🔰شبهه و پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅یه شبهه ای هست تو فضای مجازی پخش شده میخواستم استاد توضیح بدهند:
🔴۱۸ فروردین سالروز اعدام امیر عباس هویدا به حکم خلخالی است!
نخست وزیری که در دادگاه اسلامی در جواب سؤال قاضی شرع که در این سالها چه غلطی می کردی، با متانت خودکار را از جیبش در آورد و گفت وقتی نخست وزیر شدم این خودکار ۵ ریال بود، آخرین روز کارم هم ۵ ریال بود!
قاضی شرع و حضار و ما مردم بهش خندیدیم و او را احمق خطاب کردیم، چون آن روز معنی حرفش را درک نمی کردیم...
ولی امروز همه ما با پوست و خونمون معنی و ارزش حرف اون روز هویدا رو حس کردیم....
کانال رژه تاریخ 💫
🔴جواب
🔵دکتر موسی نجفی :
از این دست مطالب در فضای،مجازی در مورد رژیم پهلوی زیاد هست و از مقایسه های،غیر واقعی و شخصیت سازی های کاذب در آن فراوان وجود دارد ؛ با توجه به سطحی بودن برخی اذهان و ندانستن ماهیت پهلوی پدر و پسر از سوی افراد عادی و بخصوص نسل جوان ، این مطالب کوتاه بدون تحقیق در سطح وسیع منتشر می گردد ۰ در مورد شبهه مذکور هم میتوان کذب آن را در خاطرات و اسناد خود کارگزاران آن زمان فهمید ۰ به چند نمونه اشاره می شود :
🔶اسدالله علم نخست وزیر و وزیر دربار شاه در خاطرات 23 فروردین 1353 خود مینویسد: «[به شاه] عرض کردم متأسفانه در داخله به واسطه غفلت متصدیان نه گوشت در دسترس مردم است نه شکر، نه گوشت مرغ و مردم خیلی ناراضی هستند و این صحیح نیست. آخر چرا این پیشبینیها را نمیکنند؟ همه چیز هم گران شده. تعجب است که شاهنشاه تمام گوش کردند ولی همانطور که چشمشان را روی هم گذاشته بودند اصلاً باز نکردند و یک کلمه جواب ندادند. من که شاهنشاه را میشناسم، میدانم که این به معنی این است که حرف تو را میشنوم ولی نمیخواهم جواب بدهم.»
🔷علم در روزنوشت 17 اسفند ماه 1347 نیز مینویسد: شرفیابی شاه را در جریان تحولات اخیر قرار دادم و چند نکته را مطرح ساختم که او را ناراحت ساخت. گفتم دو برابر شدن آببها مملکت را آشفته کرده است. آسفالت خیابانها در حال از هم پاشیدگی است، فساد کارمندان گمرک رو به گسترش است و اعتبارات بانکی محدود شده و شرکتهای زیادی رو به ورشکستگی میروند. دست آخر درباره بحران مالی دانشگاهها به او هشدار دادم .
