7.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صندلی فروش در دانشگاهها / دور زدن کنکور برای دکتر شدن
https://eitaa.com/Bayynat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مطلب پایین مربوط به این کلیپ است لطفا مطالعه بفرمایید .
https://eitaa.com/Bayynat
.
حالا مهمانی تمام شده
از همان بعدازظهر اربعین البته شروع میکنند. موکبها و چادرها را باز میکنند و پشت وانتها و کامیونها میگذارند و میبرند. عصر نشده، کربلا شکلش عوض میشود. انگار شهری دیگر شده.
اما باید طریق اصلی را ببینی تا باور کنی مهمانی تمام شده. باید با ماشین از کربلا به نجف بروی روز بعد از اربعین تا باور کنی شهری که به عرض سی چهل متر و به طول هشتاد کیلومتر ساخته شده بود دیگر وجود ندارد و جایش برهوتی خشک است. و باید بمانی چند روزی بعد از اربعین تا ببینی عراق کشوری دیگر میشود و عراقیها هم مردمی دیگر. حالا هر جرعه آبی قیمت دارد و هر لقمه غذایی فقط با پول مبادله میشود و هیچ لبخندی بی محاسبه نیست. حالا هر چیز به جای اصلیش برگشته و ماشین عدد به کار افتادهاست. و حالا همه دارند برمیگردند. یا تا حالا برگشتهاند. با مینیبوس و ون و ماشین که پول میگیرند و از روزهای عادی بیشتر. یا با تریلیها و کامیونهایی که پشتشان را فرش انداختهاند و رانندههایشان نذر دارند و مجانی میبرند.
برمیگردند. به کویت، به بحرین، به لبنان، به سعودی، به پاکستان، به افغانستان، به سوریه، به تانزانیا، به سنگال، به کنیا، و به ایران.
و وقتی نگاهشان میکنی از خود میپرسی این آدمها با خود چه میبرند به شهرهایشان؟ از این زندگی اشتراکی و جمعیگرایانه و بدون مالکیت؟ از این «زندگی برای دیگری، قبل از برای خود»؟ از این یک هفتهی حریص نبودن و جمع نکردن و حساب نکردن؟ چه میبرند به شهرهایشان و زندگی عادیشان که یکسره مدفون در فردگرایی و انباشتن است و اضطراب نداشتن و کم داشتن؟ آدمی که چنین تجربه ای داشته حالا چگونه در شاپینگ مالها قدم میزند؟ چگونه در خیابانها با دیدن ماشینهای میلیاردی حسرت میخورد و دلش به هوس میفتد؟
و این انسان چگونه باز حاضر میشود تن دهد به معادلات سوداگرانه و کاسب کارانهی این جهان مدرن؟ و این انسان که چنین تجربهای از آزادی داشته چگونه باز سر خم میکند به طاغوت مدیران و سلسله مراتب اداری و بله قربان گفتن؟
و این سوال در سرت میچرخد که چگونه میتوان دنیایی ساخت که هرروزش چنین باشد؟ و چگونه میتوان این وضعیت را امتداد داد و این پنج روز و شش روز را به سیصد و شصت و پنج روز کشاند؟ و چگونه میتوان روح چنین با هم بودنی را به نحوه زیست تبدیل کرد و اربعین را بنیانی برای ساخت یک جامعه دیگر کرد؟
علی علیزاده
https://eitaa.com/Bayynat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 معترضان لبنانی پرچم رژیم صهیونیستی را آتش زدند
♦️معترضان لبنانی با آتش زدن پرچم رژیم صهیونیستی، اعلام کردند در خط مقدم مقاومت علیه «دشمن اسرائیلی» قرار دارند.
https://eitaa.com/Bayynat
در كتاب «إقبال»، سيّد بن طاووس با إسنادش به أبيجعفر طوسي، و او با إسنادش به امام حسن عسكري عليه السّلام روايت ميكند كه آن حضرت فرمودند:
عَلاماتُ المؤمنِ خَمسٌ: صَلَواتُ إحدي و خَمسينَ، و زيارةُ الأربعينَ، و التَّخَتُّم بِاليَمينِ، و تَعفيرُ الجَبينِِ، و الجَهْرُ بِبسم اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ.
