eitaa logo
تفسیر راهبردی بینات
23 دنبال‌کننده
11 عکس
4 ویدیو
13 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد سیاست فقه تفسیر راهبردی ارتباط با استاد موحد @bayyenat_44 ارتباط @jenayaat_ad جلسات درس استاد محمد موحد شنبه ها از ساعت ۲۱ آدرس جلسه تهران خزانه ی بخارایی بین فلکه دوم و سوم کوچه صادقیان پلاک ۲ بیت الحسین ع هیات امام جعفر صادق ع
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ سوره مبارکه حدید آیه 23 لِّكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ این بخاطر آن است که براى آنچه از دست داده اید تأسف نخورید، و به آنچه به شما داده است دلبسته و شادمان نباشید. و خداوند هیچ متکبّر فخرفروشى را دوست ندارد. 💠 امیرالمومنین علی( علیه السلام) درباره این آیه می فرمایند: تمام زهد در میان دو جمله از قرآن است، آنجا که خداوند متعال می فرماید: "این برای آن است که برای آنچه از دست داده اید، غمگین نشوید و به آنچه خدا به شما داده، دلبسته و مغرور نباشید،" بنابراین هرکس بر گذشته تاسف نخورد و به آنچه در دست دارد، دلبسته نباشد، زهد را از هر دو طرف در اختیار گرفته است. (نهج البلاغه، کلمات قصار، کلمه 439) 💯 @bayyenat13
✅ معرفی و نقد جریان به عنوان 3⃣2⃣ و بررسی روایات و ◀️10_ 💠در بحث مهدویت روایات بسیار زیادی از اهل بیت (علیهم السلام) نقل شده است و هیچ موضوع دینی و اسلامی نداریم که تعداد روایاتش به اندازه روایات مهدویت باشد. هزاران روایات در این زمینه آمده است که نشان دهنده اهمیت مهدویت است. 💠 روایات راجع به مهدویت بسیار صریح و روشن از حضرت مهدی، ویژگی های ظاهری ایشان، محل تولد و اینکه فرزند چندم امام حسین (علیه السلام) هستند و چگونه قیام می کنند به تفصیل سخن گفته است و جایی برای سوء استفاده مدعیان دروغین باقی نگذاشته است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/5/5 💯 @bayyenat13
✅ معرفی و نقد جریان به عنوان 4⃣2⃣ و بررسی روایات و ◀️11_ 💠این ادعا که علاوه بر دوازده امام ،دوازده مهدی هم داریم و کار این دوازده مهدی بعد از رحلت امام دوازدهم شروع می شود ادعای بزرگیست و تقریبا هم عرض خود بحث مهدویت و امامت است در نتیجه همانطور که در زمینه مهدویت و امامت روایات بسیار زیاد و مفصلی داریم در این زمینه هم باید صدها روایت وجود داشته باشد که در آنها به وجود دوازده مهدی، بعد از امام زمان اشاره کرده باشد. همانطور که دررابطه با جزئیات زندگی تمامی اهل بیت (علیهم السلام) روایت وجود دارد باید راجع به دوازده مهدی هم همینگونه باشد ولی در کمال تعجب می بینیم که اینگونه نیست و غیر از حدیث وصیت که مطرح میکنند آن هم بطور اجمال و کلی هیچ مبحث روشنی در روایات، راجع به این موضوع نداریم. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/5/5 💯 @bayyenat13