🔶اسدالله علم در 27 اسفند 1347مینویسد: «شرفیابی ...یک بار دیگر موضوع افزایش آببها را مطرح کردم، شاه گفت: تا کی مردم میتوانند از چیزهای مجانی استفاده کنند؟ پیشرفت، پول میخواهد. پاسخ دادم افزایش هفتاد درصدی قیمتها پیشرفت نیست، بلکه فقط بیعدالتی است...گاهی بیاعتنایی او مرا آزار میدهد و ناچار میشوم روز بعد مطلب را مجددا مطرح کنم. تا کی میتوانیم به مردم و نیازهایشان بیتوجهی کنیم؟»
https://eitaa.com/Bayynat
✍️ صدیق قطبی
🖊 مولانا وقتی دعا میکرد
۱. دعا برای مولانا خیز برداشتن به سمت خداست. کوششی از عُمق جان است برای تماس با خداوند. تپیدن و جنبش ماهیِ به خاک افتاده است برای بازگشت به دریا. دعا برای او یک جهتگیری وجودی است طوری که نه تنها زبان، که سراسر اقلیم جان او دعا شود و در آتش اشتیاق خدا بسوزد:
ز بس دعا که بکردم دعا شده است وجودم
که هر که بیند رویم دعا به خاطرش آید
کالوَن(۱۵۰۹ – ۱۵۶۴) نیایش را «تمرین دائمی ایمان» میدانست. ممارست و کوششی مستمر برای حفظ و پرورش پیوند با خدا. در نگاه مولانا نیز دعا کارکرد مشابهی دارد. به باور او دعا تلاش برای غلبه بر فروبستگی است. گشودن خود رو به خداست:
اگر دعا نکنم لطف او همی گوید:
که سرد و بسته چرایی؟ بگو! زبان داری
اگر دعا نکند «سرد» و «بسته» میمانَد. با دعا کردن میکوشد تا دریچههای جان خود را رو به خدا بگشاید و با گذر از فروبستگی به «گشادِ اندرون» دست یابد. وقتی به جانب خدا که نور جهان است خود را میگشاید از «سرما» خلاصی مییابد. نیایش در نگاه مولانا راهی است برای کنار زدن پردههای غفلت و بیرون آمدن از وضعیت غیبت به مرحلهی حضور. «دیونوسیوس مجعول» فیلسوف و عارف مسیحی اوایل قرون وسطی گفته است:
«کسی که در قایقی نشسته و طنابی را که از صخرهای به طرفش پرت شده میگیرد و میکشد، صخره را به طرف خود نمیکشد بلکه خودش و قایق را به صخره نزدیک میکند.»(به نقل از کتاب نیایش، فریدریش هایلر)
گویا دعا نزد عارفان کارکرد نربان را دارد که میتوان به مدد آن ارتفاع گرفت. از زبان خداست که میگوید:
اگر چه بام بلند است آسمان، مگریز
چه غم خوری ز بلندی چو نردبان کردیم
ما در نیایش و دعا دربارهی خدا حرف نمیزنیم، بلکه با خدا حرف میزنیم و او را «تو» خطاب میکنیم. دعا تلاشی است برای عبور از خدای غایب که دربارهاش حرف میزنند به خدایی حاضر که طرف گفتوگو است. عبور از «او» به «تو». هر چه دربارهی خدا حرف میزنیم، دربارهی «او» حرف میزنیم، تنها در دعاست که خدا به «تو»یِ زندگی ما بَدَل میشود و ما امکان تماس با او را مییابیم. از اینروست که در داستان موسی و شبان، خدا موسی را عتاب میکند که تو بندهی ما را از ما جدا کردی. شبان در مقام وصل و تماس بود چرا که سرگرم گفتگو با خدا بود، اما تو با سخن گفتن دربارهی خدا شبان را از اقلیم وصل و تماس به وادی فصل کشاندی. به وادی حرف زدن دربارهی خدا.
۲. خدا انسان را به دعا فراخوانده است و شیوه دعا کردن را نیز به او آموخته است. به چشم مولانا این نکته حائز اهمیت بسیار است چرا که بیانگر عشق خدا به آدمی است و به تعبیر بایزید بسطامی گواه آن است که «خود اول او مرا خواسته بود».
