eitaa logo
بینات
143 دنبال‌کننده
1هزار عکس
15 ویدیو
29 فایل
اخلاق فلسفه اصول عقائد تفسیر موضوعی قرآن ارتباط با استاد موحد @ME_Movahed جلسات درس استاد محمد عینی‌زاده موحد شنبه ها از ساعت ۲۱
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ فَيَوْمَئِذٍ لَّا يُعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ در آن روز هیچ کس همانند او [= خدا] عذاب نمی‌کند، وَلَا يُوثِقُ وَثَاقَهُ أَحَدٌ و هیچ کس همچون او کسی را به بند نمی‌کشد! (سوره مبارکه فجر، آیه 25و 26) 💠 در آن روز هیچ کس عذابی را که این شخص تحمل می کند تحمل نخواهد کرد زیرا عذاب او است، وقتی می بیند با نعمت های دنیوی که خداوند به او عنایت کرده بود چه چیزهایی می توانست کسب کند ولی نه تنها آنها را کسب نکرده بلکه خشم و غضب الهی را برای خود کسب کرده است. و در آن روز آن گونه که خدای تعالی این شخص را به بند می کشد هیچ کسی را بند نمی کشد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/8/11 💯 @bayyenat313
قابل توجه دانشجویان ارشد درس تفسیر موضوعی ۳ لطفا کتاب بررسی تطبیقی تفسیر آیات ولایت، دکتر نجارزادگان را تهیه فرمایید. انتشارات سمت سروش و تلگرام : 📝 @Bayyenat_44 💯 @bayyenat44 ایتا: 💯 @bayyenat313
✅ وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ ۖ وَيَوْمَ يَقُولُ كُنْ فَيَكُونُ ۚ قَوْلُهُ الْحَقُّ ۚ وَلَهُ الْمُلْكُ يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ ۚ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ و اوست خدایی که آسمانها و زمین را به حق آفرید و روزی که بگوید: موجود باش، آن چیز بی‌درنگ موجود خواهد شد. سخن او حق است و پادشاهی و فرمان عالم روزی که در صور بدمند تنها با اوست و دانای نهان و آشکار است و هم او به تدبیر خلق دانا و (بر همه چیز) آگاه است. (سوره مبارکه انعام، آیه 73) 💠 در آیاتی از قرآن کریم به دو اشاره شده است که یکی از آن دو است که در آن همه ی موجودات به حالت می افتند. ✔️ صعق در واقع اعم از است چون موت به معنای تفکیک و جدایی روح از جسم است ولی صعق برای خود روح هم می تواند اتفاق بیفتد، یعنی روحی که در بدن نیست و جدا شده برای او هم می تواند اتفاق بیفتد به این صورت که یک حالت بیهوشی و ناآگاهی شبیه یک جسم مرده برای او اتفاق می افتد. ✔️ در همه چیز نابود می شود ودر همه چیز ایجاد می شود. در نفخ اول همه چیز به حالت سکون در می آیند و گویی جهان از حرکت می افتد و بعد از این سکون در نفخ دوم نظام و جهان دیگری به ظهور می رسد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/8/18 💯 @bayyenat313
✅ وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ ۖ وَيَوْمَ يَقُولُ كُنْ فَيَكُونُ ۚ قَوْلُهُ الْحَقُّ ۚ وَلَهُ الْمُلْكُ يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ ۚ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ و اوست خدایی که آسمانها و زمین را به حق آفرید و روزی که بگوید: موجود باش، آن چیز بی‌درنگ موجود خواهد شد. سخن او حق است و پادشاهی و فرمان عالم روزی که در صور بدمند تنها با اوست و دانای نهان و آشکار است و هم او به تدبیر خلق دانا و (بر همه چیز) آگاه است. (سوره مبارکه انعام، آیه 73) 💠 در آیه شریفه نشان دهنده سنت، قانون و ارتباط محکم بین موجودات و مخلوقات است. یعنی مخلوقات قانون، نظم و ارتباط علی و معلولی دارند. حق در واقع همان هماهنگی با اساس آفرینش، نظام آفرینش، حکمت، قدرت و علم الهی است. و هر وقت که خدای تعالی اعلام "كُنْ فَيَكُونُ" کند قولش حق است، یعنی ثابت است و محقق می شود. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/8/18 💯 @bayyenat313