✅ معرفی و نقد جریان به عنوان 5⃣2⃣ و بررسی روایات و ◀️12_ 💠 در روایات آمده است که امام زمان (ارواحنافداه) فرموده اند دو گروه را تکذیب کنید، وقاتون، یعنی کسانی که برای ظهور وقت تعیین کنند و دیگری کسانی که ادعای رویت می کنند و می گویند ما با امام زمان در ارتباط هستیم و یا نماینده و سفیر او هستیم زیرا با شروع غیبت کبری و رحلت چهارمین نائب خاص امام باب نیابت و سفارت بسته شد. 💠 احمد بصری مدعی رویت، نیابت و سفارت امام زمان می باشد در حالی که باب سفارت با شروع غیبت کبری بسته شد، و روایات فراوانی در زمینه ی وجود غیبت صغری و غیبت کبری داریم و تفاوت این دو غیبت در همین است که در غیبت کبری هیچ ارتباطی وجود ندارد و هیچ کس نمی تواند بگوید که من حضرت را می بینم، با او در ارتباط هستم و از طرف او نمایندگی دارم ولی برای خود حضرت هیچ ممنوعیتی وجود ندارد و خود حضرت می تواند پیام یا حکم و یا دستوری بدهد، اما حکمی که بخواهد کسی را مامور کند که برو و این پیام را به دیگران برسان وجود ندارد زیرا در این صورت هرکس دیگری ادعا میکند که امام به او پیامی داده تا به دیگران برساند و کسانی از بزرگان که مشرف شده اند و حضرت را دیده اند هیچ وقت ادعای رویت نداشته اند و اگر کسی متوجه می شد تاکید می کردند تا ما زنده هستیم به کسی نگویید. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/5/5 💯 @bayyenat13
✅ معرفی و نقد جریان به عنوان 6⃣2⃣ و بررسی روایات و ◀️7_ 💠 یکی از ادعاهای احمد اسماعیل، استدلال به رؤیاهایی است که افراد دیده‌اند و به سوی او متمایل شده اند. او می گوید که صدها نفر ، پیامبر اکرم و ائمه و فاطمه زهرا (علیهم السلام) را در خواب دیده اند و فرموده اند که او حق است و غیر او باطل. ⁉️آیا اگر کسی پیامبر و معصومان(علیهم السلام) را در خواب دید واقعا آنان را دیده و خوابش واقعی است یا نه و این که اگر کسی آنان را بنابر واقعی بودن خواب در خواب ببینید و حکمی بگویند حجت است یا نه؟ 1⃣ نظریات مختلفی در این زمینه نقل شده است. از جمع بندی مطالب می توان این گونه نتیجه گرفت که هر چند کسی که دارای اعتقادات درست است و در مورد پیامبر و ائمه آن گونه که بوده اند عقیده دارد اگر آنان را در خواب ببینید رؤیایش حقیقی است و شیطان به شکل آنان مجسم نمی شود، لکن این نمی تواند دلیل بر این باشد که خواب حجت باشد به این معنی که مبدأ برای تشریع حکم شرعی و ثبوت اصلی از اصول شرعی باشد. خواب چون مربوط به عالم دیگر است می تواند دارای تعبیر و تأویل دیگری غیر از ظاهر آن باشد. بنابراین ظاهر آن نمی تواند مورد تمسک و عمل ما باشد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📚1. علامه مجلسي، بحارالانوار، بيروت. 2. محمدي ري شهري،‌ ميزان الحكمه. 3. مازندرانی مولی صالح، شرح اصول کافی، اول. 4. آیه الله جوادی آملی منبع توصیه ها. 5. حاجی نوری، دارالسلام. 💯 @bayyenat13
✅ معرفی و نقد جریان به عنوان 7⃣2⃣ و بررسی روایات و ◀️7_ 💠 2⃣ شیطان هیچ وقت نمیتواند به شکل امام معصوم ظاهر بشود اما مشکل ما اینجاست که اغلب ما امام معصوم ع را ندیده ایم اگر صورت نورانی در خواب ببینیم و صاحب صورت ادعا کنه که من امام زمان- علیه السلام- هستم، چگونه بفهمیم شیطان نیست. چون شیطانی که ادعای ربوبیت کرده، از کجا معلوم که ادعای نبوت و امامت نکند؟ پس اگر کسی در بیداری یکی از معصومین مانند امام زمان- علیه السلام- را ببیند و بعد همان فرد را در خواب ببیند و بشناسد خوابش صحیح است؛ اما اگر صورت ناشناسی را دید و این صورت ناشناس ادعای امامت کرد، تشخیص آن مشکل است؛ چون امام را قبلا ندیده است و شیطان می تواند ادعای دروغین بکند البته او نمی تواند به شکل امام و معصوم در بیاید؛ ولی همانگونه که ادعای ربوبیت کرد، میتواند ادعای امامت هم بکند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📚1. علامه مجلسي، بحارالانوار، بيروت. 2. محمدي ري شهري،‌ ميزان الحكمه. 3. مازندرانی مولی صالح، شرح اصول کافی، اول. 4. آیه الله جوادی آملی منبع توصیه ها. 5. حاجی نوری، دارالسلام. 💯 @bayyenat13
