🔴خاطرهی ملاقات سیدحسن نصرالله با رهبر انقلاب دربارۀ زمان نابودی اسرائیل/ بخش دوم
✔️حجتالاسلام سید عبدالله حسینی، مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفتوگو با تسنیم
🔸مورد دوم، درباره آینده سوریه و محور مقاومت بعد از “حافظ اسد” بود که سید حسن نصرالله فرمود: حافظ اسد حامی محور مقاومت است، اما بهعلت کهولت سن و بیماری روزهای آخرش را میگذراند. ما همه نگران بودیم که بعد از او چه اتفاقی خواهد افتاد. مجدداً برای تحلیل اوضاع سوریه بعد از “حافظ اسد” به ایران آمدیم و این بار نیز دیدارها و جلسات روتین خودم را با شخصیتها و نهادهای ذیربط انجام دادم. همه نگران شرایط مقاومت بعد از “حافظ اسد” بودیم و نگرانی ما هم جدّی بود، تا اینکه خدمت رهبر معظم انقلاب مشرف شدم.
🔸به خلاف انتظارم، ایشان اصلاً در این مورد از من چیزی نپرسیدند، طوری که برای من خیلی عجیب بود و من نتوانستم این تعجبم را پنهان کنم. به ایشان عرض کردم: "در طول این سفر هر کسی را ملاقات کردهام همه اولین سؤالشان در مورد آینده مقاومت بعد از “حافظ اسد” بود، اما شما در این مورد چیزی نفرمودید؟!" ایشان فرمودند: "دلیلش این است که من نگران آینده شما بعد از “حافظ اسد” نیستم و شما نیز نگران نباشید، کسی که خواهد آمد بسیار بیشتر از پدرش از شما حمایت خواهد کرد" و این اتفاق در عمل افتاد و امروز “بشار اسد” واقعاً ما را بسیار بیشتر از پدرش حمایت میکند.
🔸مورد سوم، درباره جنگ 33روزه بود؛ سید حسن نصرالله فرمود: همان روزهای اولیه حمله اسرائیل پیامی از مرحوم آیتالله بهجت به دستم رسید که در آن فرموده بودند: "نگران نباشید، شما پیروز خواهید شد" و دیگر توضیحی نداده بودند. اما چند روز بعد سردار سلیمانی آمد و پیامی مفصل و کتبی از رهبر معظم انقلاب آورد. رهبر معظم انقلاب در یک صفحه نه تنها بشارت داده بودند ما پیروز میشویم که حتی فرموده بودند ما به یک قدرت نظامی منطقهای تبدیل خواهیم شد. طولی نکشید که دیدیم محور مقاومت پیروز شد و حزبالله پیروزی خودش را جشن گرفت و امروز بهعنوان یک قدرت غیر قابل حذف در منطقه حضور داریم"
#ادامه_دارد
⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻
✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi
✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi
✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi
✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴خاطرهی ملاقات سیدحسن نصرالله با رهبر انقلاب دربارۀ زمان نابودی اسرائیل/ بخش سوم
✔️حجتالاسلام سید عبدالله حسینی، مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفتوگو با تسنیم
🔸سید حسن نصرالله فرمود: مورد چهارم، درباره زوال اسرائیل است. همه این موارد را گفتم که درمورد کتاب شما و پیشبینی رهبر معظم انقلاب صحبت کنم. ما بعد از جنگ 33روزه پروژه نابودی اسرائیل را آغاز و در این رابطه حدود 20 طرح آماده کردیم. مبنای کار ما این بود که اسرائیل 18 سال کشید که از لبنان اخراج شود، بنابراین اخراج اسرائیل از فلسطین اشغالی خیلی بیشتر زمان خواهد برد، لذا طرحهایی را برای زوال اسرائیل در 30 سال آینده آماده کردیم و با این طرحها به ایران آمدیم. دوباره همان ملاقاتهای روتین انجام شد و تقریباً همه اتفاق نظر داشتند که پروژه زوال اسرائیل زمان بیشتری نیاز دارد تا اینکه خدمت رهبر معظم انقلاب مشرف شدیم. در این ملاقات من با آب وتاب در مورد این 20 طرح و تصمیمات اتخاذ شده صحبت کردم. رهبر معظم انقلاب بعد از عرایض بنده فرمودند: "خب، این طرحها خیلی خوب است، خیلی خوب است که آمادگی لازم را برای هر کاری داشته باشیم، اما برای زوال اسرائیل 18 سال هم زیاد است" و با قاطعیت فرمودند اسرائیل زودتر از اینها نابود خواهد شد. تمام این مطالب را گفتم که شما بدانید پیشبینیهای رهبر معظم انقلاب که قبل از این همگی درست بودند، قبل از تاریخی که شما بهدست آوردهاید از زوال اسرائیل حکایت دارد.
⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻
✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi
✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi
✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi
✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴کتاب و عترت دو منبع بی نظیر در هدایت اند.
✔️آیت الله سید جعفر سیدان در همایش "حوزه علمیه، سنت های کارآمد
🔸توجه به سنت های کارآمد حوزه ی علمیه بسیار مهم است. مثلا مسأله ی مباحثه در سابق خیلی رسم بود اما اکنون یا نیست و یا خیلی کمتر شده است بحث های علمی معرفت زاست و تولید معرفت می کند و در ارتباط با مسائل معنوی در گذشته این چنین بود که اهتمام به آنان داده می شد و استاد به علاوه ی اینکه از لحاظ تحصیلی به شاگرد توجه داشت مراقب جهات اخلاقی و رفتاری شاگرد هم بود. اگر بخواهیم در مسأله ی هدایت از منبع بی نظیر استفاده کنیم آن منبع بی نظیر کتاب و عترت است.
🔸 امام رضا (ع) می فرمایند اگر علوم ما را فرا بگیرید با هر دینی که بحث کنید پیروزید و باید هر چه بیشتر مکتب اهل بیت مطرح باشد چراکه اینها حقایقی فوق العاده است و فوق آنچه که فکر می کنیم مهم است.
⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻
✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi
✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi
✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi
✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴عدم توانایی بعضی از طلاب در برقراری ارتباط با گذشتگان از آسیب های امروز حوزه است.
✔️حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست در همایش "حوزه علمیه، سنت های کارآمد"
🔸وقتی در رابطه با احیای سنت های حوزوی صحبت می شود پیش فرض های کارآمد در این موضوع پنهان است این سنت ها موجب محجوریت قرار گرفته که باید آنها را احیاء کرد. آموزش به عنوان یک طرح جامع است که تدریس، تحصیل، سنجش، پژوهش و تقریرات را شامل می شود. اگر کسی بخواهد به احیای سنت های حوزوی با رویکرد به آموزش بپردازد باید آموزش را طرح جامعی ببیند شکی نیست که مدیران و مسئولان حوزه ها اصرار و تعصبی نسبت به جدید و قدیم ندارند خیلی از روش ها روش هایی است که به خود شخص مربوط می شود بخش عظیمی از این سنت ها اکنون کاربرد گذشته را ندارند و مدیریت مدرسه و شخص طلبه باید آن را به کار بگیرد و این می تواند به عنوان یک برنامه ها به حوزه های علمیه ابلاغ شود.
🔸اگر از بنده سوال کنند یکی از آسیب های امروزه چیست پاسخ می دهم این است که بخشی از طلاب نمی توانند با گذشتگان ارتباط برقرار کنند و باید برای آن در متون دقت کرد. یکی از سنت های مهم گذشته تدریس در کنار تحصیل است در نظام گذشته طلبه به موازات اینکه درس می خواند تدریس می کرد و این روش در کنار تحصیل طلبه استادی را نیز پرورش می داد و ما اکنون با مسأله ی تراکم طلابی که قابلیت تدریس دارند اما فقط به تحصیل پرداخته و تدریس نمی کنند مواجه هستیم. این پدیده ی میمون و مبارک اکنون لاغر شده و در حال از بین رفتن است. مباحثه ی بین استاد و شاگرد تقریبا در نظام های آموزشی دنیا وجود دارد اما مباحثه بین طلبه با طلبه بیشتر در حوزه های علمیه ی اسلامی دیده می شود عالمان گذشته ی ما قبل از کلاس درس فقط پیش مطالعه نمی کرده بلکه حتی فکر می کردند و اینها بخشی از سنت های حسنه ای است که در حوزه های علمیه بوده است که بعضی متروک شده و بعضی با قدرت ادامه دارد.
