eitaa logo
بینش راهبردی
9.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
788 ویدیو
30 فایل
**بصیرت؛ بدون بینش راهبردی ممکن نخواهد بود.** ''کانال نشر سخنان و مطالب حجت الاسلام دکتر محمد علی رنجبر" عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم ع ارتباط باادمین @AlEbadali ادمین‌ دوم @Guilemard
مشاهده در ایتا
دانلود
بینش راهبردی
‌ فاکس‌نیوز: جراحت برخی از نیروهای آمریکایی جدی است 🔹شبکه خبری فاکس‌نیوز به نقل از منابع مطلع گزار
نحوه روایت سازی و خبررسانی خارجی ها را یاد بگیریم! بسیار هنرمندانه در حال هدایت اخبار و روایتها هستند. این ویژگی جنگ هیبریدی است در جنگ هیبریدی، حواسمان به روایت و رسانه نباشد، برنده نخواهیم بود ولو اینکه در میدان واقعیت دستاورد داشته باشیم
استاد رنجبر.m4a
22.01M
بازخوانی برخی آیات در بیانات رهبری با کلام استاد رنجبر آیه چهلم سوره مبارکه حج
پنجره فرصت در بینش راهبردی بازۀ زمانی که مدیران می توانند بیشترین تاثیر را بر سیاست ها و تدابیر کلی جامعه، رسانه ها و مدیران ارشد داشته باشند به «پنجرۀ فرصت» معروف است. این پنجره معمولا پس از شروع بحران باز شده و تا جلب توجه عمومی به موضوعات دیگر باز می ماند. لذا باید بحرانهای اصلی از بحران های تحمیلی و کاذب را شناخت تا با شناخت بحران اصلی، باز و بسته کردن پنجره فرصت دست خودمان باشد وگرنه هر ماه و هر هفته و هر روز و بلکه با رشد فناوری های جدید هر ساعت یک بحران جدید را برایمان به وجود می آورند و تا شما مشغول مدیریت آن بحران و بهره گیری از پنجره فرصت آن بحران شوید و پنجره را ببندید، بحران دیگری را تحمیل و پنجره دیگری را می گشایند و افکار عمومی را به سمتی دیگر جهت می دهند. اینجاست که رهبری عزیز روی بحران اصلی و اولویت مسائل اقتصادی و بهره گیری از پنجره فرصت و مدیریت افکار عمومی تاکید دارند. اما چرا افکار عمومی امروزه اینقدر اهمیت پیدا کرده است؟ چون اعتماد عمومی به دولت ها که عاملی ضروری در حل بحران ها است رو به کاهش و آگاهی عمومی از محدودیت های دولتی به مدد فناوری ها رو به افزایش است. این موضوع اهمیت مشارکت مردمی در مدیریت بحران ها را بیش از گذشته نمایان می سازد. لذا برای مدیریت بحران اقتصادی مخصوصا بحران افزایش تورم و کاهش تولید باید روی افکار عمومی و مردم حساب ویژه ای باز کرد و این افکار عمومی را باید به گونه ای مراقبت کرد که به مسائل حاشیه ای و تحمیلی نپردازند و روی مساله اصلی تمرکز کنند. تا تورم کاهش و تولید افزایش یابد. مردم ما باید به این باور برسند نظامی که توانسته است امنیت جانی آنها را تثبیت کند و از پنجره فرصتِ بحران هایِ امنیتیِ گام اول انقلاب به خوبی بهره گیرد و آن پنجره را ببندد، در شرایط کنونی هم می تواند همانگونه عمل کند. و آنوقت بعد از مدیریت این بحران و بستن پنجره توجه عمومی مردم را به مساله اولویت دار دیگری هدایت کنیم ان شاء الله 🆔 @Binesh_Rahbordi
ترامپ: "یا 'دیپ استیت' آمریکا را نابود میکند یا ما دیپ استیت را نابود میکنیم!" دیپ استیت یا دولت پنهان یا دولت مخفی یا دولت تنفگدار یا مجتمع نظامی صنعتی و یا پنتاگون سیستم را در کتاب جنگ سرد ایران و آمریکا توضیح داده ایم تحولات آمریکا را دنبال کنید که هر روز جالبتر از دیروز می شود و در راستای کلان استراتژی و کلان روایت ماست
بازخوانی شعار سال استاد رنجبر.m4a
20.22M
بازخوانی بیانات رهبری پیرامون شعار سال چرا اقتصاد اولویت دارد؟ اولویت را چگونه فهم می کنیم؟ چرا باید همه ی دستگاه ها و فعالان مردمی حتی فعالان فرهنگی اولویتشان مساله اقتصاد و فرهنگ اقتصادی باشد؟ استاد رنجبر پاسخ می دهد. 🆔 @Binesh_Rahbordi
بررسی تحولات سرزمین های اشغالی 1- برای ریشه یابی اختلافات رژیم غاصب اسرائیل ابتدا باید عقبه‌ی تاریخی و هویت جعلی این رژیم غاصب را بررسی کنیم. همچنین باید متوجه علت تشکیل رژیم صهیونیستی نیز باشیم، چون ریشه بسیاری از اختلافات احزاب آن در همین نکات و مسائل موجود است. جنبش صهیونیست و پس از آن تشکیل کشور اسرائیل در شرایطی شکل گرفت که اروپا به شدت با غلبه ناسیونالیست و ملی‌گرایی افراطی روبه رو شده بود. این ملی گرایی افراطی منجر به این شد که دولت‌ها در کشورهای اروپایی از همه مردم حاضر در این کشورها بخواهند که ملیت را بر هرگونه مذهب، قومیت و نحله فکری ترجیح دهند و همه تبدیل به یک ملت شوند. در این زمان یهودی‌ها به ویژه یهودی‌های مذهبی با اینگونه طرز تفکر رایج در اروپا مشکل داشتند. یهودی‌های مذهبی نمی‌توانستند ناسیونالیسم و ملی‌گرایی افراطی را بپذیرند و در ملیت های اروپایی هضم شوند چونکه غیریهودیان را نجس و فاقد تقیدات شرعی مثل ذبح و سایر موارد می دانستند بنابراین یهودیان مذهبی ارتباط خود را با اروپایی‌‌های افراطی