هدایت شده از اندیشکده مطالعات یهود
24.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✡ مستند #برنامه_شیطان
🎯 قسمت سوم: فراماسونری و صهیونیسم
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
هدایت شده از اندیشکده مطالعات یهود
23.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✡ مستند #برنامه_شیطان
🎯 قسمت چهارم: چرا یهود؟ كدام یهود؟
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
هدایت شده از اندیشکده مطالعات یهود
25.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✡ مستند #برنامه_شیطان
🎯 قسمت پنجم: باور شیطانی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
هدایت شده از اندیشکده مطالعات یهود
21.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✡ مستند #برنامه_شیطان
🎯 قسمت ششم: یاوران صهیون
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
هدایت شده از اندیشکده مطالعات یهود
20.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✡ مستند #برنامه_شیطان
🎯 قسمت هفتم: پروتکلهای صهیون
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
هدایت شده از اندیشکده مطالعات یهود
28.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✡ مستند #برنامه_شیطان
🌐 قسمت هشتم: حق یعنی زور
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
هدایت شده از اندیشکده مطالعات یهود
24.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✡ مستند #برنامه_شیطان
🎯 قسمت نهم: سایبر تروریسم
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
هدایت شده از اندیشکده مطالعات یهود
20.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✡ مستند #برنامه_شیطان
🎯 قسمت دهم: بیوتروریسم (1)
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
هدایت شده از اندیشکده مطالعات یهود
19.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✡ مستند #برنامه_شیطان
🎯 قسمت یازدهم: بیوتروریسم (2)
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
هدایت شده از اندیشکده مطالعات یهود
27.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✡ مستند #برنامه_شیطان
🎯 قسمت دوازدهم: آگروتروریسم (1)
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
هدایت شده از اندیشکده مطالعات یهود
14.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✡ مستند #برنامه_شیطان
🎯 قسمت سیزدهم: آگروتروریسم (2)
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
هدایت شده از pedarefetneh | پدر فتنه
14.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍کلیپ کامل و تقطیع نشده
🔺حجه الاسلام انجوی نژاد:
🔸 مفسدین اقتصادی سه نفرند یا جهانگیری است یا قالیباف است یا روحانی. این سه تا را یکی شان را آویزان کنید بقیه حساب کار دستشان می آید.
🔹شروع مبارزه با فساد از #مناظرات انتخابات ریاست جمهوری سال 96
🔸این کلیپ کامل را منتشر کنید تا شائبه و شبهه ای باقی نماند
هدایت شده از اساتید انقلابی و نخبگان علمی
بیانات رهبر انقلاب پیرامون #منظومه_فکری 👇👇👇
انقلاب اسلامی یک #منظومه_فکری دارد.
اهمّیّت این انقلاب و علّت اینکه این انقلاب زلزله در دنیا ایجاد کرد، این نبود که یک حکومتی را سرنگون کرد؛ نه، علّت این بود که یک #منظومه_فکری نو را به دنیا عرضه کرد و امروز هم همچنان در اکناف عالم، این منظومهی فکری در حال پیشرفت است. با وجود سعیای که در اخفاء آن و کتمان آن میکنند، این #منظومه_فکری دستبهدست میگردد و بسیاری از دلها در دنیا -چه در دنیای اسلام، چه در حدّ کمتری در خارج از دنیای اسلام- به آن جذب میشوند؛ دلها هنوز متوجّه اینمنظومه است و این #منظومه_فکری همچنان طراوت و تازگی خودش را حفظ کرده.
یکی از اجزای مهمّ این #منظومه_فکری که خیلی هم جاذبه دارد، عبارت است از نفی ظلم، نفی استکبار، نفی استبداد -استبداد هم اعم است از استبدادی که حکّامی و حکومتهایی در کشورهای خودشان نسبت به مردم خودشان انجام میدهند، و آن استبداد و دیکتاتوریای که نظام سلطه در سطح جهان بهوجود میآورد- این یک بخشی از این منظومهی فکری است. عزّت ملّتها، عزّت ملّی و در کشورهای اسلامی عزّت اسلامی؛ استغناء ملّتها از تکیه کردن به دیگران و آویزانِ قدرتها بودن؛ اینها جزو مجموعهی فکری اسلام است. استقلال همهجانبه -استقلال بسیار امر مهمّی است- استقلال فکری، استقلال سیاسی، استقلال اقتصادی، که از همه مهمتر هم استقلال فکری است که میتواند بقیّهی این استقلالها را بهدنبال خودش بیاورد؛ اینها جزو چیزهایی است که در نظام فکری اسلامی و آن منظومهی فکری اسلامی وجود دارد و همینها است که جاذبه میدهد؛ و اینها طراوت دارد، اینها کهنهشدنی نیست، اینها تمامشدنی نیست.