«نشانههاي مؤمن پنج چيز است: اوّل: نماز پنجاه و يك ركعت (واجب و نافله در طول شبانه روز). دوّم: زيارة اربعين حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام. سوّم: انگشتر در دست راست نمودن. چهارم: پيشاني بر خاك گذاردن. پنجم: بلند گفتن بسم الله الرّحمن الرّحيم در نمازهاي جهريّه (صبح، مغرب و عشاء).»
زيارت حضرت سيّد الشّهداء در روز اربعين از نشانه های ایمان و از مختصّات شيعه ميباشد و امام حسن عسكري عليه السّلام آنرا بعنوان شعار و علامت شيعه بيان فرمودهاند. چنانچه سر بر خاك گذاردن، و بسم الله را بلند گفتن، و نوافل را طبق دستور أئمّه معصومين عليهم السّلام بجاي آوردن، و انگشتر در دست راست نمودن نيز از آن جمله است.
https://eitaa.com/Bayynat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/Bayynat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🎙 #تبیین_و_تحلیل | اربعین؛ ظهور کلانهویتِ مقاومتی از منظر امر منسکی
👈 دکتر احمد نادری، پژوهشگر و رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
🔻 پدیده اربعین آلترناتیوی جدی برای کلانهویت در عصر پساشوروی است. این کلانهویت مقاومتی که از منظر امری منسکی (راهپیمایی) خود را به منصه ظهور رسانیده است، البته تفاوت عمدهای با هویتهای گذرای کارناوالی دارد. آنچه در کارناوالها اتفاق میافتد، تعلیق نظامهای هنجاری و ارزشی و رویآوردن به ساختارشکنیهای عمده و خروج از هنجارهاست. شرکتکنندگان در راهپیمایی اربعین البته از هنجارها و نظام ارزشی خارج نمیشوند و نه تنها این خروج اتفاق نمیافتد، بلکه نظام ارزشی ارتقا نیز مییابد. البته این نظام ارزشی ارتقا یافته که هویتزایی نیز میکند، با عقل ابزاری مدرن و مناسبات مبتنی بر آن تخالف جدی دارد و اتفاقاً نقطه مقاومت آن و دیگریِ هویتی آن، همان عقل ابزاری مدرن و نظام ارزشی برخاسته از آن است. در نظام ارزشی کلان هویت اربعین، فردگرایی مدرن و ابزارگرایی جایی ندارد. گویی همه آمادهاند که خود را فدای دیگری کنند، چه با جان و چه با مال و دارایی. از اینرو، کسانی که به این سفر پای میگذارند، با آنانی که در گفتمان مدرن توریست نامیده میشوند تفاوت جدی دارند.
🔍 مطالعه متن یادداشت در👇
farsi.khamenei.ir/others-note?id=43803
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬
تمامِ زیباییهای دنیا را اگر بخواهی و دوستشان داشته باشی ، نشان می دهند که هنوز انسانی ... !
و هنوز در وجودت آینهای داری که تصویر 《او》 در آن است ... و 《عاشق》 میشوی هر چه را که نشانی از او دارد ...
آری ... میشود نامش را عشق گذاشت ، اگر هر چیزی را ، فقط به خاطر او ، به حریمِ پاک و مقدس دل ، راه داده باشی ... و اگر بتوانی رهایش کنی ، آنگاه که احساس میکنی میخواهد بال پروازت را ببندد ... ؛
کار سختی هم نیست ... ، فقط کمی تفکر لازم دارد تا به این پی ببری که حماقتِ بزرگی است اگر کسی خانه را بگیرد و از صاحبخانه چشمپوشی کند ... ؛
که تمامِ زیباییهای دنیا در اوست و باور کن که بدون او ، هیچ چیزی زیبا نیست !
.
.
.
و حسین (ع) و یارانش ،
چه آنها که آن روز دل از غیر او بریدند و چه آنها که امروز ، پای در مسیر 《اربعینی شدن》 میگذارند ، عاشقترین انسانهای زمینند ... ! #الحسین_یجمعنا
#حرکت_جهانی_اربعین
#استاد_شجاعی
https://eitaa.com/Bayynat