قطع کردند. عدم هضم یهودیان مذهبی تندرو در جامعه افراطی و ملی‌گرای کشورهای اروپایی، باعث شد که آنان به صورت طبیعی به حاشیه رفته و تحت الشعاع قرار گیرند و در جامعه حضور موثری نداشته باشند. وقتی یک جمعی، از ملت و جمعیت حاضردر کشور و زیست بوم خود رانده و کنار گذاشته شود، هیچ هویتی هم نخواهد داشت. در نتیجه به خاطر معضلاتی مانند فقر و حاشیه نشینی و.. حاضر است هرگونه همکاری با بیگانگان داشته باشد. جمعیت یهودی درون کشورهای اروپایی ازجمله آلمان، فرانسه، انگلستان یا لهستان به حاشیه رانده شده بودند. حال فرض کنید یک یهودی فرانسوی به خاطر اینکه نتوانسته یا نخواسته وارد جنبش ملی گرایی شود، در حاشیه قرار گرفته و همین موضوع باعث می‌شد که یک یهودی فرانسوی، حاضر به جاسوسی برای کشور آلمان شود، یا فرد یهودی آلمانی نیز همکار و جاسوس فرانسه گردد. این اتفاق به صورت واقعی و عینی در اروپا رخ داد یک مرد یهودی به جرم جاسوسی برای آلمان در زمانیکه هرتزل در فرانسه بود، دستگیر شد و نسبت به فرد متهم به جاسوسی، حس تنفر شدیدی از سوی جامعه فرانسه ایجاد شد. هرتزل در دادگاه بررسی و رسیدگی به اتهامات فرد جاسوس، متوجه عمق حس تنفر نسبت به یهودیان در اروپا به ویژه فرانسه می‌شود. وی بر همین اساس اعلام می‌دارد که یهودیت دین نیست بلکه قومیت و ملیت است و در فضای دولت ملت اروپایی او پرچمدار تشکیل دولت یهود برای قوم و ملت یهود می شود. 2- مشکل روشنکفران و به تبع آن امثال هرتزل این بود که نمی توانند موج اجتماعی ایجاد کنند و نیاز به روحانیونی دارند که آنها بتوانند موج را ایجاد کنند بنابراین هرتزل ناگریز می‌شود که وجهه مذهبی هم به طرح خود بدهد. لذا وی به سراغ بخشی از ارتدوکس‌های مذهبی می‌رود. ارتدوکس‌های مذهبی دو دسته هستند، گروهی شبیه به برخی از متحجرین خودمان معتقدند که قبل از ظهور حضرت مسیح علیه السلام تشکیل حکومت حرام است. اما عده‌ای دیگر معتقدند که حتما باید تشکیل حکومت داد تا ظهور مسیح را مشاهده کنند و در واقع به استقبال ظهور مسیح با تشکیل حکومت بروند.‌ هرتزل با این عده از ارتدوکس‌ها همکاری می‌کند و جنبش صهیونیست را پایه‌ریزی می‌کند.👇
3- یهودیان ارتدوکس مذهبی که معتقد بودند باید دولت و حکومت تشکیل شود، با پشتوانه مذهبی اقدام به ایجاد موج وتعیین تاریخ جعلی برای تشکیل دولت جعلی و جنبش مورد ادعای هرتزل کردند. این گروه مذهبی از همان آغاز ورود به سرزمین‌های اشغالی امتیازاتی دریافت کردند که مهمترینش معافیت از سربازی است. در آغاز به این گروه ارتدوکس نیاز بود تا به فلسطین بیایند و در کنار دیوار ندبه، مداوم اقدام به برگزاری مراسم مذهبی و دعا نمایند و برای ظهور مسیح تضرع داشته باشند. تا اینگونه برای صهیونیسم سیاسی شده و دولت اسراییل مشروعیت بخشی کنند اما سایرگروه‌های مهاجر حتی زنان بایستی به سربازی می‌رفتند.👇
4- موضوع معافیت از سربازی، از همان ابتدا بین تمام جریان‌های سیاسی از جمله حزب لیکود و کارگر پذیرفته شده بود. منتهی از سال 2012.م حزبی با نام «یِش عَتید» و به رهبری لاپید با شعار «آینده‌ای وجودارد» شکل گرفت. پایان به رفع تبعیض در معافیت سربازی یکی از اصلی‌ترین شعارهای این حزب این بود. این موضوع اختلافات بین یهودیان اولترا ارتدوکس (یهودیان سوپرمذهبی) که جمعیت آنها حدود یک میلیون نفراست؛ جمعیت زیادی که معاف شدند؛ را با سایر یهودیان افزایش داد. از این رو برای یهودیان سکولار و مدرنتر حس بدی را ایجاد کرد.👇 5- موضوع مخالفت با معافیت سربازی از سوی حزب لاپید ضمن آن است که این حزب بر میانه‌روی نیز تأکید دارد و بر حفظ صلح و مذاکرات صلح با فلسطینیان اصرار داشته و از راه حل دو کشوری حمایت می‌کند. برهمین اساس اختلاف شدیدی بین جریانات شبیه به حزب لاپید و حزب لیکود به رهبری نتانیاهو وجود دارد بنابراین هرچقدر مقاومت بتواند عملیات‌های درون اسرائیل را افزایش داده و فلسطینی‌ها بتوانند ضربات محکم‌تری را به رژیم صهیونیستی وارد کنند، احزاب تندرو مانند حزب لیکود و افرادی مانند نتانیاهو بیشتر بر جبران مافات با وارد کردن ضربات محکم بر پیکره فلسطینیان پیگیری می‌کنند. در مجموع نتانیاهو با حضورش در نخست وزیری به دنبال فشار بیشتر بر مردم فلسطین است. از طرفی با وجود این افزایش فشار، اگر عملیات‌های فلسطینیان ضد رژیم صهیونیستی تشدید شود، پیش‌بینی می‌شود که لاپید و احزاب میانه رو، مجدد فضای سیاسی را در رژیم صهیونیستی بدست بیاوند و اعلام نمایند که برخوردهای نتانیاهو مسبب چنین اتفاقی است که گروه های جهادی فلسطینی توانسته‌اند بحران را تشدید کنند. این یعنی تشدید اختلافات میان احزاب سیاسی درون اسراییل که منجر به بی ثباتی از درون خواهد شد بحمدالله همین گونه هم شده است و در حال تشدید است اما هنوز ماجرا ادامه دارد...