مولانا میگوید:
«این طلب در ما هم از ایجاد توست»، «هم ز اول تو دهی میلِ دعا»، «این دعا را هم ز تو آموختیم» و «این دعا هم بخشش و تعلیم توست». تو در ما ذوق دعا کردن انگیختهای، پس به حقِ این لطف عشقآمیز، دعای ما را اجابت کن: «چون دعامان امر کردی ای عُجاب / این دعای خویش را کن مستجاب»
مولانا توجه دارد که بذر اشتیاق را خدا در سینهی انسانها کاشته است و این موهبت را گواه عشق او میداند و به آن متوسل میشود: «ای دعا از تو اجابت هم ز تو»؛ «حُرمت آنکه دعا آموختی / در چنین ظلمت چراغ افروختی»
مولانا میکوشید تا اجابت و «لبیک» خدا را در نفس نیایش و دعای خود دریابد. لبیکی که اگرچه شنیده نمیشود اما چشیدنی است: «هست لبیکی که نتوانی شنید / لیک سر تا پای، بتوانی چشید». بیدار شدن آن سوز و درد درونی که خود را در نیایش آشکار میکرد در نگاه مولانا «پیکی» از سوی خدا بود: «آن نیاز و درد و سوزت، پیک ماست» و در لایهی زیرین نیایشهای سوزمند ما، اجابتها خدا جاری است: «زیر هر یا رب تو، لبیکهاست»
میگوید خدا در من این میل و طلب را برانگیخته تا زبان به نیایش او تر کنم و اوست که چون آهنرُبایی پولاد دل ما را به جانب خویش میکشد:
پولادپارههاییم، آهنرُباست عشقت
اصلِ همه طلب تو در خود طلب ندیدم
اما دعایی که گواه اجابت خداست، دعای سرد و تقلیدی نیست. دعای دردمندانه است:
درد آمد بهتر از مُلک جهان
تا بخوانی مر خدا را در نهان
خواندن بیدرد، از افسردگی است
خواندن با درد، از دلبردگی است
(مثنوی، دفتر سوم)
۳. از آنجا که مهمترین یا تنها مانع پیوند ما با خدا خودِ دروغین یا نفسِ ماست، تمنای درونی مولانا نیز که در آینهی دعاهای پرسوز او نمایان است غالباً معطوف به رهایی از بند نفس است:
دست گیر از دست ما، ما را بخر
پرده را بردار و پردهی ما مَدَر
باز خر ما را از این نفس پلید
کاردش تا استخوان ما رسید
(مثنوی، دفتر دوم)
ای خدا بگمار قومی روحمند
تا ز صندوق بدنمان وا خرند
(مثنوی، دفتر ششم)
https://eitaa.com/Bayynat
4_5800917726310433416.mp3
16.24M
🎼 عصر یک جمعه دلگیر دلم گفت بگو...
حاج #میثم_مطیعی
https://eitaa.com/Bayynat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️فیلم آمادگی قبل از عملیات کربلای 4، گردان غواص 408 و بازدید سرزده سردار حاج قاسم سلیمانی 🥀
دلتان شکست، التماس دعا
https://eitaa.com/Bayynat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعتراضات گسترده مردم لهستان علیه محدودیتهای وضع شده به خاطر کرونا!
این همان غربی بود که غرب زدگان ادعا میکردند فهم شعور مردمانش از ما بیشتر است
با این جمعیت کار کرونا در لهستان ساخته است!!
https://eitaa.com/Bayynat
✅بعد غذا دوغ بخوریم یانه؟
🔶مصرف دوغ پس از غذا نه تنها جلوی جذب آهن را نمیگیرد بلکه تا حدی میزان جذب آن را بالا میبرد!
اما اگر درغذایتان گوشت وجود دارد در مصرف دوغ زیاده روی نکنید.
https://eitaa.com/Bayynat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ضیافت عاشقی | امیری حسین و نعم الامیر
https://eitaa.com/Bayynat
عبدالرحمن جامی در کتاب بهارستانش درباره پادشاهان ایران باستان چنین مینویسد: پنج هزار سال سلطنت عالم تعلق به ایرانیان داشت و این دولت در خاندان ایشان بود زیرا با رعایا عدل میکردند و ظلم روا نمیداشتند.
در خبر است که خدای تعالی به داود علیه السلام وحی کرد که قوم خویش را بگوی که پادشاهان ایران را بد نگویند و دشنام ندهند که ایشان جهان را به عدل آباد کردند تا بندگان من در وی زندگانی کنند.
عقل و انصاف دان نه کفر و نه دین
آنچه در حفظ ملک در کارست
عدل بی دین نظام عالم را
بهتر از ظلم شاه دیندارست
https://eitaa.com/Bayynat
نرگس مردم فریبی داشت شبنم می فروخت
با همان چشمی که می زد زخم مرهم می فروخت
زندگی چون برده داری پیر در بازار عمر
داشت یوسف را به مشتی خاک عالم می فروخت
زندگی این تاجر طماع ناخن خشک پیر
مرگ را همچون شراب ناب کم کم می فروخت
در تمام سالهای رفته بر ما روزگار
شادمانی می خرید از ما و ماتم می فروخت
من گلی پژمرده بودم در کنار غنچه ها
گلفروش ای کاش با آنها مرا هم می فروخت
#فاضل_نظری
https://eitaa.com/Bayynat
🔸«علی تنهاست.....»
