eitaa logo
بینات
143 دنبال‌کننده
1هزار عکس
15 ویدیو
29 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد تفسیر موضوعی قرآن ارتباط با استاد موحد @ME_Movahed جلسات درس استاد محمد عینی‌زاده موحد شنبه ها از ساعت ۲۱
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 در همه‌ی حقایق باهم اتحاد دارند و تفاوتشان در مرتبه‌شان است؛ یعنی در یک مرتبه خود انسان است که عمل در آن ثبت شده است، در یک مرتبه یک حقیقتی است که آنجا ثبت شده است و یک مرتبه حقیقت امام است که آنجا ثبت شده است و مرتبه خود امام است که بر بقیه‌ی مراتب اشراف دارد و مرتبه خود عمل است. و همه‌ی این‌ها یک حقیقت هستند در مراتب مختلف و ظهورات مختلف. 📕استاد موحد @Bayyenat313
سوره مبارکه مومنون آیه ۹۹ و ۱۰۰ 💠 «حَتَّى‏ إِذَا جَآءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ‏ لَعَلِّى أَعْمَلُ صاَلِحاً فِیمَا تَرَکْتُ کَلَّا إِنَّهَا کَلِمَةٌ هُوَ قَآئِلُهَا وَمِن وَرَآئِهِم بَرْزَخٌ إِلَى‏ یَوْمِ یُبْعَثُونَ‏» در اینجا آیه از یک گفتگو صحبت می‌کند و وقتی صورت می‌گیرد که مرگ آمده باشد و یعنی جدایی روح از بدن. ضمن اینکه این گفتگو قطعا به‌وسیله‌ی جسم هم نیست چون اگر با جسم باشد باید همه ببینند و بشنوند در حالی که خداوند از یک گفتگویی صحبت می‌کند که اتفاق افتاده است ولی هیچ کسی آن را نمی‌شنود. پس جسم صحبت نکرده است و نتیجه می‌گیریم آنی که با خدای تعالی صحبت می‌کند است که این شاهد بر وجود روح و حیات روح و گفتگوی روح با خدای تعالی است. 📕استاد موحد 📆۹۷/۱۲/۱۸ 💯 @bayyenat313
سوره مبارکه مومنون آیه ۹۹ و ۱۰۰ 💠 «حَتَّى إِذَا جَآءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّى أَعْمَلُ صاَلِحاً فِیمَا تَرَکْتُ کَلَّا إِنَّهَا کَلِمَةٌ هُوَ قَآئِلُهَا وَمِن وَرَآئِهِم بَرْزَخٌ إِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ» ⁉️ یک اشکال در این آیه مطرح شده است و آن این است که اکثرا به پشت سر معنی شده است که در این صورت نمی‌توان با استفاده از این آیه اثبات عالم برزخ کرد زیرا در این صورت برزخ به معنی حائل بین کسی که مرده است و دنیا می‌شود و این یعنی انسان نمی‌تواند باید به دنیا بازگردد. ✅ جواب اشکال این است که در واقع وراء به آنچه که پنهان است گفته می‌شود و چون پشت سر در معرض دید نیست به آن وراء و به جلو نیز امام می‌گویند. اما در عربی هر چیزی که در منظر نباشد و برای انسان باشد می‌شود وراء. چه در مقابل باشد یا پشت سر و یا پایین یا بالا. 📕استاد موحد 📆۹۷/۱۲/۱۸ 💯 @bayyenat313
💠 برخی وارد می‌کنند که «جَآءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْت»ُ یعنی انسان هنوز نمرده است؛ یعنی مرگ آمده است ولی او هنوز نمرده و در حال است. ✅ جواب این است که در این حالت باید بگوید من را نبرید ولی می‌گوید مرا برگردانید. پس معلوم می‌شود که مرگ تحقق پیدا کرده است. 📕استاد موحد 📆۹۷/۱۲/۱۸ 💯 @bayyenat313
💠 نکته‌ی دیگری که در این آیه شریفه وجود دارد این است که می‌گوید «رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّى أَعْمَلُ صَلِحاً فِیمَا تَرَکْتُ» که ظاهرا را انجام داده است ولی الان می‌گوید که مرا بازگردانید تا دوباره عمل صالح انجام دهم. این بدین معنی است که از نظر قرآن کریم اعمال و کارها برای روح است و در واقع جسم در حد ابزار است؛ همانطور که اگر کسی با کلنگ زمین را کند، نمی‌گویند کلنگ زمین را کنده است بلکه می‌گویند این فرد زمین را کنده است. جسم هم در واقع یک وسیله است برای انجام اعمال و این روح است که می‌گوید برگردم و دوباره عمل صالح انجام دهم یعنی آنچه که باقی گذاشته را برای خودش می‌داند یعنی برای روح است و این در واقع تاکید می‌کند بر بحث وجود روح.                 📕استاد موحد 📆۹۷/۱۲/۱۸ 💯 @bayyenat313
💠هنگامیکه انسان از چیزی می‌برد یا می‌برد و یا می‌کشد، در واقع است که اینها را متحمل می‌شود زیرا اگر انسان باشد و روح از بدن جدا شده باشد و دستش بسوزد، متوجه نمی‌شود و دردی احساس نمی‌کند.                 📕استاد موحد 📆۹۷/۱۲/۱۸ 💯 @bayyenat313
✅ سوره مبارکه أنفال آیه 74 وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ هَاجَرُوا وَ جَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّاۚ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ و آنها كه ايمان آوردند و هجرت نمودند و در راه خدا جهاد كردند، و آنها كه پناه دادند و ياری نمودند، آنان مؤمنان حقيقي اند؛ براي آنها، آمرزش (و رحمت خدا) و روزی شايسته ای است. (غفران) در قرآن کریم با و و و میان مردم پیوند خورده و این نشان می دهد مسئله با مسائل سیاسی و اجتماعی و نسبت مستقیمی دارد. یعنی فضا، فضای گناه و مسئله شخصی نیست. و این نشان می دهد غفران کارکرد اساسی اش در بحث و است.                 📕استاد موحد 📆۹۷/۱۲/25 💯 @bayyenat313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
علامه : تقریبا یک سیزدهم قرآن درباره تعبدیات و دوازده سیزدهم آن درباره عقلیات است. ✅ @feghheakbar
081a59e45ac92f60597d628792e90f5942b9b848.mp3
12.51M
🔶 مبحث شفاعت جلسه اول مورخ 98/04/16 سروش: 💯 @bayyenat44 ایتا: 💯 @bayyenat313