✅ وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ ۖ وَيَوْمَ يَقُولُ كُنْ فَيَكُونُ ۚ قَوْلُهُ الْحَقُّ ۚ وَلَهُ الْمُلْكُ يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ ۚ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ و اوست خدایی که آسمانها و زمین را به حق آفرید و روزی که بگوید: موجود باش، آن چیز بی‌درنگ موجود خواهد شد. سخن او حق است و پادشاهی و فرمان عالم روزی که در صور بدمند تنها با اوست و دانای نهان و آشکار است و هم او به تدبیر خلق دانا و (بر همه چیز) آگاه است. (سوره مبارکه انعام، آیه 73) 💠 "لَهُ الْمُلْك" برای خدای تعالی همیشه جاریست و دلیل اینکه در آیه شریفه "وَلَهُ الْمُلْك"ُ مقید شده است به روزی که در دمیده می شود برای این است که در آن روز هم از تاثیر می افتند و فقط جلوه ی ظهور می کند. ✔️ فراتر از است. در واحدیت یک نوع ظهور کثرت ها وجود دارد یعنی از کثرتی ظهور می کند اما از هیچ چیزی ظهور نمی کند یعنی ظهور احدیت به معنای رفع همه ی کثرت ها و تعددهاست و در این اتفاق می افتد و مقام احدیت الهی ظهور پیدا می کند. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/8/18 💯 @bayyenat313
پاسخهای سوالات محکم و متشابه.pdf
210.1K
🔶 پاسخهای سوالات محکم و متشابه 🔷 کارشناسی ارشد 🔸دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
✅ وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ ۖ وَيَوْمَ يَقُولُ كُنْ فَيَكُونُ ۚ قَوْلُهُ الْحَقُّ ۚ وَلَهُ الْمُلْكُ يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ ۚ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ ۚ وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ و اوست خدایی که آسمانها و زمین را به حق آفرید و روزی که بگوید: موجود باش، آن چیز بی‌درنگ موجود خواهد شد. سخن او حق است و پادشاهی و فرمان عالم روزی که در صور بدمند تنها با اوست و دانای نهان و آشکار است و هم او به تدبیر خلق دانا و (بر همه چیز) آگاه است. (سوره مبارکه انعام، آیه 73) 💠 "عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ" در واقع در آن مرتبه(دمیده شدن در صور) فراتر از مقام اسمی حضور دارد یعنی در مقام احدیت همه ی کمالات هستند اما به این صورت که هیچ ظهور و جلوه ای ندارند تنها خود خدای تعالی است، هم است و هم و به خودش دارد. ✔️"وَهُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ" و همه ی این تجلیات بر اساس و الهی است. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/8/18 💯 @bayyenat313
. ✅ وَقَالَ الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَاءَنَا لَوْلَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا الْمَلَائِكَةُ أَوْ نَرَىٰ رَبَّنَا ۗ لَقَدِ اسْتَكْبَرُوا فِي أَنْفُسِهِمْ وَعَتَوْا عُتُوًّا كَبِيرًا و کسانی که امیدی به دیدار ما ندارند (و رستاخیز را انکار می‌کنند) گفتند: «چرا فرشتگان بر ما نازل نشدند و یا پروردگارمان را با چشم خود نمی‌بینیم؟!» آنها درباره خود تکبّر ورزیدند و طغیان بزرگی کردند! 💠 خداوند می فرماید "الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَاءَنَا" کسانی که امیدوار نیستند به دیدار ما... این نا امیدی به این معناست که باور ندارند این دیدار را چون اگر حتی احتمال می دادند که روزی ما را ملاقات خواهند کرد در زندگیشان تاثیر بسیار زیادی داشت. . 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/11/12 💯 @bayyenat313
✅ وَقَالَ الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَاءَنَا لَوْلَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا الْمَلَائِكَةُ أَوْ نَرَىٰ رَبَّنَا ۗ لَقَدِ اسْتَكْبَرُوا فِي أَنْفُسِهِمْ وَعَتَوْا عُتُوًّا كَبِيرًا و کسانی که امیدی به دیدار ما ندارند (و رستاخیز را انکار می‌کنند) گفتند: «چرا فرشتگان بر ما نازل نشدند و یا پروردگارمان را با چشم خود نمی‌بینیم؟!» آنها درباره خود تکبّر ورزیدند و طغیان بزرگی کردند! 💠 در آیه شریفه واژه ی ، جای تامل بسیاری دارد. لقاء الله یعنی ملاقات پروردگار، یعنی مواجه شدن با آفریدگار مهربان. قطعا این ملاقات و نیست چون اگر مادی بود در همین دنیا اتفاق می افتاد و خدای تعالی اجل از این هست که محدود به ، و باشد لذا و قطعا این ملاقات به گونه ای دیگر اتفاق می افتد. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/11/12 💯 @bayyenat313