🔸دانش نحو و دانش بلاغت برای عموم حوزویان دانش ابزاری است و هرگز نباید در حوزه به عنوان یک دانش اصالی مطرح شود. دانشی که حکم ابزار برای طلاب دارد نباید مهارت هایش فراموش شود و باید یک دوره مهارت آموزی برای طلاب تعریف کنیم که اگر اینطور نباشد به یک آسیب تبدیل می شود. پر کردن وقت طلبه در گذشته مرسوم بوده و الان بیشتر شده است آن قدر برای طلبه برنامه ریخته می شود که دیگر وقتی برای مطالعه ی طلبه نمی ماند و از اجتماع و جامعه ی خود فاصله می گیرد و نباید برای طلاب اینگونه برنامه ریزی کنیم . در حوزه های علمیه سنجش کمی کمتر داشتیم و بیشتر به سنجش کیفی توجه می شد اما اکنون سنجش های کمی بیشتر شده است که باید سنجه های کیفی زنده شده و جایگزین سنجه های کمی شود.
⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻
✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi
✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi
✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi
✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
6.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👆مجموعه فانوس فردا، دیدگاه آیت الله میرباقری را، پس از تماشای مستند "فروشنده2"، منتشر کرده است.
⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻
✅ @motaleatehawzavi
🔴طرح مراحل هشت گانه تأسیس و توسعه فلسفه اسلامی
✔️حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در مراسم اختتامیه کنگره بین
المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی در قم
🔸شیعه در توسعه فلسفه و منطق، نقش بسیار مهمی داشته است. تاسیس و توسعه فلسفه اسلامی توسط متفکران و فلاسفه شیعه در 8 مرحله قابل بیان و طرح است؛ فارابی و ابن سینا بانیان این فلسفه اسلامی بودند؛ آنها نوآوری فراوانی در عرصه فلسفه داشتند؛ آنها منتقل کننده فلسفه یونان به جهان اسلام نبودند بلکه آن را تاسیس کردند.
🔸مرحله دوم، مرحله پیوند فلسفه عرفان است؛ در مرحله دوم شیخ اشراق بین این دو حوزه پیوند داد و مکتب اشراق را تاسیس کرد؛ مرحله سوم پیوند فلسفه و کلام بود که این کار نیز توسط خواجه نصیر انجام شد. تاسیس حکمت یمانی، مرحله چهارم بود که موسس آن، مرحوم میرداماد بود؛ کار نوی ایشان، پیوند فلسفه اشراق و مشا با آموزه های اسلامی بود. تاسیس مکتب حکمت متعالی توسط مرحوم ملاصدرا انجام شد؛ کار اساسی ایشان آن بود که بین قران و عرفان وبرهان، جدایی وجود ندارد و با توجه به متدلوژی کلامی، ارتباط روش شناسی را در این زمینه ایجاد کرد.
🔸مرحله ششم، درگیری حکمت متعالیه با فلسفه غرب است؛ فلسفه ملاصدرا و حکمت متعالیه مدتی به حاشیه رفته بود و اهل حکمت با حکمت صدرایی انسی برقرار نکردند؛ در تهران بزرگانی ظهور کردند و این حکمت متعالیه را پروراندند که از جمله آنها می توان به آقا علی حکیم و مرحوم شعرانی اشاره کرد؛ یعنی این بزرگان برخی از پرسش های فلسفه غرب را با حکمت متعالیه پاسخ دادند. مرحله هفتم، تاسیس فلسفه های مضاف به امور و واقعیت ها است؛ این مساله غیر از فلسفه مضاف به علوم است؛ از جمله آن می توان به فلسفه تاریخ و جامعه و انسان و معرفت و... اشاره کرد؛ این مساله تحول عمیقی بود که در حوزه علمیه قم رخ داد و بزرگانی مثل علامه طباطبایی و شهید مطهری و آیت الله العظمی سبحانی در این بین نقش آفرین بودند. مرحله هشتم، تاسیس فلسفه های مضاف به علوم از جمله فلسفه فقه و فلسفه اخلاق و علوم انسانی است که توسط فلاسفه قم و تهران انجام شد؛ مرحله هفتم و هشتم را به فلسفه نوصدرایی تعبیر می کنیم.
🔸اگر افرادی مثل پارسونز و هآبرماس نظریه توسعه اجتماعی می دهند به حسب جامعه خود است؛ اگر پشتوانه حکمت اسلامی نداشته باشیم نمی توانیم با این رویکرد نظریه پردازی کنیم. حکمای شیعه در تحول فلسفه در عرصه هستی شناسی و معرفت شناسی و خداشناسی نقش مهمی داشتند و مکاتب بسیاری به جز مکاتب مذکور از جمله اصفهان شیراز و تهران و قم و تبریز و نجف را شکل دهند.
⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻
✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi
✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi
✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi
✅بله: ble.im/motaleatehawzav
⚜همراهان گرامی! سلام!
