0⃣4⃣ ۱. آیات و روایاتی که مربوط به می باشد. حتی برخی آیات کسانی را که در قرآن تدبر نمی کنند، توبیخ می کنند. ✅ أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ ۚ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا آیا در قرآن از روی فکر و تأمل نمی‌نگرند؟ و اگر از جانب غیر خدا بود در آن اختلافی بسیار می‌یافتند. (آیه ۸۲ سوره مبارکه نساء) ✔️ به معنای است. وقتی مطلبی را می خواهیم کاملا بفهمیم موشکافی می کنیم و گویی مطلب را زیر و رو می کنیم تا معنا و مفهوم مطلب را بفهمیم دعوت به تدبر در قرآن نیز به این معنی است که قرآن قابل درک و فهم است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/15 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
1⃣4⃣ ۲. وجود در کنار خطاب های خصوصی نشان دهنده این است که لااقل مخاطب عام باید آیاتی که مربوط به مخاطب عمومی است را بفهمد و این یعنی قرآن قابل درک و فهم است و این گونه نیست که نشود از قرآن چیزی را فهمید. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/15 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
2⃣4⃣ ✅ وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّهُمْ يَقُولُونَ إِنَّمَا يُعَلِّمُهُ بَشَرٌ ۗ لِسَانُ الَّذِي يُلْحِدُونَ إِلَيْهِ أَعْجَمِيٌّ وَهَٰذَا لِسَانٌ عَرَبِيٌّ مُبِينٌ و ما می دانیم که آنان می گویند: یقیناً این آیات را بشری به او می آموزد!! [چنین نیست که می گویند، زیرا] زبان کسی که [آموختن قرآن را به پیامبر] به او نسبت می دهید، غیر عربی است و این قرآن به زبان عربی فصیح و روشن است. (سوره مبارکه نحل آیه ۱۰۳) ۳. قرآن خودش را به عنوان معرفی می کند. مبین یعنی روشن شد، آشکار شد. خود قرآن می فرماید روشن است و اگر قابل فهم نباشد این متناقض است به این معنا که روشن است ولی قابل فهم نیست. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/15 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
3⃣4⃣ قرآن کریم در عین اینکه نور است و روشن و قابل فهم، ولی در عمل به اختلاف ها نیاز به تفسیر و تبیین دارد. اگر چه خداوند در این کتاب از زبان و استفاده کرده است اما در عین حال می‌بینیم در برداشت از برخی آیات قرآن کریم وجود دارد و هر کسی یک جوری برداشت می کند پس اینجا یک مفسر رسمی لازم می باشد. ✔️ یعنی صاحب متن خودش کسی را انتخاب کرده باشد تا هر جا اختلاف بود نظر او باشد. ✔️بنابراین در قرآن کریم با این حال که روشن است و طبق ولی چون در فهم برخی آیات اختلاف می شود و این است که برای قرآن، مبین در نظر گرفته شده و خود قرآن معرفی کرده است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/22 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
4⃣4⃣ یکی از دلایلی که نیاز به تفسیر داریم است. ✔️ با اینکه قرآن زبانش و عام است و و در سطح همه هست ولی و مباحثش پیش پا افتاده نیست و مباحث بسیار عمیقی دارد. ✅ امیرالمومنین علی (علیه‌السلام) در خطبه ۱۸ نهج‌البلاغه می فرماید: إِنَّ الْقُرْآنَ ظَاهِرُهُ أَنِیقٌ وَ بَاطِنُهُ عَمِیقٌ لَا تَفْنَی عَجَائِبُهُ وَ لَا تَنْقَضِی غَرَائِبُهُ وَ لَا تُکشَفُ الظُّلُمَاتُ إِلَّا بِه. قرآن ظاهرش زیبا، و باطنش عمیق و ناپیداست، شگفتی هایش تمام نمی شود و غرائبش به پایان نمی رسد، و تاریکی ها جز با قرآن از فضای حیات زدوده نمی شود. ✔️ و برای همین است که یک آدم ساده عامی که تحصیلاتی ندارد وقتی قرآن را می خواند هم از ظاهر و هم از معانی اش استفاده می کند و لذت می برد. و هم یک عارف فیلسوف و دانشمند درجه یک وقتی قرآن می خواند از معانی اش متحیر می شود و این ویژگی خاص قرآن کریم است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/22 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
5⃣4⃣ زمان پیامبر(ص) شخصی مسجد آمد و گفت: «ای پیامبر خدا،به من قرآن بیاموز!» حضرت او را به یکی از یارانش سپرد. آن صحابی نیز دست تازه وارد را گرفت و به گوشهای از مسجد برد، برایش سوره «زلزال» را تلاوت نمود و آن را به او یاد داد تا به این آیه رسید: «فمن یعمل مثقال ذرّة خیراً یره و من یعمل مثقال ذرّة شرّاً یره؛ هرکس ذرهای کار خیر یا شر انجام دهد، آن را خواهد دید.» تازه وارد به فکر فرورفت و از معلم خود پرسید: «آیا این جمله از جانب خداست؟!» معلم پاسخ داد: «آری!» مرد گفت: «بس است! من درس خود را از این آیه فرا گرفتم. اکنون که خدا ریز و درشت کارهای ما را می داند و همه اعمال ما حساب دارد، تکلیفم روشن شد. این جمله برای زندگی من کافی است». وی پس از این سخن خداحافظی کرد و از مسجد خارج شد. صحابی نزد پیامبر(ص) بازگشت و با تعجب گفت: این شاگرد امروز خیلی کم حوصله بود و حتی نگذاشت من بیش از یک سوره کوچک برایش بخوانم و سخنی به این مضمون بر زبان آورد: «در خانه اگر کس است، یک حرف بس است!»پیامبر(ص) فرمود: او به مقام فقاهت و شناخت عمیقی که باید برسد، رسید. (تفسیر نمونه، ج ۲۷، ص ۲۳۲) 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/22 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
6⃣4⃣ إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلًا ثَقِيلًا ما کلام بسیار سنگین (و گرانمایه قرآن) را بر تو القا می‌کنیم.(آیه 5 سوره مزمل) 💠 سوره مزمل جز اولین سوره هایی هست که بر پیامبر نازل شد. این آیه می گوید ما بر تو یک سخن سنگینی را القا کردیم. این یعنی آیات قرآن خیلی عمیق است وقتی خداوند چنین می فرماید چگونه می شود که قرآن نیاز به مبین نداشته باشد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/22 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
7⃣4⃣ لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ جز پاک شدگان [از هر نوع آلودگی] به [حقایق و اسرار و لطایف] آن دسترسی ندارند. (آیه 79 سوره مبارکه واقعه) 💠 معارف قرآن در ام الکتاب هست و به آن جایگاه کسی دسترسی ندارد جز مطهرون. در نتیجه قرآن نیاز به مبین دارد که خدای تعالی معارف را به او داده باشد تا او به جامعه تعلیم دهد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 99/9/22 💯 @bayyenat313