✅ وَقَالَ الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَاءَنَا لَوْلَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا الْمَلَائِكَةُ أَوْ نَرَىٰ رَبَّنَا ۗ لَقَدِ اسْتَكْبَرُوا فِي أَنْفُسِهِمْ وَعَتَوْا عُتُوًّا كَبِيرًا و کسانی که امیدی به دیدار ما ندارند (و رستاخیز را انکار می‌کنند) گفتند: «چرا فرشتگان بر ما نازل نشدند و یا پروردگارمان را با چشم خود نمی‌بینیم؟!» آنها درباره خود تکبّر ورزیدند و طغیان بزرگی کردند! 💠 انسان وقتی درباره خدای تعالی صحبت می کند ابتدا فکر می کند و ناخودآگاه تصویری از خدا در ذهنش بوجود می آید که به آن ، و می گویند. اگر انسان از چیزی تصویر ذهنی نداشته باشد نمی تواند درباره ی آن صحبت کند زیرا حرف زدن درباره چیزی موقعی شکل می گیرد که یک معنای فراتر از عقلانی ابتدا به صورت عقلانی در ذهن انسان شکل گیرد و بعد انسان تصویری برای آن در ذهن خود شکل بدهد سپس برای آن تصویر ذهنی کلمات و الفاظ انتخاب کند و آن را ارائه کند. تصویر ذهنی به این صورت نیست که مانند یک نقاشی تصویری در ذهن داشته باشد بلکه این تصویر ذهنی همان و هستند که از خدای تعالی در ذهن انسان وجود دارد مانند مفهوم درد، ما از درد تصویری به صورت عکس در ذهنمان نداریم بلکه تصویری از مفهوم درد در ذهنمان وجود دارد. ✔️ اگر از خدا تصویر ذهنی نداشته باشیم نمی توانیم درباره او صحبت کنیم ولی این تصویر مطابق با حقیقت الهی نمی تواند باشد بلکه حکایتی است ناظر بر یعنی تصویری است از جلوه های خداوند، از افعال و آثار خدا، از اسماء خداوند و ربوبیت اش، از یک قدرت بی نهایت، یک عظمت و زیبایی بی نهایت. برای همین است که ما دائما باید خدای تعالی را تنزیه کنیم از آنچه که تصور می کنیم. ✔️در نتیجه . 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/11/12 💯 @bayyenat313
✅ « قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَيُّ شَيْ‏ءٍ اللَّهُ أَكْبَرُ فَقُلْتُ اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ فَقَالَ وَ كَانَ ثَمَّ شَيْ‏ءٌ فَيَكُونُ أَكْبَرَ مِنْهُ فَقُلْتُ وَ مَا هُوَ قَالَ اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ يُوصَف‏ ـــ یکی از اصحاب گوید: امام صادق (ع) به من فرمودند: خدا از کدام چیز بزرگتر است؟ گفتم: خدا بزرگتر از هر چیزی است. امام فرمودند: آیا چیزی بود که خدا بزرگتر از آن باشد؟ گفتم: پس حقیقت چیست؟ امام فرمودند: خدا بزرگتر از آن است که قابل وصف باشد.» (الكافی ،ج‏1 ،ص 117) 💠 باید توجّه داشت که واژه ی بزرگ یا بزرگتر ، درباره ی خداوند متعال به معنی بزرگی اندازه یا مقام و مرتبه ی وجودی و امثال آن نیست. چون در همه ی این معانی ، نوعی مقایسه لحاظ شده است و خدا قابل مقایسه با هیچ موجودی نیست. مثلا اگر در ذهنمان یک کوهی را خلق کنیم آن کوه مخلوق ماست حال می توانیم خودمان را با آن کوه مقایسه کنیم که کدام بزرگتر هستیم؟ نه اصلا قابل مقایسه نیست برای اینکه او نسبت به ما پوچ است و فقط تجلی اراده ماست و اگر لحظه ای به آن توجه نکنیم نیست می شود زیرا ذاتش نیستی بوده و فقط جلوه و درخششی از اراده ما بوده است. ✔️عالم نیز همه مخلوق الهی است و نمی شود مخلوق را با خالق مقایسه کرد. وقتی گفته می شود خدا بزرگ است منظور این است که او بزرگتر از آن است که با خلق خود قیاس گردد و بزرگتر از آن است که خلق ، به درک حقیقت او نائل گردند. ✔️در نتیجه . 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/11/12 💯 @bayyenat313
✅ وَقَالَ الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَاءَنَا لَوْلَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا الْمَلَائِكَةُ أَوْ نَرَىٰ رَبَّنَا ۗ لَقَدِ اسْتَكْبَرُوا فِي أَنْفُسِهِمْ وَعَتَوْا عُتُوًّا كَبِيرًا و کسانی که امیدی به دیدار ما ندارند (و رستاخیز را انکار می‌کنند) گفتند: «چرا فرشتگان بر ما نازل نشدند و یا پروردگارمان را با چشم خود نمی‌بینیم؟!» آنها درباره خود تکبّر ورزیدند و طغیان بزرگی کردند! 💠، زیرا دیدار با تعقل به این معناست که حقیقت ذات خدا و جنس و فصل آن را درک کنیم زیرا عقل کلیات را درک می کند، جنس و فصل و وجه ممیزه را مشخص می کند، در صورتی که در مورد خدای تعالی اصلا این چیز ها معنی ندارد زیرا خداوند جنس و فصل ندارد و است. ✔️ در نتیجه لقاء خداوند نه با چشم است نه با وهم و نه با عقل. 📕جلسه ی قرآن، استاد موحد 📆 98/11/12 💯 @bayyenat313