۹۴/۶/۱۲
امروز مهمترین وظیفهی علمای دینی، روشنفکران دانشگاهی و مسئولان حساسیت نسبت به طراحی دشمن و شناخت آن و تشریح آیندهی امیدبخش و رو به پیشرفت کشور در چارچوب شاخصهای #منظومه_فکری اسلام و با استفاده از قابلیتها و تواناییهای جوانان و ظرفیتهای گستردهی کشور است.
نظام جمهوری اسلامی دارای یک #منظومه_فکری اسلامی است که بعد از گذشت سالها همچنان در دنیا دارای جذابیت و طراوت و تازگی است.
۹۴/۶/۱۲
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی
http://eitaa.com/asatid_enghelabi
http://sapp.ir/asatid_enghelabi
هدایت شده از اساتید انقلابی و نخبگان علمی
📷 yon.ir/9tlL
🏴عاشورای ۸۸؛ اوج هتاکی فتنهگران/ لکه ننگی که عاشورائیان هرگز فراموش نخواهند کرد
▪️در حالی که میلیون ها عزادار ایرانی در عاشورای حسینی (۷/۱۰/۱۳۸۸) مشغول عزاداری بودند، تعدادی از پیادهنظام خیابانی جریان فتنه قبل از ظهر عاشورا با برگزاری تجمعهای غیرقانونی در برخی خیابانهای تهران که هیچ شباهتی با عزاداری اباعبدالله الحسین نداشت، به طرح شعارهای ضد انقلابی و ساختار شکنانه و تخریب اموال عمومی پرداختند.
▪️آشوبگران که با پشتیبانی و دعوت رسمی اصحاب داخلی فتنه از جمله موسوی، خاتمی و کروبی در اغتشاشات حضور پیدا کرده بودند در عاشورای ۸۸ با سر دادن سوت، کف، هلهله و شعارهای بسیار اهانت آمیز و حمله به نمادهای عاشورایی عمق بی اعتقادی خود به ارزشهای اسلامی به نمایش گذاشتند.
▪️یکی از سخیفترین و هتاکانهترین اقدامات فتنهگران در این روز تعرض و سنگ پرانی به عزاداران حسینی بود که در حال اقامه نمازظهر عاشورا بودند.
▪️اوج سقوط سران فتنه و آشکار شدن چهره واقعی آنجا برای مردم انقلابی ایران آنجا بود که میرحسین موسوی در اقدامی نانجیبانه عاملان بیحرمتیهای روز عاشورا را مردان خداجو نامید و به حمایت از آنها پرداخت!
▪️گرچه فتنهگران کوشیدند که از عزاداری های محرم نیز به مثابه ابزاری برای پیشبردن مقاصد سیاه سیاسی خود استفاده کنند کما اینکه پیش از این با رای مردم در انتخابات، عکس امام (ره)، روز قدس، روز دانشجو هم اینچنین کرده بودند، اما در این کار ناکام ماندند.
▪️پس از ماه ها فتنه پیچیده که حتی خواص را هم درگیر خود کرده بود،خباثت فتنه گران در عاشورای ۸۸ و آشکار شدن ماهیت ضد دینی-ایرانی آنها، غیرت حسینی(ع) را در رگهای مردم به جوشش انداخت و طومار ۸ ماهه فتنه گری با حماسه مردمی ۹ دی به پایان رسید.
▪️نکته اینجاست، پس مانده های فتنه ۸۸ که همکاری آنها با دشمنان ملت ایران در ائتلاف غربی-عربی برهمگان آشکار شده، می خواهند با گذشت زمان چهره کریه و پلید فتنهگران را بزک کنند و با پررویی در مقام مدعی هم برآیند(!) اما عاشورای حسینی(ع) و حافظه تاریخی ملت ایران از وقایع تلخ و ناگوار سال ۸۸ که با خیانت این افراد به وقع پیوست، هیچگاه به آنها این اجازه را نخواهد داد عرض اندامی کنند و باید بپذیرند همچون یزیدها و ابن زیادها و ابن سعدها به زباله دان تاریخ پرتاب شده اند.
🌍 eitaa.com/asatid_enghelabi ایتا
🌍 sapp.ir/asatid_enghelabi سروش
هدایت شده از KHAMENEI.IR
13970630_23966_16k (1).mp3
5.57M
🎙 بشنوید| صوت کامل سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی در آخرین شب مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (علیهالسلام) در حسینیه امام خمینی (رحمهالله). ۹۷/۶/۳۰
🏴 @Khamenei_ir
از خطر قیاس گرفته تا تکیهبه استقرا در حدیث اهلیلجه سخن گفته شده است.
بخشی از حدیث اهلیلجه بدین قرار است:
.
مفضل بن عمر جعفی به امام صادق علیه السلام نامه نوشت و به او اطلاع داد که گروه هایی از این مردم پدید آمده اند که ربوبیت خدا را انکار می کنند و در این مساله به مجادله می پردازند. مفضل از امام خواست که سخن این گروه ها را رد کند تا وی بتواند با آن ها محاجه کند. امام علیه السلام در پاسخ مفضل چنین نوشت:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ. اما بعد، خداوند ما و تو را به انجام طاعت خود موفق بدارد و …. …. …. ….
