eitaa logo
تفسیر راهبردی بینات
23 دنبال‌کننده
11 عکس
4 ویدیو
13 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد سیاست فقه تفسیر راهبردی ارتباط با استاد موحد @bayyenat_44 ارتباط @jenayaat_ad جلسات درس استاد محمد موحد شنبه ها از ساعت ۲۱ آدرس جلسه تهران خزانه ی بخارایی بین فلکه دوم و سوم کوچه صادقیان پلاک ۲ بیت الحسین ع هیات امام جعفر صادق ع
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بینات
0⃣4⃣1⃣ الهی بودن الفاظ قرآن یعنی کلمات و الفاظ قرآن عینا وحی الهی هست. در چند مقام الفاظ و عبارات قرآن الهی است. ✔️ اول در . ایجاد یعنی از همان ابتدا که قرآن کریم شکل گرفته و ایجاد شده، الفاظ قرآن کریم الهی بوده است. إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ که ما آن را [به زبان] عربی [فصیح و گویا] قرار دادیم تا [در آن] تعقّل کنند (آیه 3 سوره زخرف) این آیه نشان میدهد که در مقام پیدایش و ایجاد، الفاظ و عبارات قرآن الهی بوده، یعنی توسط خود خدای تعالی الفاظ و عبارات قرآن شکل گرفته است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/4/19 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
ادامه ⬅️دوم در إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ این قرآن را ما به عربی فصیح فرستادیم، باشد که شما (به تعلیمات او) عقل و هوش یابید.(آیه 2 سوره یوسف) یعنی علاوه بر ایجاد، نزول و تنزل قرآن هم الهی بوده و خود خدا قرآن کریم را به این شکل و به زبان عربی نازل کرده است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/4/19 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
ادامه ⬅️ سوم در وَكَذَٰلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرَىٰ وَمَنْ حَوْلَهَا وَتُنْذِرَ يَوْمَ الْجَمْعِ لَا رَيْبَ فِيهِ ۚ فَرِيقٌ فِي الْجَنَّةِ وَفَرِيقٌ فِي السَّعِيرِ و بدين گونه قرآن عربى به سوى تو وحى كرديم تا [مردم‌] مكّه و كسانى را كه پيرامون آنند هشدار دهى، و از روز گردآمدن [خلق‌] -كه ترديدى در آن نيست- بيم دهى؛ گروهى در بهشتند و گروهى در آتش.(آیه 7 سوره شوری) این آیه می فرماید القاء این آیات به پیامبر هم توسط خود خدا صورت می گیرد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/4/19 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
ادامه ⬅️ چهارم در وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنا بَعْضَ الْأَقاوِيلِ «44» لَأَخَذْنا مِنْهُ بِالْيَمِينِ «45» ثُمَّ لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتِينَ «46» و اگر پيامبر بعضى گفتارهاى ساختگى را به ما نسبت دهد، قطعاً او را با قدرت (و به قهر) مى‌گرفتيم. سپس رگ قلبش را قطع مى‌كرديم. (سوره مبارکه حاقه) با توجه به این آیه، ابلاغ آیات قرآن کریم، الهی است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/4/19 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
ادامه ⬅️ پنجم در إِنَّ عَلَيْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ که ما خود قرآن را مجموع و محفوظ داشته و بر تو فرا خوانیم.(آیه 17 سوره قیامه) خداوند می فرماید گردآوری و جمع کردن قرآن هم کار اوست. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/4/19 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
ادامه ⬅️ ششم ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا بَيَانَهُ پس از آن بر ماست که (حقایق) آن را بر تو بیان کنیم.(آیه 19 سوره قیامه) خداوند می‌فرماید تبیین آيات قرآن هم بر عهده خود اوست. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/4/19 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
ادامه ⬅️ مقام هفتم إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ همانا ما قرآن را نازل کردیم، و یقیناً ما نگهبان آن [از تحریف و زوال] هستیم.(آیه 9 سوره حجر) خداوند در این آیه با چندین تاکید لفظی می‌فرماید که حفظ قرآن از تحریف هم بر عهده ی خود اوست. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/4/19 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
تشیع- آ6.pdf
394.7K
گذری بر شکل گیری و حضور تشیع در تاریخ اسلام
هدایت شده از بینات
تشیع- آ6.pdf
404K
گذری بر شکل گیری و حضور تشیع در تاریخ اسلام
هدایت شده از بینات
تشیع- آ6.pdf
447.6K
گذری بر شکل گیری و حضور تشیع در تاریخ اسلام ـ اصلاحیه
هدایت شده از بینات
✅ خداوند در قرآن کریم تعدادی ویژگی های مثبت و منفی برای انسان ذکر کرده است. عمدتا چیز هایی است که خداوند به او داده است. مثلا: 💠 فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ پس آن گاه که او را به خلقت کامل بیاراستم و از روح خود در او بدمیدم بر او به سجده در افتید.(آیه 72 سوره ص) نیز مانند: 💠 إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ ۖ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا ما امانت [الهى و بار تكليف‌] را بر آسمانها و زمين و كوهها عرضه كرديم، پس، از برداشتن آن سر باز زدند و از آن هراسناك شدند، و[لى‌] انسان آن را برداشت؛ راستى او ستمگرى نادان بود.(آیه 72 سوره احزاب) ⁉️چرا خداوند در قرآن کریم نقاط منفی انسان را مطرح کرده است؟ ✔️دلیل این کار این است که انسان قابلیت این را دارد که خود را تغییر داده و نقطه ی مقابل آن ویژگی منفی شود. و در واقع به موجودی می توان گفت ظالم که شأن او عادل بودن باشد مثلا به عقرب نمی‌توان گفت ظالم چون اقتضای طبیعت عقرب نیش زدن است و نمی تواند چیز دیگر باشد ولی به انسان می‌توان گفت ظالم چون او می تواند عادل باشد و شأن انسان این است که با شعور و درکی که مبتنی بر عقل باشد عدالت را بشناسد و عمل کند. نقطه ی مقابل جاهل بودن عالم بودن است. نقطه ی مقابل حریص بودن زاهد بودن است. وانسان باید از این ویژگی های منفی خود را نجات داده و به نقطه ی مقابل برسد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/6/6 💯 @bayyenat313
هدایت شده از بینات
✅ از نظر معرفت شناسی و روانشناسی و با توجه به آیات قرآن، در انسان چند، من وجود دارد. ✔️اول یعنی همان من ، یعنی پنداری که انسان از خودش دارد. ✔️دوم یعنی انچه که در ظاهر است و دیگران می بینند. ✔️سوم ✔️و چهارم 💠 انسان باید با تلاش و ریاضت و تربیت، من توهمی و تصنعی را از بین برده و من واقعی خود را با تمام ویژگی های منفی که در قرآن ذکر شده بشناسد. و از اینجاست که سیر و سلوک انسان شروع می شود و باید تلاش کند از من واقعی با تمام آن ویژگی های منفی به من الهی برسد، همان منی که در آن تمام آن ویژگی های منفی به ویژگی های مثبت تبديل شده است و خداوند در رابطه با آن می فرماید: فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ(آیه 72 سوره ص) 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 400/6/13 💯 @bayyenat313