استاد رنجبر ج۲.m4a
9.98M
بازخوانی برخی آیات در بیانات رهبری با کلام استاد رنجبر
کافی است یک بررسی اجمالی از مطالب کانال ها و گروه های مذهبی و مدعی ولایتمداری داشته باشید ببینید اولویت امام جامعه را دنبال می کنند یا اولویت خودشان را اگر قرار است بر اساس اولویتهای امام جامعه حرکت کنیم، خب اولویت مشخص است اگر هم قرار است بر اساس اولویت های فهم خودمان حرکت کنیم که دیگر هیچ حرفی نمی ماند! این اولویت امام جامعه است: خب، حالا سال ۱۴۰۲؛ به نظر من در سال ۱۴۰۲ هم مسئله‌ی اصلی ما مسئله‌ی اقتصاد است. یعنی ما مشکل کم نداریم، مشکلات گوناگونی داریم، در زمینه‌ی فرهنگی، در زمینه‌ی سیاسی، لکن مسئله‌ی اصلی و محوری در این سال هم مسئله‌ی اقتصاد است. یعنی اگر ما بتوانیم ان‌شاءالله مشکلات اقتصادی را کاهش بدهیم و مسئولین ان‌شاءالله همّت کنند، دقت کنند، تلاشهای مهمی انجام بدهند در این زمینه، 👈خیلی از مسائل دیگر کشور هم حل خواهد شد. هم دولت، هم مجلس شورای اسلامی، هم فعّالان اقتصادی، هم گروه‌های مردمیِ جوان و پرانگیزه که بنده تعدادی از این گروه‌ها را میشناسم و به آنها جدّاً علاقمند هستم. میدانم کارهای خیلی خوبی را در همین زمینه‌های اقتصادی انجام میدهند. اینها همه باید تلاشهایشان متوجّه کمک به رفع مشکلات کشور و مشکلات مردم باشد. حالا این رفع مشکلات گاهی با فعالیتهای بنیانی اقتصادی است، مثل تولید که یک فعالیت بنیانی است در اقتصاد، یعنی تولید یک کار اساسی است در اقتصاد. یا عرض کنم که کارهای انسانی و اسلامی مثل مواسات و کمکهای مردمی و همکاریهای مردمی با طبقات ضعیف جامعه. خب، من با توجه به همه‌ی جهات، هم تورّم، هم تولید داخلی، این چیزهایی که مهم است، تورّم که مشکل اصلی است، تولید داخلی که حتماً یکی از کلیدهای نجات کشور از مشکلات اقتصادی است، با توجه به اینها شعار سال را اینجور اعلام میکنم: «مهار تورم، رشد تولید»، این شعار سال است. یعنی باید همه‌ی همّت مسئولین متوجّه این دو موضوع باشد. در درجه‌ی اوّل مسئولین، در درجه‌ی بعد همینطور که گفتم فعالان اقتصادی و فعّالان مردمی و کسانی که دستشان میرسد کاری انجام بدهند و فعّالان فرهنگی، صدا و سیما که باید فرهنگ‌سازی بکند در این زمینه‌ها، همه‌ی اینها باید متوجه این دو نکته‌ی اصلی باشند، در درجه‌ی اول مهار تورّم، یعنی واقعاً تورّم را مهار کنند و کاهش بدهند تا آنجایی که ممکن است کاهش بدهند و مسئله‌ی تولید را افزایش بدهند. بنابراین [شعار سال] شد مهار تورّم و رشد تولید. بیانات بعد از سال تحویل
انسان شرمنده ولایت پذیری این عزیزان می شود
هدایت شده از خبرگزاری فارس
🔹شورای وزیران عربستان سعودی با پیوستن به سازمان همکاری شانگهای با وضعیت «شریک گفت‌وگو» موافقت کرد. @Farsna - Link
این دو خبر را اضافه کنید به خبر قبل ✅️ آرامکو قراردادی ۱۲.۲ میلیارد دلاری با چین به امضا رساند‌ ! عربستان سعودی به طور رسمی اعلام کرد نفت خود را دیگر با دلار مبادله نخواهد کرد و اماده دریافت یوان چین در ازای فروش نفت است
دوستان پیشنهاد دهند چه کنیم؟
♦️قطار انقلاب 🖊محمدعلی رنجبر کاروان ما قرار بود در ایام نوروز از تهران عازم شلمچه شود بعد از شلمچه به سمت کربلا و از کربلا به مدینه و از مدینه به قدس راه و مسیری طولانی باید پشت سر می گذاشتیم رهبر و لیدر کاروان همه را جمع کرد از تجربیات و احساسات و عواطف گذشتگانی که به این سفر رفته بودند و از حس شیرینی که به انسان دست می دهد گفت وقتی این شیرینی ها بیان می شد برخی ها اشک شوق در چشمانشان جمع شده بود گویی خودشان را در شلمچه و کربلا و مدینه و قدس می دیدند رهبر کاروان بعد از دقایقی بسیار حکیمانه از سختی و دشواری و موانع مسیر هم گفت و اینجا بود که عده ای دچار تردید شده و خیلی زود انصراف دادند می گفتند طاقت سختی نداریم اما بازماندگان کاروان را تکمیل کردند و همگی سوار قطار شدند پیر و جوان مرد و زن کودک و نوجوان سفید و سیاه غنی و فقیر با سواد و بی سواد خلاصه از همه قشری سوار شده بودند ما هم واگن 14 کوپه 5 بودیم فرزندانم خوشحال بودند میگفتند بابا ممنونیم سوار قطار شدیم خیلی کیف میده بالا و پایین میپریدند و خوشحال بودند تقریبا یک ساعتی که گذشت دختر کوچیکه گفت بابا کِی میرسیم؟ گفتم بابا هنوز خیلی مونده و برای اینکه حوصله اش سر نره گفتم بیا برات قصه بگم شروع کردم به قصه گفتن قصه های قرآنی از نوح و هود و صالح و شعیب و موسی و عیسی سلام الله علیهم اجمعین گفتم اینکه چگونه صبر کردند تا به هدفشان رسیدند بالاخره توانستم با ادبیات داستانی قانعش کنم اما یک ساعتی گذشت و قطار در ایستگاه بین راه توقف کرد تا عده ای پیاده شوند و عده ای دیگر سوار مجدد گفت بابا فکر کنم رسیدیم چون عده ای پیاده شدند گفتم عزیزم اینها هدف و مقصدشان همینجاست ما هنوز خیلی راه داریم کمی به فکر فرو رفت و لحظاتی بعد در حین بازی با گوشی خوابش برد از فرصت استفاده کردم و آمدم بیرون کوپه از کوپه ها عبور کردم و وارد واگن بعدی شدم جالب بود هر کوپه و واگنی یک بحثی بود یکی از مشکلات اقتصادی اش می گفت یکی از گرانی یکی از فساد یکی از بی عدالتی یکی از بی انضباطی یکی از بی نظمی یکی هم از بی حجابی اما جالبتر اینکه قطار، امن و استوار به مسیرش ادامه می داد کمی جلوتر رفتم و به واگنی رسیدم که عده ای می گویند امکانات قطار خوب نیست و ما می خواهیم پیاده شویم عده ای دیگر می گفتند ما فکر نمی کردیم این مسیر اینقدر طولانی باشد و می خواهیم پیاده شویم روحانی کاروان هم داشت برایشان توضیح میداد که برای پیاده نشدن قانع شان کند عجیب بود اینها هم مثل فرزند کوچکم بی تابی می کنند به ناگاه یاد این کلام امیرالمومنین ع افتادم که خطاب به یارانش می فرمود حلوم الاطفال شما عقلتان به مانند بچه هاست یعنی انسانها گرچه بزرگ اند اما برخی ها عقلشان همان عقل بچگی است بزرگ نشده اند سعی کردم برایشان توضیح دهم همان حرفهایی که برای فرزندم زدم به آنها نیز گفتم برخی ها قانع شدند اما برخی دیگر گفتند مگر ما بچه ایم شما می خواهید ما را به ناکجاآباد ببرید ما هم نمی خواهیم با شما بیاییم قطار به ایستگاه رسید برخی از اینها پیاده شدند و البته عده ای دیگر سوار شدند خلاصه قطار پیش می رفت و عده ای هم غُر می زدند ناگهان قطار به صورت عجیبی با سر و صدا و تکان بسیار متوقف شد همه منتظر بودند که چه اتفاقی افتاده به یکباره صدای اعتراض و سر و صدا از دو کوپه بلند شد می گفتند ما پیشمان شده ایم می گفتند شما دیوانه اید ما در اینستا و توییتر دیده و خوانده ایم این قطار، قطار مرگ است و همه ی شما را نابود می کند می گفتند شما جلوی آزادی انتخاب ما را گرفتید و ما هم ترمز اضطراری را کشیده ایم حال باید اینها را قانع می کردیم برخی شون که پا را فراتر گذاشته و شعارهای هنجارشکنی هم می دادند اصرار هم داشتند که همان وسط بیابان پیاده شوند انسان تاسف می خورد از این مصدومین شبکه های اجتماعی که نمی دانستند چه بلایی در این بیابان سرشان می آید خلاصه برخی را قانع کردیم و برخی هم پیاده شدند قطار مجدد به حرکت افتاد و چند ساعتی پیش رفتیم تا اینکه باز هم قطار را متوقف کردند مردی داد میزد یا جای من اینجاست یا جای این آدمها و این قصه ادامه داشت و هر از چندی عده ای با یک بهانه ای ترمز قطار را می کشیدند و داد و بیداد راه می انداختند و عده ای هم از قطار پیاده می شدند اما خب خودشان ضرر میکردند چون ایستگاه بعدی نفرات جدیدی که شوق این سفر را داشتند سوار می شدند خدایا چقدر سخت است راهبری این قطار... بله دوستان راهبری قطار انقلاب سخت است دشوار است چه می کشد رهبر این قطار هر چه فریاد میزند اولویت ها را دریابیم اما عده ای کار خودشان را می کنند و هر بار ترمز اضطراری را می کشند که یا جای ما اینجاست یا جای اینها حواسمان باشد ترمز را بی خود و بی جهت نکشیم نیاز باشد رهبر انقلاب ترمز را می کشد و عده ای را پیاده می کند و مسیر را ادامه می دهیم 🆔 @Binesh_Rahbordi
هدایت شده از بینش راهبردی
♦️از حرمت شُرب "خَمر" تا وجوب ضَرب "خُمُر" متاسفانه برخی عنایت به این نکته ندارند که مساله ضرب خُمُر یعنی داشتن مقنعه و روسری در بین همه حتی مشرکین و کفار آن زمان امری مفروغ عنه بوده است و حتی کفار اهل کتاب بسیار پوشیده بودند (اگر مشاهده کنید امروزه راهبه های مسیحی هم حجاب کامل دارند) یهودیان آن زمان نیز حجاب کامل داشتند. لذا وقتی میگوییم آیه حجاب نازل شد و حجاب واجب شد به معنای این نیست که قبل از نزول این آیه زنان جامعه با ساپورت و دامن های کوتاه و وضع نامناسب و بیکینی بیرون می آمدند بلکه مساله خُمُر یعنی مقنعه داشتن و جلباب داشتن امری محتوم بود منتها خُمُر را به