نامه تو به من رسيد و براى تو نامهاى مىنويسم كه در آن با بعضى از اهل اديان از منكران مباحثه كردهام و آن چنين است:
پزشكى از هند پيش من آمد و با من در عقيده خود منازعه مىكرد و در گمراهى خود مجادله مىنمود. روزى او هليلهاى را خورد مىكرد تا به دوايى كه به آن احتياج داشت مخلوط كند، اين سخن را كه همواره در آن با من منازعه مىكرد، بر زبان آورد و آن ادعاى او بود مبنى بر اينكه: «دنيا همواره بوده است و هميشه درختى روئيده و درختى افتاده است و كسى متولد شده و كسى مرده است»، او گمان مىكرد كه اعتقاد به خداوند يك ادعايى است كه دليلى ندارد و براى او ثابت نشده است و اين مطلبى است كه آخرى از اولى و كوچك از بزرگ اخذ كردهاند و همانا اشيائى كه جدا و يا با هم و آشكار و يا پنهان هستند، تنها با حواس پنجگانه شناخته مىشوند. پس به من خبر بده كه با چه چيزى به شناخت پروردگارت كه او را با قدرت و ربوبيت مىشناسى، استدلال مىكنى؟ در حالى كه همه چيز با همان حواس پنجگانه شناخته مىشود .........
امام صادق عليه السّلام به آن طبيب فرمود:
به من اطمينان بده كه اگر براى تو از همين هليله كه در دست توست و از همين طب كه فن تو و فن پدران و نياكان توست و از دواهايى كه مشابه آن است، دليل آوردم، تو حق را مىپذيرى و انصاف مىدهى؟
گفت: به تو اطمينان مىدهم.
گفتم: آيا مردم را زمانى گذشته است كه طب و منافع آن را مانند همين هليله و امثال آن نمىشناختند؟
گفت: آرى.
گفتم: پس از كجا به آن راه پيدا كردند؟
گفت: با تجربه و مقايسه.
گفتم: پس چگونه به اين فكر افتادند كه تجربه كنند و از كجا فهميدند كه اين كار به مصلحت بدنهاى آنهاست در حالى كه جز ضرر در آن نمىديدند؟ چگونه آن را شناختند و چيزى را فهميدند كه حواس ظاهرى به آن هدايت نمىكرد؟
گفت: با تجربه.
گفتم: به من خبر بده از بنيانگذار علم طب و تعريفكننده اين گياهان دارويى كه در شرق و غرب عالم پراكنده است مگر چنان نيست كه به ناچار مرد حكيمى از اين شهرها اين علم را وضع كرده است؟
گفت: به ناچار چنين است و مرد حكيمى آن را وضع كرده و دانشمندان ديگر را بر آن گرد آورده و آنها در آن نظر كردهاند و با عقول خود راجع به آن انديشيده اند.
گفتم: مثل اينكه انصاف را رعايت كردى و به اطمينانى كه داده بودى عمل نمودى. اكنون بگو كه اين حكيم چگونه اين مطلب را فهميد؟ فرض كنيم كه او دواهايى را كه در مملكت خود او بود شناخت مانند زعفران كه در بلاد فارس به عمل مىآيد آيا تمام گياهان زمين را جستجو كرد و درخت به درخت آنها را چشيد تا اينكه همه آن بر او معلوم شد؟
آيا عقل تو به تو اين اجازه را مىدهد كه بگويى حكيمانى همه بلاد فارس و گياهان آن را درخت به درخت بررسى كردند و با حواس خود آنها را شناختند و به آن درختى كه در آن يكى از تركيبات اين دواها وجود داشت دست يافتند با اينكه حواس آنها آن را درك نمىكرد؟
فرض كنيم كه آن حكيم پس از جستجوى بسيار و بررسى در همه بلاد فارس، اين درخت را شناخت، پس چگونه دانست كه آن درخت خاصيت دوايى پيدا نمىكند مگر اينكه به آن هليله از بلاد هند و مصطكى از روم و مشك از تبت و دارچين از چين و بيضه بيدستر از ترك و افيون از مصر و حبر از يمن و بورق از ارمنستان و غير اينها از تركيبات داروئى كه گياهانى گوناگونى هستند، مخلوط شود؟ چون تأثير آن در صورتى است كه اينها يك جا جمع شوند و به تنهايى آن منفعت را ندارند. او چگونه به محل روييدن اين گياهان داروئى كه اقسام گوناگونى دارند و در شهرهاى مختلف قرار دارند پى برد و اين در حالى است كه برخى از آنها به صورت ريشه و برخى به صورت برگ و برخى بصورت فشرده و برخى به صورت مايع و برخى به صورت صمغ و برخى به صورت روغن و برخى به صورت فشار دادن و برخى به صورت طبخ كردن است و برخى به صورتى است كه فشار داده مىشود ولى طبخ نمىشود و اين هر كدام با لغت خاصى است و بعضى از آنها جز با تركيب با بعضى ديگر حالت دوا پيدا نمىكند و برخى از آنها اعضاء بدن درندگان و حيوانات خشكى و درياست.