♦️کانال مطالعات حوزوی، به دنبال ایجاد بستری مناسب برای طرح رویدادها، دغدغه ها و چالش های فکری و معرفتی در دایره حوزه های علمیه است. اگر مطالب این کانال را برای دوستان و آشنایان خود مفید می دانید، ما را به آن ها معرفی کنید.
آماده دریافت پیشنهادات، انتقادات و یادداشت های شما هستیم:🔻
@motaleatehawzavi_admin
🔴پیش از انقلاب مردم تصور میکردند امور اجتماعی ربطی به دین ندارد و امام(ره) خون دل بسياری خورد، تا توانست با کاری شبیه اعجاز، آن را تغيير دهد.
✔️آیت الله مصباح در جمع گروهي از اعضای انجمن اساتید انقلابی سطوح مقدماتی حوزه علمیه قم
🔹دشمنان از همان اوایل انقلاب انتظار داشتند که این انقلاب به سرعت از بين برود و از همان زمان هم توطئههاي خود را شروع کردند؛ امروز نيز بعد از چهل سال تجربه زیادی برای دشمنی کسب کرده، و آماده حملات جدیتری برای ریشهکنی انقلاب هستند.
🔸عوامل طبیعی از سويي، و دشمنان خارجی از سوي ديگر زمینه کمرنگ شدن روحیه انقلابی در جامعه را فراهم میکنند؛ امروز وضع ظاهری بعضي از شهرها تناسبي با جامعه اسلامی ندارد؛ بانکها در رباخواری از یکدیگر سبقت میگیرند؛ حتی گاهی برخي از مسئولان نظام جمهوری اسلامی سخنانی میگویند که جای تعجب دارد!
🔹طبیعتاً در چنين شرايطي رهبری جامعه اسلامی که اوضاع جامعه را رصد میکند، باید به گونهاي که دشمنان نتوانند از آن سوءاستفاده کنند، هشدارهاي لازم را بدهند؛ بر همين اساس ايشان خطاب به قشرهای مؤثر جامعه فرمودند كه باید انقلابی باشید، و انقلابی بمانید. وقتي رهبری تأكيد ميكنند كه انقلابی باشید، یک دنیا معنا در آن نهفته است؛اگر بخواهیم اين سخن رهبری را گوش فرا داده، و از آن اطاعت کنیم، باید بدانیم انقلابی نبودن ناشی از دو گونه ضعف است؛ ضعف در شناخت و آگاهی، و ضعف در اراده و همت. معنای انقلابی بودن یعنی اینکه ارزشهای انقلاب را بشناسیم، آنها را تبیین کنیم، و در عمل نیز هم خود به آنها پایبند باشیم، هم دیگران را به آن دعوت کنیم.
🔹وضعيت فعلي کشور، با وجود همه مشکلات اقتصادی، اصلاً قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست. امروز برخی به دنبال آن هستند كه انقلاب را به عنوان عاملِ مشکلات اقتصادی معرفی کنند؛ در حالي كه مقصر اصلی این شرايط، اشتباهات مسئولانی است که انقلابی عمل نکردهاند.
🔸باید اسلام را بشناسيم و بدانیم از ما چه خواسته است؛ مبادا به نگرش ناقصی که قبل از انقلاب از اسلام وجود داشت، برگردیم. پیش از انقلاب مردم تصور میکردند فقط مسائلي مانند نماز و روزه دینی هستند و مسائلي مانند امور اجتماعی، اداره جامعه، و روابط بینالملل امور دنیوی هستند که ربطی به دین ندارند و درباره آنها باید به نظر متخصصان مربوط مراجعه کرد. اين، همان بینش ناقصی است که امام(ره) خون دل بسياري خورد، تا توانست با کاری شبیه اعجاز، آن را تغيير دهد و به ما بفهماند که سیاست نیز بخشی از دین است؛ اما متأسفانه امروز مجدداً تفکر جدایی دین از سیاست، یا همان گرایش سکولاریستی در حال حاکم شدن بر جامعه است.
🔹 سنت الهی این است که همواره عوامل فساد و اصلاح در جامعه وجود داشته باشد، تا زمینه انتخاب براي افراد فراهم باشد. این انتخاب گاهي در سطح بسیار ابتدايي است، و خیلی دشوار نیست؛ اما هر چه انسان رشد کند، امتحانها هم دشوارتر، و تشخیص درست و غلط مشکلتر میشود.