(از مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد)
بیا که عزم به رفتن کنیم اگر مَردیم
بیا دوباره به شبهای کوفه برگردیم
نفاق ما به مرور زمانه محکم شد
بُرندهتر ز دم تیغ ابن ملجم شد
تمام روز فرو برده سر به زاویهایم
ولی چو شب رسد آلودۀ معاویهایم
خدای من! چه شد آن عهدها و پیمانها
چرا هنوز سرِ نیزههاست قرآنها؟
هنوز در دل این کوچهها علی تنهاست
هنوز تیغِ به زهر آب داده در کف ماست
من و تو نیز در آن جبهه با علی بودیم
امید جاه نبود از علی، ولی بودیم
هر آسمان ز بدنهای پارهپاره نبود
در آن میانه نیازی به استخاره نبود
چه شد که روز جمل دوستدار غیر شدیم؟
اسیر وسوسۀ طلحه و زبیر شدیم؟
نسوج بیعت ما، حیف! انسجام نداشت
به قدر پینۀ کفش علی دوام نداشت
میان معرکه سردرگمیم، ای مردم!
چه نارفیق و چه نامردمیم، ای مردم!
علی ز همسفر نیمهراه میگوید
علی شکایت ما را به چاه میگوید
«بیا دلا که ز مردم به خود پناه بریم
ز دست مردم نااهل سر به چاه بریم»
چه در طبیعت ما مردمان فراهم بود؟
که ما شفیق نبودیم و چاه مَحرم بود؟
رها شدیم و گرفتار زرق و برق شدیم
میان برکۀ مال و منال، غرق شدیم
به ما که مرد خداییم، کفر چیرهتر است
قلوب خلق ز «لیلالمبیت» تیرهتر است
در این میانه یکی پاک و رستگار نماند
به جز پلیدیِ مشتی گناهکار نماند
مکن شفاعت آنان که رستگارانند
«که مستحق کرامت، گناهکارانند»
به سر به راهی ما احتیاجی آیا هست؟
سیاهی دل ما را علاجی آیا هست؟
نشانی خَتَمَاللهمان مجازی نیست
به نقش مُهر جبینهایمان نیازی نیست
خدا گواست که من بوی یار میشنوم
صدای صیقلِ بر ذوالفقار میشنوم
میان باطل و حق چند استخاره کُنَد؟
مگر که فکرِ مرا ذوالفقار چاره کند
میان سینۀ ما قلب بیوفا، افسوس
برای حضرت مولا نمانده جا، افسوس
علی علیست به لبهایمان ولی پیداست
هنوز در شب دلهایمان علی تنهاست
https://eitaa.com/Bayynat
تابلوی " فزت و رب الکعبه" ، اثر احسان افشار ، معاصر
احسان افشار نگارگر مشهدی درباره این تابلو می گوید: زمانی که کار تابلوی شهادت حضرت علی(ع) را انجام میدادم سعی میکردم دیدی داشته باشم که ورای دید اساتید و هنرمندان دیگر با مضمون شهادت مولا علی(ع) باشد. در این اثر، تصمیم گرفتم صحنه شهادت را از نگاه خود حضرت علی(ع) ببینم.
برای خلق اثر خود، به جملهای فکر کردم که حضرت، لحظات شهادت به زبان میآورد: "فزت و ربالکعبه" یعنی قسم به خدای کعبه رستگار شدم. یعنی ایشان در آن لحظات، چیزی جز زیبایی ندیدند که چنین جملهای گفتند. به نظرم، ما هرگز چیزی را که حضرت آن لحظات میدیدند و حال و هوایی که داشتند، درک نکردیم. من سعی کردم بفهمم چه چیزی حضرت را بیشتر در آن لحظات شاد کرده است و این شادی را در دیدار با عزیزانی دیدم که از دست رفته بودند و حضرت، سالها در فراقشان اشک ریختند. بنابراین تابلو را از دید ایشان کشیدم.در لحظهای که ضربت خوردند و در آغوش حضرت رسول(ص) افتادند و دست مبارکشان در دست حضرت فاطمه(س) است و اطرافشان را هالهای از پرهای فرشتگان که نمادی از ملکوت است در برگرفته است
https://eitaa.com/Bayynat
زندگی خالی نیست
مهربانی هست
سیب هست
ایمان هست
آری آری
تا شقایق هست زندگی باید کرد...