در همين حال، مردم اين شهرها با يك ديگر دشمنى و اختلاف دارند و با زبانهاى گوناگونى صحبت مىكنند و در حال جنگ هستند و همديگر را مىكشند و اسير مىكنند. آيا به نظر تو اين حكيم تمام اين شهرها را گشته و تمام زبانها را مىدانست و در همه جا گردش كرده و اين گياهان را در شرق و غرب با امنيت و سلامت بررسى نموده و هرگز بيمار نشده و نترسيده و همواره زنده بوده و مرگ به سراغ او نيامده و هميشه هدايت يافته و گمراه نشده و خسته نشده تا زمان و محل رشد آنها را دانسته با اينكه آنها صفات و رنگها و نامهاى گوناگونى دارند، سپس او هر كدام را به صفت خود شناخته و هر درختى را با رويش و برگ و ميوه و بو و طعم آن مشخص كرده است.
آيا اين حكيم چارهاى جز اين داشته كه تمام درختان دنيا و سبزيها و ريشههاى آن را درخت به درخت و برگ به برگ و جزء به جزء بررسى كند؟
فرض كنيم كه آن درختى را كه مىخواسته پيدا كرده، پس چگونه حواس ظاهرى او را راهنمايى كرده كه اين درخت صلاحيت داروئى دارد و درخت گوناگون است بعضى از آن شيرين و بعضى تلخ و بعضى ترش و بعضى شور است. اگر بگويى كه آن حكيم در اين شهرها از اين و آن مىپرسد، او چگونه در باره چيزى كه آن را مشاهده نكرده و با حواس خود درنيافته مىپرسد و اساسا او چگونه از اين درخت مىپرسد در حالى كه او زبان آنها را نمىداند و به زبانهاى ديگر چيزهاى بسيارى است.
فرض كنيم كه او چنين كرد، او سودها و زيانها و چگونگى تسكين دادن و تحريك و سردى و گرمى و تلخى و تندى و نرمى و شدت آن را چگونه مىشناسد اگر بگويى از راه گمان مىشناسد، اين درست نيست چون اينها با طبايع و حواس درك نمىشوند و اگر بگويى با تجربه و خوردن آنها مىشناسد، او بايد در اولين دفعهاى كه اين دواها را مىخورد، مىمرد چون به آنها جهالت داشت و سود و زيان آنها را نمىدانست و بيشتر آنها سمّ قاتل است و اگر بگويى كه او در تمام شهرها گشته و در ميان هر ملتى زندگى كرده و زبان آنها را ياد گرفته و دواهاى آنها را با كشتن اولى و دومى تجربه كرده، در چنين حالتى او بايد جماعت بسيارى را بكشد تا يك دارو را بشناسد و مردم اين شهرها كه كسانى از آنها را كشته است خود را فداى او نمىكنند و نمىگذارند كه در ميان آنها زندگى كند.
فرض كنيم كه او همه اينها را بررسى كرد، ولى بيشتر آنها سمّ قاتل است اگر زياد بدهد مىكشد و اگر كم بدهد اثر نمىكند. فرض كنيم كه او همه اين كارها را كرد و در مشرق و مغرب زمين سير نمود و عمر او هم آنقدر طولانى شد كه درخت به درخت و شهر به شهر بررسى نمود، او چگونه چيزهاى ديگر مانند پرندگان و درندگان و حيوانات دريا را تجربه كرد. حال كه اين حكيم به گمان تو تمام گياهان دارويى را تجربه كرد و همه را جمع آورى نموده است ولى برخى از آنها حالت دارويى پيدا نمىكند مگر اينكه به اعضاء بدن حيوانى مخلوط شود، آيا او تمام پرندگان و درندگان دنيا را يك يك به دست آورده و آنها را كشته و تجربه كرده است همان گونه كه به گمان تو تمام گياهان را تجربه كرده است؟ اگر چنين بوده پس چگونه حيوانات باقى ماندند و نسل آنها از بين نرفت و آنها مانند درخت نيستند كه اگر يكى را ببرى ديگرى جاى آن را بگيرد.
فرض كنيم كه تمام پرندگان را به دست آورد، او با حيوانات دريايى چه مىكند او بايد دريا به دريا و حيوان به حيوان بگردد تا به آن احاطه پيدا كند همان گونه كه به فرض به تمام گياهان احاطه پيدا كرده است. اگر هر چيزى را قبول نكنى حتما اين را قبول دارى كه حيوانات دريايى همگى زير آب هستند آيا عقل و حواس به تو اين اجازه را مىدهد كه گمان كنى كه همه اينها را با بررسى و تجربه مىتوان درك كرد؟
طبيب هندى گفت: همه راهها را به روى من بستى، اكنون نمىدانم چه جوابى بدهم؟
پس گفتم: بزودى براى تو برهان ديگرى مىآورم كه مطلب بيشتر از آنچه گفتم روشنتر شود.