🔸خوشبینی رهبر انقلاب و پیشبینی ایشان از رشد و تعالی جامعه در آینده به معنای نادیده گرفتن زمینههای انحراف در جامعه نیست؛ به این معنا هم نیست که ما هیچ وظیفهای نداریم و آینده انقلاب بدون تلاش ما روشن خواهد بود؛ خیر؛ مقام معظم رهبري در کلام حکیمانه خود، بر لزوم انقلابی بودن و فاصله نگرفتن از ارزشهای انقلابی هم تأکید میکنند؛ چون در سایه انقلابی بودن و عمل به وظیفه است که پیشبینی ایشان محقق میشود.
⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻
✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi
✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi
✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi
✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴امتداد حکمت متعالیه در شاخه های ظاهراً دور از حکمت در جریان است.
✔️علی اکبر رشاد
🔸نسل ما دانشهایی را در روزگار ما، در دست تأسیس دارد که آیندگان از آن بهرهمند خواهند شد که این دانشها پیشینه ندارد. مثلاً ازجمله در حوزه فلسفههای مضاف که در شرف تکون و تأسیس است که هیچ پیشینه تاریخی در میان اقوام و ملل ندارد و اختصاص به جهان اسلام و شیعه دارد. اصطلاح فلسفه فقه یا فلسفه اصول دو یا سه دهه است که شنیده میشود و در لسان اهل فضل، رواج یافته است. هرچند اندک شمار افرادی در این زمینه کارکردهاند اما بعضی مجلدات قابلاعتنایی را در دست تألیف دارند.
🔸حوزه فلسفههای مضاف دامنهی وسیعی پیداکرده است و امتداد حکمت اسلامی و علوم عقلی اسلامی است. در بعضی از شاخهها بعضی از مکاتب حکمی شیعی و اسلامی موردتوجه خاص است. مثلاً در ذیل تفکر و فلسفه صدرایی، جریانی تحت عنوان «مکتب فلسفی نوصدرایی»، پدید آمده است. امتداد حکمت متعالیه در قالب شاخههای ظاهراً دور از حکمت بیانشده است. مثلاً ما از صدرالمتالهین چیزی به نام فلسفه سیاسی نداریم و او به فلسفه سیاسی نپرداخته است ولی فضلای امروز، سیاست متعالیه را بحث کردهاند و مطلب نوشتهاند. حتی بعضی از فضلا در عرصه علوم انسانی مبتنی بر امتداد حکمت صدرایی کارکردهاند. بعضی از اساتید، اخیراً بحثی را تحت عنوان «طب متعالیه بر مبنای علم النفس صدرالمتالهین» مطرح میکرد. بعضی از علوم و معارف، در دنیا پیشینه تاریخی دارد. مثلاً فلسفه هنر و سیاست در ضمن فلسفههای مضاف وجود دارد اما در ایران فلسفههای موجود در جهان، بر مبنای حکمت اسلامی در حال تحول است؛ یعنی بهموازات فلسفه سیاسی در مکاتب غربی، فلسفه سیاسی در ایران تولیدشده است و در جریان است. وقتی گفته میشود فلسفه مضاف، سریع به ذهن خطور میکند که مباحث متافیزیکی و هستیشناختی، بحث میشود درحالیکه اینچنین نیست. بلکه در اینجا رویکرد معرفتشناسی بر بحثهای هستی شناختی، غلبه دارد.
⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻
✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi
✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi
✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi
✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴سه ابتکار علمی شهید صدر
✔️محسن اراکی در نشست "طلایه داران وحدت اسلامی، آراء و اندیشه های آیت الله شهید سید محمد باقر صدر"
🔸ابتکار اول در رشته منطق است. حل مشکل جهش از جمع آوری اطلاعات و احتمالات برای رسیدن به یقین و این که بتوان پلی میان احتمال و یقین ایجاد کرد. این بحث مهمی است و جوابی به آن داده نشده است. شهید صدر توانستند با نظریه توالد ذاتی برای این مسأله قانونی را پیدا کنند. این کار تحولی در علم منطق به وجود آورد که به عقیده من هنوز درست شناخته نشده و در حوزه های علمیه ما هنوز این نکته را مورد توجه قرار نمی دهند. حتی اگر حرف درستی نیست باید مورد نقد قرار گیرد که بنده ندیدم حتی نقدی انجام شود. تا قبل از ایشان بر مبنای قواعد عقلی سعی داشتند استقراء را توضیح دهند.