نحوی می بستند که گوشها و گردن و بخشی از سینه نمایان بود. اما روزی اتفاقی افتاد که همین اتفاق شان نزول آیه شد شأن نزول آیات حجاب سوره نور:در کتاب کافی از امام محمد باقر(ع) نقل شده که جوانی از انصار در مسیر خود با زنی روبرو شد (در آن روز زنان مقنعه خود را پشت گوش ها قرار می دادند و طبعاً گردن و مقدار از سینة آن ها نمایان می شد). چهره زن نظر جوان را جلب کرد و چشم خود را به او دوخت. هنگامی که زن عبور کرد جوان هم چنان با چشمان خود او را بدرقه می کرد و به راه خود ادامه می داد تا این که وارد کوچه تنگی شد و هم چنان به پشت سر خود نگاه می کرد. ناگهان صورتش به دیوار خورد و تیزی استخوان یا قطعة شیشه ای که در دیوار بود صورتش را شکافت. هنگامی که زن گذشت، جوان به خود آمد و سخت ناراحت شد و با خود گفت: به خدا سوگند! به خدمت پیامبر(ص) می روم و این ماجرا را بازگو می کنم. هنگامی که چشم رسول خدا(ص) به صورت و لباس خون آلود او افتاد،‌ فرمود:‌ چه شده است؟ جوان با صداقت ماجرا را نقل کرد. در این هنگام جبرئیل نازل شد و آیة فوق را آورد. ملاحظه میکنید که شان نزول آیه مربوط به برهم زدن آرامش و امنیت روانی جامعه بوده است! لذا آیه نازل شد: آیه 30 و 31 از سوره نور : «قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِ‌هِمْ ... َ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ او.... در این آیه خداوند دستور میدهند که باید خُمُر را بر جیوب بزنند یعنی روسری به گونه ای باشد که سینه و گردن را بپوشاند. پس مساله حجاب داشتن و پوشش مناسب امری طبیعی و مطابق با فطرت بشری و آداب و رسوم بوده است لذا بعد از این ماجرا کسی اظهار نارضایتی نکرد و اعتراضی هم نشد تا چه رسد به مخالفت علنی و روسری برداشتن و لخت شدن و... البته عنایت داشته باشید که برخی از کنیزان مخصوصا در هنگامه خرید و فروش، حجاب معمول را نداشتند آنهم به خاطر نکته مالیت آنها چون مبیع یا مثمن باید مشخص و معین می بود تا اغراء به جهل نشود! لذا متاسفانه آنها را اساسا انسان نمیدانستند بلکه اگر ملاحظه کنید هنوز که هنوزه بحث از کنیز و برده ذیل کتاب الحیوان در فقه بحث می شود! به همین خاطر ما در تاریخ اعتراضی نسبت به وجوب حجاب (یعنی زدن خُمُر بر جیوب یا بستن دور گردن) نداشتیم. لذا وقتی میگویند در تاریخ حدی و یا تعزیری بر کسی در مساله حجاب وارد نشده است، علت این مساله است! نه اینکه حجاب اجباری و الزامی نبود. به تعبیر رهبری عزیز وقتی امری در اسلام واجب باشد دیگر بحث از اجباری و الزامی بودن و نبودن آن در جامعه اسلامی امری بی اساس است! اما شرب خمر مساله ای متفاوت بود. چرا که: شرابخواری و میگساری در زمان جاهلیت و قبل از ظهور اسلام فوق العاده رواج داشت و به صورت یک بلای عمومی درآمده بود، تا آنجا که بعضی مورخان می گویند عشق عرب جاهلی در سه چیز خلاصه می شد. شعر و شراب و جنگ و نیز از روایات استفاده می شود که حتی بعد از تحریم شراب مساله ممنوعیت آن برای بعضی از مسلمانان، فوق العاده سنگین و مشکل بود تا آنجا که می گفتند: هیچ حکمی بر ما سنگین تر از تحریم شراب نبود. روشن است که اگر اسلام می خواست بدون رعایت اصول روانی و اجتماعی با این بلای بزرگ عمومی به مبارزه برخیزد ممکن نبود و لذا روش تحریم تدریجی و آماده ساختن افکار و اذهان برای ریشه کن کردن میگساری که به صورت یک عادت ثانوی در رگ و پوست آنها نفوذ کرده بود استفاده کرد. لذا بین مساله تشریع حرمت شرب خمر و مساله وجوب حجاب کامل (بستن مقنعه دور گردن) در صدر اسلام بسیار تفاوت است! در نتیجه باید گفت با توجه به اینکه بی حجابی خلاف فطرت بشر و سیر تطور تاریخ بشری بوده است و ما با بی حجابی اجباری مواجه بوده ایم پس قطعا باید با این پدیده مبارزه کنیم حال کیفیت مبارزه به چه نحو باشد را امام جامعه تعیین میکنند (البته بعید نیست که به مانند مبارزه با شراب خواری که امری طبیعی جلوه می نمود، باید تدریجی مبارزه کرد) رنجبر بهمن ۹۷
بینش راهبردی
♦️از حرمت شُرب "خَمر" تا وجوب ضَرب "خُمُر" متاسفانه برخی عنایت به این نکته ندارند که مساله ضرب خُم
اینرا سال ۹۷ نوشته ام در زمانه ای که عده ای امثال زائری ها بحث حجاب اجباری را مطرح می کردند نظر بنده هنوز هم همین است همانطور که آن سالها گفتم کیفیت مبارزه را امام جامعه تعیین می کنند!