آيا نمىدانى كه اين دواها كه شامل گياهان و اعضاى بدن پرندگان و درندگان مىشود، حالت دارويى پيدا نمىكنند مگر پس از آنكه با يك ديگر تركيب شوند؟
گفت: آرى چنين است.
گفتم: به من خبر بده كه حواس اين حكيم چگونه مقدار آن را كه چند مثقال و چند قيراط است، درك كرده؟ تو دانشمندترين مردم در اين موضوع هستى چون كار تو طب است و تو گاهى در يك دارو از يك قلم چهار صد مثقال و از قلم ديگر سه يا چهار مثقال و قيراط يا كمتر و بيشتر وارد مىكنى تا به اندازه معلومى دوا به دست مىآيد كه اگر آن را به كسى كه اسهال دارد بدهى اسهال دارد او بند شود و اگر همان را به كسى بدهى كه قولنج دارد شكم او باز مىشود. چگونه حواس او دريافت كه آنچه را كه براى سردرد مىدهد به پاها نمىرسد در حالى كه پايين رفتن دارو آسانتر از بالا رفتن است و آنچه براى درد پا مىخورد به سر نمىرسد در حالى كه آن نزديك است و همين طور تمام دواهائى كه براى عضوهاى مخصوص خورده مىشود در حالى كه همه اينها به معده مىرسد و از آنجا پخش مىگردد، چگونه آن بالا مىرود و پايين نمىآيد حواس چگونه اينها را درك كرد و فهميد كه آنچه براى گوش است به چشم فايده ندارد و آنچه براى چشم است درد گوش را ساكت نمىكند و همين طور تمام اعضاى بدن كه دواى هر عضوى به همان عضو مىرسد. عقلها و حسّها چگونه اينها را فهميد در حالى كه حس در داخل بدن و عروق و گوشت و بالاى پوست راه ندارد نه با شنيدن و نه با ديدن يا بوييدن يا چشيدن و يا لمس كردن، آنها را درك نمىكند.
طبيب هندى گفت: از آنچه مىدانستم به من سخن گفتى، جز اينكه ما مىگوييم: حكيمى كه اين دواها و تركيبات آنها را وضع كرده وقتى به كسى دوايى مىداد و او مىمرد، شكم او را مىشكافت وعروق او را بررسى مىكرد و مجارى دوا را مىديد و آن جاهايى را كه دوا به آنها رسيده بود تحقيق مىكرد.
گفتم: به من خبر بده كه آيا تو نمىدانى كه وقتى دوايى در عروق قرار گرفت با خون مخلوط مىشود و با آن يكى مىگردد؟
گفت: آرى.
گفتم: آيا تو نمىدانى كه وقتى انسان مىميرد، خون او سرد و منعقد مىشود؟
گفت: آرى.
گفتم: پس اين حكيم چگونه دوايى را كه به مريض داده بعد از آنكه مخلوط شد و رنگى جز رنگ خون پيدا نكرد، مىشناسد؟
گفت: مرا به جاى سختى بردى و تا به حال چنين حالتى پيدا نكرده بودم چيزهايى گفتى كه نمىتوانم آنها را رد كنم ... ... ... ...
این حدیث مفصل است و ادامه دارد و علامه مجلسی متن کامل آن را طی چهل صفحه در بحارلانوار جلد 3 نقل فرموده است.
مناظره حضرت امام صادق علیهالسلام با ابوحنیفه
(مناظره حضرت امام صادق علیهالسلام با ابوحنیفه) امام جعفر صادق ( علیهالسلام) جهت معرفی اسلام و مبانی تشیع، مناظرات متعدد با سران و پیروان این فرقهها و مسلکها داشت و طی آن با استدلالهای متین و منطق استوار، پوچی عقاید آنان و حقانیت مکتب تشیع را ثابت میکرد.
از میان مناظرات گوناگون امام، به عنوان نمونه، مناظرهی آن حضرت را با «ابوحنیفه» پیشوای فرقهی حنفی: از نظر خوانندگان محترم میگذرانیم :
روزی ابو حنیفه برای ملاقات با امام صادق ( علیهالسلام) به خانهی امام آمد و اجازهی ملاقات خواست. امام اجازه نفرمودند.
ابوحنیفه میگوید: دم در، مقداری توقف کردم تا اینکه عدهای از مردم کوفه آمدند و اجازهی ملاقات خواستند. امام به آنها اجازه فرمودند. من هم با آنها داخل خانه شدم، وقتی به حضورش رسیدم, گفتم:
شایسته است که شما نمایندهای به کوفه بفرستید و مردم آن سامان را از ناسزاگفتن به اصحاب محمد (صلی الله علیه و آله) نهی کنید، بیش از ده هزار نفر در این شهر به یاران پیامبر (صلی الله علیه و آله)ناسزا میگویند.