https://eitaa.com/Bayynat
@dars_akhlaq (22).mp3
3.1M
⬆️ صوت و شرح دعای روز #بیستودوم ماه مبارک رمضان
⬅️ با صدای قاسم موسوی قهار
⬅️ و شرح آیت الله #مجتهدی تهرانی (ره)
https://eitaa.com/Bayynat
#امام_خامنهای:
🔹بدانید؛ دشمنان میگویند، جمهوری اسلامی عمرش از فلان قدر بیشتر نخواهد شد؛
من میگویم، این دشمنان همه در حسرت زوالِ جمهوری اسلامی خواهند مُرد...
https://eitaa.com/Bayynat
#امام_خامنهای:
🔹شب قدر، شب عجیبی است؛ بهتر از هزار ماه، نه برابر آن؛ «خیر من الف شهر». هزار ماه زندگی انسان، چقدر میتواند برکات به وجود آورد و جلب رحمت و خیر کند!
🔹این یک شب، بهتر از هزار ماه است. این، خیلی اهمیت دارد.
https://eitaa.com/Bayynat
🥀#شهید_حسن_باقری:
🔻اگر از دستِ کسی ناراحت شدید، دو رکعت نماز بخوانید و بگویید: خدایا! این بنده تو حواسش نبود، من ازش گذشتم، تو هم بگذر!
https://eitaa.com/Bayynat
🚨پادشاه اردن اسرائیل را تهدید به جنگ کرد
🔹پادشاه اردن تهدید کرد که اگر رژیم صهیونیستی بخشهایی از کرانه باختری را به اراضی اشغالی الحاق کند، باعث درگیری بزرگی با اردن خواهد شد.
https://eitaa.com/Bayynat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سخنان شجاعانه یک دلاورمرد فلسطینی در برابر خیل نظامیان صهیونیست:
اگر پدربزرگ هر کدام از شما اینجا به دنیا آمده، بگوید تا من خانه خودم را به او بدهم!
🔹روزی میرسد که با خود بگویید، ای کاش به اسرائیل مهاجرت نکرده بودیم...
محمد نصوحی
https://eitaa.com/Bayynat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سقوط ابر از آسمان یمن!!!
https://eitaa.com/Bayynat
✅حکمت عبادت
🔹حاج آقا #قرائتی:
مردم رو به خورشید خانه بسازند یا پشت به خورشید، برای خورشید فرقی نمیکند و چیزی به خورشید اضافه یا کم نمیشود. مردم هستند که برای دریافت نور و گرما باید به دنبال خورشید باشند.
خداوند به عبادات ما نیازی ندارد. این ما هستیم که با رو کردن به او، از الطاف خاص الهی برخوردار شده و رشد میکنیم.
https://eitaa.com/Bayynat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ يا اميرالمؤمنين! گريه زينبت را نتوانستی تحمل کنی...
🏴 ذكر مصائب امیرالمؤمنین علیه السلام در بیان امام خامنهای
https://eitaa.com/Bayynat
🔸 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
🔹 هر كه از روی ایمان و برای رسیدن به ثواب الهی، شب قدر را به عبادت بگذراند، گناهان گذشتهاش آمرزیده میشود.
https://eitaa.com/Bayynat
🔸نصب تابلوی «ساعت مرگ ترامپ» در میدان تایمز نیویورک
🔹«یوجین جارکی»، فیلمساز آمریکایی تابلویی با عنوان «ساعت مرگ ترامپ» را در یکی از میدانهای اصلی نیویورک با هدف یادآوری کوتاهی او در مبارزه با ویروس کرونا نصب کرده است.
🔹 روی تابلوی ساعت مرگ ترامپ عدد ۴۴ هزار و ۸۰۹ درج شده و زیر آن عبارت «مرگومیر برآورد شده کووید-۱۹ در آمریکا به دلیل کوتاهی رئیس جمهور آمریکا» آمده است.
https://eitaa.com/Bayynat