هدایت شده از بینش راهبردی
♦️او از آرمانش دفاع میکند! دکتر زائری را عرض میکنم! مانده بودم بنویسم یا نه؟! مانده بودم... اما... اما بعد از لحظه ای درنگ با خودم گفتم او که اینگونه غیرت لیبرالی اش را به رخ می کشد و همه چیز را با آن می سنجد! چرا من...!؟ چرا من از غیرت مذهبی ام دفاع نکنم!؟ جناب آقای دکتر من تا به حال فکر میکردم شما منتقد برخورد با پدیده و بی حجابی هستید! اما امروز مطلبی از شما خواندم که بسیار ناراحت کننده بود! شما به همسر شهید حججی خرده گرفته اید که چرا آرمان شهید را در حد یک پایین آورده است! اینکه از تمام نکات همسر شهید حججی عزیز یا همان حجت بر ما، شما غیر منصفانه تنها این نکته را اخذ کرده و همسر ایشان را به باد انتقاد گرفته اید، بماند! اما اینکه شما حداقل کار ممکن برای اشاعه فرهنگ حجاب را هم بر نمی تابید جای بسی تاسف دارد! من از شما توقع داشتم پیشنهاد دهید در راس مراسم تشییع جنازه ایشان و باحجاب سایر شهدای مدافع حرم باشند تا مظلومیت آنها نمایان شده و نوعی پیام نرم به بدحجابان مادر ستیز بدهیم نه اینکه پیشنهاد دهید چند ، پیشانی مراسم باشند! حق دارید! چون شما مدافع ارزشهای خود هستید! مدافع لیبرالیسم، نه مدافع ارزشهایی که امام ما برایش انقلاب کرد و شهدای ما برایش سر میدهند! بارها فرموده اید باید با هم حرف بزنیم! بسیار عالی اما برادرم در میان این همه پیامی که من از کانال شخصی ام برایتان فرستادم تنها یک پیام را بازنشر دادید همان پیامی که با عنوان برایتان فرستادم و قدری انتقاد به خودی ها بود! میخواستم شما را امتحان کنم اینکه آیا مدافع آزادی بیان هستید یا مدافع عقاید خودتان اما با باز نشر تنها یک پیام ثابت کردید شما مدافع ارزشها و آرمان های خودتان هستید! آقای دکتر نه آن آرمانزدگی متاثر از شور انقلابی دوران نوجوانی تان و نه این واقعیت زدگی متاثر از تعقل پنداری میان سالی تان، مرز میانه است! شما در دو سوی افراط و تفریطید و خود خبر ندارید!
هدایت شده از بینش راهبردی
مسیح علی نژاد، مبدع هشتگ و اخیرا و در واکنش به دستگیری هرزه بدن نمایی که در اینستاگرام فعالیت داشت، هشتگی را ترند کرده با عنوان جالبه وقتی میگفتیم ته هشتگ نه به حجاب اجباری و چهارشنبه های سفید، آرام آرام به هرزگی و برهنگی ختم میشه دوستان میگفتند نه بابا ما فقط بحث روسری رو میگیم اجباری نباشه! بزرگترین دشمن آزادی، آزادی است! حقیر مدتها قبل هم از آقای زائری سوال کردم: اگر اجبار حجاب برداشته بشه آیا قائل به حد و حدودی برای آن هستید یا نه؟ یعنی برداشتن روسری را آزاد میکنید یا اگر کسی خواست مینی ژوب بیاد بیرون و حمام آفتاب بگیره هم آزاد است؟ اگر بناباشد کلا هر نوع پوششی آزاد باشد آیا خود شما چنین وضعیتی را می پسندید و اگر بناباشد حدی مشخص شود بالاخره اجبار برای آن حد لازم است، پس حجاب بدون اجبار چه معنایی دارد؟! در واقع حد پوشش مد نظر شما چیست!؟ صد یا صفر اگر بگویید 50 و از آن پایین تر نره باز باید اجبار کنید چون ممکن است کسی بگوید من میخواهم پایینتر برم اگر اجبارش کنید که این میشود اجبار و فرقی با حجاب اجباری 70 و 80 و 90 و 100 ندارد اگر هم اجبارش نکنید که او میخواهد تا مرحله لخت شدن و حمام آفتاب گرفتن هم برود حال تکلیف چیست!؟ پاسخ ایشان جالب بود! خدایا عاقبت ما را ختم به خیر کن إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۚ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ نور 19 آنان که دوست می‌دارند که در میان اهل ایمان کار منکری اشاعه و شهرت یابد آنها را در دنیا و آخرت عذابی دردناک خواهد بود و خدا (فتنه‌گری و دروغشان را) می‌داند و شما نمی‌دانید.