امام فرمودند: مردم از من نمیپذیرند.
گفت: چگونه ممکن است سخن شما را نپذیرند، در صورتی که شما فرزند پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله)هستید؟
فرمودند: تو خود یکی از همانهایی هستی که گوش به حرف من نمیدهی. مگر بدون اجازهی من داخل خانه نشدی و بدون اینکه بگویم ننشستی و بیاجازه شروع به سخن گفتن ننمودی؟ سپس حضرت فرمودند:
شنیدهام که تو بر اساس قیاس فتوا میدهی؟
گفت: آری.
فرمودند: وای بر تو! اولین کسی که بر این اساس نظر داد شیطان بود؛ وقتی که خداوند به او دستور داد به آدم سجده کند, گفت: « من سجده نمیکنم، زیرا مرا از آتش آفریدی و او را از خاک و آتش گرامیتر از خاک است.»
به نظر تو کشتن کسی به ناحق مهمتر است یا زنا؟
گفت: کشتن کسی به ناحق.
فرمود: پس چرا برای اثبات قتل، دو شاهد کافی است، ولی برای ثابت نمودن زنا چهار گواه لازم است؟ آیا این قانون اسلام با قیاس توافق دارد؟
گفت: نه.
فرمودند: بول کثیفتر است یا منی؟
گفت: بول.
فرمودند: پس چرا خداوند در مورد اول مردم را به وضو امر کرده ولی در مورد دوم دستور داده غسل کنند؟ آیا این حکم با قیاس توافق دارد؟
گفت: نه.
فرمودند: نماز مهمتر است یا روزه؟
گفت: نماز.
فرمودند: پس چرا بر زن حائض قضای روزه واجب است ولی قضای نماز واجب نیست؟ آیا این حکم با قیاس توافق دارد؟
گفت: نه.
فرمودند: آیا زن ضعیفتر است یا مرد؟
گفت: زن.
حضرت فرمودند: پس چرا ارث مرد دو برابر ارث زن است؟ آیا این حکم با قیاس سازگار است؟
گفت: نه.
فرمودند: چرا خداوند دستور داده است که اگر کسی ده درهم سرقت کرد، دستش قطع شود، در صورتی که اگر کسی دست کسی را قطع کند، دیهی آن پانصد درهم است؟ آیا این با قیاس سازگار است؟
گفت: نه.
فرمودند: شنیدهام که این آیه را: «ولتسئلن یومئذ عن النعیم» یعنی « در روز قیامت به طور حتم از نعیم سؤال میشود.» چنین تفسیر میکنی که : خداوند مردم را در مورد غذاهای لذیذ و آبهای خنک که در فصل تابستان میخورند، مؤاخذه میکند.
گفت: درست است. من این آیه را چنین معنا کردهام.
فرمودند: اگر شخصی تو را به خانهاش دعوت کند و با غذای لذیذ و آب خنکی از تو پذیرایی کند و بعد به خاطر این پذیرایی بر تو منت گذارد، دربارهی چنین کسی چگونه قضاوت میکنی؟
گفت: میگویم آدم بخیلی است.
فرمودند:آیا خداوند بخیل است؟
گفت: پس مقصود از نعیم که قرآن میگوید انسان دربارهی آن مؤاخذه میشود چیست؟
فرمودند: مقصود، نعمت دوستی ما خاندان رسالت است.( مجلسی، بحارالانوار: تهران دارالکتاب الاسلامیه ج ۱، ص)
علامه مجلسي در بحار الانوار مي نويسد كه مفضل بن عمر به امام صادق ـ عليه السلام ـ نامه نوشت و امام را از گروهي آگاه كرد كه خداوند را انكار مي كردند و مي گفتند كه جهان مربي و پروردگار ندارد و در اين كار به بحث و جدال مي پردازد و از امام صادق ـ عليه السلام ـ خواستند كه براي رد قول آنها مطالبي بنويسند تا بتوانند با اين افراد به مناظره بر خيزند.
امام صادق ـ عليه السلام ـ نوشتند كه بسم الله الرحمن الرحيم. اما بعد: خداوند ما و شما را توفيق اطاعت دهد و رحمتش را به خاطر عبادت، براي ما لازم گرداند. نامه تو را خواندم كه از من نوشته اي براي رد ديدگاه آنها خواسته بودي و ما خدا را سپاس مي گوئيم كه نعمت هايش را به ما ارزاني داشته و حجت هاي روشن را به ما داده و بزرگترين نعمت هاي خداوند بر ما اين است كه به ربوبيت او اقرار داريم و با خداوند پيمان بسته ايم كه او را بشناسيم و از حجت ها و نشانه هاي خداوند اين است كه بر مردم قرآن را نازل نمود كه در آن است شفاي بيماري هاي روحي و معنوي و مردم به هر چيزي كه نياز داشته باشند دراين مقام آورده اند و خداوند از همه بي نياز است... .
