eitaa logo
بینات
143 دنبال‌کننده
1هزار عکس
15 ویدیو
29 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد تفسیر موضوعی قرآن ارتباط با استاد موحد @ME_Movahed جلسات درس استاد محمد عینی‌زاده موحد شنبه ها از ساعت ۲۱
مشاهده در ایتا
دانلود
پاسخهای سوالات محکم و متشابه.pdf
210.1K
🔶 پاسخهای سوالات محکم و متشابه 🔷 کارشناسی ارشد 🔸دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
✅ وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ ۖ وَيَوْمَ يَقُولُ كُنْ فَيَكُونُ ۚ قَوْلُهُ الْحَقُّ ۚ وَلَهُ الْمُلْكُ يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ ۚ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ و اوست خدایی که آسمانها و زمین را به حق آفرید و روزی که بگوید: موجود باش، آن چیز بی‌درنگ موجود خواهد شد. سخن او حق است و پادشاهی و فرمان عالم روزی که در صور بدمند تنها با اوست و دانای نهان و آشکار است و هم او به تدبیر خلق دانا و (بر همه چیز) آگاه است. (سوره مبارکه انعام، آیه 73) 💠 "عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ" در واقع در آن مرتبه(دمیده شدن در صور) فراتر از مقام اسمی حضور دارد یعنی در مقام احدیت همه ی کمالات هستند اما به این صورت که هیچ ظهور و جلوه ای ندارند تنها خود خدای تعالی است، هم است و هم و به خودش دارد. ✔️"وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ" و همه ی این تجلیات بر اساس و الهی است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/8/18 💯 @bayyenat313
. ✅ وَقَالَ الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَاءَنَا لَوْلَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا الْمَلَائِكَةُ أَوْ نَرَىٰ رَبَّنَا ۗ لَقَدِ اسْتَكْبَرُوا فِي أَنْفُسِهِمْ وَعَتَوْا عُتُوًّا كَبِيرًا و کسانی که امیدی به دیدار ما ندارند (و رستاخیز را انکار می‌کنند) گفتند: «چرا فرشتگان بر ما نازل نشدند و یا پروردگارمان را با چشم خود نمی‌بینیم؟!» آنها درباره خود تکبّر ورزیدند و طغیان بزرگی کردند! 💠 خداوند می فرماید "الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَاءَنَا" کسانی که امیدوار نیستند به دیدار ما... این نا امیدی به این معناست که باور ندارند این دیدار را چون اگر حتی احتمال می دادند که روزی ما را ملاقات خواهند کرد در زندگیشان تاثیر بسیار زیادی داشت. . 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/11/12 💯 @bayyenat313
✅ وَقَالَ الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَاءَنَا لَوْلَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا الْمَلَائِكَةُ أَوْ نَرَىٰ رَبَّنَا ۗ لَقَدِ اسْتَكْبَرُوا فِي أَنْفُسِهِمْ وَعَتَوْا عُتُوًّا كَبِيرًا و کسانی که امیدی به دیدار ما ندارند (و رستاخیز را انکار می‌کنند) گفتند: «چرا فرشتگان بر ما نازل نشدند و یا پروردگارمان را با چشم خود نمی‌بینیم؟!» آنها درباره خود تکبّر ورزیدند و طغیان بزرگی کردند! 💠 در آیه شریفه واژه ی ، جای تامل بسیاری دارد. لقاء الله یعنی ملاقات پروردگار، یعنی مواجه شدن با آفریدگار مهربان. قطعا این ملاقات و نیست چون اگر مادی بود در همین دنیا اتفاق می افتاد و خدای تعالی اجل از این هست که محدود به ، و باشد لذا و قطعا این ملاقات به گونه ای دیگر اتفاق می افتد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/11/12 💯 @bayyenat313