✅ معرفی و نقد جریان به عنوان 8⃣2⃣ و بررسی روایات و ◀️7_ 💠 3⃣ در روایت حسنه ابراهیم بن هاشم وارد شده که امام صادق(علیه السلام) در جواب سائلی که از افسانه خوابِ ابیّ بن کعب سئوال نموده فرمود: «ان دین اللَّه أَعزّ أن یری فی النوم.امر دین عزیزتر و والاتر از این است که بخواهیم با خواب آن را سامان دهیم.» همين طور رسول گرامى اسلام(ص) مى فرمايد: «الرؤيا ثلاثة: بشرى من الله، و تحزين من الشيطان، والذين يحدث به الانسان نفسه فيراه فى منامه؛ خواب و رؤيا سه گونه است. گاهى بشارتى از ناحيه خداوند است، گاه وسيله غم و اندوه از سوى شيطان و گاه مسائلى است كه انسان در فكر خود مى پروراند و آن را در خواب مى بيند؛ وقتی امر خواب بر این مبنا استوار است، چگونه خواب رحمانی را از رویای شیطانی می توان جدا کرد؟ 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📚1. علامه مجلسي، بحارالانوار، بيروت. 2. محمدي ري شهري،‌ ميزان الحكمه. 3. مازندرانی مولی صالح، شرح اصول کافی، اول. 4. آیه الله جوادی آملی منبع توصیه ها. 5. حاجی نوری، دارالسلام. 💯 @bayyenat13
✅ معرفی و نقد جریان به عنوان 9⃣2⃣ و بررسی روایات و ◀️7_ 💠 4⃣برخي براي حجيت بخشيدن به خواب در احكام به روایتی استدلال کرده اند که از پیامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) به ما رسیده است كه حضرت فرموده است: «من رآني في منامه فقد رآني فإن الشيطان لا يتمثل في صورتي ولا في صورة أحد من أوصيائي» هر کس مرا در خواب ببیند، حتما مرا دیده است؛ زیرا شیطان در خواب هم به صورت من یا به صورت یکی از اولیایم، در نمی آید." ولي در پاسخ بايد بگوئيم كه دیدار معصوم در خواب فرع آن است که او را در بیداری دیده باشیم، وگرنه چگونه می توان گفت: آنکه را در خواب دیده معصوم است يعني اين روايت مي فرمايد كه شيطان در قالب و شكل پيامبر و ديگر معصومين نمي تواند ظاهر شود ولي از كجا معلوم كه آني كه در خواب بر ما به اسم پيامبر يا ديگر امامان ظاهر شده است و اين ادعا را دارد، واقعا در ادعاي خود صادق است؟ تشخيص اين امر براي ما كه پيامبر و ديگر ائمه را نديده ايم غيرممكن است، چرا كه هيچ تصور صحيحي از حضرات معصومين(عليهم السلام) در ذهن خود نداريم تا آن را با آنچه در خواب ديده ايم تطبيق دهيم. بنابراين آنچه مسلم است حجیت کلام معصوم است در بیداری و وضع عادی، نه در خواب. برخی ادعای دیدن حضرت را در خواب یا بیداری می‌کنند و یا مدعی می شوند که حضرت را در خواب دیده و حضرت فلان دستور را به آنها داده و ... . آنچه مسلم است این است که و به خودی خود هم موجب ارزش و بزرگی افراد نمی‌باشد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📚1. علامه مجلسي، بحارالانوار، بيروت. 2. محمدي ري شهري،‌ ميزان الحكمه. 3. مازندرانی مولی صالح، شرح اصول کافی، اول. 4. آیه الله جوادی آملی منبع توصیه ها. 5. حاجی نوری، دارالسلام. 💯 @bayyenat13