🔸 ابتکار دوم شهید صدر بحثی فلسفی است که می تواند مبنای علوم جامعه شناختی نیز قرار گیرد و عبارت است از تفسیر قانون علیت در رفتارهای ارادی. این مشکل از دیرباز در فلسفه وجود داشته است. شهید صدر معتقد بود باید به ریشه قانون علیت توجه کرد که ریشه آن بحث امتناع ترجیح بلا مرجح است. نمی توانیم قانون علیت قطعی را در فعل ارادی پیاده کنیم.
🔸ابتکار سوم ایشان در علم فقه است. این که ما بتوانیم به فقه نظام دست پیدا کنیم و از فقه فردی بیرون بیاییم. فقهی که راهگشا برای بشر باشد و بتواند پرسش های انسان را پاسخگو باشد. تمام فقه ما ساختار یافته است و برای اداره جامعه طراحی شده است. در این نظام ایشان نظریه نظام اقتصادی شان را مطرح کردند و در زمان پیروزی انقلاب اسلامی نیز نظریه سیاسی شان را هم به طور مختصر بیان کردند. خداوند ۲ نوع تکلیف برای ما مقرر نموده است. تکالیف فردی و تکالیفی که متوجه جامعه است که مهم تر است. جامعه یعنی حاکم و محکوم. در هر جایی فرمانروایی باشد و کسانی از او تبعیت کنند این جا جامعه شکل گرفته است.
⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻
✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi
✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi
✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi
✅بله: ble.im/motaleatehawzavi
🔴حوزه به بحث نظام سازی بی اعتناست چون منطق حل مسائل آن را ندارد.
✔️محمد تقی اکبر نژاد
🔸سؤالات، منطق تولید میکنند. منطق علم به وسیله سؤالات تولید میشود. جنس سؤالات نحوه تفکر را تنظیم میکند. زمانی شروع به تفکر میکنیم که بتوانیم به سوالات مطرح شده پاسخ بدهیم و مجهولات را پاسخ گوییم.
قبل از انقلاب اسلامی مجهولاتی که ذهن فقهای ما را درگیر کرده بود، مسائل فردی است که عمدتاً عبادی بودند و دغدغههای حکومتی در حوزه ما تقریباً مطرود بود. بعضاً شجراتی بودند که تفکر حکومتی داشتند ولی حوزه به عنوان حوزه، رویکردهایش، رویکردهای حکومتی و تمدنی نبود. برای همین، روش اجتهاد یا منطق استنباط دین طبیعتاً متناسب با آن جنس پرسشهایی تولید شده بوده است تا بتوانند به آن دسته از سوالات پاسخ دهند.
🔸شاید اگر همان زمان جنس سوالات متفاوت بود، فقهای ما به این نتیجه میرسیدند که جریان استنباط حاضر و اصولا فقه حاضر، پاسخگوی این نیازها نیست. بر همین اساس است که ما معتقدیم، بعد از انقلاب اسلامی، از آن چیزهایی که بسیار ضروری است تهذب در متد و منطق فهم دین است. ما باید به مسائل چند مجهولی که در حوزه تمدن و حکومت با آن مواجه شدیم، پاسخ دهیم، آن هم در عصر مدرنیته و نه عصری مشابه آنچه در عصر ائمه وجود داشته است. در یک عرصه بسیار پیچیدهتر و وسیعتر ما باید بالأخره به این مسائل بپردازیم و لازمه این پرداخت هم این هست که منطق خودمان را تولید کنیم. با این ساز و کار اجتهادی که در حوزه شاهدیم، نمیتوان به استقبال مسائل جدید رفت و جوابهای تمدنی از آن استخراج کرد.
🔸معتقدم اینکه چهل سال از انقلاب گذشته و حوزه، بزرگان، مراجع و اساتید به مسائل حکومتی و بحث از نظامسازی، یک نحوی از بیاعتنایی میکنند، عمده دلیلش همین است که آقایان اصلا منطق حل این مسائل را ندارند. اصلا با این فضاها آشنا نیستند. اصلا نمیدانند که در این فضا چگونه باید ورود کنند. به همین دلیل طبیعتا نمیتوانند به چنین مسائلی پاسخ بدهند. پس در حالت مودبانه همین میشود که آقایان اصلا نباید به این فضاها ورود کنند؛ چون منطق حل چنین مسائلی وجود ندارد.
⚡️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:🔻
✅ ایتا: eitaa.com/motaleatehawzavi
✅ سروش: sapp.ir/motaleatehawzavi
✅گپ: gap.im/motaleatehawzavi
✅بله: ble.im/motaleatehawzavi