✅ وَقَالَ الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَاءَنَا لَوْلَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا الْمَلَائِكَةُ أَوْ نَرَىٰ رَبَّنَا ۗ لَقَدِ اسْتَكْبَرُوا فِي أَنْفُسِهِمْ وَعَتَوْا عُتُوًّا كَبِيرًا و کسانی که امیدی به دیدار ما ندارند (و رستاخیز را انکار می‌کنند) گفتند: «چرا فرشتگان بر ما نازل نشدند و یا پروردگارمان را با چشم خود نمی‌بینیم؟!» آنها درباره خود تکبّر ورزیدند و طغیان بزرگی کردند! 💠 انسان وقتی درباره خدای تعالی صحبت می کند ابتدا فکر می کند و ناخودآگاه تصویری از خدا در ذهنش بوجود می آید که به آن ، و می گویند. اگر انسان از چیزی تصویر ذهنی نداشته باشد نمی تواند درباره ی آن صحبت کند زیرا حرف زدن درباره چیزی موقعی شکل می گیرد که یک معنای فراتر از عقلانی ابتدا به صورت عقلانی در ذهن انسان شکل گیرد و بعد انسان تصویری برای آن در ذهن خود شکل بدهد سپس برای آن تصویر ذهنی کلمات و الفاظ انتخاب کند و آن را ارائه کند. تصویر ذهنی به این صورت نیست که مانند یک نقاشی تصویری در ذهن داشته باشد بلکه این تصویر ذهنی همان و هستند که از خدای تعالی در ذهن انسان وجود دارد مانند مفهوم درد، ما از درد تصویری به صورت عکس در ذهنمان نداریم بلکه تصویری از مفهوم درد در ذهنمان وجود دارد. ✔️ اگر از خدا تصویر ذهنی نداشته باشیم نمی توانیم درباره او صحبت کنیم ولی این تصویر مطابق با حقیقت الهی نمی تواند باشد بلکه حکایتی است ناظر بر یعنی تصویری است از جلوه های خداوند، از افعال و آثار خدا، از اسماء خداوند و ربوبیت اش، از یک قدرت بی نهایت، یک عظمت و زیبایی بی نهایت. برای همین است که ما دائما باید خدای تعالی را تنزیه کنیم از آنچه که تصور می کنیم. ✔️در نتیجه . 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/11/12 💯 @bayyenat313
✅ « قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَيُّ شَيْ‏ءٍ اللَّهُ أَكْبَرُ فَقُلْتُ اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ فَقَالَ وَ كَانَ ثَمَّ شَيْ‏ءٌ فَيَكُونُ أَكْبَرَ مِنْهُ فَقُلْتُ وَ مَا هُوَ قَالَ اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ يُوصَف‏ ـــ یکی از اصحاب گوید: امام صادق (ع) به من فرمودند: خدا از کدام چیز بزرگتر است؟ گفتم: خدا بزرگتر از هر چیزی است. امام فرمودند: آیا چیزی بود که خدا بزرگتر از آن باشد؟ گفتم: پس حقیقت چیست؟ امام فرمودند: خدا بزرگتر از آن است که قابل وصف باشد.» (الكافی ،ج‏1 ،ص 117) 💠 باید توجّه داشت که واژه ی بزرگ یا بزرگتر ، درباره ی خداوند متعال به معنی بزرگی اندازه یا مقام و مرتبه ی وجودی و امثال آن نیست. چون در همه ی این معانی ، نوعی مقایسه لحاظ شده است و خدا قابل مقایسه با هیچ موجودی نیست. مثلا اگر در ذهنمان یک کوهی را خلق کنیم آن کوه مخلوق ماست حال می توانیم خودمان را با آن کوه مقایسه کنیم که کدام بزرگتر هستیم؟ نه اصلا قابل مقایسه نیست برای اینکه او نسبت به ما پوچ است و فقط تجلی اراده ماست و اگر لحظه ای به آن توجه نکنیم نیست می شود زیرا ذاتش نیستی بوده و فقط جلوه و درخششی از اراده ما بوده است. ✔️عالم نیز همه مخلوق الهی است و نمی شود مخلوق را با خالق مقایسه کرد. وقتی گفته می شود خدا بزرگ است منظور این است که او بزرگتر از آن است که با خلق خود قیاس گردد و بزرگتر از آن است که خلق ، به درک حقیقت او نائل گردند. ✔️در نتیجه . 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/11/12 💯 @bayyenat313