✅ سوره مبارکه ابراهیم آیه 48 يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ وَ بَرَزُوا لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ روزى كه زمين به غير اين زمين و آسمان‌ها (به آسمان‌هاى ديگر) تبديل شوند و (همه مردم) در پيشگاه خداوند يگانه قهّار حاضر شوند. 💠بررسی دیدگاه فخر رازی حول آیه 48 سوره ابراهیم. دیدگاه اول⬅️ : . 💠 فخر رازی در تفسیر کبیر خود چند دیدگاه را در رابطه با این آیه شریفه مطرح کرده است، دیدگاه اول می گوید منظور از تبدیل زمین به غیر زمین این است که ذات باقی می ماند ولی صفات تغییر می کند. مثل اینکه در یک شخصی سیئات تبدیل به حسنات شود، شخص تغییر نمی کند، در واقع ذات ثابت می ماند ولی صفات و ویژگی ها تغییر می کند. 🔹بنابراین خورشید و ماه و ... هستند ولی متفاوت با آنچه که قبلا بوده اند و تفاوت شان در صفات و ظرفیتشان است. همانطور که انسان هست ذاتش تغییر نکرده است ولی ویژگی هایش تغییر کرده است (اگر معاد جسمانی باشد جسمش تغییر می کند ولی ذاتش که همان روحش است ثابت می ماند.) زمین و آسمانها هم هست ولی ویژگی هایش تغییر کرده است و شکل گرفته است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/5/12 💯 @bayyenat13
✅ سوره مبارکه ابراهیم آیه 48 يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ وَ بَرَزُوا لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ روزى كه زمين به غير اين زمين و آسمان‌ها (به آسمان‌هاى ديگر) تبديل شوند و (همه مردم) در پيشگاه خداوند يگانه قهّار حاضر شوند. دیدگاه فخر راضی معمولا بر اساس روایاتی است که از صحابه یا تابعین رسیده است مثلا در زمینه ی دیدگاه اول از ابن عباس نقل می کند : «هی تلک الأرض» زمین جدید همین زمین است «إلا أنها تغیرت فی صفاتها» صفاتش عوض می‌شود «فتسیروا عن الأرض جبالها» کوهها به حرکت در می‌آیند... . 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/5/12 💯 @bayyenat13
✅ سوره مبارکه ابراهیم آیه 48 يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ وَ بَرَزُوا لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ روزى كه زمين به غير اين زمين و آسمان‌ها (به آسمان‌هاى ديگر) تبديل شوند و (همه مردم) در پيشگاه خداوند يگانه قهّار حاضر شوند. 💠بررسی دیدگاه فخر رازی حول آیه 48 سوره ابراهیم. دیدگاه دوم ⬅️ : . 💠 دیدگاه دوم می گوید علاوه بر صفات، ذات آسمانها و زمین تغییر هم می کند. از ابن مسعود نقل شده است : تبدل بأرض كالفضة البيضاء النقية لم يسفك عليها دم و لم تعمل عليها خطيئة . زمین مانند یک نقره‌ی سفید بسیار تمیز می‌شود که خونی در آن ریخته نشده و خطایی در آن انجام نشده ... . 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/5/12 💯 @bayyenat13
✅ صحبت در رابطه با قیامت، آخرت و وقایع آن بیشتر برای تقریب به ذهن است زیرا آخرت و ویژگی های آن را با هیچ ادبیاتی نمی شود تبیین کرد و واقعیتش را گفت و انسان بعد از قرار گرفتن در آن شرایط و دیدن با چشم به حقیقت آن پی می برد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/5/12 💯 @bayyenat13