عقیده من این است که با هر پدیده ای باید هوشمندانه یعنی به صورت نرم و سخت مبارزه کرد تا بساطش را جمع کنیم یعنی باید کل حاکمیت اولویتش این باشد لکن در این شرایط اولویت چیز دیگری است پس با برخوردهای حداقلی چیز خاصی عوض نمی شود مثل دشتی است پر از علف هرز که تا شما بخواهید این علفها را بزنید و به انتها برسید مجدد پشت سرتان سبز می شود پس باید ریشه را بخشکانید و این خشکاندن اولویت بندی دارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در مطلع این هر دو بهار به هم آذین اینک همگی گوش به فرمان شماییم
♦️یک حرکت کوچک و یک اشتباه بزرگ 🖊محمدعلی رنجبر 1- این ترم در دو مرکز حوزوی دانشگاهی، تدریس درس مسائل استراتژیک معاصر را دارم. از طلاب و دانشجویان خواسته ام برای ارتقای تفکر استراتژیکی و راهبردی خودشان، بازی های استراتژیک و شطرنج بازی کنند. این بازیها به شما یاد می دهد که: _کل زمین بازی را یکجا ببینید و نگرش نقطه ای نداشته باشید _ حرکات رقیب و دشمن را ببینید و استراتژی پنهان او را کشف کنید _ برای هر حرکت، سناریو داشته باشید و چند حرکت بعدی رقیب را بخوانید و این حرکات در مسیر تحقق استراتژی شما باشد _ بعضا یک حرکت کوچک و نا بهنگام مهره ای کم ارزش، باعث اشتباه بزرگ و از دست دادن شاه مهره هایی می شود که جبران ناپذیر است و... 2- دیشب فرصت شد با پسر بزرگم شطرنج بازی کنیم و پسر کوچکترم نظاره گر بازی بود تا او هم یاد بگیرد. این بازی بیش از دو ساعت به طول انجامید یک بازی کاملا جدی و حساب شده که هر دو در تمام طول بازی حواسمان به استراتژی و حرکات و سناریوهای بعدی بود اما یک جا احساس کردم ایشان هدفش شده است گرفتن تلفات از بنده و حواسش به مقاومت و صبر بنده بر استراتژی ام نیست. و دقیقا همان حرکتی را که چندین دقیقه منتظرش بودم انجام داد او دو اسب و چندین سرباز از من گرفت اما حواسش به حملات اصلی و حملات ایذایی من نبود که چگونه برخی مهره هایم را در مسیر او قرار میدهم تا بزند و حواسش به حمله اصلی من نباشد. من وزیرم را جایی برده بودم که اگر او یک خانه سربازش را جلو می آورد می توانستم تمام شاه مهره هایش را درو کنم و دقیقا همان کاری را کرد که می خواستم "سرباز" که در شطرنج مهره ای دونپایه و با شعاع حرکتی اندک به حساب می آید را یک خانه جلو کشید کسی که از بیرون نگاه می کرد این حرکت سرباز را خیلی کوچک و معمولی می دید اما برای من که منتظر این اشتباه بودم خطایی بس بزرگ محسوب می شد و فرصتی عجیب برایم بود بیش از یک ساعت و نیم بازی کرده بودیم و او از زدن مهره های من خوشحال بود اما با این حرکتش، ابتدا با وزیر و چند مهره دیگری که برایم مانده بود تمام مهره های اصلی اش را زدم و برای اینکه نشانش دهم چقدر سرباز مهم است یکی از سربازنم را به خط پایان رساندم و اسبم را وارد زمین کردم و بعد از دقایقی کیش و ماتش کردم 3- جنگ هیبریدی را می توان به بازی شطرنج مثال زد، برخی ها که فکر می کنند نقش اندکی دارند، بعضا با یک حرکت کوچک و باز کردن روزنه نفوذ اشتباهی بزرگ را مرتکب می شوند و دشمن نهایت استفاده را از این بادهای موافق میبرد و این حرکت آنقدر باب میل دشمن می شود و به پیروزی دشمن کمک می کند که تو گویی این مهره نفوذی دشمن است حال آنکه اینگونه نیست و او نفوذی نیست او فقط و فقط حواسش به کل بازی نیست و به فکر زدن مهره های رقیب است و فکر می کند دارد وظیفه اش را انجام میدهد حال آنکه دشمن اجازه میدهد برخی مهره هایش برود اما استراتژی اش را فدای چند مهره نمی کند. تا اینکه ما سرمست از پیروزی مقطعی، اشتباه استراتژیکی را انجام دهیم شبیه آنچه در جنگ احد اتفاق افتاد و تعدادی سرباز، پُست خودشان را ترک کردند و دنبال مهره های فراری دشمن افتادند اما به مهره های دیگری که ساعتها ایستاده و منتظر ترک پست اینها بودند، حواسشان نبود. تفکر ساعه افضل من عباده سبعین سنه به نظرم بخشی از ساعات ماه مبارک را به فکر کردن و بازی های فکری بگذرانیم تا دین و قران و حرکات پیچیده دشمن و رکب های امام امت را بهتر بفهمیم 🆔 @Binesh_Rahbordi
می دانستم بعد از نوشتن مطلب سابق سوالات و انتقاداتی به حقیر می شود لذا استفتایی از امام را آماده کرده بودم و برایتان می فرستم متن استفتاء [بسم اللّه‌ الرحمن الرحیم خدمت حضرت مستطاب آیت‌اللّه‌ العظمی امام خمینی ـ مد ظله العالی با عرض سلام و ادب و احترام، اخیراً دو استفتاء منتشر شده که در یکی از خرید و فروش آلات لهو سؤال شده و در جواب آمده که خرید و فروش آلات مشترکه به قصد محللۀ آن اشکال ندارد. و در دیگری در سؤال مفروض است که امروز شطرنج بکلی آلت قمار بودن خود را از دست داده و تنها به صورت ورزش فکری درآمده است و در جواب آمده است که بر فرض عمل مزبور اگر بُرد و باختی در بین نباشد اشکال ندارد. و آقای مورد اعتمادی نقل کردند که در بعضی روزنامه‌ها بر فرض مزبور را ننوشته است. در اینجا سؤالاتی مطرح است. ۱ـ خرید و فروش آلات مشترکه مانع ندارد مگر اینکه قصد منفعت حرام در بین باشد. پس چرا در جواب سؤال اول قصد حلال قید شده است؟ ۲ـ در سؤال دوم سائل محترم از کجا ادعا می‌کند که امروز شطرنج آلت قماربودن خود را بکلی از دست داده و تنها ورزش فکری شده است؟ ۳ـ در روایت معتبره است از سکونی از حضرت صادق ـ علیه‌السلام: اول ـ قال: قال رسول اللّه‌(ص) انهاکم عن الزفن و المزمار و عن الکوبات و الکبرات. دوم ـ قال: نهی رسول اللّه‌(ص) عن اللعب بالشطرنج و انزو... . زفن، به معنای رقص است (مجمع البحرین) مزمار، نامی است که مطلق نی را شامل می‌شود و نهی حضرت، حجت بر تحریم است مگر حجتی بر خلاف باشد. و هردو دلیل اطلاق دارد. بنابراین استفاده می‌کنم که نی زدن حرام است چه نی آلت مختصه باشد یا مشترکه و بازی شطرنج حرام است چه آلت قمار را از دست بدهد یا نه. و دعوای انصراف منشأ صحیحی می‌خواهد که به نظر نمی‌رسد و آنچه ممکن است گفته شود مثل غلبه یا آلیت در آن زمان منشأ صحیحی نیست. و البته در حد خودم در ادلۀ فحص و به مطالب حضرتعالی هم مراجعه نمودم حجتی بر خلاف اطلاق مزبور نیافتم. ادلۀ میسر و لهو تطبیق بر آلات منافاتی با اطلاق ندارد و علت منصوصه‌ای هم در ادله نیست و در هر صورت اگر ساحت قدس حضرتعالی از اینگونه مسائل به دور باشد به نظر من بهتر است و ضرورتی در نشر آنها دیده نمی‌شود. دیگر هر طور صلاح می‌دانید. از جسارت عذر می‌خواهم و از خداوند متعال دوام سایۀ بلند پایۀ آن حضرت را مسئلت دارم. والسلام علیکم و رحمة اللّه‌ و برکاته. ۴ صفرالخیر ۱۴۰۹ ـ محمدحسن قدیری
و حال پاسخ امام بسیار جالب است بسمه تعالی جناب حجت‌الاسلام آقای قدیری ـ دامت افاضاته پس از عرض سلام و قبل از پرداختن به دو مورد سؤال و جواب، اینجانب لازم است از برداشت جنابعالی از اخبار و احکام الهی اظهار تأسف کنم. بنا بر نوشتۀ جنابعالی زکات تنها برای مصارف فقرا و سایر اموری است که ذکرش رفته است و اکنون که مصارف به صدها مقابل آن رسیده است راهی نیست و «رِهان»[۱]در «سَبْق»[۲]و «رِمایه»[۳]مختص است به تیر و کمان و اسب‌دوانی و امثال آن، که در جنگ‌های سابق به کار گرفته می‌شده است و امروز هم تنها در همان موارد است. و «انفال»[۴]که بر شیعیان «تحلیل»[۵]شده است، امروز هم شیعیان می‌توانند بدون هیچ مانعی با ماشینهای کذایی جنگل‌ها را ازبین ببرند و آنچه را که باعث حفظ و سلامت محیط زیست است را نابود کنند و جان میلیونها انسان را به خطر بیندازند و هیچ‌کس هم حق نداشته باشد مانع آنها باشد، منازل و مساجدی که در خیابان‌کِشیها برای حل معضل ترافیک و حفظ جان هزاران نفر مورد احتیاج است، نباید تخریب گردد و امثال آن. و بالجمله آنگونه که جنابعالی از اخبار و روایات برداشت دارید، تمدن جدید بکلی باید از بین برود و مردم کوخ‌نشین بوده و یا برای همیشه در صحراها زندگی نمایند. و اما راجع به دو سؤال، یکی بازی با شطرنج در صورتی که ازآلت قمار بودن بکلی خارج شده باشد، باید عرض کنم که شما مراجعه کنید به کتاب جامع المدارک مرحوم آیت‌اللّه‌ آقای حاج سید احمد خونساری که بازی با شطرنج را بدون رهن جایز می‌داند و در تمام ادله خدشه می‌کند، در صورتی که مقام احتیاط و تقوای ایشان و نیز مقام علمیت و دقت نظرشان معلوم است، اما اینکه نوشته‌اید از کجا سائل به دست آورده که شطرنج بکلی آلت قمار نیست، این از شما عجیب است، چون سؤال‌ها و جواب‌ها فرض است و بنابراین آنچه را من جواب داده‌ام در فرض مذکور است که اشکالی متوجه نیست و در صورت عدم احراز باید بازی نکنند. و عجیبتر آنکه نوشته‌اید چرا به جای «قصد حرام نباشد»، «قصد حلال» نوشته شده؟ گـویی عمل شخص متوجه و قاصد بدون قصد هم می‌شود، در این صورت «قصد حلال» مساوق است با نبودن «قصد حرام». و اما در قضیۀ خرید و فروش آلات مشترکه برای مقصد حلال، اشتباه بزرگی کرده‌‌اید که گمان کرده‌اید خرید و فروش برای منفعت حلال، یعنی استفادۀ حرام کردن و این برخلاف آنچه نوشته شده است می‌باشد. البته در این زمینه‌ها مسائل زیادی است که حال و وقت من اجازۀ تعقیب آنها را ندارد. از جنابعالی که فردی تحصیل‌کرده و زحمت کشیده‌ای می‌باشید، توقع نبود که اینگونه برداشت کرده و آن را به اسلام نسبت دهید. شما خود می‌دانید که من به شما علاقه داشته و شما را مفید می‌دانم، ولی شما را نصیحت پدرانه می‌کنم که سعی کنید تنها خدا را درنظر بگیرید و تحت‌تأثیر مقدس‌نماها و آخوندهای بیسواد واقع نشوید، چرا که اگر بنا است با اعلام و نشر حکم خدا به مقام و موقعیتمان نزد مقدس نماهای احمق و آخوندهای بیسواد صدمه‌ای بخورد، بگذار هرچه بیشتر بخورد. از خداوند متعال توفیق جنابعالی را در خدمت به اسلام و مسلمین چون گذشته خواهانم. والسلام علیکم و رحمة‌اللّه‌. ۶۷/۰۷/۰۲ روح‌اللّه‌ الموسوی الخمینی