در جملات بعدي فرمودند كه تعجب آور است از مخلوقي كه آثار الهي را مي بيند ولي گمان مي كند كه خدائي وجود ندارد و اگر انسان ها فكر مي كردند، با دلايل روشن كه در طبيعت وجود دارد به خالق اينها يقين پيدا مي كردند و... سپس فرمودند:كتابي كه براي تو مي فرستم، همان كتابي است كه من با برخي از اهل اين انكاركنندگان خداوند مناظره كرده ام و آن زماني بود كه يكي از پزشكان هندي پيش من آمده بود و با من منازعه مي كرد و بر گمراه بودنش مي افزوده و پافشاري مي كرده و من او را در يكي از اين روزها ديدم كه «اهليلج» درست مي كرد و دقت مي كرد كه در ساختن اين دارو اشتباه نكند و ادعايش در انكار، عبارت بود از:
1. دنيا به پايان نخواهد رسيد، درختي مي رويد و درخت ديگر خشك مي شود و همينگونه انساني مي ميرد و انسان ديگر به دنيا مي آيد.
2. گمان مي كرد كه معرفت من به خداي متعال بدون دليل است و حجت و برهاني ندارم واين خداپرستي كاري است كه يكي از ديگر و بچه ها از بزرگترها گرفته اند( يعني چون ديده اند كه پدرانشان مسلمان هستند ، مسلمان شده اند و دليلي بر وجود خدا ندارند.(1)
اينكه چرا به اين حديث «حديث اهليلجه» مي گويند بايد گفت كه «اهليلج» در لغت به معجوني گفته مي شود كه از چند داروي گياهي كه برخي از آنها سمي نيز هستند درست مي شد.(2)پزشكان هندي از اين معجون براي تقويت حافظه و بيماري جنون و... استفاده مي كردند و در درست كردن اين دارو بايد دقت كامل مي شد چرا كه اگر يكي از اين گياهان زياد مي شد بيمار را مي كشت و اگر اندازه اي كمتر بود، اثر نمي گذاشت.
از آنجا كه امام صادق ـ عليه السلام ـ با پزشك هندي براي اثبات خداوند متعال بيشتر از همين داروي آن پزشك استفاده مي كنند كه چگونه است براي ساخت دارو بايد سازنده اي باشد و دقت لازم را بكند و... ولي جهان با اين عظمت خود به خود به وجود آمده باشد. لذا اين حديث مشهور شده است به «اهليلج» و اين يك مناظره طولاني است بين امام صادق ـ عليه السلام ـ و آن طبيب هندي كه درنهايت با دلايل منطقي و غير قابل انكاري كه امام صادق ـ عليه السلام ـ مي آورد، او شهادتين مي گويد و از امام مي خواهد كه خداوند متعال را بيشتر به او بشناساند و امام هم خداوند را اول، آخر، قوي، سميع، بصير، عليم، رئوف، رحيم، و با اراده معرفي مي كند و سپس وي از امام مي خواهد كه براي اثبات اين صفات بيشتر توضيح دهد وامام يكايك اين صفات الهي را براي او بيان مي كند تا اينكه او مي گويد دلايل تو براي هركسي كه عقل داشته باشد، كفايت مي كند سپاس خداي را كه پروردگار جهانيان است و ما را از گمراهي هدايت كردو از شبهه ها دورمان داشت و نگذاشت كه در عظمت، قدرت، لطافت، در آفرينش و جبروت او شك كنيم.(3)
اين روايت در بحار الانوار نزديك چهل صفحه مي باشد كه درباره توحيد ودلايل آن، صفات الهي و رد شبهات بحث مي كند و امام صادق ـ عليه السلام ـ اين را براي مفضل بن عمر همان كه رساله اي ديگر در توحيد دارد، مي فرستد تا با هر كسي كه ربوبيت الهي را انكار كرد با دلايل عقلي و غير قابل انكار مناظره و با او استدلال كند.
پاورقی:
1. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، بیروت، موسسه الوفا، 1404ق، ج3، ص 152، باب5، حدیث الاهلیلجه.
2. مجمع البحرین، ج2، ص 336، ذیل کلمه هلج.
3. بحار الانوار، ج3، ص 152، باب5، حدیث الاهلیلجه.