✅ وَقَالَ الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَاءَنَا لَوْلَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا الْمَلَائِكَةُ أَوْ نَرَىٰ رَبَّنَا ۗ لَقَدِ اسْتَكْبَرُوا فِي أَنْفُسِهِمْ وَعَتَوْا عُتُوًّا كَبِيرًا و کسانی که امیدی به دیدار ما ندارند (و رستاخیز را انکار می‌کنند) گفتند: «چرا فرشتگان بر ما نازل نشدند و یا پروردگارمان را با چشم خود نمی‌بینیم؟!» آنها درباره خود تکبّر ورزیدند و طغیان بزرگی کردند! 💠، زیرا دیدار با تعقل به این معناست که حقیقت ذات خدا و جنس و فصل آن را درک کنیم زیرا عقل کلیات را درک می کند، جنس و فصل و وجه ممیزه را مشخص می کند، در صورتی که در مورد خدای تعالی اصلا این چیز ها معنی ندارد زیرا خداوند جنس و فصل ندارد و است. ✔️ در نتیجه لقاء خداوند نه با چشم است نه با وهم و نه با عقل. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/11/12 💯 @bayyenat313
✅ وَقَالَ الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَاءَنَا لَوْلَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا الْمَلَائِكَةُ أَوْ نَرَىٰ رَبَّنَا ۗ لَقَدِ اسْتَكْبَرُوا فِي أَنْفُسِهِمْ وَعَتَوْا عُتُوًّا كَبِيرًا و کسانی که امیدی به دیدار ما ندارند (و رستاخیز را انکار می‌کنند) گفتند: «چرا فرشتگان بر ما نازل نشدند و یا پروردگارمان را با چشم خود نمی‌بینیم؟!» آنها درباره خود تکبر ورزیدندو طغیان بزرگی کردند! 💠 . در بعضی شرایط اندکی از حجاب هایی که مانع ارتباط نزدیک با خدای تعالی می شود کنار می رود و انسان احساس قرابت و نزدیکی بیشتری با خداوند می کند مثلا در حرم امام حسین (علیه السلام) حالت بسیار خوشایند و لذت بخشی به انسان دست می دهد و در واقع در آن شرایط نورالهی بیشتر در وجود او جلوه گر می شود. لقاءالله نیز از این جنس است یعنی انسان در شرایطی قرار می گیرد که حجابها کنار می رود و انسان با حقیقت ظهور و تجلی الهی خیلی شدیدتر مواجه می شود و انسانهای مومن که در این دنیا تجربه کرده اند در قیامت برایشان لقاء الهی ملموس تر است. ✔️ لقاء الهی به معنای مواجه با حجاب های کمتر و بی واسطه تر با عظمت الهی، فضیلت الهی، و ربوبیت الهی است. ✔️ در نتیجه . 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/11/12 💯 @bayyenat313
✅ يَوْمَ يَرَوْنَ الْمَلَائِكَةَ لَا بُشْرَىٰ يَوْمَئِذٍ لِلْمُجْرِمِينَ وَيَقُولُونَ حِجْرًا مَحْجُورًا روزی که آنان فرشتگان را می بینند، آن روز برای مجرمان بشارتی نیست؛ و آنان [به فرشتگان] می گویند: [از شما درخواست داریم که ما را] امان دهید [و آسیب وگزند عذاب را از ما] مانع شوید. (سوره مبادکه فرقان، آیه 22) 💠 کسانی که اعتقادی به قیامت ندارند و می گویند چرا در همین دنیا ملائک و خداوند را نمی بینیم بالاخره ملائک را خواهند دید. روزی که محدودیت عالم ماده از بین می رود و اینان از پوسته ی تاریک دنیا خارج می شوند خواهند دید ولی اگر ببیند دیگر چیزی نیست که اینان را حفظ کند، چون الان خود این حجابها انسان را حفظ کرده است. برای مثال اگر کسی بخواهد به خورشید نزدیک شود به محض خارج شدن از جو اشعه ی مستقیم خورشید و حرارت زیاد آن او را می سوزاند مگر اینکه سفینه ای داشته باشد با سپرهای حرارتی که هزاران درجه ی حرارت را بتواند تحمل کند. دلیل اینکه انسان از