منبع: نرم افزار پاسخ - مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات
هدایت شده از آموزش تبلیغات | احمد شاهنده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️آیت الله صانعی شام غریبان: خدایا، ما دیگه خجالت میکشیم چقدر بگیم، مقدمات آزادی حضرت مهندس موسوی و آیت الله کروبی
✍ناب نیوز: اینطور برای امام زمان ناله میکردن الان ظهور کرده بود. قربان غریبی ات ای امام زمان
🆔 @nabbnews
هدایت شده از [ خبرگزاری عَمّار ]
♦️تکمیلی:
🔸مهاجمان حمله به رژه اهواز گریختند
🔹تروریستها موفق نشدهاند که وارد مراسم رژه شوند و صرفا از فاصله دور بسوی مراسم و یگانهای رژه رونده شلیک کردهاند.
🔸 اخبار اولیه حاکی از این است که تروریستها جایگاه محل سخنرانی و یگانهای رژه رونده سپاه را هدف قرار دادهاند و آمار اولیه از زخمی شدن تعدادی از نیروهای رژه رونده سپاه در این مراسم حکایت دارد.
🔸تیم تروریستی پس از تیراندازی به سوی مراسم رژه از محل گریختهاند و در حال حاضر نیروهای امنیتی در تعقیب آنها هستند./تسنیم
🔸شنیده شدن مجدد صدای شلیک در #اهواز
🔸 #تروریست ها تحت تعقیب هستند
🔸صدای شلیک گلوله در محل برگزاری رژه در اهواز پس از حادثه اولیه باز هم شنیده می شود./مهر
🔸مهاجمان لباس نظامی به تن داشتند و درگيری ١٠ دقيقه طول كشيده است
🔸در جریان برگزاری رژه نیروهای مسلح در استان خوزستان، طی یک عملیات مسلحانه، محافظ فرمانده سپاه استان خوزستان به شهادت رسید و چند تن دیگر نیز شهید و مجروح شدند.
♦️ اولین آمار تلفات :
🔹 تاکنون 20 نفر زخمی تایید شده است
🔹 یک کودک و یک زن در بین مجروحان دیده می شوند /ایرنا
@ammarpress عمار پرس
هدایت شده از [ خبرگزاری عَمّار ]
📸 لحظه مطلع کردن روحانی از حمله تروریستی اهواز هنگام سخنرانی امروز در مراسم رژه تهران
🔸رییسجمهور پیش از پایان مراسم، جایگاه را ترک کرد
@ammarpress عمار پرس
هدایت شده از [ خبرگزاری عَمّار ]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلمی واضح از تیراندازی شدید به رژه نیروهای مسلح در اهواز
@ammarpress عمار پرس
هدایت شده از خبرگزاری فارس
📸فاطمه رحیماویان عکاس خبرگزاری فارس در اهواز، در شرایط خطرناک حمله تروریستی در اهواز، مشغول ثبت این جنایت تروریستهاست.
fna.ir/boiolz
@Farsna
هدایت شده از بدون سانسور🇮🇷
🔴📷 کمک نیروی سپاه به کودکی که امروز به دست تروریست ها از ناحیه پا تیرخورده و زخمی شده است
⬛️شما هم #بدون_سانسوری شوید👇
Http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
🔴 خبرگزاری رویترز و فرانسه و وبگاه شبکه BBC از بکار بردن عبارت «حمله تروریستی» درباره حمله به رژه نیروهای مسلح در #اهواز خودداری و به «حمله مسلحانه» بسنده کردند
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
هدایت شده از شبکه ادیان
🔴 اسامی اولیه شهدا حادثه تروریستی اهواز منشتر شد
🔸 پیکر شهدا و مجروحین حملات تروریستی صبح امروز به بیمارستان شهید سرلشکر منفرد نیاکی اهواز منتقل شدند.
🔸 بر اساس شواهد عینی ۷ شهید به بیمارستان منتقل شده است .اسامی شهدا؛
۱-علی لویمی
۲-اسماعیل شفیعی نژاد
۳-میلاد جهانگیر نژاد
۴-رضا شفیعی
۵- سعید کریمی
۶-امیر فرخی
۷- یونس پور حلو/عصر جنوب
⭕ مهاجمان که برای پوشش و حضور راحتتر در صفوف نظامیان، لباس نظامی به تن کرده بودند، به گفته سخنگوی سپاه پاسداران وابسته به جریان الاهوازیه بودند. این تیراندازی حدود 10 دقیقه ادامه داشت. عوامل این حادثه چهار نفر بودند که دو نفر از آنان کشته و دونفر دستگیر شدند که یک نفر از دستگیر شدگان زخمی است. در جریان حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز 8 تا 9 نفر از نیروهای نظامی شهید شدند و بیش از 20 نفر مجروح شدهاند که حال مجروحان وخیم گزارش شده است.
📢 #اخبار_شبکه_ادیان 🗣
🌐 @adyan8
هدایت شده از اخبار تهران20:20
📲بعد از انتشار توئیت محمود صادقی که گفته بود دانشگاهیان دانشگاه امام صادق(ع) نمیدانند «FATF» چیست!بسیج دانشجویی این دانشگاه این نماینده مجلس را برای مناظره در این باره دعوت کرد.
◾️ @Bisto30_IRIB