گرمای مطبوع خورشید استفاده می کند حجاب هایی است که او را حفظ می کند مانند حجاب جو، حجاب لایه اوزون، و ... اینها باعث می شوند که ما به اندازه ظرفیت خویش از نور خورشید بهره ببریم. انسان وقتی از حجاب تن و حجاب ماده خارج می شود و بی واسطه با حقیقت و نور ملک و حقیقت آن عالم مواجه می شود اگر وجودش تحمل این حقیقت را نداشته باشد برایش عذاب خواهد بود برای همین خداوند می فرماید در آن روز برای مجرمین بشارتی نیست که بگوید چه خوب شد حجابها کنار رفت، ما نیز ملائکه را دیدیم. واین مواجه شدن برای آنها عذاب خواهد بود برای همین بدنبال چیزی می گردند تا آنها را حفظ کند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/11/12 💯 @bayyenat313
✅ امیرالمومنین علیه السلام فرمود: چقدر بین دو عمل فاصله است یکی عملی که لذتش می رود و عاقبت بدش باقی می ماند و دیگری عملی که سختی آن می رود و پاداشش می ماند. 📕جهاد با نفس (کتاب جهادالنفس وسائل الشیعه)، شیخ حر عاملی، ترجمه علی افراسیابی، ح۱۶۹ 💯 @bayyenat313
✅ وَقَدِمْنَا إِلَى مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاءً مَنْثُورًا  و به هر گونه كارى كه كرده‏ اند مى ‏پردازيم و آن را [چون] گردى پراكنده مى‏ سازيم (سوره مبارکه فرقان، آیه۲۳) 💠 خداوند می فرماید: برای تمام عملی که منکرین قیامت و لقاءالله انجام داده اند چیزی مهیا کرده ایم. اعمال اینان در روز قیامت "هَبَاءً مَنْثُورًا" است، یعنی پوچ و بی اثر است مانند گردی که در هوا پراکنده می شود و چیزی از آن باقی نمی ماند، زیرا اعمال اینان هیچ وزنی ندارد و هم سنخ عالم آخرت نیست. خداوند در آیه ۱۰۵ سوره کهف می فرماید: ✅ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ وَلِقَائِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فَلَا نُقِيمُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَزْنًا همین دنیا طلبانند که به آیات خدای خود کافر شدند و (روز) ملاقات خدا را انکار کردند، لذا اعمالشان همه تباه گشته و روز قیامت آنها را هیچ وزن و ارزشی نخواهیم داد. 💠 آیه شریفه می فرماید: برای این اشخاص ترازو هم قرار نمی دهیم چون چیزی ندارند وزن کنیم. و است که هم سنخ است که اینان ندارند و اگر عملی داشته اند برای خدا نبوده است و خالی از تقوا و اخلاص بوده است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/11/12 💯 @bayyenat313
✅الْمُلْكُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ لِلرَّحْمَٰنِ ۚ وَكَانَ يَوْمًا عَلَى الْكَافِرِينَ عَسِيرًا در آن روز فرمانروایی مطلق برای [خدای] رحمان ثابت است، و بر کافران روزی بسیار دشوار است، ( سوره مبارکه فرقان، آیه۲۶) 💠 روز قیامت برای کسانی که کفر ورزیدند بسیار بسیار سخت خواهد بود و دیدار خداوند برایشان، مواجه ای دردناک خواهد بود زیرا کسانی که امید و اعتقادی به لقاءالله نداشته اند خود را برای آن آماده نکرده اند به همین دلیل دیداری سخت خواهند داشت. در روایات توصیه شده است که به یاد مرگ باشید و از خدا بخواهید شما را از هراس مردن و قبر حفظ کند. این ذکرها و خواستن ها باعث ایجاد سنخیت با حقیقت آخرت می شود و باعث می شود انسان در قیامت در امان باشد. البته باور داشتن به لقاءالله در عمل معلوم می شود و با گفتن نمی شود فهمید که به دیدار خداوند باور و اعتقاد داریم یا نه. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/11/12 💯 @bayyenat313